sosiaalitoimistot takuuvuokrat

Alan_mies_

Yritän vuokrata asuntoa, nykyään näköjään moni työtön ja myös rahotan. Ei siis varaa maksaa takuuvuokraa. Onko sillä merkitystä että sosiaalitoimisto takaa vuokrat? Onko se turvallinen vaihtoehto? Minulle pääasia on se että saan vuokrat ajallaan.

62

16301

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • takaa..

      sen, että tuolla henkilöllä (jolla on sosiaalitoimiston maksusitoumus) on sitten mahdollisuudet maksaa vuokra?

    • Vuokransaaja

      Sosiaalitoimiston takaamat vuokrat jos tarve vaatii itselläni nyt vuokralaiset joiden vuokrat maksaa kaupunki kokonaan takuuvuokran maksoivat itse ja ensimäisen kk vuokran.
      1 krt on kaupunki maksanut vakuuden minulle maksamattoman vuokran takia.Maksusitoumuksella olevat vuokralaiset ovat hyviä ei tule vuokrarästejä kaikki ongelmat minulle tulleet vuokralaisilta jotka ovat itse "maksaneet" vuokransa häätökin on joskus haettu heille.

    • kkkkkkkkkkkkkk

      ... vuokralaisen jäljiltä kämppä saattaa olla "lunastuskunnossa".
      Ei ne vuokralaiset ihan turaan ole sos.toimiston asiakkata, ongelmia on viinan ja mielenterveyden kanssa - ei tietenkään aina, mutta kovin usein.

      • Vuokranantaja12

        myös remontoi kämpän 100 prosenttisesti, jos vuokralainen sen hajoittaa. Näin minulle on kerrottu.
        En sitten tiedä, korvaako se ne hukkakuukaudetkin, kun asunto seisoo remontin vuoksi tyhjänä.

        Minun asuntoni ovat olleet aina siistejä ja siksi en ota vastaan maksusitoumusta. Kun vuokralainen itse joutuu hoitamaan vuokravakuuden, on se minusta enemmän vuokralaisen omaa vastuuta korostava vakuus. Maksusitoumuksella oleva voisi ajatella, että no kyllä kaupunki korjaa ja kunnostaa.

        Siis näin itse ajattelen, mutta toki vastuullisia vuokralaisia voi löytyä maksusitoumusasiakkaistakin. En itse ota riskiä.


      • Vuokransaaja

        Vuokralaiset ovat poikkeuksetta tukien varassa eläviä lopullinen maksaja on valtio "monien" välikäsien kautta.


      • Kipa
        Vuokransaaja kirjoitti:

        Vuokralaiset ovat poikkeuksetta tukien varassa eläviä lopullinen maksaja on valtio "monien" välikäsien kautta.

        Itselläni on 10 vuokra-asuntoa,joissa kaikissa sos.tston antama vuokratakuu.
        Ei ole koskaan ollut mitään ongelmia, sillä kaikki sos.toimiston asiakkaat eivät todellakaan ole juoppoja,narkkareita tms.

        Osa asiakkaista on itsensä kouluttanut, mutta kun töitä ei ole, niin niitä ei ole. Joskus elämäntilanteet eivät suinkaan ole itsestämme kiinni, ja siksipä omalta osaltani mieluummin auta näitä reppanoita edes kunnon vuokranantajana.


      • olkoon
        Kipa kirjoitti:

        Itselläni on 10 vuokra-asuntoa,joissa kaikissa sos.tston antama vuokratakuu.
        Ei ole koskaan ollut mitään ongelmia, sillä kaikki sos.toimiston asiakkaat eivät todellakaan ole juoppoja,narkkareita tms.

        Osa asiakkaista on itsensä kouluttanut, mutta kun töitä ei ole, niin niitä ei ole. Joskus elämäntilanteet eivät suinkaan ole itsestämme kiinni, ja siksipä omalta osaltani mieluummin auta näitä reppanoita edes kunnon vuokranantajana.

        Sinulla on varaa tehdä sosiaalityötä.


      • Kipa
        olkoon kirjoitti:

        Sinulla on varaa tehdä sosiaalityötä.

        Edelliselle kommentoijalle - saan normaalin vuokran ja autan ihmisiä samalla. Sosiaalityötä tai ei, mutta eipä ole koskaan jäänyt yhtään vuokraa saamatta, eivätkä asunnot ole kovia kokeneet -toisin kun aikanaan otin ns.normaaleja kansalaisia vuokralle,joiden luottotiedot olivat kunnossa vuokrasopimuksen tekohetkellä, mutta vuokrat jäivät maksamatta ja asunnot jäivät remonttikuntoon heidän jälkeensä.

        Ei kannata luokitella ihmisiä, sitä ei koskaan tiedä mitä sattuu omalle kohdalle.


      • Italiasta Suomeen
        Kipa kirjoitti:

        Edelliselle kommentoijalle - saan normaalin vuokran ja autan ihmisiä samalla. Sosiaalityötä tai ei, mutta eipä ole koskaan jäänyt yhtään vuokraa saamatta, eivätkä asunnot ole kovia kokeneet -toisin kun aikanaan otin ns.normaaleja kansalaisia vuokralle,joiden luottotiedot olivat kunnossa vuokrasopimuksen tekohetkellä, mutta vuokrat jäivät maksamatta ja asunnot jäivät remonttikuntoon heidän jälkeensä.

        Ei kannata luokitella ihmisiä, sitä ei koskaan tiedä mitä sattuu omalle kohdalle.

        kumpa löytyisi useampikin samoin ajatteleva!
        Itse tällä hetkellä juuri palannut Suomeen 3vuoden jälkeen mieheni kanssa.ja kovasti on asunnon etsiminen käynnissä.Olemme siis valitettavasti asunnottomina,emmekä sen takia pääse edes aloittamaan töitä.Syynä miksi eivät vuokraa meille,koska takuu vuokra ja 1kk vuokra tulossa sossulta..ja vaikka mieheni ei ole suomalainen,ei hän kuitenkaan ole rikollinenkaan!!
        Jo useamman kerran olemme käyneet katsomassa asuntoja,ja seuraavana päivänä saamme MAX.tekstiviestin.. "kiitos kiinnostuksesta,asunto on vuokrattu"...mutta kappas vain,muutaman päivän kuluttua näkyy taas sama asunto vuokrattavien listalla,ja kun soittaa sinne,niin jo ollaan pyytämässä näyttöön..

        Luottotiedot voi olla menneet aivan ilman omaa syytäkään,ja jos näin ihmisiä kohdellaan,kuinka voi joku olettaakaan että saisi asian kuntoon??


      • tianteen mukaan
        Italiasta Suomeen kirjoitti:

        kumpa löytyisi useampikin samoin ajatteleva!
        Itse tällä hetkellä juuri palannut Suomeen 3vuoden jälkeen mieheni kanssa.ja kovasti on asunnon etsiminen käynnissä.Olemme siis valitettavasti asunnottomina,emmekä sen takia pääse edes aloittamaan töitä.Syynä miksi eivät vuokraa meille,koska takuu vuokra ja 1kk vuokra tulossa sossulta..ja vaikka mieheni ei ole suomalainen,ei hän kuitenkaan ole rikollinenkaan!!
        Jo useamman kerran olemme käyneet katsomassa asuntoja,ja seuraavana päivänä saamme MAX.tekstiviestin.. "kiitos kiinnostuksesta,asunto on vuokrattu"...mutta kappas vain,muutaman päivän kuluttua näkyy taas sama asunto vuokrattavien listalla,ja kun soittaa sinne,niin jo ollaan pyytämässä näyttöön..

        Luottotiedot voi olla menneet aivan ilman omaa syytäkään,ja jos näin ihmisiä kohdellaan,kuinka voi joku olettaakaan että saisi asian kuntoon??

        Aika ronskia joltain yleistää,että sossussa kävijät olisivat kaikki jotenkin laitapuolen kulkijoita tms.. Itse olen ollut pakotettu hakemaan sos.toimistosta "joskus" apua vaikken juo tippaakaan ,enkä polta. Elän normaalia elämää.Aina ei vain kaikki mene niin kuin on joskus ajatellut...Avioero,kolmen lapsen kasvatus ja kun jäin yksin ,sairastuin vakavasti. Olen nyt eläkkeellä,mutta eläke on pieni.Olen kerran joutunut hakemaan apua sos.toimistosta hammaslääkäri maksuihin. Koskaan ei ole jäänyt yhtään vuokraa maksamatta. On jopa pyydetty vuokranantajan toimesta takaisinkin vuosien päästä. Nyt yllättäen vuokranantaja tarvitseekin tämän asunnon omaan käyttöönsä eron vuoksi. Olen "pakotettu" hakemaan nyt rahaa sos.toim:sta koska eläke on niin pieni ja takuut saan vasta muutettuani tästä pois. Olen yrittänyt "säästää" ruuasta,mutta en millään saa muutto ja takuurahoja kasaan. Älkää ihmiset yleistäkö jos joku joutuu hakemaan sosiaalit. apua,se on jo muutenkin niin "nöyryyttävää ".


      • Kiva tietää
        Italiasta Suomeen kirjoitti:

        kumpa löytyisi useampikin samoin ajatteleva!
        Itse tällä hetkellä juuri palannut Suomeen 3vuoden jälkeen mieheni kanssa.ja kovasti on asunnon etsiminen käynnissä.Olemme siis valitettavasti asunnottomina,emmekä sen takia pääse edes aloittamaan töitä.Syynä miksi eivät vuokraa meille,koska takuu vuokra ja 1kk vuokra tulossa sossulta..ja vaikka mieheni ei ole suomalainen,ei hän kuitenkaan ole rikollinenkaan!!
        Jo useamman kerran olemme käyneet katsomassa asuntoja,ja seuraavana päivänä saamme MAX.tekstiviestin.. "kiitos kiinnostuksesta,asunto on vuokrattu"...mutta kappas vain,muutaman päivän kuluttua näkyy taas sama asunto vuokrattavien listalla,ja kun soittaa sinne,niin jo ollaan pyytämässä näyttöön..

        Luottotiedot voi olla menneet aivan ilman omaa syytäkään,ja jos näin ihmisiä kohdellaan,kuinka voi joku olettaakaan että saisi asian kuntoon??

        Kenen syy se on, että luottotiedot on menneet?

        Kyllä se on jokaisen omaa tyhmyyttä elää yli varojensa.


      • silti...
        Kiva tietää kirjoitti:

        Kenen syy se on, että luottotiedot on menneet?

        Kyllä se on jokaisen omaa tyhmyyttä elää yli varojensa.

        99.9% on varmasti menettäny luottotietonsa oman toimintansa tai toimimatta jättämisen vuoksi, mutta luottotiedot voi mennä joskus vaikka jonku aiheettoman laskun vuoksi, eikä näitä asioita ihan helposti saa korjattua.


      • luototonko
        silti... kirjoitti:

        99.9% on varmasti menettäny luottotietonsa oman toimintansa tai toimimatta jättämisen vuoksi, mutta luottotiedot voi mennä joskus vaikka jonku aiheettoman laskun vuoksi, eikä näitä asioita ihan helposti saa korjattua.

        Mikähän se mahtaa olla sellainen "aiheeton lasku", jonka takia menee luottotiedot ?

        Eikä luottotiedot mene yllättäen tietämättä.


      • SusannaDBM
        luototonko kirjoitti:

        Mikähän se mahtaa olla sellainen "aiheeton lasku", jonka takia menee luottotiedot ?

        Eikä luottotiedot mene yllättäen tietämättä.

        Itse menetin luottotiedot sillä "kaverini" otti puhelimeni ilman lupaa ja soitti ulkomaille 2000e laskun. Sitten kun lasku saapui, oli hän jo pois maasta eikä takaisin tulossa. Niinpä jäin usean tonnin laskun kanssa vaikeroimaan. En voinut maksaa laskua mitenkään eikä oikeudesta ollut hyötyä sillä syytetty oli poistunut Suomesta eikä häntä saisi vastuuseen teoistaan...Siinä meni nyt sit mun luottotiedot ja ulosotossa yli 3000 tämä lasku korkoineen....:(


      • 77888888889999999999
        tianteen mukaan kirjoitti:

        Aika ronskia joltain yleistää,että sossussa kävijät olisivat kaikki jotenkin laitapuolen kulkijoita tms.. Itse olen ollut pakotettu hakemaan sos.toimistosta "joskus" apua vaikken juo tippaakaan ,enkä polta. Elän normaalia elämää.Aina ei vain kaikki mene niin kuin on joskus ajatellut...Avioero,kolmen lapsen kasvatus ja kun jäin yksin ,sairastuin vakavasti. Olen nyt eläkkeellä,mutta eläke on pieni.Olen kerran joutunut hakemaan apua sos.toimistosta hammaslääkäri maksuihin. Koskaan ei ole jäänyt yhtään vuokraa maksamatta. On jopa pyydetty vuokranantajan toimesta takaisinkin vuosien päästä. Nyt yllättäen vuokranantaja tarvitseekin tämän asunnon omaan käyttöönsä eron vuoksi. Olen "pakotettu" hakemaan nyt rahaa sos.toim:sta koska eläke on niin pieni ja takuut saan vasta muutettuani tästä pois. Olen yrittänyt "säästää" ruuasta,mutta en millään saa muutto ja takuurahoja kasaan. Älkää ihmiset yleistäkö jos joku joutuu hakemaan sosiaalit. apua,se on jo muutenkin niin "nöyryyttävää ".

        Joo mutta sossun asiakkaissa on myös niitä jotka jättävät kaikki laskunsa hoitamatta, vaikka ne sossusta/kelasta saisivat. Tämän lisäksi vielä tahallaan hajottavat ja paskaavat asunon sisältä asumiskelvottomaan kuntoon. Kun näistä lopulta häädön kautta eroon pääsee niin siinä tulee vielä monia vuokrattomia kuukausiakin päälle, ennenkuin edes pääsee sitä isoa remonttia tekemään. Ja kun vuokranantajalle voi esim. kaksiosta jäädäö vain satanen kuussa nettoa, niin vähintään seuraavaksi 10 vuodeksi pitäisi siihen hyvä vuokralainen saada ennenkuin kuittaisi edes ne laskut mitä siinä isosta remontista edessä on.

        Omat asiansa hoitava ja sellainen jolla ei ole tolkuttomia velkoja ulosotossa tuskin käyttäytyy niin edesvastuuttomasti, että jättää kaikki laskunsa hoitamatta ja hajottaa tahallaan asuntoa siksi kun hän tietää että voi joutua ne maksamaan. Joskin aika huonoon kuntoon voi tällainenkin vuokralainen asunnon pistää ja huonosti vuokriaankin maksella, niin siltikin ne kauhuvuokralaistapaukset ovat lähes poikkeuksetta sossun asiakkaita, mikä taasen ei tarkoita sitä että sossun asiakkaat olisivat pääsääntöisesti tällaisia.


      • Minä vaan

        ei se sitä tarkoita jos on sosiaalihuollon asiakas että on automaattisesti ongelmia viinan tai jonkun muunkaan asian kanssa ,ja oletko sitä mieltä että kaikilla sosiaalihuollon asiakkailla on mielenterveys ongelmia? hohhoijaaa.....eipä voi muuta sanoa ...


      • Tiputus todellisuute
        Minä vaan kirjoitti:

        ei se sitä tarkoita jos on sosiaalihuollon asiakas että on automaattisesti ongelmia viinan tai jonkun muunkaan asian kanssa ,ja oletko sitä mieltä että kaikilla sosiaalihuollon asiakkailla on mielenterveys ongelmia? hohhoijaaa.....eipä voi muuta sanoa ...

        Eikä sosiaalihuollon asiakas saa automaattisesti mitään takuuvuokria, tms... kaikki perustuu laskelmiin. Mistä ihmeestä ihmisillä on se käsitys, että sossu maksaa automaattisesti kaiken?


      • bnhgv
        luototonko kirjoitti:

        Mikähän se mahtaa olla sellainen "aiheeton lasku", jonka takia menee luottotiedot ?

        Eikä luottotiedot mene yllättäen tietämättä.

        Esim.Ero tilanne,toinen jää puille paljaalle mutta silti laskut tulee ja asuntokin pitäis saada.


      • föom
        Tiputus todellisuute kirjoitti:

        Eikä sosiaalihuollon asiakas saa automaattisesti mitään takuuvuokria, tms... kaikki perustuu laskelmiin. Mistä ihmeestä ihmisillä on se käsitys, että sossu maksaa automaattisesti kaiken?

        Muutin paikkakuntaa ja osan sain takuuvuokraa sos toimesta ,osan maksoin itse ,vuokrat hoidin joka kuukausi ja nyt muutin halvempaa vuokraasuntoon missä on puolet alhaisempi vuokra ja vuokratakuu ,siivosin asunnon lähtiessäni parempaan kuntoon missä se oli ,muuttaessa sinne siellä oli remontin jäljet kaikki,NO nytten kysyin vuokran antajalta vuokratakuuta takasin siltä osalta minkä itse olin maksanut ,niin hän ei voi maksaa mulle niitä takasin kun sos toimi oli sanonut niin ..kyllä vuokran antaja vuokran haluaa vaikka oikeuden kautta mutta entäs vuokralainen ,sitten kun vuokralainen haluais takasin päin niin ei varmasti näköjään onnistu...harmittaa oikein miten vuokralaisia vuokranantajat käsittelee .eivät ajattele muuta kun rahaa ei asukasta mikä sentää maksaa isot summat joka kuukausi pienistä rahoistaa ja koittaa selvitä niistä.


      • vältä_sossunelättiä
        silti... kirjoitti:

        99.9% on varmasti menettäny luottotietonsa oman toimintansa tai toimimatta jättämisen vuoksi, mutta luottotiedot voi mennä joskus vaikka jonku aiheettoman laskun vuoksi, eikä näitä asioita ihan helposti saa korjattua.

        Miksi vuokrantajien pitäisi ruveta "lottoamaan" luottotiedottomien kanssa, kun "päävoitto" on se, ettei vuokralainen pistä asutoa remonttiin ja 99,99 % todennäköisyydellä vuokraloinen pistää kämpän päreiksi ja sitten vielä leikkii vaikeasti tavoitettavaa = kestää kuukausia, ennen kuin saadaan romut kaatopaikalle (asukashan on saattanut kadota aikoja sitten, ei vaan "muistanut" ilmoittaa muuttaneensa) ja tähän päälle remonttikulut remonttiin kuluva aika = jopa parin vuoden vuokratulot kankkulan kaivoon.


      • kotiaikävä
        luototonko kirjoitti:

        Mikähän se mahtaa olla sellainen "aiheeton lasku", jonka takia menee luottotiedot ?

        Eikä luottotiedot mene yllättäen tietämättä.

        ne voi mennä miljoonalla eri tavalla jos olet muutenkin pienituloinen... itselläni ei ole koko elämäni aikana moisia ollut kun varhaisteininä sain jotain nerokkaita päähän-pistoja.... jos joku on sitä mieltä että joku tahallaan tekee sen ikäisenä päätöksen että viettää loppuelämänsä taivasalla.. (jolta tämä vaikuttaa!) ...niin pitää kyllä aika kylmä ihminen olla.


      • nerokasta
        kotiaikävä kirjoitti:

        ne voi mennä miljoonalla eri tavalla jos olet muutenkin pienituloinen... itselläni ei ole koko elämäni aikana moisia ollut kun varhaisteininä sain jotain nerokkaita päähän-pistoja.... jos joku on sitä mieltä että joku tahallaan tekee sen ikäisenä päätöksen että viettää loppuelämänsä taivasalla.. (jolta tämä vaikuttaa!) ...niin pitää kyllä aika kylmä ihminen olla.

        Tulihan se sieltä = ihan omaa syytäsi on luottotietojen menetys.


    • löytyy...

      Otin syksyllä vuokralaisen, jolla on sos. toimiston maksusitoumus 2 kk:n takuuvuokrasta. Kun vuokralainen irtisanoi määräaikaisen vuoden sopimuksen kahden kuukauden asumisen jälkeen, perin häneltä sopimussakkoa, 2 kk vuokraa vastaavan summan. Tätä hänellä ei tietenkään ollut varaa maksaa, joten lähdin perimään sitä sossun maksusitoumuksesta. Tähän tuli kieltävä vastaus, takuuvuokra ei kata sopimussakkoa. Seuraavaksi vuokralainen jätti maksamatta irtisanomiskuukauden vuokran, josta myös lähetin laskun sos. toimistolle. Tähänkin tuli kieltävä vastaus. Aion vielä selvittää, miksi näin.

      Mutta kokemukseni kertoo siis sen, että maksusitoumus ei katakaan sitä, mihin "normaalisti" saatu takuuvuokra on tarkoitettu, eli maksamattomiin vuokriin, mahd. kunnostustöihin ja sopimuksen rikkomisesta johtuviin kuluihin. En siis enää vuokraa kenellekään, jolla ei ole varaa maksaa itse takuuvuokraa. Nykyään teen niin, että jos vuokralainen on sossun asiakas, hän saa itse maksaa takuun (jos haluaa saada asunnon) ja sossu saa maksaa vuokran.

      Osaako joku sanoa, onko tämä kaupunkikohtaista vai perustuuko käytäntö lakiin?

      • huhheijjaa!!!

        joo minulle on käymässä samoin!painukoot sossupummit ja kaupunginkonttorirotat vaikka maan alle!vuokraaminen loppuu tähän!hävetköön!

        asunto hajotettu mutta ei tipu vakuuksia ei!! jos jollain hyviä neuvoja niin kiitos tuhannesti! :)


    • KaksioIsäntä

      Minulla on pieni kaksio pohjois-helsingissä hyvien liikenne yhteyksien varrella. Paljon on tullut sossu hakijoita, joita olen vierastanut. Pelkään että on liikaa riskiä sossu tapauksella, jolla on luottotiedot mennyt, sillä jos tulee riitaa, niin tälläisellä henkilöllä ei ole paljoa hävittävää ja voi kostoksi tuhota kämpän. Muutenkin minulla on tuttu, joka auttaa vähäosaisia saamaan asunnon ja kertoo että hyvin monilla on jokin riippuvuus taustalla ja sitä kautta elämä voi olla pitkään oikeasti kuitenkin rauhatonta tuoden uusia ongelmia vuokrasuhteeseen.

      Eli jos kerran työssä käyviäkin hakijoita useampi on jonossa ja pystyvät jopa maksamaan hieman suurempaa vuokraa tai takuuvuokraa (kilpailuetu muihin hakijoihin), niin tälläisessä tapauksessa otan tälläisen hakijan. Jos tilanne olisi niin että kaksioni olisi kovin huono kunnoltaan ja syrjäisellä paikkakunnalla vähäisine hakijoineen, niin sossu tapaus voisi silloin mennä harkintaan jos luottotiedot olisivat kuitenkin kunnossa.

      Kuitenkaa hakijasta ei voi ikinä tietää etukäteen, mutta riskiä voi kuitenkin yrittää minimoida ja vuokralaista valikoidessa. Vähäisempi riski siis hakijalla joka käy töissä, maksaa OMISTA RAHOISTAAN vuokravakuuden ja ei mitenkään vaikuta epätasapainoiselta eikä puhu mitään ristiin tai kuulosta liiankin hyvältä hakijalta. Välillä tuo valitseminen on vaikeata ja hyväkin hakija voi osoittautua huonoksi kuukausien päästä.

      Nostan kuitenkin hattua niille vuokraisännille, jotka uskaltavat luottaa luottotiedottomiin sossu tapauksiin. Aina ei ole luottotiedot menneet omasta syystä esim. taannut ystävän lainan.

      • hyvä kaksio :D:D:D:D

        tässä nyt ollaan sitä mieltä että, voit tunkea sen ruman kaksios PERSEESEES pelle!


      • Telttailemaan!Jee!
        hyvä kaksio :D:D:D:D kirjoitti:

        tässä nyt ollaan sitä mieltä että, voit tunkea sen ruman kaksios PERSEESEES pelle!

        Taitaa joku luottotiedoton vastata epäasiallisesti ja sitten vielä ihmettelee miksi syrjitään markkinoilla kun ei osaa käyttäytyä vaan joku toinen hakija vie asunnon nenän edestä. Onnea vaan teltan ostoon. :D


    • Äiti 5:lle

      Luottotiedot voivat mennä myös takausvelkojen takia, niinkuin kävi minullekkin. Onneksi vuokraisäntä oli ystävällinen eikä heti tyrmännyt minua vuokralaisekseen. Vuokrasuhdetta takana jo yli 5 vuotta, ei vuokrarästejä ja asuntoakin olen kunnostanut omilla rahoillani. Kiitos hänelle, joka "pelasti" avioeron vuoksi asunnottomaksi jääneen yksinhuoltajaäidin:)

    • Carlaxi

      Itselläni on nyt ollut 8 vuotta 4 asuntoa vuokralla pääkaupunkiseudulla, sos.toimen vuokratakuulla. Mitään ongelmia ei ole ollut, ja vuokrat ovat tulleet aina ajallaan ja asunnot pysyneet hyvässä kunnossa.

      Asiat ovat ihmisestä - ei ihmisen taloudellisesta tilanteesta - kiinni:)

      • Tämäkin puoli

        Tuoreita kokemuksia erään pienen as. oy:n puheenjohtajana: taloyhtiössämme on monta yksiötä vuokralla. Ainoat huonot kokemukset ovat valitettavasti "sossun asiakkaista". Eräs yksiön omistaja haluaa olla "hyvä ihminen" ja ottaa näitä riskitapauksia asumaan, itse hän ei asu talossa. Kaikki ongelmat kaatuvat sitten naapureiden niskoille. Nyt hänellä on ollut peräkkäin kaksi todella ikävää tapausta: ensimmäinen oli narkkari ja poliisit alkoivat jo melkein asua talossa. Asunnossa tapahtui vaikka mitä...Hänestä päästiin onneksi eroon, kun isä haki pois, ennenkuin ehti hajottaa koko talon.
        Toinen tapaus asuu talossa edelleen eikä ilmeisesti hevin hievahdakaan. Hän ja hänen kaverinsa melkein ensi töikseen alkoivat käydä tupakalla taloyhtiön saunan lauteilla, jonne tuhkat ja tumpit leviteltiin. Sitten rikottiin (kovalla pakkasella) askarteluhuoneen ikkuna, ulko-ovi potkittiin rikki, tavaraa alkoi hävitä, mutta ainahan emme saaneet tapausta rysän päältä kiinni. Suihku oli auki tuntikausia yöllä ja öisin juhlittiin aamuun asti.
        Tyyppi on nyt saanut kaksi varoitusta, joita kumpaakan ei ole hakenut postista eikä juristin mukaan näin ollen ole saanut tiedoksi. Talolle aiheutettuja vahinkoja ei maksa kukaan, koska henkilö ei pysty maksamaan niitä itse, sosiaaliselle vuokranantajalle ne eivät kuulu eikä sossukaan maksa.
        Täti, joka vuokralaisen pestasi hyväsydämisyyttään, levittelee käsiään ja sanoo voivoi, onpas ikävää. Vuokrathan on maksettu, eli tuskin välittää koko tilanteesta.
        Talossa asuu ihan tavallisia ihmisiä, enimmäkseen köyhiä eläkeläisiä. he nyt sitten joutuvat maksamaan kaikki viulut, pelkäämään ja kestämään meteliä ja siivoamaan oluttölkkejä pihasta.
        Koskaan ei ole "tavallisista" vuokralaisista, opiskelijoista, työssä käyvistä ollut ongelmia, jotain pikkujuttuja lukuun ottamatta.
        Eli asiassa on tämäkin puoli: jos olla laajasydäminen ja ottaa riskivuokralaisen, pitäisi ottaa huomioon se, että joku muu saattaa joutua kärsimään. En itsekään haluaisi leimata ketään, mutta kyllä tässä alkaa tulla aika ennakkoluuloiseksi, ei voi mitään.


    • ZemiäZembaloihin:D

      Hyvä "tämäkin puoli"

      Voit pyytää isännöitsijää soittamaan tuolle vuokraisännälle, että taloyhtiölle tulee kohtuuttomia kuluja, joita hän joutuu itsekkin myöhemmin maksamaan vastikkeessaan enemmän ja vuokratuotto tippuu. Kannattaa myös puhua, että sellainen luottotiedoton "hälläväliä" tyyppi voi hajottaa (kostoksi) pinnat ja remontoiminen tulee kalliiksi. Silloin tulee myös tyhjiä kuukausia remontoinnin takia. Siksi siis ei ole ihan sama ketä ottaa vuokralle. Joskus rahaan vetoaminen voi saada toisen hieman miettimään, että onko järkeä riskeerata kallista omaisuutta.

      • Tämäkin puoli

        Olen itse puhunut useaan otteeseen ko vuokranantajan kanssa, myös isännöitsijä on. Hän on jopa taloyhtiön hallituksen jäsen. Ja vuokralainen on siis saanut kaksi varoitusta.
        Ei hän kauheasti välitä asunnon kunnosta eikä tee mitään remontteja, vaan ottaa uuden heti, kun edellinen on lähetnyt: eivät nämä "sossulaiset" välitä asunnon kunnosta eikä hän saakaan kunnollisia vuokralaisia, koska asunto on näiden jäljiltä mitä on. Mutta arvelen, että hän saa itse ihan kunnon tuoton tuolla systeemillä ja on ihan tietoisesti valinnut tällaisen tyylin. Muut vuokranantajat ovatkin tarkkoja omaisuudestaan.
        Ja tottakai hän joutuu osaltaan osallistumaan kuluihin osakkaana, mutta aika väähän kuitenkin, kun kulut jakaantuvat kaikille. Isompien asuntojen omistajathan niitä sitten makselevat.


      • 9+6
        Tämäkin puoli kirjoitti:

        Olen itse puhunut useaan otteeseen ko vuokranantajan kanssa, myös isännöitsijä on. Hän on jopa taloyhtiön hallituksen jäsen. Ja vuokralainen on siis saanut kaksi varoitusta.
        Ei hän kauheasti välitä asunnon kunnosta eikä tee mitään remontteja, vaan ottaa uuden heti, kun edellinen on lähetnyt: eivät nämä "sossulaiset" välitä asunnon kunnosta eikä hän saakaan kunnollisia vuokralaisia, koska asunto on näiden jäljiltä mitä on. Mutta arvelen, että hän saa itse ihan kunnon tuoton tuolla systeemillä ja on ihan tietoisesti valinnut tällaisen tyylin. Muut vuokranantajat ovatkin tarkkoja omaisuudestaan.
        Ja tottakai hän joutuu osaltaan osallistumaan kuluihin osakkaana, mutta aika väähän kuitenkin, kun kulut jakaantuvat kaikille. Isompien asuntojen omistajathan niitä sitten makselevat.

        Jos vuokralainen aiheuttaa häiriötä eikä vuokranantaja tee mitään, on jo peruste ottaa asunto taloyhtiön hallintaan vaikka vastiikkeet on maksettu ajallaan. Kerro vuokraisännälle tuosta mahdollisuudesta.


    • Eräs höynäytetty

      Perusturvalautakunnat ovat alkaneet höynäyttämään vuokranantajia myöntämällä määräaikaisia maksusitoumuksia vuokravakuutta varten. Mitä virkaa vuokranantajalle on vuokravakuudesta, jos se päättyy puolen vuoden kuluttua vuokrasopimuksen allekirjoittamksesta?

      • Anonyymi

        Minulle soitettiin sosiaalitoimistosta ,jotta vuokraisinko yksiöni heidän asiakkaallen nainen 73v. ja he hoitavat vuoravakuuden 2kk. tein 2kk:n määräaikaisen kun luotin sos.toimiston lupaukseen.
        Nyt mennyt n3kk:tta ja vuokrasopimus loppui enkä edelleenkää ole vielä saanut mitään vuokraa ko.ajalta. Sos toimisto sanoi ,jotta he eivät hoida maksamattomia vuokria. Kelastakaan ei ole kuulunut mitään eikä sos.toimi kerro mitään ,kun kaikki on niin salaista.
        Sai kuitenkin asunnon ok.kunnossa, joten lienee lohtu sekin vaikka jäi muutama muu sopimus tekemättä. Pers**** leen meni.


    • maukkisp12

      Otin ns, sossun asiakkaan vuokralle,sossu maksoikin vain osan vuokrasta ja nämä hyväkkäät jättivät oman maksuosuutensa maksamatta.Sain onneksi häädön heille haettua ja saatavat nyt perinnässä.Ulosotosta hain tämän henkilön ulosottorekisterin ja se oli 15 sivua pitkä,kaikki laskut siellä hammaslääkörilaskuista aiempiin vuokrarästeihin ja isoihin korvauksiin rikosasioissa,senttiäkään ei ollut noista veloistaan lyhentänyt.Että siitä näin millainen luottotiedoton ihminen pahimillaan on.Ote ulosottorekisteristä maksoi 6 euroa netistä ja ulosottomieheltäkin sen voi hakea maksaa 12 euroa.Tarkastakaa ihmeessä vahinko on iso siinä vaiheessa kun tällainen rikollinen on asunnossa sisällä eikä maksa vuokriaan,selityksille ei myöskään ole enää sijaa kun faktat näkee että luottotiedot on mennyt vahingossa,sanoisin että ne ei mene vahingossa paremminkin se on elämäntapa.

      • venkulat tunnistaa

        On niitä toisenlaisiakin luottotiedottomia, eräs tunnusti asian, kertoi syyn mistä oli merkintä tullut, vaikutti reilulta, savuton ja alkoa käyttämätön muslimi, eikä koskaan vuokrat myöhässä, nyt jo pidempään asunut.


    • KasNäinSeOnnistuu

      Vinkki asunnonvuokraajille: laittakaan vuokrapyynti sen verran korkeaksi, että se ylittää paikkakunnan sossussa olevan vuokramaksimin. Esimerkiksi Oulussa sossun hyväksymä vuokramaksimi kahdelle henkilölle tänä vuonna on 535€/kk ja vesimaksimi 18€/hlö/kk. Jos ja kun vuokra ylittää tuon, niin sossu ei hyväksy asiakkaansa muuttoa kyseiseen asuntoon. Karsii kummasti persaukisia vuokralaisehokkaita. Toinen raja on sitten KELAn yleisessä asumistuessa oleva valtioneuvoston hyväksymä "kohtuullinen asumiskustannus". Oulussa kahden hengen ruokakunnalle tuo oli viime vuonna 600€/kk, eli jos vuokra ylittää tuon 600€, sitä ei enää lasketa asumistukeen.. myös tuo karsii kummasti persaukisia vuokralaisia kyselijöistä. Toki asunnon on oltava myös siinä kunnossa, että siitä joku suostuu maksamaan pyydetyn vuokran.. esim Oulussa on turha yrittää kiskoa jostain 80-luvulla viimeksi tapiseeratusta läävästä renksottavine lastulevykomeroineen ja värjäytymisiä täynnä olevine muovimattoineen olevasta kaksiosta yli 600€..... Kämppä kuntoon, vuokrapyynti yli "sossu/kelarajojen" = asuntoa kyselee pääsääntöisesti omillaan toimeentulevat maksukykyiset ja luottokelpoiset henkilöt!

    • pummi48

      Noh varmaankin on sosiaalipummeissa paljon moniongelmaisia häiriköitä en minä sitä kiellä!
      Sosiaalipummi olen itsekkin mutta se johtuu fyysisestä sairaudesta jonka vuoksi olen työkyvytön joka taas tuo monenmoista ongelmaa, kuitenkin elintapani ovat kunnolliset.
      Olen raitis, tupakoimaton,hiljainen,pitkälti erakoitunut , asuntoni on viimoisen päälle tip top siisti. Vaikka tuloni ovat pienet ne ovat vakaat ja lopulta kyse on siitä minkä tärkeäksi kokee eli ensin maksetaan aina VUOKRA! kaikki muu tulee sen jälkeen tai on tulematta, ei näillä leveysasteilla ole varaa joutua taivasalle.
      Luottiedotkin ovat menneet mutta sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa maksanko vuokrani, kuten sanotuua asunto on perustarve.
      Nykyiseltä vuokranantajaltani ( Sato) on todistus että olen maksanut viimeiset 5v vuokrani ajallaan ja oikeastaan Sato, vvo tms: onkin siitä hyvä että kun itse hoitaa vuokransa eikä häiriköi saa asua vaikka maailman tappiin, he noudattavat lakeja ja käytännöt ovat vakiintuneita eikä tarvi olla jonkun yksityisen asunnonomistajan ikeen alla heitäkin kun on kaikenlaisia hulluja!

      Pointtini on oikeastaan se että meidän sosiaalipummien joukossa on ihan kunnollisia ihmisiä, niinkuin joku sanoi niin asiat ei aina ole ihan niin yksinkertaisia sairaudet eivät aina ole itse aiheutettuja saatikka että niille voitaisiin mitään muutenkaan.

      • sdsadfdss

        SATOn kämpät on niin ylihintaisia, ettei niissä voi "sossupummit" asua. Ylittää muuten myös KELAn asumistuen rajat.


      • mountain_dew
        sdsadfdss kirjoitti:

        SATOn kämpät on niin ylihintaisia, ettei niissä voi "sossupummit" asua. Ylittää muuten myös KELAn asumistuen rajat.

        Tätä minäkin jäin ihmettelemään. SATO:n ja VVO:n asunnoissa ei nimittäin harvaa poikkeusta lukuunottamatta ole varaa asua tuilla.


    • Kolmen_Sn_Hallitus

      Kaikki sosiaalipummit lumihankeen.

      • lataajavarmista

        Kyllä me olemmekin lumihangessa rivissä rynkkyjen kanssa, vastakkaiseessa rivissä ovatkin kaltaisesi lahtarit odottamassa teloitusta ;)


      • kummin_se_on

        Jakaako kela rynkkyjä sosiaalipummeille? Vai ainoastaan ilmaiset asunnot paskottaviksi kaljarahaa?


    • Tolkku

      Asia olisi helposti korjattavissa. Pitäisi olla laki joka helpottaisi vuokranantajan asemaa. Eli jos joku alkaa tahallaan särkeä omaisuutta niin ulos samantien.Tai jos jää 2 vuokraa rästiin ja näyttää siltä ettei ole aikomustakaan hoitaa niin sama juttu , ulos vaan. Pistää vihaksi kun pieni prosentti mistään piittaamattomia pilaa muidenkin mahdollisuudet. Itse olen törmännyt näihin katsellessani halvempaa asuntoa siirtyessäni eläkkeelle. Joskus on olut yrityksiä ja luottotiedoissa on lamanajan merkintöjä. Monia hienoja mahdollisuuksia jää täten pois asuntovalikoimasta.
      Vaikka yksityiselle henkilölle en ikinä ole jäänyt velkaa , vuokrani olen maksanut enkä kenenkään omaisuutta ole tuhonnut.
      Korven kuri perkele ! Ja näin tulee tulevaisuudessa käymään kunhan vielä vähän ajat kovenevat.

    • näinsemenee

      Itsellä tilanne et tulee muutto ja muutto tulee vähän liian nopeesti (ero) eikä ole säästössä mitään yli 1000e jolla maksaisi takuuvuokran. Tietenkin vuokrat ym. pystyn maksamaan mutta nyt ei vaan ole mistään saatavilla tuota päälle 1000e joten sossusta hain ja sanoin ettei ole säästössä enkä saa lainaan niin nyt mun pitää maksaa omavastuu 100e ja sossu maksaa loput takuuvuokrasta.

      • touhutonnit_viuhuu

        1000 € ei ole edes 2 kk vuokra. Haiskahdat potentiaaliselta ongelmatapaukselta, jolle minä en aikanaan asuntoa vuokraisi.


    • takaus

      Kyllä nykyisin kellä tahansa voi olla ongelmana kaivaa 1500 euroa ylimääräistä lompakosta kaikkien muiden kulujen päälle oli töissä tai ei. Miksei sossun takaus ole yhtä pätevä kuin muukin takaus. En ymmärrä mikä siinä voi olla vikana, muuta kuin tietämättömyys ja turha epäluulo vuokranantajan taholta. Rahaa ei ihmisillä vain ole ja asunto pitää jokaisella olla. Työpaikatkin on onnenkauppaa, nykyisin se on suuri juttu jos joku saa töitä, puhumattakaan pysyvästä työpaikasta, se on suuri asia. Siltikään ei aina rahoja isompiin kertaeriin löydy, vaikka kävisi töissä ja hoitaisi miten hyvin raha-asiat ja eläisi kuin nunnaluostarissa.

      • TurhaPaperilappu

        Sossun "vuokratakaus" ei muuten ole ollenkaan sama asia, kuin rahana maksettu vuokravakuus. Ensinnäkään sillä paperilla et korjaa rikottuja paikkoja, toisekseen erinäisten sossujen elämäntehtävä on vältellä kaikkea rahanmenoa, eli saattavat keksiä jonkun perusteen, minkä nojalla vuokralaisen aiheuttamat kulut ei ole kyseisein "vuokratakauksen" tarkoittamia kuluja.


      • TurhaPaperilappu

        Sossun "vuokratakaus" ei muuten ole ollenkaan sama asia, kuin rahana maksettu vuokravakuus. Ensinnäkään sillä paperilla et korjaa rikottuja paikkoja, toisekseen erinäisten sossujen elämäntehtävä on vältellä kaikkea rahanmenoa, eli saattavat keksiä jonkun perusteen, minkä nojalla vuokralaisen aiheuttamat kulut ei ole kyseisein "vuokratakauksen" tarkoittamia kuluja.


      • VainRahaRatkaisee

        Sossun "vuokratakaus" ei muuten ole ollenkaan sama asia, kuin rahana maksettu vuokravakuus. Ensinnäkään sillä paperilla et korjaa rikottuja paikkoja, toisekseen erinäisten sossujen elämäntehtävä on vältellä kaikkea rahanmenoa, eli saattavat keksiä jonkun perusteen, minkä nojalla vuokralaisen aiheuttamat kulut ei ole kyseisein "vuokratakauksen" tarkoittamia kuluja.


      • VainRahaRatkaisee

        Sossun "vuokratakaus" ei muuten ole ollenkaan sama asia, kuin rahana maksettu vuokravakuus. Ensinnäkään sillä paperilla et korjaa rikottuja paikkoja, toisekseen erinäisten sossujen elämäntehtävä on vältellä kaikkea rahanmenoa, eli saattavat keksiä jonkun perusteen, minkä nojalla vuokralaisen aiheuttamat kulut ei ole kyseisein "vuokratakauksen" tarkoittamia kuluja.


      • dgfdgdgddfd

        Sossun "vuokratakaus" ei muuten ole ollenkaan sama asia, kuin rahana maksettu vuokravakuus. Ensinnäkään sillä paperilla et korjaa rikottuja paikkoja, toisekseen erinäisten sossujen elämäntehtävä on vältellä kaikkea rahanmenoa, eli saattavat keksiä jonkun perusteen, minkä nojalla vuokralaisen aiheuttamat kulut ei ole kyseisein "vuokratakauksen" tarkoittamia kuluja.


    • hsdfjdslfjdsfjsdkljfl

      Sossun "vuokratakaus" ei muuten ole ollenkaan sama asia, kuin rahana maksettu vuokravakuus. Ensinnäkään sillä paperilla et korjaa rikottuja paikkoja, toisekseen erinäisten sossujen elämäntehtävä on vältellä kaikkea rahanmenoa, eli saattavat keksiä jonkun perusteen, minkä nojalla vuokralaisen aiheuttamat kulut ei ole kyseisein "vuokratakauksen" tarkoittamia kuluja.

    • hthyhyyhtrygr

      Sossun "vuokratakaus" ei muuten ole ollenkaan sama asia, kuin rahana maksettu vuokravakuus. Ensinnäkään sillä paperilla et korjaa rikottuja paikkoja, toisekseen erinäisten sossujen elämäntehtävä on vältellä kaikkea rahanmenoa, eli saattavat keksiä jonkun perusteen, minkä nojalla vuokralaisen aiheuttamat kulut ei ole kyseisein "vuokratakauksen" tarkoittamia kuluja.

    • hthyhyyhtrygr

      Sossun "vuokratakaus" ei muuten ole ollenkaan sama asia, kuin rahana maksettu vuokravakuus. Ensinnäkään sillä paperilla et korjaa rikottuja paikkoja, toisekseen erinäisten sossujen elämäntehtävä on vältellä kaikkea rahanmenoa, eli saattavat keksiä jonkun perusteen, minkä nojalla vuokralaisen aiheuttamat kulut ei ole kyseisein "vuokratakauksen" tarkoittamia kuluja.

    • vuokraajalainen

      Itse en vuokraa enää kiukullakaan Kelan vuokratakuita vastaan. Tällä hetkellä juuri on ollut 2kk Kelalla a) käräjäoikeuden ratkaisu vuokrien maksamattomuudesta b) vuokrasopimus c) tietot vuokrasopmuksen purusta jne Kelalla. Viimeksi kun soittelin kuulemma odoteltiin "vuokralaisen" mielipidettä asiasta. Ilmeisesti Käräjäoikeuden ratkaisu ei riitä. Suosittelen kaikkia vuokranantajia vaatimaan rahat cashina vuokratilille, niin näitä ongelmia ei synny. Kela on velvoitettu laissa toimimaan näin, jos vuokranantaja vaatii!!!

      • Anonyymi

        Joo. Itse olen nyt tilanteessa että on voimassaoleva määräaikainen vuokrasopimus 31.12.2019 asti (olen siis vuokranantaja). Nyt tämä rapajuoppo koijari oli mennyt minun selän takana Kelaan muuttamaan tietoja niin että en saanut senttiäkään joulukuun vuokraa. Kaverilla on nyt aikomus häipyä kämpästä vähin äänin tässä kuussa. Minulle ei lähetetty mitään tietoa Kelasta että vuokraa ei makseta.


    • Haikarinenpentti

      Katsoin juuri SPRän vuokratakuuta ja se oli juuri rauennut ajallisesti!!!En ollut muistanut tuota ajallista ehtoa,!!!Lisäksi ehtoja vaikka minkälaisia,,.Ei mitään virkaa tuollaisellajakuka näitä muistaa joka vuosi pyytää uutta...

    • otaHuomioonTämä

      Kannattaa muistaa, että sinulla pitää olla firma Y-tunnuksella remontointiin, jonka kautta laskutat, jos meinaat saada rahoja sosiaalitoimen vuokravakuudesta, korjatessa tuhottua kämppää itse. Jos korjaat yksityisenä henkilönä, et saa mitään korvausta työstä! Voit tietysti käyttää ulkopuolista urakoitsijaa, mutta siinä on se riski, jos sossu ei maksakaan, kaikki kaatuu sinun päälle 24% arvonlisäveroineen ja sillä summalla ei paljon asuntoa korjata, mikä max 2kk vakuus on.

    • Kerran olen hakenut Kelan maksarilla maksamatonta vuokraa. About viikon päästä oli raha tilillä.

      Avatkaa, miksi jollain on Kelan vakuus kussut?

    • Anonyymi

      Kela antaa takuuvuokran jos asunnon vuokra on alle 400€ en siis saanut takuuvuokria kun asunto vuokra oli 465€ mutta onneksi sosiaalitoimisto maksoi

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4974
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3267
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1405
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1245
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      74
      943
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      728
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe