Miten kannattaa laitta sopimukseen kun talvella myy 80-luvun perämoottorivenettä, joka viime kesänä vedestä nostettaessa toimi, mutta josta vanhana veneenä ei tietysti koskaan voi tietää. Tarkoitus olisi että myyjän ei tarvitsisi olla koko ensi kesää varpaillaan, kuuluuko perästä ja toisaalta että ostaja voisi luottaa tekevänsä kaupan toimivasta laitteesta? Ostajan ehdotus on seuraava:
"Ostaja on tutustunut kaupan kohteeseen ja hän hyväksyy sen sellaisena kuin se on. Myyjä vakuuttaa, että vene on moottorin ja muun tekniikan osalta käyttökunnossa.
Mikäli moottorin tai tekniikan puolella kuitenkin ilmenee epäkuntoisuutta ensimmäisen 20h ajon aikana, on myyjä velvollinen maksamaan 50 % korjauskuluista. Olettaen, että vika ei ole ostajan itsensä aiheuttama."
Veneen myynti
18
2721
Vastaukset
- Ei mitään
Myyjä on tutustunut kohteeseen, ja hyväksyy sen sellaisenaan.
Mitään takuuta tai vastuuta ei todellakaan 80-luvun vehkeisiin anneta.
Ja yksityisten välisessä kaupassa ei sellaista takuuta voi vaatiakkaan.
Tuote on käytetty, kohta 30 vuotta vanha, se myydään käytännössä romuna, mitä se on.
Kuluttajasuojalaki koskee vain yrityksistä ostettuja tuotteita.
Myyjä voi vakuuttaa että kone toimi viime kesänä. Jos koneessa ilmenee vikoja vaikka ensimmäisen 1 tunnin aikana, ei myyjä ole millään muotoa velvolinen vastaamaan siitä, ellei vika ole ollut myyjät tiedossa, ja tuotetta ole myyty tarkoituksellisesti viallisena.- Lisäksi
Tietysti hinnan pitää olla sen mukainen, eli romuraudan kilohinta.
- Ei ei
Ei mitään takuuta vanhalle rakkineelle.
Mistä tiedät milloin 20 tuntia on täynnä?
Jollekin 20 tuntia on koko kesän ajot, annatko siis takuun koko kesäksi, syksyyn asti.
Antaisitko autolle takuun jos se on 30 vuotta vanha, että saan huudattaa sitä pihassa kaasu pohjassa 20 tuntia, eikä mikään hajoa?
Ei mitään takuita voi antaa, ei mikään liikekkään anna tuollaista takuuta vanhalle veneelle.
Ainoa mitä voit laittaa, jolla ei tosin ole mitään väliä on:
"Ostaja on tutustunut kaupan kohteeseen ja hän hyväksyy sen sellaisena kuin se on."
Suullisesti voi sitten taata että kunnossa se on, ja trailerille ajettu omin voimin, mitä sen jälkeen on tapahtunut, sitä ei tiedä itse pirukaan.
Eikö venettä saa ämpimään että voisi pöräyttää moottorin käyntiin? - 80-luvun romukasa
Ihan hyvä että joku nåitä mietteitään ottaa esille. Olen itsekin miettinyt samaa kun olen nettiveneen naurettavia pyyntihintoja seurannut.
Alkuperäiselle kysyjälle toistan mitä aiemmat ovat jo sanoneet: 80-luvun venepaketti on ja niin vanha että kannattaa miettiä maksaako ollenkaan mitään.
30-vuotias perämoottori on jo ikänsä puolesta niin vanha että ajotunneilla ei ole merkitystä. Osien saatavuus voi olla ongelma, ruosteiset ruuvit ei aukea ja väljyyttä on joka puolella. Toki voi olla että kone lähtee käyntiin mutta venemoottorin kuuluu olla suht varmakäyntinen (ainakin omasta mielestäni).
Samanikäinen vene on todennäköisesti ongelmajätettä. Poikkeuksetta peräpeilin vanerit on mätääntynyt mullaksi jota ei päältäpäin näe ja vaihto tuskin kannattaa jos ei sitä itse tee eikä laske työlleen yhtään hintaa. Poikkeuksena on joku veneharvinaisuus jolla on hintaa.
Ihan vinkkinä noista nettiveneen ylihinnoitelluista romukasoista voisin todeta että siitä ei ainakaan kannata ottaa mallia hinnasta. Vanhan romun ostamisessa on AINA riski. Niin kuin kaikessa muussakin liiketoiminnassa riskin kantajan on vaadittava siitä korvaus, eli tässä tapauksessa alhainen hinta.
Vanhojen romujen hintojen perusteella ostajilla on valtava tietämättömyys todellisesta hintatasosta. Esimerkiksi eräiden suosittujen kotimaisten alumiiniveneiden ohjehinnat ovat vain keino pitää jälleenmyyntihinta korkeana. Todellisuudessa veneet myydään usein kymmeniä prosentteja alle.
Jos ette usko voi tokivälittää teille helvetin kalliita romuja. - JormaTapio
Äh on oikeassa siinä, että mitään velvollisuutta ei myyjällä ole minkäänlaista takuuta antaa.
Jos myyjä kuitenkin vapaaehtoisesti haluaa tulla vastaan ostajan riskiin, niin minä en kuitenkaan suostuisi mihinkään prosenttiin korjauskuluista - kas kun korjauskulut voivat nousta suuriksi voi tuo 50% vaikka ylittää moottorin kauppahinnan ja myyjä joutuukin maksumieheksi. Parempi laittaa jokin rajoite, vaikka "myyjä velvollinen maksamaan 50 % korjauskuluista, kuitenkin korkeintaan X% kauppahinnasta" (mikä on X:n arvo, siihen en ota kantaa).
Takuuajan vaihtaisin kalenteriajaksi, esim. 1.6.2009 mennessä - silloin se on yksiselitteinen ja molempien todettavissa. Myyjän on paha väittää vastaan jos ostaja tulee syyskuussa hajonneen koneen kanssa ja sanoo että ajettu on vain 19 tuntia...
Kun ostin nykyisen veneeni talvella myös, niin kauppahinnasta sovittiin 10% maksettavaksi vasta kesällä, ajankohta valittiin niin että sitä ennen laskea veneen veteen ja testata. Merikytkimestä löytyikin korjattavaa, joka hoidettiin ilman riitaa tuon 10% rahan kautta (ei mennyt kokonaan).
Kannattaa muistaa että tuollainen sopimus on oikeudellisesti sitova.- huomioita
JormaTapiolta tuli järkeviä asioita.
Missään tapauksessa ei pidä mennä ostajalle lupaamaan, että maksaa puolet kaikista korjauskustannuksista ilman ylärajaa. Jos huono tuuri käy, korjauttaa ostaja koko 500€:n moottorin uutta vastaavaan kuntoon 3000€:lla ja myyjä maksaa puolet. Tällaisia tapauksia on omakotitalokaupoissa eli on löytynyt hometta ja ostaja on teettänyt 100 000 euron taloon 200 000 remontin, eli vaihdattanut kaikki sisärakenteet, myyjän piikkiin. Ei mitään järkeä.
Jos tavara on oikein hinnoiteltu, ei sen myymisessä ole mitään ylitsepääsemättömiä esteitä eikä kannata vetää itseänsä löysään hirteen sen takia.
Suosittelen, että tavara myydään siinä kunnossa kuin se kaupantekohetkellä on ja piste.
Koekäyttö on haluttaessa mahdollista järjestää vaikka TI-hallissa vesiletkun ja huuhtelumuhvien kanssa niin, että ostaja voi todeta koneen toimivan. Aikoinani itsekin ostin veneen ja siinä kiinni olevan peräprutkun kovalla pakkasella. Letkulla jäähdytysvettä ja kone tulille. Sitä en huomannut, että avoveneen pilssiin oli jäätynyt 200 litraa vettä jota ajelutin puoli Suomea trailerilla :)).
- TJ..
No tuossahan tekstin loppupätkä kumoaa ensimmäisen, myyjän kannalta oleellisen lauseen. Riitatilanteessa tuota ihmetellään tuomioistuimessa ja se maksaa varmasti enemmän kuin tuo vene.
Eli sopimukseen ainoastaan tuo eka lause: Ostaja on tutustunut kaupan kohteeseen ja hän hyväksyy sen sellaisena kuin se on.
Koeajot omistusoikeuden siirto sun muut pitää tietysti sopia erikseen. - jareta
Juu melko pitkälle samaa mieltä mitä muutkin ovat tässä sanoneet. Älä sitoudu prosenttimäärään, äläkä tuohon 20h rajaankaan. Ei tuon ikäisessä moottorissa ole edes kai tuntimittaria jolla sen todentaisi ja vaikka olisikin ei kannata sitoutua silti.
Jos haluat jonkunlaisen "takuun" hyvän tahdon osoituksena antaa, niin muotoile sopimukseen lause, että ostaja ja myyjä osallistuvat esim 1.5. yhteiselle koeajolle jossa todetaan moottorin toimivuus ja jos moottorissa ilmenee merkittävää vikaa on ostajalla mahdollisuus perua kauppa. - seuraava ostajaa
Jos ostaja alkaa vaatia tollasia pykäliä paperiin, niinn sillon mulla jo soi hälytyskellot, että tää niuhottaja luulee saavansa uuden laitteen ja soittelee joka pikkujutusta perään koko kesän. Lopettasin kaupanteon mokoman kanssa heti ja odotan seuraavaa ostajaa. Suurimmalle osalle ostajista riittää pelkkä kuittivihkon kuitti tositteeksi kaupoista, osa ei tarvii mitään lippuja vanhasta paatista.
- vanhastakin
Vanhastakin veneestä on tehtävä kauppakirja. Sillä osoitetaan veneen omistusoikeus rekisteröitäessä. Rekisteröimättömässäkään kirjasta ei ole haittaa. Malleja löytyy netistä mutta se voi olla melko vapaamuotoinenkin kunhan siitä on identifioitavissa kaupan kohde, myyjä ja ostaja sekä onko kauppahinta maksettu. Samanlainen kauppakirja molemmille osapuolille. Allekirjoitukset rahanvaihdon yhteydessä.
- Venemyyjä
vanhastakin kirjoitti:
Vanhastakin veneestä on tehtävä kauppakirja. Sillä osoitetaan veneen omistusoikeus rekisteröitäessä. Rekisteröimättömässäkään kirjasta ei ole haittaa. Malleja löytyy netistä mutta se voi olla melko vapaamuotoinenkin kunhan siitä on identifioitavissa kaupan kohde, myyjä ja ostaja sekä onko kauppahinta maksettu. Samanlainen kauppakirja molemmille osapuolille. Allekirjoitukset rahanvaihdon yhteydessä.
Kauppakirjaa tässä hiotaankin koska vene on rekisteröity ja ostajaehdokaskin haluaa sen rekisteröidä. Ongelma tosiaan vaan on se että on talvi joten koeajo on hankalaa, ja ostajan ja myyjän välinen etäisyyskin on parisataa kilometriä.
Mutta en tosiaan itsekään ole taipuvainen mitään 20 tunnin takuuaikoja antamaan, vaikka toimivana veneen trailerin päälle syksyllä ajoinkin. - en ole katunut
Venemyyjä kirjoitti:
Kauppakirjaa tässä hiotaankin koska vene on rekisteröity ja ostajaehdokaskin haluaa sen rekisteröidä. Ongelma tosiaan vaan on se että on talvi joten koeajo on hankalaa, ja ostajan ja myyjän välinen etäisyyskin on parisataa kilometriä.
Mutta en tosiaan itsekään ole taipuvainen mitään 20 tunnin takuuaikoja antamaan, vaikka toimivana veneen trailerin päälle syksyllä ajoinkin.Joitakin vuosia sitten omaani ostaessa vene oli talviteloillaan. Kauppakirjaan merkittiin sovittu käsiraha ja sovittiin että se palautetaan mikäli koeajossa vene osottautuu ihan sudeksi. Loppusumma koeajon yhteydessä.
Vene osottautui sellaiseksi joksi myyjä sen kuvailikin. Kaikki myyjän puheet pitivät paikkaansa. Tosin näin hänen uuden veneprojektinsa joka jo kertoi paljon myyjän taidoista ja huolellisuudesta.
Minkäänlaista ei jäänyt hampaankoloon kummallekaan osapuolelle. He olivat veneeseen kiintyneitä ja niin olen nyt minäkin. Vene oli asuttava keskikonepaatti. Vanha mutta mainio.
Kaikille ei varmasti satu näin luotettavaa kauppakumppania mutta ostos kannattaa aina tarkistaa ja takaportti jättää koeajon jälkeen. - Ei pakollinen
vanhastakin kirjoitti:
Vanhastakin veneestä on tehtävä kauppakirja. Sillä osoitetaan veneen omistusoikeus rekisteröitäessä. Rekisteröimättömässäkään kirjasta ei ole haittaa. Malleja löytyy netistä mutta se voi olla melko vapaamuotoinenkin kunhan siitä on identifioitavissa kaupan kohde, myyjä ja ostaja sekä onko kauppahinta maksettu. Samanlainen kauppakirja molemmille osapuolille. Allekirjoitukset rahanvaihdon yhteydessä.
Irtaimen myynnissä ei kauppakirja ole mitenkään pakollinen, mutta erittäin suotava tietenkin.
- pakko
vanhastakin kirjoitti:
Vanhastakin veneestä on tehtävä kauppakirja. Sillä osoitetaan veneen omistusoikeus rekisteröitäessä. Rekisteröimättömässäkään kirjasta ei ole haittaa. Malleja löytyy netistä mutta se voi olla melko vapaamuotoinenkin kunhan siitä on identifioitavissa kaupan kohde, myyjä ja ostaja sekä onko kauppahinta maksettu. Samanlainen kauppakirja molemmille osapuolille. Allekirjoitukset rahanvaihdon yhteydessä.
Maistraatin tädille riittää kyllä rekisteröintiin kuittivihkoon kirjoitettu kuitti tai autokaupasta tuttu AKE:n valmis luovutuskirja lomake. Ei tarvi sorvata pykäliä, nimet, paatin tiedot ja päiväys paperiin ja se on siinä! Jopparina tykkään tosta luovarista koska siinä ei näy kauppahinta, mukavampi myydä eteenpäin kun itsellä on luovariketju vanhan omistajan rekisteriote.
- YKSITYISHENKILÖLLÄ EI OLE V...
Muistakaa että sillä kauppakirjalla voi pyyhkiä perseensä jos on kahden yksityishenkilön välinen kauppa! Eli sinulla myyjänä ei ole mitään velvoitteita korjata/maksaa korjauksista/purkaa kauppa jos koneessa ilmenee vikaa. Voit siis myydä ihan vapaasti täyttä paskaa hyväkuntoisena
- Noinkaan.
Jos tietoisesti myyt viallisen koneen ehjänä, olet syyllistynyt petokseen.
Ja tästä löytyy minulla henk koht tapaus.
- syksyllä
Myin omani syksyllä. Vene trailerilla. Lyötiin koneen perä vesisaaviin ja tulille. Siinä koneen hyrrätessä raha vaihtoi omistajaa ja vedettiin nimet kauppakirjaan. Eli kone täysin toimintakuntoinen, jonka oli myös ostaja todennut.
Oli hieman vaivaa, mutta toimi hyvin, eikä jäänyt kummallekaan mitään epäselvää. Ostaja kuuluu edelleen kaveripiiriin. Tuolloinkin koneen vm -88.- Venemyyjä
Pääsimme ostajan kanssa sellaiseen sopuun että ostajalla on keväällä jäiden sulettua tunti koeajaa vene 1.5. mennessä, ja jos olennaista vikaa käytön kannalta ilmenee, olen velvollinen korvaamaan puolet korjauskustannuksista, kuitenkin enintään 180 euroa.
Tiedän että vikaa ei ilmene, mutta nyt voi ostajakin nukkua yönsä rauhassa.
Kiitos kaikille vinkkejä antaneille!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462771Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201539Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57987Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15984Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27934Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm81898- 80888
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829