Alv - miten toimii

ei_tiedä

Jos ostan jotain firmaan (itselleni), maksan laskun itse jne jne, pitääkö tuosta maksaa alv kun se on merkitty alv0%

Laskuun on merkitty alv nro, mitä se merkitsee?

4

408

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epäselvä kysymys

      vaikea vastata kun ei tiedä tarpeeksi.

      Ensinnäkin yrityksen käyttöön ja yksityiseen käyttöön tuleva tavara on erotettava toisistaan.
      Jos tavara tulee sinun yksityiseen käyttöön ja kyseessä esim. toiminimi niin ostoa ei kirjata kuluksi yrityksen kirjanpitoon, vaan yksityisostoksi joista ei luonnollisesti tehdä ikinä mitään alv-kirjauksia.

      Tässä oli kyseessä 0 % osto, joka kirjataan joko yritykselle 0 % kuluksi tai yksityisotoksi.

      Yritys maksaa alvia myynnistä, eli myynnin alv miinus ostojen alv, on se mitä tilitetään verottajalle.

      Toivottavasti sinulla on kirjanpitäjä.

      • skfhksfhskdfh

        kuluttajan ostoksissa tulee olla mukana arvonlisävero - eli firma ei saa alvia vähentää tai tuoda eu:sta verotta sellaista tavaraa, mikä päätyy yksityiseen käyttöön.


      • esimerkki!
        skfhksfhskdfh kirjoitti:

        kuluttajan ostoksissa tulee olla mukana arvonlisävero - eli firma ei saa alvia vähentää tai tuoda eu:sta verotta sellaista tavaraa, mikä päätyy yksityiseen käyttöön.

        yritys myi tuotteen joka on ostettu yrityksen tointaan enne alv:n voimaan tuloa niin kysesei tuoteen saa myydä ilman alvia, koska siitä ei ole koskaan tehty alv vähennystä!
        lisäksi on olemassa termi "marginaaliverotus" josta loytyy tietoa verottajan sivuilta!


    • normaalistai....

      jos ostat alv 0% oston.....niin eikat sun siitä enempää tarvii veroa maksaa.

      esim: kaveri myy sulle yritykseen työkalun (kaverillas ei ole yritystä /ei alv -velvollinen), niin etkait sä siitä verottajalle mee maksaa mitää =)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      110
      1070
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      948
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      807
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      86
      723
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      655
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      17
      617
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      36
      526
    8. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      47
      516
    9. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      515
    10. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      492
    Aihe