1v tyttö, paino ei nouse, APUA

epätoivoinen äiti

Hei,

Minulla on aika tarkalleen vuodenikäinen tyttö, jonka paino on viimeisen puolen vuoden aika noussut vain 400g. Mitat ovat nyt 71,5cm ja paino 7,4kg. Tyttö syö kuin hevonen, mutta painokäyrät laskee kuin lehmän häntä. Alan olla epätoivoinen. Enkä todellakaan ole helposti huolestuvaa sorttia

Paino-ongelmat alkoivat samoihin aikoihin, kun kiinteät aloitettiin. Samalla kuvioihin tuli jatkuva yöheräily. Yhtenä iltana en ehtinyt syöttää iltapuuroa ja sinä yönä tyttö nukkui paljon paremmin. Jätimme iltapuuron pois ja yöt vähän helpottuivatkin. Paino ei edelleenkään noussut.

Marraskuussa päästiin lääkärille. Jossa otettiin perusverenkuva, keliakiaseula, maksa-arvot, allergiaseula, kilpirauhasarvot. Allergioista ei kuitenkaan lääkärin mielestä voinut olla kysymys, koska iho-oireet vähäiset ja allergiat eivät kuulemma oireile vain yöllä.

Joulukussa lääkäri kertoi soittoajalla, että testeissä muut arvot normaaleja, mutta d-vitamiini näyttäisi olevan alhaalla (olen aina antanut d-vitamiinin tytölle säntillisesti, joka ilta). Ainoa neuvo lisätä rasvaa ruokaan ja d-vitamiini kontrolloidaan maaliskuussa.

Nyt viime neuvolakäynnillä paino ei siis edelleenkään ollut noussut (lisärasvasta huolimatta) paljoakaan. Painokontrolli on maaliskuussa. Tytöstä on alkanut tulla päiväsaikaankin kärttyinen ja erittäin nälkäinen. Tunti aamupuuron jälkeen (aikuisen annoksen) tyttö itkee "phuu phuu" (=puuroa) ja yrittää kiivetä syöttötuoliinsa.

Voisiko kyse olla keliakiasta vaikkei näkynytkään veriseulassa? Olisiko teillä kellään minkäänlaista vinkkiä? Tässä vaiheessa olisin kiitollinen pienen pienestäkin tiedonmurusesta. Alan olla todella neuvoton.

6

4562

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei saa varmaa

      tietoa pelkän veriseulan avulla, vaan pitää ottaa koepalat. Kyseessä voi olla myös joku eksoottisempi imeytymishäiriö, kiihtynyt metaboliikka tai joku harvinaisempi syndrooma. Noista tavallisimmista ongelmistahan tutkiminen aloitetaan ja niitä poissulkemalla harvinaisempia kohti.

      Itselläni on ollut d-vitamiinin vajausta, ja se on johtanut lähinnä ylettömään väsymiseen ja kognitiivisten toimintojen heikentymiseen, mutta kannattaa se nyt hoitaa ensimmäisenä kuntoon, niin että sen vaikutus voidaan sulkea pois. Sen enempää en osaa auttaa.

      • !!!!!!!

        no mikset anna sille lisää sitä puuroa jos kerran nälkä on? ehkä syökin liian vähän ja siksi ei paino nouse.


      • epätoivoinen äiti
        !!!!!!! kirjoitti:

        no mikset anna sille lisää sitä puuroa jos kerran nälkä on? ehkä syökin liian vähän ja siksi ei paino nouse.

        Jeps, jeps. Kyllä minä lapselleni ruokaa annan kun hän on nälkäinen. Se nyt vain ei valittevasti ilmennyt tekstistä. ;) Minun maalaisjärjellä tuollaisella syömisellä pitäisi myös painon nousta. Esikoinenkin syö varmaan kolmasosan kuopuksen ruokamäärään verrattuna ja kasvaa silti ihan normaalisti.


    • äitipöllö

      "Paino-ongelmat alkoivat samoihin aikoihin, kun kiinteät aloitettiin. Samalla kuvioihin tuli jatkuva yöheräily."

      Mikä oli ensimmäinen kiinteä ruoka? Suosittelen, että jätät sen kokeeksi pois parin viikon ajaksi.

      Jos annat D-vitamiinin illalla, voi se häiritä yöunia, jos on sopimaton. Ja tuohon D-vitamiinivajaukseen sellainen kannanotto, että voi olla että kannattaa ehkä kokeilla toista valmistetta. Esim. Dee-tipat- nimisessä valmisteessa ja Minisun tableteissa D-vitamiini on helpommin imeytyvässä muodossa kuin Jekovit- ja DeVitol-tipoissa.

      Allergiaa voi olla vaikka iho ei oireilisi ollenkaan. Meillä olisi kaksi lasta päässyt jo hengestään jos olisi tuijotettu vain ihon kuntoa. Jos maito ja viljat sopivat, voi minkä tahansa muun yksittäisen ruoka-aineen jättää kokeeksi pois lapsen ruokavaliosta pariksi viikoksi ilman lääkärin lupaakin. Parin viikon päästä sitten pitää ottaa se takaisin ruokavalioon. Näitä muutoksia tehdessä kannattaa pitää kirjaa lapsen voinnista ja siitä mitä hänelle on syötetty.

      Ruoka- ja oirepäiväkirja on hyvä apuväline kun selvitetään, onko ruokavaliossa jotain mikä tekee lapsen kipeäksi.

    • nimetön..

      Matoja ei ole? Esim kihomatoja?? Nehän häiritsee yöllä.

      Kyllähän se keliakia pitäs näkyä verestä, ku ne arvothan olis jo koholla, vaikka olis vasta herkkyys keliakiaan, ja ei vaan olis vielä puhjennut.

      Anna sitten tunnin päästä lisää ruokaa, jos sillon jo nälkä.

    • kokoisia

      te vanhemmat sitten ootte? mä olen itsekin hoikka ja lapsieni painosta on vuohotettu aina neuvolassa. että ajattelin vaan tuota lapsesi kokoa, jospa periytynyt. mun tyttö oli 1v1kk 7900g ja 75.5cm. otettiin vuoden iässä verikokeet. kaikki ok. ei kyllä ole ruuan perään vaan saa houkutella.. mä olin kanssa jo ihan huolissaan kun neuvolan ei höösä lääkärikin sanoi että kyllä nämä verikokeet olisi hyvä tarkistaa. aijemmin en huolehtinut koska kaikilla lapsillani on laskenut painokäyrä kun lehmänhäntä tiettyyn ikään ja alkanut kiinteiden alettua. löytänyt tietyn linjan eli -2 jossain iässä. voit toki tutkimuksiin laittaa. mutta tämä on ehkä vain sinun lapsesi tahti kasvaa. tuon ikäiset kuluttaa tosi paljon kun on paljon tutkittavaa! mun mielestä lapsen pitäisi saada kasvaa omaa tahtiaan ilman tolkutonta rasvan kaa löträystä ja tuputusta(ei ollut sun ongelma). nauti lapsestasi, mulla meni monta kktta turhaan murehtimiseen. ihana ulkoilusää! taidan lähteä ulos lasten kanssa! mukavaa kevättä teijän perheelle!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      70
      1362
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1090
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      957
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      772
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      712
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      711
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      369
      703
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe