Vinkkejä unelmointiin !!??

äksjii

Unelmointi on köyhän perusoikeus! Me ollaan vaimon kanssa ajateltu, että jos joskus ostais "halvalla" kuin Vileenin Sulo, sellaisen vanhan Jaguarin, onko se nyt XJ (vai mikä se oli?). Vuosimalli jostain -84-94 väliltä. On tainnut mallikin vaihtua tuona ajanjaksona. Ihan vaan kesäajoon ajateltiin.

Antakaa nyt tulla järjen ääntä. Onko tuhoon tuomittu ajatus, kun ei autoista noin korjailun ym. suhteen mitään ymmärrä? Siinä on vaan jotain tyyliä, mikä näistä uudemmista on kadonnut johonkin. Mitkä on mallien kriisikohdat? Pellit? Onko tuon ajan automaatit suht. luotettavia? Missä niitä voi korjauttaa/huoltaa? Kulutus ei nyt ole päällimmäisenä mielessä, mutta ajokokemukset ja melutaso ja sen sellaiset kiinnostaa. Eikös elämän yksi hienoimmista asioista ole, kun jokin unelma, pienempi tai suurempi, silloin tällöin toteutuu....Arveluttaa vain, kun kysymysmerkkejä on vielä noin paljon!

20

2906

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saat

      saat asiallisia vastauksia kysymyksiisi, täällä kateelliset vain irvistelee...

    • Petrus.
      • äksjii

        Okei. Kiitos. Tännekin saa kommentoida, vaikka tiedän täällä olevan polvihousuisia räkänokkiakin riesaksi asti. Mutta jos jotain asiallista, niin antaa tulla.


      • niin saat parempaa
        äksjii kirjoitti:

        Okei. Kiitos. Tännekin saa kommentoida, vaikka tiedän täällä olevan polvihousuisia räkänokkiakin riesaksi asti. Mutta jos jotain asiallista, niin antaa tulla.

        Vuonna 1995 tuli markkinoille kaikkien aikojen paras (siis kestävin) XJ6, eli x300 malli.
        Autossa kaikki ratkaisut perustuivat Jaguaarin omaan koeteltuun osaamiseen. Siksi siinä ei ole virheitä. Tarjoaa todella hienon kyydin ilman vanhempien mallien tauteja. Autoja saa viidestätoista donasta ylöspäin.


    • xj6 4.0

      Itse toteutin vastaavan unelman ja meillä jagge on myös pelkästään kesäkäytössä, toki välillä ajamme sillä talvellakin hyvällä kelillä. Meillä vanhempi korimalli kuin tuossa joku mainitsi vm.92, mutta aivan loistava auto tämäkin. Luotettava, kestävä ja hiljainen. Auto on iso ja painaa aika kunnioitettavia lukemia ja sen tuntee ajossa, heitot ei sitä nakkele...
      Moottori on aivan loistava! Normaalisti ajaessa sisälle ei kuulu yhtään mitään, mutta kun painat kaasua se kyllä murisee mukavasti jä vääntöä ihan tolkuttomasti! Voimaa kyllä on näin tavalliselle nautiskelijalle ihan tarpeeksi, tuntuu että se ei lopu koskaan! Sama ajatko 60 tai 120 painat kaasua niin väännön kyllä tunnet.Tuohan on toki vain "puoli moottorinen" v12sen vääntö on vielä asia erikseen.

      Olen omistanut tuon nyt 7 vuotta ja vikoja on ollut uskomattoman vähän vaikka kilometrejä on jo takana paljon. Käsijarru kengät, etujarrulevyt, ja iskarit on pitänyt vaihtaa, nehän onkin kulutus osia.
      Ilmastointi alkoi vuotamaan ja piti vaihtaa pumpun akselille tiivisteet. Perän laakerit piti myös vaihtaa, ei muuta.

      Bensaahan se vie, mutta joka litra tuntuu olevan sen arvoista.

      • samanlainen esimerkki.

        Ostin aikoinaan kesäautoksi 1973 mallisen avomersun. Se oli parempi ajaa ja omistaa kuin yksikään tojota. Kaikki toimi, kyyti oli kuninkaallista ja ajo-ominaisuudet selvästikin vuosikymmeniä nipponeita edellä.


      • mitkä ne on

        ne käsijarrukengät? Kun en ole ikinä ennen kuullut.


      • äksjii

        Mukava huomata, että lisäksemme on muitakin, jotka ovat haaveilleet noista hiukkasen vanhemmista Jaguareista. Olette siis vieneet toteutuksen tasolle, hienoa. Eikös se ole elämän yksi tarkoituksista, että silloin tällöin jokin unelma toteutuu!

        Kirjoituksesi vahvistaa lukemaani ja kuulemaani, eli kyyti on upea ja melutaso vaimea. Itse en ole siis ollut koskaan edes kyydissä, joten olemme todella vasta kaukaa-ihailuasteella. Missäs niitä voi muuten sitten korjauttaa, kun en itse osaa kuin suurin piirtein tankata? Ja onko kokemuksia ruostumisesta/ruostumattomuudesta? Onhan niillä tietenkin ikää, joten... Joku laittoi linkin ulkomaille, kannattaisko tuoda esim. Saksasta tai Ruotsista? Ne verot tietenkin ja voiko niihin tuotaviin luottaa?! Kun ei saksaa osaa ja siellä pitäis olla aikaa ja rahaa kierrellä. Olisko jossain luotettavia täyden palvelun maahantuojia tolkulliseen hintaan?


      • ovat osa
        mitkä ne on kirjoitti:

        ne käsijarrukengät? Kun en ole ikinä ennen kuullut.

        käsijarrua. Kuten jarrukenjät tavallista jarrua. Kamalasti ei tarttis mielikuvitusta tajutakseen tuon.


      • ja netti auttaa
        äksjii kirjoitti:

        Mukava huomata, että lisäksemme on muitakin, jotka ovat haaveilleet noista hiukkasen vanhemmista Jaguareista. Olette siis vieneet toteutuksen tasolle, hienoa. Eikös se ole elämän yksi tarkoituksista, että silloin tällöin jokin unelma toteutuu!

        Kirjoituksesi vahvistaa lukemaani ja kuulemaani, eli kyyti on upea ja melutaso vaimea. Itse en ole siis ollut koskaan edes kyydissä, joten olemme todella vasta kaukaa-ihailuasteella. Missäs niitä voi muuten sitten korjauttaa, kun en itse osaa kuin suurin piirtein tankata? Ja onko kokemuksia ruostumisesta/ruostumattomuudesta? Onhan niillä tietenkin ikää, joten... Joku laittoi linkin ulkomaille, kannattaisko tuoda esim. Saksasta tai Ruotsista? Ne verot tietenkin ja voiko niihin tuotaviin luottaa?! Kun ei saksaa osaa ja siellä pitäis olla aikaa ja rahaa kierrellä. Olisko jossain luotettavia täyden palvelun maahantuojia tolkulliseen hintaan?

        Autoja löytyy www.mobile.de ja verotason näet tullin sivuilta. "Auto Saksasta" Googleen ja taas mentiin. Saksassa autojen taso on hyvä ja osaava ostaja löytää hienon yksilön kohtuu helposti. Korjausta on saatavilla erittäin ammattitaitoisilta pajoilta kohtuullisella hinnalla. Lopputulos on puoleen hintaan parempaa kyytiä kuin tojota ikinä tulee antamaan, eikä hinta laske enää koskaan.


      • moisista kuullutkaan
        ovat osa kirjoitti:

        käsijarrua. Kuten jarrukenjät tavallista jarrua. Kamalasti ei tarttis mielikuvitusta tajutakseen tuon.

        kuulostaa ihan pakoputken kannatinlaakerilta.


      • niitäkin on
        moisista kuullutkaan kirjoitti:

        kuulostaa ihan pakoputken kannatinlaakerilta.

        mutta tuskin kuulalaakereilla. Kumisia, jos sitä nyt laakeriksi sitten voisi sanoa. Joskus näkee omatekoisia liukulaakereita kun putki on just putoomassa.


      • uutta termistöä, että
        niitäkin on kirjoitti:

        mutta tuskin kuulalaakereilla. Kumisia, jos sitä nyt laakeriksi sitten voisi sanoa. Joskus näkee omatekoisia liukulaakereita kun putki on just putoomassa.

        lieneeköhän asentajakoulutukseni pahasti vanhentunut.


      • tuntuu olevan
        uutta termistöä, että kirjoitti:

        lieneeköhän asentajakoulutukseni pahasti vanhentunut.

        ja käytännön kokemus.


      • erikoinen asentaja
        uutta termistöä, että kirjoitti:

        lieneeköhän asentajakoulutukseni pahasti vanhentunut.

        koulutus... on aika monessa auto merkissä erikseen käsijarrukengät.


      • minä!
        mitkä ne on kirjoitti:

        ne käsijarrukengät? Kun en ole ikinä ennen kuullut.

        Ne on ne jarrukengät joihin käsijarru päälle vedettäessä vaikuttaa!

        Kengät sijaitsevat takajarrulevyn syvennyksessä kuten myös esim. monissa Volvoissa on. Merkki on Girling. Jaguarin käsijarru kengiksi sopii muuten suoraan vanhan Triumph Heraldin rumpumallisen etujarrukengät heittämällä. Itsellä oli moiset vanhaa verastoa uudet ja sai käytön jagessa.

        Onneksi olkoon olet nyt oppinut mitkä ovat käsijarrukengät. (Mahtavia asentajia nämä...)


      • itsekin totesi
        minä! kirjoitti:

        Ne on ne jarrukengät joihin käsijarru päälle vedettäessä vaikuttaa!

        Kengät sijaitsevat takajarrulevyn syvennyksessä kuten myös esim. monissa Volvoissa on. Merkki on Girling. Jaguarin käsijarru kengiksi sopii muuten suoraan vanhan Triumph Heraldin rumpumallisen etujarrukengät heittämällä. Itsellä oli moiset vanhaa verastoa uudet ja sai käytön jagessa.

        Onneksi olkoon olet nyt oppinut mitkä ovat käsijarrukengät. (Mahtavia asentajia nämä...)

        koulutus oli jo pahasti vanhentunut. Lienee ollut eläkkeellä jo vuosikymmeniä.


    • 1979-1986

      Siinä on kaunis klassikko.
      V12-mallia valmistettiin vuoteen 1992.

      Seuraavasta XJ40-mallista ei ikinä tule klassikkoa.

      Eli etsi mahdollisimman hyvä XJ Ser.III, järkeä sijoituksenakin.

      Yksi vaihtoehto olisi myös XJ-S malli.
      http://www.blocket.se/vi/17756237.htm?ca=11_s
      Pyynti 9000euroa, myynti 8000euroa?

      • verot

        tuohon linkin autoon nelisentonnia?
        Eli totaali n.12 000e...Ei paha todellakaan.


      • Jaguareista

        tulee klassikoita, mallista riippumatta. Aikanaan vieroksuttiin XJSää. Pidettiin ei Jaguarin näköisenä ja jopa tylsän näköisenä. Hinnat oli aika alhaisia, mutta entä nyt? Hinnat on lähteneet nousuun ja näin jälkeen päin katsottuna muotoilu on upean tyylikästä.
        Joka mallissa tapahtuu notkahdus tietyssä vaiheessa. Liian vanha käyttöautoksi, liian uusi klassikoksi.

        Series III on tyylikäs, mutta niin myös XJ40 ja autona kuin eri planeetalta.
        kolmos sarjan kanssa saa olla myös tosi varovainen ruosteen suhteen. Jos sellaisen haluaa, Kalifornia tuonti on paras vaihtoehto. Suomi-autot on lähes kaikki koritinaa/kittiä.Tai 60% pelleistä jo rautaruukkilaista...(hirveitä kyhäelmiä nähneenä)...
        Myös alkusarjan XJ 40sissä oli ruoste ongelmia, mutta paljon pienemmissä mitoissa. Takaluukun kulmat saattoivat ruostua, samoin konepellin nurkat. Oven helmat ja muutamissa yksilöissä tuulilasin pilari, yleensä oikealta puolen.
        Tuo viimeksi mainittu on tosi tympeä korjata, joten kannattaa tutkia tarkkaan pylväiden alapäät. Jos tuulilasin kulma alhaalta halki, luultavasti pylväs alhaalta ruostunut.
        Myöhemmin tuli markkinoille galvanoidut korit ja niissä ei enää yleensä em ongelmia ollut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2681
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1258
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1135
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1008
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      959
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      15
      899
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      865
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      855
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      40
      851
    Aihe