Vinkkejä unelmointiin !!??

äksjii

Unelmointi on köyhän perusoikeus! Me ollaan vaimon kanssa ajateltu, että jos joskus ostais "halvalla" kuin Vileenin Sulo, sellaisen vanhan Jaguarin, onko se nyt XJ (vai mikä se oli?). Vuosimalli jostain -84-94 väliltä. On tainnut mallikin vaihtua tuona ajanjaksona. Ihan vaan kesäajoon ajateltiin.

Antakaa nyt tulla järjen ääntä. Onko tuhoon tuomittu ajatus, kun ei autoista noin korjailun ym. suhteen mitään ymmärrä? Siinä on vaan jotain tyyliä, mikä näistä uudemmista on kadonnut johonkin. Mitkä on mallien kriisikohdat? Pellit? Onko tuon ajan automaatit suht. luotettavia? Missä niitä voi korjauttaa/huoltaa? Kulutus ei nyt ole päällimmäisenä mielessä, mutta ajokokemukset ja melutaso ja sen sellaiset kiinnostaa. Eikös elämän yksi hienoimmista asioista ole, kun jokin unelma, pienempi tai suurempi, silloin tällöin toteutuu....Arveluttaa vain, kun kysymysmerkkejä on vielä noin paljon!

20

2878

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saat

      saat asiallisia vastauksia kysymyksiisi, täällä kateelliset vain irvistelee...

    • Petrus.
      • äksjii

        Okei. Kiitos. Tännekin saa kommentoida, vaikka tiedän täällä olevan polvihousuisia räkänokkiakin riesaksi asti. Mutta jos jotain asiallista, niin antaa tulla.


      • niin saat parempaa
        äksjii kirjoitti:

        Okei. Kiitos. Tännekin saa kommentoida, vaikka tiedän täällä olevan polvihousuisia räkänokkiakin riesaksi asti. Mutta jos jotain asiallista, niin antaa tulla.

        Vuonna 1995 tuli markkinoille kaikkien aikojen paras (siis kestävin) XJ6, eli x300 malli.
        Autossa kaikki ratkaisut perustuivat Jaguaarin omaan koeteltuun osaamiseen. Siksi siinä ei ole virheitä. Tarjoaa todella hienon kyydin ilman vanhempien mallien tauteja. Autoja saa viidestätoista donasta ylöspäin.


    • xj6 4.0

      Itse toteutin vastaavan unelman ja meillä jagge on myös pelkästään kesäkäytössä, toki välillä ajamme sillä talvellakin hyvällä kelillä. Meillä vanhempi korimalli kuin tuossa joku mainitsi vm.92, mutta aivan loistava auto tämäkin. Luotettava, kestävä ja hiljainen. Auto on iso ja painaa aika kunnioitettavia lukemia ja sen tuntee ajossa, heitot ei sitä nakkele...
      Moottori on aivan loistava! Normaalisti ajaessa sisälle ei kuulu yhtään mitään, mutta kun painat kaasua se kyllä murisee mukavasti jä vääntöä ihan tolkuttomasti! Voimaa kyllä on näin tavalliselle nautiskelijalle ihan tarpeeksi, tuntuu että se ei lopu koskaan! Sama ajatko 60 tai 120 painat kaasua niin väännön kyllä tunnet.Tuohan on toki vain "puoli moottorinen" v12sen vääntö on vielä asia erikseen.

      Olen omistanut tuon nyt 7 vuotta ja vikoja on ollut uskomattoman vähän vaikka kilometrejä on jo takana paljon. Käsijarru kengät, etujarrulevyt, ja iskarit on pitänyt vaihtaa, nehän onkin kulutus osia.
      Ilmastointi alkoi vuotamaan ja piti vaihtaa pumpun akselille tiivisteet. Perän laakerit piti myös vaihtaa, ei muuta.

      Bensaahan se vie, mutta joka litra tuntuu olevan sen arvoista.

      • samanlainen esimerkki.

        Ostin aikoinaan kesäautoksi 1973 mallisen avomersun. Se oli parempi ajaa ja omistaa kuin yksikään tojota. Kaikki toimi, kyyti oli kuninkaallista ja ajo-ominaisuudet selvästikin vuosikymmeniä nipponeita edellä.


      • mitkä ne on

        ne käsijarrukengät? Kun en ole ikinä ennen kuullut.


      • äksjii

        Mukava huomata, että lisäksemme on muitakin, jotka ovat haaveilleet noista hiukkasen vanhemmista Jaguareista. Olette siis vieneet toteutuksen tasolle, hienoa. Eikös se ole elämän yksi tarkoituksista, että silloin tällöin jokin unelma toteutuu!

        Kirjoituksesi vahvistaa lukemaani ja kuulemaani, eli kyyti on upea ja melutaso vaimea. Itse en ole siis ollut koskaan edes kyydissä, joten olemme todella vasta kaukaa-ihailuasteella. Missäs niitä voi muuten sitten korjauttaa, kun en itse osaa kuin suurin piirtein tankata? Ja onko kokemuksia ruostumisesta/ruostumattomuudesta? Onhan niillä tietenkin ikää, joten... Joku laittoi linkin ulkomaille, kannattaisko tuoda esim. Saksasta tai Ruotsista? Ne verot tietenkin ja voiko niihin tuotaviin luottaa?! Kun ei saksaa osaa ja siellä pitäis olla aikaa ja rahaa kierrellä. Olisko jossain luotettavia täyden palvelun maahantuojia tolkulliseen hintaan?


      • ovat osa
        mitkä ne on kirjoitti:

        ne käsijarrukengät? Kun en ole ikinä ennen kuullut.

        käsijarrua. Kuten jarrukenjät tavallista jarrua. Kamalasti ei tarttis mielikuvitusta tajutakseen tuon.


      • ja netti auttaa
        äksjii kirjoitti:

        Mukava huomata, että lisäksemme on muitakin, jotka ovat haaveilleet noista hiukkasen vanhemmista Jaguareista. Olette siis vieneet toteutuksen tasolle, hienoa. Eikös se ole elämän yksi tarkoituksista, että silloin tällöin jokin unelma toteutuu!

        Kirjoituksesi vahvistaa lukemaani ja kuulemaani, eli kyyti on upea ja melutaso vaimea. Itse en ole siis ollut koskaan edes kyydissä, joten olemme todella vasta kaukaa-ihailuasteella. Missäs niitä voi muuten sitten korjauttaa, kun en itse osaa kuin suurin piirtein tankata? Ja onko kokemuksia ruostumisesta/ruostumattomuudesta? Onhan niillä tietenkin ikää, joten... Joku laittoi linkin ulkomaille, kannattaisko tuoda esim. Saksasta tai Ruotsista? Ne verot tietenkin ja voiko niihin tuotaviin luottaa?! Kun ei saksaa osaa ja siellä pitäis olla aikaa ja rahaa kierrellä. Olisko jossain luotettavia täyden palvelun maahantuojia tolkulliseen hintaan?

        Autoja löytyy www.mobile.de ja verotason näet tullin sivuilta. "Auto Saksasta" Googleen ja taas mentiin. Saksassa autojen taso on hyvä ja osaava ostaja löytää hienon yksilön kohtuu helposti. Korjausta on saatavilla erittäin ammattitaitoisilta pajoilta kohtuullisella hinnalla. Lopputulos on puoleen hintaan parempaa kyytiä kuin tojota ikinä tulee antamaan, eikä hinta laske enää koskaan.


      • moisista kuullutkaan
        ovat osa kirjoitti:

        käsijarrua. Kuten jarrukenjät tavallista jarrua. Kamalasti ei tarttis mielikuvitusta tajutakseen tuon.

        kuulostaa ihan pakoputken kannatinlaakerilta.


      • niitäkin on
        moisista kuullutkaan kirjoitti:

        kuulostaa ihan pakoputken kannatinlaakerilta.

        mutta tuskin kuulalaakereilla. Kumisia, jos sitä nyt laakeriksi sitten voisi sanoa. Joskus näkee omatekoisia liukulaakereita kun putki on just putoomassa.


      • uutta termistöä, että
        niitäkin on kirjoitti:

        mutta tuskin kuulalaakereilla. Kumisia, jos sitä nyt laakeriksi sitten voisi sanoa. Joskus näkee omatekoisia liukulaakereita kun putki on just putoomassa.

        lieneeköhän asentajakoulutukseni pahasti vanhentunut.


      • tuntuu olevan
        uutta termistöä, että kirjoitti:

        lieneeköhän asentajakoulutukseni pahasti vanhentunut.

        ja käytännön kokemus.


      • erikoinen asentaja
        uutta termistöä, että kirjoitti:

        lieneeköhän asentajakoulutukseni pahasti vanhentunut.

        koulutus... on aika monessa auto merkissä erikseen käsijarrukengät.


      • minä!
        mitkä ne on kirjoitti:

        ne käsijarrukengät? Kun en ole ikinä ennen kuullut.

        Ne on ne jarrukengät joihin käsijarru päälle vedettäessä vaikuttaa!

        Kengät sijaitsevat takajarrulevyn syvennyksessä kuten myös esim. monissa Volvoissa on. Merkki on Girling. Jaguarin käsijarru kengiksi sopii muuten suoraan vanhan Triumph Heraldin rumpumallisen etujarrukengät heittämällä. Itsellä oli moiset vanhaa verastoa uudet ja sai käytön jagessa.

        Onneksi olkoon olet nyt oppinut mitkä ovat käsijarrukengät. (Mahtavia asentajia nämä...)


      • itsekin totesi
        minä! kirjoitti:

        Ne on ne jarrukengät joihin käsijarru päälle vedettäessä vaikuttaa!

        Kengät sijaitsevat takajarrulevyn syvennyksessä kuten myös esim. monissa Volvoissa on. Merkki on Girling. Jaguarin käsijarru kengiksi sopii muuten suoraan vanhan Triumph Heraldin rumpumallisen etujarrukengät heittämällä. Itsellä oli moiset vanhaa verastoa uudet ja sai käytön jagessa.

        Onneksi olkoon olet nyt oppinut mitkä ovat käsijarrukengät. (Mahtavia asentajia nämä...)

        koulutus oli jo pahasti vanhentunut. Lienee ollut eläkkeellä jo vuosikymmeniä.


    • 1979-1986

      Siinä on kaunis klassikko.
      V12-mallia valmistettiin vuoteen 1992.

      Seuraavasta XJ40-mallista ei ikinä tule klassikkoa.

      Eli etsi mahdollisimman hyvä XJ Ser.III, järkeä sijoituksenakin.

      Yksi vaihtoehto olisi myös XJ-S malli.
      http://www.blocket.se/vi/17756237.htm?ca=11_s
      Pyynti 9000euroa, myynti 8000euroa?

      • verot

        tuohon linkin autoon nelisentonnia?
        Eli totaali n.12 000e...Ei paha todellakaan.


      • Jaguareista

        tulee klassikoita, mallista riippumatta. Aikanaan vieroksuttiin XJSää. Pidettiin ei Jaguarin näköisenä ja jopa tylsän näköisenä. Hinnat oli aika alhaisia, mutta entä nyt? Hinnat on lähteneet nousuun ja näin jälkeen päin katsottuna muotoilu on upean tyylikästä.
        Joka mallissa tapahtuu notkahdus tietyssä vaiheessa. Liian vanha käyttöautoksi, liian uusi klassikoksi.

        Series III on tyylikäs, mutta niin myös XJ40 ja autona kuin eri planeetalta.
        kolmos sarjan kanssa saa olla myös tosi varovainen ruosteen suhteen. Jos sellaisen haluaa, Kalifornia tuonti on paras vaihtoehto. Suomi-autot on lähes kaikki koritinaa/kittiä.Tai 60% pelleistä jo rautaruukkilaista...(hirveitä kyhäelmiä nähneenä)...
        Myös alkusarjan XJ 40sissä oli ruoste ongelmia, mutta paljon pienemmissä mitoissa. Takaluukun kulmat saattoivat ruostua, samoin konepellin nurkat. Oven helmat ja muutamissa yksilöissä tuulilasin pilari, yleensä oikealta puolen.
        Tuo viimeksi mainittu on tosi tympeä korjata, joten kannattaa tutkia tarkkaan pylväiden alapäät. Jos tuulilasin kulma alhaalta halki, luultavasti pylväs alhaalta ruostunut.
        Myöhemmin tuli markkinoille galvanoidut korit ja niissä ei enää yleensä em ongelmia ollut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      17
      923
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      47
      799
    3. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      222
      709
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      75
      700
    5. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      45
      692
    6. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      33
      660
    7. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      105
      652
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      78
      626
    9. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      34
      589
    10. Olet tyylitajuton

      Ja ruma. En ole ikinä pitänyt ulkonäöstäsi. Et ole minun tyyppiäni millään tavalla. Puheesi on sellaista mongerrusta ett
      Ikävä
      25
      571
    Aihe