Palan tunne + refluksi + ahdistus

sleapy

Hei Kaikki palan tunteen kärsiville!
Olen 21-vuotias mies.
Itselläni on ollut palan tunne jo n. 6-7 kuukautta. Itse pelkäsin heti pahinta (syöpää jne)
Oireilu alkoi ilman mitään röyhtäily, ruuan takaisinvirtausta. Kävin yleislääkärillä. Ei osannut sanoa juuri mitään (Yleislääkärit todella harvoin osaa). Antoi Somac 20mg lääkekuurin. Lääkekuuri ei auttanut. Odotin muutaman viikon ja lähdin Kurkku-, nenä- ja korva lääkärille. Hänen mielestä oli kyseessä limakalvojen punotus ja voimakasta kuivuutta (voi aiheuttaa palan tunnetta) ja sain kahden viikon puhekiellon. Tämän jälkeen tilanne todella helpottui (syövän pelko hävis) ja palan tunne oli välillä poissa vaikka käytin aika normaalisti ääntä. Pari viikkoa sen jälkeen ja palan tunne oli taas takaisin. Soitin samalle lääkärille ja ehdotin että kokeillaan kuitekin somacia uudestaan (röyhtäilyä, ruuan takaisinvirtausta alkanut vähän enemmän häiritsee), mutta nyt 40mg. Tämäkään ei auttanut ja meni muutama viikko. Sitten kävin toisella Kurkku-, nenä- ja korva lääkärillä joka myös katsoi läpi kurkun ja teki kaikki äänitestit jne. Hän lähetti minut puheterapeutille. Siellä kävin kolme kertaa eikä oire hellittänyt. Sain kolmannen kerran somac kuurin ja lähdin viikon lomalle yhdysvaltoihin missä muutaman päivän lomailun jälkeen oire lähti pois. Ja olo oli aivan sairaan helpottunut. Nieleminen ilman palan tunnetta, tökkäämistä, räkimistä jne. Oli kun uudestaan syntynyt. Matkan jälkeen palasin takaisin suomeen ja olo oli hyvä. Ei palan tunnetta. Meni muutama viikko täällä suomessa ja yhtäkkiä se oli takaisin. Se tuli hiljattain takaisin. Yritin taistella vastaan, mutta taas on ottanut voiton minusta. Minulla ei ole närästystä, mutta ruuan takaisinvirtausta aina tapahtuu välillä. Outoa toki että somac ei tähän auttanut vaikka kuinka paljon sitä söin ja pitkiä aikoja. Nyt vaan mietityttää että onko se ainoastaan psyykkisellä puolella vai voiko kenties olla muuta. Palan tunne todella rassaa päivittäistä elämää. Se tässä outoa on että ei ole ahdistusta, masennusta tai muuta. Perus ahdistus töitten ja opiskeluitten kanssa, mutta sitähän kaikilla on. Nyt saa kyllä taas miettiä mitä tekis. Ainiin, outoa kun juo alkoholia niin palan tunne yleensä häviää. Kellään muulla sama juttu?? Se on sitä kun pienessä humalassa eikä sitä mieti kokoajan. Isoin juttu tässä on sen MIETTIMEN kokoajan. Sais jostain lääkkeen joka ottais mietiskelyn aivoista pois :)
Kai sitä pitää ottaa hihasta ja jatkaa elämistä palan tunteen kanssa vaikka se raskasta on!
Voimia kaikille jotka kärsii tunteen kanssa!
Jos tulee kysymyksiä, vastauksia laittakaa ihmeessä tulemaan :)

26

10939

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuo on

      ikävä tunne kurkussa jatkuvasti, välillä enemmän, välillä vähemmän, mutta kokoajan niinkuin jotain ois kurkkuun jääny. Syksystä asti jo, nyt pahentunu, syksyllä se tuntui vain välillä ja niinkuin syönnin jälkeen ois jotain jääny ja se sitte lievitty jossain vaiheessa. Nyt ei auta kakistelu, ei yskiminen, ei 'räkiminen', mitään ei tule pois ja pala vain tuntuu. Syytä en tiedä ollenkaan ja kokoajan pala häiritsee. Ehkä pitäisi lääkäriin mennä, mutta jotenki vaiva on vähäpätöisen tuntuinen, toisaalta just joku kurkkusyöpä pelottaa...

      • sleapy

        Jos sulla ei ole muita oreita niin luultavasti on psyykkisellä puolella. Käy kuitenkin kurkkulääkärillä tarkistuttamassa, niin olo varmasti helpottuu.. Kun googlaa "Palan tunne kurkussa" niin aika paljon tulee selostuksia että on psyykkisellä puolella, juuri ahdistukset jne.
        Voimia


    • jaazaa

      on useimmiten stressin aiheuttama globusoireyhtymä.

      Palan tunne kurkussa voi esiintyä myös toisinaan refluksitaudissa, jolloin jännitystila on kurkussa tai nielussa.

    • varmaan

      sitten kaikenlaissi vastauksia -
      lue kaikki arvuuttelijat ja valkkaa
      se josta tykkäät eniten

    • ninni.

      ota ihan rauhallisesti se helpottaa jos on refluksi ei ole niin vakavaa,juttelee lääkäreitten kanssa,kyllä saat apua.

      • tää tyyppi

        sanonu käyneensä jo kaikki
        lääkärit lävitse -jopa puheterapeutinkin
        joillahirveenmonet ei tällä
        palstalla ole ollut. Kenenkä näiden puoleen
        pitäis kääntyä uudelleen vai pitäiskä
        vaihtaa lääkäriä?


    • on mutta

      ilmeisestikään ei vakituista pitkäaikaista
      stressiitaustalla -kyllähän
      säitse tunnistat jos oot stressantunu ja niinku
      sanoit etole. alku on kieltämät vähän hankala mutta noi
      syöpäjutut voi unohtaa.

      älä nyt ihan koko
      aikaa sitä mieti (eikö olekin sitten turhaakinturhempi neuvo tossa alkuvaiheessa!!)vaikka onhan sevaikee unohtaa
      kun joutuu nielaisemaan niin monta kertaa
      päivässä. lääkettä vaan peliin säännöllisesti ja vähän noita muita juttuja. kokeile muuta lääkettä jos somac sulle huono - lääkkeenkin kanssa suurella osalla jatkuu oireet sanolääkäri.

    • Laryngo

      paljon syöt nykyään Somacia?


      Oletko jaksanut jatkaa
      niitä puheterapeutin äänneharjoituksia ja vesipuhaltelua?


      Nielemistä ei osannut aikaisemmin arvostaa ennenkuin sen
      kanssa tuli ongelmia. Itsellä häipyi nielemisvaikeudet (enemmän muita oireita kuin tuota palan tunnetta) kun tulehdus laski vähitellen kurkussa (vakilääkitys tuolloin reilut 3 kk).

      Tsemppiä - koita sinnitellä ja kestää
      se p-mainen olo!

      • sleapy

        Moikka,

        En syö enään. Ei se auttanut. Söin sitä noin 4 viikkoa yhteensä. Palan tunne hävis kun olin lomalla, eli en tiedä hävisikö ahdistuksen takia vai lääkkeen takia. Mutta kuitenkin se viikko ilman palan tunnetta oli jotain aivan mahdottoman ihanaa :) En tiedä enkä oikeastaan jaksa välittää tunteesta enään kun ei voi tietää mistä tarkalleen johtuu.
        - Johtuuko kurkusta, ja limakalvojen kuivuudesta ja punotuksesta.
        - Johtuuko refluksista? Ei ole ikinä todettu. Aina vaan arvailtu. Ei närästä, mutta ruuantakaisinvirtausta aina välillä on. Ehkä se riittää reflukseksi. Ei kyllä tapahdu mitään eroja vaikka syön viikon pelkästään terveellistä ja toisen viikon pelkästään roskaruokaa.
        En ole edes kokenut närästystä ikinä.
        - Tai kenties johtuuko palan tunne psyykkisen sairauden takia "luulosairas"

        Ei mulla mitään syöpäpelkoja ole kun kaksi erikoislääkäriä kurkkua tarkistellut. Eiköhän sen palan tunne häviä ajan kanssa :)

        Kiitoksia kysymystä!


      • sleapy
        sleapy kirjoitti:

        Moikka,

        En syö enään. Ei se auttanut. Söin sitä noin 4 viikkoa yhteensä. Palan tunne hävis kun olin lomalla, eli en tiedä hävisikö ahdistuksen takia vai lääkkeen takia. Mutta kuitenkin se viikko ilman palan tunnetta oli jotain aivan mahdottoman ihanaa :) En tiedä enkä oikeastaan jaksa välittää tunteesta enään kun ei voi tietää mistä tarkalleen johtuu.
        - Johtuuko kurkusta, ja limakalvojen kuivuudesta ja punotuksesta.
        - Johtuuko refluksista? Ei ole ikinä todettu. Aina vaan arvailtu. Ei närästä, mutta ruuantakaisinvirtausta aina välillä on. Ehkä se riittää reflukseksi. Ei kyllä tapahdu mitään eroja vaikka syön viikon pelkästään terveellistä ja toisen viikon pelkästään roskaruokaa.
        En ole edes kokenut närästystä ikinä.
        - Tai kenties johtuuko palan tunne psyykkisen sairauden takia "luulosairas"

        Ei mulla mitään syöpäpelkoja ole kun kaksi erikoislääkäriä kurkkua tarkistellut. Eiköhän sen palan tunne häviä ajan kanssa :)

        Kiitoksia kysymystä!

        No ääniharjoittelut ovat jääneet melkein kokonaan pois. Vois sitä piippua taas imasta, mutta ei sekään auta kun hetkeksi. Se tässä harmittaa ja joka ottaa voimat pois on että ei tarkallaan tiedä mistä johtuu. Kun sen sais selville niin tekisin vaikka mitä vaan että saa tunteen pois, mutta kun tässä on kolme eri vaihtoehtoa:/


      • Laryngo
        sleapy kirjoitti:

        Moikka,

        En syö enään. Ei se auttanut. Söin sitä noin 4 viikkoa yhteensä. Palan tunne hävis kun olin lomalla, eli en tiedä hävisikö ahdistuksen takia vai lääkkeen takia. Mutta kuitenkin se viikko ilman palan tunnetta oli jotain aivan mahdottoman ihanaa :) En tiedä enkä oikeastaan jaksa välittää tunteesta enään kun ei voi tietää mistä tarkalleen johtuu.
        - Johtuuko kurkusta, ja limakalvojen kuivuudesta ja punotuksesta.
        - Johtuuko refluksista? Ei ole ikinä todettu. Aina vaan arvailtu. Ei närästä, mutta ruuantakaisinvirtausta aina välillä on. Ehkä se riittää reflukseksi. Ei kyllä tapahdu mitään eroja vaikka syön viikon pelkästään terveellistä ja toisen viikon pelkästään roskaruokaa.
        En ole edes kokenut närästystä ikinä.
        - Tai kenties johtuuko palan tunne psyykkisen sairauden takia "luulosairas"

        Ei mulla mitään syöpäpelkoja ole kun kaksi erikoislääkäriä kurkkua tarkistellut. Eiköhän sen palan tunne häviä ajan kanssa :)

        Kiitoksia kysymystä!

        kuurilla ehkä oireita ei saakaan pois.
        Täällä on monia refluksikkoja, joilla oireet
        ei ole häipynyt niin lyhyellä kuurilla.
        Itsellä kurkkulääkäri puhui siitä 3-6 kk
        alkulääkityksestä (mikä on noiden
        kansainvälisten refluksitutkijoiden suositus).
        Ja oireet helpotti runsaan 3 kk kohdalla (niitä on siis edelleenkin, koska tauti ei häipynyt).
        Kuukausi jatkuvaa lääkitystä ei
        tuonut mitään edistystä itsellä. Ja ainakin Nexium tarvii ottaa siis tunnin ennen syömistä aamulla. Etkö ole harkinnut uudelleen kokeilua
        - eikö sun lääkäri ehdottanut jatkoa?


        Sun lääkäri selitti varmaan myös sen minkä takia närästystä ei välttämättä esiinny ollenkaan kurkunpään refluksissa? Joten jos se puuttuu,niin se ei ole tosiaankaan mikään välttämätön oire.

        Vettä kannattaa pitkin
        päivää kulautella pieniä määriä (vähän pitkästyttävää), jotta kuivuus edes vähän helpottaa. Ja pistäähän se muitakin aineksia alaspäin. Kirjoitit tuolla alla jotain piipun puhaltelemista (puheterapeutilta)-- minkä piipun? Se on valitettavaa että niitä
        ääniharjoituksia tarvii tehdä tosiaan pitkäjänteisesti. Kannattaa kokeilla niitä edes joskus, koska sun kurkku joutuu kuitenkin koville
        jos punoitus ja palan tunne johtuu refluksista.
        Itse olen äänityöläinen ja joudun tekeen niitä jatkuvasti.

        Taudin kanssa on oppinut sen, että refluksi saattaa tulla ja mennä mitä erinäisemmistä syistä. Ei kannata ajatella mitään luulosairauksia tai muita vastaavia. Syövistä nyt puhumattakaan. Itsellä oli pahinta aluksi kun tautia ei tiedetty, eikä tiedetty sitten myöskään mitä olisi voinu yrittää. Siellä
        tunnelin päässä on valoa - koita kestää!!


      • sleapy
        Laryngo kirjoitti:

        kuurilla ehkä oireita ei saakaan pois.
        Täällä on monia refluksikkoja, joilla oireet
        ei ole häipynyt niin lyhyellä kuurilla.
        Itsellä kurkkulääkäri puhui siitä 3-6 kk
        alkulääkityksestä (mikä on noiden
        kansainvälisten refluksitutkijoiden suositus).
        Ja oireet helpotti runsaan 3 kk kohdalla (niitä on siis edelleenkin, koska tauti ei häipynyt).
        Kuukausi jatkuvaa lääkitystä ei
        tuonut mitään edistystä itsellä. Ja ainakin Nexium tarvii ottaa siis tunnin ennen syömistä aamulla. Etkö ole harkinnut uudelleen kokeilua
        - eikö sun lääkäri ehdottanut jatkoa?


        Sun lääkäri selitti varmaan myös sen minkä takia närästystä ei välttämättä esiinny ollenkaan kurkunpään refluksissa? Joten jos se puuttuu,niin se ei ole tosiaankaan mikään välttämätön oire.

        Vettä kannattaa pitkin
        päivää kulautella pieniä määriä (vähän pitkästyttävää), jotta kuivuus edes vähän helpottaa. Ja pistäähän se muitakin aineksia alaspäin. Kirjoitit tuolla alla jotain piipun puhaltelemista (puheterapeutilta)-- minkä piipun? Se on valitettavaa että niitä
        ääniharjoituksia tarvii tehdä tosiaan pitkäjänteisesti. Kannattaa kokeilla niitä edes joskus, koska sun kurkku joutuu kuitenkin koville
        jos punoitus ja palan tunne johtuu refluksista.
        Itse olen äänityöläinen ja joudun tekeen niitä jatkuvasti.

        Taudin kanssa on oppinut sen, että refluksi saattaa tulla ja mennä mitä erinäisemmistä syistä. Ei kannata ajatella mitään luulosairauksia tai muita vastaavia. Syövistä nyt puhumattakaan. Itsellä oli pahinta aluksi kun tautia ei tiedetty, eikä tiedetty sitten myöskään mitä olisi voinu yrittää. Siellä
        tunnelin päässä on valoa - koita kestää!!

        No siis kahdella kurkku erikoislääkärille käynyt. Molemmat kattonut kurkun tarkasti läpi jne. Eivät puhuneet mistään refluksista. Maitohapot eivät kuitenkaan ole nähtävästi ärsyttänyt kurkkua niin pahasti että he huomaisivat. Toinen lääkäri ehdotti että limakalvojen punotuksen ja jotain muuta oli. Väärä puhetekniikka tjsp. Kävin tosiaan foniatrilla, mutta ei ohjeet auttanut vaikka niitä olen kokeillut. Ja taas toinen kurkkulääkäri ehdotti että olis psyykkisellä puolella että minulla olis koppa vähän sekasin, mikä voi hyvin pitää paikkansa. Pienestä asti pelännyt kun tuli pieni luomi niskaan, niin heti piti mennä poistamaan. Luulen nyt että tästä kaikesta ahdistuksesta palan tunne on tullut. Varmasti häipyy muutaman vuoden sisällä kun sen kanssa oppii elämään, niin sen varmasti jossain vaiheessa myös unohtuu, niin kun mun lomalla se lähti pois. Muutama viikko suomessa ja pala oli taas takaisin :D


      • ahdistus ...
        sleapy kirjoitti:

        No siis kahdella kurkku erikoislääkärille käynyt. Molemmat kattonut kurkun tarkasti läpi jne. Eivät puhuneet mistään refluksista. Maitohapot eivät kuitenkaan ole nähtävästi ärsyttänyt kurkkua niin pahasti että he huomaisivat. Toinen lääkäri ehdotti että limakalvojen punotuksen ja jotain muuta oli. Väärä puhetekniikka tjsp. Kävin tosiaan foniatrilla, mutta ei ohjeet auttanut vaikka niitä olen kokeillut. Ja taas toinen kurkkulääkäri ehdotti että olis psyykkisellä puolella että minulla olis koppa vähän sekasin, mikä voi hyvin pitää paikkansa. Pienestä asti pelännyt kun tuli pieni luomi niskaan, niin heti piti mennä poistamaan. Luulen nyt että tästä kaikesta ahdistuksesta palan tunne on tullut. Varmasti häipyy muutaman vuoden sisällä kun sen kanssa oppii elämään, niin sen varmasti jossain vaiheessa myös unohtuu, niin kun mun lomalla se lähti pois. Muutama viikko suomessa ja pala oli taas takaisin :D

        voi hyvinkin lisätä vaikka mitä oiretta
        (tai sen tuntemusta). Sullahan oli kuitenkin perusstressiperustilanne oireen alkaessa ihan hyvä. Ei mikään ihme toisaalta, jos tautistressi yllättää, jos oireesta ei saada selvää ja se vaivaa kuitenkin. Väärä puhetekniikankin poistaminen vie kyllä aikaa :-(

        Itsellä oli puoli vuotta nielemisvaikeuksia, ne loppuivat 4 kuukaudeksi (samoihin aikoihin kun lopetin kahvinjuonnin muista syistä) ja alkoivat sitten uudestaan (jolloin lääkäriltä
        diagnoosi ja h-salpaajalääkitys). Parin kuukauden kohdalla häipyivät lähes kokonaan. Useimmat ulkomailla oleskelut ei ole itsellä tilannetta
        hirveästi muuttanut (joskus tietenkin kun tulee juotua paljon kuumassa ilmassa vettä eikä jaksa syödä paljoakaan- ja on koko ajan pystyssäpäin).


        En ihan itse uskaltaisi paria vuotta hommaa
        katsella pelkästään vaan menisin kyllä uudelleen jossakin vaiheessa lääkäriin (vaikka ihan samoillekin), jos oire vaan itsepintaisesti jatkuu. Ihan vaikka vaan tsekkaan onko mahanesteiden (suolahappo, pepsiini ym) aiheuttama punoitus häipynyt (vaikka pala häipyisikin aikaisemmin). Maitohapoista en
        ole kuullut tässä yhteydessä.

        Toivottavasti se on vaan tuota lihaspuolta
        kurkun puolella!! Jos ei, kysele refluksista lääkäriltä - ei siinä useampien kuukausien kokeilussa ainakaan mitään "häviä"
        - no vähän tietenkin rahaa, energiaa ja aikaa :-)
        Koita hoitaa itsesi kuntoon!


      • sleapy
        ahdistus ... kirjoitti:

        voi hyvinkin lisätä vaikka mitä oiretta
        (tai sen tuntemusta). Sullahan oli kuitenkin perusstressiperustilanne oireen alkaessa ihan hyvä. Ei mikään ihme toisaalta, jos tautistressi yllättää, jos oireesta ei saada selvää ja se vaivaa kuitenkin. Väärä puhetekniikankin poistaminen vie kyllä aikaa :-(

        Itsellä oli puoli vuotta nielemisvaikeuksia, ne loppuivat 4 kuukaudeksi (samoihin aikoihin kun lopetin kahvinjuonnin muista syistä) ja alkoivat sitten uudestaan (jolloin lääkäriltä
        diagnoosi ja h-salpaajalääkitys). Parin kuukauden kohdalla häipyivät lähes kokonaan. Useimmat ulkomailla oleskelut ei ole itsellä tilannetta
        hirveästi muuttanut (joskus tietenkin kun tulee juotua paljon kuumassa ilmassa vettä eikä jaksa syödä paljoakaan- ja on koko ajan pystyssäpäin).


        En ihan itse uskaltaisi paria vuotta hommaa
        katsella pelkästään vaan menisin kyllä uudelleen jossakin vaiheessa lääkäriin (vaikka ihan samoillekin), jos oire vaan itsepintaisesti jatkuu. Ihan vaikka vaan tsekkaan onko mahanesteiden (suolahappo, pepsiini ym) aiheuttama punoitus häipynyt (vaikka pala häipyisikin aikaisemmin). Maitohapoista en
        ole kuullut tässä yhteydessä.

        Toivottavasti se on vaan tuota lihaspuolta
        kurkun puolella!! Jos ei, kysele refluksista lääkäriltä - ei siinä useampien kuukausien kokeilussa ainakaan mitään "häviä"
        - no vähän tietenkin rahaa, energiaa ja aikaa :-)
        Koita hoitaa itsesi kuntoon!

        Joo, tarkoitin siis niitä ((suolahappo, pepsiini ym) happoja jotka ärsyttävät kurkkua. Kurkkulääkärit eivät sanoneet mitään tästä että se on ärsyttänyt kurkkua. Luotan kyllä molempiin lääkäreihin kun ovat olleet alalla jo parikymmentä vuotta. Tarkoitin vaan sitä että se lomalla häipyi, koska en sitä enään miettinyt. Unohdin sen kokonaan kun oli niin rentounut. Oli aivan sama mitä söin ja join. Joka päivä tuli syötyä todella epäterveellistä ja kaljaakin tuli juotua joka ikinen päivä ja sillti palan tunne häipyi muutaman päivän lomailun jälkeen. Muutama viikko oli myös poissa suomessa, mutta nyt takaisin luultavasti stressin takia vaikka en niin stressaantuneelle tunne. Välillä tuntuu että pää aivan sekasin. Aamulla kun herään niin heti eka nielaisun jälkeen mietin "Onko vielä siellä" Vois toki käydä samalla lääkärillä kysymyssä vähän rauhottavia :)
        Kiitos kysymystä ja neuvoista!


      • komment
        sleapy kirjoitti:

        Joo, tarkoitin siis niitä ((suolahappo, pepsiini ym) happoja jotka ärsyttävät kurkkua. Kurkkulääkärit eivät sanoneet mitään tästä että se on ärsyttänyt kurkkua. Luotan kyllä molempiin lääkäreihin kun ovat olleet alalla jo parikymmentä vuotta. Tarkoitin vaan sitä että se lomalla häipyi, koska en sitä enään miettinyt. Unohdin sen kokonaan kun oli niin rentounut. Oli aivan sama mitä söin ja join. Joka päivä tuli syötyä todella epäterveellistä ja kaljaakin tuli juotua joka ikinen päivä ja sillti palan tunne häipyi muutaman päivän lomailun jälkeen. Muutama viikko oli myös poissa suomessa, mutta nyt takaisin luultavasti stressin takia vaikka en niin stressaantuneelle tunne. Välillä tuntuu että pää aivan sekasin. Aamulla kun herään niin heti eka nielaisun jälkeen mietin "Onko vielä siellä" Vois toki käydä samalla lääkärillä kysymyssä vähän rauhottavia :)
        Kiitos kysymystä ja neuvoista!

        Rauhoittavat auttaa sitten ilman
        muuta kaikkiin
        tauteihin ja oireisiin - sammuttaa
        mukavasti "piuhoja" !! Jos ei auta,
        on tosi kumma. Joten se ei sit
        kyl ole
        mikään todist e siitäetsulla eiolis
        happovaivaa. älä käytä liikaa.
        voi niitä käyttää vaikka refluksia oliskin
        - tai jot muuta tautii - antaa lepoo siihen astikun saat kunnon diagnoodin. yleensä niitä
        tarjotaan heti sillo kun eiosata sanoo diagnoosii
        ja potilaalla tuskaiset oireet ja epäselvästä
        tilant johtuva stressi.

        Sori mut mun on pakko sanoo että
        ei se punoitus sun kurkkuun ilmasta tuu.
        Kyl sielä joku ärsyttää. Sitä säet saa
        kuvittelemalla aikaan millään.
        Eikä toi sun kertomas ulkomaanmatka raja a sitä refluksiaa pois ollenkaan.


      • sleapy
        komment kirjoitti:

        Rauhoittavat auttaa sitten ilman
        muuta kaikkiin
        tauteihin ja oireisiin - sammuttaa
        mukavasti "piuhoja" !! Jos ei auta,
        on tosi kumma. Joten se ei sit
        kyl ole
        mikään todist e siitäetsulla eiolis
        happovaivaa. älä käytä liikaa.
        voi niitä käyttää vaikka refluksia oliskin
        - tai jot muuta tautii - antaa lepoo siihen astikun saat kunnon diagnoodin. yleensä niitä
        tarjotaan heti sillo kun eiosata sanoo diagnoosii
        ja potilaalla tuskaiset oireet ja epäselvästä
        tilant johtuva stressi.

        Sori mut mun on pakko sanoo että
        ei se punoitus sun kurkkuun ilmasta tuu.
        Kyl sielä joku ärsyttää. Sitä säet saa
        kuvittelemalla aikaan millään.
        Eikä toi sun kertomas ulkomaanmatka raja a sitä refluksiaa pois ollenkaan.

        Kurkkulääkäri mainitsi että äänihuulet/limakalvot ovat lievästi punaisia työolosuhteiden ja kuivuuden takia. Siitä sain kahden viikon äänilevon ja kosteutus hoidon. Lausunnossa lukee myös että ei aristusta, eikä normaalista poikkeavaa. Eli taidan kurkkulääkärin lausuntoon uskoa, mutta kiitoksia kuitenkin avusta ;)


      • jaazaa
        sleapy kirjoitti:

        Joo, tarkoitin siis niitä ((suolahappo, pepsiini ym) happoja jotka ärsyttävät kurkkua. Kurkkulääkärit eivät sanoneet mitään tästä että se on ärsyttänyt kurkkua. Luotan kyllä molempiin lääkäreihin kun ovat olleet alalla jo parikymmentä vuotta. Tarkoitin vaan sitä että se lomalla häipyi, koska en sitä enään miettinyt. Unohdin sen kokonaan kun oli niin rentounut. Oli aivan sama mitä söin ja join. Joka päivä tuli syötyä todella epäterveellistä ja kaljaakin tuli juotua joka ikinen päivä ja sillti palan tunne häipyi muutaman päivän lomailun jälkeen. Muutama viikko oli myös poissa suomessa, mutta nyt takaisin luultavasti stressin takia vaikka en niin stressaantuneelle tunne. Välillä tuntuu että pää aivan sekasin. Aamulla kun herään niin heti eka nielaisun jälkeen mietin "Onko vielä siellä" Vois toki käydä samalla lääkärillä kysymyssä vähän rauhottavia :)
        Kiitos kysymystä ja neuvoista!

        sama mikä mullakin, rentoutuksen puute tai stressi syynä, niin kun niin hyvillä monella.

        Mun ei tarvitse kun vaihtaa maisemaa, niin olo muuttuu merkillisesti, paremmaksi. Samoin auttaa rauhoittavat/lihaksia ja mieltä rentouttavat.


      • Työpaikan tai tehtävien vai...
        sleapy kirjoitti:

        Moikka,

        En syö enään. Ei se auttanut. Söin sitä noin 4 viikkoa yhteensä. Palan tunne hävis kun olin lomalla, eli en tiedä hävisikö ahdistuksen takia vai lääkkeen takia. Mutta kuitenkin se viikko ilman palan tunnetta oli jotain aivan mahdottoman ihanaa :) En tiedä enkä oikeastaan jaksa välittää tunteesta enään kun ei voi tietää mistä tarkalleen johtuu.
        - Johtuuko kurkusta, ja limakalvojen kuivuudesta ja punotuksesta.
        - Johtuuko refluksista? Ei ole ikinä todettu. Aina vaan arvailtu. Ei närästä, mutta ruuantakaisinvirtausta aina välillä on. Ehkä se riittää reflukseksi. Ei kyllä tapahdu mitään eroja vaikka syön viikon pelkästään terveellistä ja toisen viikon pelkästään roskaruokaa.
        En ole edes kokenut närästystä ikinä.
        - Tai kenties johtuuko palan tunne psyykkisen sairauden takia "luulosairas"

        Ei mulla mitään syöpäpelkoja ole kun kaksi erikoislääkäriä kurkkua tarkistellut. Eiköhän sen palan tunne häviä ajan kanssa :)

        Kiitoksia kysymystä!

        "Palan tunne hävis kun olin lomalla, eli en tiedä hävisikö ahdistuksen takia vai lääkkeen takia."

        Selvä pyy. Sulla on stressin tai ahdistuksen aiheuttama fyysinen reaktio päällä.

        Kannattaa mietttiä, onko yksityiselämässä jotain selvittämättämiä asioita tai vanhoja traumoja hoitamatta. Psyyke saattaa oireilla käsittelemättömiä ahdistuksia vielä vuosienkin päästä reagoimalla fyysisesti. Parasympaattinen hermosto menee suoraan päästä mm. vagushermon kautta vatsaan ja sydämeen ja saa siellä aikaiseksi kaikenlaista myllerystä halutessaan, mm. vatsahappojen liikaeritystä.

        Jos kerran fyysisiä vikoja ei ole löytynyt, niin on ruvetta korjaamaan psyykkisiä ongelmia.

        Kannattaa järjestää elämä niin, että elämänolot ovat vähän vähemmän stressissiä.

        Kannattaa opetella rauhoittumaan ja meditoida vähän. Ei täällä kannata hötkyillä. Hautaan sitä kumminkin täällä joutuu, ennemin tai myöhemmin. Mitä kovempi kiire, sitä nopeammin sinne hautaan pääsee...


      • kommentti jatkoo
        sleapy kirjoitti:

        Kurkkulääkäri mainitsi että äänihuulet/limakalvot ovat lievästi punaisia työolosuhteiden ja kuivuuden takia. Siitä sain kahden viikon äänilevon ja kosteutus hoidon. Lausunnossa lukee myös että ei aristusta, eikä normaalista poikkeavaa. Eli taidan kurkkulääkärin lausuntoon uskoa, mutta kiitoksia kuitenkin avusta ;)

        oho - sun alkuteksteistä sai kuvan ettei
        lekurit antanu mitän tarkkaa tuomiota...
        hyvä et sit sul kuitenki sanottiin
        jotain, eiks vaan?? eli tilanne ei sit ookaan niin tyhjän pääl.

        kuinka sun lekuri
        anto sulle salpaajia kun pyysit - vaiko
        olikko sillon närästys kannalla? meilläpäin
        ei saa salpaajia ellei tosiaan oo oireita.

        ja jos mikään ei auta, muuta lomaileen
        ulkomaille :-)


      • sulla
        sleapy kirjoitti:

        Kurkkulääkäri mainitsi että äänihuulet/limakalvot ovat lievästi punaisia työolosuhteiden ja kuivuuden takia. Siitä sain kahden viikon äänilevon ja kosteutus hoidon. Lausunnossa lukee myös että ei aristusta, eikä normaalista poikkeavaa. Eli taidan kurkkulääkärin lausuntoon uskoa, mutta kiitoksia kuitenkin avusta ;)

        noi työolosuhteet sitten tän tilanteen
        jälkeen muuttunu vai onko sama tilanne?


      • ootko
        sulla kirjoitti:

        noi työolosuhteet sitten tän tilanteen
        jälkeen muuttunu vai onko sama tilanne?

        töissä samaan aikaan? se voiolla rankkaa.

        sä kerroit jossain
        et heti pelkäät kaikkii tauteja - joku
        luomi juttu. onks sulla ollut muita
        outoja oireita viime aikoina?
        kertok o se lekuri joka epäili vikaa olevan
        päässä mitä sun pitäis tehä ett oire häipyis?


      • sleapy
        Työpaikan tai tehtävien vai... kirjoitti:

        "Palan tunne hävis kun olin lomalla, eli en tiedä hävisikö ahdistuksen takia vai lääkkeen takia."

        Selvä pyy. Sulla on stressin tai ahdistuksen aiheuttama fyysinen reaktio päällä.

        Kannattaa mietttiä, onko yksityiselämässä jotain selvittämättämiä asioita tai vanhoja traumoja hoitamatta. Psyyke saattaa oireilla käsittelemättömiä ahdistuksia vielä vuosienkin päästä reagoimalla fyysisesti. Parasympaattinen hermosto menee suoraan päästä mm. vagushermon kautta vatsaan ja sydämeen ja saa siellä aikaiseksi kaikenlaista myllerystä halutessaan, mm. vatsahappojen liikaeritystä.

        Jos kerran fyysisiä vikoja ei ole löytynyt, niin on ruvetta korjaamaan psyykkisiä ongelmia.

        Kannattaa järjestää elämä niin, että elämänolot ovat vähän vähemmän stressissiä.

        Kannattaa opetella rauhoittumaan ja meditoida vähän. Ei täällä kannata hötkyillä. Hautaan sitä kumminkin täällä joutuu, ennemin tai myöhemmin. Mitä kovempi kiire, sitä nopeammin sinne hautaan pääsee...

        Kiitos sulle :)
        Piristi kovasti. On mulla asioita jotka pitäis käydä läpi jne. Kyllä tämä tästä.. Mukavaa talven/kevään jatkoa


      • oudolta
        sleapy kirjoitti:

        Kurkkulääkäri mainitsi että äänihuulet/limakalvot ovat lievästi punaisia työolosuhteiden ja kuivuuden takia. Siitä sain kahden viikon äänilevon ja kosteutus hoidon. Lausunnossa lukee myös että ei aristusta, eikä normaalista poikkeavaa. Eli taidan kurkkulääkärin lausuntoon uskoa, mutta kiitoksia kuitenkin avusta ;)

        sulla on siis diagnoosia ihan paperilla mutta tän matkan
        oireiden takia epäilet sit
        kuitenkin tän sun toisen lääkärin
        antamaalausuntoo?

        mitä se lekuri sano kun kerroit
        oireen häviämisestä vai oletko
        nähny samaa tyyppiä?


      • se stressi
        sleapy kirjoitti:

        Kiitos sulle :)
        Piristi kovasti. On mulla asioita jotka pitäis käydä läpi jne. Kyllä tämä tästä.. Mukavaa talven/kevään jatkoa

        stressiaiheuttaja siletä sit löyty!
        hyvä et viides päiväs päädyit
        tähän kun vielä maanantaina sul
        ei ollu stressii masennusta eikä muuta.
        mut et varmaan vaan viittiny heti sitä
        kirjotella. lippu korkeelle!


    • refluksitautinen

      Tähystyksessä hoitamaton refluksitauti näkyy helposti. Tosi simppeli juttu se tähystys ainakin oman kokemukseeni mukaan. Jotkut jännittää sitäkin kuulemma, itse en enää jännitä. Ei sitä edes huomannut kun sondi käväisi vilkaisemassa että miltä vatsassa näyttää.

      Moni muukin vaiva voi aiheuttaa em. oireita, joten suosittelen tähystystä jolloin saadaan suljettua pois pahimmat epäilyksen aiheet.

      Somacin sijasta olisin kokeillut kyllä muuta. Somac ei toimi kaikille. Itsellä toimii parhaiten Pariet ja olen tosiaan syönyt kaikki happosalpaajat läpi Losecista alkaen.

      Nexium toimii jotenkuten mulla. Losec ei lainkaan, joten pillereissä on eroa. Mutta Pariet tosiaan mulle paras ja ylläpitoon riittää alle virallisen annostusohjeen menevät määrät eli 1 kpl 10 mg pilsuja klo 17.00 kerran vrk...
      (akuutissa vaiheessa mullakin oli tiukempi kuuri päällä, nykyään mennään minimiannoksella, jottei kaikkia happoja sentään salvattaisi varsinkin päiväsaikaan, päiväsaikaan ollaan pystyasennossa, joten painovoima pitää hapot mahalaukussa silloin)

      Jos ei mitään somaattista syytä löydy, niin vaiva on psyykenpuolella. Siihenkin löytyy nykyaikana apua, ainakin yksityiseltä puolelta.

      • sleapy

        Hei!
        Anteeksi että vastauksessa kesti kauan. Nyt on siis tutkittu kurkku kahdella eri kurkkulääkäreillä, sekä käyty sisätautilääkärillä ja tähystetty. Koepalat otettu, Kaikki tulokset negatiiviset. Ainiin myös helikobakteeri otettu, ei ollu sekään. Ei voi paljon enään kokeita ottaa. Alkaa olemaan vaihdoehdot vähissä. Kokeilltu myös voice massagee kaksi kertaa, ei ollut apua. Kurkkulääkäri mainitsi että oireilu voi mennä tulevaisuudessa pois, tai sit ei. Taas ollut vaikea kausi menossa, ja palan tunne voimakas. Somacia syöynyt jopa kaksi kertaa päivässä jo yli kuukauden, ja ennen sitä muutaman viikon kuureissa, eikä sekään ole auttanut joten alan pahasti epäilee refluksia vaikka röyhtäilyä ja ruuan takaisin virtausta on joskus, mutta sitä kaikilla ilmenee välillä, kai :)Olen eri ruokavaliota kokeillut. Olen syöynyt tosi terveellisti, jättänyt kahvin ja alkoholin pois, ei auttanut. Ainoa tapa millä palan tunne jää kokonaan pois hetkeksi on kun juo kunnon kännit. Kännissä palan tunnetta en tunne. Näin minun tilanne :)

        Mukavaa kevään jatkoa kaikille!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1576
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      488
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      158
      486
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      186
      425
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe