Miten kannustaa vanhempaa lopettamaan tupakointi?

tytärr

Isäni (45v) on polttanut ilmeisesti n. 15-vuotiaasta asti, eli 30 vuotta. Siirtyi jokunen vuosi tupakasta piippuun kun on "terveellisempää". Huolestuttaa, että milloin hän sairastuu syöpään, keuhkoahtaumaan tms, ja toivoisin todella saavani hänet lopettamaan! Oon nähny hänellä nikotiinipurukumia joskus joten kai on yrittäny ainakin vähentää..mutta se polttaminen on sille niin rutinoitunutta että tiedän, ettei oo ihan yksinkertanen juttu luopua. On meinannut jo kerran kuolla, enkä todellakaan haluaisi menettää isää nuorena =(

Joten kaipaan vinkkejä ja kokemuksia...

30

6497

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikeeta. .

      Itse painin saman asian kanssa muutama vuosi sitten ja koskaan ei oikeen ollut pokkaa asiaa puheeksi. Isä joutui viime vuonna kaikenmaailman keuhkotesteihin kun oli havaittiin jotain häikkää. Kaduin suunnattomasti etten ollut koskaa yrittänyt puhua isälle tupakoinnin lopettamisesta. No, selvittiin kuitenkin säikähdyksellä eikä mitään vakavaa löytynyt, ja isä onkin nyt lopettanut tupakoinnin, mutta suosittelen yrittämään.

      Isä lopetti sillä tavalla että ensin lopetti polttamisen töissä, ja sitten otti käyttöön nikotiinipurukumit, ja alkoi käydä lenkillä. Se on kuitenkin se TAPA, joka piti saada loppumaan.

    • juuri lopettanut

      Toivon, että isäsi voisi lopettaa polttamisen. Paras keino päästä eroon tupakasta on se, että polttaja itse haluaa lopettaa.

      Itse olen juuri lopettanut ja tällä hetkellä käytän nikotinitabletteja avuksi. Lopettaminen on ollut yllättävän helppoa, eikä mun tee juurikaan mieli tupakkaa. Luulin etukäteen hommaa paljon vaikeammaksi mitä se on ollut. Mulla oli syynä se, että todettiin alkava keuhkoahtauma, enkä enää halua polttaa, ettei muutu vielä pahemmaksi. nyt sentään hyvin pärjään, lääkkeitä joudun varmaan käyttämään lopun ikäni.

    • Virya

      En minäkään saanut aikanaan äitiäni lopettamaan, vaikka valitin sen yskittävän yms. Vasta uusi mies sai hänet lopettamaan. Joku tärkeysjärjestys asioilla...

      • röökibööki

        Kirjoittaja puhui vain isästään. Se ei merkitse sitä etteikö heillä olisi ehyt perhe jossa äiti ei polta. "Hanki sille nainen" on yhtä pöhkö esitys kuin "osta sille rekallinen tuppakkaa".


      • Virya
        röökibööki kirjoitti:

        Kirjoittaja puhui vain isästään. Se ei merkitse sitä etteikö heillä olisi ehyt perhe jossa äiti ei polta. "Hanki sille nainen" on yhtä pöhkö esitys kuin "osta sille rekallinen tuppakkaa".

        Vaan nainen, joka motivoi hänet lopettamaan. Jos ei lapsi riitä motivaattoriksi, niin pitää löytää joku sellainen, joka on isälle tärkeämpi. Oletin, että jokainen olisi tajunnut sen viestini perusteella, yliarvioin taas.


      • ite yhtää
        Virya kirjoitti:

        Vaan nainen, joka motivoi hänet lopettamaan. Jos ei lapsi riitä motivaattoriksi, niin pitää löytää joku sellainen, joka on isälle tärkeämpi. Oletin, että jokainen olisi tajunnut sen viestini perusteella, yliarvioin taas.

        mitä niinkon kirjotat? Pitäskö lapsen hommata isälleen nainen joka olisi tärkeämpi kuin lapsi tai lapsen äiti eli miehen vaimo? En tosiaan tajua sun järkeilyä. Eihän kukaan mene oman lapsen edelle tärkeydessä...ainakaan mun mielestä. Aina oma lapsi on tärkein, vaikka olisi eronnutkin. Eikä lopettamiseen tarvita kuin oma päätös lopettaa...toisen ihmisen tuki tietty on aina hyvä apu siinä. Mä itse olen omasta halustani yrittämässä lopettaa (ratkean vielä silloin tällöin muutamaan savukkeeseen) ja avopuolisoni on tukenani tässä. Ei pakota olemaan polttamatta, mutta kannustaa. Eli siis, jokaisella oma tahto lopettaa, mutta toisen ihmisen kannustus ja tuki auttaa.


      • Virya
        ite yhtää kirjoitti:

        mitä niinkon kirjotat? Pitäskö lapsen hommata isälleen nainen joka olisi tärkeämpi kuin lapsi tai lapsen äiti eli miehen vaimo? En tosiaan tajua sun järkeilyä. Eihän kukaan mene oman lapsen edelle tärkeydessä...ainakaan mun mielestä. Aina oma lapsi on tärkein, vaikka olisi eronnutkin. Eikä lopettamiseen tarvita kuin oma päätös lopettaa...toisen ihmisen tuki tietty on aina hyvä apu siinä. Mä itse olen omasta halustani yrittämässä lopettaa (ratkean vielä silloin tällöin muutamaan savukkeeseen) ja avopuolisoni on tukenani tässä. Ei pakota olemaan polttamatta, mutta kannustaa. Eli siis, jokaisella oma tahto lopettaa, mutta toisen ihmisen kannustus ja tuki auttaa.

        Kyllä mä itse tajuan mitä kirjoitan, mutta mun juttuja ei voi ymmärtää kovin yksinkertaisella logiikalla. Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta.


      • salaa tupakointi

        Itse tupakoin 15 vuotta ja vaimoni tupakoi myös suhteemme alkuaikoina. Sitten hän 'lopetti' ja jatkuvasti muistutteli minua että tupakointi pitäis lopettaa. Taistelin vuosia että pääsin irti tupakasta. Nyt en tupakoi mutta olen silti mielestäni tupakoija. Mielessä asia on. Tupakoimatonta aikaa on nyt 4 vuotta.

        Asian käänne olikin melkoinen kun vaimoni jäi kiinni tupakoinnista pari vuotta sitten. Olin ratketa itsekin mutta onneksi en. Sitten hän ilmoitti että on lopettanut. Pari vuotta on kuitenkin sauhutellut salaa. Kivaa :( rööki haisee läpi, purkkaa, hajuvettä, appelsiinia, kaikkea peittävää, ja kieltää kaiken. Kohta saa röökata ihan avoimesti.
        "Tupakka, viina ja villit naiset..." sitten vielä ihmetellään kun halut on mulla hävinny!


      • Virya
        salaa tupakointi kirjoitti:

        Itse tupakoin 15 vuotta ja vaimoni tupakoi myös suhteemme alkuaikoina. Sitten hän 'lopetti' ja jatkuvasti muistutteli minua että tupakointi pitäis lopettaa. Taistelin vuosia että pääsin irti tupakasta. Nyt en tupakoi mutta olen silti mielestäni tupakoija. Mielessä asia on. Tupakoimatonta aikaa on nyt 4 vuotta.

        Asian käänne olikin melkoinen kun vaimoni jäi kiinni tupakoinnista pari vuotta sitten. Olin ratketa itsekin mutta onneksi en. Sitten hän ilmoitti että on lopettanut. Pari vuotta on kuitenkin sauhutellut salaa. Kivaa :( rööki haisee läpi, purkkaa, hajuvettä, appelsiinia, kaikkea peittävää, ja kieltää kaiken. Kohta saa röökata ihan avoimesti.
        "Tupakka, viina ja villit naiset..." sitten vielä ihmetellään kun halut on mulla hävinny!

        Olen huomannut...


    • Veto.

      Lyö sen kanssa tonni vetoo ettei pysty. Jos sil on kato tota kilpailuhenkee. Kaikilla ei oo, mut koita.

      • vastine

        Veto on hyvä idea, mutta siinä pitäis olla molemmilta joku teko rahan vastineeks.
        Eli eihän siinä ole järkeä lyödä vetoa sellaisen kans, joka ei polta!!!!
        Eti sellanen joka polttaa ja sit ne keskenään.
        Mulla onnas sillai, tonni vetoa ja et taatusti polta, ellet voita sit lotossa


    • Eppo

      Kilpailuun haastaminen on varmaan hyvä idea, miehillä on yleensä kova kilpailuhenki. Voit vaikka haastaa niin, että luovutte molemmat jostain huonosta elämäntavasta.

      Minäkin olin pitkään huolissani äitini tupakoinnista. Hän aloitti polttamisen 12-vuotiaana ja on nyt isäsi ikäinen. Hän oli kerran viisi vuotta polttamatta mutta ratkesi sitten taas. Minäpä keksin aika härskin tempun joka todella kannusti lopettamaan ja pysymään päätöksessä. Kun äiti kysyi mitä haluan synttärilahjaksi, pyysin häntä lopettamaan tupakoinnin. Hän sanoi ettei pysty siihen nyt, mutta pitää asian mielessä. Puoli vuotta myöhemmin hän lopetti ja on ollut nyt 1,5 vuotta polttamatta. Tai itse asiassa hän on polttanut sinä aikana yhden tupakan, mutta myönsi sen.

      Nyt hän ei tee sitä vain itsensä takia, vaan myös minun takiani. Jos hän alkaisi taas polttaa, hän "polttaisi" samalla minulle antamansa lahjan. En tiedä kestääkö tämä lakko vai repsahtaako hän jälleen jossain vaiheessa, mutta jo parikin vuotta polttamatta on terveydelle hyväksi. Siksi en tuomitse häntä vaikka yritys joskus epäonnistuisikin. Hän on kuitenkin minulle rakas ja haluan hänen parastaan.

      • hkhkhkhk

        Tosi hyvä idea mun mielestä, vanhemman tunteisiin vetoava.Itselleni lopullisen sykäyksen anto, kun autossa ikkuna auki sätkä suupielessä ja poika 10v. sano ett p#¤ ## että menee hermo tossa sun käryttämisessä.


    • Irti tupakasta

      Osta hänelle Allen Carrin kirjoittama kirja Stumppaa tähän!

      Teosta myy ainakin Suomalainen Kirjakauppa. Hinta noin 20€

      Kirja esittelee Easyway menetelmän, jonka avulla on yli 90% mahdollisuus onnistua lopettamaan tupakointi ja helposti ilman lääkitystä, nikotiinilaastareita tms.

      Usea tuttavapiiriini kuuluva on lukenut kyseisen kirjan ja JOKAINEN heistä on LOPETTANUT...riippumatta siitä onko tupakoinut vuoden vai 30 vuotta.

      Suosittelen lämpimästi!!

      • sekasi

        No mitenkäs noin hyvä kirja voi olla, mutta samapa tuolle pää asia ettei enää polta. Minua oikein inhottaa tuo tupakka.


      • luomuna minäkin

        Kyllä on kiva lukea noita lopettamis juttuja, joita on yhtä monta kuin lopettajaakin..
        Mulla itselläni on monta yritystä takana ja toivottavasti TÄMÄ kerta nyt johtaa tuloksiin, mutta , mutta...
        Kun on polttanut tarpeeks kauan , niin tulee noi vieroitusoireet melko pahana
        Joten jos mulla olis ollu nyt toi kirja, niin en osaa oikein kuvailla mihin tarkoitukseen sen olisin käyttänyt, mut ei se kyl pätkääkään olis tai ole auttanut
        Kun makaa ea-polilla ja sydän tulee kurkusta ulos (syke 210) ja verenpaine tasoa 200/110 niin tulee auttamattomasti mieleen et mitä tää kandee ku on niin hiivatin kipee ettei ole edes työkykyinen, toistuvia rytmihäiriökohtauksia, jotka kestivät kolmesta viiteen tuntiin, tai yöllä heräilyä tykytyskohtauksiin ja kohonneeseen verenpaineeseen
        Noista fyysisistä oireista ei paljon lääkäritkään varoittele, johtuen siitä et kukaa ei lopettais, jos tietäis mitä joutuu kokemaan
        Ymmärtäkää tää nyt oikein...KANNATAN lopettamista, mutta, kun fyysiset oireet ovat tuota luokkaa ja lääkäri kuikailee, jotta ei ne montaa viikkoa kestä, niin huh huh Se on vaan kurjaa ku joutuu elämään senkin kuukauden ku ne oireet on liki joka hetki läsnä!!!!
        Jos niitä ei ole kokenut, niin onnea...älkääkä enää koskaan sortuko. Minä päätin niin, etten toista kertaa aio kokea moista.Oireet kestivät minulla yli kuukauden ja en pystynyt olemaan joka päivä työssä, kun en suostunut syömään mieliala/rauhoittavia lääkkeitä.
        Olen 50 vee ja polttanut 35 vuotta, pieniä taukoja lukuunottamatta(raskaudet)ja aikaisemmilla kerroilla kun olen ollut polttamatta, viimeksi kolme vuotta sitten toukokuun, ei vastaavia oireita ollut.
        Joten helppoa ei tuu olemaan, mut koen olevani jo voiton puolella
        onneksi olen onnistunut tässä polttaessani kasvattamaan kaksi tervejärkistä nuorta miestä (28 ja30 vee), jotka eivät polta, äitinsä esmerkistä huolimatta ja tuskin tuossa iässä enää edes aloittavat.
        Onnea jokaiselle omaan yritykseensä, vaikka sitten sen hiivatin kirjan avulla:)))


    • jaspercon

      Enpä osaa sanoa. Mutta olen tullut siihen tulokseen tutkiessani asioita, että alkoholi ja tupakka ovat itselääkitsemistä. Esimerkiksi tupakka vähentää riskiä Parkinsonin tautiin ja Alzheimerin tautiin ja siihen liittyvään dementiaan. Tupakointi myös auttaa skitsofreenisiin oireisiin. Alkoholi samaten (kohtuullisesti nautittuna) toimii aivojen glutamaatin vähentäjänä. Tää on aika kompleksinen juttu kaiken kaikkiaan, mutta pointti on se, että vaikka säästyisi yhdeltä sairaudelta lopettaessaa alkoholin/tupakan, voi saada jonkun muun sairauden.

    • Newsleap

      www.stumppi.fi on ainakin hyvä sivusto, sieltä saa tietoa ja myös vertaistukea tupakoinnin lopettamiseen...ohjaa isäsi hienotunteisesti sinne. Tai jätät lojumaan Allen Carrin kirjan "Stumppaa tähän", sen avulla on moni saanut avun tupakoinnin lopettamiseen. Hassua että tupakan kohdalla se tuntuu olevan niin että lapset yrittävät auttaa vanhempiaan, kun taas kaikessa muussa vanhemmat lapsiaan. Nykypäivänä nuorempi polvi kai vaan tajuaa ton tupakkajutun jotenkin paremmin...

    • keinot

      Et sinä tai kukaan muukaan saa toista tupakointia lopettamaan. Lopettamisen tahto täytyy tulla omasta itsestä. Mä poltin n. 35 vuotta. Tupakan hinta tai mikään muukaan seikka ei vaikuta lopettamiseen. Sitten vain kun Todella Itse Tahtoo Lopettaa Tupakoinnin suosittelen lääkärillä käyntiä. Mä hain reseptin ja sain tupakoinninlopettamispillerit. Lopettaminen oli niin helppoa niillä, että vähän harmitaa etten jo aimmin niillä lopettanut. Kun kolme kaveriani näki miten helposti mä onnistuin niin he lopettivat samalla tavalla - pillereillä.
      Kerro pillereistä isällesi.

      • .......

        pillereillä ei purkalla itellä vieläkin mikro-tab ja nicotinell tabletteja , 4 vko polttamatta ainakun tekee mieli niin tabu suuhun.


      • niin nikotiinin kuin
        ....... kirjoitti:

        pillereillä ei purkalla itellä vieläkin mikro-tab ja nicotinell tabletteja , 4 vko polttamatta ainakun tekee mieli niin tabu suuhun.

        alkoholinkin on sairaus ja aiheuttaa toisilla vahvempia toisilla lievempiä vieroitusoireita, näin vain on. 50v naisella joka kirjoitti kamalista vieroitusoireistaan, jäin miettimään olisiko ollut myäs vaihdevuosi oireita...
        Ittellä toistamiseen pillerit ja imeskelytabletit ja Jees...kohta 2kk ilman. Ei siltikään helppoa kun toi pääkoppa ei tahtois luovuttaa,kroppa jo alkaa puhdistua ja vrikayskä enää jäljellä :))
        Mää mihinään kirjaan luota pelkästään, silloin ei edes ole tietoa mitä nikotiini-riippuvuus on! Minulle nimittäin sanottiin kun yhden äkkiä heitin ja koitin olla polttamatta, että leikin hengelläni siinävaiheessa ja olen polttanut kanssa 30v ja yli.. Terveyden huollossa jossa työskentelen, ei kylläkään ole missään tullut vastaan, että tupakka olisi AD-sairauden ehkäisyyn auttava...saatika Parkinsoniin...että sillein. Monta syytä kyllä tietoni perusteella keksin,kuinka se on pahasta em tautienkin suhteen, ja ei se mielialalääkekään ole,muuten kuin huumeena. ja sen kanssa taistelet sitt loppuelämäsi. hemmetti, että pitikin aikoinaan ottaa vanhemmiltaan mallia...onneksi on mahdollisuus lääkkein päästä eroon. Vaan kukaan ei voi toisen puolesta sitä todellakaan tehdä-valitettavasti-vaan se on lähdettävä sieltä itsestä,koska lopettamisessa on suuri asia toi mielen hallinta ja prosessit pääkopassa. Se on isoa asia,kun elämän joutuu laittaan aivan uusiin uomiin.Sen tietää tupakoinnin lopettanut nikotinisti ja muutkin riippuvuuksista eroon kamppailleet. Ei muut.... Tsemppiä isällesi, on siksi nuori kuitenkin. Mun isä on 72 enkä edes ehdota hänelle enää..nauttikoon siitä edes leskenä.


      • 50vee
        niin nikotiinin kuin kirjoitti:

        alkoholinkin on sairaus ja aiheuttaa toisilla vahvempia toisilla lievempiä vieroitusoireita, näin vain on. 50v naisella joka kirjoitti kamalista vieroitusoireistaan, jäin miettimään olisiko ollut myäs vaihdevuosi oireita...
        Ittellä toistamiseen pillerit ja imeskelytabletit ja Jees...kohta 2kk ilman. Ei siltikään helppoa kun toi pääkoppa ei tahtois luovuttaa,kroppa jo alkaa puhdistua ja vrikayskä enää jäljellä :))
        Mää mihinään kirjaan luota pelkästään, silloin ei edes ole tietoa mitä nikotiini-riippuvuus on! Minulle nimittäin sanottiin kun yhden äkkiä heitin ja koitin olla polttamatta, että leikin hengelläni siinävaiheessa ja olen polttanut kanssa 30v ja yli.. Terveyden huollossa jossa työskentelen, ei kylläkään ole missään tullut vastaan, että tupakka olisi AD-sairauden ehkäisyyn auttava...saatika Parkinsoniin...että sillein. Monta syytä kyllä tietoni perusteella keksin,kuinka se on pahasta em tautienkin suhteen, ja ei se mielialalääkekään ole,muuten kuin huumeena. ja sen kanssa taistelet sitt loppuelämäsi. hemmetti, että pitikin aikoinaan ottaa vanhemmiltaan mallia...onneksi on mahdollisuus lääkkein päästä eroon. Vaan kukaan ei voi toisen puolesta sitä todellakaan tehdä-valitettavasti-vaan se on lähdettävä sieltä itsestä,koska lopettamisessa on suuri asia toi mielen hallinta ja prosessit pääkopassa. Se on isoa asia,kun elämän joutuu laittaan aivan uusiin uomiin.Sen tietää tupakoinnin lopettanut nikotinisti ja muutkin riippuvuuksista eroon kamppailleet. Ei muut.... Tsemppiä isällesi, on siksi nuori kuitenkin. Mun isä on 72 enkä edes ehdota hänelle enää..nauttikoon siitä edes leskenä.

        Juu, kyllä ne on tullu mieleen niin mulla kuin lääkäreilläkin...toki kaikki on tutkittu ja hormoonitasapaino oli normaali...ei alentunut
        Tää siis vastauksena noihin epäilyihin oireista, jotka liittyvät lopettamiseen.
        Esim. miehelläni ei mitään oireita, muuta kuin ääretön v....tus joskus, mutta naapurillani oireet kestivat kaksi kuukautta=mies, eikä hänellä epäilty vaihdevuosia;)Ja huom...ne alkoivat vasta kun oli ollut polttamatta noin kuukauden
        Tuli sydän oireita, hormonaalisia muutoksia.jne..jotka kestivät melkein kaksi kuukautta!!!!!
        Lääkärit yrittivät lievittää oireita, mutta olivat joukolla sitä mieltä, että ovat vieroitusoireita.
        Eivät tule kaikille ja toisille taas rajumpina, melkein kuin jostain huumeesta...
        Ja olenko ymmärtänyt oikein, että tupakka vaikuttaa keskushermostoon???
        ...niin miksei siitä voisi kehittyä fyysisiä juttuja...
        No kuukausi takana ja oireet yhä jatkuvat mutta ehkä hieman lievempänä kuin esim viime viikolla:)
        Joten eteenpäin sanoi mummo lumessa


    • Jormaperkele

      Kaikki lähtee omasta asenteesta ja valitettavasti kukaan ei siinä voi sen kummemmin auttaa. Ainoastaan kannustus lopetuspäätöksen jo tehneelle on paikallaan. Näytä isällesi kuvia keuhkosyöpä- ja keuhkoahtaumapotilaista, niin eiköhän säväytä. Itse lopetin vastikään ja käytän laastaria, joka katkaisee enimmältä witutukselta terän. Ei se helppoa ole, mutta eipä kiinnosta tukehtua kuoliaaksi.

      • sisältäkultaa

        olis varmaan osuvampi nimimerkki tällä hetkellä. Poltin jokseenkin säännöllisesti 40v ja nyt olen ollut viikon polttamatta. Ensin sain lääkäriltä Champix-nimistä lääkettä, jonka kanssa piti polttaa kaksi viikkoa. Sitten olis pitäny vaihtaa vahvempaan ja lopettaa polttaminen, mutta minä tein vain tuon jälkimmäisen. Kyllä se usein on mielessä, mutta olen pysynyt vahvana, enkä polta. Minulla on keuhkoahtaumatauti ja minusta tulee mummu toukokuussa, siinä kimmokkeita lopettamiselle. Tsemppiä kaikille tämän asian kanssa kamppailevalle.


      • Jormaperkele
        sisältäkultaa kirjoitti:

        olis varmaan osuvampi nimimerkki tällä hetkellä. Poltin jokseenkin säännöllisesti 40v ja nyt olen ollut viikon polttamatta. Ensin sain lääkäriltä Champix-nimistä lääkettä, jonka kanssa piti polttaa kaksi viikkoa. Sitten olis pitäny vaihtaa vahvempaan ja lopettaa polttaminen, mutta minä tein vain tuon jälkimmäisen. Kyllä se usein on mielessä, mutta olen pysynyt vahvana, enkä polta. Minulla on keuhkoahtaumatauti ja minusta tulee mummu toukokuussa, siinä kimmokkeita lopettamiselle. Tsemppiä kaikille tämän asian kanssa kamppailevalle.

        Onnea lopettamisen johdosta ja kaikkea hyvää! Mulla ei mitään ehtinyt tulla, olen 40 heppu, mutta huoli tulevasta pani lopettamaan. Jo muutaman päivän kuluttua huomasi eron - helpompi hengittää eikä yskitä.


    • ei syöpää!

      mun äiti on polttanut kauan ja isäkin mut äiti polttaa vaan viikon loppuisin mua harmittaa etjompi kumpi saa syövän :(

    • huolestunutlapsi

      en tiiä miten saisin isäni ja äitini lopettamaan, mä pelkään et sairastuu ja kuolee liian aikasin :(. oon yrittäny puhuukki niille mut ei oo auttanu. mitä pitäis tehä?? :O

    • köhköhköh

      Äitini menehtyi keuhkosyöpään. Moni röökinpolttaja olis lopettanu sauhuttelun, jos olisi nähny äidin loppu kuukaudet;( Kyllä sitä pystyy elämään ilman röökiäkin, kokeilkaa vaikka!

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5055
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1295
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe