Moikka. Eli niinkuin otsikko jo kertookin kyselen raskausmyrkytyksestä. Millaisia oireita teillä sen kokeneille on ollut ja onko kaikki oireet ilmaantuneet? Esim onko aina ollut valkuaista virtsassa ja mihin vuorokauden aikaan turvotus ollut pahimmillaan? Miten huomasitte raskaumyrkytyksen? huomasitteko itse kotona vai tuliko vasta neuvolassa ilmi? Jostain myös kuulin että raskausmyrkytyksen oireet saattaa helposti sekoittaa raudanpuutos tilaan. Eikö sitten nämä kaksi voi olla yhtä aikaa? Jos raudan puutteen vuoksi on heikko olo ja päätäsärkee jne...niin eikö kannata huolestua? Mistä voi tietää johtuuko oireet raskausmyrkytyksestä vai raudan puutteesta?
Itselläni RR ollut aika matala koko raskauden ajan ja pysynyt lukemissa 110/70- 120/79. Turvotusta ollut vain jaloissa. Valkuaista virtsassa ei ole ollut kuin ihan minimaalisen vähän, niin että sticksatessa väri muuttuu toooosi vähän niin ettei ole kuulemma ollut mitään hätää. Itselläni myös koko raskauden ajan hemoglobiini ollut matala eli ollut raudan puutetta. Alussa arvo oli 135 ja raskauden edetessä arvo tippunut entisestään. Nyt kahdella viimeisellä kerralla arvo ollut 105 ja 110. Vaikka rautatippoja (maltofer) syönkin niin ei häävisti arvot ole nousseet. Ensin otin päivässä 40tippaa = vastaa 100mg. Kun arvo ei noussut niin annos nostettiin 80tippaan/vrk. Sen jälkeen en tiedä paljonko arvo ollut kun en ole neuvolassa nyt käynyt. Oireena mulla raudan puutteesta väsymys ja jaksamattomuus, ei muuta.
Nyt keskiviikkona ( tai no siis eilen) alkoi pieni päänsärky jota ei ole ollut aiemmin koko raskaudessani. Nyt RV 29 5. Ei anakaan ole aiemmin johtunut raudanpuutteesta. Sormet ovat alkaneet turvota. Nyt yöllä kolmen aikaan kun heräsin vessaan huomasin että sormia puristaa ja olihan sormet turvoksissa sen verran että sormuksia oli vaikeampi saada pois. Ennen khlasormuskin ollut niin löysä että meinaa tippua ja lähtee ihan kevyesti vetämällä pois. Päätä särki edelleen vähän. Mittasin RR koti rannemittarilla ja tulos oli 134/79 ja pulssi 90. Ei nyt mitenkään noussut.
Miten nopeasti raskausmyrkytyksen oireet voivat kehittyä? Missä turvotus näkyy eniten ja onko oltava tosi turvoksissa ennen kuin voi viitata myrkytykseen? Mummillani oli kahteen otteeseen raskausmyrkytys jamolemmilla kerroilla menetti lapsensa 7kk tienoilla. Tuolloin tietysti hoitokeinot olivay mitä olivat. Muuten suvussa ei tietääkseni ole raskausmyrkytystä ollut.
Onko syytä huoleen?
Kiitos kaikille jotka malttoivat luke loppuun asti ja jos jaksoivat vielä vastata. Hyvää odotusta kaikille.
raskausmyrkytys
6
2695
Vastaukset
- -kokenut-
Se voi tulla tosi nopeasti. Minulla RR pysyi "normaalialueella" ihan loppuun saakka ja proteiinit poissa pissasta. Ainoastaan jalat turposivat niin että tarvitsin tukisukkia. Raskausmyrkytys kehittyi parissa yössä...muistan voineeni huonosti...ja kun se todettiin niin proteiinit oli jo yli 6 g (viikko aiemmin miinuksella) ja samalla tulikin jo kouristukset ja hätäsektio samantien eli lapsi oli syntynyt tunnin sisällä raskausmyrkytyksen toteamisesta. Myrkytys pahani sitten syntymän jälkeen.
- --------
älä pienistä pääkivuista huolestu, tuskin on myrkytys kun paineet pysyy kuosissa noin hyvin.
mulle kerrottiin neuvolassa, että kun verenpaine nousee yli 145/90 niin sillon pitää lähteä sairaalaan. ja muita merkkejä on kova pääkipu, ylävatsakivut, pallot ja sahalaidat näkökentässä sekä KOVA turvotus.
turvotus on suurimmalla osalla normaalia vaikka se tuntuu siltä, että on niin hirvittävän turvoksissa :) itellä oli ihan koko kroppa turvoksissa, naamaa myöten. ja kun ei turvotus lähtenyt naamasta yön aikana niin silloin terkka vasta huolestui. ja kädet oli raskauden puolivälin jälkeen aivan paskana, tiskaaminenkaan ei enää onnistunut..
mulla oli kaikki raskausmyrkytyksen oireet mutta itse myrkytys vain jäi puuttumaaan :) mutta oli kyllä sitten istukan toiminnan kanssa ongelmia jotka paljastuivat kun myrkytysta etsiskeltiin..
jos huolettaa niin soita neuvolaan. - tämmönen.
Mulla oli myös alkuraskaudesta lähtien raudanpuutosta ja söin rautalisää.
Raskausmyrkytys todettiin sitten kun tuli valkuaista virtsaan. Ensin sitä oli vähän, tuli yksi plussa. Terkkari lähetti sairaalaan lisätutkimuksiin. Siellä tulikin seuraavana päivänä kaksi plussaa ja jouduin saman tien jäämään sairaalaan. Verenpaineet nousi kokoajan ja valkuaista oli aina vaan enemmän, turvotusta oli kans, mitään muita oireita mulla ei ollut.
Synnytys käynnistettiin 37 0. Sairaalaan olin joutunut sisälle viikolla 35.
Synnytyksen jälkeen lähti verenpaineet ja valkuaiset laskuun, mutta sitten tulikin veritulppa riski..kun oli verenpaineet olleet nin pitkään korkkealla. Sekin hoitui viikon lääkekuurilla. - .
"""D-vitamiinikokoukseen Bruggeen, Belgiaan kokoontui 2009 lopulla tutkijoita kaikkialta maailmasta. Lamberg-Allardt oli myös mukana.
Lastentautiopin professori Bruce Hollis (Medical University of South Carolina) esitti Carol Wagnerin kanssa tulokset noin 500 raskaana olevan naisen D-vitamiinihoidosta; hoitokoe oli satunnaistettu kaksoissokkotutkimus. Tätä 5 miljoonan dollarin tutkimusta rahoittivat Thrasher Fund ja Yhdysvaltain terveysvirasto, NIH.
Odotavat naiset jaettiin kolmeen ryhmään, jotka saivat D-vitamiinia 10, 50 tai 100 µg päivässä. Tulosten mukaan 100 µg/vrk oli turvallista (ei yhtään ainutta sivuvaikutusta), mutta näiden äitien vauvojen seerumin D-vitamiinipitoisuus (S-D-25) nousi keskimäärin vain 27 ng:aan/ml (67 nmol/l), mikä merkitsee sitä, ettei edes 100 µg/vrk ole kylliksi äidin ravintolisänä, sanovat tutkijat.
Raskauskomplikaatioita, kuten ennenaikaisia synnytyksiä ja tulehduksia ilmeni vähiten niillä naisilla, jotka saivat D-vitamiinia 100 µg/vrk. Naisilla, joille annettiin vain 10 µg/vrk ilmeni kaksi kertaa enemmän komplikaatioita kuin 100 µg/vrk saavilla naisilla.
Suomessa valtion ravitsemusneuvottelukunta aikoo pitää suosituksen ennallaan eli raskaana oleville se on 10 µg/vrk. Onko se viisasta ajatellen odottavia äitejä ja heidän vauvojaan?""""
"""D-vitamiinin puutos raskaana olevilla naisilla Yhdysvalloissa ja valtaosassa maailmaa on epidemian luonteinen. J. M. Leen, M.D., Ph.D., ja muiden tutkimus totesi 50 % äideistä ja 65 % näiden vastasyntyneistä kärsivän D-vitamiinin puutoksesta, vaikka useimmat äidit ottivat D-vitamiinia sisältävää vitamiinia (Suomessa suositus 10µg/vrk lisäravinteena raskaan olevalle) ennen synnytystä.
Sikiö käyttää äidin D-vitamiinia ja siksi vitamiinin tarve raskauden aikana lisääntyy. Äidin vitamiinipitoisuus tahtoo laskea kolmannessa raskauden vaiheessa. Tutkimukset osoittavat, että S -D-25 mitattuna napanuorasta synnytyshetkellä on noin 80 % äidin veritasosta.
Ankara puutos raskauden aikana voi luonnollisesti johtaa riisitautiin vastasyntyneellä, mikä johtuu lapsen luuston mineraalien vähyydestä. Erään toisen tutkimuksen mukaan mitä korkeampi äidin S -D-25-taso, sitä alempi on raskauskouristuksen esivaiheen todennäköisyys. Eläinkokeet osoittavat, että D-vitamiinin puutos vaurioittaa pysyvästi sikiön aivoja.
Tutkimukset osoittavat selvästi, että nykyinen suositus 400 ky/päivä (10µg) on riittämätön raskauden aikana eikä nosta merkittävästi napanuoran D-vitamiinitasoa. Hiljattain tehty tutkimus osoitti, että raskaana olevilla naisilla, jotka ottivat 800 ky (20µg) D-vitamiinia alkaen viikosta 27 synnytykseen asti, oli edelleen alle 20 ng/ml (50nmol/l).
Kun tämä kirja oli menossa painoon, ilmestyi uusi artikkeli D-vitamiinista ja raskaudesta. Lääkärit seurasivat 253:a synnytystä bostonilaisessa sairaalassa 2005-2007. Kun lääkärit kontrolloivat muita variaabeleja, he totesivat, että alhaisen D-vitamiinitason alle 15 ng/ml (37,5 nmol/l) omaavat naiset joutuivat neljä kertaa todennäköisemmin keisarinleikkaukseen kuin naiset, joilla oli vähemmän puutosta D-vitamiinista.
Mielipiteeni on, että raskauden aikana naisten tulisi tarkistuttaa D-vitamiinitasonsa noin joka kolmas kuukausi, ja heidän lääkärinsä pitäisi hoitaa heitä ylläpitämään yli 30 ng/ml:n (yli 75 nmol/l) tason ja mieluummin yli 40 ng/ml (80 nmol/l). Joissakin tilanteissa 4000-5000 ky:ä (100-125 µg) D-vitamiinia päivässä saattaa olla välttämätön normalisoimaan äidin D-vitamiinin niin, että se on vähintään yli 30 ng/ml (75 nmol/l)."""
Suomalaisten keskiarvo on alle 40 nmol/l.
http://www.kolumbus.fi/lootuskirja/d-vitamiini.htm
"""""""Raskaana oleva nainen tarvitsee D-vitamiinia 100 µg päivässä. Se vähentää ensisynnyttäjien raskausmyrkytyksen (pre-eklampsian) riskiä noin neljänneksellä, osoittaa yli 23 000 naisen tutkimus Norjan kansanterveyslaitokselta. Myös Kanadassa British Columbian yliopisto tutkii raskaana olevien naisten D-vitamiinilisää.
- Nämä tulokset ovat sopusoinnussa muiden raporttien kanssa D-vitamiinin suojavaikutuksesta raskausmyrkytyksessä, kirjoittavat tutkijat.
Pre-eklampsian oireena on naisen verenpaineen kohoaminen ja virtsaan alkaa erittyä valkuaista, mikä merkitsee munuaisvauriota. Maailmanlaajuisesti raskausmyrkytys aiheuttaa vuosittain noin 60 000 kuolemaa. """"
http://tinyurl.com/lb4ply - kovin yksilöllistä
Raskausmyrkytyksen oireet voivat olla kovin yksilölliset. Kaikkia oireita ei tule kaikille. Toisille myrkytys kehittyy viikkojen saatossa (kuten minulle) ja toisille se tulee yhdessä yössä. Turhaan hysteriaan ei kannata kuitenkaan lietsoutua, raskausmyrkytyksen saa vain 1% odottajista ja sitä osataan hoitaa meillä hyvin. Neuvolan seuranta on riittävä ja voit luottaa heidän ammattitaitoonsa.
Itselläni raskausmyrkytys alkoi verenpaineen nousulla. Nousu ei ollut mitään hurjaa, vaan tapahtui pikku hiljaa. Pelkkä verenpaineen nousu loppuraskaudessa ei tosin tarkoita vielä raskausmyrkytystä. Kun verenpaine nousi n. 150/90 (ennen raskautta mulla oli 135/85), niin myös pissaan tuli proteiinia. Pahoinvointi lisääntyi myös - tosin oksensin muutenkin koko raskauden. MItään päänsärkyä, näköhäiriöitä tai muuta ei mulla ollut. Mielestäni itse en ollut erityisen turvonnut, mutta synnärille jäi niin paljon painoa, että kaiketi sitä turvotusta oli sitten tasaisesti jokapaikassa. Diagnoosiksi sain keskivaikean raskausmyrkytyksen. Lapsemme syntyi lopulta kiireellisellä sektiolla ja vaikka lähti 2pisteen poikana elämään, niin on nykyisin täysin terve kolmevuotias.- kovin yksilöllistä
Ja mainittakoon vielä, että oireet alkoivat rv36. Olin sairaalahoidossa myrkytyksen vuoksi neljä viikkoa ja lapsi syntyi viikolla 41, kun käynnistys ei tuottanut tulosta. Ensimmäinen käynnistysyritys oli jo viikolla 38.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495739- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434490Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522966Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197