Ford 5000

oliko hyvä ostos

Millaisia kokemuksia Ford 5000 vm 72-75, mitkä on niiden mallien heikkoja kohtia?

97

26566

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvä ostos!

      Noina vuosina 72-75 ei ollut muuta ostettavaa traktoria, jolla ajetaan vielä täysin vuonna 2010 ja pidempäänkin. Olen uusinut , vesipumpun, jäähdyttimen, laturin, raidetangon päät, toisen etupyörän laakerit, suuttimet ja nostolaitteen tiivisteet.
      Tällä koneella on ajettu n. 20000tuntia ja nyt pitäisi uusia hydrauliikka pumppu, virtalukko, yksi jäätymisproppu ja tehdä etuakseliin täysremontti ja jarrulevyt pitää vaihtaa. Moottoria ei ole avattu koko aikana, ainoastaan venttiilit on säädetty.

    • .....

      No ihan pätevä kone ja perustekniikkaa, joten toimntavarma. Ainoana heikkoutena voisi sanoa tuon putkettoman moottorin, siis syllinterit työstetty suoraan lohkoon. Jos jäähdytysnesteiden vaihtoa ole suoritettu tarpeeksi usein, saattaa syllinterin seinämät syöpyä puhki. Juuri 5000:n kohdalla ongelma suurin, koskapa seinämät ovat ohuimmat.Että huoltohistoria kannattaa kyllä katsoa.

      • putkitettuja

        Kerrompa kutenkin vaikka tiedän, ettei kaikki tätä usko. Viis tonnisia on tosiaan putkimalleja.
        Kyseessä on sellaiset lohkot, jota on koneistuksen jälkeen todettu valun olevan liian harvan.
        Nämä lohkot on sitten jo tehtaalla putkitettu, ja nämä tunnistaa siitä, että valmistusnumeron molemmilla puolilla 5 sakarainen tähti. Siinä onkin sitten ongelma, onko nämä lohkot uudelleen putkitettavia, vai ei?Varaosina näitä putkia on varmaan turha kysellä.


      • tietoa
        putkitettuja kirjoitti:

        Kerrompa kutenkin vaikka tiedän, ettei kaikki tätä usko. Viis tonnisia on tosiaan putkimalleja.
        Kyseessä on sellaiset lohkot, jota on koneistuksen jälkeen todettu valun olevan liian harvan.
        Nämä lohkot on sitten jo tehtaalla putkitettu, ja nämä tunnistaa siitä, että valmistusnumeron molemmilla puolilla 5 sakarainen tähti. Siinä onkin sitten ongelma, onko nämä lohkot uudelleen putkitettavia, vai ei?Varaosina näitä putkia on varmaan turha kysellä.

        Putkitetun Ford lohkon korjaukseen,moottoriin on saatavana ulkohalkasijaltaan 2,5mm suurempaaLHD putkea jolloin tälläinen jo putkitettu kone voidaan kunnostaa.


      • 5000

        Terve mul 5000 Ford vm-74 ja nyt toisen kerran nesteet ja öljyt sekaisin jo ja toisen keraan kansiremontti jälkikiristyksen takia kun unohtunut oli.alapäästä vuotaa vissiin suoraa neste öljyihin


      • Anonyymi
        putkitettuja kirjoitti:

        Kerrompa kutenkin vaikka tiedän, ettei kaikki tätä usko. Viis tonnisia on tosiaan putkimalleja.
        Kyseessä on sellaiset lohkot, jota on koneistuksen jälkeen todettu valun olevan liian harvan.
        Nämä lohkot on sitten jo tehtaalla putkitettu, ja nämä tunnistaa siitä, että valmistusnumeron molemmilla puolilla 5 sakarainen tähti. Siinä onkin sitten ongelma, onko nämä lohkot uudelleen putkitettavia, vai ei?Varaosina näitä putkia on varmaan turha kysellä.

        Varaosina putkitetaan vaikka 2 kertaa,ja putket kannattaa ottaa hd putkena,jotka paksummat


    • tarkastaa

      Vaihteiden päällä pysyminen maantie ajossa.Näissä on ollu sitä että 4vaihe hyppää päältä isolla puolen maantie ajossa.Korjaus maksaa traktorin hinnan ohita tälläiset tapaukset.
      Jos myyjä ei päästä koeajolle tielle siinä on melkoisella varmuudella tämä vika.

      • olikokos tämä sitten hyvä ...

        ..kauppa Eli kyseessä Ford 6700... Minulla ei mitään kokemusta vielä kyseisestä värkistä onkos kellään muulla?


      • c52007
        olikokos tämä sitten hyvä ... kirjoitti:

        ..kauppa Eli kyseessä Ford 6700... Minulla ei mitään kokemusta vielä kyseisestä värkistä onkos kellään muulla?

        siloin traktoreiden huippua.Esim.MP-vaihteisto,sekä hydrauliikka ylivoimainen.


      • sitä

        Ääntä vähän pienemmälle.


      • oli kauhean
        sitä kirjoitti:

        Ääntä vähän pienemmälle.

        surkea peli jos foortiin vertas ja foorti oli surkea peli jos valmettiin vertas


      • vaen

        Semmosissa puuakselin aekusissa maessa.


      • muita kummempi

        Nettikoneessa myynnissä olevia traktoreita vuosimallia 1972 - 75: Ford 9 kpl, Massey-Ferguson 9 kpl, International 10 kpl, Valmet 23 kpl, ...
        Ei ole Ford mitenkään yliedustettu tuossa ikäluokassa.


      • Juntti
        muita kummempi kirjoitti:

        Nettikoneessa myynnissä olevia traktoreita vuosimallia 1972 - 75: Ford 9 kpl, Massey-Ferguson 9 kpl, International 10 kpl, Valmet 23 kpl, ...
        Ei ole Ford mitenkään yliedustettu tuossa ikäluokassa.

        Ei voi Ford olla enää yliedustettu,kun sitä on jobbarit vienyt käytettynä kohta kaksi vuosikymmentä.Yhteen aikaan oli alan lehdissä aina rivi ilmoituksia,joissa ostettiin nelisylinterisiä Fordeja.Niitä Hankkijan aikoinaan kotikäyttötraktoreiksi myymiä Massikoita en ole kuullut kenenkään ostelevan.


      • totuus on,
        Juntti kirjoitti:

        Ei voi Ford olla enää yliedustettu,kun sitä on jobbarit vienyt käytettynä kohta kaksi vuosikymmentä.Yhteen aikaan oli alan lehdissä aina rivi ilmoituksia,joissa ostettiin nelisylinterisiä Fordeja.Niitä Hankkijan aikoinaan kotikäyttötraktoreiksi myymiä Massikoita en ole kuullut kenenkään ostelevan.

        että Massey Ferguson on ollut lujin kone 60 ja 70 luvuilla. Enollani valmetit oli aina levällään. Kyllä se hermoili, kun vallu tilttasi kesken rehunteon. Esim. hyväkuntoiset MF 165:et menevät nettikoneessa joutuin kaupaksi, samoin 265:et. Valmetit ovat reilusti ylihintaisia niitten laatuun nähden.


      • ..on..
        totuus on, kirjoitti:

        että Massey Ferguson on ollut lujin kone 60 ja 70 luvuilla. Enollani valmetit oli aina levällään. Kyllä se hermoili, kun vallu tilttasi kesken rehunteon. Esim. hyväkuntoiset MF 165:et menevät nettikoneessa joutuin kaupaksi, samoin 265:et. Valmetit ovat reilusti ylihintaisia niitten laatuun nähden.

        ..aika kepu joka sirkussonin ostaa, tuumas eräs kokoomukselainen maanviljelijä ja urakoitsija. Mutta niinkuin kepunkin kannatus on laskemaan päin niin näyttää perkussoninkin ostajat samaan hyytymässä. Ehkä siinä jokin yhtenevyys sitten onkin.


      • määrää
        ..on.. kirjoitti:

        ..aika kepu joka sirkussonin ostaa, tuumas eräs kokoomukselainen maanviljelijä ja urakoitsija. Mutta niinkuin kepunkin kannatus on laskemaan päin niin näyttää perkussoninkin ostajat samaan hyytymässä. Ehkä siinä jokin yhtenevyys sitten onkin.

        hinnat.eihän fergiestä ja fordsonista voi puhua ees samana päivänä valametin kans..kyllä vallu oli nnin paljon edellä ja taitaa etumatka olla vain kasvanu


      • kuin muukaan

        ..korjaus....

        Vaihdelaatikkohan ei Foortissa mikään edistyksellinen ole, ei sen korjaus mikään kuumatkan veroinen projekti ole.

        Kertoisitko vielä, mikä sen nelosvaihteen rikkoo. Laakeri, hammaspyörä, kytkentäholkki, vaihteensiirtäjä vai jokin akseliko katkeaa ? Voisivat ihmiset laittaa sen jo ennen kuin hajoaa kokonaan. Vaihdelaatikon versio olisi hyvä tietää, eroja on alkuperäisestä poiketen jonkun verran tullut vuosien varrella.


      • teilläkin
        kuin muukaan kirjoitti:

        ..korjaus....

        Vaihdelaatikkohan ei Foortissa mikään edistyksellinen ole, ei sen korjaus mikään kuumatkan veroinen projekti ole.

        Kertoisitko vielä, mikä sen nelosvaihteen rikkoo. Laakeri, hammaspyörä, kytkentäholkki, vaihteensiirtäjä vai jokin akseliko katkeaa ? Voisivat ihmiset laittaa sen jo ennen kuin hajoaa kokonaan. Vaihdelaatikon versio olisi hyvä tietää, eroja on alkuperäisestä poiketen jonkun verran tullut vuosien varrella.

        Ollu myynnissä 5000 jossa on vaihteisto vika,oletko maininnu aina ostajalle viasta.
        Sellainen ostaja joka yrittää selvittää koneen kuntoa on ikävä renkaan potkija niitä ei tarvita ostajiin niinhän.


      • yliedustettuna,
        muita kummempi kirjoitti:

        Nettikoneessa myynnissä olevia traktoreita vuosimallia 1972 - 75: Ford 9 kpl, Massey-Ferguson 9 kpl, International 10 kpl, Valmet 23 kpl, ...
        Ei ole Ford mitenkään yliedustettu tuossa ikäluokassa.

        koska todellakin juuri 4-sylinterisiä Fordeja on kerätty vientiin monet vuodet, samoin 800-sarjan belkut ja puolanpojat kerää urkit/zetkat vientiin. Siksi niitä Fordeja (suurin osa 3-syl.) on vielä myynnissä ja suuri valmettien määrä kertoo, että niitä ei kukaan vie vanhana mihinkään. En minäkään ole kuullut, että kukaan veisi vanhoja Massikoita täältä mihinkään maailmalle.


      • vallussa edellä?
        määrää kirjoitti:

        hinnat.eihän fergiestä ja fordsonista voi puhua ees samana päivänä valametin kans..kyllä vallu oli nnin paljon edellä ja taitaa etumatka olla vain kasvanu

        Jos puhutaan just noista tehoista silloin, niin vallusta oli tarjolla 700:n keskosena syntynyt, jonka jarrut oli maan kuulut, että lukkiutu ja irti ei meinannu saada kirveelläkään, nostolaitetta korjattiin alvariinsa ja vaihdekepit katkeili, koppi oli pimee kun persläpi... Onhan niitä vielä kaupan, mutta ihan pihakonekisi menee, niillä enää mitään töitä tehdä, kun ei oikein pystyny uutenakaan tekeen.
        Fordin näet vielä monella pellolla keväällä ihan hommissakin ja pihakoneena kysytty, jos ei sitten jobbari osta vientiin.
        Appiukko osti Massy-Ferguson 165 pihakoneeksi, mutta luopu varsin pian toivottomuuteen vaipuneena siitä ja osti 5600 Fordin tilalle, nyy on verenpaineetkin kohdallaan papalla!


      • se valmetti
        määrää kirjoitti:

        hinnat.eihän fergiestä ja fordsonista voi puhua ees samana päivänä valametin kans..kyllä vallu oli nnin paljon edellä ja taitaa etumatka olla vain kasvanu

        työllistänyt paljon suomalaisia etenkin korjauspuolella. Miksiköhän muuten kaverini valmettiin piti tehdä koneremontti, vaikka tunteja oli alle 5000. Niissä on vanhemmissakin ollut vaan vikaa...vikaa...vikaa..vikaa..vikaa..


      • Mm. nettikoneessa
        vallussa edellä? kirjoitti:

        Jos puhutaan just noista tehoista silloin, niin vallusta oli tarjolla 700:n keskosena syntynyt, jonka jarrut oli maan kuulut, että lukkiutu ja irti ei meinannu saada kirveelläkään, nostolaitetta korjattiin alvariinsa ja vaihdekepit katkeili, koppi oli pimee kun persläpi... Onhan niitä vielä kaupan, mutta ihan pihakonekisi menee, niillä enää mitään töitä tehdä, kun ei oikein pystyny uutenakaan tekeen.
        Fordin näet vielä monella pellolla keväällä ihan hommissakin ja pihakoneena kysytty, jos ei sitten jobbari osta vientiin.
        Appiukko osti Massy-Ferguson 165 pihakoneeksi, mutta luopu varsin pian toivottomuuteen vaipuneena siitä ja osti 5600 Fordin tilalle, nyy on verenpaineetkin kohdallaan papalla!

        fordeja rivitolkulla, remontoituja, laakerivikaisia...eipä nuo oikein kaupaksi mene.


      • kukaan vie
        Mm. nettikoneessa kirjoitti:

        fordeja rivitolkulla, remontoituja, laakerivikaisia...eipä nuo oikein kaupaksi mene.

        Nehän on siellä ja myyjät odottaa ostajia niille lakru vikaisilleen. Jobbarit on ostelleet maakunnista ostoilmoituksillaan Ford 5000 ja muita 4-sylinteriä Fordeja jo ajat sitten, osa ostaa edelleen.


      • niitä ostetaan
        teilläkin kirjoitti:

        Ollu myynnissä 5000 jossa on vaihteisto vika,oletko maininnu aina ostajalle viasta.
        Sellainen ostaja joka yrittää selvittää koneen kuntoa on ikävä renkaan potkija niitä ei tarvita ostajiin niinhän.

        Ei ole tarvinnut mainita tai olla mainitsematta, viimeisen kuuden vuoden aikana on ostettu ainakin kolme tonnisarjan foortia. Kaikenlaista pientä säätöä on ollut, mutta ei vaihteistovikaa. Mielellään hankimme lisää, kun kerran käyttöön tulevat, ei vientiin.

        Miten se vaihteiston vika sitten ilmenee muuten kuin nelosvaihteen poishyppäämisenä ? Pitää sen myös ilmetä pienellä puolella, aluevaihde nyt ei ole nelosvaihteen kanssa tekemisissä.

        Olisi silti hyvä jos kirjoittaja mainitsisi nähtävästi hyvin tuntemansa vikakohdan, onko se laatikonakseleissa, laakeroinnissa, kytkentäholkissa, vaihteensiirtäjän haarukassa, onko se vaihteistomalli miten monella vaihteensiirtäjänhaarukalla, onko ne vaihteensiirtäjät sitä pulttikiristeistä vai yhtä valuosaa, jne.

        Vaihdelaatikon kannen avaamalla löytyykö kuvattavaa / mitattavaa, siihen ei monta minuuttia mene kun sen aukaisee. Näin ostajan ominaisuudessa olisi hyvä tietää.

        Onko 10 vai 17 litran öljymäärän laatikko se ongelmallinen, vai onko ongelma vain ensimmäisissä vuosimalleissa vai juuri näissä uusimmissa, 600-sarjassakin löytyvissä ?

        Harmi jos kirjoittajaa on petkutettu. Otamme osaa. Ei silti tarvitse näin tärkeää tietoa katkerankaan kalkin nielemisen jälkeen "pihdata", turha se myyjältä tällaista asiaa kysyä on, itse se on katsottava.


      • 4500-7000 EUR
        Mm. nettikoneessa kirjoitti:

        fordeja rivitolkulla, remontoituja, laakerivikaisia...eipä nuo oikein kaupaksi mene.

        ..ei joppari niitä hakattuja viistonnisia järjettömällä ylihinnalla huoli. Joku roti pitää olla. 2000-3000 eerolla ne sitten käy lavetin kanssa hakemassa, ja jos on rikki, hinta laskee.

        Silti markkinoita on kaukoidässä ja afrikassa, 4-sylinterinen Ford taitaa olla Valtran jälkeen Suomen toiseksi suurin vientimerkki ;-)


      • yritin
        niitä ostetaan kirjoitti:

        Ei ole tarvinnut mainita tai olla mainitsematta, viimeisen kuuden vuoden aikana on ostettu ainakin kolme tonnisarjan foortia. Kaikenlaista pientä säätöä on ollut, mutta ei vaihteistovikaa. Mielellään hankimme lisää, kun kerran käyttöön tulevat, ei vientiin.

        Miten se vaihteiston vika sitten ilmenee muuten kuin nelosvaihteen poishyppäämisenä ? Pitää sen myös ilmetä pienellä puolella, aluevaihde nyt ei ole nelosvaihteen kanssa tekemisissä.

        Olisi silti hyvä jos kirjoittaja mainitsisi nähtävästi hyvin tuntemansa vikakohdan, onko se laatikonakseleissa, laakeroinnissa, kytkentäholkissa, vaihteensiirtäjän haarukassa, onko se vaihteistomalli miten monella vaihteensiirtäjänhaarukalla, onko ne vaihteensiirtäjät sitä pulttikiristeistä vai yhtä valuosaa, jne.

        Vaihdelaatikon kannen avaamalla löytyykö kuvattavaa / mitattavaa, siihen ei monta minuuttia mene kun sen aukaisee. Näin ostajan ominaisuudessa olisi hyvä tietää.

        Onko 10 vai 17 litran öljymäärän laatikko se ongelmallinen, vai onko ongelma vain ensimmäisissä vuosimalleissa vai juuri näissä uusimmissa, 600-sarjassakin löytyvissä ?

        Harmi jos kirjoittajaa on petkutettu. Otamme osaa. Ei silti tarvitse näin tärkeää tietoa katkerankaan kalkin nielemisen jälkeen "pihdata", turha se myyjältä tällaista asiaa kysyä on, itse se on katsottava.

        ostaa 502.sen valametin ja aina ku soitin olivat menneet ja puhelimessa monesti sanovat että ostajia on soittanu yli30. samalla rahalla ois voorteja saanu pilvin pimein mutta hytit nin retusia ja rattivaihteheisia..ei ei ei


      • ihmeessä
        niitä ostetaan kirjoitti:

        Ei ole tarvinnut mainita tai olla mainitsematta, viimeisen kuuden vuoden aikana on ostettu ainakin kolme tonnisarjan foortia. Kaikenlaista pientä säätöä on ollut, mutta ei vaihteistovikaa. Mielellään hankimme lisää, kun kerran käyttöön tulevat, ei vientiin.

        Miten se vaihteiston vika sitten ilmenee muuten kuin nelosvaihteen poishyppäämisenä ? Pitää sen myös ilmetä pienellä puolella, aluevaihde nyt ei ole nelosvaihteen kanssa tekemisissä.

        Olisi silti hyvä jos kirjoittaja mainitsisi nähtävästi hyvin tuntemansa vikakohdan, onko se laatikonakseleissa, laakeroinnissa, kytkentäholkissa, vaihteensiirtäjän haarukassa, onko se vaihteistomalli miten monella vaihteensiirtäjänhaarukalla, onko ne vaihteensiirtäjät sitä pulttikiristeistä vai yhtä valuosaa, jne.

        Vaihdelaatikon kannen avaamalla löytyykö kuvattavaa / mitattavaa, siihen ei monta minuuttia mene kun sen aukaisee. Näin ostajan ominaisuudessa olisi hyvä tietää.

        Onko 10 vai 17 litran öljymäärän laatikko se ongelmallinen, vai onko ongelma vain ensimmäisissä vuosimalleissa vai juuri näissä uusimmissa, 600-sarjassakin löytyvissä ?

        Harmi jos kirjoittajaa on petkutettu. Otamme osaa. Ei silti tarvitse näin tärkeää tietoa katkerankaan kalkin nielemisen jälkeen "pihdata", turha se myyjältä tällaista asiaa kysyä on, itse se on katsottava.

        Teitä kiinnostaa ostaa vaihteisto vikainen 5000.
        Kuka myyjä antaa avata vahteiston kannen?Täyttä skeidaa runosi.
        Sulle ostajalle riittää tiedoksi elä osta sellaista konetta jossa hyppii nelos vaihde.
        Korjaaminen ei ole pikku säätöä.Miksi tarvit korjaus ohjetta kun sulla ei ole konettakaan?


      • niitä
        Mm. nettikoneessa kirjoitti:

        fordeja rivitolkulla, remontoituja, laakerivikaisia...eipä nuo oikein kaupaksi mene.

        Ollu keltasessa pörsissäkin vahteisto vikasia oiketa Pommikoneita.


      • vaihteistovikaisen
        ihmeessä kirjoitti:

        Teitä kiinnostaa ostaa vaihteisto vikainen 5000.
        Kuka myyjä antaa avata vahteiston kannen?Täyttä skeidaa runosi.
        Sulle ostajalle riittää tiedoksi elä osta sellaista konetta jossa hyppii nelos vaihde.
        Korjaaminen ei ole pikku säätöä.Miksi tarvit korjaus ohjetta kun sulla ei ole konettakaan?

        Jos voit osoittaa, missä löytyy vaihteistovikainen 8 2 viistonninen niin ostan mielelläni, on niin monta tonnisarjan konetta jo ennestään, osillekin on käyttöä sekä jotakin osaa on kerätty porukalla jo pitempään, juuri näitä vastaantulevia rikkinäisiä varten.

        Monta viistonnisen tyyppivikaa on konemiesten jutuissa kiertänyt, aika vähän niitä sitten on näkynyt kun lähdetään hakemaan.

        Kirjoitithan tuolla: "Näissä on ollu sitä että 4vaihe hyppää päältä isolla puolen maantie ajossa. Korjaus maksaa traktorin hinnan"

        En korjausohjetta hae vaan sitä mainitsemaasi peräti yleistä vikaa ("näissähän on ollut sitä") , ja tietämäsi vian olet jo hinnoitellutkin, mikset samalla voi siitä sitten kertoa. Vai onko tämä huhu mistä peräisin ? Vai onko tieto luotettavalta taholta kuultu ?

        Meidän etu se on jos tämäkin juttu alkaa kiertää, laskee älyttömiä hintapyyntöjä. Mutta koska ongelma on väittämäsi mukaan yleinen, ei pitäisi myöskään olla ongelmaa yksilöidä vika tarkasti.


      • myynnissä...
        niitä kirjoitti:

        Ollu keltasessa pörsissäkin vahteisto vikasia oiketa Pommikoneita.

        ...niin vaikkapa Nettikone ID tai keltaisen pörssin koodi, että saadaan sana kiertämään.


      • 8 kpl
        niitä kirjoitti:

        Ollu keltasessa pörsissäkin vahteisto vikasia oiketa Pommikoneita.

        Kahdeksan viistonnista on nyt Pörssissä. Mikähän niistä olisi Pommikone ? Varmaan olisi tietoa sellaisella joka kävi ne viat kokeilemassa.


      • tinkaaja pojat
        yliedustettuna, kirjoitti:

        koska todellakin juuri 4-sylinterisiä Fordeja on kerätty vientiin monet vuodet, samoin 800-sarjan belkut ja puolanpojat kerää urkit/zetkat vientiin. Siksi niitä Fordeja (suurin osa 3-syl.) on vielä myynnissä ja suuri valmettien määrä kertoo, että niitä ei kukaan vie vanhana mihinkään. En minäkään ole kuullut, että kukaan veisi vanhoja Massikoita täältä mihinkään maailmalle.

        televisiota AINA kun pakolaisia näyttää et tienpäälle ovat joutuneet niin Massey Ferguson 35 on veturina muuttokuormassa.. ja olen tämän usein todennut.... Harmi vaan että näitä pakenijoita on....


      • syyt...
        yliedustettuna, kirjoitti:

        koska todellakin juuri 4-sylinterisiä Fordeja on kerätty vientiin monet vuodet, samoin 800-sarjan belkut ja puolanpojat kerää urkit/zetkat vientiin. Siksi niitä Fordeja (suurin osa 3-syl.) on vielä myynnissä ja suuri valmettien määrä kertoo, että niitä ei kukaan vie vanhana mihinkään. En minäkään ole kuullut, että kukaan veisi vanhoja Massikoita täältä mihinkään maailmalle.

        Ford on ollut yleinen merkki kehitysmaissa, sen takia niitä sinne haalitaan. Vastaavasti kuin ladoja vietiin meiltä venäjälle, tai belaruksia kuten yllä on mainittu. Ja suomalaiset ostelee euroopasta vähänajettuja valtroja, kun niitä saa sieltä halvalla.


      • kehutaan ja silti
        se valmetti kirjoitti:

        työllistänyt paljon suomalaisia etenkin korjauspuolella. Miksiköhän muuten kaverini valmettiin piti tehdä koneremontti, vaikka tunteja oli alle 5000. Niissä on vanhemmissakin ollut vaan vikaa...vikaa...vikaa..vikaa..vikaa..

        niitä korjataan vaikka miten. Mulla ainaski kokemukset ei ole rohkaisevia, sillon aikanaan Valmet 700 oli jatkuvasti remontissa ja Ford 5000 pelitti ja sillä tehtiin työt sekä Belaruksella. Koko vähän oli se Valmetti rivissä, aina oli remonttia.
        Nyt on sitten uusi Valtra meillä tuossa porukassa ja sama peli jatkuu, että vanhat Fordit ja itäkoneet tekee työt. Takuuta vielä jäljellä tuossa Valtrassa, mutta menee vakavaan harkintaan, että pitää hävittää koko kone ennen takuun loppua.


      • massikat
        yliedustettuna, kirjoitti:

        koska todellakin juuri 4-sylinterisiä Fordeja on kerätty vientiin monet vuodet, samoin 800-sarjan belkut ja puolanpojat kerää urkit/zetkat vientiin. Siksi niitä Fordeja (suurin osa 3-syl.) on vielä myynnissä ja suuri valmettien määrä kertoo, että niitä ei kukaan vie vanhana mihinkään. En minäkään ole kuullut, että kukaan veisi vanhoja Massikoita täältä mihinkään maailmalle.

        Ainakin 500-sarjan massikoita on viety isompia määriä.


      • muita kummempi kirjoitti:

        Nettikoneessa myynnissä olevia traktoreita vuosimallia 1972 - 75: Ford 9 kpl, Massey-Ferguson 9 kpl, International 10 kpl, Valmet 23 kpl, ...
        Ei ole Ford mitenkään yliedustettu tuossa ikäluokassa.

        johtuiskoha siit et ollaan suomes?


      • anusnasu
        kuin muukaan kirjoitti:

        ..korjaus....

        Vaihdelaatikkohan ei Foortissa mikään edistyksellinen ole, ei sen korjaus mikään kuumatkan veroinen projekti ole.

        Kertoisitko vielä, mikä sen nelosvaihteen rikkoo. Laakeri, hammaspyörä, kytkentäholkki, vaihteensiirtäjä vai jokin akseliko katkeaa ? Voisivat ihmiset laittaa sen jo ennen kuin hajoaa kokonaan. Vaihdelaatikon versio olisi hyvä tietää, eroja on alkuperäisestä poiketen jonkun verran tullut vuosien varrella.

        jumalauta voortin vaihdelaatikko on ku kiväärin lukko. vaihteen tuuppaat päälle niin se kans pysyy päällä. edistyksellinen vaihdelaatikko on joku valmetin synkrolaatikko vai??? vittu mitä paskoja


      • Tietäjättietää
        kuin muukaan kirjoitti:

        ..korjaus....

        Vaihdelaatikkohan ei Foortissa mikään edistyksellinen ole, ei sen korjaus mikään kuumatkan veroinen projekti ole.

        Kertoisitko vielä, mikä sen nelosvaihteen rikkoo. Laakeri, hammaspyörä, kytkentäholkki, vaihteensiirtäjä vai jokin akseliko katkeaa ? Voisivat ihmiset laittaa sen jo ennen kuin hajoaa kokonaan. Vaihdelaatikon versio olisi hyvä tietää, eroja on alkuperäisestä poiketen jonkun verran tullut vuosien varrella.

        Fordin laatikkoon pitää laittaa enemmän öljyä kun ohjeessa sanotaan. Muuten 4 ratas jää öljynpinnan yläpuolelle ja ei voitele. Ford 5000 ollu talossa vuodesta -69 ja kovalla käytöllä vielläki toimii laatikko kun unelma


      • Raktorimo
        kuin muukaan kirjoitti:

        ..korjaus....

        Vaihdelaatikkohan ei Foortissa mikään edistyksellinen ole, ei sen korjaus mikään kuumatkan veroinen projekti ole.

        Kertoisitko vielä, mikä sen nelosvaihteen rikkoo. Laakeri, hammaspyörä, kytkentäholkki, vaihteensiirtäjä vai jokin akseliko katkeaa ? Voisivat ihmiset laittaa sen jo ennen kuin hajoaa kokonaan. Vaihdelaatikon versio olisi hyvä tietää, eroja on alkuperäisestä poiketen jonkun verran tullut vuosien varrella.

        Fordin laatikkoon pitää laittaa enemmän öljyä kun ohjeessa sanotaan. Muuten 4 ratas jää öljynpinnan yläpuolelle ja ei voitele. Ford 5000 ollu talossa vuodesta -69 ja kovalla käytöllä vielläki toimii laatikko kun unelma


      • Anonyymi
        määrää kirjoitti:

        hinnat.eihän fergiestä ja fordsonista voi puhua ees samana päivänä valametin kans..kyllä vallu oli nnin paljon edellä ja taitaa etumatka olla vain kasvanu

        Missä vaiheessa valtran miehet meni ohi jenkeistä Älykkyydessä,kattokaa vuodeb fordson v.1917 niin millanen valmet silloin oli eikös ne aloittanu tykinpiippua sahata vasta sotien jälkeen siihen malli15 valluun,kuussa kävelijät ovat edellä .Sosialisti ajaa valtion metallilla,siis MeluWatilla


      • Anonyymi
        yliedustettuna, kirjoitti:

        koska todellakin juuri 4-sylinterisiä Fordeja on kerätty vientiin monet vuodet, samoin 800-sarjan belkut ja puolanpojat kerää urkit/zetkat vientiin. Siksi niitä Fordeja (suurin osa 3-syl.) on vielä myynnissä ja suuri valmettien määrä kertoo, että niitä ei kukaan vie vanhana mihinkään. En minäkään ole kuullut, että kukaan veisi vanhoja Massikoita täältä mihinkään maailmalle.

        5000 tonnista meni vuoteen 2011 mennessä noin 1000kpl Thaimaahan,välittäjä on kauhajoelka


      • Anonyymi
        oli kauhean kirjoitti:

        surkea peli jos foortiin vertas ja foorti oli surkea peli jos valmettiin vertas

        MIS VAIHEESSA SUOMALAINEN INSINÖÖRI MENI ÄLYKKYYDESSÄ OHI JENKKIEN JA BRITTIEN.Kato millainen valmet oli vuonna 1917


      • Anonyymi
        määrää kirjoitti:

        hinnat.eihän fergiestä ja fordsonista voi puhua ees samana päivänä valametin kans..kyllä vallu oli nnin paljon edellä ja taitaa etumatka olla vain kasvanu

        Ja onhan valmetin valmistajat käyneet kuussakin kuusi kertaa niinkun jenkitkin,jossa foordit suuniteltiin,missä vaiheessa valmet meni älykkyydessä ohi usan


      • Anonyymi
        yliedustettuna, kirjoitti:

        koska todellakin juuri 4-sylinterisiä Fordeja on kerätty vientiin monet vuodet, samoin 800-sarjan belkut ja puolanpojat kerää urkit/zetkat vientiin. Siksi niitä Fordeja (suurin osa 3-syl.) on vielä myynnissä ja suuri valmettien määrä kertoo, että niitä ei kukaan vie vanhana mihinkään. En minäkään ole kuullut, että kukaan veisi vanhoja Massikoita täältä mihinkään maailmalle.

        -90 luvulla myytiin ford 5000 traktoria 1000 kpl thaimaaseen,myyjä oli ja on kauhajoella


    • joppaaja

      Tässä tietoa:

      Ei kannata sekaanttua Ford 5000 raktoriin.

      Siinä on lukusia tyyppi vikoja, joita ei saa korjaamallakaan kuntoon.

      Lohko syöpyy puhki. Uuden jos vaihtaa, sekin syöpyy puhki. Vaihto lohkotkin on puhki. Veet öljysä aina. Soikeet sylinterit huohottaa öljyä. Venttiilin varren tiiviste rikki tulee öljyä pako putkesta. Kampi akseli poikki. Männät kolkuttaa.

      Kannen tiiviste ei kestä. Syylärit vuotaa. Vesi pumpun laakeri pettää.

      Laturit rikki. Kulma vaihde hajoaa. Sähkö vikoja. Tuli paloja.

      Vaihteiston synkrot pettää. Vaihteen siirtäjä katkeaa. Vaihteet jumittaa kaks päälle yhtä aikaa. Dualpooweri on susi.

      Jarrut ei kestä. Öljy sotkeentuu ja pilaa pumpun. Supermajurissa sentään oli kunnon jarrut.

      Voimanotto akselin kytkin hajoaa ja alkaa pyörittää tumppia koko ajan.

      Ohjaus-simpukkaviat tehostimet niitä saa olla aina laittamassa. Todellinen tyyppi vika.

      Etu akseli klonksuu, veto varret katkiaa ja ne pilkkii, banjot repee ja perän rattaat murtuu.

      Jos saat 1000-1500 eurolla, niin ota kiusaksesi jos uskallat ei kalliimmalla. Me ollaan kerätty niitä viis tonnisia tuolta kyliltä ettei ihmisiä enää huijattaisi. Jos olet jo ostanut sen 5000, säälitään kovasti me kyl ostetaan se mut ei voida kovin paljon hyvittää, näit tyyppi vikoi kun on.

      • Leuku

        keltaset leulantit ne vasta pilattiin foortin virheillä, jokanen tietää et jarrut pilaattu jos ne öljytään sama vika kun ulosotto laitetaan öljyyn kytkilevy nin luistaahan se ei voi kestää kuiva kaksoiskytkin toimi aina ja jarrut on autoisakin kuivat miksei sitte raktoreissa saa olla.


      • Toinen joppaaja

        tervaamisessa, mutta näinhän se menee, mutta annas olla kun itse kärkytään natsaa...
        Onhan noita vikoja ollut Ford 5000 traktoreissa, mut pitää muistaa, että monet on ollut tosi kovassa käytössä ja osaa ei taas ole huollettu yhtään, silti pelaavat vielä.
        Tossa tuli viime keväänä vastaan 27000tuntia ajettu 5000 foorti (siis varman varmasti ajettu, eikä vaan puheissa), oli vielä isolla suodattimella ja alkuperäsellä lohkolla ja kikkeillä!! Oli ollut tosi raakassa käytössä ja nyt toisella omistajalla, alkuperäsen omistajan vävyllä.
        Mutta toisena joppajana sanosin, ettei kannata sekaantua Ford 5000, van silti ostan niitä.


      • Nuffiin !
        Leuku kirjoitti:

        keltaset leulantit ne vasta pilattiin foortin virheillä, jokanen tietää et jarrut pilaattu jos ne öljytään sama vika kun ulosotto laitetaan öljyyn kytkilevy nin luistaahan se ei voi kestää kuiva kaksoiskytkin toimi aina ja jarrut on autoisakin kuivat miksei sitte raktoreissa saa olla.

        Fordin pahin vika on se, että siitä puuttuu runko. Nuffiedissa ja Leylandissa on ajateltu raskaita työlaitteita ja kaivinkoneita; siksi Nuffieldissa on perästä keulaan asti luja itsekantava teräsrunko.

        Ford 5000 samoin kuin Massey Fergusonit, katkeavat kuormaajatyöskentelyssä.

        Toinen suunnitteluvika Fordissa on etuakseli. Leylandin etuakselin jatkopalat ovat lujaa umpirautaa, Fordissa onttoa peltiputkea. Fordin keulalle ei voi laittaa lisäpainoa tai kauhaa niin kuin Nuffieldiin tai Leylandiin.

        Miten laitat Fordiin mitään kiinni, kun ei ole kiinnityspintoja taka-akselissa ? Nuffieldissa on reiät koko taka-akselirungon laatan matkalta, siihen saa tuppisovitteet ja kaivurin rungon ja muuta raskasta.

        Ford on hidas, Kylmäkosken Kertojalla samassa ajassa Nuffield vie kolme kuormaa kuin Fordilla yhden.

        Ford 5000 ei kynnössä vedä kahta siipeä enempää, Leylandi vie aina yhden, joskus jopa kaksi siipeä kyntövaolla enemmän kuin Ford.

        Ford jää mahastaan kiinni joka mättääseen, Nuffield ja Leyland ylittävät 60 cm kannot helposti.


      • on ollut
        Nuffiin ! kirjoitti:

        Fordin pahin vika on se, että siitä puuttuu runko. Nuffiedissa ja Leylandissa on ajateltu raskaita työlaitteita ja kaivinkoneita; siksi Nuffieldissa on perästä keulaan asti luja itsekantava teräsrunko.

        Ford 5000 samoin kuin Massey Fergusonit, katkeavat kuormaajatyöskentelyssä.

        Toinen suunnitteluvika Fordissa on etuakseli. Leylandin etuakselin jatkopalat ovat lujaa umpirautaa, Fordissa onttoa peltiputkea. Fordin keulalle ei voi laittaa lisäpainoa tai kauhaa niin kuin Nuffieldiin tai Leylandiin.

        Miten laitat Fordiin mitään kiinni, kun ei ole kiinnityspintoja taka-akselissa ? Nuffieldissa on reiät koko taka-akselirungon laatan matkalta, siihen saa tuppisovitteet ja kaivurin rungon ja muuta raskasta.

        Ford on hidas, Kylmäkosken Kertojalla samassa ajassa Nuffield vie kolme kuormaa kuin Fordilla yhden.

        Ford 5000 ei kynnössä vedä kahta siipeä enempää, Leylandi vie aina yhden, joskus jopa kaksi siipeä kyntövaolla enemmän kuin Ford.

        Ford jää mahastaan kiinni joka mättääseen, Nuffield ja Leyland ylittävät 60 cm kannot helposti.

        neliveto, onneksi ei ole enää. Noista muista en tiedä.

        Nuffi on kyllä historiaa, kyllä sillä tietysti voi kylänraitilla museo kulkuessa mennä.

        Ohut palkki siinä mootorin kyljessä oli -ei menny taka-akseliin asti. Etu akselin navan laipat murtui vaikei ollu EK;ta

        Nostolaite - heikkoteho -pieni liikevara - pilkimään, siinä se oli hyvä.

        sylinteriputkeen tulee reikä vähintään 4-5000h välein.

        Etupäässä ei mikään sortin lukkoa - ei tosin monessa muussakaan merkissä.


      • Milloin Massey Ferguson,
        Nuffiin ! kirjoitti:

        Fordin pahin vika on se, että siitä puuttuu runko. Nuffiedissa ja Leylandissa on ajateltu raskaita työlaitteita ja kaivinkoneita; siksi Nuffieldissa on perästä keulaan asti luja itsekantava teräsrunko.

        Ford 5000 samoin kuin Massey Fergusonit, katkeavat kuormaajatyöskentelyssä.

        Toinen suunnitteluvika Fordissa on etuakseli. Leylandin etuakselin jatkopalat ovat lujaa umpirautaa, Fordissa onttoa peltiputkea. Fordin keulalle ei voi laittaa lisäpainoa tai kauhaa niin kuin Nuffieldiin tai Leylandiin.

        Miten laitat Fordiin mitään kiinni, kun ei ole kiinnityspintoja taka-akselissa ? Nuffieldissa on reiät koko taka-akselirungon laatan matkalta, siihen saa tuppisovitteet ja kaivurin rungon ja muuta raskasta.

        Ford on hidas, Kylmäkosken Kertojalla samassa ajassa Nuffield vie kolme kuormaa kuin Fordilla yhden.

        Ford 5000 ei kynnössä vedä kahta siipeä enempää, Leylandi vie aina yhden, joskus jopa kaksi siipeä kyntövaolla enemmän kuin Ford.

        Ford jää mahastaan kiinni joka mättääseen, Nuffield ja Leyland ylittävät 60 cm kannot helposti.

        paras traktori kautta aikojen, olisi katkennut??


      • tuosapa nuita

      • ovat sitten

      • ne..
        Nuffiin ! kirjoitti:

        Fordin pahin vika on se, että siitä puuttuu runko. Nuffiedissa ja Leylandissa on ajateltu raskaita työlaitteita ja kaivinkoneita; siksi Nuffieldissa on perästä keulaan asti luja itsekantava teräsrunko.

        Ford 5000 samoin kuin Massey Fergusonit, katkeavat kuormaajatyöskentelyssä.

        Toinen suunnitteluvika Fordissa on etuakseli. Leylandin etuakselin jatkopalat ovat lujaa umpirautaa, Fordissa onttoa peltiputkea. Fordin keulalle ei voi laittaa lisäpainoa tai kauhaa niin kuin Nuffieldiin tai Leylandiin.

        Miten laitat Fordiin mitään kiinni, kun ei ole kiinnityspintoja taka-akselissa ? Nuffieldissa on reiät koko taka-akselirungon laatan matkalta, siihen saa tuppisovitteet ja kaivurin rungon ja muuta raskasta.

        Ford on hidas, Kylmäkosken Kertojalla samassa ajassa Nuffield vie kolme kuormaa kuin Fordilla yhden.

        Ford 5000 ei kynnössä vedä kahta siipeä enempää, Leylandi vie aina yhden, joskus jopa kaksi siipeä kyntövaolla enemmän kuin Ford.

        Ford jää mahastaan kiinni joka mättääseen, Nuffield ja Leyland ylittävät 60 cm kannot helposti.

        Leolanti nostolaetteet aeka mitättömät riukulat. Ei oes nykyjää kyllä oekein kummastakkaa kunno hommii näillä nykyaeja nostolaitetyökonneilla. Johonnii semennttimyllyä pyörittämmää tae pottuvispilä ettee.


      • perillinen
        ne.. kirjoitti:

        Leolanti nostolaetteet aeka mitättömät riukulat. Ei oes nykyjää kyllä oekein kummastakkaa kunno hommii näillä nykyaeja nostolaitetyökonneilla. Johonnii semennttimyllyä pyörittämmää tae pottuvispilä ettee.

        Leulandin nostolaite on palio edistyneenpi kuin Foortin siinä voi lukita nostimet yläasentoon mekaanisesti sekä on nostovauhtia kun tuotto on palio isonpi. Leulantissa on kaksi suodatinta ja sihti Fortissa ei mitään, ei tarvihe jarruperäöljyä ja on paljon varaa kippiin öljyä ottaa muutenki se on lujempi kestää nostaa koko voimalla Fortin hajoaa jo heinähännän kanssa

        Raskahia koneita käyttää Leulandilla paremmin voi kytkimellä liirata varovasti käyntii Fortissa tempaa tumpin pyörimään ja rikkoo koneen ja luistaa hihnat.

        Leulantin takaperä on lekenda, siinä on alennusratas pieni ratas ja iso ratas ei tule nin paljon vääntöä vaihdeloottaan, Fortissa ei ole tämmöistä ei planeetta mitään kevennä, alennusvaihde leulantin malliin pitää olla. EIkä noissa Forteissa ole edes kunnon lukkoa Leukusa on ollut lukko jo kauan ennen Majureita.

        Leukussa on iso ja vahva kytkin ja sen saa irti muutamssa minuutissa eikä tarvihte katkasta remontissa niinkö Foortissa. tarvii ja Fortin voimanottoakselin kytkin pitää koko perä purkaa näpit rasvassa.

        Leylandissa on vaihteet oikein samalla tavalla ko viisivaihteises autos ja sit puolittaja, ei sitä Fortin vaihdekeppiä tiedä mihinsepitää laittaa. Ja vaihdetta enenpi kymmenen Fortis ei sovi mikään vaihde ja vaan kahdeksan.

        Leulantis on sitkiä kones ei ole fortis tehoo ja kestää käymään vaikka olis kolmekymentä pakkasta Forti seisoo ja siihen jää jos kesällä varjoon jättää. Fortin hevoset on kesyjä Leylantissa vetovoimaa eikä mene runko poikki kun on erillinen runko.

        Leekussa on tankki etupäässä siihen on helppo tankata FOrtis valuu kintuille jos tankkaa yli ja foortin ilmanputsari on aina tukosa ja öljynkanssa pittää lutrata leulan kuiva ilmanputsari menee paljo pitempään. Akkukin on helppo kattoa leukus, eihän sinne fortin konepellin alle mitään akkua mahdu laittaa

        Ja Forti o isoruokanen ja syö öljiäkin enenpi ko leuku löpöä.

        Kyllä se vaa nii on että leuland voittaa Fortin kaikissa suhteissa urakoitsijat kaivurimiehet ja suomiehet käytti 70luvulla vaan leukkua, Fortit ei ols kestänny ollenkaan


      • on turha
        perillinen kirjoitti:

        Leulandin nostolaite on palio edistyneenpi kuin Foortin siinä voi lukita nostimet yläasentoon mekaanisesti sekä on nostovauhtia kun tuotto on palio isonpi. Leulantissa on kaksi suodatinta ja sihti Fortissa ei mitään, ei tarvihe jarruperäöljyä ja on paljon varaa kippiin öljyä ottaa muutenki se on lujempi kestää nostaa koko voimalla Fortin hajoaa jo heinähännän kanssa

        Raskahia koneita käyttää Leulandilla paremmin voi kytkimellä liirata varovasti käyntii Fortissa tempaa tumpin pyörimään ja rikkoo koneen ja luistaa hihnat.

        Leulantin takaperä on lekenda, siinä on alennusratas pieni ratas ja iso ratas ei tule nin paljon vääntöä vaihdeloottaan, Fortissa ei ole tämmöistä ei planeetta mitään kevennä, alennusvaihde leulantin malliin pitää olla. EIkä noissa Forteissa ole edes kunnon lukkoa Leukusa on ollut lukko jo kauan ennen Majureita.

        Leukussa on iso ja vahva kytkin ja sen saa irti muutamssa minuutissa eikä tarvihte katkasta remontissa niinkö Foortissa. tarvii ja Fortin voimanottoakselin kytkin pitää koko perä purkaa näpit rasvassa.

        Leylandissa on vaihteet oikein samalla tavalla ko viisivaihteises autos ja sit puolittaja, ei sitä Fortin vaihdekeppiä tiedä mihinsepitää laittaa. Ja vaihdetta enenpi kymmenen Fortis ei sovi mikään vaihde ja vaan kahdeksan.

        Leulantis on sitkiä kones ei ole fortis tehoo ja kestää käymään vaikka olis kolmekymentä pakkasta Forti seisoo ja siihen jää jos kesällä varjoon jättää. Fortin hevoset on kesyjä Leylantissa vetovoimaa eikä mene runko poikki kun on erillinen runko.

        Leekussa on tankki etupäässä siihen on helppo tankata FOrtis valuu kintuille jos tankkaa yli ja foortin ilmanputsari on aina tukosa ja öljynkanssa pittää lutrata leulan kuiva ilmanputsari menee paljo pitempään. Akkukin on helppo kattoa leukus, eihän sinne fortin konepellin alle mitään akkua mahdu laittaa

        Ja Forti o isoruokanen ja syö öljiäkin enenpi ko leuku löpöä.

        Kyllä se vaa nii on että leuland voittaa Fortin kaikissa suhteissa urakoitsijat kaivurimiehet ja suomiehet käytti 70luvulla vaan leukkua, Fortit ei ols kestänny ollenkaan

        Leukkua kehua oon sillä ajanu että omistanu ja onneksi erohon päässy vaihroon deutziin se on sentähän raktori. Varo ettei siitä leukusta nostolaittehen reppu putua.


      • perillinen kirjoitti:

        Leulandin nostolaite on palio edistyneenpi kuin Foortin siinä voi lukita nostimet yläasentoon mekaanisesti sekä on nostovauhtia kun tuotto on palio isonpi. Leulantissa on kaksi suodatinta ja sihti Fortissa ei mitään, ei tarvihe jarruperäöljyä ja on paljon varaa kippiin öljyä ottaa muutenki se on lujempi kestää nostaa koko voimalla Fortin hajoaa jo heinähännän kanssa

        Raskahia koneita käyttää Leulandilla paremmin voi kytkimellä liirata varovasti käyntii Fortissa tempaa tumpin pyörimään ja rikkoo koneen ja luistaa hihnat.

        Leulantin takaperä on lekenda, siinä on alennusratas pieni ratas ja iso ratas ei tule nin paljon vääntöä vaihdeloottaan, Fortissa ei ole tämmöistä ei planeetta mitään kevennä, alennusvaihde leulantin malliin pitää olla. EIkä noissa Forteissa ole edes kunnon lukkoa Leukusa on ollut lukko jo kauan ennen Majureita.

        Leukussa on iso ja vahva kytkin ja sen saa irti muutamssa minuutissa eikä tarvihte katkasta remontissa niinkö Foortissa. tarvii ja Fortin voimanottoakselin kytkin pitää koko perä purkaa näpit rasvassa.

        Leylandissa on vaihteet oikein samalla tavalla ko viisivaihteises autos ja sit puolittaja, ei sitä Fortin vaihdekeppiä tiedä mihinsepitää laittaa. Ja vaihdetta enenpi kymmenen Fortis ei sovi mikään vaihde ja vaan kahdeksan.

        Leulantis on sitkiä kones ei ole fortis tehoo ja kestää käymään vaikka olis kolmekymentä pakkasta Forti seisoo ja siihen jää jos kesällä varjoon jättää. Fortin hevoset on kesyjä Leylantissa vetovoimaa eikä mene runko poikki kun on erillinen runko.

        Leekussa on tankki etupäässä siihen on helppo tankata FOrtis valuu kintuille jos tankkaa yli ja foortin ilmanputsari on aina tukosa ja öljynkanssa pittää lutrata leulan kuiva ilmanputsari menee paljo pitempään. Akkukin on helppo kattoa leukus, eihän sinne fortin konepellin alle mitään akkua mahdu laittaa

        Ja Forti o isoruokanen ja syö öljiäkin enenpi ko leuku löpöä.

        Kyllä se vaa nii on että leuland voittaa Fortin kaikissa suhteissa urakoitsijat kaivurimiehet ja suomiehet käytti 70luvulla vaan leukkua, Fortit ei ols kestänny ollenkaan

        Älä asenna Leukkuusi sellaista isäntälinjan kourakuormainta, joka tulee kiinni nostolaitteisiin. Leukku ei kestä sitä. Tulee se koko hieno hydrauliikkapaketti tantereelle kuormaimen kera siinä Leukun selkärepussa. Leylandin nostolaite ei kestä raskasta kuormaa. Ja näin Leyland pysyy sinulle edelleenkin hyvänä traktorina.

        Itselläni ei ole ollut Leylandia, eikä Fordistakaan ole suuren suurta kokemusta. Claysonin puimurissani on toki Fordin kone ja joskus 70-luvulta on muutaman kesän ajot nelitonnisella Fordilla muistissa. Naapurilla oli kuitenkin sininen Leukku, olikohan 272? En nyt muista, mutta Patun nostolaitesovitteinen kourakuormain repi koko selkärepun irti ja naapuri vaihtoi nimenomaan Fordiin ja jatkoi kuormaamista samalla kuormaimella ja jatkaa vielä tänäänkin. Fordin selkäreppu on pysynyt paikoillaan.


      • kuuluu_aina
        Yökyöpelix kirjoitti:

        Älä asenna Leukkuusi sellaista isäntälinjan kourakuormainta, joka tulee kiinni nostolaitteisiin. Leukku ei kestä sitä. Tulee se koko hieno hydrauliikkapaketti tantereelle kuormaimen kera siinä Leukun selkärepussa. Leylandin nostolaite ei kestä raskasta kuormaa. Ja näin Leyland pysyy sinulle edelleenkin hyvänä traktorina.

        Itselläni ei ole ollut Leylandia, eikä Fordistakaan ole suuren suurta kokemusta. Claysonin puimurissani on toki Fordin kone ja joskus 70-luvulta on muutaman kesän ajot nelitonnisella Fordilla muistissa. Naapurilla oli kuitenkin sininen Leukku, olikohan 272? En nyt muista, mutta Patun nostolaitesovitteinen kourakuormain repi koko selkärepun irti ja naapuri vaihtoi nimenomaan Fordiin ja jatkoi kuormaamista samalla kuormaimella ja jatkaa vielä tänäänkin. Fordin selkäreppu on pysynyt paikoillaan.

        ...irrottaa nostolaite säännöllisesti joka toinen vuosi, vaihtaa väsyneet pultit erikoisvahvoihin karkaistuihin pultteihin ja liimata nostolaitekotelo Loctite 510 liimalla kiinni. Silloin pysyy ja pitää. Turboleukussa on lisäksi uudentyyppinen magnesiumseosteinen valuteräs nostolaitekotelossa, voi vaihtaa vanhempiinkin malleihin, jos rikkoutuminen käyttöohjeen vastaisella kuormituksella on tapahtunut.

        Vaihdetaanhan helikopterin lavan pultitkin uusiin säännöllisesti. Ja lentokoneissa puretaan kasataan moottorit määrävälein. Leyland on äärimmäisen edistyksellistä, kuin lentokonetekniikkaa, päinvastoin kuin Fordson 5000 ja muut esihistorialliset koneet. Siksi äärimmäisen ammattimainen huolto on oleellista.

        Leylandin väitetyt ongelmat ovat aina huollon puutetta. 30 kuution lietekärryn edessä Leyland kestää, aina keväällä se puretaan osiin, vaihdetaan tiivisteet ja kiinnitetään lukitukset kunnolla ja lukitaan pultit ja mutterit kunnollisella lukitenesteellä.

        Leylandiin vihkiytynyt käyttäjä tuntee koneensa kunnolla eikä pelkää huoltaa sisäisiä osia samaan tapaan säännöllisesti kuin suodattimia ja muita ulkoisia vaihto-osia.

        Leyland oli ensimmäinen, joka keksi oikean synkronoidun vaihteiston traktoriin, Fordissa ei ole koskaan ollut synkronoitua pakkia !


      • myin
        kuuluu_aina kirjoitti:

        ...irrottaa nostolaite säännöllisesti joka toinen vuosi, vaihtaa väsyneet pultit erikoisvahvoihin karkaistuihin pultteihin ja liimata nostolaitekotelo Loctite 510 liimalla kiinni. Silloin pysyy ja pitää. Turboleukussa on lisäksi uudentyyppinen magnesiumseosteinen valuteräs nostolaitekotelossa, voi vaihtaa vanhempiinkin malleihin, jos rikkoutuminen käyttöohjeen vastaisella kuormituksella on tapahtunut.

        Vaihdetaanhan helikopterin lavan pultitkin uusiin säännöllisesti. Ja lentokoneissa puretaan kasataan moottorit määrävälein. Leyland on äärimmäisen edistyksellistä, kuin lentokonetekniikkaa, päinvastoin kuin Fordson 5000 ja muut esihistorialliset koneet. Siksi äärimmäisen ammattimainen huolto on oleellista.

        Leylandin väitetyt ongelmat ovat aina huollon puutetta. 30 kuution lietekärryn edessä Leyland kestää, aina keväällä se puretaan osiin, vaihdetaan tiivisteet ja kiinnitetään lukitukset kunnolla ja lukitaan pultit ja mutterit kunnollisella lukitenesteellä.

        Leylandiin vihkiytynyt käyttäjä tuntee koneensa kunnolla eikä pelkää huoltaa sisäisiä osia samaan tapaan säännöllisesti kuin suodattimia ja muita ulkoisia vaihto-osia.

        Leyland oli ensimmäinen, joka keksi oikean synkronoidun vaihteiston traktoriin, Fordissa ei ole koskaan ollut synkronoitua pakkia !

        pois uskokaa jo enkä ikinä enää osta. Alakaa tuo leukku tarina kuulostaa uskonnolta, taidatte olla jotaki lahkolaasia.

        Deutsin määräaikaas hultohon kuuluu öljyn vaihto ja sitte lähäretähän töihin.


      • huonoja
        perillinen kirjoitti:

        Leulandin nostolaite on palio edistyneenpi kuin Foortin siinä voi lukita nostimet yläasentoon mekaanisesti sekä on nostovauhtia kun tuotto on palio isonpi. Leulantissa on kaksi suodatinta ja sihti Fortissa ei mitään, ei tarvihe jarruperäöljyä ja on paljon varaa kippiin öljyä ottaa muutenki se on lujempi kestää nostaa koko voimalla Fortin hajoaa jo heinähännän kanssa

        Raskahia koneita käyttää Leulandilla paremmin voi kytkimellä liirata varovasti käyntii Fortissa tempaa tumpin pyörimään ja rikkoo koneen ja luistaa hihnat.

        Leulantin takaperä on lekenda, siinä on alennusratas pieni ratas ja iso ratas ei tule nin paljon vääntöä vaihdeloottaan, Fortissa ei ole tämmöistä ei planeetta mitään kevennä, alennusvaihde leulantin malliin pitää olla. EIkä noissa Forteissa ole edes kunnon lukkoa Leukusa on ollut lukko jo kauan ennen Majureita.

        Leukussa on iso ja vahva kytkin ja sen saa irti muutamssa minuutissa eikä tarvihte katkasta remontissa niinkö Foortissa. tarvii ja Fortin voimanottoakselin kytkin pitää koko perä purkaa näpit rasvassa.

        Leylandissa on vaihteet oikein samalla tavalla ko viisivaihteises autos ja sit puolittaja, ei sitä Fortin vaihdekeppiä tiedä mihinsepitää laittaa. Ja vaihdetta enenpi kymmenen Fortis ei sovi mikään vaihde ja vaan kahdeksan.

        Leulantis on sitkiä kones ei ole fortis tehoo ja kestää käymään vaikka olis kolmekymentä pakkasta Forti seisoo ja siihen jää jos kesällä varjoon jättää. Fortin hevoset on kesyjä Leylantissa vetovoimaa eikä mene runko poikki kun on erillinen runko.

        Leekussa on tankki etupäässä siihen on helppo tankata FOrtis valuu kintuille jos tankkaa yli ja foortin ilmanputsari on aina tukosa ja öljynkanssa pittää lutrata leulan kuiva ilmanputsari menee paljo pitempään. Akkukin on helppo kattoa leukus, eihän sinne fortin konepellin alle mitään akkua mahdu laittaa

        Ja Forti o isoruokanen ja syö öljiäkin enenpi ko leuku löpöä.

        Kyllä se vaa nii on että leuland voittaa Fortin kaikissa suhteissa urakoitsijat kaivurimiehet ja suomiehet käytti 70luvulla vaan leukkua, Fortit ei ols kestänny ollenkaan

        Kumpikii nykymittapuun mukkaan, vaan kyllä enempi on vielä huomattavasti nuita viistonnisia.


      • fordman

        Oikeinkirjoituksesta päätellen et ole ikinä Fodia nähnytkään.


      • fordman

        On se jännä, kun tuossa on mainittu vikoja jotka ovat ominaisuuksissa, joita ei Ford 5000:ssa ole ollenkaan.


      • Fordisti
        Nuffiin ! kirjoitti:

        Fordin pahin vika on se, että siitä puuttuu runko. Nuffiedissa ja Leylandissa on ajateltu raskaita työlaitteita ja kaivinkoneita; siksi Nuffieldissa on perästä keulaan asti luja itsekantava teräsrunko.

        Ford 5000 samoin kuin Massey Fergusonit, katkeavat kuormaajatyöskentelyssä.

        Toinen suunnitteluvika Fordissa on etuakseli. Leylandin etuakselin jatkopalat ovat lujaa umpirautaa, Fordissa onttoa peltiputkea. Fordin keulalle ei voi laittaa lisäpainoa tai kauhaa niin kuin Nuffieldiin tai Leylandiin.

        Miten laitat Fordiin mitään kiinni, kun ei ole kiinnityspintoja taka-akselissa ? Nuffieldissa on reiät koko taka-akselirungon laatan matkalta, siihen saa tuppisovitteet ja kaivurin rungon ja muuta raskasta.

        Ford on hidas, Kylmäkosken Kertojalla samassa ajassa Nuffield vie kolme kuormaa kuin Fordilla yhden.

        Ford 5000 ei kynnössä vedä kahta siipeä enempää, Leylandi vie aina yhden, joskus jopa kaksi siipeä kyntövaolla enemmän kuin Ford.

        Ford jää mahastaan kiinni joka mättääseen, Nuffield ja Leyland ylittävät 60 cm kannot helposti.

        Ainakin oma 5000 vetää 3siipstä Fiskarsia ja lujaa vauhtia .


      • ake3
        Yökyöpelix kirjoitti:

        Älä asenna Leukkuusi sellaista isäntälinjan kourakuormainta, joka tulee kiinni nostolaitteisiin. Leukku ei kestä sitä. Tulee se koko hieno hydrauliikkapaketti tantereelle kuormaimen kera siinä Leukun selkärepussa. Leylandin nostolaite ei kestä raskasta kuormaa. Ja näin Leyland pysyy sinulle edelleenkin hyvänä traktorina.

        Itselläni ei ole ollut Leylandia, eikä Fordistakaan ole suuren suurta kokemusta. Claysonin puimurissani on toki Fordin kone ja joskus 70-luvulta on muutaman kesän ajot nelitonnisella Fordilla muistissa. Naapurilla oli kuitenkin sininen Leukku, olikohan 272? En nyt muista, mutta Patun nostolaitesovitteinen kourakuormain repi koko selkärepun irti ja naapuri vaihtoi nimenomaan Fordiin ja jatkoi kuormaamista samalla kuormaimella ja jatkaa vielä tänäänkin. Fordin selkäreppu on pysynyt paikoillaan.

        Joo, oli joskus -70 luvulla Leuland 702 ostin uutena, johan siitä tuhannessa tunnissa reppu repesi kylvölannoittimen kanssa! Ei siinä ollut mitään mainnittavan arvoista hyvää ominaisuutta! Jouti vaihtoon heti repun putoamisen jälkeen! Isälläni oli -69 Ford 5000 traktori, osti uutena ja ajoimme sillä noin 10.000h ilman mitään isompaa remonttia! Hyvä perustraktori, kestävä, hyvät jarrut kesti koko meillä olo ajan! Ulosotto oli hydraulinen oli todella hyvä! Startti ja istuin olivat suurimmat vaihto kampeet Ford 5000ssa! Siihen aikaan oli erittäin näppärä ja kestävä ja käyttöominaisuuksiltaa keskivertoa parempi! Silloin kun luovuimme traktorista niin kone oli aivan loppu ja olis kaikki muutkin kulutus osat pitänyt uusia! Kyllä ne Kauhajoen jopparit sen lavetille ajamalla saivat!


    • se on hyvä

      naapurin ukolla on sellainen ollu viimeiset 30 vuotta ja ajettu on ei ole huollettu ku öljyn vaihdot ja minä käyny sille muutaman letkun vaihtamassa jamekseen. nuo puheet on niitä jopparien puheita jotka höynäyttää vanhoja ukkoja ja ostaa niiltä hyvät koneet pois pilkkahinnalla,ne pitäis pistää lahtipenkkiin nuo jopparit.... Rivi suoraksi jopparit....

      • astialle

        Kyllä nyt 5000 myyjä porukkassa on paljon nuorta pommikoneen tekijää ,ei kaikki ole vanhoja pappoja.
        Jos kone todella on kunossa voi hintakin olla neljäkin tonnia mutta jos loota on rikki ja koneeseen tehty tekohengitys männänrengas koneremontti oikea paikka koneelle on purkaamo ja sieltä saatuu 1500e.
        Annan ohjeen koneen osto retkeen,erhdy osto talosta mene naapuriin siellä tiedetään naapurin traktorin kunto tarkkaan.Siellä on kunneltu traktorin sahausta pakkasella käyntiin,on seurattu mistä trattoria millonkin hinaamalla tuodaan.Nämä tiedot on kultaakin kalliimpia.
        Pidetään puukot tupessa ja jäitä hatussa kaupoissa.


      • onhan

        Siinä raha enempi tallessa ku jos senkii pistäsit viinaa.


    • Köyhä mutta viisas

      Katselin että joku myy FORD 5000 -73 ja hinta 6200 EUR??? eihän se ole uutenakaan maksanut niin paljon... onkohan minulla mennyt suhteellisuuden taju vai olenko jämähtänyt 80-luvulle, niin tai näin mutta kova on hinta.

      • löytyi

        http://www.rahamuseo.fi/arvo_laskuri/laskuri_web.html

        Tällä laskurilla vuoden 1973 Ford 5000:n hinta, noin 28000 markkaa olisi tämän päivän rahana 28139 EUR

        Vuonna 1971 maksoi 5000 24000 markkaa eli 28800 EUR nykyrahaksi muutettuna. Vuonna 1977 Ford 5600 myytiin perusvarusteisena 54000 markkaa vastasi 30458 EUR nykyrahassa. Tietenkin oli parempi hytti, mutta pienitehoisempi moottori 5600:ssa.

        Nämä hinnat muistan itse, voi olla tonnin sinne tänne, mutta on se enemmän arvoltaan ollut kuin 6000 EUR nykyrahassa siltikin. Saako 6000:lla muuta kuin päältäajettavan ruohonleikkurin tai mönkkärin nykyään ?

        Toivon kyllä itsekin, että hinnat alkaisivat laskea, mutta jos eivät, niin köyhän on sitten vain oltava ilman.

        -SS-


      • Köyhä mutta...
        löytyi kirjoitti:

        http://www.rahamuseo.fi/arvo_laskuri/laskuri_web.html

        Tällä laskurilla vuoden 1973 Ford 5000:n hinta, noin 28000 markkaa olisi tämän päivän rahana 28139 EUR

        Vuonna 1971 maksoi 5000 24000 markkaa eli 28800 EUR nykyrahaksi muutettuna. Vuonna 1977 Ford 5600 myytiin perusvarusteisena 54000 markkaa vastasi 30458 EUR nykyrahassa. Tietenkin oli parempi hytti, mutta pienitehoisempi moottori 5600:ssa.

        Nämä hinnat muistan itse, voi olla tonnin sinne tänne, mutta on se enemmän arvoltaan ollut kuin 6000 EUR nykyrahassa siltikin. Saako 6000:lla muuta kuin päältäajettavan ruohonleikkurin tai mönkkärin nykyään ?

        Toivon kyllä itsekin, että hinnat alkaisivat laskea, mutta jos eivät, niin köyhän on sitten vain oltava ilman.

        -SS-

        Minusta alkaa olla kohtuutonta että 35 vuotiaat traktorit maksavat hunajaa vielä esim kun euro tuli käyttöön niin 502 valmetin sai n 3 - 4.5t eurolla, nyt niistä pyydetään jo 5-7 t eur... ja koneet vaan vanhentuneet ja viat lisääntyneet.


      • nykytraktoreista
        Köyhä mutta... kirjoitti:

        Minusta alkaa olla kohtuutonta että 35 vuotiaat traktorit maksavat hunajaa vielä esim kun euro tuli käyttöön niin 502 valmetin sai n 3 - 4.5t eurolla, nyt niistä pyydetään jo 5-7 t eur... ja koneet vaan vanhentuneet ja viat lisääntyneet.

        oo pihakonneeks,lumitraktoriks tai polttopuunajjoon... konkurssi tulee jo jos pitäs öljyt ja suodattimet vaihtaa...


      • onhalpa
        Köyhä mutta... kirjoitti:

        Minusta alkaa olla kohtuutonta että 35 vuotiaat traktorit maksavat hunajaa vielä esim kun euro tuli käyttöön niin 502 valmetin sai n 3 - 4.5t eurolla, nyt niistä pyydetään jo 5-7 t eur... ja koneet vaan vanhentuneet ja viat lisääntyneet.

        Aina joku jää väliinputoajaksi, "olisinpa osannut ostaa silloin kun oli halpaa". Toisaalta, 80 hv kiinanpojan traktoritkin ovat yli 25000 EUR eikö ? On siinä 5000 eurosta matkaa ja perustellusti voidaan kysyä, saadaanko hakatulla 40 v vanhalla Foortilla yhtä monta häiriötöntä ajotuntia peräjälkeen kuin sillä kaukoidän tuotteella ?

        Kilpaileeko 35000 euron uusi traktori, päältäajettava ruohonleikkuri, mönkkäri ja joku MF 185 tosiasiallisesti keskenään ? Ei minusta. Ainoa kone noista, joka saa alle 5000 euron hinnalla kunnon töihinkin mukaansa, on se 40 vuotta vanha Fergu.

        Takuu on takuu, mutta koneen olisi oltava työmaalla toimimassa eikä takuuhuollossa.

        Palkansaajien ansiotasoindeksi muuten on vuodesta 2002 = 100 ja 2007 jo yli 130. Tällöin vuoden 2002 käytetty 3500 euron Valmetti olisi samanlaisella palkollisella samalla työmäärällä pihakoneeksi ostettavissa 4600 eurolla , tosiasiallisesti samnlaisena, jos 2002 oli tunteja 8000, nyt ehkä 8500. 4500 euron Valmetti vuonna 2002 olisi saatavissa samanlaisella työmäärällä vaikka se maksaisi nyt 5900 euroa.

        Tämä siis palkansaajien ansiotasoindeksin tilastosta katsottuna, tilastokeskuksen sivuilta. Maanviljelijän ansiotasoindeksi on tukiaisista huolimatta laskenut koko 2000-vuosikymmenen, saman koneen osto isommalla hinnalla ei enää onnistukaan. Samalla tavalla esimerkiksi eläkeläisille nousseet hinnat ovat oikeasti reaalisesti nousseita hintoja. Onko siis maksuvaraa pihakoneiden työssäkäyvillä ostajilla aikaisempaa enemmän, ja siksi hinnat nousevat yli kaikkien järkevien rajojen ?

        Yritän ymmärtää tilannetta, enkä vaan päivitellä. Markkinoiden pitäisi aina määritellä oikea hinta hyödykkeelle, jos ei kukaan osta ja myydä kuitenkin pitää, olisiko hinnanlasku silloin vaihtoehto ?

        Kyllähän mieli tekisi itsekin traktoria ostatella, mutta pitää vaan odotella, josko kiinnostus keräilijämarkkinoilla lopahtaisi vähän. Leukkua nyt saa jopa 2000 eurolla, siitä saa oivan pihakoneen ainakin, vaikka ei itselle olekaan vaihtoehto.

        Tätähän välillä tarjotaan työmaillakin, että 35-40 vuotta työssä olleille väsyneille vanhuksille maksettaisiin vähemmän palkkaa, kun eivät jaksa enää samaa urakkatahtia kuin korskeat nuoret oriit ? Kaikki tietävät sen, että se ei niin ole. Sama asia traktorillakin, eihän se samantehoinen ja painoinen kone työssä sen toimettomampi ole, vaikka on vähän ryppyisempi ?

        -SS-


      • traktorien ostelu
        onhalpa kirjoitti:

        Aina joku jää väliinputoajaksi, "olisinpa osannut ostaa silloin kun oli halpaa". Toisaalta, 80 hv kiinanpojan traktoritkin ovat yli 25000 EUR eikö ? On siinä 5000 eurosta matkaa ja perustellusti voidaan kysyä, saadaanko hakatulla 40 v vanhalla Foortilla yhtä monta häiriötöntä ajotuntia peräjälkeen kuin sillä kaukoidän tuotteella ?

        Kilpaileeko 35000 euron uusi traktori, päältäajettava ruohonleikkuri, mönkkäri ja joku MF 185 tosiasiallisesti keskenään ? Ei minusta. Ainoa kone noista, joka saa alle 5000 euron hinnalla kunnon töihinkin mukaansa, on se 40 vuotta vanha Fergu.

        Takuu on takuu, mutta koneen olisi oltava työmaalla toimimassa eikä takuuhuollossa.

        Palkansaajien ansiotasoindeksi muuten on vuodesta 2002 = 100 ja 2007 jo yli 130. Tällöin vuoden 2002 käytetty 3500 euron Valmetti olisi samanlaisella palkollisella samalla työmäärällä pihakoneeksi ostettavissa 4600 eurolla , tosiasiallisesti samnlaisena, jos 2002 oli tunteja 8000, nyt ehkä 8500. 4500 euron Valmetti vuonna 2002 olisi saatavissa samanlaisella työmäärällä vaikka se maksaisi nyt 5900 euroa.

        Tämä siis palkansaajien ansiotasoindeksin tilastosta katsottuna, tilastokeskuksen sivuilta. Maanviljelijän ansiotasoindeksi on tukiaisista huolimatta laskenut koko 2000-vuosikymmenen, saman koneen osto isommalla hinnalla ei enää onnistukaan. Samalla tavalla esimerkiksi eläkeläisille nousseet hinnat ovat oikeasti reaalisesti nousseita hintoja. Onko siis maksuvaraa pihakoneiden työssäkäyvillä ostajilla aikaisempaa enemmän, ja siksi hinnat nousevat yli kaikkien järkevien rajojen ?

        Yritän ymmärtää tilannetta, enkä vaan päivitellä. Markkinoiden pitäisi aina määritellä oikea hinta hyödykkeelle, jos ei kukaan osta ja myydä kuitenkin pitää, olisiko hinnanlasku silloin vaihtoehto ?

        Kyllähän mieli tekisi itsekin traktoria ostatella, mutta pitää vaan odotella, josko kiinnostus keräilijämarkkinoilla lopahtaisi vähän. Leukkua nyt saa jopa 2000 eurolla, siitä saa oivan pihakoneen ainakin, vaikka ei itselle olekaan vaihtoehto.

        Tätähän välillä tarjotaan työmaillakin, että 35-40 vuotta työssä olleille väsyneille vanhuksille maksettaisiin vähemmän palkkaa, kun eivät jaksa enää samaa urakkatahtia kuin korskeat nuoret oriit ? Kaikki tietävät sen, että se ei niin ole. Sama asia traktorillakin, eihän se samantehoinen ja painoinen kone työssä sen toimettomampi ole, vaikka on vähän ryppyisempi ?

        -SS-

        sujuvan viljelijöiltä aina vain vaikka tulot on laskenu vähintään 30% joka vuosi. (ainaki puheissa)


      • ostetaan
        traktorien ostelu kirjoitti:

        sujuvan viljelijöiltä aina vain vaikka tulot on laskenu vähintään 30% joka vuosi. (ainaki puheissa)

        ..isompia traktoreita isoille aloille. Pienet tilat lähinnä syövät vanhoja investointeja, uusiin ei todellakaan ole sillä liikevaihdolla varaa, niin kuin ennen.

        Silti, asiassa pysyen, Ford 5000 traktorin sai vuonna 1972 40.4 tonnilla hyvää vehnää. Nyt pienehkön vastaavan uuden traktorin hinnan (noin 30000 eur) maksu vaatii lähes 200 tonnia hyvää vehnää.

        Sen 4500 euroa maksavan loppuunajetun Ford 5000:n saisi nyt vajaalla 30 tonnilla vehnää.

        Hinnat, max noin 170 eur/tonni tämänhetkiset kotimaan hinnat, 70-luvun alun hinnan, noin 60 mummonpenniä muistelen itse jostakin viljakaupan kuitista löytäneeni.

        Monilla viljelijöillä metsäraha tai ulkopuolinen urakointipalkka törsätään koneisiin, metsäraha on ollut hyvä lisätulo pari vuotta sitten. Ei ole enää. Pellosta sitä koneenhintaa ei vaan saa irti, vaikka mitä hehtaaritukia olisi.

        Kaikilla viljelijöillä ei ole paljon metsää, niin kuin ei ole palkansaajillakaan. Lisäksi alkuperäinen kommentti, "näkyy se
        traktorien ostelu sujuvan viljelijöiltä aina vain" , tarkoittaa tiettävästi uusien kalliiden traktorien ostelua, vanhoista raadoista eniten kisaavat silti kuitenkin sivutoimena viljelevät ja muuten maahenkiset palkansaajat ?

        -S-


    • vetonen

      tuo 40v vanha Ford 5000 vieläkin kun sai näin pitkän ja värikkään keskustelun.

      • Kotimainen huippuu

        Valmetti huipputuote.
        Kun mistaa ettei osta vanhempaa kuin 75 ,502,Osta kotimainen niin voidaan suomi pelastaa,????


      • jh
        Kotimainen huippuu kirjoitti:

        Valmetti huipputuote.
        Kun mistaa ettei osta vanhempaa kuin 75 ,502,Osta kotimainen niin voidaan suomi pelastaa,????

        itsellä leyland 272 teillä jotka väitätte että leyland huono niin ei taida olla mitään hajua koko traktorista.
        kun itse olen ajanut 14000t eikä ole putki rikkoja peräreppu puonnut tielle. nytkin on hakin 29h kuormain perässä ja kestää. kerran olen särkenyt nostolaitteen kannen ja pari kertaa poori holkki irronnut muuteen hyvin pelannut. eikä myöskään ford tai fergu ole huono. fordissa kyllä on totta että lohko saattaa syöpyä mutta muuten hyvä traktori. fergukin on muuten hyvä peli mutta ei oikein metsähommiin kun ei ole maavaraa nimeksikään. valmettia ei kyllä voi sanoa kestäväksi kun serkulla pari 605 ja 865 eikä ajettu paljon mitään niin jo on pitänyt koneremonttia tehdä. muuten vois olla hyvä jos jonkun muun traktorin koneen laittas että kestäs.


    • Ford 8830

      Muistan vielä hyvin kun edes mennyt isäukko osti taloon ensimmäisen isomman uuden traktorin ja se oli Ford 5000. Silloin sitä ihmeteltiin, että mihin noin suurta traktoria tarvitaan. Brownin ja 565 Valmetin jälkeen se tuntui vähän pelottavalta vehkeeltä. 3 siipiset fiskarssit tuli vähän liiankin kevyesti perässä. Hytti nyt oli mitä oli mitä oli, mutta ei siellä koskaan palella tarvinnut.

      Vikaa ei ole pahemmin ollut 10000t kohdalla hydraulipumppua ja venttiileitä korjattiin. 16000t kohdalla meni vedet ja öljyt sekaisin, jolloin lohko putkitettiin, kone turbotettiin, asennettiin 130l/min tuottava nokkapumppu, hydraulikan lähtöjä tuli 6 yhteensä kuusi ja nostolaitteisiin tuli kaksi apusylinteriä. Muuta ihmeellistä ei ole ollut. Kytkin on kahteen kertaan uusittu ja perushuoltoja tehty. Jotenkin tuntuu, ettei tuota 5000 perää ja laatikkoa saa normaali käytössä hajalle. Tunteja on kuitenkin jo kertynyt ~27000.

      Vielläkin kyseinen traktori on kovassa jokapäiväisessä käytössä. Tänäänkin kaivoin 8 tuntia 5000 ja Evin maatila kuormaimella sarkaojia auki. Pian pääsee taas rankojen ja tukkien ajoon samalla yhdistelmällä.

      Lopputiivistelmänä Ford 5000 on luotettava ja kestävä peli oikein käytettynä ja huollettuna. Huolettomia ajotunteja on enemmän kuin sen ajan Valmeteissa ja muissa räpellyksissä.

    • Fordman

      Ei mikään.

    • Temmes

      Istumessa on joku hakanen joka 500 tunnin jäläkeen tahtoo työntyä persuuksiin kuopissa.ja neo liijan vanahoja..

    • Ford on ihan ok peli , itsellä etuakselin pultit löystyy niitähän on kaksi kummallakin puolella ,niiden alla sorvatut aluslevyt , tarkkaile ja kiristä

      • Makki...

        Ikkunoista ei taho ennee ulos nähä.


    • Varmasti Fordilla.

      Yks Tyyppivika fordissa on.

      Käyttötuntimittarin vaijeri, katkeaa etupäästä, n 4700 kohdalla. useita kertoja todenneena...

      Ja nelinumeroiseen mittariin ei kympit kerry. Jätkän pöytäkirja mittarinkopassa.
      III 7300= 37 300 h. ( vaijerin vaihtotunnit ? )
      ja Luoteettavampi kuin uusi Velmutti. toki syö jo 3,mäntäsarjaa ja vähän löpöä.
      mutta vaihtoaika ei vieläkään häämötä.

    • täysin susi

      Jos siinä edelleen on se latausrele tankin alla, niin palaa koko paska. Multakin syttyi kahteen otteeseen johtomatto Ford 3000:sta. Kun tankki falskaa , ei johtojen eristeet kestä polttoöljyn vaikutusta , tärinä saa ne oikosulkuun. Täysin susi sijainti. Toisella kertaa traktori oli jopa käynnistynyt itsestään ja tullut ladosta ulos seinän läpi. Näin säästyi sentään rakennus, paitsi tuo reikä seinässä piti paikata. Kiipesi piru vielä kaivon päälle pihalla ja nafta valui ruokakaivoon, kun tankki alkoi kiehuttaa. Palokunta sai tyhjentää kaivonkin ja silti nafta maistuu suussa.

    • Tietää millä ajaa

      Ensin oli suo, kuokka ja Jussi. Sitten keksittiin Fordin 1000 -sarja ja siihen se kuokkiminen loppu. Kyllä se vaan niin on, että jos joku onneton Valmettiin erehtyy hölmöyttään Fordin 1000 -sarjalaista vertaamaan, niin sen verran todettakoon, että kansalaisidentiteettiä pitää kyllä löytyä, mutta jos traktorista puhutaan, niin kyllä sen papereista kuuluu löytyä tuontisatama. Ja sitten mitä Massikkaan tulee Fordin 1000-sarjaan verratessa, niin niissä on kahden traktorin ääni ja kolmen kulutus.

    • ford 6610

      kyllä se ford ihan hyvä peli on.. perä ja laatikko on tosi kestäviä 5000:ssa. muistakaahan jos joskus olette ostamassa ford 6610:iä niin varokaa sitä -81vuosimallia! siinä on rattivaihteet. vaihdelaatikon rattaiden kulma on liian suuri ja näinollen rasitaa laakerita ja vaihteisto ei kestä. näissä traktoreissa on suunitteluvirhe! meille tuli täysin ylläyksen kun hajosi... pakki ei pysynyt päällä. helpoin ja halvin tapa oli laittaa foord 5000:sen vaihdelaatikko. pieniä muutoksia piti tehdä. vaihdelaatikon painen voitelu järjestelmä poistetiin. nyt laatikossa ja perässä molemmissa on oma öljy... näin parmpi. traktori on nyt tekniikoltaan niinkuin ford 6600.

    • 6610

      ne rattivaihteet on tosi hyvät kun niitä osaa käyttää!ja ne on 81-85 ne rattivaihteet.
      valmetin -02 sarjan ja fordin -10 sarjan koppeja ei voi ees verrata on se fordin koppi
      sen verta parempi.

    • Klasu

      Täällä tuulipukukansa tarinoi.On se ihme kun aina itselle sattuu hyvä traktorimerkki.Toisilla romuja.tai vääränmerkkisiä.Luulotautiin ei ole vielä lääkettä keksitty.Yleisin kansantautimme.

    • voortilla v -63

      Kysymys Ford 4630 traktorin hydrauliikasta: Mistä haen syytä, kun de luxe venttiileissä lohkolta toiselle siirtyminen ei pelaa?
      Olen jostain lukenut, että painetta ohjaa jonkinlaen hauliventtiili, jos se on jumissa
      se aiheuttaisi em. ongelman.
      Missä kohti hauliventtiili sijaitsee?

    • Pohoriskelija

      Joo-o on se, se on joo. Kyllä se on heikko joo, on se niin heikko joo. Tosi pehmonen lelu, pehmolelu suorastaan, on joo heikko pehmolelu.

    • oliver4

      apuva!
      Nyt pääsee sanomaan, kun foortti 5000en -72 moottori jumittui. Liian vähän voiteluöljyä käynnissä. Mitä tehdään? Pannaanko kaatopaikalle? Kannattaako yrittää korjata? Mitä maksaa? Kuka joppari ostaisi ja hakisi pois? vastatkee pian!

      • foortin tallissa

        Ei välttämättä suuri vika, mahdollisesti yksi laakeri leikannut kiinni, jos oikein hyvää tuuria on ollut. Maksaa kuitenkin, jos pitää alkaa täällä kyselemään. Hintaa tulee herkästi, jos ihan maksavat miehet tekee tuon remontin. Itse tehden ei välttämättä maksa, muutama sata euroa, tiivisteitä, laakeriliuskat, männänrenkaat... menee seuraavat 40 vuotta taasen.


    • Ne on heikkoja......

      ...on heikkoja, kyllä ne on sitten tosi heikkoja. Ei tarvitte ihimetellä, minkä takia suomen maatalous on heikoos kantuumis. Kun vorssonin/foorttin / never hollandin ostaa, niin maatalouden syöksykierre alkaa välittömästi. Vain ulosoton/konkurssin kautta pelastuu se, mitä pelastettavis enää on.

    • oliver4

      Osaisiko kukaan jelpata kuinka moottori irtoaa ukko-mestari 3.55:en alustalta. Konetta tarttis siirtää n. 10 cm eteen jotta akseli tulisi kytkimestä ulos. Lännen-tehtailta ei saanut neuvoa, koska laitteen kanssa pelanneet ovat muissa hiippakunnissa. heh-heh.

    • valmettimies

      kaikki

    • ajanut

      meillä on -68 ford 5000 ja siitä on ainakin nostolaitteen juuresta ne kiinnitys korvat pettäneet,mutta on soiva peli monessa hommassa ja ennenkaikkea laadukas

    • Anonyymi

      Ford 5000 traktorin heikkokohta on kuski. Ne kuolee ja niitä joutuu siksi vaihtamaan, traktori jatkaa menoaan uudella kuskilla. Ja viistonnisia on vielä paljon ihan oikeissa töissä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2201
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1700
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe