Olen tässä "sairastellut" refluksitautia about. 6 kuukautta. Kävin yli vuosi sitten ruokatorventähystyksessä jatkuvan pahoinvoinnin takia ja sieltä ei löytynyt mitään muuta kuin _hieman_ löysä LES-sulkija. Noin. 9kk tähystyksen jälkeen minulla alkoi karmea närästys, mikään ei tuntunut siihen auttavan.
1-3kk päästä maha alkoi olemaan jo ihan suht. siedettävässä kunnossa, johtuen varmaankin siitä että suuhuni en paljon ruokaa / juomia laitellut.
Nyt siis syön joka päivä 2 x 150mg H2-salpaajia 30mg aamuisin tyhjään mahaan Zoltia, jonka olen todennut minulle parhaimmaksi lääkkeeksi kolmesta.
Ruokavalio on tiukka, en syö suklaata, en polta (en ole koskaan polttanutkaan), en juo kahvia ja en syö vahvasti maustettuja ruokia. Mutta silti minulle tulee aina silloin tällöin oireita, jotka kestävät yhdestä päivästä kolmeen päivään ja sitten taas häviävät. Ja koko ajan siis noudatan tätä tiukkaa ruokavaliota.
Nyt on alkanut tehdä mieli sitä alkoholia, kannattaako minun edes kokeilla että mitenkä se vaikuttaa mahaan vai jätänkö suosiolla sikseen? Jos päätän kokeilla, minkälaista alkoholia refluksipotilaan "kannattaisi" nauttia? Olen kuullut että punaviini on kaikista pahin, että se aiheuttaa närästystä. Olisiko siis ihan raakaviina paras vaihtoehto?
Refluksitauti ja alkoholi?
7
2199
Vastaukset
- Laryngo
viimeksi olet ottanut alkoholia
näiden oireidesi aikana? - refluksissa
Tähystävä lääkärini antoi ruokavalio-ohjeiden yhteydessä ohjeet alkoholista: ei väkeviä juomia, ei valkoviiniä, punaviini käy.
- vähäsen
lasillinen olutta sillon
tällön mut ei noita väkeviä
tahi viinejä - Anonium
Viimeksi olen ottanut alkoholia ennen närästyksen alkua, ja silloin pystyin siis syömään ja juomaan aivan kaikkea.
Nyt olen ollut 6-7kk ilman alkoholia ja mieli tekisi vähän ryypiskellä, kun ikääkin on vasta 18v. - lamieata
pieniä määriä ... paria
annosta tai olutpulloa.
hankalampi tauti ton ikäsenä -
me ainakin osa vanhemmastata
porukasta täällä on saatu
nauttii kosteista kotibileistä
ja yösyömisestä menoillan jälkeen
ihan rauhassa ton ikäsenä.
niinku sunkin kuulus saada!!- Anonium
Sehän tässä masentaa / ahdistaa, kun en pysty elämään normaalia teini-ikäisen elämää vaan kaikki on rajoitettua. Monesti olen saanut jo itkeä itseni uneen kun en voi nautiskella niistä elämän pienistä iloista.
Olenkin tässä vakavasti harkinnut leikkausta, mutta toisaalta sekin lisää vaan ahdistusta, kun niin paljon pahaa olen siitä lukenut ja enkä oikein tiedä kannattaisiko minut operoida yksityisellä vai ihan kunnallisella. - naviska
Anonium kirjoitti:
Sehän tässä masentaa / ahdistaa, kun en pysty elämään normaalia teini-ikäisen elämää vaan kaikki on rajoitettua. Monesti olen saanut jo itkeä itseni uneen kun en voi nautiskella niistä elämän pienistä iloista.
Olenkin tässä vakavasti harkinnut leikkausta, mutta toisaalta sekin lisää vaan ahdistusta, kun niin paljon pahaa olen siitä lukenut ja enkä oikein tiedä kannattaisiko minut operoida yksityisellä vai ihan kunnallisella.Itselläni on ollut olut pahin. toinen pasta ruoat.
Seuraa mikä pahentaa oloa ja jätä ne pysyvästi pois. tavallista pastaa en kestä lainkaan, mutta gluteenittomana kyllä, tämän havaitsin äskettäin kun luin muiden kokemuksista ja päätin kokeilla olisiko itselläkin näin.
alkoholista, siideri, punaviini parhaita.
valkoviini närästää ainakin itsellä ja se olut on siis kaikista pahin myrkky vatsalle. itsellänikin on ollut vatsahaava 19 vuotiaana, samoin kärsin refluksi-taudista vai miksi sitä nyt kutsutaan. Nyt olen vatsahaavan uusia 28 vuotiaana.
Tsemppiä, kokeile sitä siideriä ja siitäkin et mikä paras kuiva, makea jne. siiderikin närästää kyllä toisinaan paljonkin, mutta minusta kaikista pienin paha jos jokin on valittava.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html1434811Avopuoliso, mies-/naisystävä vai mikä?
Kävin eilen irl keskustelun, joka jätti minut pohtimaan seuraavaa ... millä nimityksellä kutsua henkilöä, jonka kanssa o2524438Miksi Kuhmolaiset on niin nyrpeä ilmeisiä?
Miksi suurin osa (ei onneksi kaikki) on niin typääntyneen näkösiä elämäänsä? Tuijotetaan toisia pahansuopaisesti ja kat314271Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?
Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,94225Huvittava ilmiö: Vasemmistolaiset uskoo sokeasti SDP:n parantavan heidän
elämäänsä, jos demarit johtaa seuraavaa hallitusta (Kyse on siis palstan vasemmistolaisista) Totuus on toinen, nimittäi1913491Riikka ohoi! Saksa alensi bensaveroa, missä euron bensa?
Perussuomalaisten yksi vaalilupauksista oli euron bensiini suomalaisille autoilijoille. Ei ole näkynyt. Jopa vasemmis843178Tulipalo rivitalossa, tuhoutuu täysin
Kainuun pelastuslaitos sai hieman puolenyön jälkeen maanantaina ilmoituksen rivitalon huoneistossa syttyneestä tulipalos813119Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa
Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana2372798Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien1432762Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa
Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/593769992757