Liian nuori fretille ?

...

Täytän tänävuonna kymmenen . Olen harkinnut fretin hankintaa puolisen vuotta .. Älkäähän heti ruvetko haukkumaan , vaikka nuori fretille olenkin . ACH - frettikasvattaja oli sanonut VS-fretit foorumilla , ns . ''Ettei koskaan voi olla liian nuori fretille'' Eli siis niinkuin laissa määrätään , alle 16 vuotiaat eivät saa ostopapereihin laittaa nimeään , mutta Aija [ ACH ] kertoi , että hän on tavannut monen monta ylikin 16 vuotiasta henkilöä jotka eivät olleet ollenkaan valmis vauhtinakin hankintaan , kun taas monen monta vuotta nuoremmat olivat kokeneempia kyseisen lemmikin hankintaan . Itseäni vuotta vanhempi oli keskustelun aloittanut ja EI -sanaa en kyllä palstalta löytänyt ..

Kysymys kuuluukin - Olenko liian nuori [ 10 v ] hankkimaan fretin ?

16

1121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fghjjhk

      Se riippuu aikalailla sinusta ja VANHEMMISTASI että oletteko valmiita ottamaan niin suurta vastuuta ja rahan menoa? Yleensä kun vanhemmat saa kuulla paljon frettiin uppoo rahaa niin siihen jäi :) Kannattaa miettiä elämää senverran tekeenpäin kauan fretti eläisi, sinä lähdet joskus opiskelemaan amattikoluun/lukioon ehkä jopa toiselle paikkakunnalle koulupäivät saattaa pidentyä joten kuka olisi fretin kanssa. Kannattaa miettii tarkkaa.. tuppaa tuo fretti rajottamaan elämääni aika paljon, ei voi tehdä tyylillä äkkilähtöä ulkomaille tai edes lähteä ollenkaan.

      • pikkupiikkis

        Minä luulen, että kasvattajan on tavallaan helpompikin myydä fretti perheeseen, jossa vanhemmat ovat esim. kolme- tai nelikymppisiä, koska heidän elämänsä tuskin enää heilahtelee puolelle tai toiselle, on säännölliset tulot ja muutenkin säännöllinen elämä. Toisin taas esim. 18-vuotiaan tai parikymppisen ihmisen on yleensä epäsäännöllistä, tulee opiskelupaikkojen muutoksia, elämänmuutoksia, on vilkas opiskelijaelämä jne. Enkä tietenkään tarkoita, että KAIKILLA on, mutta sanotaanko näin yleistäen nyt kuitenkin, ymmärrätte varmaan mitä tarkoitan :).
        Fretti voi tulla 10-vuotiaan lemmikiksi, mutta perheen aikuisten on ehdottomasti otettava lemmikistä vastuu. Eli jos perheesi on 100% fretin hankinnan takana, ei mikään estä teitä frettiä hankkimasta! :)


      • auttaja
        pikkupiikkis kirjoitti:

        Minä luulen, että kasvattajan on tavallaan helpompikin myydä fretti perheeseen, jossa vanhemmat ovat esim. kolme- tai nelikymppisiä, koska heidän elämänsä tuskin enää heilahtelee puolelle tai toiselle, on säännölliset tulot ja muutenkin säännöllinen elämä. Toisin taas esim. 18-vuotiaan tai parikymppisen ihmisen on yleensä epäsäännöllistä, tulee opiskelupaikkojen muutoksia, elämänmuutoksia, on vilkas opiskelijaelämä jne. Enkä tietenkään tarkoita, että KAIKILLA on, mutta sanotaanko näin yleistäen nyt kuitenkin, ymmärrätte varmaan mitä tarkoitan :).
        Fretti voi tulla 10-vuotiaan lemmikiksi, mutta perheen aikuisten on ehdottomasti otettava lemmikistä vastuu. Eli jos perheesi on 100% fretin hankinnan takana, ei mikään estä teitä frettiä hankkimasta! :)

        Tuskin olet liian nuori ja yleensäkkin nuoret perehtyvät paljon tarkemmin lemmikin hoitoon ja ovat siinä tarkkoja. Vanhemmillasi on kuitenkin päävastuu, vaikka itse fretin omistaisikkin. Ja frettihän on oikein mukava lemmikki ainakin ulkopuolisen silmistä, siskollani on nimittäin fretti ja ei ole sanonut siitä kertaakaan vielä, että katuisi sen hankkimista.


      • ...

        Kiitos siis jokaiselle vastauksista . Mutta kun tässä onkin se pää-ongelma , kun vanhempani ( eteenkään isäni ) eivät taas fretistä pidä . Tiedän sen , että kun hiihtolomalla , vko. 9 kävisimme pötkylöitä katselemassa , repsahtaisivat isä ja äitikin , mutta nyt ollaan niin kovia sitten niille 'lihansyöjille' . Itse fretin OTTO ei ole niinkään hankalaa , paitsi on vielä kaksi marsua , yläkerrassa portaiden päässä vielä , en kuitenkaan haluaisi , että fretti ne tappaisi . Tottakai on olemassa portteja ym. estoja , ettei fretti pääsisi jyrsijöiden luo , mutta kärsivätkö itse jyrsijät esim. fretin hajusta ?


      • ei samaan taloon
        ... kirjoitti:

        Kiitos siis jokaiselle vastauksista . Mutta kun tässä onkin se pää-ongelma , kun vanhempani ( eteenkään isäni ) eivät taas fretistä pidä . Tiedän sen , että kun hiihtolomalla , vko. 9 kävisimme pötkylöitä katselemassa , repsahtaisivat isä ja äitikin , mutta nyt ollaan niin kovia sitten niille 'lihansyöjille' . Itse fretin OTTO ei ole niinkään hankalaa , paitsi on vielä kaksi marsua , yläkerrassa portaiden päässä vielä , en kuitenkaan haluaisi , että fretti ne tappaisi . Tottakai on olemassa portteja ym. estoja , ettei fretti pääsisi jyrsijöiden luo , mutta kärsivätkö itse jyrsijät esim. fretin hajusta ?

        En kyllä missään nimessä suosittele, että fretti ja marsut elävät samassa talossa :). Tuo hajuhan se on mikä kulkeutuu ja jotkut yksilöt voivat stressata ihan mielettömästi. Esim. aina kun käyn ystäväni luona jolla on kaksi kania, alkaa toinen kani rummuttaa jalkaa ja toinen vaan hyökkäilee kohti... Siis pelkästä fretin hajusta, minä tahtoisin kovasti olla niitten kanien kaveri ja yleensä tuuletankin kaikki vaatteet ennen kuin menen sinne. Vastaavia juttuja olen kuullut muualtakin, joten ei kannata.

        Vanhemmista vielä sen verran, että kukaan kunnollinen kasvattaja ei valitettavasti myy frettiä sinulle jos koko perhe ei ole asian tukena :(


      • fuuga2 ( Eve)
        ... kirjoitti:

        Kiitos siis jokaiselle vastauksista . Mutta kun tässä onkin se pää-ongelma , kun vanhempani ( eteenkään isäni ) eivät taas fretistä pidä . Tiedän sen , että kun hiihtolomalla , vko. 9 kävisimme pötkylöitä katselemassa , repsahtaisivat isä ja äitikin , mutta nyt ollaan niin kovia sitten niille 'lihansyöjille' . Itse fretin OTTO ei ole niinkään hankalaa , paitsi on vielä kaksi marsua , yläkerrassa portaiden päässä vielä , en kuitenkaan haluaisi , että fretti ne tappaisi . Tottakai on olemassa portteja ym. estoja , ettei fretti pääsisi jyrsijöiden luo , mutta kärsivätkö itse jyrsijät esim. fretin hajusta ?

        Mä itte oon 13v, joten mun mielestä voisit ihan hyvin hankkia fretin. :) Ensin kuitenkin täytyy etsiä todella paljon tietoa ja olla selvillä lähistön eläinlääkäreistä ja rokotuksista. Pitää myös ajatella tosissaan tulevaisuutta fretin kanssa, sillä miksikään kiertoeläimeksi se ei saa joutua. HALUAN MYÖS KOROSTAA HANKKIMAAN FRETIN KASVATTAJILTA, SILLÄ ELÄINKAUPPA FRETTI SAATTAA KANTAA MUKANAAN ADV:TÄ!

        No tuohon fretti ja marsut asiaan en ole expertti vastaamaan, mutta kehotan kysymään kasvattajilta, sillä monilla kasvattajilla on esim. hiiriä, koiria, rottia, liskoja, käärmeitä ynm. Mun mielestä kyllä saattais onnistuu, vaikka marsuja talossa. Aitaamista se kyllä vaatis.


      • 4 fretin omistaja! 13v
        fuuga2 ( Eve) kirjoitti:

        Mä itte oon 13v, joten mun mielestä voisit ihan hyvin hankkia fretin. :) Ensin kuitenkin täytyy etsiä todella paljon tietoa ja olla selvillä lähistön eläinlääkäreistä ja rokotuksista. Pitää myös ajatella tosissaan tulevaisuutta fretin kanssa, sillä miksikään kiertoeläimeksi se ei saa joutua. HALUAN MYÖS KOROSTAA HANKKIMAAN FRETIN KASVATTAJILTA, SILLÄ ELÄINKAUPPA FRETTI SAATTAA KANTAA MUKANAAN ADV:TÄ!

        No tuohon fretti ja marsut asiaan en ole expertti vastaamaan, mutta kehotan kysymään kasvattajilta, sillä monilla kasvattajilla on esim. hiiriä, koiria, rottia, liskoja, käärmeitä ynm. Mun mielestä kyllä saattais onnistuu, vaikka marsuja talossa. Aitaamista se kyllä vaatis.

        Joo mä oon kans 13 ja mulla on jo neljä frettiä. Rölli, Kiukku, Rima ja Nootti. Minä ne hoidan. Minun nimellä ne papereissa ovat, mutta jos vanhempani eivät auttaisi raha asioissa olisin lievästi sanottuna lirissä. Varsinkin silloin kun Nootti yllättäen sai kaksi poikasta (Kapu ja Rölli)! Olin hieman paniikissa, kun sängylläni oli koulusta tultuani kolme kaljua pikku pötköä. Yksi oli kuollut jo. Sitten vanhempani auttoivat minua kun niitä piti ruokkia kahden tunnin välein. (silloin Noottia eikä Kiukkua oltu vielä leikattu) Sen jälkeen leikkautimme Nootin, myöhemmin Röllinkin kun on tyttö. Pojat puolestaan oli pakko leikkauttaa kun kukaan ei enää kestänyt niitten miehistä aromia kiima aikaan. ;) No pointtini on se, että minä olen 13 (olin 11 kun Kapu ja Rölli syntyivät) Ja minä tähänkin asti (olin muuten kymmenen kun otin Nootin ja Kiukun) kolmetoista vuotiaana hoidan fretit, ruuat joudutaan tilaamaan ulkomailta ja furet tower häkki ja jotain ihanaa krääsää joutuvat aikuiset tilaamaan. Kunnon ruokia ei suomesta saa. Furet towerin olisi voinut ostaa jostain eläinkaupasta, mutta samalla ne sieltäkin tulevat. Mutta jos vanhempasi eivät tue 100% tätä frettiä sinulla ei ole mitään mahdollisuutta!!! Ja jos vanhempasi eivät yhtäkkiä voi maksaa tuhannen tai viidensadan euron laskuja eläinlääkärillä käynnistä niin EI! Isälläni muuten meni juuri noin 1020 euroa eläinlääkäriin! Auts!


      • kesyhilleristi
        4 fretin omistaja! 13v kirjoitti:

        Joo mä oon kans 13 ja mulla on jo neljä frettiä. Rölli, Kiukku, Rima ja Nootti. Minä ne hoidan. Minun nimellä ne papereissa ovat, mutta jos vanhempani eivät auttaisi raha asioissa olisin lievästi sanottuna lirissä. Varsinkin silloin kun Nootti yllättäen sai kaksi poikasta (Kapu ja Rölli)! Olin hieman paniikissa, kun sängylläni oli koulusta tultuani kolme kaljua pikku pötköä. Yksi oli kuollut jo. Sitten vanhempani auttoivat minua kun niitä piti ruokkia kahden tunnin välein. (silloin Noottia eikä Kiukkua oltu vielä leikattu) Sen jälkeen leikkautimme Nootin, myöhemmin Röllinkin kun on tyttö. Pojat puolestaan oli pakko leikkauttaa kun kukaan ei enää kestänyt niitten miehistä aromia kiima aikaan. ;) No pointtini on se, että minä olen 13 (olin 11 kun Kapu ja Rölli syntyivät) Ja minä tähänkin asti (olin muuten kymmenen kun otin Nootin ja Kiukun) kolmetoista vuotiaana hoidan fretit, ruuat joudutaan tilaamaan ulkomailta ja furet tower häkki ja jotain ihanaa krääsää joutuvat aikuiset tilaamaan. Kunnon ruokia ei suomesta saa. Furet towerin olisi voinut ostaa jostain eläinkaupasta, mutta samalla ne sieltäkin tulevat. Mutta jos vanhempasi eivät tue 100% tätä frettiä sinulla ei ole mitään mahdollisuutta!!! Ja jos vanhempasi eivät yhtäkkiä voi maksaa tuhannen tai viidensadan euron laskuja eläinlääkärillä käynnistä niin EI! Isälläni muuten meni juuri noin 1020 euroa eläinlääkäriin! Auts!

        Et ole liian nuori fretille, jos itseltäsi tuntuu, että pysyt hoitamaan vähän vaativamman lemmikin. Mutta marsun ja fretti samassa talossa ei ole hyvä idea, riippuen tietenkin yksilöstä. Jotkut stressaantuvat heti, toiset taas sitten ei hätkähdä mistään. Sinun kuitenkin pitäisi varautua siihen, että joudut pitämään eläimet erossa toisistaan ja vaihtamaan vaatteita, koska aina tällaisissa tapauksissa on olemassa myös se ikävämpi vaihtoehto. Lemmikkiä pitää tarkkailla poikasesta pitäen, että mahdollisiin sairauksiin osaisi puuttua ajoissa. Silloin eläinlääkäsikustannukset voivat maksaa yllättävän paljon. Hyvää frettiä ei saa yleensä alle 200 eurolla, ja kun siihen plussataan ruuat, häkki (jos frettisi edes häkkiä tarvitsee) maksaa myös jonkun verran. Fretti ei siis ole halpa eläin. Kuitenkin 5 fretin omistajana voin sanoa, että se on sen arvoista. Jos siis olet valmis fretin omistajaksi, sekä vanhempasi ovat 100% hankkeessa mukana, ja olet valmistaunut yllättäviinkin mutkiin, niin luultavasti fretin omistaminen ei tuota suurensuuria hankaluuksia.

        Outoa, ettei 4 fretin omistaja ole huomannut mitään raskaana olevassa fretisstään, kun poikaset ovat noin päässeet yllättämään. Ihmettelen tätä kovin paljon. Siksi lemmikkiä pitäisi tutkia vähän joka päivä, että pysyisi ajan tasalla.


      • ....
        4 fretin omistaja! 13v kirjoitti:

        Joo mä oon kans 13 ja mulla on jo neljä frettiä. Rölli, Kiukku, Rima ja Nootti. Minä ne hoidan. Minun nimellä ne papereissa ovat, mutta jos vanhempani eivät auttaisi raha asioissa olisin lievästi sanottuna lirissä. Varsinkin silloin kun Nootti yllättäen sai kaksi poikasta (Kapu ja Rölli)! Olin hieman paniikissa, kun sängylläni oli koulusta tultuani kolme kaljua pikku pötköä. Yksi oli kuollut jo. Sitten vanhempani auttoivat minua kun niitä piti ruokkia kahden tunnin välein. (silloin Noottia eikä Kiukkua oltu vielä leikattu) Sen jälkeen leikkautimme Nootin, myöhemmin Röllinkin kun on tyttö. Pojat puolestaan oli pakko leikkauttaa kun kukaan ei enää kestänyt niitten miehistä aromia kiima aikaan. ;) No pointtini on se, että minä olen 13 (olin 11 kun Kapu ja Rölli syntyivät) Ja minä tähänkin asti (olin muuten kymmenen kun otin Nootin ja Kiukun) kolmetoista vuotiaana hoidan fretit, ruuat joudutaan tilaamaan ulkomailta ja furet tower häkki ja jotain ihanaa krääsää joutuvat aikuiset tilaamaan. Kunnon ruokia ei suomesta saa. Furet towerin olisi voinut ostaa jostain eläinkaupasta, mutta samalla ne sieltäkin tulevat. Mutta jos vanhempasi eivät tue 100% tätä frettiä sinulla ei ole mitään mahdollisuutta!!! Ja jos vanhempasi eivät yhtäkkiä voi maksaa tuhannen tai viidensadan euron laskuja eläinlääkärillä käynnistä niin EI! Isälläni muuten meni juuri noin 1020 euroa eläinlääkäriin! Auts!

        toivottavasti tämä ei ole totta! miten voi tulla pentuja vahingossa kenenkään huomaamatta mitään?! miksi ihmeessä tyttöä (tyttöjä?) ei ollut leikattu? onko ollut tarkoitus tehdä pentuja? 13-vuotias voi olla hyvä hoitaja freteille mutta ei siinä iässä voi olla valmis alkaa kasvattamaan... kai. miten fretti voi vaan putkauttaa pennut maailmaan koulupäivän aikana ilman että kukaan on tajunnut että naaras on kantava?! ja miten ette muka ole huomannut että synnytys on lähellä?! ei ole ehkä kauheasti kiinnitetty huomiota? huhhuh! ---> hermosauhut


      • PhPh
        .... kirjoitti:

        toivottavasti tämä ei ole totta! miten voi tulla pentuja vahingossa kenenkään huomaamatta mitään?! miksi ihmeessä tyttöä (tyttöjä?) ei ollut leikattu? onko ollut tarkoitus tehdä pentuja? 13-vuotias voi olla hyvä hoitaja freteille mutta ei siinä iässä voi olla valmis alkaa kasvattamaan... kai. miten fretti voi vaan putkauttaa pennut maailmaan koulupäivän aikana ilman että kukaan on tajunnut että naaras on kantava?! ja miten ette muka ole huomannut että synnytys on lähellä?! ei ole ehkä kauheasti kiinnitetty huomiota? huhhuh! ---> hermosauhut

        Tyttö pitää itseään hyvänä fretinomistajana ja vastuullisena nuorena. Vastuullinen fretinomistaja leikkauttaa frettinsä niinkuin kaikissa freteistä kertosissa lähteissä suositellaan. Ja vastuulliset vanhemmat pitävät tästä seikasta huolen jos lapsi ei ole tarpeeksi vastuullinen. No, narttuhan olisi kuollut to.näk. kiimaansa jos sitä ei olisi uros astunut. "hups vaan".
        Kyllä fretin kiiman näkee korvallaankin eikä tuo astuminenkaan taida ihan salaa tapahtua. Tiineyden pitäisi myöskin huomata.
        Miksiköhän pentuja on ruokittu parin tunnin välein? Eikö emo ole niitä hoitanut? Vai onko ollut vaan kiva leikkiä "tamagotseilla"?


      • Innokas mutta saamaton
        PhPh kirjoitti:

        Tyttö pitää itseään hyvänä fretinomistajana ja vastuullisena nuorena. Vastuullinen fretinomistaja leikkauttaa frettinsä niinkuin kaikissa freteistä kertosissa lähteissä suositellaan. Ja vastuulliset vanhemmat pitävät tästä seikasta huolen jos lapsi ei ole tarpeeksi vastuullinen. No, narttuhan olisi kuollut to.näk. kiimaansa jos sitä ei olisi uros astunut. "hups vaan".
        Kyllä fretin kiiman näkee korvallaankin eikä tuo astuminenkaan taida ihan salaa tapahtua. Tiineyden pitäisi myöskin huomata.
        Miksiköhän pentuja on ruokittu parin tunnin välein? Eikö emo ole niitä hoitanut? Vai onko ollut vaan kiva leikkiä "tamagotseilla"?

        Paljonko Frettiin menee suurinpiirtein per.vuosi? Äitini ei suostu antamaan minulle lupaa fretin hankkimiseen. Voisin kertoa hänelle paljonko siihen kuluisi vuodessa, niin katsottaisiin sitten asiaa enemmän.


      • kesyhilleristi
        Innokas mutta saamaton kirjoitti:

        Paljonko Frettiin menee suurinpiirtein per.vuosi? Äitini ei suostu antamaan minulle lupaa fretin hankkimiseen. Voisin kertoa hänelle paljonko siihen kuluisi vuodessa, niin katsottaisiin sitten asiaa enemmän.

        Sitä ei voi oikein arvioida. Frettiä pitää käyttää eläimen sairastuessa eläinlääkärissä, joka maksaa aika paljon. Rahankulu riippuu myös sinusta; jos ostat fretille hirveästi leluja ym. niin nehän tulevat tietty maksamaan. Tai jos ostat sitä kalleinta ruokaa, niin kuluja kertyy. Kaikki riippuu siis sinusta, kuinka paljon frettiin panostat.


      • Iivana79
        kesyhilleristi kirjoitti:

        Sitä ei voi oikein arvioida. Frettiä pitää käyttää eläimen sairastuessa eläinlääkärissä, joka maksaa aika paljon. Rahankulu riippuu myös sinusta; jos ostat fretille hirveästi leluja ym. niin nehän tulevat tietty maksamaan. Tai jos ostat sitä kalleinta ruokaa, niin kuluja kertyy. Kaikki riippuu siis sinusta, kuinka paljon frettiin panostat.

        Jos taas ostaat halvinta ruokaa voi varautua suurempiin eläinlääkärikuluihin ja fretin lyhyeen elinikään. Kyllä ainakin fretinruuissa säästäminen on kovin typerää jos haluaa säästää kannattaa laadukkaaseen hoitoon ja huolenpitoon panostaa.


      • dvjnj
        Iivana79 kirjoitti:

        Jos taas ostaat halvinta ruokaa voi varautua suurempiin eläinlääkärikuluihin ja fretin lyhyeen elinikään. Kyllä ainakin fretinruuissa säästäminen on kovin typerää jos haluaa säästää kannattaa laadukkaaseen hoitoon ja huolenpitoon panostaa.

        Yleensä sinun ikäisesi ovat vielä siinä iässä että kyllästyy lemmikkiinsä nopeasti. Oletko valmis opettamaan frettiä? Se ei ole lelu, se puree oikeasti ja kovaa pureekin.


      • ghgj
        dvjnj kirjoitti:

        Yleensä sinun ikäisesi ovat vielä siinä iässä että kyllästyy lemmikkiinsä nopeasti. Oletko valmis opettamaan frettiä? Se ei ole lelu, se puree oikeasti ja kovaa pureekin.

        Joo fretti ei kyllä ole halpa lemmikki ruuat, lääkärikulut yms.. itselläni on frettiin uponnut ainakin 2000e, olemme joutuneet käymään eläinlääkärissä kastroinnin, rokotuksen ja muiden vaivojen takia. Onko vanhempasi valmiita maksamaan suuria summia että fretti pysyy terveenä ja hyvin voivana?


      • esth
        ghgj kirjoitti:

        Joo fretti ei kyllä ole halpa lemmikki ruuat, lääkärikulut yms.. itselläni on frettiin uponnut ainakin 2000e, olemme joutuneet käymään eläinlääkärissä kastroinnin, rokotuksen ja muiden vaivojen takia. Onko vanhempasi valmiita maksamaan suuria summia että fretti pysyy terveenä ja hyvin voivana?

        Fretin otto on helppoa? Sitä se ei kyllä ole, kasvattajia on aika vähän jakun niille syntyy pennut niin kysyjiä on tuplasti enemmän kun itse pentuja. :/


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1249
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1056
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      750
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      661
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      648
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe