Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Visual C-tyyppinen C-ympäristö

Ubuntuun?

Mä olen täysin aloittelija C-kielessä, joskus jonkun verran simppeliä ohjelmaa tehnyt basicilla ja Visual Basicilla. Koska uuden kielen opettelussa on jo tarpeeksi niin olisko Ubuntulle olemassa vaihtoa pehmentämään mitään sellasta ohjelmointiympäristöä jossa käyttöliittymän voisi suunnitella kuvakkeita vetämällä ts. piirtämällä käyttöliittymäruutuun aivan kuten Visual Basicissa tai Visual C:ssä? Eli kirjoittaisin/koodaisin vaan ne keskeiset tehtävät mitä niiden painikkeiden ym. pitäisi tehdä.

6

718

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Koska uuden kielen opettelussa on jo tarpeeksi niin olisko Ubuntulle olemassa vaihtoa pehmentämään mitään sellasta ohjelmointiympäristöä jossa käyttöliittymän voisi suunnitella kuvakkeita vetämällä ts. piirtämällä käyttöliittymäruutuun aivan kuten Visual Basicissa tai Visual C:ssä?"

      Eclipsellä tekee ainakin KDE softaa tuolla tavalla ja GTK:lle käyttöliittymiä voi piirtää Gladella. Suosittelen kyllä kuitenkin opettelemaan enste ihan sen kielen enkä lähtisi heti säätämään jonkun IDE:n GUI:n kanssa, tulee turhan jyrkkä oppimiskäyrä. Jos nyt enste saisit ne Hello Wordit ja muut kääntymään komentoriville, luet ja kirjoitat tiedostoa ja muita perusasioita ennen kuin alat opetella uutta.

      • nimenomaan tehdä

        käyttöliittymä komentoriviohjelmille (tosin ne komentoriviohjelmat on jo valmiina linuxeissa), ts Yet-Another-GUI-for-cdrecord-and-mkisofs. Sellainen joka olisi kokonaan suomenkielinen ja helppokäyttöinen mutta silti monipuolinen. Esim. Nautilus ei juurikaan anna mahdollisuuksia vaikuttaa cd:n poltossa käytettyihin parametreihin, esim. jos haluat Jolietin tai Iso level 4:n niin unohda Nautilus. ISOjen polttoon se kelpaa kyllä.


      • askelin
        nimenomaan tehdä kirjoitti:

        käyttöliittymä komentoriviohjelmille (tosin ne komentoriviohjelmat on jo valmiina linuxeissa), ts Yet-Another-GUI-for-cdrecord-and-mkisofs. Sellainen joka olisi kokonaan suomenkielinen ja helppokäyttöinen mutta silti monipuolinen. Esim. Nautilus ei juurikaan anna mahdollisuuksia vaikuttaa cd:n poltossa käytettyihin parametreihin, esim. jos haluat Jolietin tai Iso level 4:n niin unohda Nautilus. ISOjen polttoon se kelpaa kyllä.

        >käyttöliittymä komentoriviohjelmille...

        Suoraan Eclipseen hyppääminen saattaa olla aloittajalle turhan iso hyppy mutta KDE:n mukana oletuksena tuleva KDevDesigner sopii tuohon kuin "nyrkki silmään"

        http://docs.kde.org/kde3/en/kdevelop/kdevelop/kdevdesigner.png


      • Ubuntussahan ei
        askelin kirjoitti:

        >käyttöliittymä komentoriviohjelmille...

        Suoraan Eclipseen hyppääminen saattaa olla aloittajalle turhan iso hyppy mutta KDE:n mukana oletuksena tuleva KDevDesigner sopii tuohon kuin "nyrkki silmään"

        http://docs.kde.org/kde3/en/kdevelop/kdevelop/kdevdesigner.png

        KDE:tä ole oletuksena vaan Gnome. Itse olen mieltynyt enemmän tuohon Gnomeen.


      • Ubuntussahan ei kirjoitti:

        KDE:tä ole oletuksena vaan Gnome. Itse olen mieltynyt enemmän tuohon Gnomeen.

        No Glade. Sillä voi piirrellä käyttöliittymän ja se tallentaa sen XML tiedostoksi ja löyty sitten joku funktio millä se käyttöliittymä tehdään sen XML tiedoston pohjalta.


      • ei kakkonen
        M-Kar kirjoitti:

        No Glade. Sillä voi piirrellä käyttöliittymän ja se tallentaa sen XML tiedostoksi ja löyty sitten joku funktio millä se käyttöliittymä tehdään sen XML tiedoston pohjalta.

        Joo, näin siis Glade3. (Vanhempi Glade2 generoi koodin valitulla kielellä.) Idea on tietysti että kun gui on tallennettu xml-tiedostoon niin sen voi ladata millä kielellä huvittaa (tietenkin se 'builder'-funktio ja gtk pitää olla ko. kielelle). Tossa tutoriaali Glade3 (C ja Python):

        http://www.micahcarrick.com/12-24-2007/gtk-glade-tutorial-part-1.html


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      87
      2305
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      51
      1997
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      89
      1837
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1628
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1562
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      25
      1432
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1392
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1390
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1351
    Aihe