Sähkötolpan tehonkesto?

Tollo?

Auttakaa tolloa(!) sulakkeen hieroglyfien tulkitsemisessa...

Yritän saada autooni sisälämmitintä, mutta sulake paukkuu.

Töpselin reikien kohdalla reiän pohjassa lukee 16/230V eli eikös se tarkoita sitä, että tehonkeston pitäisi olla 16*230=3680W?

Noh, kytkinpä tolppaan lohkon n.700W sisälämppärin 2100W = 2800W.
Automaattisulake sanoi: "poks", vaikka sen olisi pitänyt kestää aika paljon enemmän...

Aloin epäilemään onko automaattisulake sittenkään 16A, vaikka töpselin reikien kohdalla tolpassa näin lukee.

Osaako joku tulkita minulle sähkötolpasta löytyviä hieroglyfejä:

- Sulakkeessa olevat merkinnät:
AEG ELFA E91S
C6 240/415V
Eli mikä on tämän sulakkeen ampeerimäärä, 6A kö??

- Töpselin pohjassa olevat merkinnät:
16/230V
666501

- Sähkötolpan rungon merkinnät:
ALPPILUX
ALP802HA
230V
IP34C
19072002/1242

Sähkötolpassa on myös jonkinlainen "pääsulake", jossa kyllä lukee selväkielisesti että 40A ja se on kahdelle samanlaiselle (ehkä 16A) pistokkeelle.

MitVit?

19

4188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on siinä

      tolpassa C6 johdonsuojakatkaisija = 6 amppeerin automaatti sulake. 6A*230V=1380W

      Et voi käyttää sisätilan lämppäriä (ainakaan ton tehosta).

      Yleinen tapa ettei saa käyttää sisätilan lämppäriä, koska muuten joutuisi mitottamaan niin isoksi sen lämmitys ryhmän.

      • Tollo?

        Kumma, että se 6A sulake on kestänyt aikaisemmin 1000W 700W lämppäriyhdistelmän (sehän tekee yli 7A).

        Onko laillista, että ainoa tolpassa selväkielisesti lukeva ampeerimäärä on 16A, vaikka todellisuudessa sen tehonkesto on vain 6A? Tärkeä tieto on piilotettu hieroglyfien taakse käyttäjän (lue: Tollon) ulottumattomiin.


      • tietysti
        Tollo? kirjoitti:

        Kumma, että se 6A sulake on kestänyt aikaisemmin 1000W 700W lämppäriyhdistelmän (sehän tekee yli 7A).

        Onko laillista, että ainoa tolpassa selväkielisesti lukeva ampeerimäärä on 16A, vaikka todellisuudessa sen tehonkesto on vain 6A? Tärkeä tieto on piilotettu hieroglyfien taakse käyttäjän (lue: Tollon) ulottumattomiin.

        Pistorasiaa saa käyttää maksimissaan 16A virralla, se on siis sen komponentin ominaisuus.


    • äkkiseltään....

      En löytänyt, millainen tuo automaattisulake on.
      Posahtaako se jo pelkällä moottorinlämmittimen kytkemisellä?
      Tuo pari kilowattia sisätilanlämmittimestä on kyllä sellainen lisäys, ettei siinä kuusamppeerinen kestä.
      Se ei ehkä kestäisi yksinäänkään sitä sisätilanlämmitintä.

      • Tollo?

        Eipä tiennyt mr. google tuota...
        Noh, tämän keskustelun jälkeen tietää...

        Jos tuo C6 tarkoittaa 6 Ampeerin virrankestoa, niin ei siihen tosiaan tila-autolle riittävää sisälämppäriä kytketä...

        Hassu juttu, että lämppäri ei polta sulaketta "puoliteholla" eli 1350W lohkolämm.700W=n.2050W=n.9A

        Eivät taida olla kovin mittatarkkoja laitteita nuo automaattisulakkeet...


      • pitäisi olla
        Tollo? kirjoitti:

        Eipä tiennyt mr. google tuota...
        Noh, tämän keskustelun jälkeen tietää...

        Jos tuo C6 tarkoittaa 6 Ampeerin virrankestoa, niin ei siihen tosiaan tila-autolle riittävää sisälämppäriä kytketä...

        Hassu juttu, että lämppäri ei polta sulaketta "puoliteholla" eli 1350W lohkolämm.700W=n.2050W=n.9A

        Eivät taida olla kovin mittatarkkoja laitteita nuo automaattisulakkeet...

        tarkkoja nuo atm sulakkeet ja tuo C siinä ampeerimäärän edessä meinaa laukaisukäyrää ja C:n pitäisi olla nopea sulake.

        Vanhahko viritelmä sinulla kyseessä ja epäilempä että se sulake ei enään toimi oikein, tehonkesto pitäisi olla se 6A, varsinkin tuolla 2kW kurmalla sen tulisi laueta iloisesti samantien...

        Ja se 16A mikä niissä pistorasioissa lukee tarkoittaa sen pistorasian tehonkestoa, eli sitä pistorasiaa ei saa laittaa yli 16A sulakken perään.

        Mitä ilmeisemmin se mainitsemasi "pääsulake" on kotelon pääkytkin ja sen tehonkesto on 40A.


      • ----
        pitäisi olla kirjoitti:

        tarkkoja nuo atm sulakkeet ja tuo C siinä ampeerimäärän edessä meinaa laukaisukäyrää ja C:n pitäisi olla nopea sulake.

        Vanhahko viritelmä sinulla kyseessä ja epäilempä että se sulake ei enään toimi oikein, tehonkesto pitäisi olla se 6A, varsinkin tuolla 2kW kurmalla sen tulisi laueta iloisesti samantien...

        Ja se 16A mikä niissä pistorasioissa lukee tarkoittaa sen pistorasian tehonkestoa, eli sitä pistorasiaa ei saa laittaa yli 16A sulakken perään.

        Mitä ilmeisemmin se mainitsemasi "pääsulake" on kotelon pääkytkin ja sen tehonkesto on 40A.

        Eiköhän se missä lukee 40A ole vikavirtasuoja. Jos siinä on testinappi niin on.


      • ei ole
        ---- kirjoitti:

        Eiköhän se missä lukee 40A ole vikavirtasuoja. Jos siinä on testinappi niin on.

        hetkeen valmistanut autolämmityskoteloita, joten tuo on luultavasti siltä ajalta ettei vielä tarvittu vikavirtasuojia edes ulkopistorasioihin ja aloittaja aika tunnollisesti ilmoitti muiden laitteiden arvot joten uskoisin edelleen sen olevan pääkytkin.


      • vts00x
        pitäisi olla kirjoitti:

        tarkkoja nuo atm sulakkeet ja tuo C siinä ampeerimäärän edessä meinaa laukaisukäyrää ja C:n pitäisi olla nopea sulake.

        Vanhahko viritelmä sinulla kyseessä ja epäilempä että se sulake ei enään toimi oikein, tehonkesto pitäisi olla se 6A, varsinkin tuolla 2kW kurmalla sen tulisi laueta iloisesti samantien...

        Ja se 16A mikä niissä pistorasioissa lukee tarkoittaa sen pistorasian tehonkestoa, eli sitä pistorasiaa ei saa laittaa yli 16A sulakken perään.

        Mitä ilmeisemmin se mainitsemasi "pääsulake" on kotelon pääkytkin ja sen tehonkesto on 40A.

        Johdonsuojakatkaisijoissa ei ole ylikuormitussuojina "nopeita" ja "hitaita", koska ne kaikki käyttäytyvät termisellä alueella samalla tavalla. Ne ovat siis yhtä nopeita ja kestävät myös ylikuormaa samalla tavalla. Pari tuntia 30 % ylikuormalla on kyllä normaalia.

        Laukaisukäyrien erot näkyvät vasta magneettilaukaisualueella eli oikosulku(tai vika)suojauksessa.

        Magneettilaukaisualueella vikatilanteessa varma toiminta alle 0,4 s saavutetaan B-tyypillä 5xIn, C-tyypillä 10xIn ja D-tyypillä 20xIn.


      • niitä
        ei ole kirjoitti:

        hetkeen valmistanut autolämmityskoteloita, joten tuo on luultavasti siltä ajalta ettei vielä tarvittu vikavirtasuojia edes ulkopistorasioihin ja aloittaja aika tunnollisesti ilmoitti muiden laitteiden arvot joten uskoisin edelleen sen olevan pääkytkin.

        Kyllähän noita tehdään.. VIROSSA. http://www.alpex.ee/index.php?id=1188&cat_id=31


    • tässä.

      Siinä on 6A johdonsuojakatkaisin ja se, jossa lukee 40A on vikavirtasuojakytkin, jonka nimellisvirta on 40A.

      Pistorasian pohjassa oleva merkintä 16A tarkoittaa pistorasian nimellisvirtaa, ei sulakkeen kokoa. Kuinka pistorasiassa voisi lukea minkä kokoisen sulakkeen takana se on?

      • löytyi se sulake

      • sulake.
        löytyi se sulake kirjoitti:

        Eli se johdonsuoja-automaatti:

        http://www.sahkonumerot.fi/ftsearch.aspx?lang=fi-FI&keyword=aeg&electricNumber=&pageSize=100&page=2

        Jos ei se toimi niin sähkönro on: 3269406

        Ja tuolta löytyi Alppiluxin koteloita, mutta aloittajan mainitsemaa kotelotyyppiä ei näytä enään olevan markinoilla:

        http://www.sahkonumerot.fi/ftsearch.aspx?lang=fi-FI&keyword=alppilux&electricNumber=&pageSize=500&page=4

        Toimiihan se kun se kerran laukeaa niin kuin kuuluukin! Mikä tässä nyt on niin vaikeaa? 6A:n sulake nyt vaan ei kestä tuollaista kuormaa. Laittakaa vaan rautanaulat sulakkeiden tilalle niin ei pauku, jos se sulakkeen laukeaminen on teidän mielestä vika. Sulakkeen tehtävä nyt kuitenkin on suojata johdinta ylikuormitukselta, joten on aivan normaalia että 6A:n sulake tuollaisessa käytössä laukeaa. On myös aivan normaalia, että pienehköstä ylikuormasta sulake ei ainakaan heti laukea.


      • kestää ylikuormaa
        sulake. kirjoitti:

        Toimiihan se kun se kerran laukeaa niin kuin kuuluukin! Mikä tässä nyt on niin vaikeaa? 6A:n sulake nyt vaan ei kestä tuollaista kuormaa. Laittakaa vaan rautanaulat sulakkeiden tilalle niin ei pauku, jos se sulakkeen laukeaminen on teidän mielestä vika. Sulakkeen tehtävä nyt kuitenkin on suojata johdinta ylikuormitukselta, joten on aivan normaalia että 6A:n sulake tuollaisessa käytössä laukeaa. On myös aivan normaalia, että pienehköstä ylikuormasta sulake ei ainakaan heti laukea.

        C-käyrän automaatti kestää viisinkertiasta viertaa sekunnin, kaksinkertaista 10s ja 1,5 kertaista noin minuutin.


      • mainitsema ylikuorma
        kestää ylikuormaa kirjoitti:

        C-käyrän automaatti kestää viisinkertiasta viertaa sekunnin, kaksinkertaista 10s ja 1,5 kertaista noin minuutin.

        eli se 2kW on noin 1,45 kertainen ylikuorma, mikä on pysynyt kuulemma päällä...


      • ehkä...
        mainitsema ylikuorma kirjoitti:

        eli se 2kW on noin 1,45 kertainen ylikuorma, mikä on pysynyt kuulemma päällä...

        Autolämppäreissä on säätyviä vastuksia, jolloin maksimiteho on jotain ja käytännön teho jotain vähän vähemmän.

        Ensimmäinen laukeaminen kestää joka tapauksessa pidempään, kun automaatii on pakkasessa. Ehkä auto ehtii jo lämmetä ja termostaatti alkaa pätkiä tehoa?

        Jännitteen alenema voi myös olla melko suuri, jolloin virta on kilpiarvoa pienempi.


      • varmasti
        mainitsema ylikuorma kirjoitti:

        eli se 2kW on noin 1,45 kertainen ylikuorma, mikä on pysynyt kuulemma päällä...

        Mutta tarina ei kertonut kuinka pitkään se pysyi päällä lämppärin puoliteholla.


      • erkkimajava
        varmasti kirjoitti:

        Mutta tarina ei kertonut kuinka pitkään se pysyi päällä lämppärin puoliteholla.

        se 600W on käypä varmasti uusille tavallisille henkilöautoille. Vanhemmissa autoissa tuplasti tehokkaammat lokit. Ja uudet isommat autot tietenki myös.


    • olisi-

      vaihtaa uusi tolppa. Kannattaa myös tarkistaa tolppaan tuleva kaapeli. Ehkä senkin joutuu uusimaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      83
      6019
    2. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

      Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      47
      4015
    3. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      131
      4003
    4. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      69
      3763
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

      Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2958
    6. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      7
      2547
    7. Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata

      Manneja, vaiko matuja?
      Mikkeli
      33
      2329
    8. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      27
      2244
    9. Kerro todelliset motiivit

      kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      204
      2131
    10. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

      Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      449
      1844
    Aihe