Nyt pitäisi hakea välivuoden jälkeen yliopistoon ja lääketiede kiinnostaa. En vain osaa päättää hakeako ihmisten vai eläinten lääkäriksi... ;)
Eläimistä pidän ja minulla on sellainen käsitys että eläinlääkärin homma on monipuolisempaa. Joutuu tekemään monia hommia, kun taas ihmispuolella erikoistutaan johonkin spesifisempään. Toisaalta eläinlääkäreiden työajat (etenkin maalla) tuntuvat huonommilta ja onko pieneläinpuolella (minne haluaisin) tarpeeksi työtä pääkaupunkiseudulla? Ihmislääkärinä olisi helppo muuttaa myös ulkomaille joksikin aikaa sillä lääkäreitähän tarvitaan joka paikassa. Olen nuori ja haluan kokea maailmaa =) Tiedän sen että eläinlääkäreillä ei palkka eikä arvostus ole yhtä korkeita kuin ihmislääkäreillä mutta se ei haittaa. Pääasia kun pitää työstään ja pystyy maksamaan asuntovelan =) Toisaalta suvussa on paljon allergiaa ja esim. sisko sai ammattitaudin puutarhurina ollessaan ja hänen piti uudelleen kouluttautua, joten sikäli eläinten kanssa toimiminen mietityttää... Lemmikkejä on kotona aina ollut mutta allergioita ei ole ollut paitsi atooppinen ihottuma, ja tuollaisille asioille altistuu...
En tiedä... Tiedän vain sen että lääketiedettä haluan lukea =)
lääkäriksi vai eläinlääkäriksi
11
3615
Vastaukset
- haluat
lukee lääketiedettä,sehän on selvää ilman mitään muita mietteitä. Ei ole muita,eihän?
- hämärään
kommenttiin on tullut törmättyä nyt muutaman kerran.."Tottakai haluat lukemaan lääketiedettä/Tottakai se on sinun unelmasi.........Muita ei ole, eihän?"
Mietityttää mitä kyseinen henkilö haluaa kommenteillaan ilmaista?!! Kysynpähän vaan!
- olet...
keksinyt että eläinlääkäreiden palkat olisivat huonommat?? Maaseudulla yksityisvastaanottoa pitävä ja "siinä sivussa" lainmukaisia kunnaneläinlääkärin töitä hoiteleva eläinlääkäri saa TAATUSTI enemmän liksaa kuin sairaalalääkäri. Ja kyllä sairaalassakin vain on päivystettävä, siinä missä sen eläinlääkärinkin.
- vielä...
mistä keksit että eläinlääkäreitä ei tarvittaisi ulkomailla siinä missä ihmislääkäreitäkin? Kuitenkaan kummallakaan alalla ei se niin auvoista ole tuosta vain lähteä ulkomaille töihin. Monissa maissa on lääkärityöttömyyttäkin.
- Kandi ja kaks kissaa
Edelliset kommentit taisivat jo käsittää monia kysymyksiäsi. Minua hätkähdytti mielipiteesi, ettei eläinlääkärin työ olisi yhtä arvostettua. Moni lemmikin omistaja on varmasti tyystin eri mieltä, minä mukaanlukien. Esim. omat ihmislääketieteen taitoni eivät päde kovin pitkälle eläinlääketieteessä, joten arvostukseni eläinlääkäreitä kohtaa on suuri.
Nyt vaan kuuntelet omaa intuitiotasi. Eläinlääkärinä tulet kohtaamaan sekä eläimiä että ihmisiä, lääkärinä ihmisiä, kumpi on mieluisampaa? Itselläni uravalinta eläinlääketieteen ja lääketieteen välillä kynnyskysymyksenä oli se, että en usko pystyväni lopettamaan eläintä. En myöskään kestäisi työn toista nurjaa puolta, eli kohdata kaltoin kohdeltuja eläimiä ja heidän välinpitämättömiä omistajiaan. Nostan kovasti hattua eläinlääkäreille, jotka pystyvät sen tekemään repimättä omistajan päätä irti. - ...
Ja päätin sitten lopulta hakea ihmislääkikseen. Tulin siihen tulokseen etten kestäisi katsella idiootteja omistajia ja pahimmassa tapauksessa ehkä jopa lopettaa kyseisten aivokääpiöiden pilaamia terveitä eläimiä.
- åöööö
Voi voi eläinparat. Onneksi siellä lääkiksessä saa katsella äidin kullanmuru pikkunassukoiden korvia ja parantaa maailmaa.
- ...
åöööö kirjoitti:
Voi voi eläinparat. Onneksi siellä lääkiksessä saa katsella äidin kullanmuru pikkunassukoiden korvia ja parantaa maailmaa.
...että ihmislääkiksessäkin on yhtä lailla nurjia puolia, jos sitä epäilet.
- aloittaja...,
... kirjoitti:
...että ihmislääkiksessäkin on yhtä lailla nurjia puolia, jos sitä epäilet.
Minun mielestäni lääkrit ja eläinlääkärit ovat molemmat hyvin arvostettavia ammatteja. Usein vain on tullut luettua "rivien välistä" että eläinlääkäri "vain" hoitaa eläimiä kun taas ihmislääkäri tätä luomakunnan ylintä kruunua ;) No, kaikki elämä on yhtä arvokasta. Mielestäni jossain lehtiartikkelissakin oli jotenkin että el.lääk. työ on huonompi palkkaista ja vähemmän arvostetumpaa. Mutta itse en siis sitä mieltä ole!
Eläinten kärsimys on kyllä inhottavaa mutta eläinlääkärinä saisi auttaa. Eläinten lopetusta en pelkää ja mielestäni on armeliaampaa lopettaa kärsivä eläin. En itsekään haluaisi elää elämääni missään koneessa, vaan jatkaa matkaa luonnollisella tavalla eli kuolemalla... No, meni vähän ohi aiheen jo.
Toisaalta olin juuri käteni takia terveyskeskuksessa aamulla ja kun illalla yi 12 tunnin päästä menin uudelleen niin siellä oli vielä sama lääkäri hommissa! Hän sanoi että päivän pituudeksi tulee 14 tuntia (ei tietysti joka viikonloppu ole moisia) ja yksin lääkärinä saa hoitaa kaikki potilaat... Aikamoista. Hattua kyllä nostan mutta mieleeni tulee vain miten hyvin väsyneenä työtä voi tehdä. Esim. lennonjohtajilla on lyhyet päivät sillä ovat vastuussa monista ihmishengistä. Entä lääkärit sitten!
En osaa päättää vieläkään... Pitänee heittää kolikolla! ;) No, kyllä se sieltä tulee kun kuuntelee itseään. - itsekin oskilloiva
aloittaja..., kirjoitti:
Minun mielestäni lääkrit ja eläinlääkärit ovat molemmat hyvin arvostettavia ammatteja. Usein vain on tullut luettua "rivien välistä" että eläinlääkäri "vain" hoitaa eläimiä kun taas ihmislääkäri tätä luomakunnan ylintä kruunua ;) No, kaikki elämä on yhtä arvokasta. Mielestäni jossain lehtiartikkelissakin oli jotenkin että el.lääk. työ on huonompi palkkaista ja vähemmän arvostetumpaa. Mutta itse en siis sitä mieltä ole!
Eläinten kärsimys on kyllä inhottavaa mutta eläinlääkärinä saisi auttaa. Eläinten lopetusta en pelkää ja mielestäni on armeliaampaa lopettaa kärsivä eläin. En itsekään haluaisi elää elämääni missään koneessa, vaan jatkaa matkaa luonnollisella tavalla eli kuolemalla... No, meni vähän ohi aiheen jo.
Toisaalta olin juuri käteni takia terveyskeskuksessa aamulla ja kun illalla yi 12 tunnin päästä menin uudelleen niin siellä oli vielä sama lääkäri hommissa! Hän sanoi että päivän pituudeksi tulee 14 tuntia (ei tietysti joka viikonloppu ole moisia) ja yksin lääkärinä saa hoitaa kaikki potilaat... Aikamoista. Hattua kyllä nostan mutta mieleeni tulee vain miten hyvin väsyneenä työtä voi tehdä. Esim. lennonjohtajilla on lyhyet päivät sillä ovat vastuussa monista ihmishengistä. Entä lääkärit sitten!
En osaa päättää vieläkään... Pitänee heittää kolikolla! ;) No, kyllä se sieltä tulee kun kuuntelee itseään.Lue ihmeessa Viisi Vuotta Tyoelamassa -raportti:
http://www.aarresaari.net/pdf/UraraporttiNetti.pdf
Siita kay selvasti ilmi esim. se, etta elainlaakarien palkat ovat huomattavasti alhaisemmat kuin ihmislaakarien.
- vähäsenvielä
Itse olen hakemassa ihmis lääkkiksee kuten edellä se sanotaan ja päädyin siihen siksi koska olen nähnyt eläinlääkärin arkea läheltä maatilalla koska olen tilalla kasvanut. Mikäli valitset helpoimman pikkueläinklinikan niin ok..Mutta poikimisaikaa klo.3 aikaan aamuyöllä väärinpäin kääntyneen vasikan(vaatii älyttömästi voimaa ja muutenkin vähän epäesteettistä hommaa...)tai huonoon kuntoon päässeen eläimen lopettaminen raatelee ittee ainakin sen verran että en halua siihen ammattiin, vaikka sitä kunnioitankin paljon. Olen kahden nais eläinlääkäriksi jo melkein valmistuneen lopettaneen(olivat hentosia naisia, en sano ettei se olisi heillekkin hyvä ammatti, mutta...) työn raskauden takia...Joten mietippä vielä tuoltakin kannalta!!! = )
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1862690Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1482407Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1061122- 84954
- 64921
Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait239819Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a20810Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka285775Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies89774Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22708