Ainoa välimies Jeesus

"että Jeesus on ainoa välimies, Jumalan ja ihmisten välillä".
Näinhän sitä on seuroissa opettu! Jeesus yksin on sovittanut, meidät ja koko maailman synnit Jumalan kanssa: "Ja hän on sovinto meidän synteimme edestä, ei ainoastaan meidän, vaan myös kaiken maailman edestä" (1.Joh.2:2).

On vain niin, että tämä tarjotaan meille henkilökohtaisesti, evankeliumin saarnan kautta. Tästähän meillä on monia esimerkkejä Raamatussa ja Jumalan lapsethan tästä saarnaavat:

apt.10:43. Hänestä kaikki prophetat todistavat, että jokainen, joka uskoo hänen päällensä, pitää hänen nimensä kautta synnit anteeksi saaman.
44. Kuin Pietari vielä näitä puhui, lankesi Pyhä Henki kaikkein niiden päälle, jotka puheen kuulivat.

2.kor.5:18. Mutta ne kaikki ovat Jumalasta, joka meitä on itse kanssansa sovittanut Jesuksen Kristuksen kautta, ja antoi meille viran sovinnosta saarnata. 19. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt.
20. Niin olemme me Kristuksen puolesta käskyläiset; sillä Jumala neuvoo meidän kauttamme. Niin me rukoilemme siis Kristuksen puolesta, että te Jumalan kanssa sovitte.
21. Sillä hän on sen, joka ei mitään synnistä tietänyt, meidän edestämme synniksi tehnyt, että me hänessä tulisimme siksi vanhurskaudeksi, joka Jumalan edessä kelpaa.
1. Mutta me niinkuin apulaiset neuvomme teitä, ettette Jumalan armoa hukkaan ottaisi.

28

869

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sivusta kyselijä

      **On vain niin, että tämä tarjotaan meille henkilökohtaisesti, evankeliumin saarnan kautta.**

      Onko sinulla tietoa millä sanamuodolla saarnattiin esim. Lutherin aikana? Oliko silloin käytössä "Jeesuksen nimessä ja veressä" -sanamuoto?
      Tai sitten ennen LLL aikaa, 1500 luvulta 1800 luvulle?

      • ei ole niin väliä, mutta mielestäni pääasia on, että asia tulee hyvin ymmärretyksi.

        Olennaista on tässä siis myös Pyhän Hengen virka.

        Paavali toteaa Hengen virasta: "Meillä senkaltainen virka on, sen jälkeen kuin armo meidän kohtaamme tapahtunut on" (2.Kor.4:1).
        Kohta osoittaa siis, että ennen uskoneiden kautta, on Pyhän Hengen virka.

        Tarkoitan, että Jumalan vanhurskaus, siirtyy uskosta, uskoon, josta vanhurskas sitten elääkin (Room.1:17)

        1.Tes.1:5. "Että meidän evankeliumi on teidän tykönänne ollut, ei ainoastansa puheessa, vaan myös voimassa ja Pyhässä Hengessä, ja vahvassa tiedossa; niinkuin te tiedätte, minkäkaltaiset me teidän tykönänne teidän tähtenne olimme".


      • weha kirjoitti:

        ei ole niin väliä, mutta mielestäni pääasia on, että asia tulee hyvin ymmärretyksi.

        Olennaista on tässä siis myös Pyhän Hengen virka.

        Paavali toteaa Hengen virasta: "Meillä senkaltainen virka on, sen jälkeen kuin armo meidän kohtaamme tapahtunut on" (2.Kor.4:1).
        Kohta osoittaa siis, että ennen uskoneiden kautta, on Pyhän Hengen virka.

        Tarkoitan, että Jumalan vanhurskaus, siirtyy uskosta, uskoon, josta vanhurskas sitten elääkin (Room.1:17)

        1.Tes.1:5. "Että meidän evankeliumi on teidän tykönänne ollut, ei ainoastansa puheessa, vaan myös voimassa ja Pyhässä Hengessä, ja vahvassa tiedossa; niinkuin te tiedätte, minkäkaltaiset me teidän tykönänne teidän tähtenne olimme".

        Miten tuo uskosta uskoon, toimii, kun toinen on "uskoton" tai epäjne..?


      • Devoit kirjoitti:

        Miten tuo uskosta uskoon, toimii, kun toinen on "uskoton" tai epäjne..?

        se ei synnytä elävää uskoa.

        isokatekismus 3 uskonkohta:

        Pyhällä Hengellä on näet ensiksi maailmassa erikoinen seurakunta. Tämä on se äiti, joka synnyttää ja kantaa jokaisen kristityn Jumalan sanalla. Tätä sanaa hän ilmoittaa ja harjoittaa ja hän valaisee ja sytyttää sydämet, niin että he sen käsittävät, omistavat, siinä riippuvat ja pysyvät.

        Ellei näet saarnata Kristuksesta, ei ole ensinkään Pyhää Henkeä perustamassa, kutsumassa ja kokoamassa kristillistä seurakuntaa, JONKA AVUTTA EI VOI TULLA KRISTUKSEN LUO.


      • sama.......
        weha kirjoitti:

        ei ole niin väliä, mutta mielestäni pääasia on, että asia tulee hyvin ymmärretyksi.

        Olennaista on tässä siis myös Pyhän Hengen virka.

        Paavali toteaa Hengen virasta: "Meillä senkaltainen virka on, sen jälkeen kuin armo meidän kohtaamme tapahtunut on" (2.Kor.4:1).
        Kohta osoittaa siis, että ennen uskoneiden kautta, on Pyhän Hengen virka.

        Tarkoitan, että Jumalan vanhurskaus, siirtyy uskosta, uskoon, josta vanhurskas sitten elääkin (Room.1:17)

        1.Tes.1:5. "Että meidän evankeliumi on teidän tykönänne ollut, ei ainoastansa puheessa, vaan myös voimassa ja Pyhässä Hengessä, ja vahvassa tiedossa; niinkuin te tiedätte, minkäkaltaiset me teidän tykönänne teidän tähtenne olimme".

        **mielestäni pääasia on, että asia tulee hyvin ymmärretyksi.**

        Näinhän se on.

        Kysynpä niin, että onko olemassa historiatietoa, siis faktaa, että ylipäänsä käytettiin jotakin sanamuotoa, "tieteellistä" todistetta siitä että esim Luther toimi ylipäänsä jotenkin, välitti henk.koht. synninpäästöä tms.
        Miten esim 1700 luvulla saarnaaja seuroissa toimi ja käyttäytyi siinä tilanteessa jos joku nosti käden ylös tms., tai Luther aiemmin? Käytännössä siis...
        ymmärrätkö kysymykseni?


      • sama....... kirjoitti:

        **mielestäni pääasia on, että asia tulee hyvin ymmärretyksi.**

        Näinhän se on.

        Kysynpä niin, että onko olemassa historiatietoa, siis faktaa, että ylipäänsä käytettiin jotakin sanamuotoa, "tieteellistä" todistetta siitä että esim Luther toimi ylipäänsä jotenkin, välitti henk.koht. synninpäästöä tms.
        Miten esim 1700 luvulla saarnaaja seuroissa toimi ja käyttäytyi siinä tilanteessa jos joku nosti käden ylös tms., tai Luther aiemmin? Käytännössä siis...
        ymmärrätkö kysymykseni?

        tietysti paras esimerkki.

        Saulus Tarsolaisesta katsotaan, mitä on kirjoitettu: Apostolien teot 9

        4 Hän kaatui maahan ja kuuli äänen sanovan: "Saul, Saul, miksi vainoat minua?"
        5 Hän kysyi: "Herra, kuka sinä olet?" Ääni vastasi: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
        6 Nouse ja mene kaupunkiin. Siellä saat kuulla, mitä sinun on tehtävä."
        7 Saulin matkatoverit seisoivat sanattomina. He kuulivat äänen mutta eivät havainneet ketään. [1. Kor. 9:1]
        8 Saul nousi maasta, mutta kun hän avasi silmänsä, hän ei nähnyt mitään. Toiset veivät hänet Damaskokseen kädestä taluttaen.
        9 Kolmeen päivään hän ei nähnyt mitään, ei syönyt eikä juonut.
        10 Damaskoksessa oli Ananias-niminen opetuslapsi. Herra puhutteli häntä näyssä: "Ananias!" "Tässä olen, Herra", hän vastasi.
        11 Herra sanoi: "Mene Suorallekadulle ja kysy Juudaksen talosta Saulia, jota kutsutaan Tarsolaiseksi. Hän rukoilee,
        12 ja näyssä hän on nähnyt, että Ananias-niminen mies tulee sisään ja panee kätensä hänen päälleen, jotta hän saisi näkönsä.

        Halua lisätä tuohon Paavalin parannukseen yhden mielestäni tärkeän asian ja huomion: "Ei ollut Paavalin osa hyvä vähääkään ennen kuin kohtasi Jumalan lapsen Ananiaan. Eikä siis Paavalilla, ennemmin ollut Pyhää Henkeä, ennen kuin kohtasi Ananiaan, eikä sellaista Raamattu missään edes kerro, vaikka sellaisiakin ovat ulkopuoliset esittäneet.

        "Lutherille oli suurena apuna hänen rippi-isänsä Johann von Staupitz, joka neuvoi nuorta munkkia luottamaan Kristukseen. Hän tutustutti Lutherin saksalaisen mystiikan nimellä kulkevaan hengellisen kirjallisuuden suuntaukseen ja tuki hänen teologian opintojaan."
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Luther

        "Staupitzin osuutta Lutherin hengellisessä elämässä ei voi vähätellä.

        »Staupitz on se, joka ensimmäisenä on ollut isäni tässä opissa ja synnyttänyt Kristuksessa.»
        (Lutherin kirjoitus päiväkirjassaan[3])
        Lukuisat, jopa kuusi tuntia kestäneet[4] hengelliset keskustelut miesten välillä auttoivat Lutheria löytämään armollisen Jumalan.

        »Jos tohtori Staupitz, tai paremminkin, jos Jumala ei olisi tohtori Staupitzin kautta auttanut minua pois, olisin hukkunut ja ollut jo kauan helvetissä.»
        (Lutherin kirjoitus päiväkirjassaan vuonna 1514[5])"
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Johann_von_Staupitz

        Lutherin teologiassa Pyhän Hengen läsnäolo uskoontulemistapahtumassa on välttämättömyys. Ison katekismuksen kolmennessa uskonkohdassa Luther kirjoittaa:

        "Pyhä Henki toteuttaa pyhittämisen seuraavien vaiheiden kautta: pyhien yhteys eli kristillinen kirkko, syntien anteeksiantaminen, ruumiin ylösnouseminen ja iankaikkinen elämä. Hän johtaa siis meidät ensiksi pyhän seurakuntansa eli kirkkonsa helmaan. Sen välityksellä hän saarnaa meille ja vie meidät Kristuksen luo.

        Sillä emme me, et sinä enkä minä, voisi koskaan saada Kristuksesta mitään tietoa emmekä voisi uskoa häneen ja saada häntä Herraksemme, ellei Pyhä Henki sitä aarretta tarjoaisi evankeliumin saarnan välityksellä ja lahjoittaisi sitä helmaamme.
        - -
        Pyhällä Hengellä on maailmassa sitä varten erityinen yhteisö, äiti, joka Jumalan sanalla synnyttää jokaisen kristityn ja kantaa häntä.
        - -
        Sillä missä Pyhä Henki ei saarnauta sanaa eikä anna sen herätä sydämissä niin, että se käsitetään, siellä sana menee hukkaan. Niin kävi paavikunnassa. Usko oli siellä viskattu nurkkaan, kukaan ei tuntenut Kristusta Herraksi eikä Pyhää Henkeä Pyhittäjäksi. - - Missä sitten oli vika? Sieltä puuttui Pyhän Hengen läsnäolo. Hän ei ollut siellä ilmoittamassa ja saarnauttamassa tuota aarretta, vaan läsnä olivat vain ihmiset ja pahat henget."
        - -
        Sanan kuulemisesta alkaa pääsy pyhien yhteisöön. Ennen kuin siihen pääsimme, olimme kokonaan Perkeleen omia emmekä tienneet Jumalasta ja Kristuksesta yhtään mitään. Mutta Pyhä Henki pysyy viimeiseen päivään asti pyhässä seurakunnassa eli kristikunnassa.
        http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/Uskontunnustus.htm l#33

        Juhani Raattamaan ajatukset avainten vallasta ja Pyhän Hengen virasta näyttävät olevan kuin suoraan Lutherin Isosta katekismuksesta:

        "Vanhoille on sanottu, että taivaan valtakunnan avaimet ovat annetut saarnaviralle erinomattain; mutta jos saarnamies ei ole saanut Pyhää Henkeä, niin hänellä eivät ole muut kuin kirkon avaimet, eikä hän niillä pääse itsekään taivaaseen. Mutta ne saarnamiehet, jotka oven kautta ovat tulleet seurakuntaan, ja ovat Pyhän hengen saaneet, niillä ovat taivaan avaimet, ja ne seurakunnan kanssa yhdistettyinä avaavat ja sulkevat."
        http://p3.foorumi.info/vlfoorumi/viewtopic.php?t=2271

        Vrt. Luther: "Sillä missä Pyhä Henki ei saarnauta sanaa eikä anna sen herätä sydämissä niin, että se käsitetään, siellä sana menee hukkaan. Niin kävi paavikunnassa. Usko oli siellä viskattu nurkkaan, kukaan ei tuntenut Kristusta Herraksi - - Missä sitten oli vika? Sieltä puuttui Pyhän Hengen läsnäolo. Hän ei ollut siellä ilmoittamassa ja saarnauttamassa tuota aarretta, vaan läsnä olivat vain ihmiset ja pahat henget."
        http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/Uskontunnustus.htm l#33


      • sama....... kirjoitti:

        **mielestäni pääasia on, että asia tulee hyvin ymmärretyksi.**

        Näinhän se on.

        Kysynpä niin, että onko olemassa historiatietoa, siis faktaa, että ylipäänsä käytettiin jotakin sanamuotoa, "tieteellistä" todistetta siitä että esim Luther toimi ylipäänsä jotenkin, välitti henk.koht. synninpäästöä tms.
        Miten esim 1700 luvulla saarnaaja seuroissa toimi ja käyttäytyi siinä tilanteessa jos joku nosti käden ylös tms., tai Luther aiemmin? Käytännössä siis...
        ymmärrätkö kysymykseni?

        tarkoittaa sitä, että haluaa uskoa henkilökohtaiseti synnit anteeksi ja se on joillekkin varsinki, lohduttavampaa. Myös yleisestä saarnasta voi uskoa synnit anteeksi...


      • sama....... kirjoitti:

        **mielestäni pääasia on, että asia tulee hyvin ymmärretyksi.**

        Näinhän se on.

        Kysynpä niin, että onko olemassa historiatietoa, siis faktaa, että ylipäänsä käytettiin jotakin sanamuotoa, "tieteellistä" todistetta siitä että esim Luther toimi ylipäänsä jotenkin, välitti henk.koht. synninpäästöä tms.
        Miten esim 1700 luvulla saarnaaja seuroissa toimi ja käyttäytyi siinä tilanteessa jos joku nosti käden ylös tms., tai Luther aiemmin? Käytännössä siis...
        ymmärrätkö kysymykseni?

        Lutherin uskoontulo


        Merle D’Aubigné, Histoire de la Réformation du seizième siécle (1500-luvun uskonpuhdistuksen historia):

        ... Staupitzin jättäessä Erfurtin oli uusi päivä noussut Lutherille.

        Työ ei ollut kuitenkaan päätetty. Päällikön sijainen oli valmistellut sitä. Jumala salli halvemman työaseen täyttää sen. Nuoren augustiinolaismunkin omatunto ei ollut vielä päässyt lepoon. Hänen ruumiinsa uupui lopulta sielun ponnistuksista ja jännityksestä. Häntä kohtasi tauti, joka vei hänet haudan partaalle. Hän oli silloin toista vuottansa luostarissa. Kaikki hänen entiset tuskansa ja kauhistuksensa heräsivät jälleen kuoleman lähetessä. Ajatus hänen omasta saastaisuudestaan ja Jumalan pyhyydestä hätyytti uudestaan hänen sieluansa.

        Eräänä päivänä hänen ollessaan epätoivon murtamana, astui vanha munkki hänen kammioonsa ja lausui hänelle muutamia lohduttavia sanoja. Luther avasi hänelle sydämensä ja ilmoitti vavisuttavat pelkonsa. Kunnianarvoisa vanhus ei kyennyt, kuten Staupitz, seuraamaan tätä sielua kaikissa sen epäilyksissä, mutta hän osasi uskontunnustuksensa ja oli siitä löytänyt lohdutuksen sielulleen. Hän käytti siis nuoreen veljeen samaa lääkettä.

        - - - Vanha munkki luki hurskaalla yksinkertaisuudella kappaleen: “Minä uskon syntien anteeksi saamisen.” Nämä yksinkertaiset sanat ratkaisevalla hetkellä lämpimästi lausuttuina vuodattivat suurta lohdutusta Lutherin sieluun. “Minä uskon”, toisti hän kohta tuskavuoteeltaan itselleen, “minä uskon syntien anteeksi saamisen”. “Ah”, sanoi munkki, “ei ole kylliksi uskoa, että Daavid ja Pietari ovat saaneet syntinsä anteeksi, sen uskovat perkeleetkin. Jumalan käsky on, että uskomme meidänkin syntiemme olevan meille anteeksiannetut”. Kuinka suloiselta tämä käsky kuulostikaan Luther-raukan korvissa. “Kuulepa, mitä pyhä Bernhard sanoo puheessansa Marian ilmestyksestä”, lisäsi vanha veli, “Pyhän Hengen todistus sydämessäsi on: sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi.”

        Tässä tuokiossa osui totuuden valo Erfurtin nuoren munkin sydämeen. Armon sana oli lausuttu ja hän oli sen uskonut. Hän lakkasi koettamasta ansaita autuutta ja antautui luottamuksella Jumalan armolle Jeesuksessa Kristuksessa.


        Lestadius sai synninpäästön
        Seppo Lohen kirjan; Sydämmen kristillisyys.

        Kirjassa käsitellään monipuolisesti lukuisia eri tutkijoita lainaten tätä tapahtumaa. Lestadius itse käyttää tapahtumasta eri nimityksiä, kuten "armonmurros" jne. Selvääkin selvemmin kirjassa tulee esille se, miten LLL:n lapin Marian kanssa käymänsä keskustelun aikana LLL koki heräämisen ja hänet siirrettiin lain alta uskomisen iloon.

        Pyytäisin kaikkia kiinnostuneita lukemaan Lohen kirjan ja muodostamaan oman käsityksen sen perusteella.

        Lapin Maria julisti synninpäästön Laestadiukselle... kukahan mahtoi tehdä sen Lapin Marialle?

        Pastori Per (Pekka) Brandell, tämä Milla Klementsdottir oli ollut kauan etsivällä mielellä ja löytänyt Jumalan valtakunnan keskusteluissa pastori Brandellin kanssa. Eikä tämä passtorikaan ollut ensinnmmäinen uskovainen, hän kuului ns lukijaisliikkeeseen, joten kulttuurimme on paljon vanhempaa, kuin vain Laestadiuksen ajasta alkanutta. Laestadiuksen suvussakin oli monia lukijoiksi kutsuttuja, joten siltäkin osin voinee puhua kulttuurin kulkeutumisesta. Elävä ussko on kuitenkin se tärkein, kulttuuri on vain ulkoista kuorrutusta.

        LLL oli yksi työmies Herran viinimäessä, tehnyt oman vartio- ja työvuoronsa ja päässyt aikanaan lepoo


      • uskoon
        Devoit kirjoitti:

        Miten tuo uskosta uskoon, toimii, kun toinen on "uskoton" tai epäjne..?

        on tässä nyt hieman epäselvä. (Olen ulkopuolinen tässä keskustelussa).

        Kaikkina aikoina on ollut niin, että elävä usko on levinnyt äänellisen saarnan kautta. Niin näissäkin Wehan esimerkeissä.

        Näissäkin tapauksissa, kuten Jeesuksenkin maallisen toiminnan aikana. Jumala oli sytyttänyt ennen uskon, ennenkuin syntienanteeksiantamuksesta todistettiin.

        Usko on se käsivarsi, jolla Jumalan armo otetaan vastaan.

        Jeesus: "Uskosi on sinut pelastanut", jne.


      • eipä siinä
        weha kirjoitti:

        tarkoittaa sitä, että haluaa uskoa henkilökohtaiseti synnit anteeksi ja se on joillekkin varsinki, lohduttavampaa. Myös yleisestä saarnasta voi uskoa synnit anteeksi...

        uskon että tajuan kaikki noi sun jutut suurinpiirtein, siitä ei ollut kysymys.

        mutta olisi vaan kiinnostanut ne "käytännöt" esim ennen LLL aikaa.
        Siitä ei kai sitten ole mitään faktatietoa olemassa.

        Kai he sanoivat että "anteeksi", tai sorry ;).


      • uskoon kirjoitti:

        on tässä nyt hieman epäselvä. (Olen ulkopuolinen tässä keskustelussa).

        Kaikkina aikoina on ollut niin, että elävä usko on levinnyt äänellisen saarnan kautta. Niin näissäkin Wehan esimerkeissä.

        Näissäkin tapauksissa, kuten Jeesuksenkin maallisen toiminnan aikana. Jumala oli sytyttänyt ennen uskon, ennenkuin syntienanteeksiantamuksesta todistettiin.

        Usko on se käsivarsi, jolla Jumalan armo otetaan vastaan.

        Jeesus: "Uskosi on sinut pelastanut", jne.

        Room.10:13. Sillä jokainen, joka Herran nimeä avuksensa huutaa, tulee autuaaksi.
        14. Mutta kuinka he sitä avuksensa huutavat, jonka päälle ei he uskoneet? Ja kuinka he sen uskovat, josta ei he ole kuulleet? Mutta kuinka he kuulevat ilman saarnaajaa?
        15. Ja kuinka he saarnaavat, ellei heitä lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: oi kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka rauhaa julistavat, niiden jotka hyvää julistavat.
        16. Mutta ei he ole kaikki evankeliumille kuuliaiset; sillä Jesaias sanoo: Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?
        17. Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta.


      • pakkula
        sama....... kirjoitti:

        **mielestäni pääasia on, että asia tulee hyvin ymmärretyksi.**

        Näinhän se on.

        Kysynpä niin, että onko olemassa historiatietoa, siis faktaa, että ylipäänsä käytettiin jotakin sanamuotoa, "tieteellistä" todistetta siitä että esim Luther toimi ylipäänsä jotenkin, välitti henk.koht. synninpäästöä tms.
        Miten esim 1700 luvulla saarnaaja seuroissa toimi ja käyttäytyi siinä tilanteessa jos joku nosti käden ylös tms., tai Luther aiemmin? Käytännössä siis...
        ymmärrätkö kysymykseni?

        Olen kuullut kerrottavan, että Luther ja aikalaisensa olisivat käyttäneet sanamuotoa, Saat uskoa syntisi anteeksi Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimessä. Samat sanathan ovat vieläkin käytössä virallisissa Jumalanpalveluskaavoissa, kun pappi synnintunnustuksen jälkeen lausuu synninpäästön.

        Siitäkin synninpäästöstä saa uskoa syntinsä anteeksi silloin, kun niiden lausuja on ulkonaisen virkansa ohella Pyhän Hengen pappi. Ilman Pyhää Henkeä lausutuista sanoista puuttuu syntiä pesevä ja uskoa antava voima, jonka vain itse Jumala Henkensä kautta antaa.


      • hyshys....
        weha kirjoitti:

        se ei synnytä elävää uskoa.

        isokatekismus 3 uskonkohta:

        Pyhällä Hengellä on näet ensiksi maailmassa erikoinen seurakunta. Tämä on se äiti, joka synnyttää ja kantaa jokaisen kristityn Jumalan sanalla. Tätä sanaa hän ilmoittaa ja harjoittaa ja hän valaisee ja sytyttää sydämet, niin että he sen käsittävät, omistavat, siinä riippuvat ja pysyvät.

        Ellei näet saarnata Kristuksesta, ei ole ensinkään Pyhää Henkeä perustamassa, kutsumassa ja kokoamassa kristillistä seurakuntaa, JONKA AVUTTA EI VOI TULLA KRISTUKSEN LUO.

        oletkin oikeilla jäljillä niin se missä sinä olet kuitenkin toisella tavalla ymmärämässä kuin kristikunta yleensä on se että sinun mielestä ihminen tarvitsee ihmisen jotta voi saada Pyhän Hengen. Ettei Jumala voi antaa ihmiselle Pyhää Henkeä mitenkään muutoin kuin toisen ihmisen kautta.

        Jos katsotaan ajallisia siemeniä niin voi olla että menee 50 vuotta ennen kuin siemen itää. Kuinka siis hengellinen siemen. Se voi itää pitkän pitkän ajan jälkeen. Toisekseen Jumala on se joka antaa kasvun sille joka etsii.

        Jos katsomme tuhlaajapoikaa niin kuka hänelle saarnasi. Ei kukuaan. Vaan hänelle kieltäydytiin saaranaamasta kokonaan koska hän ei pitänyt saarnaa oikeana. Ja senpä vuoksi tuhlaaja poika palasi isän kotiin. Jossa itse Isä vakuutti hänen sydämmensä siitä että hän edelleen on kelvollinen hänen lapseksi kutsuttaman.

        Jumala itse synnytää lapsensa Jumalan valtakuntaan sanallaan. Ei toinen Jumalan lapsi.

        Pyhä Henki on se joka avaa ihmisen ymmärtämään armon omalle kohdalle. Ei toinen Jumalan lapsi.

        Ja sitten se että jos Jumalan lapsella olisi yhtään mitään virkaa toisen ihmisen pelastuksessa sinäsä se johtaisi siihen mihin se on johtanut ihmisen käyttämään avaintenvaltaa sitoa ja päästää ihmine synneistä.

        Se Pyhän Hengen virka johon viitaat on saarnavirka. Ja mitä on kutsuttu saarnaamaan - ei omaa vaan lähettäjän tahtoa.

        Mitä vl nyt saarnaavat. - joka kuulee meidän saarnamme ja otaa sen vastaan tulee Jumalan lapseksi. Eikä niin kuin sen pitäisi olla - Se joka kuulee Jumalan sanan ja otaa sen vastaan Jumala anataa voiman tulla Jumalan lapseksi.

        Jumala on itse luvannut tulla vastaan. Ja on luvannut sen että etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan. Vl kuitenkin on se tilanne että ihmisen on ensin löydettävä Jumalan valtakunta ja lammashuoneen ovi toinen Jumalan lapsi.

        Vaika itse Kristus ilmoitaa - eikö hän mene ja etsi sen eksyneen ja nosta sen hartioilleen ja kaana sen eksyneen sinen laumaansa.

        Itse Kirstus sanoo käyvänsä sisään ja ulos lammashoneesta. Eikä niin kuin vl opetavat. Että uskovaiset ovat tuo lammashuone. Niin raamattu ei opeta. Vaan lammashuone on jos et Weha satu tietämään sellainen rakennelma joka on pysytytetty aina sinne minne se on tarvittu. Se ei ole ollut pysyvärakennelma. Ei ole vaikka näin vl opetavat. Vaan lammashuone on ollut siirettävissä aina sinne kuhun se on tarvittu pystytää.

        Ja millä Jumalan lammahuone on pysytetty - se on pystytetty Jumalan sanalla.

        Ja sitten vielä se että kun sanot että usko ilmoitetaan uskosta uskoon. Kyllä mutta tiedätkö sinä mitä se tarkoitaa. Kun pohdin tätä kerran aijemminkin kun sanoit tämän uskosta uskoon.

        Niin se ei voi tarkoitaa muuta kuin sitä että usko ilmoitetaan Kirstuksesta Kristukseen. Koska sanotaan niinkin

        Gal. 2:20
           
        ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.

        Ja toisaalta on niinkin että seurakunta joka ilmoitaa muuta kuin lähetäjän tahtoa eli ei saarnassaan ilmoita Jumalan tahtoa ei ole seurakunta ensinkään. Ja samoin on on ihmisen laita.

        Jos hän saarnaa että pitää lähteä - meitä ja Herrraa Jeesusta seuraamaan - hän ei ole vielä ymmärtänyt sitä mikä on ainut tie totuus ja elämä.


      • Jumalan
        weha kirjoitti:

        tarkoittaa sitä, että haluaa uskoa henkilökohtaiseti synnit anteeksi ja se on joillekkin varsinki, lohduttavampaa. Myös yleisestä saarnasta voi uskoa synnit anteeksi...

        sanaa on kirjoitettu: tulee uskoa henkilökohtaisesti synnit anteeksi?

        Eikö sanaan ole kirjoitettu, että joka uskoo Jeesukseen, saa henkilökohtaisesti synnit anteeksi?


      • Don Juan Hermoso
        weha kirjoitti:

        Room.10:13. Sillä jokainen, joka Herran nimeä avuksensa huutaa, tulee autuaaksi.
        14. Mutta kuinka he sitä avuksensa huutavat, jonka päälle ei he uskoneet? Ja kuinka he sen uskovat, josta ei he ole kuulleet? Mutta kuinka he kuulevat ilman saarnaajaa?
        15. Ja kuinka he saarnaavat, ellei heitä lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: oi kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka rauhaa julistavat, niiden jotka hyvää julistavat.
        16. Mutta ei he ole kaikki evankeliumille kuuliaiset; sillä Jesaias sanoo: Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?
        17. Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta.

        Lakkaako Jeesus olemasta, jos kukaan ei saarnaa ääneen hänestä? Lakkaako Jeesus olemasta, jos nimenomaan joku vanhoillislestadiolainen saarnaa ääneen hänestä Täytyykö tieto Jeesuksesta välittyä nimenomaan ilmanpaineen värähtelyinä väliaineessa (ilmassa)? Miten käy kuuroille, jotka eivät voi aistia tätä ilmanpaineen muutosta eli ääntä?

        Raamatun aikaan lukutaito oli harvinaista, mutta puhetta ymmärrettiin --> tarvittiin saarnaajaa ihan vain siksi, että muutkin kuin lukutaitoiset voisivat ottaa vastaan evankeliumia. Mutta mepä osataanki lukea evankeliumia Jeesuksesta ihan itse Raamatusta =)

        Luultavasti kaikki kuitenkin yhtynevät jokseenkin ilmiselvään käytännön totuuteen, että ensin täytyy kuulla (tulla tietoiseksi) Jeesuksesta ennenkuin voi uskoa häneen, mutta onko sillä loppujen lopuksi NIIN väliä mitä kautta tieto välittyy kunhan vain se on oikeaa tietoa? Kristityille Raamattu on Jumalan sanaa eli sitä oikeaa tietoa.


      • Don Juan Hermoso kirjoitti:

        Lakkaako Jeesus olemasta, jos kukaan ei saarnaa ääneen hänestä? Lakkaako Jeesus olemasta, jos nimenomaan joku vanhoillislestadiolainen saarnaa ääneen hänestä Täytyykö tieto Jeesuksesta välittyä nimenomaan ilmanpaineen värähtelyinä väliaineessa (ilmassa)? Miten käy kuuroille, jotka eivät voi aistia tätä ilmanpaineen muutosta eli ääntä?

        Raamatun aikaan lukutaito oli harvinaista, mutta puhetta ymmärrettiin --> tarvittiin saarnaajaa ihan vain siksi, että muutkin kuin lukutaitoiset voisivat ottaa vastaan evankeliumia. Mutta mepä osataanki lukea evankeliumia Jeesuksesta ihan itse Raamatusta =)

        Luultavasti kaikki kuitenkin yhtynevät jokseenkin ilmiselvään käytännön totuuteen, että ensin täytyy kuulla (tulla tietoiseksi) Jeesuksesta ennenkuin voi uskoa häneen, mutta onko sillä loppujen lopuksi NIIN väliä mitä kautta tieto välittyy kunhan vain se on oikeaa tietoa? Kristityille Raamattu on Jumalan sanaa eli sitä oikeaa tietoa.

        kertoo, että Jumalan vanhurskaus siirtyy uskosta uskoon ja siitä vanhurskas saa elää (Room.1:17).

        Kaikkialla Raamattu opettaa, että Pyhän Hengen virka synnyttää uudesti, ei sanan virka.

        Paavali toteaa Hengen virasta: "Meillä senkaltainen virka on, sen jälkeen kuin armo meidän kohtaamme tapahtunut on" (2.Kor.4:1).
        Kohta osoittaa siis, että ennen uskoneiden kautta, on Pyhän Hengen virka.


        1.Tes.1:5. "Että meidän evankeliumi on teidän tykönänne ollut, ei ainoastansa puheessa, vaan myös voimassa ja Pyhässä Hengessä, ja vahvassa tiedossa; niinkuin te tiedätte, minkäkaltaiset me teidän tykönänne teidän tähtenne olimme".

        Saulus Tarsolaisesta katsotaan, mitä on kirjoitettu: Apostolien teot 9

        4 Hän kaatui maahan ja kuuli äänen sanovan: "Saul, Saul, miksi vainoat minua?"
        5 Hän kysyi: "Herra, kuka sinä olet?" Ääni vastasi: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
        6 Nouse ja mene kaupunkiin. Siellä saat kuulla, mitä sinun on tehtävä."
        7 Saulin matkatoverit seisoivat sanattomina. He kuulivat äänen mutta eivät havainneet ketään. [1. Kor. 9:1]
        8 Saul nousi maasta, mutta kun hän avasi silmänsä, hän ei nähnyt mitään. Toiset veivät hänet Damaskokseen kädestä taluttaen.
        9 Kolmeen päivään hän ei nähnyt mitään, ei syönyt eikä juonut.
        10 Damaskoksessa oli Ananias-niminen opetuslapsi. Herra puhutteli häntä näyssä: "Ananias!" "Tässä olen, Herra", hän vastasi.
        11 Herra sanoi: "Mene Suorallekadulle ja kysy Juudaksen talosta Saulia, jota kutsutaan Tarsolaiseksi. Hän rukoilee,
        12 ja näyssä hän on nähnyt, että Ananias-niminen mies tulee sisään ja panee kätensä hänen päälleen, jotta hän saisi näkönsä

        Halua lisätä tuohon Paavalin parannukseen yhden mielestäni tärkeän asian ja huomion: "Ei ollut Paavalin osa hyvä vähääkään ennen kuin kohtasi Jumalan lapsen Ananiaan. Eikä siis Paavalilla, ennemmin ollut Pyhää Henkeä, ennen kuin kohtasi Ananiaan, eikä sellaista Raamattu missään edes kerro, vaikka sellaisiakin ovat ulkopuoliset esittäneet.


    • Miksi aina käytät tuota muinaissuomea?

      "Evankeliumin saarna", mitähän se on Wehalaisittain?

      • on Jumalan sanaa...`Minä uskon, että maanpäällä on pelkkien pyhien pyhä, pieni joukko ja seurakunta yhden ainoan pään, Kristuksen alaisena, Pyhän Hengen kokoon kutsumana. Se on samassa uskossa, mielessä ja käsityksessä; sillä on monenlaisia lahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, vailla ryhmittymisiä ja jakaantumisia. Minäkin olen sen osa ja jäsen, sen omistamista rikkauksista osallinne. Siihen Pyhä Henki on minut saattanut ja siihen liittänyt siten, että olen kuullut ja yhä edelleen kuulen Jumalan sanaa. Juuri tämä on siihen tulemisen alku. Ennen siihen tulemistamme me olimme kokonaan perkeleen omia, Jumalasta ja Kristuksesta kerrassaan tietämättöminä. Näin Pyhä Henki viimmeiseen päivään asti pysyy pyhän seurakunnan eli kristikunnan tykönä. Sen välityksellä hän meitä saattelee, sitä hän käyttää sanan julistamiseen ja harjoittamiseen ja tämän välityksellä hän saa aikaan ja lisää pyhitystä. Näin se päivittäin yhä kasvaa ja vahvistuu uskossa ja sen hedelmissä, jotka hän saa aikaan``


      • weha kirjoitti:

        on Jumalan sanaa...`Minä uskon, että maanpäällä on pelkkien pyhien pyhä, pieni joukko ja seurakunta yhden ainoan pään, Kristuksen alaisena, Pyhän Hengen kokoon kutsumana. Se on samassa uskossa, mielessä ja käsityksessä; sillä on monenlaisia lahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, vailla ryhmittymisiä ja jakaantumisia. Minäkin olen sen osa ja jäsen, sen omistamista rikkauksista osallinne. Siihen Pyhä Henki on minut saattanut ja siihen liittänyt siten, että olen kuullut ja yhä edelleen kuulen Jumalan sanaa. Juuri tämä on siihen tulemisen alku. Ennen siihen tulemistamme me olimme kokonaan perkeleen omia, Jumalasta ja Kristuksesta kerrassaan tietämättöminä. Näin Pyhä Henki viimmeiseen päivään asti pysyy pyhän seurakunnan eli kristikunnan tykönä. Sen välityksellä hän meitä saattelee, sitä hän käyttää sanan julistamiseen ja harjoittamiseen ja tämän välityksellä hän saa aikaan ja lisää pyhitystä. Näin se päivittäin yhä kasvaa ja vahvistuu uskossa ja sen hedelmissä, jotka hän saa aikaan``

        Sinulta ei tullut sanaakaan ylösnousseesta Kristuksesta, jonka lunastustyöhön uskomalla ja suun tunnustuksella pelastumme.

        SE ON EVANKELIUMI


      • Devoit kirjoitti:

        Sinulta ei tullut sanaakaan ylösnousseesta Kristuksesta, jonka lunastustyöhön uskomalla ja suun tunnustuksella pelastumme.

        SE ON EVANKELIUMI

        ...


      • puhut selvästi
        weha kirjoitti:

        on Jumalan sanaa...`Minä uskon, että maanpäällä on pelkkien pyhien pyhä, pieni joukko ja seurakunta yhden ainoan pään, Kristuksen alaisena, Pyhän Hengen kokoon kutsumana. Se on samassa uskossa, mielessä ja käsityksessä; sillä on monenlaisia lahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, vailla ryhmittymisiä ja jakaantumisia. Minäkin olen sen osa ja jäsen, sen omistamista rikkauksista osallinne. Siihen Pyhä Henki on minut saattanut ja siihen liittänyt siten, että olen kuullut ja yhä edelleen kuulen Jumalan sanaa. Juuri tämä on siihen tulemisen alku. Ennen siihen tulemistamme me olimme kokonaan perkeleen omia, Jumalasta ja Kristuksesta kerrassaan tietämättöminä. Näin Pyhä Henki viimmeiseen päivään asti pysyy pyhän seurakunnan eli kristikunnan tykönä. Sen välityksellä hän meitä saattelee, sitä hän käyttää sanan julistamiseen ja harjoittamiseen ja tämän välityksellä hän saa aikaan ja lisää pyhitystä. Näin se päivittäin yhä kasvaa ja vahvistuu uskossa ja sen hedelmissä, jotka hän saa aikaan``

        Vapaakirkosta:

        "...`Minä uskon, että maanpäällä on pelkkien pyhien pyhä, pieni joukko ja seurakunta yhden ainoan pään, Kristuksen alaisena, Pyhän Hengen kokoon kutsumana. Se on samassa uskossa, mielessä ja käsityksessä; sillä on monenlaisia lahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, vailla ryhmittymisiä ja jakaantumisia. Minäkin olen sen osa ja jäsen, sen omistamista rikkauksista osallinne. Siihen Pyhä Henki on minut saattanut ja siihen liittänyt siten, että olen kuullut ja yhä edelleen kuulen Jumalan sanaa. Juuri tämä on siihen tulemisen alku. Ennen siihen tulemistamme me olimme kokonaan perkeleen omia, Jumalasta ja Kristuksesta kerrassaan tietämättöminä. Näin Pyhä Henki viimmeiseen päivään asti pysyy pyhän seurakunnan eli kristikunnan tykönä. Sen välityksellä hän meitä saattelee, sitä hän käyttää sanan julistamiseen ja harjoittamiseen ja tämän välityksellä hän saa aikaan ja lisää pyhitystä. Näin se päivittäin yhä kasvaa ja vahvistuu uskossa ja sen hedelmissä, jotka hän saa aikaan``


    • että Jeesus

      on ainoa välimies vl-ihmisen ja Jumalan välillä, mutta jos ei ole vl-ihminen, niin ihmisen ja Jumalan väliin tarvitaan kaksi välimiestä: Jeesus ja vl-puhuja?

      • tulee olla evankeliumin tarjoilija:

        14. Mutta kuinka he sitä avuksensa huutavat, jonka päälle ei he uskoneet? Ja kuinka he sen uskovat, josta ei he ole kuulleet? Mutta kuinka he kuulevat ilman saarnaajaa?
        15. Ja kuinka he saarnaavat, ellei heitä lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: oi kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka rauhaa julistavat, niiden jotka hyvää julistavat.
        16. Mutta ei he ole kaikki evankeliumille kuuliaiset; sillä Jesaias sanoo: Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?
        17. Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta.


      • pöh!!!!


      • on voiko
        weha kirjoitti:

        tulee olla evankeliumin tarjoilija:

        14. Mutta kuinka he sitä avuksensa huutavat, jonka päälle ei he uskoneet? Ja kuinka he sen uskovat, josta ei he ole kuulleet? Mutta kuinka he kuulevat ilman saarnaajaa?
        15. Ja kuinka he saarnaavat, ellei heitä lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: oi kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka rauhaa julistavat, niiden jotka hyvää julistavat.
        16. Mutta ei he ole kaikki evankeliumille kuuliaiset; sillä Jesaias sanoo: Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?
        17. Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta.

        suoraan kääntyä Herran puoleen esim. ollessa täysin yksin, vaikkapa hädässä.

        "Ja avuksesi huuda minua hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua, ja sinun pitää kunnioittaman minua." Jer. 33:3.


      • on voiko kirjoitti:

        suoraan kääntyä Herran puoleen esim. ollessa täysin yksin, vaikkapa hädässä.

        "Ja avuksesi huuda minua hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua, ja sinun pitää kunnioittaman minua." Jer. 33:3.

        johdattamaan etsivää ihmistä.

        En minä voi kriittisesti suhtatua tähän joukkoon. Täällä on minun veljet ja sisaret ja äitini. Mihin sanaan minä uskoisin jos näitä ei olisi mulla ? Täällä on iankaikkisen elämän sanat ja Hyvän Paimenen ääni. On ihan turha ihmisen kuvitella että voi rakastaa näkemätöntä Jumalaa. Isä ja Poika ovat PH kautta niitten tykönä jotka pitävät Hänen sanansa ja käskyt ja he kaikki ovat yhtä. Ei ole Isää taivaassa ellei ole Poikaa maan päällä ja Poikaa ei ole ellei ole elävää seurakuntaa joka on "raamatun näköinen".

        Luuk..8:19. Niin tulivat hänen äitinsä ja veljensä hänen tykönsä, eikä saaneet häntä puhutella kansalta.
        20. Ja se ilmoitettiin hänelle, sanoen: sinun äitis ja veljes seisovat ulkona ja tahtovat sinua nähdä.
        21. Niin hän vastasi ja sanoi heille: minun äitini ja veljeni ovat ne, jotka Jumalan sanan kuulevat ja tekevät sen.


      • oikein, että
        weha kirjoitti:

        johdattamaan etsivää ihmistä.

        En minä voi kriittisesti suhtatua tähän joukkoon. Täällä on minun veljet ja sisaret ja äitini. Mihin sanaan minä uskoisin jos näitä ei olisi mulla ? Täällä on iankaikkisen elämän sanat ja Hyvän Paimenen ääni. On ihan turha ihmisen kuvitella että voi rakastaa näkemätöntä Jumalaa. Isä ja Poika ovat PH kautta niitten tykönä jotka pitävät Hänen sanansa ja käskyt ja he kaikki ovat yhtä. Ei ole Isää taivaassa ellei ole Poikaa maan päällä ja Poikaa ei ole ellei ole elävää seurakuntaa joka on "raamatun näköinen".

        Luuk..8:19. Niin tulivat hänen äitinsä ja veljensä hänen tykönsä, eikä saaneet häntä puhutella kansalta.
        20. Ja se ilmoitettiin hänelle, sanoen: sinun äitis ja veljes seisovat ulkona ja tahtovat sinua nähdä.
        21. Niin hän vastasi ja sanoi heille: minun äitini ja veljeni ovat ne, jotka Jumalan sanan kuulevat ja tekevät sen.

        Kun on yksin hädässä, ei voi huutaa suoraan Herraa avuksi, vaan on on huudettava vl-ihmistä (hänen omaansa) avuksi?

        Nyt ei ole kyseessä siis "etsivä" ihminen vaan hätätapaus...ihmisen viimeiset sekunnit elämässä.
        Ymmärrätkö mitä tarkoitan?


    • entinen vl

      ...kun Kristus on jokaisessa ihmisessä, samoin kuin lankeemus aatamissa.

      (1.kor.15:19) "Jos olemme panneet toivomme Kristukseen ainoastaan tämän elämän ajaksi, niin olemme kaikkia muita ihmisiä surkuteltavammat.
      15:20 Mutta nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista.
      15:21 Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta.
      15:22 Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa,
      15:23 mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan".

      Ylösnousemus on eläväksi tulemista Kristuksessa.

      Luuk.20:34 Niin Jeesus sanoi heille: "Tämän maailmanajan lapset naivat ja menevät miehelle.
      20:35 Mutta ne, jotka on arvollisiksi nähty pääsemään toiseen maailmaan ja ylösnousemukseen kuolleista, eivät nai eivätkä mene miehelle.
      20:36 Sillä he eivät enää voi kuolla, kun ovat enkelien kaltaisia; ja he ovat Jumalan lapsia, koska ovat ylösnousemuksen lapsia".

      Ilm.20:6."Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa; heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa"..

      Jeesukseen uskominen tarkoittaa, että seuraa Häntä. Jeesushan sanoo, että te tulette tekemään näitä samoja tekoja kuin Hän, vielä suurempia kuin ne ovat. Lunastus on sitä, että palaamme takaisin sinne, mistä olemme lähtöisin eli olemme taas "täydellisiä niin kuin Taivaallinen Isä on täydellinen".

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3279
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1783
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1315
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1273
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1171
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1168
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1103
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      984
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      916
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      854
    Aihe