minkä ikäisenä

huomaa

Minkä ikäisenä huomaa ensimmäiset ADHD-oireet, esim.1-2 kk vauvalla ja millaisia oireet ovat?

6

1020

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on kaksi

      adhd lasta enkä mitenkään pystynyt näkemään mitään merkkejä tai oireita heidän ollessa vauvoja.

      Toinen oli tosi helppo vauva. Kun asiat olivat kunnossa, nukkui hyvin ja oli iloinen vesseli. Illalla nukkumaan klo 20 ja heräsi aamulla klo 8 jälkeen. Kylläkin hereillä ollessaan sellainen ikiliikkuja. Vaikeudet alkoivat n. 2 vuotiaana enkä ymmärtänyt mitään. Ei sairastanut oikeastaan koskaan. Puhuin ongelmista neuvolassa, puhuttiin vaan ihan yleistä löpinää. Tarhassa ollessaan vasta noin 5-vuotiaana alettiin kiinnittää enemmmän huomiota ongelmiin ja sitten lähdetiin tutkimuksiin. Ennen eskari-ikää tuli epämääräinen diagnoosi. Nykyisin aikuisuuden kynnyksellä tosi särmä tyyppi, kykenee hoitamaan asiat hyvin.

      Toinen taas oli tosi itkuinen syntymästä asti. Ei nukkunut kunnolla ikinä. Sairasteli jatkuvasti. Ensimmäinen ikävuosi oli sellainen, että tervettä päivää ei oikein nähnyt. "Oppi" nukkumaan kunnolla vasta kun ikää oli 15 v. Sitä ennen heräsi aamuneljältä tai isompana ennen kuutta joka ikinen aamu. Tutkimuksiin ajauduttiin vähän ennen kouluikää. Ja diagnoosiksi tuli selvä adhd. Myöhemmin tosi paljon ongelmia. Huh...nykyisin aika helppo tapaus...mutta adhd:lle tyypilliset ongelmat ovat arkipäivää ja huolta kannan siitä, miten pystyy aikuisena hallitsemaan arkipäivän.

      Eli adhd on kaikkinensa niin yksilöllinen juttu, että tuskin vauvaiässä pystytään mitään kunnolla tietämään.

      • huomaa

        Minkä ikäiset nämä sun lapset nyt on ja missä iässä alkoi helpottamaan?
        Itselläni 19v ADD-poika ja hän sai tyttöystävänsä kanssa pojan, siksi kyselin siitä että minkä ikäisenä huomaa. Itse en silloin kun oma poika oli vauva, en huomannut mitään, kun en edes tiennyt seurata sillä silmällä että hänellä olisi tarkkaivaisuushäiriötä.
        Minua huolesttyttaa äitinä myös tuo arkipäivän hallinta, kun olen saanut koko ajan muistuttaa ja käskeä hoitamaan asiansa, koska enhän minä nyt äitinä voi enää hoidella hänen asioita, ja rahan käyttö ei oikein suju...mutta muuten kaikki suurinpiirtein ok. Saitko mitä apuja että hän oppi hoitamaan itsenäisesti asiansa?


      • adhd lapsen äiti
        huomaa kirjoitti:

        Minkä ikäiset nämä sun lapset nyt on ja missä iässä alkoi helpottamaan?
        Itselläni 19v ADD-poika ja hän sai tyttöystävänsä kanssa pojan, siksi kyselin siitä että minkä ikäisenä huomaa. Itse en silloin kun oma poika oli vauva, en huomannut mitään, kun en edes tiennyt seurata sillä silmällä että hänellä olisi tarkkaivaisuushäiriötä.
        Minua huolesttyttaa äitinä myös tuo arkipäivän hallinta, kun olen saanut koko ajan muistuttaa ja käskeä hoitamaan asiansa, koska enhän minä nyt äitinä voi enää hoidella hänen asioita, ja rahan käyttö ei oikein suju...mutta muuten kaikki suurinpiirtein ok. Saitko mitä apuja että hän oppi hoitamaan itsenäisesti asiansa?

        oman lapsen kohdalla minä itse kiinnitin kaikkeen huomion hänen ollessa 2v,siitä alkoi muutaman vuoden hoito psykiatrisilla päiväosastoilla kunnes sitten 07 tehtiin diagnoosi,muitakin tuon päälle ja yksin mitä kaiken hoidin,tietysti tukiperhe oli joka 6 viikko ja silloin sain keskittyä täysin kouluuni arvaappas mitä minulle annettiin vaihtoehtoja kun minulla alkoi viimene kouluvuosi????

        kun olin huolissani siitä miten sen jaksan kun lapseni joutui vuoden mittaiselle osastojaksolle mutta yöt oli kotona...joko keskeytät koulun ja keskityt hoitoon tai annat vuodeksi lapsen pois,kenelle noin vaan heitetään?? noh kaikki sen ties kuinka tärkee koulu mulle oli ja päätin että jos tästä selviän niin selviän kaikesta ja mä selvisin,valmistuin ajallani ja lapsi sai todella hyvää hoitoa ja kaikessa olin mukana missä pitikin vaikkakin monien itkujen jälkeen ja raivareiden..kaikesta selviää jos haluu ja siihen täytyy täysillä motivoitua. itse olen huolissani tänä päivänä siitä miten lapseni aikuisena pärjää..onneksi siihe monta vuotta aikaa mutta väkisin ajatuksen tulee päähäni,kerran hän sanoikin että asuu aina minun kanssani=) välillä vaan tuntuu että ei ole tänä päivänä ketää jolle oikee voisi omia tuntemuksia purkaa mutta itse helpotan itseeni sillä että tämä vaihe ei ole ikuista=)


      • ovat
        huomaa kirjoitti:

        Minkä ikäiset nämä sun lapset nyt on ja missä iässä alkoi helpottamaan?
        Itselläni 19v ADD-poika ja hän sai tyttöystävänsä kanssa pojan, siksi kyselin siitä että minkä ikäisenä huomaa. Itse en silloin kun oma poika oli vauva, en huomannut mitään, kun en edes tiennyt seurata sillä silmällä että hänellä olisi tarkkaivaisuushäiriötä.
        Minua huolesttyttaa äitinä myös tuo arkipäivän hallinta, kun olen saanut koko ajan muistuttaa ja käskeä hoitamaan asiansa, koska enhän minä nyt äitinä voi enää hoidella hänen asioita, ja rahan käyttö ei oikein suju...mutta muuten kaikki suurinpiirtein ok. Saitko mitä apuja että hän oppi hoitamaan itsenäisesti asiansa?

        tällä hetkellä 16 ja 18 vuotiaat. Tätä 16 vuotiasta pitää pitää silmällä vähän joka asian suhteen. Pitää kysellä pesulla käymisestä. Jos en kysele, voi hän olla päiväkausia peseytymättä. Lääkityksestä myös pitää päivittäin muistuttaa.

        Helpottaa...hmm... no vanhemmalla koulun alkuvuodet olivat ihan kaameita. Helpottaa hänen kanssaan alkoi tuossa 10:n - 11:n ikävuoden aikaan. Sitten taas tämä toinen....koulun alku oli yhtä tikku takkua ja ongelmat kärjistyivät vuosien saatossa aika järkyttäviksi. Helpomaa on ollut hänen kanssaan n. 15 vuotiaasta asti.


        Jos kerta pojallasi on diagnosoituna add, voisitte etsiä paikkakunnaltanne esim. vertaistukiryhmää. Adhd-liiton sivuilta saa paljon tietoa. Kelan kautta voi kysellä adhd-aikuisille tarkoitettuja kursseja.

        Ymmärrän huolesi pojan perheen suhteen.


      • huomaa
        ovat kirjoitti:

        tällä hetkellä 16 ja 18 vuotiaat. Tätä 16 vuotiasta pitää pitää silmällä vähän joka asian suhteen. Pitää kysellä pesulla käymisestä. Jos en kysele, voi hän olla päiväkausia peseytymättä. Lääkityksestä myös pitää päivittäin muistuttaa.

        Helpottaa...hmm... no vanhemmalla koulun alkuvuodet olivat ihan kaameita. Helpottaa hänen kanssaan alkoi tuossa 10:n - 11:n ikävuoden aikaan. Sitten taas tämä toinen....koulun alku oli yhtä tikku takkua ja ongelmat kärjistyivät vuosien saatossa aika järkyttäviksi. Helpomaa on ollut hänen kanssaan n. 15 vuotiaasta asti.


        Jos kerta pojallasi on diagnosoituna add, voisitte etsiä paikkakunnaltanne esim. vertaistukiryhmää. Adhd-liiton sivuilta saa paljon tietoa. Kelan kautta voi kysellä adhd-aikuisille tarkoitettuja kursseja.

        Ymmärrän huolesi pojan perheen suhteen.

        Lukiessani tekstiäsi, oli kun omasta pojastani lukisin.Hänelle saa koko ajan muistuttaa lääkeen ottamisesta(hänelle on määrätty risperidon käytöshäiriöön), ja olen sitten huomannut että sanoo että on ottannut, mutta selviääkin ettei hän olekkaan syönyt.Hänellä on ns.luulotauti, koko ajan pelkää sairastavansa jotain ja risperidon lääkkestä tulee hänen mielestä sivuoireuta ja rinnasta ottaa tms, myös vaatteitten vaihdosta saa muistuttaa jne... Nyt vauvan synnyttyä, vaikuttaa kyllä hyvin vastuuntuntuiselta isältä, eli sen puoleen asia hyvin. Luultavasti jossain vaiheessa tulee lääkeeksi conserta. Mikä teillä on lääkityksenä, ja oletteko ollut tyytyväisiä? Onko sivuoireita? Ja miten lääkityksen teho näkyy?


    • tärkeää

      Vauvalla ei välttämättä adhdta huomaa eikä sitä diagnosoidakaan kuin aikaisintaan 3v (riippuu tapauksesta), mutta sen sijaan aistiherkkyydet näkyvät ja ne pitäisi osata tulkita, erottaa ja huomioida (SI-terapeutti/toimintaterapeutti).

      Mahdollisimman varhainen puuttuminen ja lapsen tutkiminen lastenneurologian puolella niin että myös toimintaterapeutti tapaa lapsen olisi tärkeää. Parhaat tulokset terapiassa saadaan kun aloitetaan mahd. aikaisin, miel. 3 v. tai jopa alle, useimmin aloitetaan kuitenkin vasta 4-5v.

      Vanhemmat luottakaa itseenne, jos huomaatte ettei lapsessa kaikki ole ok ja hakekaa apua ajoissa!
      T: 2 lapsen äiti

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe