Rautatie Kuusamoon?

LHie

Aloitetaan tännekin keskustelu tästä uudesta kansanliikkeestä, mikä ajaa rautatien rakentamista Kuusamoon. Internetiin on luotu adressi ko. asiasta ja itsekin olen sen allekirjoittanut. Ajattelin kuitenkin käydä läpi vähän ajatuksia "unelmasta" ja toivoisin, että saisin kommentteja sekä puolesta, että vastaan.

Kuusamoon rautatie -adressin kerrotaan ajavan jo olemassa olevan Kontiomäki-Taivalkoski -radan peruskorjausta kestämään suuremmat nopeudet ja akselipainot sekä uuden radan rakentamista vähintään Kuusamoon. Keskusteluissa on väläytelty myös ajatusta, että rataa voitaisiin edelleen jatkaa Kuusamosta Rukan kautta Kemijärvelle.

Voi vain kuvitella millaisia mahdollisuuksia rata toisi Koillismaan elinkeinolle, asukkaille ja kunnille. Positiivisia vaikutuksia löytyy lukemattomia ja negatiivisia asioita ei ainakaan kuntien näkökulmasta ainuttakaan. Onko kuitenkin liian uhkarohkeaa aloittaa näin mittava ratahanke?

Vaikka nykyaikana rautatien rakentaminen onkin merkittävästi helpompaa kuin menneinä aikoina, olisi hanke mittakaavassaan historiallisen suuri. Valitettavasti on vaikea kuvitella, että Ratahallintokeskus tässä vaiheessa ryhtyisi rakentamaan n. 60 km uutta rautatietä palvelemaan vajaan 17000 asukkaan Kuusamon kaupunkia; vaikkakin turistiliikennettä tulisikin olemaan merkittävästi sesonkiaikoina.

Em. syystä esitänkin, että Koillismaan kuntien ja asukkaiden täytyisi ryhtyä ennemmin ponnistelemaan Kontiomäki-Taivalkoski -radan peruskorjauksen ja liikennöinnin puolesta. Tämä hanke onkin ollut usein esillä yhteiskuntamme terävimmässä päässä, mutta tähän asti hanke on hylätty. Perustelen esitystäni hankkeen realistisemman toteutuksen mahdollisuudella.

Ympäryskuntien (Taivalkoski, Kuusamo, Pudasjärvi ja Posio) asukasluvun perusteella laskettuna toimiva rautatieasema Taivalkoskella palvelisi n. 35000 asukasta ympäri vuoden. Em. lukuun voidaan laskea turismin mukanaan tuoma lisä sekä Koillismaan teollisuuden kuljetustarpeet.

Maantieteelliseltä sijainniltaan Taivalkosken rautatieasema on kuviteltavissa onnistuneeksi palvelemaan Koillismaata. Etäisyyksiä Taivalkoskelta: Kuusamo 63.8 km, Pudasjärvi 67.8 km, Posio 83.1 km, Ruka 87.6 km, Iso-Syöte 39.5 km (lähde: Eniro).

Toisin sanoen Taivalkoski voisi toimia vaihtopaikkana, jossa matkalipun esim. Helsingistä Kuusamoon lunastanut vaihtaisi Taivalkoskella junasta bussiin ja pääsisi samalla lipulla perille. Matkustaminen ei muodostuisi hankalaksi, koska matkalla ei tarvitsisi odotella turhia varta vasten luotujen jatkoyhteyksien ansiosta. Voisi kuvitella olevan esim. bussiyhteydet Ruka-Kuusamo-Taivalkoski-Pudasjärvi, joka ehtisi Taivalkoskelle vastaanottamaan junaa ja jatkaisi Taivalkoskelta Pudasjärvelle. Sama bussilinja tietenkin myös päinvastaisena. Tämän lisäksi olisi bussiyhteys Posio-Syöte-Taivalkoski, joka toisi matkustajat junalle ja veisi saapuvat Syötteelle ja Posiolle.

Tämä ehdotukseni voisi toimia lähtökohtana Koillismaan rautatieliikenteen rakentamiselle ja laajentamiselle. Myöhemmässä vaiheessa voisi tulla kysymykseen radan rakentaminen Kuusamoon ja tässä tilanteessa myös Taivalkoskelta Ouluun. Seuraavaksi rautatieverkkoa voisi laajentaa Kuusamosta Venäjälle, jolloin Koillismaan rataverkolla olisi ratkaiseva merkitys Perämeren-Barentsinmeren välisessä rataliikenteessä. Tämä tosin edellyttää yhteistyötä Venäjän rautateiden kanssa, mutta kuvastaa hyvin alueen mahdollisuuksia rataliikenteessä.

14

3476

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joo o

      joo vieläkö saatais suihkarilennot taivalkoskelle ni ois nopeeta toimintaa.. :D

    • Pudasjärven

      (Iso-Syöte) Taivalkosken kautta Kuusamoon. Oulu - Kuusamo poikittaisliikennekin on vilkasta ja aina vain kasvavaa. Kuusamosta voisi rataa jatkaa jopa Venäjän puolelle niin että venäläisten matkailijoiden ei tarvitsisi eteläisen Suomen kautta kiertää päästäkseen Pohjois-Suomen matkailukohteisiin.
      Minne satamaan Taivalkosken kaivostuotetta viedään?

    • nykyinen

      rata kuntoon ja sillä siisti.
      Muu haihattelu pois, niin saattaa onnistua!

      T-koskelta sitten yhteydet muualle, Kuusamoonkin hoitavat ns. junabussit (VR:n nimitys linja-autoille).

      Autojunat (autojen kuljetus) myös uudelleen käyttöön.

      Uutta rakennettavaa olisi henkilö-/tavaraterminaali, erilaisine palveluineen, Taivalkoskelle.


      Historiaa Wikipediasta:
      ...Hidas rata ei kuitenkaan estänyt kokeilemasta Helsinki–Taivalkoski-autopikajunaliikennettä. Muutaman vuoden kokeilu ei kuitenkaan kannattanut pitkän matka-ajan vuoksi, ja pikajunaliikenne lopetettiin 1990-luvun alussa. Taivalkosken radan juniksi jäivät raakapuu- ja malmijunat: raakapuun kuljetus siirtyi kuitenkin radan hitauden ja suoran Taivalkoski–Oulu-yhteyden vuoksi maanteille, ja Taivalkosken kaivoksen lopetettua toimintansa radalle jäi kulkuun yksi malmijuna viikossa. Tämä juna ajoi kaivoksen varastoja pois, ja varastojen ehtyessä viimeinen malmijuna ajettiin 18. elokuuta 2001. Radalle jäi vain satunnaista liikennettä, kun Transtechin Taivalkosken tehtaalta hinattiin Sr2-sähkövetureita etelään.

      Kesällä 2004 Ratahallintokeskus päätti lopettaa rataosan Pesiökylä–Taivalkoski kunnossapidon. Ämmänsaarelta lähtevät raakapuukuljetukset pitävät radan eteläpään hengissä, mutta rataosa kokonaisuudessaan on lakkautettavien rataosien listalla....

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Koillismaan_rautatiesuunni telmat#Ratalinja_nykyaikana

      • Wikin

      • LHie

        Ainakin Taivalkosken radan peruskorjauksesta olisi lähdettävä. Taivalkoskelle pitäisi todellakin rakentaa uudet henkilö- ja tavara-asemat, koska vanha asema on käsittääkseni siirtynyt yksityisomistukseen. Henkilöaseman paikkaakin voisi miettiä vähän paremmin ja se voisikin sijaita entisen Taivalniskan seisakkeen tienoilla. Näin henkilöliikenne tulisi ja lähtisi Taivalkosken keskustasta, eikä teollisuusalueelta.

        Vanhan aseman ratapihalle teollisuusalueella voisi perustaa tavara-aseman ja autojen lastaus/purkupaikan sekä mahdollisesti myös puuterminaalin samaan yhteyteen.


      • Kitka 1
        LHie kirjoitti:

        Ainakin Taivalkosken radan peruskorjauksesta olisi lähdettävä. Taivalkoskelle pitäisi todellakin rakentaa uudet henkilö- ja tavara-asemat, koska vanha asema on käsittääkseni siirtynyt yksityisomistukseen. Henkilöaseman paikkaakin voisi miettiä vähän paremmin ja se voisikin sijaita entisen Taivalniskan seisakkeen tienoilla. Näin henkilöliikenne tulisi ja lähtisi Taivalkosken keskustasta, eikä teollisuusalueelta.

        Vanhan aseman ratapihalle teollisuusalueella voisi perustaa tavara-aseman ja autojen lastaus/purkupaikan sekä mahdollisesti myös puuterminaalin samaan yhteyteen.

        Nyt menee jo yli hilseen.Jos Suomessa ei löydy järkevämpää investointia,kuin rata Kuusamoon,niin ehdottakaa merisatamaa.Ei tuosta Pohjalahdelta pitkää kanavaa tarvita !!


    • pois muuttanut

      hyvä ajatus tuo rata. Sitten ois ihmisten helpompi muuttaa pois kuusamosta. Ja sitten kun viimeinen on lähtenyt , niin sammuttakaa valot ja rata rullalle.

    • erimieltä

      höpö höpö junarata hahahaa koko idea on täysin jostain rukan rikkaiden fantasia maailmasta keksitty hoh hoh rukalle oma junarata kaikkea sitä kuuleeki

      • oot erimieltä?

        Eihän kirjoituksessa esitetä rautatietä Rukalle. Kannattaisi kuitenki jaksaa lukea jos meinaa kommentoida.


      • sun ittes
        oot erimieltä? kirjoitti:

        Eihän kirjoituksessa esitetä rautatietä Rukalle. Kannattaisi kuitenki jaksaa lukea jos meinaa kommentoida.

        kylläpä on lehestä lukenu että ois hänninen ehottanu
        rautatietä kontiomäeltä taivalkoskekelle ja taivalkoskelta kuusamoon ja kuusamosta rukalle


      • ???
        sun ittes kirjoitti:

        kylläpä on lehestä lukenu että ois hänninen ehottanu
        rautatietä kontiomäeltä taivalkoskekelle ja taivalkoskelta kuusamoon ja kuusamosta rukalle

        kyse ei ole kenenkään kansanedustajan puheista vaan tämän viestiketjun aloittajan kirjoituksesta, missä ei ole esitetty ko. asiaa.


      • mie taas
        ??? kirjoitti:

        kyse ei ole kenenkään kansanedustajan puheista vaan tämän viestiketjun aloittajan kirjoituksesta, missä ei ole esitetty ko. asiaa.

        sen uskon, jos korjaavat kontiomäki-Taivalkoski radan. mutta Kuusamoon, ja rukalle, on vähän liian paksua. en usko että juna rata kulkee ikinä enää kuusamoon tai rukalle.kun olin pikkupoika me asuimme
        taivalkoskella ja näin silloin kun junat kulki taivalkoskelle vielä


      • järkeen käypää
        mie taas kirjoitti:

        sen uskon, jos korjaavat kontiomäki-Taivalkoski radan. mutta Kuusamoon, ja rukalle, on vähän liian paksua. en usko että juna rata kulkee ikinä enää kuusamoon tai rukalle.kun olin pikkupoika me asuimme
        taivalkoskella ja näin silloin kun junat kulki taivalkoskelle vielä

        niin mustaki tuntuu että jos jonkunlaisen kompromissin kuusamolaisten kanssa valtio suostuu tekemään niin ne korjaa taivalkosken radan ja piste. tämä remontti taitaa joka tapauksessa olla totta tulevaisuudessa, mikäli kaavaillut puuterminaalit rautateiden varsille toteutuvat ja mustavaaran kaivos avaa ovensa. olisi se tyhjää parempi, pääsisi kuusamolaisetkin junaan 60 kilsan päästä sen 210 sijaan. eikä rukan rata ole missään visiossa järkevä investointi mikäli se ei sitä kauemmas etene.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5602
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4217
    3. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2906
    4. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      153
      2181
    5. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1916
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

      Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      126
      1749
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

      Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

      Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

      Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      978
    Aihe