Sekavaa

Sisäisesti

Minusta nämä psorikeskustelut ovat olleet hyvin sekavia mutta ilmeisesti taudinkuvatkin ovat erilaisia riippuen monista tekijöistä; perinnöllisyys, ruokavalio, maksan ja suoliston tilat sekä myös ihon laatu.

Itselläni tuntuu tehoavan hyvin kun jätän vehnäjauhot, perunan, tomaatin ja paprikan pois.
Minulle on nyt vahvistunut kääsitys sitä että itse tautiin voidaan vaikuttaa vain sisältäkäsin ja voiteilla sekä liuoksilla saadaan sitten paranneltua jälkiä kun varsinainen taudinaiheuttaja on saatu kuriin.

Tähän sain vahvasti tukea seuraavista linkeistä:

Ravinnosta 16.11.2005 (Paras lukemani keskustelu)
http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=4500000000000467&posting=22000000011941477

Uusia tuulia ruokavaliossa! 22.9.2008
http://ipsori.blogspot.com/

6

748

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ailicci

      tekijä. Pojallani puhkesi psori jo murrosiässä. Ihmettelin keneltä hän on perinyt kun meillä ei ollut kenelläkään muulla perheessä sitä. Itselläni puhkesi vasta 44-vuotiaana kun aloitin betasalpaajan syönnin. Luin vasta myöhemmin ettei betasalpaajaa pitäisi määrätä jos esim jollakulla sukulaisella on psoriasis siis jotkin lääkkeet kuten betasalpaajat saatavat laukaista piilevän psorin. Myöhemmin myös tajusin että äidillänikin oli varmaa psori. Tämä on pieniläiskäinen muoto jossa tulee välillä rupimaisia länttejä esim. sääriin. Se ei muistuta tyypillistä psoria joten se saattaa joiltain jäädä diagnosoimatta psoriksi ja luullaan esim. allergiseksi ihottumaksi.

      Nyt minulla on kokeilussa aloe vera ja sukralfaattivoide. Olen vasta muutaman päivän kokeillut mutta lupaavalta yhdistelmältä vaikuttaa. Vertavuotavat ruvet alkoivat parantua ihan silmissä. Molemmat ainesosathan ovat esim. haavoja parantavia ja nopeuttavat ihon paranemista. Teen itse tällaisia aineyhdistelmäkokeiluja koska en halua käyttää voimakkaita lääkkeitä. Sisäisesti olen aloitanut D-vitamiinin ja kurkuman syönnin rasvahappojen lisäksi.

      • Sisäisesti

        Perinnöllisyys on varmasti vahvin ja määräävin, kukin saa omanlaisensa psorin perinnökseen. Ehkä meillä kaikilla on oma piilevä psorimme mutta kellä on perintötekijät joila altistua herkemmin, millä suvuilla se taas pysyy paremmin kurissa. Onkohan psorikin yleistyvä kuten useimmat allergiat näyttäisi olevan?

        Isällä ja molemmilla veljilläni on ollut lievää psoria samassa paikassa, hiusten alla niskassa, kuin minullakin. Minullekkin tämä psori selvisi vasta nyt viisikymppisenä vaikka hyvin lievänä tätä on ollutkin jo vuosia. (Rupimaisena, joka on aina välillä avautunut). Lääkärit eivät olleet koskaan maininneet psorista minulle.

        Talvella niska sitten villiintyi niin että rupia tuli jokunen lisää ja niin että psoria sai jo kuoria niiden rupien ympäriltä. Koko päänahka muuttui kutiavaksi ja lievästi hilseileväksi, kyynerpää ja kynsien alustat ovat sen sijaan pysyneet kunnossa.

        Minä olen sen verran tuore psoriaatikko, että käytän tuosta hilseilevästä aineesta nimitystä "psori" vaikka en tiedä onko sillä jokin oma nimensä. Psoriaasishan on varsinaisesti tämän taudin nimi - vai kuinka?

        Joka tapauksessa minulle tuli tämän taudin myötä heti hyvin varma tunne siitä että tällaisena kuin tämä minulla on, niin tämän vaikeusasteet johtuvat vain ja ainoastaan ruokavaliostani. Voiteita voi verrata vaikkapa laastariin.

        Linkin http://ipsori.blogspot.com/
        "vuotavan suolen syndrooma ja sitä kautta maksan sekä munuaisten ylikuormittuminen. Ylikuormittuminen johtaa secundäärisen puhdistuselimen, eli ihon, aktivuitumisen kehon puhdistuselimenä." En voi muuta sanoa kuin että hyvin, hyvin järkeen käypää tekstiä. Kaikella on myös aina jonkinlainen syy ja seuraus.


    • dreas

      Minulla ainakin äityy pahaksi sokerista,perunasta,vehnästä,jos niitä syö monena
      päivänä reippaasti.
      Ennemmin emäs kuin hapanvoittoista ravintoa.
      Yksi teoria on ns.vuotavan suolen oireyhtymä.
      Suoli on liian läpäisevä ja myrkyt joiden pitäisi
      kulkeutua ulos,niistä kulkeutuukin osa verenkiertoon,ja sitten ulos ihon kautta.
      Joku auttaa jollekin toinen taas toiselle.
      Pitäis kokeilla sitä oliko se Pascoe-emäsjauhoa.

      • dreas

        No tuon linkin kauttahan oli just noita
        samoja juttuja,en hoksannu.


      • Sisäisesti
        dreas kirjoitti:

        No tuon linkin kauttahan oli just noita
        samoja juttuja,en hoksannu.

        Näinhän se menee - minäkään en ollut huomannut lukea välittämääni linkkiä kokonaisuudessaan. Olin lukenut vain tuon ykkösjutun: "MDD:n testit palvastavat Paganon teorioiden paikkansapitävyyden".

        Alempana sivulla onkin kirjuoitus 4.9.2008 "Uusia tuulia ruokavaliossa".
        Happamuus ja emäksisyys ei ole minulla vielä kirkkaana mielessäni, eli tunnistan noista ehkä vain ääripäät.

        Hyvä että asia tuli näin esille sillä tämä lienee minun seuraavia mielenkiintoni johdattimia.
        Paganon kirja on muuten tilattu kirjastosta ja toiseksi opuksekseni varasin "Hiivasyndrooma & luonnonmukaisen hoidon opas / [Jouko Pursiainen]". Olen vain toivottoman laiska lukemaan kirjota, joten toivoa sopii että on kirjoitettu hyvin.

        Nyt tutustun tuohon kirjoittajan hyvänä pitämään päivän ruokavalioon. Uskon näissä asioissa paremmin ihmisten kokemuksiin kuin lääkäreiden määräyksiin.


      • Sisällä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      598
      4362
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      468
      3479
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      148
      3144
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      167
      2432
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      9
      2265
    6. 242
      1784
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1447
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1339
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      95
      1330
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1120
    Aihe