Pernisiöösi anemia

mami70

Sain pari vuotta sitten diagnoosin pernisiöösi anemiasta ja tähystyksessä todettiin myös atrofinen gastriitti. Suvussani on ollut pernisiöösi anemiaa ja hoidettu piikityksellä. Lääkärin mukaan "hätää ei vielä ole"( siis 2 vuotta sitten )Nyt vuoden verran olen tuntenut outoja olotiloja,todella väsynyt,raajakipuja ja pahinta on muistin heikkeminen ja puheeni on mennyt katkonaiseksi,kun muistelen sanoja. Ts.vaikuttaa välillä päivittäiseen työhöni,vireyteeni.
B12 arvot otettiin puolivuotta sitten ne olivat 320 (lääkärin mukaan hyvät,ei hätää ja ei toimenpiteitä)
Mitkä teillä sairastuneilla on ollut arvot,jotta olette saaneet helpotusta olotilaanne?
Ja eikö nämä arvot ole myös yksilöllisiä? Haluaisin vielä joskus tuntea sen että jaksaa,herätä aamulla virkeänä ja olla päiviä ilman särkylääkkeitä.

5

570

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sä pyytää

      pyytää mielenrauhan vuoksi (ton sun taudin) kanssa
      B12-TC2 verikoetta, joka antaa sen tarkemman määrän (aktiivi)? Joskus sitä
      suositeltiin, jos B12 alle 250
      (alaraja 170) ihan kaikille tapauksille.

    • ellis

      Ymmärtääkseni pernisiöösi anemia diagnosoidaan vasta kun veriarvot b12-vitamiinin osalta ovat alhaiset ja kun sairastaa atrofista gastriittia. Atrofista gastriittia voi sairastaa ilman, ettei vielä ole puhjennut ko. anemiaa tai edes puhkea lainkaan. Näin siis olen ymmärtänyt.

      Itse sairastin atrofista gastriittia ennen kuin veriarvot putosivat b12-vitamiinin osalta niin alas, että diagnosoitiin pernisiöösi anemia ja että aloin saamaan "piikkihoitoa". B-12 vitamiiniarvot olivat tuolloin 156.

      Jos sulla on oireita, kannattaa pyytää lekurin tsekata vitamiiniarvot. Luin jostakin, että oireilua voi tulla ennen kuin arvot ovat niin matalalla, että hoito aloitetaan.

      • juuri ...

        tähän tarkoitukseen - sillä saadaan
        tarkemmat aktiivi lukemat ja voidaan
        tehdä jotakin ennenkuin yleinen B12
        arvo laskee.

        Paljonko arvot sulla nyt on?


      • ellis
        juuri ... kirjoitti:

        tähän tarkoitukseen - sillä saadaan
        tarkemmat aktiivi lukemat ja voidaan
        tehdä jotakin ennenkuin yleinen B12
        arvo laskee.

        Paljonko arvot sulla nyt on?

        Jos ihan oikein muistan =)) niin arvot huitelee jossain 360 tienoilla (ennen piikkiä). Alussa ne pysytteli neljänsadan yläpuolella.


    • PernisiöösiTaudinHoito

      Tällainen on asiantuntijan lausunto minulle asiasta:

      " Pistoshoidon aloittamisen jälkeen seurantaverikokeille ei ole tarvetta, ne osoittaisivat vain, että pistos on annettu. Hoidon vaikutus todetaan anemian korjaantumisella ja mahdollisten hermoston oireiden korjaantumisella.
      Hermovaurioiden korjaantuminen voi kestää useita kuukausia ja kaikki oireet eivät välttämättä häviä.
      Pistoshoitosi on ollut suositusten mukaista, alkuun tiheät annokset ja jatkossa ylläpitohoito kolmen kuukauden välein. Joillakin potilailla voidaan tarvita hieman tiheämpää ylläpitohoitoa, esim. 2 kuukauden
      välein. Tärkeää on myös poissulkea sekä folaatin että raudan puutteet sekä selvittää onko muita syitä oireiden taustalla.

      Tällainen on tilanne oikeasti nykyhetkessä.
      Oli pakko mennä yksityiselle lääkärille jolla on kokemusta Pernisiöösi anemian hoidosta, sitä ei sairaalan lääkäreillä näköjään ole.
      Tällä hetkellä saan pistokset viikon välein ( jo muutamia kuukausia ) ja hieman tuntuu siltä että oloni alkaa tuntua siltä että jotain myönteistä alkaa olotilassani tapahtua parempaan suuntaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1575
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1222
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1056
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe