laskukysymys

jos hyvänä vuonna saa korkoa määräaikaistillelle 4% ja inflaatio on 3%:sitten seuraavana vuonna saaki enää 2% korkoa rahalle,mutta inflaatio on nolla niin kumpi vuosi on parempi sijoittajan kannalta?miten se lasketaan?

3

964

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oooooooooooooooo

      Laskisin kuinka monta prosentti sijoittajan ostovoima nousee kumpanakin vuona, eli...

      Jos ei huomioida veroja, niin sijoittajan sijoituksen ostovoiman kasvu % on 100*(((1 korko/100)/(1 inflaatio/100))-1). Eli, ensimmäisenä vuonna se olisi kaavan mukaan 0,97 % ja toisena vuona 2 %.

      Koska todellisuudessa tilien koroista on maksettava lähdevero, niin tällöin sijoittajan sijoituksen ostovoiman kasvu % onkin todellisuudessa 100*(((1 0.72*korko/100)/(1 inflaatio/100))-1). Eli tällöin se olisi ensimmäisenä vuona kaavan mukaisesti -0,11 % ja toisena vuonna 1,44 %.

      Toinen vuosi on siis huomattavasti parempi sijoittajan kannalta.

      • oooooooooooooooo

        Tullee kuitenkin huomioida, että "yleisessä inflaatiota luvussa", eri komponenteilla (energia, ruoka, alkoholi, elektroniikka, asuminen, jne.) on erilaisia painotukia/vaikutuksia. "Yleinen inflaatio luku" voi nousta tai laskea esim. vain sen takia, että valtio nostaa/laskee tupakki/alkoholi veroa. Toisaalta taas esim. asuntojen arvot saattaa nousta "yleistä inflaatio lukua" nopeammin (kuten tekivät tässä muutamia vuosia sitten), tai sitten vastaavasti taas jopa laskea vaikka inflaatiota on, (kuten varmaan taitavat tehdä nyt).

        Sijoittajan kannalta kun verrataan kumpi vuosi on parempi, niin vertailu kohdaksi voisi ottaa myös jonkin yksittäisen realistinen vaihtoehtoisen sijoitus kohteen (esim. asunto, kulta, tms.) inflaation/hintakehityksen, jolloin tulos voisi olla täysin erinlainen. Jos tietää että laittaa rahat tulevaisuudessa asuntoon, niin silloin kannattaisi käyttää asuntojen arvon inflaatitota.


      • Sijoittaja.
        oooooooooooooooo kirjoitti:

        Tullee kuitenkin huomioida, että "yleisessä inflaatiota luvussa", eri komponenteilla (energia, ruoka, alkoholi, elektroniikka, asuminen, jne.) on erilaisia painotukia/vaikutuksia. "Yleinen inflaatio luku" voi nousta tai laskea esim. vain sen takia, että valtio nostaa/laskee tupakki/alkoholi veroa. Toisaalta taas esim. asuntojen arvot saattaa nousta "yleistä inflaatio lukua" nopeammin (kuten tekivät tässä muutamia vuosia sitten), tai sitten vastaavasti taas jopa laskea vaikka inflaatiota on, (kuten varmaan taitavat tehdä nyt).

        Sijoittajan kannalta kun verrataan kumpi vuosi on parempi, niin vertailu kohdaksi voisi ottaa myös jonkin yksittäisen realistinen vaihtoehtoisen sijoitus kohteen (esim. asunto, kulta, tms.) inflaation/hintakehityksen, jolloin tulos voisi olla täysin erinlainen. Jos tietää että laittaa rahat tulevaisuudessa asuntoon, niin silloin kannattaisi käyttää asuntojen arvon inflaatitota.

        Sillä Sijoittaja ei sijoita pankkitalletuksiin. Ja juuri tarkennuskommenttisi seurauksena. Ruuan takia hölmöt "sijoittaa" rahansa pankkin, ei muuten.

        Pahiten nyt systeemissä kusee vielä se "uutuus", että pankkitalletusten korot pudotettiin käytännössä nollille, ottamalla säästäjän piikkiin velkaa. Absurdi tilanne, mutta näin on, kun porvarit heiluvat hallituksessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      70
      2078
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      129
      1406
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1383
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1092
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      957
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      360
      884
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      704
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      664
    Aihe