Mietiskelin tässä itsekseni kumpi mahtaa olla edullisempi lämmitysmuoto puiden polttaminen takassa/uunissa vai ilmalämpöpumpulla lämmittäminen.
Päädyin tulokseen että ILP on edullisempi vaikka sähkön hinta onkin aika kova mutta niinhän ne puutkin maksavat. Kovilla pakkasilla taitaa olla järkevää polttaa puita kun ILP:n coppi laskee pakkaskeleillä mutta leudommilla keleillä ei taida kannaattaa puita polttaa kun silloin ILP:n coppi on taas parempi. Mitäs muut on mieltä?
Puu vai ILP lämmitys?
42
5461
Vastaukset
- ko kommarivaltiossa on
sähköt poikki?
1m3 puuta maksaa täällä 35 eur ja meitin talo vie 2m2 huhtikuusta marraskuuhun e-suomessa. Talvella ei leivinuuni lämmitä lattiaa, joten vesikieroiselalla lattialämmityksellä mennään sähkön avulla.- sitten mitä
Viimeisen 7 vuoden aikana on ollut yksi noin 10 min kestänyt sähkökatko.
Mitäs sitten kun puun polttaminen kielletään??? - kielletä koska
sitten mitä kirjoitti:
Mitäs sitten kun puun polttaminen kielletään???kommareilla on 10 000 mökkisaunaa, jotka lämpee puilla. Kommarit sahaa muutenkin omaa oksaansa.
- kielletä
sitten mitä kirjoitti:
Mitäs sitten kun puun polttaminen kielletään???Tässä talossa määrään minä.
- Mietiskelijä.
Oletteko tulleet ajatelleeksi vaikka saisitte polttopuut ilmaiseksi silti puilla lämmittäminen leudoilla ja pikkupakkasilla ei kannata.
- maalikylien
poijat höpöttää? Kyllä meillä päin lämmitetään leudoilla ja pakkasilla puu uuneilla ja säästää ton 10000 Kw vuodessa ainakii. Mihinkä perustuu et puilla ei kannata lämmittää leudoilla???
- Mietiskelijä.
maalikylien kirjoitti:
poijat höpöttää? Kyllä meillä päin lämmitetään leudoilla ja pakkasilla puu uuneilla ja säästää ton 10000 Kw vuodessa ainakii. Mihinkä perustuu et puilla ei kannata lämmittää leudoilla???
Tässä perustelut miksi ilmalämpöpumpulla kannattaa ennemmin lämmittää kuin puilla. Tässä siis vertaillaa puu ja ILP lämmitystä.
Vaikka polttopuut saisi halvalla tai jopa ilmaiseksi niin onko ne puut edelleen ilmaisia jos minä tulen ne sinulta hakemaan pois. No niin eipä taida olla. Joten jos puut saa jopa ilmaiseksi kannattaa ne ennemmin myydä kuin polttaa uunissa. Kun puut on myyty ja niistä saatu rahaa niin tuolla rahalla maksaa ILP:n sähkölaskun paljon pitemmälle ajalle kuin että olisit polttanut ne puut. Leudoilla keleillä ILP:n coppi on niin hyvä eli sähkönkulutus pientä että on paljon kannattavampaa läppittää ILP:lla kuin puilla. Kovilla pakkasilla ILP:n hyötysuhde tippuu joten silloin kannattaa ehkä polttaakkin puita. Vertailen siis edelleen ILP ja puulämmitystä keskenään. Toki puita kannattaa polttaa jos ILP ei omista.
- ilppikin melkoisesti
Saa sillä 2000 eurolla joka ilppiin menee melkoisen määrän sähköä vielä näillä hinnoilla.
Taitaa olla 20000 kwh joka on melkoinen määrä. Jos laskee ilpin säästävän 2000kwh vuodessa sekin tekee 10 vuotta ennen kuin ollaan tasoissa hankinta hinnan kanssa. Takuulla 10 vuoden päästä ilppi menee vaihtoon.- Mietiskelijä.
Paljon maksaa uunin/takan hankinta. Kenties 3000-6000€. Toi ei kyllä maksa itseään koskaan takaisin.
- suora sähkölämmitys
Jos vanha talo ja sähkölämmitys niin ei kannata hankkia mitään ilppiä eikä puupesää. Laitteen kustannuksilla lämmitätte yli 10 vuotta ennen kuin erotuksen saa takaisin.
- parempi kuitenkin
suora sähkölämmitys kirjoitti:
Jos vanha talo ja sähkölämmitys niin ei kannata hankkia mitään ilppiä eikä puupesää. Laitteen kustannuksilla lämmitätte yli 10 vuotta ennen kuin erotuksen saa takaisin.
On muunkin hintaisia ilmalämpöpumppuja olemassa kuin 2000€. 550€:n ilppi on pyörinyt jo 5 talvea ja lämmittänyt hyvin. Ei aina tarvitse ostaa sitä kalleinta.
- buubuu
parempi kuitenkin kirjoitti:
On muunkin hintaisia ilmalämpöpumppuja olemassa kuin 2000€. 550€:n ilppi on pyörinyt jo 5 talvea ja lämmittänyt hyvin. Ei aina tarvitse ostaa sitä kalleinta.
Minä en usko että 550€ saa minkäänlaista ilmalämpöpumppua taloa lämmittämään. 550€ on monen asentajan minimi pyynti kun lähdetään pumppua asentamaan. Jos pumppu maksaa 550€ ja asennus hinta siihen päälle ollaan jo 1000€ kieppeissä ja todennäköisesti paljon ylikin. Itsehän ilmalämpöpumppua ei saa asentaa.
- varmaan
buubuu kirjoitti:
Minä en usko että 550€ saa minkäänlaista ilmalämpöpumppua taloa lämmittämään. 550€ on monen asentajan minimi pyynti kun lähdetään pumppua asentamaan. Jos pumppu maksaa 550€ ja asennus hinta siihen päälle ollaan jo 1000€ kieppeissä ja todennäköisesti paljon ylikin. Itsehän ilmalämpöpumppua ei saa asentaa.
tuhansia jos ei kymmeniätuhansia itse asennettuja pumppuja,kuka noita valvoo ja mitkä on sanktiot? Varmaan yhtä onnistuneita/varmoja ku jos joku amis tekee jarru remontin autoonsa ym. ym.???
- buubuu
varmaan kirjoitti:
tuhansia jos ei kymmeniätuhansia itse asennettuja pumppuja,kuka noita valvoo ja mitkä on sanktiot? Varmaan yhtä onnistuneita/varmoja ku jos joku amis tekee jarru remontin autoonsa ym. ym.???
No jos itse asennetaan niin ei kovin paljon ole 2000€ ilmalämpöpumppuja. Mitsun uutuus fd25 hinta 1350€. Fujitsu-siemens inventer 1150€ jne jne
Kaippa 2000€ pumppuja löytyy mutta semmoista nyt on ihan älytöntä ostaa. Itse en tosin tuon hintaisiin ole törmännyt. - 1855 euroa.
buubuu kirjoitti:
No jos itse asennetaan niin ei kovin paljon ole 2000€ ilmalämpöpumppuja. Mitsun uutuus fd25 hinta 1350€. Fujitsu-siemens inventer 1150€ jne jne
Kaippa 2000€ pumppuja löytyy mutta semmoista nyt on ihan älytöntä ostaa. Itse en tosin tuon hintaisiin ole törmännyt.Ultimatesta.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=100&conference=4000000000000009&posting=22000000041068204
Tuolta voit tilata:
http://www.ultimatemarket.com/PublishedService?file=pag e&pageID=9&itemcode=10263
Myyvät kuulemma eniten Suomessa ilmalämpöpumppuja? (Näin joku mainosti tällä palstalla!) - pakko on
Mietiskelijä. kirjoitti:
Paljon maksaa uunin/takan hankinta. Kenties 3000-6000€. Toi ei kyllä maksa itseään koskaan takaisin.
ostaa kallista?
Kolme vuotta sitten maksoi Tiilerin Lauri-takka 1800 euroa ja asennus 500, kun olin itse hanslankarina. - Meinätkö
pakko on kirjoitti:
ostaa kallista?
Kolme vuotta sitten maksoi Tiilerin Lauri-takka 1800 euroa ja asennus 500, kun olin itse hanslankarina...että tuollaisella lämmittää vaikka 100-neljön tilan - 20 asteen pakkasilla. EI IKINÄ!
Itsellä on 2500kg varaava takka eikä sekään tee sitä.
Siis paljon isompi kuin tuollainen Tiilerin Lauri-takka. - Mietiskelijä.
pakko on kirjoitti:
ostaa kallista?
Kolme vuotta sitten maksoi Tiilerin Lauri-takka 1800 euroa ja asennus 500, kun olin itse hanslankarina.Niin kolme vuotta sitten 2300€ nyt on hinnat tuplaantunut. Ei sillä ole väliä millaisessa uunissa puita polttaa. Kannattavampaa on myydä puut pois ja käyttää myyntitulot ILP lämmitykseen. Näin se vaan on.
- on molemmat
Mietiskelijä. kirjoitti:
Niin kolme vuotta sitten 2300€ nyt on hinnat tuplaantunut. Ei sillä ole väliä millaisessa uunissa puita polttaa. Kannattavampaa on myydä puut pois ja käyttää myyntitulot ILP lämmitykseen. Näin se vaan on.
Niin esim. tuo takka maksaa tänä päivänä suurin piirtein saman kuin kolme vuotta sitten.
Ja maksaa saman kuin hyvä ILP asennettuna.
( Minulla on ILP ja takka , siis molemmat)
Takkaan täytyy hakea polttoaine metsästä, rahaa siinä hakureissussa ei tarvitse käyttää.
ILPin polttoaine maksaa siinä 8-9 centtiä /KWH. - painaa
Meinätkö kirjoitti:
..että tuollaisella lämmittää vaikka 100-neljön tilan - 20 asteen pakkasilla. EI IKINÄ!
Itsellä on 2500kg varaava takka eikä sekään tee sitä.
Siis paljon isompi kuin tuollainen Tiilerin Lauri-takka.Yli 2000kg on Laurin paino.
Hyvin lämmittää näillä keleillä, kovimmilla pakkasilla voi käyttää sitten sähköä apuna. - Mietiskelijä.
on molemmat kirjoitti:
Niin esim. tuo takka maksaa tänä päivänä suurin piirtein saman kuin kolme vuotta sitten.
Ja maksaa saman kuin hyvä ILP asennettuna.
( Minulla on ILP ja takka , siis molemmat)
Takkaan täytyy hakea polttoaine metsästä, rahaa siinä hakureissussa ei tarvitse käyttää.
ILPin polttoaine maksaa siinä 8-9 centtiä /KWH.Väännetään rautalangasta. Saat polttopuut metsästä ilmaiseksi hyvä niin. Onko ne vielä ilmaisia jos tulen hakemaan ne itselleni. Myy nuo puut ja osta rahoilla sähköä ilmalämpöpumpulle. Tämä on paljon taloudellisempaa.
"ILPin polttoaine maksaa siinä 8-9 centtiä /KWH."
Polttopuiden myyntituloilla saat monta KWh:a ilmalämpöpumpulle. - möisin
Mietiskelijä. kirjoitti:
Väännetään rautalangasta. Saat polttopuut metsästä ilmaiseksi hyvä niin. Onko ne vielä ilmaisia jos tulen hakemaan ne itselleni. Myy nuo puut ja osta rahoilla sähköä ilmalämpöpumpulle. Tämä on paljon taloudellisempaa.
Polttopuiden myyntituloilla saat monta KWh:a ilmalämpöpumpulle.Eli möisin energiaa määrän X ja ostaisin energiaa samalla rahalla määrän X.
Siinähän minä en ainakaan pärjäisi.
Kun möisin puita, joutuisin maksamaan verot tulosta.
Vähennysten jälkeen minulle jäisi n. 75-80% nettona.
Sitten minä ostaisin tällä nettosummalla sähköä, jonka hinnassa olisi taas veroja, tällöin saisinkin energiaa enää reilut puolet siitä alkuperäisestä määrästä.
Mietiskelehän vielä... - Meinätkö
painaa kirjoitti:
Yli 2000kg on Laurin paino.
Hyvin lämmittää näillä keleillä, kovimmilla pakkasilla voi käyttää sitten sähköä apuna."Hyvin lämmittää" Jospa on tuollainen (6000kg) tiilipiippu varattuna myös lämpöä niin riittää kai sellainen jotenkin joillekin keleille.
Mutta eikö Tiileri ilmoitakin tuon Laurin olevan jotain 2-3kW tehoinen takka. Muistelen tuollaisen tehon olevan ainakin Tiilerin Titta-leivinuunilla. Tuossa Titassa on lisättynä siihen paksubetoni välipohja, ja katto tuossa leivinuunissa (mutta tuohan ei ole enää lisäystä kovin paljoa). Muutenhan se on kai pitkälle sama kuin Lauri paitti että on kulmatakka.
Joskus 2004-2005 muurasin pystyyn tuollaisen Titta-kulmatakan.
Tuo joka muurasi sinulle 500€ Laurin, oli kyllä edullinen muurari, vaikka olit lekarina...;) - Laurista
Meinätkö kirjoitti:
"Hyvin lämmittää" Jospa on tuollainen (6000kg) tiilipiippu varattuna myös lämpöä niin riittää kai sellainen jotenkin joillekin keleille.
Mutta eikö Tiileri ilmoitakin tuon Laurin olevan jotain 2-3kW tehoinen takka. Muistelen tuollaisen tehon olevan ainakin Tiilerin Titta-leivinuunilla. Tuossa Titassa on lisättynä siihen paksubetoni välipohja, ja katto tuossa leivinuunissa (mutta tuohan ei ole enää lisäystä kovin paljoa). Muutenhan se on kai pitkälle sama kuin Lauri paitti että on kulmatakka.
Joskus 2004-2005 muurasin pystyyn tuollaisen Titta-kulmatakan.
Tuo joka muurasi sinulle 500€ Laurin, oli kyllä edullinen muurari, vaikka olit lekarina...;)Talossa on 2-horminen piippu ja lisäksi n. 15m² tiilimuuria.
Takka on keskellä taloa ja tiiliseinän takana on puulämmitteinen sauna.
Tämä keskusmuuri varaa lämpöä hyvin ja tehoa lisää vielä hormissa oleva tuplasavupelti. Lämpö ei heti karkaa harakoille.
Kaksi pesällistä kuivaa puuta joka toinen päivä pitää 60m²:n tupakeittiön ja 10m²:n eteisen lämpimänä. Ovet makuuhuoneisiin ovat yleensä auki, joten lämpöä menee sinnekin.
En tiedä, paljonko Laurin teho on numeroina, mutta aivan riittävän tehokas meidän käyttöömme.
Muurari on hyvä tuttu, eikä ilmeisesti kehdannut veloittaa kaverilta enempää. - vuosi sitten
Mietiskelijä. kirjoitti:
Väännetään rautalangasta. Saat polttopuut metsästä ilmaiseksi hyvä niin. Onko ne vielä ilmaisia jos tulen hakemaan ne itselleni. Myy nuo puut ja osta rahoilla sähköä ilmalämpöpumpulle. Tämä on paljon taloudellisempaa.
Polttopuiden myyntituloilla saat monta KWh:a ilmalämpöpumpulle.kyllä tuon sähkön hinta on nykyisin jo melkein kaikilla 15 senttiä siirtojen kanssa
- sähkö maksaa
vuosi sitten kirjoitti:
kyllä tuon sähkön hinta on nykyisin jo melkein kaikilla 15 senttiä siirtojen kanssa
Minulla maksaa tällä hetkellä 6,3cent ja 5,2cent/ KWH ( yösähkö)
Perusmaksu 1,97 ja 3,6 € / kk
Siirto: Perusmaksu 18,8€ /kk
Päiväsiirto: 2,22 cent / KWH
Yösiirto: 1,35 cent / KWH
Sähövero: 1,07726 cent / KWH
Eli: 9,6 cent / KWH ( päivä) ja 7,63 cent / KWH ( yö) 24,37 Eur perusmaksut / kk. - On .
vuosi sitten kirjoitti:
kyllä tuon sähkön hinta on nykyisin jo melkein kaikilla 15 senttiä siirtojen kanssa
...minulla Vaasan Sähköstä viimeisessä sähkölaskusta laskettu. Tässä on mukana kaikki siis myös 2-tariffimittari (yö ja päivä)vuokra, 3x25A.(sulake koko)
Kilowatti hinnaksi sain 0.100696 €/kWh - On .
On . kirjoitti:
...minulla Vaasan Sähköstä viimeisessä sähkölaskusta laskettu. Tässä on mukana kaikki siis myös 2-tariffimittari (yö ja päivä)vuokra, 3x25A.(sulake koko)
Kilowatti hinnaksi sain 0.100696 €/kWhet, mikäli käytän enemmän sähköä niin tuo kWh luonnollisesti laskee!
Tuossa oli sähkönkulutus noin 9000kWh/vuosi
- dollari
Mulla varaava takka ja keväällä laitettiin ilmalämpöpumppu,vasta uuden vuoden päivänä laitoin kaksi sähköpatteria päälle,ne olivat noin viikon päällä ,nyt taas tarkenee takalla ja pumpulla,,takalla ja pumpulla pelkästään talon lämpö noin 23 astetta,suosittelen molempia puu ja pumppua,puuta saa rakennksilta ilmaiseksi
- joudut uusimaan
Takuulla joudut uusimaan ilmalämpöpumpun ennen kuin olet sen hinnan asennuksineen säästänyt sähkössä.
- Mietiskelijä.
Ilmaista puuta ei olekkaan. Siinä vaiheessa ilmainen muuttuu maksulliseksi kun myyt sen jollekkin toiselle. Myy puut ja käytä raha ILM lämmitykseen---kannattavampaa
- olla pumppumyyjät
Mietiskelijä. kirjoitti:
Ilmaista puuta ei olekkaan. Siinä vaiheessa ilmainen muuttuu maksulliseksi kun myyt sen jollekkin toiselle. Myy puut ja käytä raha ILM lämmitykseen---kannattavampaa
Taitaa olla pumppumyyjät täällä joukolla mukana, miksei olisi on niissä mahtava kate.
- säästö tulee
Mietiskelijä. kirjoitti:
Suurin säästö tule kun ei tee mitään muutoksia jos kaikki hyvin toimii. Ja jos vielä tekee puita ja myy ne saa vähän leivän päällekin jotain.
- temmi
joudut uusimaan kirjoitti:
Takuulla joudut uusimaan ilmalämpöpumpun ennen kuin olet sen hinnan asennuksineen säästänyt sähkössä.
kaksi ,kolme vuotta,niin ilmalämpöpumpu maksaa itsensä takaisin ,näin on asiat jos oikein oassat käyttää
- varmasti
olla pumppumyyjät kirjoitti:
Taitaa olla pumppumyyjät täällä joukolla mukana, miksei olisi on niissä mahtava kate.
ainakin 40-50%, kun olen seurannut K-raudan myymää Panasonia. Yks kaks putoo hinta tuon 40%.
- keskimäärin
temmi kirjoitti:
kaksi ,kolme vuotta,niin ilmalämpöpumpu maksaa itsensä takaisin ,näin on asiat jos oikein oassat käyttää
Jos talo kuluttaa lämmityssähköä vuodessa 15000kWh ja ILP:n hyötysuhde on 30%, (on nimittäin keskiverto todellisuus) säästyy sähköä n.700 € vuodessa (0,15€/kWh). Jos kone asennuksineen maksaa 1350 500 eli 1850 tekee se noin 2,5 vuotta, niin alat saada osinkoa.
Mutta jos huudatat sitä kesähelteillä jäähdytykseen, karisee säästöt oitis.
Lämmitys(yö)sähkön kulutuksessa pitää huomioida lämpimänveden valmistukseen kuluva sähkö ja sitä on hankala siitä erottaa, joten takaisinmaksuaika kasvaa jonkin verran. Pitkäänkö kestänee noi koneet? - keskimäärin
keskimäärin kirjoitti:
Jos talo kuluttaa lämmityssähköä vuodessa 15000kWh ja ILP:n hyötysuhde on 30%, (on nimittäin keskiverto todellisuus) säästyy sähköä n.700 € vuodessa (0,15€/kWh). Jos kone asennuksineen maksaa 1350 500 eli 1850 tekee se noin 2,5 vuotta, niin alat saada osinkoa.
Mutta jos huudatat sitä kesähelteillä jäähdytykseen, karisee säästöt oitis.
Lämmitys(yö)sähkön kulutuksessa pitää huomioida lämpimänveden valmistukseen kuluva sähkö ja sitä on hankala siitä erottaa, joten takaisinmaksuaika kasvaa jonkin verran. Pitkäänkö kestänee noi koneet?Korjaanpas tuota laskelmaa hieman, jottei jäisi harhakäsityksiä. Vaikka sähkö kallista on ja kallistuu yhä, ei se vielä ihan noin kallista olekkaan. Yölämmitys energiaa säästyy siis 5000kW vuodessa keskiverto talossa. Yösähkön hinta on 7-8 senttiä eli se tekee 400 euroa. Tuollaisen 1850 euroa maksavan koneen kuoletusaika on siis 4,5 vuotta.
Mutta koneenhan tarvitsee käydä yötä päivää pitääkseen olkkarin lämpimänä, sen tuottamaa lämpöä kun ei voi varstoida minnekään, jolloin se käytttää päiväaikaan kallimpaa sähköä.
Lisäksi kun se puhaltaa lämpönsä yhteen huoneeseen, tulee senkin lämmöntarpeelle raja vastaan. Makuuhuoneisiin puhalletaan talon oman ilmanvaihtolaitteen kautta ilmaa, joka tekee makkarit ylipaineiseksi, jolloin olohuoneeseen puhallettu lämminilma ei pääse makkareihin, niitä on siis lämmitettävä kuitenkin jollakin muulla. Mutta jos kone kestää pitemmän ajan niin, mikä ettei, mutta ei se ihan rikkaaksi tekevä ihme ole. Hyvä keksintö esim. hankalaan paikkaan. Mutta kauheen näköinen mötikkä seinällä ja vielä kauheemman näköinen ulkoseinällä ja pitää vielä ääntäkin. Tarttee harkita tarkkaan vielä.
- miksi ostaa kallis?
Minusta on outoa talousmatematiikkaa ostaa joku tuhansien eurojen pumppu ja kallis asennus.
On tyhmää säästää ensin sähkörahoja, ja luovuttaa ne sitten pumppumyyjälle ja asentajalle, jääden itse vaille hyötyä?
Joka paikassa toitotetaan, että pitää ostaa kallis pumppu...
Itse ostin 400 € pumpun, tuttu lvi-asentaja asensi kun itse tehtiin kaikki valmistelutyö niin asentajan töihin jäi 2 h. Paljonko te maksatte kahden tunnin työstä, oli sitten ihmisen ammatti mikä hyvänsä? Ei kai kukaan lakimiehen palkkoja ala jollekin asentajalle maksamaan..
Olen ihan tyytyväinen tähän halpispumppuun, kun asun niin maalla ettei naapuritkaan näe kuinka halpa pumppu täällä oikein on.. Jos pumppu hajoaa, voisi niin käydä kalliillekin vehkeelle. Ja takuu on varmaan samantyyppinen. Jos sitäkään ei sitten saisi, niin vähempi se halpispumpun kohdalla kirpaisee sekin.
Käyttämällä hieman järkeä ja järjestelykykyä saa edullisen pumpun ja työn, joten ehkä koko hommasta lopulta itsekin voittaa jotain.- sfsfsf
Olet tyytyväinen halpispumppuun koska et tiedä paremmasta. Huonoimmillaan halpispumpun hyötysuhde on sama kuin sähköpatterin
- noi
sfsfsf kirjoitti:
Olet tyytyväinen halpispumppuun koska et tiedä paremmasta. Huonoimmillaan halpispumpun hyötysuhde on sama kuin sähköpatterin
ole jokseenki samoista osista ku muutkin Toshiba, Mitsubishi,Hitachi,Daikin..
- halpispumppaaja
noi kirjoitti:
ole jokseenki samoista osista ku muutkin Toshiba, Mitsubishi,Hitachi,Daikin..
Juu tämä täyttää olevan sama kuin eräs kalliimpi valtamerkki... mutta eri nimellä myydään.
Nyt olen ottanut kolmen huoneen patterit kokonaan pois päältä, ja alentanut sivussa olevien huoneiden lattialämmitystä n. 8 asteella. Vasta tasauslasku aikanaan näyttää onko KWH:t vähentyneet. Näppituntuman ja lukemani infon mukaan kuitenkin lämmöntuotanto on pumpulla puolet edullisempaa kuin patterien vastuksilla. Pumpussa ja pattereissahan lisäksi selkeät tiedot tehoista.
Kalliilla pumpulla voi olla jotain ominaisuuksia, mutta en nyt lähde sekoittamaan niitä tähän pelkkään sähkönsäästö-asiaan. - juuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu
sfsfsf kirjoitti:
eihän kalliilakaan pumpulla huonoimmillaan (kovilla pakkasilla) hyötysude ole yhtää perempi kun halpikselle.
1-1
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911671
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr1911283- 771283
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55962Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9844- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799