Mikä on oikea tapa lopettaa sairaskala?

***

Hei

Mikä on oikeaoppinen tapa lopettaa huonokuntoinen kala? Olen kuullut pakastuksesta ja pään katkaisemisesta saksilla tai jopa kirveellä.
Ennen olen aina antanut sairastuneen kituuttaa loppuun asti ja laittanut sitten pöntttöön.

Kultakalani on ollut pari viikkoa jo kipeä ja mennyt pahemmaksi. Epäilen uimarakontulehdusta ja nyt olisi tulossa jo vesipöhökin. Oireina kala nousee pintaan (pyrstö puoli koholla)lopetettuaan uimisen ja nyt on vatsakin turvonnut ja toisella puolella suomut vähän törröttävät. Hyvin apaattinen näky.

Itse en voi eläintä lopettaa kuin aivan välttämättömissä tilanteissa ja tämäkin menee avomieheni hoidettavaksi.

9

759

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jantta68

      Pienet akvakalat (esim tetrat) lopetetaan saksilla. Pää poikki siis.
      Isommat kalat vähän isommilla vehkeillä, kuten kirveellä.
      Nämä on nopeita tapoja. Kala ei ehdi kärsiä toimenpiteestä.
      Pakastaminen...voi jestas sentään :( Ei mahtaisi tuntua meistäkään mukavalta jos joutuisimme pakastimeen viimisiksi elintunneiksemme.
      Älä anna sairaan kalan kärsiä akvassa. Lopettaminen on armollisempaa.
      Minä en pysty meillä lopettamaan. Sen hoitaa tarvittaessa mies.

      • mie vaan

        ennen saksia tai pään katkaisua muilla keinoilla, kalalle annetaan tiukka napautus päähän -> taju pois.


      • jantta68
        mie vaan kirjoitti:

        ennen saksia tai pään katkaisua muilla keinoilla, kalalle annetaan tiukka napautus päähän -> taju pois.

        Jos vaan on nii iso kala, että voi kolauttaa :) Esim kirsikkabarbilta menee littaan siinä touhussa koko pää ;)


    • ***

      Tänään saadaan kirves ja koitetaan suorittaa tämä operaatio. Aika ilkeää hommaa.

      Tulisipa markkinoille jokin "myrkky" tähän tarkoitukseen. Kala laitettaisiin vaikka siivousämpäriin veteen johon on lisätty ainetta ja kala vaan nukkuisi pois. Olisi naisille miellyttävämpi tapa.
      Vielä ei taida olla eläinlääkäri palveluakaan tähän hommaan! : )

      Ajattelin eilen että kalastajat ottaa tajun pois kalikalla ja sitten kalat vaan tukehtuvat kuivalla maalla ilman sen kummempaa verenvuodatusta.
      Ei tullut mieleen että nytkin kannattaa ottaa taju pois, on myös helpompi osua kun kala ei sätki niin sormetkin on turvassa. Se pää saattaa kyllä jo mennä murskaksi siinä vaiheessa.

      • fish KING

        Siihen upottaminen aiheuttaa nopean kuoleman jos ei noiden saksien kanssa ilkeä eläintä lopettaa, kirveellä kardinaalin päähän, saa olla tarkkaa puuhaa ;)


      • oikotietä ei oo
        fish KING kirjoitti:

        Siihen upottaminen aiheuttaa nopean kuoleman jos ei noiden saksien kanssa ilkeä eläintä lopettaa, kirveellä kardinaalin päähän, saa olla tarkkaa puuhaa ;)

        Saattasi mennä sormet samalla :), hui.

        Minä lopetan niin että laitan kalan pussiin ja mäiskään sen täysillä seinään ja sitten napsautan pään poikki pussin läpi. Kalasakset on oikein oiva väline siihen.

        Mies on nauranut tuolle seinään löymiselle (ei suostu sekaantumaan minun harrastukseeni edes auttaaksen lopettamaan kalan) mutta olen muutaman kerran yrittänyt sievästi kopsauttaa kalalta tajun pois ja se oli tuskaa se. Ei osu ja on liukasta ja sormet vaarassa ja ällöttää yms. Oikein kovaa kun kiviseinään täräyttää niin yksi kerta on aina riittänyt.


      • fish KING
        oikotietä ei oo kirjoitti:

        Saattasi mennä sormet samalla :), hui.

        Minä lopetan niin että laitan kalan pussiin ja mäiskään sen täysillä seinään ja sitten napsautan pään poikki pussin läpi. Kalasakset on oikein oiva väline siihen.

        Mies on nauranut tuolle seinään löymiselle (ei suostu sekaantumaan minun harrastukseeni edes auttaaksen lopettamaan kalan) mutta olen muutaman kerran yrittänyt sievästi kopsauttaa kalalta tajun pois ja se oli tuskaa se. Ei osu ja on liukasta ja sormet vaarassa ja ällöttää yms. Oikein kovaa kun kiviseinään täräyttää niin yksi kerta on aina riittänyt.

        ... kalaa seinään niin että suomut pöllyää, jo on aikoihin eletty, millä ne osas tuhat vuotta sitten lopettaa kalaa kun ei ollut härmäläisillä ees seiniä ympärillään ja kala piti paistaa ;)

        Pienikala on helppo lopetta pienillä saksilla niskat poikki.
        Kämmennen kokoista kalaa voi lyödä kalikalla päälaelle napakasti.
        Talous saksilla on helppo napsasta niskat poikki tajuttomalta kalalta.

        Ei siihen tarvita mitään ihme niksejä, no, jos tohon seinään läiskimiseen kehittäs jotain sukkahousu settiä niin sitten, mutta ei, ei, eeeeei. Poijjaat, kala tapetahan ja paistetahan ja syötään.

        Tässä vissiin tulee ero sen inhimillisen lemmikin ja vastakkaisen asettelun kohdalla.

        Jos kala kuolee akvaarioon, siinä olevat mahdolliset loiset ja bakteerit siirtyvät seuraavaan heikoimpaan yksilöön ja sitä emme toivoisi.


      • oikotietä ei ole
        fish KING kirjoitti:

        ... kalaa seinään niin että suomut pöllyää, jo on aikoihin eletty, millä ne osas tuhat vuotta sitten lopettaa kalaa kun ei ollut härmäläisillä ees seiniä ympärillään ja kala piti paistaa ;)

        Pienikala on helppo lopetta pienillä saksilla niskat poikki.
        Kämmennen kokoista kalaa voi lyödä kalikalla päälaelle napakasti.
        Talous saksilla on helppo napsasta niskat poikki tajuttomalta kalalta.

        Ei siihen tarvita mitään ihme niksejä, no, jos tohon seinään läiskimiseen kehittäs jotain sukkahousu settiä niin sitten, mutta ei, ei, eeeeei. Poijjaat, kala tapetahan ja paistetahan ja syötään.

        Tässä vissiin tulee ero sen inhimillisen lemmikin ja vastakkaisen asettelun kohdalla.

        Jos kala kuolee akvaarioon, siinä olevat mahdolliset loiset ja bakteerit siirtyvät seuraavaan heikoimpaan yksilöön ja sitä emme toivoisi.

        Aika näpsäkästi se käy; vedestä noston jälkeen kalalla on sekunnissa taju pois. Olen yrittänyt sitä leikkuulaudan päällä kolauttamista vaan siinä on mennyt enemmän aikaa ja hermoja. Se on vain näpsäkkä ranneliike kun sen pussissa tömpsäyttää seinään ja siitä sitten pää poikki. Kerran kävi niin että yritin ottaa joltain tetralta hengen pois ilman kopsauttamista ja se räpisteli itsensä lattialle ja koira söi sen saman tien. Kerkesiköhän kala kärsiä kun koira sen purematta nieli?

        OT: Muistanpa muuten kun pappa aikoinaan maalla tappoi kissanpenikoita samalla tyylillä: kissat säkkiin ja säkki seinään... huihui! Penikat märistiin vieressä ja vihattii pappaa loppupäivä.


      • fish KING
        oikotietä ei ole kirjoitti:

        Aika näpsäkästi se käy; vedestä noston jälkeen kalalla on sekunnissa taju pois. Olen yrittänyt sitä leikkuulaudan päällä kolauttamista vaan siinä on mennyt enemmän aikaa ja hermoja. Se on vain näpsäkkä ranneliike kun sen pussissa tömpsäyttää seinään ja siitä sitten pää poikki. Kerran kävi niin että yritin ottaa joltain tetralta hengen pois ilman kopsauttamista ja se räpisteli itsensä lattialle ja koira söi sen saman tien. Kerkesiköhän kala kärsiä kun koira sen purematta nieli?

        OT: Muistanpa muuten kun pappa aikoinaan maalla tappoi kissanpenikoita samalla tyylillä: kissat säkkiin ja säkki seinään... huihui! Penikat märistiin vieressä ja vihattii pappaa loppupäivä.

        Mejjävvaari silitteli kissejä sylissään ja keräs lapset sitä pentua katsomaan... sitten kun kaikki oltiin siinä sitä söpöä maukujaa ihastelemassa se nopealla liikkeellä naksautti selkärangan katilta poikki, no vaari ryyppäs ittensä hengiltä, se oli monen katin onni.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1325
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1076
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      74
      869
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      797
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      716
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      715
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      708
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      691
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      678
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      43
      655
    Aihe