koppivene vai auringosta nautiskelua

tikkapeka

Olemme nyt 20 vuotta olleet sitä mieltä, että koppiveneet eivät ole meitä varten. Kun on mökki Aquador 21 WA on sopinut hyvin, mutta syksyllä tuli kylmä. Mitä mieltä esim Falcon 26:sta

33

4860

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mökkii

      Mikäli mökille pääsee autolla niin tarviiko lähteä veneilemään jos keli ei miellytä? Koppivene on oikea vaihtoehto jos mökkinne on saaressa joten käytätte venettä yhteysveneenä. Muussa tapauksessa ehdotan vaihtamaan 5-6 metriseen matalalaitaiseen avoveneeseen mistä olisi helppo kalastaa ja sen verran puhtia että jaksaa vesisuksia ym. vetää.
      Falcon 26 on jo enemmänkin matkavene, eli jos hommaat sen voit myydä mökin tarpeettomana pois.

    • lisää vaatetta

      On jokaisen oma asia kuinka pysyy lämpimänä. Veneen lämpimässä kopissa paitasillaan vai avo-ohjaamossa kaikki vaatteet päälle vyörättynä. Pitkän ikäni veneilleenä sanon että vesillä on usimmin kylmä kuin kuuma tai sitten veneilee vain hellepäivinä. Tuuli, ajoviima ja vesiroiskeet voivat olla nautinto tai rasite.
      Tuokin ristiriita on tosin yksinkertaisesti rahalla hoidettavissa, osta flaikkarivene.

    • Vanha veneilijä

      Mökki veneen (yhteysveneen) valintaan vaikuttaa monet asiat, jos liikutaan saareen koko avovesikautena kaikkilla keleillä ja matka mantereelta mökille on pitkä vaatimukset veneen suhteen kasvavat.
      Meille, joilla matkaa mökille on 25 mpk ja veneilykausi > 7 kk/v oikea valinta on ollut jo 10 vuoden ajan Targa. Sillä kulkee mökille vietävät tavarat hyvin ja lämpimässä hytissä on mukava matkustaa.
      Mökki veneeksi sopii parhaiten sellainen, johon tavarat on helppo lastata ja purkaa ja koska näiden mukana tulee aina jotakin roskaa, likaa ja muuta röhnää, niin tilat pitää olla helposti puhdistettavissa. Vapaa kansitila kuten Targoissa on sopii tähän mitä parhaiten. Sivukansilla kulkee pitkäkin puutavara helposti.
      Hyviä vaihtoehtoja ovat myös Targan kopiot, eteenkin Minor.
      Ulkonäön suhteen voi olla monenlaisia mielipiteitä, mutta jos käytännöllisuutta haetaan niin valinta on helppo.

      • kumpikohan

        tuli/oli ensin.


      • Land Cruiser

        Targa olisi vallan mainio vene, mutta se on pilattu perävetolaitteella.
        Akselivetoisena olisi mitä parhain.


      • Ekonomisti...

        helikopterilla olisi helpompaa ja huomattavasti halvempaa. Copterlaine matkallaan Viroon tai takas tekee mielellään välilaskun mökillesi. Ajattele sitä!


      • kiltisti
        Ekonomisti... kirjoitti:

        helikopterilla olisi helpompaa ja huomattavasti halvempaa. Copterlaine matkallaan Viroon tai takas tekee mielellään välilaskun mökillesi. Ajattele sitä!

        aamupuurosi niin kasvat vielä.


      • Akseli ei ole noista mitään.
        Land Cruiser kirjoitti:

        Targa olisi vallan mainio vene, mutta se on pilattu perävetolaitteella.
        Akselivetoisena olisi mitä parhain.

        Perävetolaite on merikelpoisempi, ohjailtavissa ja taloudellisempi.

        Akseli ei ole noista mitään.


      • Denny Crane
        Akseli ei ole noista mitään. kirjoitti:

        Perävetolaite on merikelpoisempi, ohjailtavissa ja taloudellisempi.

        Akseli ei ole noista mitään.

        "Perävetolaite on merikelpoisempi"

        Selitäppäs mitä tämä tarkoittaa?

        Vetolaitteella ohjattavuus varsinkin satamissa sekä pakittaessa toimii kyllä paremmin, mutta itselläni ei ole ollut mitään vaikeuksia sitten nuoruusvuosien (12v ja alle) niissäkään.

        Taloudellisuudesta ollaan montaa mieltä. Varsinkin kun otetaan huomioon laiteiden kesto ja toisaalta huoltokustannukset tulee akseli pitkässä juoksussa taloudellisemmaksi. Myös akselivedon huolettomuus ja varmuus käytössä tuo mielenrauhaa jota ei edes rahassa voi mitata.


      • Akselin potkuriinvaihto vie...
        Denny Crane kirjoitti:

        "Perävetolaite on merikelpoisempi"

        Selitäppäs mitä tämä tarkoittaa?

        Vetolaitteella ohjattavuus varsinkin satamissa sekä pakittaessa toimii kyllä paremmin, mutta itselläni ei ole ollut mitään vaikeuksia sitten nuoruusvuosien (12v ja alle) niissäkään.

        Taloudellisuudesta ollaan montaa mieltä. Varsinkin kun otetaan huomioon laiteiden kesto ja toisaalta huoltokustannukset tulee akseli pitkässä juoksussa taloudellisemmaksi. Myös akselivedon huolettomuus ja varmuus käytössä tuo mielenrauhaa jota ei edes rahassa voi mitata.

        Akseli on uppotukki perävetoon verrattuna,
        koska siitä puuutuu konetrimmit.

        Akselin potkurinvaihto vie telakalle.

        Vetolaite saadaan suojaan kun on matalaa ja vetolaitteellisen potkuri voidaan vaihtaa miltei kuivin käsin vene vedessä.

        Akseli on halpa ja sopii erinomaisesti nille, jotka eivät huolla mitään valmistajan ohjeiden mukaan vaan odottavat suurta paukahdusta.


      • kumpikohan
        kumpikohan kirjoitti:

        tuli/oli ensin.

        alkoi ensin tekemään ympärikäveltäviä keskikajuuttaisia malleja ?

        sarinin veistämöhistoria ulottuu pidemmälle, mutta ympärikuljettava keskikajuuttainen sisäperämoottori- malli tuli kaiketi ensiksi targa yachts oyltä.
        (1984 alkaen targa 25-mallin oikeuden omistaja botnia marin)

        1970- luvulta alkaen valmistetussa menestysmallissa minor 700ssa yhdistyivät takahyttiveneen ja ympärikuljettavuuden ominaisuudet ja siten se oli kyllä merkittävä kehitysvaihe. voimalähteeseen ei kai kannata tässä edes puuttua.

        mutta se ei suinkaan vielä ollut sellainen keskikajuuttainen ympärikuljettava joista molemmat veistämöt ovat nykyisin tunnettuja.

        siihen kun tarvittiin vielä lisä-innovaatiota.

        oletko eri mieltä?


      • ympäri?
        kumpikohan kirjoitti:

        alkoi ensin tekemään ympärikäveltäviä keskikajuuttaisia malleja ?

        sarinin veistämöhistoria ulottuu pidemmälle, mutta ympärikuljettava keskikajuuttainen sisäperämoottori- malli tuli kaiketi ensiksi targa yachts oyltä.
        (1984 alkaen targa 25-mallin oikeuden omistaja botnia marin)

        1970- luvulta alkaen valmistetussa menestysmallissa minor 700ssa yhdistyivät takahyttiveneen ja ympärikuljettavuuden ominaisuudet ja siten se oli kyllä merkittävä kehitysvaihe. voimalähteeseen ei kai kannata tässä edes puuttua.

        mutta se ei suinkaan vielä ollut sellainen keskikajuuttainen ympärikuljettava joista molemmat veistämöt ovat nykyisin tunnettuja.

        siihen kun tarvittiin vielä lisä-innovaatiota.

        oletko eri mieltä?

        Miten Targassa ja Minorissa kuljetaan takaa ympäri?


      • ihan tosissasi?
        ympäri? kirjoitti:

        Miten Targassa ja Minorissa kuljetaan takaa ympäri?

        Etko ole koskaan nähnyt sen enempää Targaa kuin Minoriakaan?


      • Denny Crane
        Akselin potkuriinvaihto vie... kirjoitti:

        Akseli on uppotukki perävetoon verrattuna,
        koska siitä puuutuu konetrimmit.

        Akselin potkurinvaihto vie telakalle.

        Vetolaite saadaan suojaan kun on matalaa ja vetolaitteellisen potkuri voidaan vaihtaa miltei kuivin käsin vene vedessä.

        Akseli on halpa ja sopii erinomaisesti nille, jotka eivät huolla mitään valmistajan ohjeiden mukaan vaan odottavat suurta paukahdusta.

        "Akselin potkurinvaihto vie telakalle."

        Joutuuko useinkin potkuria akselivetoisessa vaihtamaan? Itselläni on ollut useampikin akselilla varustettu vene ja yhden kerran on joutunut käyttämään potkurin huollossa sen osuttua uppotukkiin lähes 50 vuoden aikana. Akselivetoisessa pitää olla sellainen rakenne ettei potkuri ole alimmaisena. Köli suojaa potkurin ollessaan alin kohta vedessä. Myös sivussa olevalta esteeltä potkuri on helpohko suojata kölin sivusta johdetulla rakenteella.

        Tapanani on ollut huoltaa perän laakeria sekä boksia kuten myös muukin vene. Kokemukseni itsellä on yhdestä vetolaitteesta, mutta tuttavapiirissä niitä on useampiakin, niihin ja vesillä sattuneisiin kokemuksiin perustan väitteeni. Jos omistat tai ostat perävetolaitteela varustetun veneen muistathan laittaa varustelistaasi myös kunnollisen hinausköyden.


      • ympärikäveltävyys
        ihan tosissasi? kirjoitti:

        Etko ole koskaan nähnyt sen enempää Targaa kuin Minoriakaan?

        Oikeaoppisen ulompana olevan törmäyslistan sijasta uloimpana on korkealla oleva heikko tiikkikaide, joka survoo kädet.

        Leveiltä sivukansilta tulee päästä takatasolle molemmilta puolita yhdellä askeleella.

        Takataso tulee olla täydellisesti pyöristetty.


      • ympärikäveltävyys kirjoitti:

        Oikeaoppisen ulompana olevan törmäyslistan sijasta uloimpana on korkealla oleva heikko tiikkikaide, joka survoo kädet.

        Leveiltä sivukansilta tulee päästä takatasolle molemmilta puolita yhdellä askeleella.

        Takataso tulee olla täydellisesti pyöristetty.

        Taitaa sitäpaitsi paloturvallisuuskin olla rempallaan, eikä erillistä yö-ohjaamoakan oikein löydy.. Eli täysin sopimattomia meripelastustehtäviin pohjoisella jäämerellä..

        Juu, tiedän että sinulla on välimerelle valmistettu vene, joka on ainut turvallinen koko maailmassa, mutta pitäisikö kuitenkin tarkistaa lääkitys?


      • se taas kirjoittelee?
        ympärikäveltävyys kirjoitti:

        Oikeaoppisen ulompana olevan törmäyslistan sijasta uloimpana on korkealla oleva heikko tiikkikaide, joka survoo kädet.

        Leveiltä sivukansilta tulee päästä takatasolle molemmilta puolita yhdellä askeleella.

        Takataso tulee olla täydellisesti pyöristetty.

        Alkoi tuntua tutulta. Kaikissa Itämeren olosuhteissa turvallisesti ja mukavasti perheen kanssa blaahblaahblaah

        Herää, pahvi: jos sinulla yleensä on venettä, mitä epäilen vahvasti, ja jos se on väittämäsi mukainen, niin ehkä se on kelvollinen käyttöön. Mutta ei se mitään minimistandardia aseta, jota kevyemmillä ja halvemmilla ei voisi liikkua.


      • kaitet pois tarvittaessa ta...
        ympärikäveltävyys kirjoitti:

        Oikeaoppisen ulompana olevan törmäyslistan sijasta uloimpana on korkealla oleva heikko tiikkikaide, joka survoo kädet.

        Leveiltä sivukansilta tulee päästä takatasolle molemmilta puolita yhdellä askeleella.

        Takataso tulee olla täydellisesti pyöristetty.

        Vaatikaa turvallisia veneitä, ja ottakaa
        kaitet pois tarvittaessa ellei kaiteen siirto sisemmäksi onnistu.

        Bellastakin löytyy näitä, ei siinä SAR-luokitettua tarvita.


      • Jaatsi
        Akseli ei ole noista mitään. kirjoitti:

        Perävetolaite on merikelpoisempi, ohjailtavissa ja taloudellisempi.

        Akseli ei ole noista mitään.

        Rungolla on. Rungon tulee olla suunniteltu toimimaan käytettävän vetolaitteen kanssa.

        Jos haluaa saivarrella, niin itseasiassa akseliveto on vetolaitetta merikelpoisempi. Kun veneen koko kasvaa tapeeksi suureksi ja konetehot sen mukana, niin etpäs saa siihen enää vetolaitetta. Saat sen vain akselivedolla.


      • Muut tarvitsevat lekaa, pil...
        Denny Crane kirjoitti:

        "Akselin potkurinvaihto vie telakalle."

        Joutuuko useinkin potkuria akselivetoisessa vaihtamaan? Itselläni on ollut useampikin akselilla varustettu vene ja yhden kerran on joutunut käyttämään potkurin huollossa sen osuttua uppotukkiin lähes 50 vuoden aikana. Akselivetoisessa pitää olla sellainen rakenne ettei potkuri ole alimmaisena. Köli suojaa potkurin ollessaan alin kohta vedessä. Myös sivussa olevalta esteeltä potkuri on helpohko suojata kölin sivusta johdetulla rakenteella.

        Tapanani on ollut huoltaa perän laakeria sekä boksia kuten myös muukin vene. Kokemukseni itsellä on yhdestä vetolaitteesta, mutta tuttavapiirissä niitä on useampiakin, niihin ja vesillä sattuneisiin kokemuksiin perustan väitteeni. Jos omistat tai ostat perävetolaitteela varustetun veneen muistathan laittaa varustelistaasi myös kunnollisen hinausköyden.

        Sinua on vain yksi.
        Muut tarvitsevat lekaa, pilliä,telakkaa,...


      • Craneko/kö,kö?
        Denny Crane kirjoitti:

        "Akselin potkurinvaihto vie telakalle."

        Joutuuko useinkin potkuria akselivetoisessa vaihtamaan? Itselläni on ollut useampikin akselilla varustettu vene ja yhden kerran on joutunut käyttämään potkurin huollossa sen osuttua uppotukkiin lähes 50 vuoden aikana. Akselivetoisessa pitää olla sellainen rakenne ettei potkuri ole alimmaisena. Köli suojaa potkurin ollessaan alin kohta vedessä. Myös sivussa olevalta esteeltä potkuri on helpohko suojata kölin sivusta johdetulla rakenteella.

        Tapanani on ollut huoltaa perän laakeria sekä boksia kuten myös muukin vene. Kokemukseni itsellä on yhdestä vetolaitteesta, mutta tuttavapiirissä niitä on useampiakin, niihin ja vesillä sattuneisiin kokemuksiin perustan väitteeni. Jos omistat tai ostat perävetolaitteela varustetun veneen muistathan laittaa varustelistaasi myös kunnollisen hinausköyden.

        Taas yks uuno, joka jaksaa vääntää paskaa settiä akseli vs perävetolaitteen eroista.
        Etkö tajua sitä asiaa, että kun argumentoit "köli suojaa akselivetoisen potkuria blaablaablaa", niin vertaat kaksi ERI venettä toisiinsa?!?
        Nimittäin LIUKUVARUNKOISTA ja PLAANAAVAA.
        Mä en ikinä huolis akselivetoista plaanaavaa venettä, koska jos kiville matka vie, niin siellä saa potkurit, akseleineen niin kovaa turpaan, että heikompia hirvittää!


      • Denny Crane
        Craneko/kö,kö? kirjoitti:

        Taas yks uuno, joka jaksaa vääntää paskaa settiä akseli vs perävetolaitteen eroista.
        Etkö tajua sitä asiaa, että kun argumentoit "köli suojaa akselivetoisen potkuria blaablaablaa", niin vertaat kaksi ERI venettä toisiinsa?!?
        Nimittäin LIUKUVARUNKOISTA ja PLAANAAVAA.
        Mä en ikinä huolis akselivetoista plaanaavaa venettä, koska jos kiville matka vie, niin siellä saa potkurit, akseleineen niin kovaa turpaan, että heikompia hirvittää!

        ilmeisesti uppoumarunkoista ja plaanaavaa?

        Käsittääkseni tämä on keskustelupalsta jolla on tarkoitus keskustella. Alunperin kerroin vain mielipiteeni asiasta ja sen jälkeen olen keskustellut vastaamalla minulle esitettyihin kommentteihin.

        Tämä uuno on veneillyt yli 40 vuotta erilaisilla veneillä joista yksi on ollut perävetolaitteella. Perävetolaitteellista venettä on pidettävä kuin "kipeätä pillua" ja samanlaista on sellaisella ajaminenkin on. On aivan sama mikä on vetotapa kun ajetaan merkittyä väylää jossa ei ole pelkoa pohjakosketuksista. Kun taas kolutaan väylien ulkopuolella on akseli ehdoton. Nyt kommentoit vetolaitteen ylösnosto mahdollisuudesta, mutta toki voit sen tehdä, jos se helpottaa oloasi. Itse en laske tuon olevan mitenkään autuaaksi tekevä asia, ja puhun kokemuksesta. Viime kesänä ajoin n30 tuntia volvon D6 jossa oli duoprop vetari 10m venessä. En tykännyt.

        Jos matka on viemässä kiville on todennäköistä etten aja sille kovaa. Jokainen saa ajaa millaisella tykkää, mutta kai mielipiteensä saa sanoa ilman, että otat nokkiisi? Kaiva hyvä mies se pieni vihreä pois nenästäsi, on helpompi hengittää.

        t:Denny Crane (uuno)


      • Jaatsi
        Craneko/kö,kö? kirjoitti:

        Taas yks uuno, joka jaksaa vääntää paskaa settiä akseli vs perävetolaitteen eroista.
        Etkö tajua sitä asiaa, että kun argumentoit "köli suojaa akselivetoisen potkuria blaablaablaa", niin vertaat kaksi ERI venettä toisiinsa?!?
        Nimittäin LIUKUVARUNKOISTA ja PLAANAAVAA.
        Mä en ikinä huolis akselivetoista plaanaavaa venettä, koska jos kiville matka vie, niin siellä saa potkurit, akseleineen niin kovaa turpaan, että heikompia hirvittää!

        veneitä on vähän kauheesti isompia ja hienompia kuin vetolaitteilla varustettuja plaanaavia.


      • Meriseikkailija
        Denny Crane kirjoitti:

        ilmeisesti uppoumarunkoista ja plaanaavaa?

        Käsittääkseni tämä on keskustelupalsta jolla on tarkoitus keskustella. Alunperin kerroin vain mielipiteeni asiasta ja sen jälkeen olen keskustellut vastaamalla minulle esitettyihin kommentteihin.

        Tämä uuno on veneillyt yli 40 vuotta erilaisilla veneillä joista yksi on ollut perävetolaitteella. Perävetolaitteellista venettä on pidettävä kuin "kipeätä pillua" ja samanlaista on sellaisella ajaminenkin on. On aivan sama mikä on vetotapa kun ajetaan merkittyä väylää jossa ei ole pelkoa pohjakosketuksista. Kun taas kolutaan väylien ulkopuolella on akseli ehdoton. Nyt kommentoit vetolaitteen ylösnosto mahdollisuudesta, mutta toki voit sen tehdä, jos se helpottaa oloasi. Itse en laske tuon olevan mitenkään autuaaksi tekevä asia, ja puhun kokemuksesta. Viime kesänä ajoin n30 tuntia volvon D6 jossa oli duoprop vetari 10m venessä. En tykännyt.

        Jos matka on viemässä kiville on todennäköistä etten aja sille kovaa. Jokainen saa ajaa millaisella tykkää, mutta kai mielipiteensä saa sanoa ilman, että otat nokkiisi? Kaiva hyvä mies se pieni vihreä pois nenästäsi, on helpompi hengittää.

        t:Denny Crane (uuno)

        Ylläoleva otsikolla "Kaikkien Uunojen äiti?" kirjoitettu viesti oli aivan asiaa, joskin kirjoitettu epäasialliseen sävyyn.
        Sellaiset liukuvarunkoiset akselivetoiset veneet, joiden potkurit ovat täysin suojattaja pohjan alla ovat kyllä erittäin haavoittuvaisia pienessäkin pohjakosketuksessa.
        Rajummassa karilleajossa jopa uppoamismahdollisuus on olemassa, kuten aikoinaan kävi Viking-veneellä Hangon edustalla.

        Jos haluaa koluta matalia poukamia luonnonsatamia etsikellen, niin vetolaite on ehdottomasti parempi. Ylösnostettuna puolisen metriä vettä riittää.
        Toisaalta pieni pohjakosketuskaan ei ole katastrofi, koska potkuri on vaihdettavissa hyvinkin helposti useimmiten uimatasolta.
        Sopivasti evään osuessa kivi vain nostaa vetolaitteen ehkä ilman mitään näkyvää vauriota.

        Uudet IPS-vetolaitteet kyllä tuntuvat tällaiseen tarkoitukseen aivan sopimattomilta.

        Akselivedon etu toki on todennäköisesti alemmat huoltokustannukset ja luotettavampi rakenne. Sanoisin, että käyttötarkoitus ratkaisee paljon.
        Jos liikkuisin vain väyliä tai ehdottomasti tuttuja reittejä, valitsisin akselivedon. Seikkailijalle vetolaite sopii paremmin.


      • koeajolle aina
        Jaatsi kirjoitti:

        Rungolla on. Rungon tulee olla suunniteltu toimimaan käytettävän vetolaitteen kanssa.

        Jos haluaa saivarrella, niin itseasiassa akseliveto on vetolaitetta merikelpoisempi. Kun veneen koko kasvaa tapeeksi suureksi ja konetehot sen mukana, niin etpäs saa siihen enää vetolaitetta. Saat sen vain akselivedolla.

        Eli akselin pohjan suunnitteluvirhe haittaa vähemmän kun on jalkoja ja voimaa tarpeeksi.

        Menkää koeajolle aina jos kyseesä on 3x akseli.


    • yhteysveneilijä

      tuttu pulma joten ohessa jakoon muutamia kokemuksiani...

      aiemmin hoidin yhteysajot rättiveneellä mutta kyllästyin loputtomiin sulkeisiin.

      tarpeitani ajatellen vene on siirtymäväline ja olenkin viehtynyt siis koppivene- ratkaisuun kodin ja huvilan laiturien väliä trampatessani.

      yksi valinnan arviointikriteeri voisi olla vaikkapa seuraava: laske huviksesi ne kilomäärät joita siirtelet veneeseen/veneestä kauden aikana... itse yllätyin.

      edellistä silmälläpitäen ratkaisumieltymykseni on että matkatavarat pitää voida tarvittaessa lastata "heittämällä".

      arvostankin siis avointa etu- ja takatilaa ja annan erityistä arvoa perä- kokka -akselin helpolle kuljettavuudelle, ihan jo saariston tuulisten päivien rantautumisia ajatellen.

      bonuksena kuljettavuudesta seuraa käytettävyys kalaretkillä kavereiden kanssa.
      ja edelleen lisä-arvoa tuo tällöin myös venetyypin yöpymismahdollisuus.
      ja jos näitä reissuja kertyy kannattaa myös pentterin varustelu sekä wc:n tarve miettiä.
      listaa voi tietysti jatkaa loputtomiin...
      kokemukseni on, ettei tälläisten painoarvo puhtaassa yhteysveneilyssä ole kovinkaan suuri.

      kevät- ja syksykeleillä tehokas hytin lämmitys on puolestaan ainakin naisväen mieleen ja arkituntuman pohjalta ovat sisätilat itsessään selkeä mukavuustekijä vähintään puolella reissuista.
      tämä korostuu varsinkin kun kyyditetään "vesillä liikkumiseen vähemmän tottuneita" vieraita.
      kattoluukku tai yläohjaamo puolestaan antavat kuskillekin mahdollisuuden nauttia kauniista kesäkeleistä.

      enkä suinkaan ole kokenut rasitteena myöskään korjaus- ja ylläpidossa tarvittavien tilpehöörien kuljetusmahdollisuutta.
      asia jonka kaikki vapaa-ajanasuntoa ylläpitävät luonnollisesti tiedostavatkin.

      itse ajan sisäperämoottorilla, mutta marssivauhdinkaan ei välttämättä tarvitse olla yhteysveneilyssä kummoinen. lähinnä mieltymys- ja taloudellisuuskysymys.

      vapaa-ajan asunnon sijainnista riippuen myös veneen tuulipinnalla voi olla merkitystä. voimansiirto kannattaa myös miettiä olosuhteita ajatellen.

      niinkuin olet varmasti huomannut,alkavilla venemessuilla on taas pitkästä aikaa näitä kriteereitä täyttäviä uutuuksia useammalta valmistajalta.
      ainakin ennakkotietojen valossa ne näyttäisivät mielenkiintoisilta vaihtoehdoilta, ketjussa jo mainittujen venemerkkien lisäksi.

      olisiko alkamassa jopa jonkinasteinen trendikäännös avoveneitä suosivan kauden jälkeen?


      toivottavasti tämä antoi jotain hyödyllisiä ajatuksia pulmaasi.

      ja lopuksi vielä kevennykseksi provokatiivinen mietelause, josta ei todellakaan kannata herneillä:-)
      "jos yhteysveneilijät ovat huviveneilijöiden aatelia niin koppivene on veneiden kuningas".

    • venemieshhc

      ja vain muutama hellepäivä -> ehdottomasti koppivene mukavuussyistä. tarkenee pidempään syksyllä. jos vene on vain kulkuun paikasta a paikkaan b mahdollisimman nopeasti niin sitten käy avovenekin.

      • JRxxx

        ...juuri päinvastaista mieltä. Jos käyttö on lähes pelkkää yhteysveneajoa, niin silloin perä- tai keskikoppivene tuntuu oikeastaan ainoalta vaihtoehdolta. Mutta matkaveneeksi avo-ohjaamoinenkin puoltaa paikkaansa, koska kyllä niitä päiviä on yleensä joka kesä, jolloin on mukava ajaa avo-ohjaamosta. Flaikkariveneessä olisi tietysti molemmat, mutta hyvä flaikkarivene on useimpien budjetin ulkopuolella (hinnat on yleensä 200 000 ylöspäin).
        Jos kohta on sanottava, että alkaa ne kuomusulkeiset pänniä aikaa myöten matkaveneessäkin. Eihän se kauaa kestä, 5-10 minuuttia, mutta kun se on sellaista turhaa pakkopullaa.


    • on johtopäätöksesi?

      olet kovin hiljainen vaikka pulmaasi on pohdittu täällä?

      mikä mättää?

      olet saanut asiallisia, perusteltuja ja vakioseko vastauksia esittämääsi mökin, daycruiserin ja kylmien kelien kolmiodraamaan.

      • tikkapeka

        Enpä ole tosiaan aktiivisesti osallistunut. Kiitos asiallisista ja asiattomista kommenteista. Päädyin nyt koppiveneeseen, eli vaihdoin Walk Aroundini, jossa avo-ohjaamo, Falconiin.

        Syksyllä ollaan taas viisaampia päätöksen onnistumisesta!


    • hangaround

      onkohan nimimerkin takana wannabe hangaround
      jolla on oudot motiivit jutuilleen?

      • tikkapeke

        Ei ole hangroud nimimerkki, mitä tarkoittaneekin, vaan tosissaan mielipiteitä kysynyt, Nyt vuoden jälkeen voi todeta, että Falcon hyvällä moottorila (Volkkari 260 / 6 sylinteriä) toimi´hyvin ja matkaakin kertyi 120 tuntia, viimeiset Tammisaari Gullkrona-Nauvo-Jurmo jne lokakuun jälkipuoliskolla, jolloin avovene ei olisi toiminut! Uusi kevät uudet innostukset, mitä mieltä Nord Star / Minor / Targa / Paragon / Grandezza kokoluokassa 30 jalkaa? Yleensä kaksi ja koira, mutta merikelpoisuutta ja hiljaisuutta arvostamme?


      • Denny Crane
        tikkapeke kirjoitti:

        Ei ole hangroud nimimerkki, mitä tarkoittaneekin, vaan tosissaan mielipiteitä kysynyt, Nyt vuoden jälkeen voi todeta, että Falcon hyvällä moottorila (Volkkari 260 / 6 sylinteriä) toimi´hyvin ja matkaakin kertyi 120 tuntia, viimeiset Tammisaari Gullkrona-Nauvo-Jurmo jne lokakuun jälkipuoliskolla, jolloin avovene ei olisi toiminut! Uusi kevät uudet innostukset, mitä mieltä Nord Star / Minor / Targa / Paragon / Grandezza kokoluokassa 30 jalkaa? Yleensä kaksi ja koira, mutta merikelpoisuutta ja hiljaisuutta arvostamme?

        Hieno homma jos olet saanut itsellesi mieleisen kulkupelin. Prioriteetti nr.1 on mielestäni veneen käyttötarkoitus. Jos mökki on paikassa joka on suojaisa ettei venettä tarvitse saada maille ovat nuo mainitsemasi oivia pelejä, mutta jos mökki on aavan ulapan reunalla johon paha keli osuu ikävästi on pienempi vene jonka saa vedettyä kuiville ainoa vaihtoehto.
        Noista mainitsemistasi veneistä mieluiten ostaisin Minorin ja seuravana tulee Grandezza.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      94
      3632
    2. Nainen olet minun

      Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      45
      2992
    3. Sille ei voi enää mitään

      Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      78
      2497
    4. Mukavaa päivää

      Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2358
    5. Harmi jos ei enään nähdä

      Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2321
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

      mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      117
      2297
    7. Vau miten upea nainen!

      Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      20
      2187
    8. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      21
      2183
    9. Merja Kyllönen: Ero

      Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      117
      2178
    10. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

      Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      64
      2040
    Aihe