Tiilipiippu lämpötaloudellisin

MUU RAAJA

Tiilipiipulla saat varaavaa massaa ainakin 500 kg metri. Itselläni noin 7 metrinen. Sen olen "tutkinut", että kun savu syöksyy punahehkuisessa putkessa piippuun, se ei edes polta kättä piipusta ulos tullessaan. Niin, että kyllä sitä lämpöä sinne jää. Toisin on eristetyt nykypiiput, vain ohut sisäputki käy kuumana, ja senkin lämpö häipyy lopulta ulos - Pitäis kieltää tommoset energiantuhlaajat. Mutta kun markkinamiehet myy ja pösilöt ostaa

13

1196

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyytyväinen...

Minusta ainakaan ei ole järkevää varastoida lämpöä kivikasaan josta on reikä ulos pakkaseen.

Piipun sisäpinnanhan pitääkin olla melko lämmin, jotta sinne ei tule kastepistettä ja ala rapauttamaan piippua.

• hormeja useampi

Harkkopiippu keraamisella putkella ehdottomasti kustannustehokkain ja toimivin ratkaisu.

Esimerkiksi nykyaikaiset takkauunit ovat hyötysuhteeltaan niin hyviä, että ei jää pahemmin lämpöä piipulle varattavaksi. Pientä hyötyä suhteessa harkkopiippuun saa lämmityskaudella, mutta muuten varaavuudesta on pelkkää haittaa. Kesällä ei viitsi saunaakaan lämmittää kun piippu lykkää lisää lämpöä torppaan.

Kun ajatellaan kokonaistalodellisesti huomioidaan pystytys, huollettavuus ja kestävyys, niin tiilipiippu jää pahasti jalkoihin. Katoava luonnonvara sanon minä.

• Tuloilmaputki

Kyllä ne takkauunit luovuttavat lämpöä piippuun elä narraa. Riippuu siitä missä pellit ovat, jos ne sijaitsevat yläkerrassa katon rajassa varautuu piippu pelteihin asti. Pikku vinkkinä ylimääräiset hormit joita ei käytetä uuneissa tai tuuletukseen, voi täyttää leca soralla ylös asti. Näin estetään kylmän valuminen piippuun.

• jepsistä juu
        Tuloilmaputki kirjoitti:

Kyllä ne takkauunit luovuttavat lämpöä piippuun elä narraa. Riippuu siitä missä pellit ovat, jos ne sijaitsevat yläkerrassa katon rajassa varautuu piippu pelteihin asti. Pikku vinkkinä ylimääräiset hormit joita ei käytetä uuneissa tai tuuletukseen, voi täyttää leca soralla ylös asti. Näin estetään kylmän valuminen piippuun.

Toki uusistakin uuneista jonkin verran lämpöä hormiin siirtyy, mutta suhteellisen vähän. Ja kyllä se lecahormikin lämpöä varaa, vaikkei yhtä hyvin kuin tiilihormi. Peltiä en viittis yläkertaan laittaa jos tulisija on alhaalla. Kuka niitä viitsii kerrosten välillä rampata availemassa ja sulkemassa.

Jo pelkkä lecahormin pystytys niin paljon edullisempaa ja nopeampaa, ettei sitä etua tiilipiipun varausominaisuuksilla kateta koskaan. Puhumattakaan tosiaan muista hyödyistä. Kyllä tiilipiippu jää pikkuhiljaa uudisrakentamisesta melkein kokonaan pois. Olen siitä oikeastaan 100% varma.

• Tuloilmaputki
        jepsistä juu kirjoitti:

Toki uusistakin uuneista jonkin verran lämpöä hormiin siirtyy, mutta suhteellisen vähän. Ja kyllä se lecahormikin lämpöä varaa, vaikkei yhtä hyvin kuin tiilihormi. Peltiä en viittis yläkertaan laittaa jos tulisija on alhaalla. Kuka niitä viitsii kerrosten välillä rampata availemassa ja sulkemassa.

Jo pelkkä lecahormin pystytys niin paljon edullisempaa ja nopeampaa, ettei sitä etua tiilipiipun varausominaisuuksilla kateta koskaan. Puhumattakaan tosiaan muista hyödyistä. Kyllä tiilipiippu jää pikkuhiljaa uudisrakentamisesta melkein kokonaan pois. Olen siitä oikeastaan 100% varma.

Pellit voi avata alhaalta, kun laittaa samanlaisen systeemin kuin pönttöuunien pelleissä oli. Muutama rulla ,neliöputkea,lipputankonarua,valkeeta painevesiputkea ja kaksi eriväristä palloa naruihin alapäähän joista vetämällä pellit toimivat. Ei tarvii rampata jos ei halua.

• virittelyt sikseen
        Tuloilmaputki kirjoitti:

Pellit voi avata alhaalta, kun laittaa samanlaisen systeemin kuin pönttöuunien pelleissä oli. Muutama rulla ,neliöputkea,lipputankonarua,valkeeta painevesiputkea ja kaksi eriväristä palloa naruihin alapäähän joista vetämällä pellit toimivat. Ei tarvii rampata jos ei halua.

Ihan kiva varmaan vedellä pyykkinarua, sekä viritellä pallukoita ja putkia kotiinsa, mutta kun ei eletä enää pula-ajalla niin ei ehkä maksa vaivaa. Mieluummin lämmittelen energiaytehokasta uunia silloin tällöin loikoillen sohvalla, enkä hirveästi välitä meneekö sitä lämpöä nyt prosentin pari enemmän harakoille.

• Tuloilmaputki
        virittelyt sikseen kirjoitti:

Ihan kiva varmaan vedellä pyykkinarua, sekä viritellä pallukoita ja putkia kotiinsa, mutta kun ei eletä enää pula-ajalla niin ei ehkä maksa vaivaa. Mieluummin lämmittelen energiaytehokasta uunia silloin tällöin loikoillen sohvalla, enkä hirveästi välitä meneekö sitä lämpöä nyt prosentin pari enemmän harakoille.

Jos haluaa tasaisen lämmön ja yläkerran sähkölämpö ei mene päälle. Onneksi on omat puut ei tarvitse ostaa. Kelle maksaa kelle ei ihan miten kukin haluaa.

• sdfsfsdfsdf

Juuri samanlailla 7-metrinen massiivinen tiilipiippu on täälläkin vaan pakko oli laittaa putkitus öljypolttimen hormiin liiallisen rapautumisen estämiseksi. Nyt on putki kuuma ja piippu kylmä. Mukavasti lämmitti ennen, mutta eipä lämmitä enää. Se siitä piipusta. Saunan hormi on putkittamaton, mutta ei se kerran viikossa lämmitettynä paljon hyödytä.

• MUU RAAJA

Itse muurasin, yksin, aikaa meni neljä päivää - en ole muurari. Kolme hormia (takka,sauna,vara). Tarpeet (tiilet 900kpl, laasti, pellit) maksoi noin 500 e. Saako valmishormin tosiaan halvemmalla?

ollut käytössä 6 vuotta. Lämmityskertoja (puilla) noin tuhat. Nuohottu kerran vuodessa. Ei ongelmia.

Tuo "kylmän valuminen" piippuun on askarruttanut minuakin. Täytyypä tutkia - reikä pellin yläpuolelle, ja anturi sinne. Sitten laskentaa tiilen ja laastin u-arvoilla ja pelti piipun päälle jos tarpeen. - Vaijeriohjaus ylimääräisessä hormissa tai sähkökäyttöinen "pelti" vaikka kouko-ohjaimella. Eihän tommonen ole mikään ongelma...

Pakkasilla huomaa eron jos ei piippua (takkaa, saunaa) lämmitä Miellyttävä "keskuslämpö" puuttuu

• 4 päivää

Raksalla riittää töitä yli tarpeen ja aika on kortilla. Lecahormi syntyy päivässä. Jää 3 päivää aikaa käyttää muuhun. Muurarin jos tilaa tiilihormia pystyttämään niin hinta on moninkertainen.

• se yläpelti

Muistaakseni semmosia piipunpäälle tulevia peltejä on markkinoilla. NÄPERTELYÄ.
        Tiilipiippu on hyvä, jos talo lämpiää sillä uunilla. 50-luvullahan noin tehtiin.
        Piipun lämpöhukka kiinnostaa aina ja kaikkia vuodesta toiseen. Valmiita tuotteitakin on olemassa useita. Esim savumax mainostelee tällä hetkellä. Muitakin on. NÄPERTELYÄ.

• muuten se hukkaa lämpöä

Piippuun varautuneesta lämmöstä suurin osa menee sitä reikää pitkin taivaalle ja vain pieni osa huoneisiin. Tiilihormi siirtää kylmänäkin sisälämpöä läviteseen hormiin ja pihalle.

Tiilihormit pitäisi kieltää lailla.

• se menee

Eristetty pitää olla. Tiilipiippu varaa hieman enemmän, mutta hukkaa myös enemmän kuin eristetty harkkopiippu. Harkkohan on jo itsessään eriste.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      5086
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3616
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2993
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2985
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      9
      2896
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2343
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1838
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1770
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1721
    10. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      135
      1639
    Aihe