Olen sairastanut bipoa pian 12 vuotta, mikään lääke ei tunnu sopivan tai toimivan. Paraneeko tästä koskaan? Minun käsittääkseni ei, mutta yhden hoitavan psykiatrin mielestä paraneminen on aina tavoite, ja omahoitaja taas haluaa valaa minuun toivoa paremmasta tulevaisuudesta. Hänen mielestään tästä voi parantua, miksi en siis uskoisi ja olisi positiivisempi. Eli jos sanon että tavoite olisi ehkä vain oppia elämään tämän kanssa, hyväksymään sairautensa, minua pidetään kovin negatiivisena ja pessimistisenä. ???!!! Diagnoosini on tarkistanut muistaakseni 5 eri lääkäriä. Yksi niistä sanoi että paraneminen on tavoite. Olen aika pihalla.
JA HELEVETTI EI KETÄÄN TROLLIPROVOA VASTAAMAAN! KIITOS.
Asiallinen kysymys
13
1447
Vastaukset
- krissetäti
Bipolaarista voi parantua. Paranemisen kannalta on hyvin tärkeää että potilas itse uskoo omaan paranemiseensa ja että ympäristö myös uskoo siihen ja tukee paranemista. Kannattaa kuunnella ihmisiä jotka ovat sairaudesta parantuneet, ja heitä on monia. Olen itse yksi heistä, takana on 5 psykoosia ja kolme pitkää pahaa masennuskautta. Nyt vasta viimeisen psykoosin jälkeen löysin parannuskeinot, netistä. Käykää ihmeessä ihmiset katsomassa esim bipolar-or-wakingup.blogspot.com tai spiritualcompetency.com. Moni bipolaarista parantunut kokee voimakkaasti että haluaa auttaa muita, niin minäkin.
- elinikäinen
sairaus se on,välillä vähän rauhallisempia kausia,ja sit taas mennään.
- bibolaarinen
elinikäinen kirjoitti:
sairaus se on,välillä vähän rauhallisempia kausia,ja sit taas mennään.
Tästä sairaudesta ei parane. Tämä on elinikäinen sairaus mutta hyvällä hoidolla ja terveillä elämäntavoila voidaan pysyä oireettomassa tilassa hyvinkin kauan.
Tsemppiä kaikille biboille :) - sekä--
bibolaarinen kirjoitti:
Tästä sairaudesta ei parane. Tämä on elinikäinen sairaus mutta hyvällä hoidolla ja terveillä elämäntavoila voidaan pysyä oireettomassa tilassa hyvinkin kauan.
Tsemppiä kaikille biboille :)"oma"psykiatri, että KELAN tontut (näkemättä, kuulematta) sanovat, että paranen LUULTAVASTI, jos lopetan alkoholin käytön.
Kun sanon, että mitä vittua teen kun olen 3 vrk valvonut, enkä voi joka kerta mennä yöllä taksilla sairaalaan nukkumaan - ihan niin kuin se niin edes toimisi, vaikka satun asumaan vielä HKi:ssä, toista lienee maaseudulla.
Niin mitä se, ne sanovat. Eivät mitään. Ovat hiljaa.
Ilman alkoholia olisin tappanut itseni jo 20 vuotta sitten. Se on fakta jota en voi tietää ihan 100%:sti.
Enkä jaksa kuunnella enää yhtään: alkoholi aiheuttaa oireet!!!!! Oireet ja sairaudet ne kuitenkin tulivat ennen alkoholia, jota en käytä mitenkään päivittäin enkä kausittain; yksi ilta silloin toinen tällöin, että saa saatana nukuttua.
Ilman unta ihminen tappaa seotessaan itsensä. Jokainen. Unenriistokokeet lienevät useimmille tuttuja kirjoista.
Back to txt: Skaala on laaja bipolariduudessa, ennen jaoteltiin jyrkemmin, nyt laitetaan kaikki aika samaan; eli, tietynlaiset voivat kenties parantuakin, pahimmat eivät milloinkaan, hyvä jos saa lievitystä. Ja sitä aika usein lääketieteestä saa.
p.s. kannattaa myös opiskella ravitsemusterapiaa: mutta EI SUOMESSA, se on täällä teilattu ja 20-30 vuotta monia maita jäljessä.
Onneksi on net, internet. Saapi tietoa, tutkimuksia ympäri maailman - pitää vain osata oppia valitsemaan...mitä enemmän lukee sen helpommaksi se tulee. - 7. lääke kokeilussa
sekä-- kirjoitti:
"oma"psykiatri, että KELAN tontut (näkemättä, kuulematta) sanovat, että paranen LUULTAVASTI, jos lopetan alkoholin käytön.
Kun sanon, että mitä vittua teen kun olen 3 vrk valvonut, enkä voi joka kerta mennä yöllä taksilla sairaalaan nukkumaan - ihan niin kuin se niin edes toimisi, vaikka satun asumaan vielä HKi:ssä, toista lienee maaseudulla.
Ilman alkoholia olisin tappanut itseni jo 20 vuotta sitten. Se on fakta jota en voi tietää ihan 100%:sti.
Enkä jaksa kuunnella enää yhtään: alkoholi aiheuttaa oireet!!!!! Oireet ja sairaudet ne kuitenkin tulivat ennen alkoholia, jota en käytä mitenkään päivittäin enkä kausittain; yksi ilta silloin toinen tällöin, että saa saatana nukuttua.
Ilman unta ihminen tappaa seotessaan itsensä. Jokainen. Unenriistokokeet lienevät useimmille tuttuja kirjoista.
Back to txt: Skaala on laaja bipolariduudessa, ennen jaoteltiin jyrkemmin, nyt laitetaan kaikki aika samaan; eli, tietynlaiset voivat kenties parantuakin, pahimmat eivät milloinkaan, hyvä jos saa lievitystä. Ja sitä aika usein lääketieteestä saa.
p.s. kannattaa myös opiskella ravitsemusterapiaa: mutta EI SUOMESSA, se on täällä teilattu ja 20-30 vuotta monia maita jäljessä.
Onneksi on net, internet. Saapi tietoa, tutkimuksia ympäri maailman - pitää vain osata oppia valitsemaan...mitä enemmän lukee sen helpommaksi se tulee.Hei!
Minua kiinnostaa lisää tuo ravitsemuspuoli, mitä sillä tarkoitit? Löytyisikö sieltä apua... - aloittaja.....
7. lääke kokeilussa kirjoitti:
Hei!
Minua kiinnostaa lisää tuo ravitsemuspuoli, mitä sillä tarkoitit? Löytyisikö sieltä apua...Seitsemäs lääke ei ole vielä mitään. =) Itsellä menossa 10. lääke... Yksi tuttu on kokeillut kolmeatoista. Toisella tutulla menee päivittäin kai viittä eri lääkettä ja silti on sairaalahoidossa. Tähän taitaa olla vaikea löytää lääkitystä. Rahaa palaa!
- Oinaski
aloittaja..... kirjoitti:
Seitsemäs lääke ei ole vielä mitään. =) Itsellä menossa 10. lääke... Yksi tuttu on kokeillut kolmeatoista. Toisella tutulla menee päivittäin kai viittä eri lääkettä ja silti on sairaalahoidossa. Tähän taitaa olla vaikea löytää lääkitystä. Rahaa palaa!
Minulla on kaksisuuntainen ollut dg.na jo 11v.Lääkkeitä on vaihteltu runsaasti.Minulla on erityiskorvattavuus tämän taudin lääkkeisiin.Onko sinulla?
Tahtoisin myös kuulla omahoitajasi ja Krissetädin selostuksen kaksisuuntaisen mielialahäiriön paranemismekanismista.En ole ennen kuullut.Käsittääkseni tämä sairaus on osin biologinen ja vain osin psykologisesti selitettävissä.Tämän hetken mielipiteenäni on,että sairaus on loppuelämän riesa - Oinaski
Kävin noilla sivuilla,enkä löytänyt kyllä vastausta kaksisuuntaisen parantumiseen.Kyllä siellä oli ihmisten kertomuksia,kuinka he olivat parantuneet.Oli myös maksulliseen nettikurssiin mahdollisuus.Englannin taitoni on heikko,mutta parantumisen mekanismi jäi epäselväksi.
Olen aika turhautunut tähän sairauteen,eikä mielialakaan ole yleensä kehuttavan positiivinen.Kerro yksityiskohtaisemmin paranemisesta. - krissetäti
Oinaski kirjoitti:
Kävin noilla sivuilla,enkä löytänyt kyllä vastausta kaksisuuntaisen parantumiseen.Kyllä siellä oli ihmisten kertomuksia,kuinka he olivat parantuneet.Oli myös maksulliseen nettikurssiin mahdollisuus.Englannin taitoni on heikko,mutta parantumisen mekanismi jäi epäselväksi.
Olen aika turhautunut tähän sairauteen,eikä mielialakaan ole yleensä kehuttavan positiivinen.Kerro yksityiskohtaisemmin paranemisesta.Harmi jos on hankalaa lukea englanninkielisiä sivuja, kaikki minua auttanut tieto löytyi englanniksi, suomenkielisiltä sivuilta ei mitään. Ne nettikurssit on ilmaisia ja bipolar-or-wakingup sivuilta kannattaa katsoa videot youtubellä, varsinkin "why skrinks can't heal bipolar disorder" (kolme osaa). Jos kaksisuuntaiseen kuuluu tai on kuulunut psykoottisia vaiheita paranemisen mekanismi voi olla seuraava: lääkkeet lopetetaan jonka jälkeen alkaa jossain vaiheessa maaniset oireet, ihminen alkaa mennä psykoosiin. Psykoosia ei väkisin keskeytetä vaan ihminen saa käydä sen loppuun asti läpi turvallisessa, empaattisessa ympäristössä, mielellään että tukena olisi joku joka on itse läpikäynyt ja selvinnyt kokemuksesta. Psykoosi toimii eheyttävänä, henkisenä kokemuksena. Tästä menee nyt monella kahvit väärään kurkkuun tiedän. Eikä tämä varmaan kaikille sovi. Jos kokemusta pelkää kovasti en suosittele, ja tähän täytyy tietenkin valmistaa itseään ja ympäristöään, hankkia vankasti tietoa ennenkuin tekee mitään. Ikävä kyllä kaikki tieto melkein löytyy englanniksi.
Ei muuten ole olemassa mitään todisteita sille että mielisairauksilla olisi biologisia syitä, tämän myöntävät psykiatrit itsekin. - klklkllklklkokllk
7. lääke kokeilussa kirjoitti:
Hei!
Minua kiinnostaa lisää tuo ravitsemuspuoli, mitä sillä tarkoitit? Löytyisikö sieltä apua...joita ihmiset tarvitsevat, mutta joiden imeutyminen tai saanti on muuten heikentynyt tai elimistön toiminnat tai ulkopuoloiset aineet, esim.lääkkeet, tupakka, ravinto aiheuttavat puutosta...
ja se perustuu ravitsemuslääketieteeseen, johon kuuluvat lähinnä vitamiinit, hivenaineet, mineraalit ja rasvahapot. On myös muita.
Eikun etsimään tietoa mahdollisimman laajalti. Googleen vaan hakusanoja. Mutta laajalti nimenomaan, toisaalta ei voi kuin kokeilla koska ihmiset ovat niin yksilöllisiä: toiselle auttaa kromi toiselle sinkki, toiselle ei mikään. Tai ei ole vielä löytänyt.
Sitten on verikokeet, joista mitataan veren pitoisuudent, joista on erimielisyyksiä, koska osa mitataan seerumista ja osa solujen siäsältä yms.
Ja sitten on vielä tämä viime vuosina kovasti korostunut aineiden synteettisyys, että siitä voi olla jopa haittaa - absoluuttisia tietoja ei ole. EI liene?!
Mutta kyllä sen intuiivinen järkikin melkein sanoo että orgaaninen toimii paremmin; esim. magnesium, sinkki, kromi, rasvahapot (ei maksaöljyt vaan kalaöljyt).
Etsi. - tiedän kokemuksesta
sekä-- kirjoitti:
"oma"psykiatri, että KELAN tontut (näkemättä, kuulematta) sanovat, että paranen LUULTAVASTI, jos lopetan alkoholin käytön.
Onneksi on net, internet. Saapi tietoa, tutkimuksia ympäri maailman - pitää vain osata oppia valitsemaan...mitä enemmän lukee sen helpommaksi se tulee.Bipo ja alkoholi eivät sovi yhteen.Menee vaan sekoiluksi. Itselläni on Lamictal lääkkeenä. Hyvin on toiminut ainakin minulla.Muutenkin pyrin elämään rauhallista tasapainoista elämää, liikunta, säännöllinen ruokailu(vähähiilihydraattinen),lepo..
- suosittele
krissetäti kirjoitti:
Harmi jos on hankalaa lukea englanninkielisiä sivuja, kaikki minua auttanut tieto löytyi englanniksi, suomenkielisiltä sivuilta ei mitään. Ne nettikurssit on ilmaisia ja bipolar-or-wakingup sivuilta kannattaa katsoa videot youtubellä, varsinkin "why skrinks can't heal bipolar disorder" (kolme osaa). Jos kaksisuuntaiseen kuuluu tai on kuulunut psykoottisia vaiheita paranemisen mekanismi voi olla seuraava: lääkkeet lopetetaan jonka jälkeen alkaa jossain vaiheessa maaniset oireet, ihminen alkaa mennä psykoosiin. Psykoosia ei väkisin keskeytetä vaan ihminen saa käydä sen loppuun asti läpi turvallisessa, empaattisessa ympäristössä, mielellään että tukena olisi joku joka on itse läpikäynyt ja selvinnyt kokemuksesta. Psykoosi toimii eheyttävänä, henkisenä kokemuksena. Tästä menee nyt monella kahvit väärään kurkkuun tiedän. Eikä tämä varmaan kaikille sovi. Jos kokemusta pelkää kovasti en suosittele, ja tähän täytyy tietenkin valmistaa itseään ja ympäristöään, hankkia vankasti tietoa ennenkuin tekee mitään. Ikävä kyllä kaikki tieto melkein löytyy englanniksi.
Ei muuten ole olemassa mitään todisteita sille että mielisairauksilla olisi biologisia syitä, tämän myöntävät psykiatrit itsekin.kokeilemaan tätä "henkistä" kokemusta. Mennään "ojasta allikkoon".
- piquetti
Hei !
Valitettavasti tällä asialla ei voi leikkiä. Tauti on ja pysyy. Usein se saadaan labiiliksi eli ei tiedä kukaan tai itsekään. Lääkkeiden käyttöä ei kannata kokeilla lopettaa, sitten on taas kaikki sekaisin. Pysyvä lääkärisuhde ja ehkäpä terapia ohella on hyväksi havaittu. Itselläni ollut piilossaoleva tauti vain lääkityksellä(lamictai) jota yleensä käytetään epilepsiaan. Siis tauti on ja pysyy, se kyllä saadaan oireettomaksi kovalla työllä. Kolmen vuoden terapia oli avainsana paranemiseen. Työkyky on säilynyt. Ei tää oo tappava tauti, tän kanssa oppii elämään. Toivon sinulle valoisaa tulevaisuutta. Keskustelen kanssasi kyllä jos haluat nim %% v. opettaja
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimedia: Räsänen vei Lindtmanilta pääministerin paikan
Lisäksi suomalaiset ovat innostuneet tuhlaaman, koska kuluttavat inflaation verran enemmän rahaa. Eikö porvarimedialla722974Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana
Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "612568SE TAPAHTUI - Pekka Aittakumpu: Avioero
Perussuomalaisten kansanedusta Pekka Aittakumpu käy parhaillaan avioero prosessia. Aittakumpu on siviiliammatiltaan past1062260Anita ei saanut Heikkiä pihalle
Kemijärven kaupunginvaltuusto ei tehnyt tietoisesti laitonta päätöstä. Heikki johtaa kaupunginhallitusta yhäkin.851405Martina Aitolehden rinnalla nähty Matias Petäistö yllättää - Uusi aluevaltaus TV:ssä!
Matias Petäistö on tuttu Erikoisjoukot-realityn tiukkana kouluttajana. Hän on myös tuttu näky Martina Aitolehden parina,341266Emotionalisuuden puute.
Joillain ihmisillä ei vain ole sitä "jotain". Heille kaikki täytyisi "vääntää" rautalangasta. Mutta heistä ei vaan o187952Drone-epäily Uudellamaalla
Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html88919Sait mut mies heikoksi
Yllätti tämä asia nyt kyllä. Olet ollut mielessä koko ajan. Ei riitä pelkkä kevät nyt syyksi. Veit jalat alta. Pannaan m83893Sofia Belorf esittelee Dubain kotinsa
Lääniä on kattohuoneistossa. https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000011999877.html145815Ei ole vaikea päättää kumpi
Hän on vaimomateriaalia. Sinä olet vain tuollainen pieni kiusankappale.. Revi siitä.52746