Monoliittiydin Linuxin ongelmista suurin!

Pentti-Nelonen

Yksi linuxkäyttäjien suurin vaiettu asia on linuxytimen monoliittisuus. Yhdenkin prosessin kaatuminen lamauttaa ytimen täysin, sillä monoliittiydin on hyvin, hyvin alkeellinen. Aina kun olen asian esiin tuonut on minut tuomittu valehtelijaksi, mutta totuus on, että monoliitti mikä monoliitti. Se ilmenee jo jakeluiden tiedoista.

Siksi linuxin käyttäminen olisi katastrofaalista kriittisissä järjestelmissä, yhdenkin prosessin vikaantuminen kaataisi koko systeemin, ajatelkaa vaikkapa ydinvoimalaa.

"Huonoista puolista vakavin on, että yksikin virhe jossain käyttöjärjestelmän toiminnossa, kuten muistinhallinnassa, verkkoprotokollassa, levyjärjestelmässä tai laiteajurissa vaikuttaa käyttöjärjestelmän muihinkin osiin. Samalla se vaikuttaa kaikkiin käyttöjärjestelmän suorittamiin prosesseihin. Tämä aiheuttaa koko järjestelmän kaatumisen."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kernel

Silkakkaa alkeelista monoliittia:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ubuntu
http://fi.wikipedia.org/wiki/Fedora_Core
http://fi.wikipedia.org/wiki/Fedora_(käyttöjärjestelmä)
jne. jne. jne. kaikki linuxit monoliittikerneleitä!

Mutta Windows toimii nerokkaalla Hybridiytimellä! Hybridiydin pysyy toiminnassa vaikka jokin prosessi kaatuisikin. Koskahan Linuxydin saadaan monoliittiasteelta nykyaikaan?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Windows

10

569

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaikki kernelit on nykyään enemmän ja vähemmän modulaarisia.

"Nykyisin modernit käyttöjärjestelmät eivät ole rakenteeltaan puhtaasti monoliittisia (makroydin) tai mikroytimeen perustuvia, vaikka selviä esimerkkejä näistä kahdesta mallista on olemassa. Sen sijaan ne soveltavat tavalla tai toisella toistensa ideoita."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Käyttöjärjestelmän_ydin

• Kyseessä ei toki ole mikään vaiettu salaisuus eikä täällä myöskään ole vaiettu kun esität typeriä väitteitäsi.

Olen aiemminkin vastannut nämä samat asiat joten meidän "vaikenemisemme" johtuu ilmeisestikin vain siitä että sinä et suostu kuuntelemaan (lukemaan) vastauksia koska ne ovat sinulle Pentti epämieluisia.

Ensinnäkin rummuttamastasi "hybridikernelistä" ovat asiantuntijat sitä mieltä että se on pelkkä mainoskikka, kyseessä on silti monoliittinen kerneli perustaltaan. Linuxissa taas on monoliittinen ydin jota on jatkettu modulaarisuudella. Voi siis yhtä hyvin sanoa että molemmat ovat yhtä tai paljon monoliittisia sillä molemmat perustuvat monoliittiseen ytimeen.

Mitä tulee ytimen kaatumiseen niin totuus siinä on se ettei esim. minulla ole tapahtuntut tällaista "monoliittisen ytimen kaatumista" joka tilttaisi koko koneen. Ainoat kerrat ovat niitä kun olen itse kääntänyt ytimen mutta väärin (liian kirein) asetuksin. Jos esimerkiksi linuxissa näytönohjaimen ajuri on väärä niin koneen voi silti huoltaa ajossa poistamalla väärän ajurin ja vaihtamalla sen toimivaan ja taas homma toimii. Yritäpäs tehdä se windowsilla ilman uudelleenkäynnistystä, ei taida onnistua.

Sen sijaan BSODeja on nähty useamminkin ja jopa Vista onnistui hukkaamaan bootmanagerin viiden buutin jälkeen, ei vakuuta.

• =)))

"Yhdenkin prosessin kaatuminen lamauttaa ytimen täysin"

Voisitko tarkentaa vähän tarkemmin? Miten tämä tapahtuu?

• No kyllähän monoliittisessa ytimessä on sellainen ominaisuus että ytimen yhden prosessin kaatuessa jämähtää koko ydin. Sellaista ei vain tapahdu linuxissa oikeastaan koskaan, jostakin kumman syystä :) Sen sijaan windowseissa niitä tapahtuu jopa esittelytilanteissa kuten itse Bill sai karvaasti kokoea.

• on monoliittinen
        exergy kirjoitti:

No kyllähän monoliittisessa ytimessä on sellainen ominaisuus että ytimen yhden prosessin kaatuessa jämähtää koko ydin. Sellaista ei vain tapahdu linuxissa oikeastaan koskaan, jostakin kumman syystä :) Sen sijaan windowseissa niitä tapahtuu jopa esittelytilanteissa kuten itse Bill sai karvaasti kokoea.

niin miten siinä on prosesseja?

• on monoliittinen kirjoitti:

niin miten siinä on prosesseja?

Nyt meni ohi? Pitääkö sen siis olla kryptoniittinen?

• saivertelen
        exergy kirjoitti:

Nyt meni ohi? Pitääkö sen siis olla kryptoniittinen?

ajankulukseni :D

• Ubuntu 8.04

Linux on moduulikäyttöjärjestelmä. Pentti älä viitsi. Olet tehnyt itsestäsi jo riittävän naurettavan. Alaspäin et voi enää vajota.

• niin...

pentillähän ne..

• niin... kirjoitti:

pentillähän ne..

No siinä Pentti on kyllä oikeassa että linuxin ydin on rakenteeltaan siis monoliittinen, kyllä. Edes modulaarisuus ei poista sitä tosiasiaa että monoliittinen ydin on alla.

Mutta siinä Pentti on myös väärässä että linux olisi monoliittisen ytimen takia herkkä kaatumaan, näin ei suinkaan ole sillä juuri modulaarisuus on se pelastava tekijä. Itse olen muuten havainnut kirjallisuudessa käytettävän enemmänkin termiä "modulaarinen monoliittinen ydin" tai sitten vain "modulaarinen ydin" joka korostaa eroa puhtaasti "monoliittiseen makroytimeen". Linuxin ytimen monoliittinen osa on niin varmatoiminen ettei sitä mitenkään helposti nurin saa ja ladattavien moduulien kaatuminen ei yleensä kaada järjestelmää.

Pentti on myöskin siinä väärässä että hänen markkinoimansa windowsin hybridikerneli olisi jotenkin erinomaisempi kuin linuxin ydin, tämä ei pidä paikkaansa ja mitä olen asiaa tutkinut nin olen saanut sellaisen käsityksen että myös windowsin ydin on perustaltaan monoliittinen johon on yritetty lisätä mikrokernelin ominaisuuksia. Kuinka hyvin siinä on sitten onnistuttu voi päätellä BSODien määrästä. Ja kuten aiemmin sanoin niin asiaa paremmin tuntevien käsityksen mukaan "hybridikerneli" on vain markkinatermi.

Monoliittisen ytimen "kernel spaceen" ladattuja osia ja ajureita ei voi erikseen päivittää kuten mikroytimessä mutta "user spaceen" ladatut modulit voi asentaa, poistaa ja päivittää tietokonetta sammuttamatta, miettikääpä itse miten hyvin tämä onnistuu windowsissa verrattuna esim. linuxiin? Linuxin ydintä voit myös itse viilata poistamalla sieltä osia, määrittämällä niitä user spaceen ladattaviksi moduleiksi tai hitsata niitä kiinni monoliittiseen osaan. Miten tämä tehdään windowsissa? Näitä kun miettii niin huomaa erot ytimissä jotka sitten ovat loppukäyttäjälle konkreettisia.

Jos ajatellaan vielä että Linus aloitti koodaamiseen minixillä jossa on nimenomaan mikroydin mutta päätyi kuitenkin linuxin suhteen monoliittiseen ytimeen niin ehkä siinäkin on jokin muu idea kuin laiskuus vai mitä arvelette ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      89
      7219
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      35
      3821
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3420
    4. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2552
    5. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      2356
    6. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      41
      2342
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      123
      2236
    8. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2149
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      24
      1878
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      40
      1799
    Aihe