kapeat kaksosrattaat?

kahdelle vauvalle

Perheeseemme on tulossa kaksoset ja ajankohtaiseksi on tullut rattaiden hankinta. Emme omista autoa ja asumme kaupungissa, autoa emme myöskään aio hankkia. Siispä tarvitsisimme melko kapeat kaksosrattaat kun julkisiin meinaamme mahtua :) Onko tietoa/kokemusta tämmöisistä rattaista? Aluksi ajattelin myös josko koittaisin selvitä vain vanhoilla yhden lapsen rattailla (perheeseemme kuuluu myös 3 1/2 vuotias) ja toista pikkuista kantaa liinassa, onko kokemusta tämmöisestä? Mielenkiintoista olisi kuulla myös muita "luovia" ratkaisuja kahden pienen vauvan kanssa liikkumiseen, niin ja tietysti isompi siinä joukon jatkeena :) Kotiahan emme aio jumiutua!

8

5085

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meilla on Outnabout 360, mahtuu normmalista ovesta, ovat kevyet ja meidan lapsille olleet todella sopivat. Hintakaan ei paatana huimannut ku maksoivat alle £300. En kyllakaan tieda kuinka hyvin tarholla suomessa, mutta netista loytyy aivan varmasti.

      • Aikku08

        Hei!
        MIstähän niitä sais Suomeen tilattua, kun ne nettikaupat joista löysin Out 'n' Aboutin rattaita, ei lähetä UK:n ulkopuolelle...?


    • Mummi minäkin

      Minun vanhemmilla lapsillani on kaksi vuotta ikäeroa. He ovat syntyneet 70-luvulla. Minulla oli silloin, kun he olivat pieniä, tavalliset vanhanaikaiset vauvanvaunut ja niiden päällä ns sisarusistuin. Tällaisia istuimia ei kuulemma enää käytetä eikä valmisteta. Kun vauva oli yksivuotias ja vanhempi sisarus kolmevuotias, kolmevuotias kulki jo jalan. Jos tuli kiire, panin heidät istumaan tavallisiin yksöisrattaisiin niin, että isompi piti pienmpää sylissä.

      80-luvulla syntyneillä nuoremmilla lapsillani on ikäeroa 3v 3kk. Silloin meillä oli käytössä sellainen systeemi, että lastenvaunuihin ja myöhemmin rattaisiin oli kiinnitetty taakse seisomateline, jonka voi nostaa ylös ja laskea tarvittaessa. Kolmivuotias käveli yleensä, mutta pääsi kyytiin, jos väsytti tai meille tuli kiire.

      Näitä seisomatelineitä valmistetaan vieläkin, mutta täytyy olla tietyn malliset vaunut tai rattaat. Koin tämän seisomatelineen hyväksi.


      Seisomatelineellä aikoinaan matkustanut tyttäreni on nyt kahden pienen lapsen (2v 3kk:n ja 5kk: ikäisten) äiti. Hän on valinnut rinnakkain istuttavat kaksosten rattaat, koska matkustaa pääasiassa metrolla. Peräkkäin istuttavat olisivat kuulemma metrossa epäkäytännölliset. Peräkkäin istuttavat ovat tietysti pitkät, kun taas rinnakkain istuttavat ovat leveät. Kannattaa miettiä, mihin rattaita aikoo käyttää.

      Jos sinulla on vanhempi lapsi jo kolmevuotias, suosittelen ensisijaisesti seisomatelinettä, jos teillä on sellaiset vaunut/ rattaat, joihin sen voi kiinnittää.

    • Mummi minäkin

      siis kaksosille kaksosten rattaat tieysti ja isommalle sinne taakse seisomateline, jos mahdollista.

      • Mimmu

        Moi!

        Olen alle vuoden ikäisten kaksosten äiti. Perus asia kaksosten rattaissa on se, että ne eivät ole kovin kapeita, että niihin mahtuu kaksi vauvaa sisälle...:)

        Itse päädyimme Brion double wayhin, jonka leveys on 98 cm. Mitatkaa ovenne ja etsikää netistä mallien mitat ja edetkää sen mukaan. Matala lattia busseihin ja raitiovaunuihin mahtuu vaikka vaunut olisivat leveämmätkin. Mutta korkeisiin kulkuneuvoihin pääseminen voi olla sitten haasteellisempaa... Ulkoovet ja hissit ovat ongelmallisempia. Onnea tulevaan arkeen.


      • ....
        Mimmu kirjoitti:

        Moi!

        Olen alle vuoden ikäisten kaksosten äiti. Perus asia kaksosten rattaissa on se, että ne eivät ole kovin kapeita, että niihin mahtuu kaksi vauvaa sisälle...:)

        Itse päädyimme Brion double wayhin, jonka leveys on 98 cm. Mitatkaa ovenne ja etsikää netistä mallien mitat ja edetkää sen mukaan. Matala lattia busseihin ja raitiovaunuihin mahtuu vaikka vaunut olisivat leveämmätkin. Mutta korkeisiin kulkuneuvoihin pääseminen voi olla sitten haasteellisempaa... Ulkoovet ja hissit ovat ongelmallisempia. Onnea tulevaan arkeen.

        ...Double Wavea? Onkohan teillä siinä tapauksessa jokin hyvin vanha malli, vai oliko tuo 98 cm painovirhe? Nykyisinhän kaksosrattaista tehdään alle 80 cm leveitä, jotta niillä mahtuisi kaikista tavallisimmista ovista, ja myös uudet Double Wavet ovat alle 80 cm leveät. Lähes metrin leveiden rattaiden kanssa olisi jo todella vaivalloista liikkua.

        Totta silti on, että ainoat kapeat tuplarattaat ovat peräkkäinistuttavat. Ainakaan viime kesänä itse rattaita valitessani en nähnyt sellaisia, jotka muuntuisivat esim. kantokasseilla kahdelle pienelle vauvalle nukkumavaunuiksi. Molempia istuimiakaan kun ei saanut missään näkemässäni mallissa makuuasentoon. Muuten peräkkäinistuttavat rattaat voisivat olla joissakin julkisissa liikennevälineissä kätevämmät, ellei sitten pituus ole ongelma. En vaan tosiaan tiedä, käykö mikään malli kahdelle pienelle vauvalle. Itse tosin emme sellaista mallia sen enempää etsineetkään. Halusimme mieluummin, että kaksosemme istuisivat rattaissa vierekkäin, kumpikin kasvot työntäjään päin, senkin uhalla että tappeluita voisi vielä joskus joutua selvittelemään :).

        Päädyimmekin siis Emmaljungan Twin City Crossiin, joka ei taida olla vierekkäinistuttavistakaan rattaista kapeimpia. En kuitenkaan usko, että ero muihin vaihtoehtoihin on kovin merkittävä, ja itse halusimmekin lähinnä tukevat, ulkoiluun sopivat perusrattaat, jotka toimivat kelillä kuin kelillä. Olemme rattaidemme kanssa mahtuneet mukavasti metroon ja matalalattiajunaan (muilla julkisilla ei ole vielä niiden kanssa matkustettu). Olemme joutuneet käyttämään myös korkeaa junaa, koska läheskään aina ei matalalattioita kulje, varsinkaan juuri silloin kun pitäisi junaan rattaiden kanssa ängetä :). Silloin minä olen nostanut junaan vauvat kantokasseissaan ja mies rattaat taitettuina (eivät muuten mahdu ovesta koska portaiden keskellä on kaide). En suosittele, jos joutuu liikkumaan kaksosten ja vielä isomman pienen kanssa ilman toista aikuista.

        En itse ainakaan vielä ole kokeillut yksösrattaiden ja kantoliinan/repun yhdistelmää, mutta se voisi olla yksi ratkaisu ongelmaan. Meillä kun ei isompaa lasta ole, pitäisi ne yksösrattaat erikseen ostaa, mutta jos sellaiset valmiina löytyy, kannattaa tätäkin systeemiä kokeilla. Olen ainakin yhdeltä tuplaäidiltä kuullut, että hänellä toimii. Mekin aiomme tulevaisuudessa ainakin yhdessä liikkuessamme kantaa kaksosia repuissa ja jättää rattaat kotiin, kun menemme ahtaisiin paikkoihin. Tiedän myös, että kaksosia voi kantaa liinassa yhtaikaa, mutta en ole itse kokeillut. En myöskään tunne ketään, joka olisi tällä tavalla jaksanut pitempää matkaa tehdä, mutta sehän ei tarkoita ettei kannata kokeilla. Kun vauvat oppivat istumaan, hankimme varmaan myös kevyemmät tuplarattaat. Vaikka ne olisivatkin leveät, ovat ne ainakin huomattavasti helpommat taitella ja nostella, kun tarvetta on.


    • me ostimme

      tuleville kaksosille babyweltin montrealit. Ovat markkinoiden kapeimmat tuplarattaat (72 cm). Hintaa tuli kantokassien ja sade/hyttyssuojan kanssa n. 550 euroa.

    • kolme poikaa

      Hei,

      Minulla on -07 syntyneet tuplat ja -06 syntynyt esikoinen. Minä valitsin Jovilandit rattaiksi... En tarvinnut kantokoppia kun sain pojat saman vällyn alle ja olivat ja ovat sellaiset kooltaan että joka paikkaan olen päässyt. Liikuin julkisilla viime syksyyn ja hyvin mahtuivat sinnekin ja jopa pääkaupungin matkoilla toimivat. Me asutaan täällä lumen keskellä ja ovat olleet ehdottomat, kun on esikoista tarvinnut kuljettaa kerhoihin ja muihin rientoihin. Tuo kantaminen oli itselle mahdotonta, koska esikoistakin tarvitsi vielä hoitaa, mutta hän liikkui mukana seisomalaudalla, milloin mopolla ja talvella sitten pulkka tai kelkka. Kooltaan rattaat ovat sellaiset että nyt 2,5 vuotiaana mahtuvat nukkumaan niissä. Säännöllisesti pojat nukkuivat päiväunet rattaissa ulkona tuonne vähän vajaa 2vuotiaiksi. Rattaat ei mahtuneet kokonaisina parvekkeen ovesta, mutta ulkoovista mahtuuvat. Toivottavasti tästä on apua valinnoissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1840
    2. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      237
      1639
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      91
      1523
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1328
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      164
      1105
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      64
      1083
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      932
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      916
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      856
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      95
      817
    Aihe