Viro on kapitalistinen

epädemokratia

Sellainen missä suurella venäjänkielisellä osalla ihmisiä ei ole oikeutta edes äänestää. Joku vielä puolustelee sitä. Kaikille täysikäisille äänestysoikeus kuuluu.

Ei täällä Suomessakaan olla ottamassa äänioikeutta pois ruotsinkielisiltä. Ei vaikka joskus Suomi oli Ruotsin alamainen. On siinä tietenkin suuri ero. Meidän porvaripässitkin on vitun paljon fiksumpia kuin virolaiset porvarit.

Vaikka ei ne suomalaiset porvaritkaan kovin fiksuja oo...

11

372

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kansalaisilla :

eihän suomalaisillakaan ole mahdollista äänestää Ruotsin vaaleissa

• pois?

Suomessa.

Ehei. Ei varmasti. Eikä viedä niiltä kansalaisuuttakaan. Sen jälkeenhän voitaisiin sanoa, että äänestysoikeus on vain Suomen kansalaisilla.

Se olisi parempi alkaa Virossakin opetella tavoille. Että Viron kaikilla asukkailla olisi yhtäläiset oikeudet. Ihan siitä riippumatta mitä kieltä puhuvat hyvin ja mitä vähemmän hyvin. Helvetti sentään!

• asioita :
        pois? kirjoitti:

Suomessa.

Ehei. Ei varmasti. Eikä viedä niiltä kansalaisuuttakaan. Sen jälkeenhän voitaisiin sanoa, että äänestysoikeus on vain Suomen kansalaisilla.

Se olisi parempi alkaa Virossakin opetella tavoille. Että Viron kaikilla asukkailla olisi yhtäläiset oikeudet. Ihan siitä riippumatta mitä kieltä puhuvat hyvin ja mitä vähemmän hyvin. Helvetti sentään!

ei tässä kielestä ollut kysymys vaan kansalaisuudesta. Ja Virossa on iso joukko jotka on edelleen maassa ilman Viron kansalaisuutta.

• pois? kirjoitti:

Suomessa.

Kun mietit miten Neukkula aikoinaan kohteli valloittamiaan maita niin ei näillä sukupolvilla taida olla paljoakaan positiivisia ajatuksia maahansa siirretyistä herrakansan jäsenistä. Silti humanitaarisista syistä heilläkin on mahdollisuus saada Eestin kansalaisuus vain hieman kiinnostusta kielen ja ehkä jonkunasteisen kansalaistiedon myötä.

On todella vaikeaa asua maassa ilman maan virallisen kielen taitoa, edes jonkinlaista. Huomasin sen itse käydessäni -80 luvun alkupuolella Leningradissa työmatkalla. Kartastakaan ei ollut hyötyä koska en osannut lukea. Olin 3 päivää enkä oppinut kieltä, taksit olivat halpoja joten osasin eri kohteisiin joihin piti mennä.

Olen tämän vuoden aikana joutunut parikin kertaa paikkoihin joita venäläisturistit kansoittavat, ne kutaleet eivät osaa mitään yleisiä kieliä vaan vaativat meitä osaamaan heidän kieltään. Opettelisivat yleisiä kieliä kuten englantia jolla pärjää lähes missä vaan.

Kansalaisoikeudet eivät ole asukkaan oikeuksia vaan kansalaisten, saariston ja Ahvenanmaan ummikkoruotsinkielisetkin (ummikkoruotsalaisiahan he eivät ole) ovat täällä syntyneinä kansalaisia. Sitä en tiedä mutta todennäköisesti estissä syntyvät saavat kaikki kansalaisoikeudet.

Venäjä voisi varmasti auttaa entisiä kansalaisiaan vaikka pyytämällä Eestin kansalta anteeksi niitä kärsimyksiä joita on aiheuttanut ja maksamalla kyyditetyille ja muille jotka ovat kansallistamisissa ym. kärsineet taloudellisia tappioita kohtuullisen korvauksen. Se on vähin jonka Neukkulan perillinen voi tehdä.

• en sotke
        asioita : kirjoitti:

ei tässä kielestä ollut kysymys vaan kansalaisuudesta. Ja Virossa on iso joukko jotka on edelleen maassa ilman Viron kansalaisuutta.

Siellä on kuule siellä syntyneitä viisikymppisiä, joilla ei ole Viron kansalaisuutta.

Tietenkin kyse on politiikasta. Samaan aikaan siellä on amerikoista tulleita henkilöitä jotka eivät ole Virossa asuneet ja saavat kansalaisuuden.

Kun tunnet asian, niin miksi Virossa sitten tehdään kansalaisuuden saamiseksi vironkielen testejä? Tekosyy kielitesti on. Olet ihan oikeassa. Viron politiikka nähtävästi muuttuisi rutkasti, jos venäjää osaavatkin saisivat äänioikeuden.

• 'Iivan
        en sotke kirjoitti:

Siellä on kuule siellä syntyneitä viisikymppisiä, joilla ei ole Viron kansalaisuutta.

Tietenkin kyse on politiikasta. Samaan aikaan siellä on amerikoista tulleita henkilöitä jotka eivät ole Virossa asuneet ja saavat kansalaisuuden.

Kun tunnet asian, niin miksi Virossa sitten tehdään kansalaisuuden saamiseksi vironkielen testejä? Tekosyy kielitesti on. Olet ihan oikeassa. Viron politiikka nähtävästi muuttuisi rutkasti, jos venäjää osaavatkin saisivat äänioikeuden.

vaaditaan maan virallisen kielen välttävää osaamista, ennen kuin voi saada maan kansalaisuuden ja äänioikeuden.

• Päinvastoin
        Työeläkeläinen kirjoitti:

Kun mietit miten Neukkula aikoinaan kohteli valloittamiaan maita niin ei näillä sukupolvilla taida olla paljoakaan positiivisia ajatuksia maahansa siirretyistä herrakansan jäsenistä. Silti humanitaarisista syistä heilläkin on mahdollisuus saada Eestin kansalaisuus vain hieman kiinnostusta kielen ja ehkä jonkunasteisen kansalaistiedon myötä.

On todella vaikeaa asua maassa ilman maan virallisen kielen taitoa, edes jonkinlaista. Huomasin sen itse käydessäni -80 luvun alkupuolella Leningradissa työmatkalla. Kartastakaan ei ollut hyötyä koska en osannut lukea. Olin 3 päivää enkä oppinut kieltä, taksit olivat halpoja joten osasin eri kohteisiin joihin piti mennä.

Olen tämän vuoden aikana joutunut parikin kertaa paikkoihin joita venäläisturistit kansoittavat, ne kutaleet eivät osaa mitään yleisiä kieliä vaan vaativat meitä osaamaan heidän kieltään. Opettelisivat yleisiä kieliä kuten englantia jolla pärjää lähes missä vaan.

Kansalaisoikeudet eivät ole asukkaan oikeuksia vaan kansalaisten, saariston ja Ahvenanmaan ummikkoruotsinkielisetkin (ummikkoruotsalaisiahan he eivät ole) ovat täällä syntyneinä kansalaisia. Sitä en tiedä mutta todennäköisesti estissä syntyvät saavat kaikki kansalaisoikeudet.

Venäjä voisi varmasti auttaa entisiä kansalaisiaan vaikka pyytämällä Eestin kansalta anteeksi niitä kärsimyksiä joita on aiheuttanut ja maksamalla kyyditetyille ja muille jotka ovat kansallistamisissa ym. kärsineet taloudellisia tappioita kohtuullisen korvauksen. Se on vähin jonka Neukkulan perillinen voi tehdä.

Virolaisten tulisi olla kiitollisia siitä, että Neuvostoliitto pelasti Euroopan fasismilta.

• Päinvastoin kirjoitti:

Virolaisten tulisi olla kiitollisia siitä, että Neuvostoliitto pelasti Euroopan fasismilta.

anteeksi pyydettävää. Jos se tuhosi kansallissosialismin niin se tuputti pakolla komusosialismin tilalle moniin maihin kuten Baltiaan. Olisi antanut muiden olla vapaana jos vaikka itse halusikin kärsiä kommunismin kynsissä. Se vei parilta sukupolvelta mahdollisuuden vapaaseen elämään ja hyvään elintasoon, se riisti ja raiskasi valtaamiaan ja omimiaan maita ilman mitään rajaa. Katso missä kunnossa on Karjala, Kävitkö katsomassa Viroa 1990 - 1991 kun aita oli kaatunut, kävitkö katsomassa Itä-Saksan teitä ja kaupunkeja kun aita (muuri) oli kaatunut? Kaikki rempallaan, kesti useita vuosia saada paikkoja kuntoon ja se NL:n jälkien paikkailu jatkuu vieläkin noissa maissa.

Anteeksi pyydettävää ja korvausten maksua on runsaasti ennen kuin Venäjään oikeasti aletaan luottaa.

• pool set
        Päinvastoin kirjoitti:

fasisteilla ja kommunisteilla, pautsi nimi? minun käsittääkseni ei ole mitään oleellista eroa

• Hanu*
        pool set kirjoitti:

fasisteilla ja kommunisteilla, pautsi nimi? minun käsittääkseni ei ole mitään oleellista eroa

eroa, molempien mielipuuhaa oli kommunistien tuhoaminen.

• Japi..

Jos olen oikein ymmärtänyt niin suomessa maahanmuuttajat saavat äänestää kunnallisvaaleissa,vaikka he eivät ole Suomen kansalaisia.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      48
      3592
    2. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      716
      3555
    3. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      398
      3341
    4. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      79
      3154
    5. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      2949
    6. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      2438
    7. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      50
      2215
    8. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      96
      2105
    9. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      14
      1979
    10. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      1959
    Aihe