Eilen ehtoona meni mittaristosta ja kojelaudasta
kaikki valot pois päältä. Vm. -00 lada 110 ajettu 22 tkm. Onkohan vika sulakkeessa ?
En nähnyt mitään pimeessä. Onko kellään kokemusta
vastaavasta ?
Että löyty se vieläkin yksi sähkövika, jota en ollut vielä korjannut tästä kolhoosijeepistä.....
sähkövika (taas)
12
3081
Vastaukset
- KTM
..se idän ihme äkkiä pois. Johan se nyt järkikin sanoo, ettei rajan siltä puolelta tule mitään muuta kunnollista kuin sinkkiämpäreitä. Tuskin on ainoa vika siinä laatokassasi?
- autoilija
ladassahan olisi jotain todella pahaa vikaa, jos se olisi täysin kunnossa. eli aivan normaalia, että siinä on vikoja, ei huolta.
- Jope
Nimittäin miksi ladoja enää ylipäätään suomessa myydään.
Näemmä edelleenkin on henkilöitä jotka eivät osaa/halua pitää puoliaan ja hyväksyvät priimana myydyn tavaran viallisena. Tietääkseni yhdessäkään ladan myyntiesitteessä ei sanota että tuotteeseen tulee (tai pitää tulla) vikoja takuuaikana.
Autoissa takuu ei tarkoita sitä, että tehtaalla jääneet virheet korjataan vain jos ostaja sitä vaatii. Tällöinhän laadunvalvonta ja vastuu laadusta on siirretty ostajalle.
Takuu tarkoittaa sitä, että jos takuuaikana vikoja sattuu ilmenemään, niin ne korjataan ilman erillistä korvausta. Tällöin laadunvalvonnan suorittaa autovalmistaja niin kuin pitääkin.
Itselläni on nyt ollut peräkkäin kolme AUTOA joissa yhdessäkään ei ole ollut tarvetta takuukorjauksiin. Eivätkä nämä autot edes ole käytössä yhtään ladaa kalliimpia.
- pena
Tällaisesta on minullakin kokemusta (vm.-02) ja siitä keskusteltiin taannoin myös Lada-kerhossa.
Vika voi olla hankala korjata, jopa merkkikorjaamolla, mutta korjautuu. Näin kävi minullakin; se sisältyi tosin takuuseen.
Jos olet, Atte, Lada-kerhon jäsen (tämä ei ole mainos), voit vilkaista sieltä muistaakseni ongelmia käsitelleeltä keskustelupalstalta muutama viikko sitten asiasta aloittamaani keskustelua.
Minun tapauksessani ainakaan ei ollut sulakevika.
Minun korjaamollani, joka sijaitsee Länsi-Suomessa (en edelleenkään halua mainostaa), asiasta on ainakin muutaman viikon takaista kokemusta.
Oletko, Atte, pääkaupunkiseudulla?
(Tämä on muuten niitä aiheita, joihin turpot mielellään tarttuvat, kuten näkyy edellä.)- pena
Lisäyksenä edelliseen: minulla ilmeni samanlainen vika aluksi suurin piirtein samalla kilometrimäärällä.
Vika poistui muuten, kun auton käynnisti minuutin kuluttua uudelleen eikä se ollut jatkuva.
Auto joka tapauksessa kulki ja ajovalot toimivat; sitä vastoin vilkuissa oli ongelmaa, ja se olikin ainut seikka, jolla oli jatkuvasti merkitystä ajoturvallisuuden kannalta.
Selvisikö, Atte, koskiko vika vain mittarivaloja vai myös jotakin muuta?
Jos vika toistuu, tarkista huolellisesti ja siltä istumalta, moottorin käydessä ja auton seistessä, mihin KAIKKIIN sähkön käyttökohteisiin se vaikuttaa, äänimerkki, vilkut, tuuletus ja sisävalot mukaan lukien. Tämän seikan tietäminen on korjauksessa tärkeää.
Mahdollista on sekin, että häiriötä ei nyt olekaan ja se ilmenee ajossa äkkiä sanotaan parin viikon kuluttua.
Vika ei ehkä ole siis yksinkertainen. - atte
pena kirjoitti:
Lisäyksenä edelliseen: minulla ilmeni samanlainen vika aluksi suurin piirtein samalla kilometrimäärällä.
Vika poistui muuten, kun auton käynnisti minuutin kuluttua uudelleen eikä se ollut jatkuva.
Auto joka tapauksessa kulki ja ajovalot toimivat; sitä vastoin vilkuissa oli ongelmaa, ja se olikin ainut seikka, jolla oli jatkuvasti merkitystä ajoturvallisuuden kannalta.
Selvisikö, Atte, koskiko vika vain mittarivaloja vai myös jotakin muuta?
Jos vika toistuu, tarkista huolellisesti ja siltä istumalta, moottorin käydessä ja auton seistessä, mihin KAIKKIIN sähkön käyttökohteisiin se vaikuttaa, äänimerkki, vilkut, tuuletus ja sisävalot mukaan lukien. Tämän seikan tietäminen on korjauksessa tärkeää.
Mahdollista on sekin, että häiriötä ei nyt olekaan ja se ilmenee ajossa äkkiä sanotaan parin viikon kuluttua.
Vika ei ehkä ole siis yksinkertainen.Pitää ruveta päivänvalossa tsekkaamaan asiaa
viikonkoppuna. Tosiaankin vain mittariston/kojelaudan kaikki valaistus pimeni.
Muut valot pelaa. En kyllä tarkistanu vilkkuja ja takavaloja mutta siis ajovalot lyhyet ja pitkät pelaa. Ei ole korjaantunut itsestään.
Turhaan kai mä toivoinkin että se olis vaan sulake...
Pääkaupunkiseudulla mitään hyvää korjaamoa ??(deltaan en enää vie). - no niin no
atte kirjoitti:
Pitää ruveta päivänvalossa tsekkaamaan asiaa
viikonkoppuna. Tosiaankin vain mittariston/kojelaudan kaikki valaistus pimeni.
Muut valot pelaa. En kyllä tarkistanu vilkkuja ja takavaloja mutta siis ajovalot lyhyet ja pitkät pelaa. Ei ole korjaantunut itsestään.
Turhaan kai mä toivoinkin että se olis vaan sulake...
Pääkaupunkiseudulla mitään hyvää korjaamoa ??(deltaan en enää vie).Atte miksi et luota deltaa
- pena
atte kirjoitti:
Pitää ruveta päivänvalossa tsekkaamaan asiaa
viikonkoppuna. Tosiaankin vain mittariston/kojelaudan kaikki valaistus pimeni.
Muut valot pelaa. En kyllä tarkistanu vilkkuja ja takavaloja mutta siis ajovalot lyhyet ja pitkät pelaa. Ei ole korjaantunut itsestään.
Turhaan kai mä toivoinkin että se olis vaan sulake...
Pääkaupunkiseudulla mitään hyvää korjaamoa ??(deltaan en enää vie).Omalta kohdaltani, kun vika toistui silloin tällöin, korjaaminen oli hankalaa, ja se ei suoralta kädeltä onnistunut edes merkkikorjaamolle, joka tosin pääasiassa myy muita autoja (ei siis tuo D-alkuinen), vaan sieltä käsin piti kysyä neuvoa juuri siltä D-alkuiselta.
Kerropa kuitenkin, Atte, muidenkin tiedoksi, mikä on lopputulos, kun se selviää tai ehkä on jo selvinnyt. Eihän satakymppisi matka siihen lopu. - atte
pena kirjoitti:
Omalta kohdaltani, kun vika toistui silloin tällöin, korjaaminen oli hankalaa, ja se ei suoralta kädeltä onnistunut edes merkkikorjaamolle, joka tosin pääasiassa myy muita autoja (ei siis tuo D-alkuinen), vaan sieltä käsin piti kysyä neuvoa juuri siltä D-alkuiselta.
Kerropa kuitenkin, Atte, muidenkin tiedoksi, mikä on lopputulos, kun se selviää tai ehkä on jo selvinnyt. Eihän satakymppisi matka siihen lopu.Syy selvisi: avasin sulakerasian eilen ehtoona niin lattiamatolle valahti noin puoli kahvikupposellista vettä !!
Jossain on vuoto. Vaihdoin sulakkeen ja kuivasin sulakerasian ja porasin sen sulakerasian kannen alaosaan reiän, jotta ylimääräinen vesi ei jäisi sinne muhimaan. Taas toimii. Kumma ettei muut sulakkeet olleet kärähtäneet...
Täytyy joskus tutkia vuotopaikka, mutta tiedän että se voi olla hankalaa tai jopa mahdotonta. - atte
no niin no kirjoitti:
Atte miksi et luota deltaa
en luota koska takuaikana eivät osanneet sanoa miksi startti pamahtaa vähän väliä autosta.
Sain sukulaismieheltä tietää, että vika on tod. näk. virtalukossa. Kun kerroin tämän heille, eivät uskoneet !! Auto makasi toista viikkoa korjaamolla eivätkä tehneet sille mitään, kun eivät osanneet....
Lopulta jostain syystä vaihtoivat virtalukon ja startin ja matka jatkui. Tätä ennen olivat vain vaihtaneet startin noin 6 kertaa.
Yhden kerran tämän jälkeen vielä jouduin tekemään virtalukko- starttipaketin vaihdon (omaan piikkiin, n. 600 euroa kaikkine kuluineen).
Sitten asensin kojelautaan ledin joka palaa niin kauan kuin startti saa virtaa. Jos ledi jää päälle startatessa se kertoo, että virtalukko ei palauta ja kone on heti sammutettava ja startattava uudelleen. Halpa ja toimiva starttivakuutus. - william
atte kirjoitti:
Syy selvisi: avasin sulakerasian eilen ehtoona niin lattiamatolle valahti noin puoli kahvikupposellista vettä !!
Jossain on vuoto. Vaihdoin sulakkeen ja kuivasin sulakerasian ja porasin sen sulakerasian kannen alaosaan reiän, jotta ylimääräinen vesi ei jäisi sinne muhimaan. Taas toimii. Kumma ettei muut sulakkeet olleet kärähtäneet...
Täytyy joskus tutkia vuotopaikka, mutta tiedän että se voi olla hankalaa tai jopa mahdotonta.Hyvä että löytyi vika näin vähäisin kuluin.
Sitten vain taas usvaa Ladan putkeen.
Kannattaisikohan panna sulakekoteloon veden esteeksi vielä vähän vaikka muovipussia?
Veden tulo on kieltämättä vaikeasti paikannettava, kannattaa seurata sateilla tilannetta.
- 2110
Kaikki ladan tyyppiviat siinä kulkee mukana.
Mittarivalot katosivat omia aikojaan jo 1200 mallista. Virtalukon pohjan vaihto auttoi.
2105 mallisessa mittarin valot välkkyivät. Mittariston releen kiinnitys oli löystynyt. Rele muuten on kiinni mittariston takana ja siihen ei pääse kuin mittariston irroittamalla.
Samaran mittarivaloissa ongelma johtui hapettuneesta kirkkaudensäätö vastuksesta.
Vika on sama, aiheuttaja vain vaihtelee eriyksilöissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan653442Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282990- 1212366
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452- 121424
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631346Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131098- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13822