Käsittämätöntä

toimintaa

tienhoidon päättäjiltä että ensin pidetään väkisin kesäolosuhteita yllä hillittömällä suolauksella ja sit kun kerran tiet pääsee jäätymään, niin porukat ajaa ulos kun eivät enää osaa ajaa liukkaalla kelillä. On nääs totuttu siihen että aina on alla suolattu sula asvaltti. Eikö näitä saatanan suolankylväjäpellejä saada kuriin edes eu:n ympäristönsuojelulaeilla.

40

2280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sohvatiikeri

      Talvella, vaikka päätiet olisikin suolattu auki, aina on jossain sivutiellä liukasta. Jokainen autoilija joutuu tekemisiin lumen ja jään kanssa.

      Miksi valtateillä pitäisi pitää jotain ajoharjoitteluratoja?

      Ja jos pidetään, koska ajoharjoittelu pitäisi aloittaa? Pitäisikö varmuuden vuoksi aina silloin tällöin liukastaa tiet, että ihmiset "oppivat ajamaan"?

      Äly hoi!

      • horiset

        alottajahan tarkotti varmaan sitä et jos suolausta ei olis niin autoilijat osais ottaa keli olosuhteet huomioon ja ajais huonon kelin sattuessa varovasti ja ennakoiden sekä pitäis tarpeeks turvavälejä.


      • Sohvatiikeri
        horiset kirjoitti:

        alottajahan tarkotti varmaan sitä et jos suolausta ei olis niin autoilijat osais ottaa keli olosuhteet huomioon ja ajais huonon kelin sattuessa varovasti ja ennakoiden sekä pitäis tarpeeks turvavälejä.

        Jos liukkaita tehtäisiin vielä enemmän, niin ihmiset olisivat vielä parempia autoilijoita.


      • mutta kun suoritusten

        ja kiireen yhteiskunnassa on kuljetusten oltava siloin ja silloin perillä. jos ei olis aikaa niin kai vois olla suolaamatta kuten vaikka kuhmossa


    • mitään suolaa kaivata

      No eihän nämä nykyajan nastapellet pysy tiellä,
      jos ei ole kymmentäsenttiä suolaa tiellä ja viiden
      sentin teräspiikit renkaissa.
      Toivottavasti maantiesuolan kilohinta nousisi niin korkealle että suolan kylvö loppuisi kokonaan.

      • Sohvatiikerin toiminta

        Sohvatiikeri = Tiehallinto uskomattoman nopeasti heti yrittää torpata kaikki tänen kirjoitetut suolausta vastaustavat kirjoitukset.

        Alkuperäinen kirjoittaja, olet 100% oikeassa.


      • Sohvatiikeri
        Sohvatiikerin toiminta kirjoitti:

        Sohvatiikeri = Tiehallinto uskomattoman nopeasti heti yrittää torpata kaikki tänen kirjoitetut suolausta vastaustavat kirjoitukset.

        Alkuperäinen kirjoittaja, olet 100% oikeassa.

        Minun puolestani suolavihaajat voivat jatkaa kirjoitteluaan. Oion vain joitakin väärinkäsityksiä.

        Esimerkiksi aloittaja vihjaisi, että EU:n ympäristösäädökset voisivat estää suolauksen Suomessa. No hei, haloo! Suurissa EU-maissa suolataan moninkertaisesti Suomeen verraten, Italiaa myöten. EU ei kiellä, kaikkialla nykyinen linja on todettu hyväksi.

        Venäjäkin on siirtymässä puhtaan suolan käyttöön. Nykyän he käyttävät Hiekka-suola seosta.


      • valhetta
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Minun puolestani suolavihaajat voivat jatkaa kirjoitteluaan. Oion vain joitakin väärinkäsityksiä.

        Esimerkiksi aloittaja vihjaisi, että EU:n ympäristösäädökset voisivat estää suolauksen Suomessa. No hei, haloo! Suurissa EU-maissa suolataan moninkertaisesti Suomeen verraten, Italiaa myöten. EU ei kiellä, kaikkialla nykyinen linja on todettu hyväksi.

        Venäjäkin on siirtymässä puhtaan suolan käyttöön. Nykyän he käyttävät Hiekka-suola seosta.

        valhettako vain,vai löytyykö "totuudensiemen" ?

        http://209.85.129.132/search?q=cache:YvvRGcQQrCwJ:www.edu.fi/oppimateriaalit/ymparistokemia/pohjavesi.html ympäristömyrkkyjä tiesuola&hl=fi&ct=clnk&cd=1&gl=fi&lr=lang_fi&client=firefox-a


      • ympäristörikos
        valhetta kirjoitti:

        valhettako vain,vai löytyykö "totuudensiemen" ?

        http://209.85.129.132/search?q=cache:YvvRGcQQrCwJ:www.edu.fi/oppimateriaalit/ymparistokemia/pohjavesi.html ympäristömyrkkyjä tiesuola&hl=fi&ct=clnk&cd=1&gl=fi&lr=lang_fi&client=firefox-a

        Olipa kerrassan hyvä linkki. Se kertoo karun totuuden, että olemme tuhoamassa arvoikkaimman luonnonriukkautemme eli puhtaan pohjaveden tiehallinnolle helpolla tavalla hoitaa talvikunnossapito.

        Sohvatiikeri = Tiehallinto voitko

        1) Tilastokeskuksen tilastoimiin liikenneonnetoomuksien pohjalta todellakin väittää että suolauksella on parannettu liikenneturvallisuutta?

        2) Anna linkki tutkimukseen joka pohjalta voidaan väittää että suolauksella saavutetaan parempi liikenneturvallisuus kun esimerkiksi saavutettaisiin tehostetulla aurauksella?

        Kakkoskohdan vastaukseksi ei riitä se iän ikuinen 90-luvun alun suolaamattomuuskokeiluun. Sitä tutkimusta on niin paljon tutkimusasettelun ja tulosten tulkinnasta moitittu, että unohda siihen referointi.


      • Sohvatiikeri
        ympäristörikos kirjoitti:

        Olipa kerrassan hyvä linkki. Se kertoo karun totuuden, että olemme tuhoamassa arvoikkaimman luonnonriukkautemme eli puhtaan pohjaveden tiehallinnolle helpolla tavalla hoitaa talvikunnossapito.

        Sohvatiikeri = Tiehallinto voitko

        1) Tilastokeskuksen tilastoimiin liikenneonnetoomuksien pohjalta todellakin väittää että suolauksella on parannettu liikenneturvallisuutta?

        2) Anna linkki tutkimukseen joka pohjalta voidaan väittää että suolauksella saavutetaan parempi liikenneturvallisuus kun esimerkiksi saavutettaisiin tehostetulla aurauksella?

        Kakkoskohdan vastaukseksi ei riitä se iän ikuinen 90-luvun alun suolaamattomuuskokeiluun. Sitä tutkimusta on niin paljon tutkimusasettelun ja tulosten tulkinnasta moitittu, että unohda siihen referointi.

        Liikenneturvallisuuden vaarantaminen on rikos.

        Liukkaudentorjunta ei ole rikos.


      • Sohvatiikeri
        valhetta kirjoitti:

        valhettako vain,vai löytyykö "totuudensiemen" ?

        http://209.85.129.132/search?q=cache:YvvRGcQQrCwJ:www.edu.fi/oppimateriaalit/ymparistokemia/pohjavesi.html ympäristömyrkkyjä tiesuola&hl=fi&ct=clnk&cd=1&gl=fi&lr=lang_fi&client=firefox-a

        Jonkun kukkahattutädin kirjoituksia... ajalta ennen Konginkangasta.

        Asiantuntemus mahtavalla tasolla, vai on Suomenlahden suolapitoisuus alle promillen... hehheh.

        Alku on ihan ok:
        "Pohjavesi esiintyy verrattaen pienissä, toisistaan erillään olevista altaissa. Tämä on etu, koska pohjaveden likaantuminen jää paikalliseksi eivätkä vahingot pääse leviämään laajalle alueelle"

        Suomessa on 6350 pohjavesialuetta, joista joitakin kymmeniä on suolattavien teiden alla. Niistä muutamassa suolapitoisuudet ovat nousseet.

        Suosittelen lukemaan:
        http://www.miljo.fi/default.asp?contentid=36792&lan=fi


      • pakko uskoa
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Jonkun kukkahattutädin kirjoituksia... ajalta ennen Konginkangasta.

        Asiantuntemus mahtavalla tasolla, vai on Suomenlahden suolapitoisuus alle promillen... hehheh.

        Alku on ihan ok:
        "Pohjavesi esiintyy verrattaen pienissä, toisistaan erillään olevista altaissa. Tämä on etu, koska pohjaveden likaantuminen jää paikalliseksi eivätkä vahingot pääse leviämään laajalle alueelle"

        Suomessa on 6350 pohjavesialuetta, joista joitakin kymmeniä on suolattavien teiden alla. Niistä muutamassa suolapitoisuudet ovat nousseet.

        Suosittelen lukemaan:
        http://www.miljo.fi/default.asp?contentid=36792&lan=fi

        Eihän Suomen kommunistitkaan uskonee mitä 30-80 luvulla itä-rajan takana tapahtui ja totuutta se ei kuitenkaan muuttanut muuksi.

        Oma uskoani on vahvistanut kouluaikaisen ystäväni kertomukset näistä asioista.Ko.henkilö työskentelee yhdessä maamme johtavista laboratorioista,jotenka tieto pohjaa luulisi löytyvän riittävästi.

        Tekaisepa mieto suolaliuos ja kaatele sitä kasvavan kasvin juurelle ja katso mitä tapahtuu.

        Sitäpaitsi jos tarkastellaan suolan kemiallista kaavaa niin se täyttää kyllä "myrkyn merkit".Miksi sitä sitten käytetään mausteena,niin onhan esim.alkoholikin myrkky laajemmalti/enemmälti käytettäessä ja jos yhdestä tupakasta uuttaa nikotiinin ja nauttii sen niin huonosti käy.


      • sanotaan esim. näin
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Jonkun kukkahattutädin kirjoituksia... ajalta ennen Konginkangasta.

        Asiantuntemus mahtavalla tasolla, vai on Suomenlahden suolapitoisuus alle promillen... hehheh.

        Alku on ihan ok:
        "Pohjavesi esiintyy verrattaen pienissä, toisistaan erillään olevista altaissa. Tämä on etu, koska pohjaveden likaantuminen jää paikalliseksi eivätkä vahingot pääse leviämään laajalle alueelle"

        Suomessa on 6350 pohjavesialuetta, joista joitakin kymmeniä on suolattavien teiden alla. Niistä muutamassa suolapitoisuudet ovat nousseet.

        Suosittelen lukemaan:
        http://www.miljo.fi/default.asp?contentid=36792&lan=fi

        "Laajempaa pilaantumista voivat aiheuttaa mm. liukkauden torjunta,"


      • Sohvatiikeri
        sanotaan esim. näin kirjoitti:

        "Laajempaa pilaantumista voivat aiheuttaa mm. liukkauden torjunta,"

        ...jollei liukkauden torjuntaa hoideta tarkkuudella ja taidolla, niin kuin Suomessa.


      • niinkö soffalla
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        ...jollei liukkauden torjuntaa hoideta tarkkuudella ja taidolla, niin kuin Suomessa.

        Mistähän syystä tiehallinto on joutunut sitten korvaamaan talousvesikaivoja veden pilaantumisen vuoksi,sekö on sitä tarkkuutta ?

        Olen sivusta joutunut seuraamaan näitä asioita koska tuttavaperheeni asuu ns.hajaasutusalueella ja heidän kaivonsa läheltä n.40m päähän rakennetaan uusi tie.

        Kysytty on lääninhallinnon ympäristö henkilöiltä ja sieltä kerrottiin että rakennuttaja on vastuussa mahdollisesta kaivon pilaantumisesta mikäli ei ole huolehtinut riittävistä suojaamistoimenpiteistä.

        Mielenkiintoiseksi tämän tekee se että nämä samat viranomaiset kertoivat että tiehallintokin on joutunut korvaamaan kiinteistön pilaantuneita talousvesikaivoja,syynä useimmiten on ollut suolauksen mukanaan tuoma haitta.

        Lähdettekö mukaan jos haastamme nämä viranomaiset oikeuteen mielestänne virheellisestä sanoisinko jopa perättömästä lausumasta,miten on ?


      • hiekka-suola seoksesta
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Minun puolestani suolavihaajat voivat jatkaa kirjoitteluaan. Oion vain joitakin väärinkäsityksiä.

        Esimerkiksi aloittaja vihjaisi, että EU:n ympäristösäädökset voisivat estää suolauksen Suomessa. No hei, haloo! Suurissa EU-maissa suolataan moninkertaisesti Suomeen verraten, Italiaa myöten. EU ei kiellä, kaikkialla nykyinen linja on todettu hyväksi.

        Venäjäkin on siirtymässä puhtaan suolan käyttöön. Nykyän he käyttävät Hiekka-suola seosta.

        vuonna 1995 joten et ole kuin 14 vuotta myöhässä tietoinesi. vuodesta 1995 venäjällä on käytetty puhdasta suolaa vuoteen 2006 asti, jolloin huomattiin (vihdoin) sen tuhoavan ympäristöä. tämän jälkeen on pyritty käyttämään ympäristöystävällisempiä keinoja; formiaatit, magnesiumkloridi, erilaiset vähemmän haitalliset suolojen vesiliuokset. lue itse osoitteesta http://www.mrmz.ru/article/v56/article1.htm. tässä on kerrotty lyhyen ytimekkäästi viime vuosien liukkaudentorjuntakokeilut sivistyneessä länsimaassamme. harmi kun suomessa ei ole vielä tajuttu että natriumkloridi tuhoaa kaiken ympärillä olevan.


      • Sohvatiikeri
        hiekka-suola seoksesta kirjoitti:

        vuonna 1995 joten et ole kuin 14 vuotta myöhässä tietoinesi. vuodesta 1995 venäjällä on käytetty puhdasta suolaa vuoteen 2006 asti, jolloin huomattiin (vihdoin) sen tuhoavan ympäristöä. tämän jälkeen on pyritty käyttämään ympäristöystävällisempiä keinoja; formiaatit, magnesiumkloridi, erilaiset vähemmän haitalliset suolojen vesiliuokset. lue itse osoitteesta http://www.mrmz.ru/article/v56/article1.htm. tässä on kerrotty lyhyen ytimekkäästi viime vuosien liukkaudentorjuntakokeilut sivistyneessä länsimaassamme. harmi kun suomessa ei ole vielä tajuttu että natriumkloridi tuhoaa kaiken ympärillä olevan.

        Vähän paha lukea kun ei osaa venäjää.

        No joo, kumminkin venäläiset eivät ole suunnittelemassa luopuvansa suolan käytöstä muuta kuin "teknisten rakenteiden" kohdalla - mm sillat. Syynä on suolan siltoja syövä vaikutus. Sehän taas ei Suomessa näy sillä lailla, koska Suomessa siltojen vesieristys on paremmassa kunnossa.

        Korvaavana aineena venäläiset voisivat käyttää vaikkapa "Nordway" -tavaraa:
        http://www.rhz.ru/english/products/deicers/index.html

        Mutta taas on ongelmana hinta (20-kertainen suolaan nähden) ja realiteetit: suolan käyttö pitäisi lopettaa reilusti ennen siltaa. Se taas on vaikea muistaa ja järjestää.

        Muuten Venäjällä on käytössä standardi, joka kertoo, kuinka paljon neliölle saa käyttää suolaa talven aikana, oliko se nyt 5 kiloa tai jotain.

        Vai 1995 luovuttu suolahiekasta? Vähän vaikea uskoa, tosin en ole hirveän usein Venäjällä käynyt, mutta nimenomaan 1995 kaikkialla oli vielä vanhat vehkeet ja vanhat systeemit. Tuskinpa niitä hetkessä on uusittu, huomioiden yleisen kehityksen tahdin Venäjällä, julkisella puolella.


    • suolaa

      Enemmän suolaa.. Heti kun lunta tai jotain sataa, niin suolaa vaan niin pirusti ettei mitään rajaa. Aurausta käytetään vasta kun huomataan ettei p...kele suola kerkeä sulattamaan kaikkea lunta. Sitten taas suolaa ja kun pakastaa niin kaikki on kuin luistinrataa kun suolavelli jäätyy. Päin persettä koko touhu.

      • Sohvatiikeri

        Se on hyvä. Se liukas tehdään tahallaan, että ihmiset oppivat ajamaan liukkailla.










        Haha. Pilailin.


      • vaan ne ajaa lenkin tuusula...

        siks suolaa suolaa suolaa että on sohjoo kun ei riitä kalustooo. toisin se on täälä muoniossa. onneks. missä ei pohjat mädö


    • nape

      Suolaa tarvitaan, koska:

      1) Pikkupakkasilla (0...-5) satava lumi polkeentuu tien pintaan kiinni ilman suolausta. Ilman suolaa valtateille muodostuisi 5 cm polanne joka tuiskulla, ja sitä urautunutta polannetta ei tasoita/poista mikään mekaaninen vehje päällysteiden uraisuuden takia. Olishan se sitten kivaa ja jännitävää körryytellä viittäkymppiä siinä polanteella...

      2) Raskasta liikennettä varten suolausta tarvitaan myös, hiekka ei pysy kuin puoli tuntia tiellä. Se joka ei ole ajanut pääkallokelillä 60 tonnisella, ei tiedä liukkaudesta mitään. Henkilöautolla vetävillä pyörillä on noin 50 % auton massasta, kun rekalla se on noin 20 % (jos henkilöautoissa olisi näin, ne olisivat kulkukelvottomia talvella)

      3) Nykyajan ihmisillä on niin kiire joka paikkaan, ettei maltti riitä ajaa liukkaalla valtatiellä hitaammin kuin kesälläkään

      • Höpö Höpö

        No kyllä nyt väitteen heitit että esimerkiksi moottoritie Hesasta Hämeenlinnaan polantuisi jos ei käytettäisi suolaa.

        Höpö höpö. Jos lähdettäisiin heti lumisateen alettua auraamaan eikä odottaisi kunnes joku ennalta määrätty aika tai senttimäärä tulee täyteen niin ei varmasti sillä liikennemäärällä tie polaannu. On meinaan liikenteen kuluttava vaiktutus jo niin suuri.

        Huh mitä väitteitä täällä esitetään!

        PS. Niin kai ymmärsit että en halua myöskään nykyisenlaista suolan kylvämistä.


      • Sohvatiikeri
        Höpö Höpö kirjoitti:

        No kyllä nyt väitteen heitit että esimerkiksi moottoritie Hesasta Hämeenlinnaan polantuisi jos ei käytettäisi suolaa.

        Höpö höpö. Jos lähdettäisiin heti lumisateen alettua auraamaan eikä odottaisi kunnes joku ennalta määrätty aika tai senttimäärä tulee täyteen niin ei varmasti sillä liikennemäärällä tie polaannu. On meinaan liikenteen kuluttava vaiktutus jo niin suuri.

        Huh mitä väitteitä täällä esitetään!

        PS. Niin kai ymmärsit että en halua myöskään nykyisenlaista suolan kylvämistä.

        Tuppaahan moottoritie nykyäänkin polaantumaan lumisateella, vaikka käytetään suolaa. Kato kun liikenne sotkee lumen kiinni tiehen ihan sitä mukaa kun sitä lunta sataa. Tielle ei koskaa muodostu sellaista kivaa aurattavaa kerrosta.

        Tuossa vähän ylempänä auraaja kertoi, miten viime talvena Tampereen päässä motari meni pyykkilaudaksi liian vähän suolan takia.

        Suomessa toki hoitoa tehdään turhan varovasti. Venäjällä tie laitetaan tunniksi kiinni, että päästään rauhassa auraamaan. Sitä voisi kokeilla Suomessakin.


      • tumpelot ja

        kaaharit mankuvat suolaa tielle, koska eivät muuten uskalla ajaa. Tuulilasia joutuu vähän väliä pesemään, että näkis jotakin eteeensä. Enkä tarkoita, että ajaisin jonkun perseessä vaan kaksikaistaisella tiellä vastaantulijan nostattaman suolapaskan takia. Sitten nopeudet nousevat kun kukaan ei haluaisi, että joku ohittaisi eteensä roiskuttamaan. Sitten ihmetellään miksi suolatuilla teillä rytisee.

        Kuinka moni raskaan kaluston kuskeista loppujen lopuksi sitä suolaa vaatii? Sillä moni kuski mitä olen tavannnut, kiroilee tätä suolan käyttöä. Eräs vakituinen kuski joutuu tekemään joka vuosi ylimääräistä remonttia suolan takia.

        Ei kiire edellytä suolausta. Nopeuden täytyy olla tilanteeseen sopiva.
        Tässä viime syksynä eräänä aamuna tien pinta muuttu yllättäen sulasta pääkallokeliksi. Yksi onnettomuus kävi vain sen takia, että kuski ajoi ylinopeutta. ( Näin kuulin jälkeen päin.) Enää ei ole kiire. Tuli noutaja. Yhtään raskaan kaluston autoa ei suistunut tieltä. Eikä muitakaan.


      • kunnossapitäjä
        tumpelot ja kirjoitti:

        kaaharit mankuvat suolaa tielle, koska eivät muuten uskalla ajaa. Tuulilasia joutuu vähän väliä pesemään, että näkis jotakin eteeensä. Enkä tarkoita, että ajaisin jonkun perseessä vaan kaksikaistaisella tiellä vastaantulijan nostattaman suolapaskan takia. Sitten nopeudet nousevat kun kukaan ei haluaisi, että joku ohittaisi eteensä roiskuttamaan. Sitten ihmetellään miksi suolatuilla teillä rytisee.

        Kuinka moni raskaan kaluston kuskeista loppujen lopuksi sitä suolaa vaatii? Sillä moni kuski mitä olen tavannnut, kiroilee tätä suolan käyttöä. Eräs vakituinen kuski joutuu tekemään joka vuosi ylimääräistä remonttia suolan takia.

        Ei kiire edellytä suolausta. Nopeuden täytyy olla tilanteeseen sopiva.
        Tässä viime syksynä eräänä aamuna tien pinta muuttu yllättäen sulasta pääkallokeliksi. Yksi onnettomuus kävi vain sen takia, että kuski ajoi ylinopeutta. ( Näin kuulin jälkeen päin.) Enää ei ole kiire. Tuli noutaja. Yhtään raskaan kaluston autoa ei suistunut tieltä. Eikä muitakaan.

        Lukekaapa aamulehti lauantain 24.1 numero. Niin vasta ens talvena sitä suolaa vasta kylvetäänkin "talvhoidon superluokkatiet tulevat lokakuussa 2009" elikkä suolaa,suolaa ja paska lentää. Toivottavasti tiehallinnolla on myös sellaista suolaa, että saadaan tiet suliksi myös alle -7 asteen pakkasilla.


      • sinun kanssasi
        tumpelot ja kirjoitti:

        kaaharit mankuvat suolaa tielle, koska eivät muuten uskalla ajaa. Tuulilasia joutuu vähän väliä pesemään, että näkis jotakin eteeensä. Enkä tarkoita, että ajaisin jonkun perseessä vaan kaksikaistaisella tiellä vastaantulijan nostattaman suolapaskan takia. Sitten nopeudet nousevat kun kukaan ei haluaisi, että joku ohittaisi eteensä roiskuttamaan. Sitten ihmetellään miksi suolatuilla teillä rytisee.

        Kuinka moni raskaan kaluston kuskeista loppujen lopuksi sitä suolaa vaatii? Sillä moni kuski mitä olen tavannnut, kiroilee tätä suolan käyttöä. Eräs vakituinen kuski joutuu tekemään joka vuosi ylimääräistä remonttia suolan takia.

        Ei kiire edellytä suolausta. Nopeuden täytyy olla tilanteeseen sopiva.
        Tässä viime syksynä eräänä aamuna tien pinta muuttu yllättäen sulasta pääkallokeliksi. Yksi onnettomuus kävi vain sen takia, että kuski ajoi ylinopeutta. ( Näin kuulin jälkeen päin.) Enää ei ole kiire. Tuli noutaja. Yhtään raskaan kaluston autoa ei suistunut tieltä. Eikä muitakaan.

        Luin eilen päivälehdestä:

        "Tuohonpa vähän lumipöperöä tai kirkasta jäätä. Vetävät pyörät alkavat lipsua ja sitten on kiinni ja pysyy.

        Siksi auraus, suolaus ja vanha kunnon hiekkä ovat yhä korvaamattomi"

        Kaveri kuvasi jyrkän mäen nousua 60 tonnin yhdistelmällä.

        Mulla on kanssa se vanha käsitys että huono auraus ja sen seurauksena syntynyt pöperö ovat yleisimmät syyt rekkojen kiinnijäämiseen.

        Ja huomio: Rekat ovat ongelmissa alemman loukan teillä kun ongelmattomilla suorilla ja ei mäkisillä Is luokan teillä ajetaan 24/7 suorarallia ja laitetaan veronmaksajien rahat hullun hommaan.


      • Sohvatiikeri?
        kunnossapitäjä kirjoitti:

        Lukekaapa aamulehti lauantain 24.1 numero. Niin vasta ens talvena sitä suolaa vasta kylvetäänkin "talvhoidon superluokkatiet tulevat lokakuussa 2009" elikkä suolaa,suolaa ja paska lentää. Toivottavasti tiehallinnolla on myös sellaista suolaa, että saadaan tiet suliksi myös alle -7 asteen pakkasilla.

        Eihän koskaan näin pitkällä viiveellä Sohvatiikeri = Tiehallinto vastaa täällä meidän tyhmien autoijoiden kommentteihin.

        Olemme niin tyhmiä että emme ymmärrä mitään talvikunnossapidosta ja liukkaus johtuu vain liian vähäisestä suolan käytöstä.


      • Sohvatiikeri
        sinun kanssasi kirjoitti:

        Luin eilen päivälehdestä:

        "Tuohonpa vähän lumipöperöä tai kirkasta jäätä. Vetävät pyörät alkavat lipsua ja sitten on kiinni ja pysyy.

        Siksi auraus, suolaus ja vanha kunnon hiekkä ovat yhä korvaamattomi"

        Kaveri kuvasi jyrkän mäen nousua 60 tonnin yhdistelmällä.

        Mulla on kanssa se vanha käsitys että huono auraus ja sen seurauksena syntynyt pöperö ovat yleisimmät syyt rekkojen kiinnijäämiseen.

        Ja huomio: Rekat ovat ongelmissa alemman loukan teillä kun ongelmattomilla suorilla ja ei mäkisillä Is luokan teillä ajetaan 24/7 suorarallia ja laitetaan veronmaksajien rahat hullun hommaan.

        Niin, mitäs sitä suolaa alemman luokan teille. Ihan turhaa. Hiekkaa vaan.

        Mutta se juttu, että mihin rahat menevät.... siis kyllähän asia on niin että kun lasketaan, paljonko euroja käytetään tietä käyttävää autoa kohti, niin kyllä moottoritien kunnossapito on melkein ilmaista sivuteihin verrattuna.

        Jos halutaan säästää, niin seuraavaksi kannattaa pienempiä teitä jättää pois valtion kunnossapidon piiristä. Hoitakoot yksityiset niin kuin haluavat.

        Se rekkakuskikin voisi itse tilata ja maksaa hiekkakuorman.

        Minun verorahoilla ei tarttisi aurata ensimmäistäkään sivutietä (joo, asiat ei mene demokratiassa ihan näin).


      • Sohvatiikeri
        Sohvatiikeri? kirjoitti:

        Eihän koskaan näin pitkällä viiveellä Sohvatiikeri = Tiehallinto vastaa täällä meidän tyhmien autoijoiden kommentteihin.

        Olemme niin tyhmiä että emme ymmärrä mitään talvikunnossapidosta ja liukkaus johtuu vain liian vähäisestä suolan käytöstä.

        Mutta jos nyt paljastan sinulle ihan pikku salaisuuden... viraston ei tosiaankaan kannata haaskata panoksia siihen, että suoli24-palstalla vastaillaan parin kylähullun kirjoitteluun.

        Kyllä tämä on ihan henkilökohtaista masokismia. On kiva kinata. Eihän tämä mitään asiaa muuta eikä ihmisten asenteita.


      • ääntelee kovasti
        tumpelot ja kirjoitti:

        kaaharit mankuvat suolaa tielle, koska eivät muuten uskalla ajaa. Tuulilasia joutuu vähän väliä pesemään, että näkis jotakin eteeensä. Enkä tarkoita, että ajaisin jonkun perseessä vaan kaksikaistaisella tiellä vastaantulijan nostattaman suolapaskan takia. Sitten nopeudet nousevat kun kukaan ei haluaisi, että joku ohittaisi eteensä roiskuttamaan. Sitten ihmetellään miksi suolatuilla teillä rytisee.

        Kuinka moni raskaan kaluston kuskeista loppujen lopuksi sitä suolaa vaatii? Sillä moni kuski mitä olen tavannnut, kiroilee tätä suolan käyttöä. Eräs vakituinen kuski joutuu tekemään joka vuosi ylimääräistä remonttia suolan takia.

        Ei kiire edellytä suolausta. Nopeuden täytyy olla tilanteeseen sopiva.
        Tässä viime syksynä eräänä aamuna tien pinta muuttu yllättäen sulasta pääkallokeliksi. Yksi onnettomuus kävi vain sen takia, että kuski ajoi ylinopeutta. ( Näin kuulin jälkeen päin.) Enää ei ole kiire. Tuli noutaja. Yhtään raskaan kaluston autoa ei suistunut tieltä. Eikä muitakaan.

        > Kuinka moni raskaan kaluston kuskeista loppujen lopuksi sitä suolaa vaatii? Sillä moni kuski mitä olen tavannnut, kiroilee tätä suolan käyttöä. Eräs vakituinen kuski joutuu tekemään joka vuosi ylimääräistä remonttia suolan takia.

        Vaatimisesta en tiedä, mutta Kehä I:llä raskas liikenne stoppaa kyllä pieneenkin nyppylään, jopa vanhan Turuntien ylitykseen (nousua muutama metri), kun tuiskuttaa lunta/räntää eikä suolauskalusto ehdi paikalle ensin. Erona pönden olosuhteisiin on liikenne & liikennevalot, joiden seurauksena joku onneton rekka joutuu pysähtymään mäen jyrkimpään kohtaan ja siinä lepää. Vielä kun toinen valopää yritää ohi ja juuttuu rinnalle, niin suma on valmis ja purkautuu vasta suolauskaluston saavuttua paikalle.


    • suolaaja1

      ennen kun haukutte tienhoitajia pelleiksi niin selvittäkää kuka/ketkä ovat suolauksien aiheuttajia, eli ketkä pistävät sulaukset n50% käyntiin ja autot liikkeelle? odotan vastauksia mielen kiinnolla.... itse tiedän olen suola-auton kuljettaja! kaikesta tunnutte kaiken tietävän mut näköjään oleellinen tieto puuttuu!!!!!

      • nape

        Ne on nää iänikuiset valittajat, jotka soittelee tienkäyttäjän linjalle millon mistäkin esim. liukkaudesta tai talitintti makaa tiellä ketarat ojossa.


      • tiedän
        nape kirjoitti:

        Ne on nää iänikuiset valittajat, jotka soittelee tienkäyttäjän linjalle millon mistäkin esim. liukkaudesta tai talitintti makaa tiellä ketarat ojossa.

        Tiehallinnon edustaja teille soittaa ja pistää renkipojat liikkeelle.


      • perkele että ollaan
        tiedän kirjoitti:

        Tiehallinnon edustaja teille soittaa ja pistää renkipojat liikkeelle.

        idiootteja ton suolauksen kanssa. Paskaa vaan kaikki paikat täyteen kun ei muuta osata. Muistaakseni meillä on pakollinen autokoulu ? Mitä helkkaria teette liikenteessä jos ette osaa ajaa ? Tässä oli ihan oikeasti syytä nostaa kansanliike paskatouhua vastaa.

        Ymmärtäisin jos suolauksen puolustelija olisi maahanmuuttaja mutta että perisuomalainen... haa haa siinä on nähtävissä nykysuomen tila. Voivoi ja aijai kun on vaarallista ja vaikeaa....


      • suolaaja1
        nape kirjoitti:

        Ne on nää iänikuiset valittajat, jotka soittelee tienkäyttäjän linjalle millon mistäkin esim. liukkaudesta tai talitintti makaa tiellä ketarat ojossa.

        asia on juurikin niin kuin "nape" kirjoittaa! eli itse tienkäyttäjät soittelee et on mukamas liukasta! eihän siinä muu autakun lähteä kylvämään suolaa tielle!!!! olette itse suurimpia suolauksien aiheuttajia, pitäkää puhelin taskussa ja ajelkaa rauhas... ne jotka soittelee liukkauksista ajavat työmatkan 5km päiväs ja on vaikeeta on sit istuskellaan sisätilois päivä... ajatelkaa niitä jotka tekevät työnsä tienpäällä, ajaminen liukkaalla tiellä on kun yrittäis kirjoittaa teroittamattomal kynällä!!!!! ei siitä mitään tule!!!! joten "maustetta" tielle niin homma toimii!!!!!


      • miksi ei
        suolaaja1 kirjoitti:

        asia on juurikin niin kuin "nape" kirjoittaa! eli itse tienkäyttäjät soittelee et on mukamas liukasta! eihän siinä muu autakun lähteä kylvämään suolaa tielle!!!! olette itse suurimpia suolauksien aiheuttajia, pitäkää puhelin taskussa ja ajelkaa rauhas... ne jotka soittelee liukkauksista ajavat työmatkan 5km päiväs ja on vaikeeta on sit istuskellaan sisätilois päivä... ajatelkaa niitä jotka tekevät työnsä tienpäällä, ajaminen liukkaalla tiellä on kun yrittäis kirjoittaa teroittamattomal kynällä!!!!! ei siitä mitään tule!!!! joten "maustetta" tielle niin homma toimii!!!!!

        kuskit käytä maalaisjärkeä. Hehän näkevät palle tullessaan tarvitaanko sitä suolaa síttenkään. Mutta kun on ilmoitettu että suolaa tarvitaan eikun levittämään. Muutama esimerkki miten on toimittu vuosien varrella.
        Tietä suolattiin vesisateessa.
        Vedettiin suolaa kuivalle tielle vaikka mitään liukkauteen viittaavaa ei ollut. Kiva katsoa kun toinen kaista kuiva ja toinen märkä. kesti muuten puolitoista viikkoa ennenkuin toinen kaista oli kuiva.
        Kelikeskus havainnut lumikuuron. Lunta tuli aika sakeasti noin tunnin. Sateessa lämpötila noin -4,-5 astetta. Auraukset ja suolaukset käyntiin. Mutta EI TARKISTETTU mitkä oli lämpötila ennen sadetta. Noin - 10 astetta. samoin pakkanen aikoi heti sateen päätyttyä kiristymään. Lopputulos kahden pienen lapsen äiti kuoli.
        Sitten onko koulutuksen puute vaiko lukutaidottomuus tai molemmat. Työmatkallani on kyltti missä varoitetaan vähennetystä suolauksesta, mutta jotensakin lopputulos ei siltä näytä. Samalla tavalla sulatettu kuin muukin tieosuus. Eipä näytä vesiensuojelulait auttavan, kun niistä ei välitetä pätkääkään. Kysinen tie kuuluu B1 luokkaan, mutta parhaimmillaan se on suolattu ennen A1:stä.
        B2 on ollut kiva ajella ei lennä suolanpaska, ei muuten pahemmin ole ollut liukaskaan.


      • missä asut

        kantaisin sulle vittu pihan täyteen sitä paskaa alkaen elokuun lopusta loppuen huhtikuun loppuun


    • alemmas

      Aurataan ainoastaan talvella tiet.
      Hiekoitetaan rekoille pahimmat ylämäet.
      Lasketaan talvinopeusrajoitukset 70 km/h normaaleilla maanteillä ja moottoriteillä 80 km/h.

      Siinä yksi vaihtoehto.
      Mutta tässä tullaan siihen, että ihmisellä on TEHTY KIIRE. Ei muka ehditä, jos pitää "madella" 70km/h, on se kumma. Mihin on kiire! Hautaan ??

      Ainoa pakko on nukkua 8h/vrk ja työssä olla 8h/vrk.
      Kaikki muu aika (harrastukset yms)on ihmisen itsensä tekemää turhanpäiväistä kiirettä !

    • suolauksen kanssa

      se määrä mitä suolaa mätetään suomen maaperään on suht. koht. vakio johtuen tiehallinnon suolakiintiöistä. eli joka vuos on mätettävä vähintään x määrä sitä paskaa teille että ens talveks saatais uudet suolarahat. se siitä.

    • Suojautukaa kaikki

      Ilmahyökkäysvaara soi yleisenä hätämerkkinä koska lumisadealue lähestyy uhkaavasti. Ei hätää suolaus taas on aloitettu jo päivää aikaisemmin ja tahti senkun kiihtyy ollen ylimmillään ensimmäisen hiutaleen läpsähdettyä etelän miehen suola-auton tuulilasiin. Sota lunta vastaan on syttynyt ja lautasantennista pesee perkele....
      Ajetaan varmuudeksi useampaan kertaan että kuolee lumihiutaleet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      76
      1372
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1205
    3. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      934
    4. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      906
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      91
      887
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      31
      804
    7. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      162
      803
    8. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      776
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      774
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      685
    Aihe