Pistetäänpäs gallupia pystyyn pitkästäaikaa: mikä on mielestäsi Ylä-Savon pahin tuppukylä?
Voidaan laittaa vaikka listatyyppinen rankkaus ja ohessa oma mielipiteeni asiasta.
1. Rautavaara
2. Vieremä, Maaninka, Kiuruvesi, Pielavesi, Keitele jne...
Kaikki ne taitaa olla melkein yhtä pahoja, ei niitä oikein voi lajitella.
Tuppukylä gallup
33
3163
Vastaukset
- ihmisen omassa
päässä ja siinä mitä siellä liikkuu.
- eletiek
Käykääpä Keiteleelle ja menkää kunnantaloneteen.
Huomaatte mikä on tuppukulä. - hättäile, kun
ajan oloon kaikki ylä-savon kunnat ovat yhtä samaa Iisalmen kaupunkia. Siihen se pakosti menee, vaikka kuin potkis vastaan.
Savossa on kolme kaupunkia sitten. Kuopio, Iisalmi ja Varkaus. Kaikki kunnat sulatetaan lähimpään kaupunkiin. - ei enää maalainen
Pahimpia tuppukyliä Ylä-Savossa?
Tjaa. Itse sanoisin, että varmaan sellaiset kuin Rautavaara, Sonkajärvi, Vieremä jne, jne...
Mutta: eikö kysymyksen tulisi kuulua, miksi?
Minusta ainakin olisi hauska kuulla mikä näistä paikkakunnista tekee pahimpia tuppukyliä - siis eräänlaiset kriteerit, mitkä paikkakunnan tulee täyttää saadakseen nimityksen tuppukylä.
Minulle tulee ekana mieleen seuraavat:
1. Väestö vähenee tai pysyy suht koht samana; vanhusten osuus väestöstä suuri /kasvaa
2. Vähän palveluja, kunnalliset palvelut kaukana/ huonosti tavoitettavissa (ei esim. tk/sairaala yö- ja viikonloppupäivystystä jne). Kaupalliset palvelut: niukat, lähinnä peruskaupat - erikoisliikkeitä vähän tai puuttuvat (esim. optikkoliikkeet, vaateliikkeet ym.)
3. Joukkoliikenne (bussi- ja junaliikenne) vähäistä tai pahimmassa tapauksessa puuttuu kokonaan. Toisin sanoen kunnon tuppukylään ei pääse kuin omalla autolla, tai jos sinne onnistuu eksymään, ei ihan heti pääse pois - ehkä vasta seuraavana päivänä, kun linja-auto taas kulkee :P
Onnistuisiko tuppukylä-nimityksen antaminen jollekin paikkakunnalle paremmin em. kriteerien avulla? Tai jopa tekemään listatyyppisen rankkauksen kuten aloittaja asian ilmaisi, varsinkin jos on kokemusta useammasta (itselläni - onneksi - vain yhdestä...)
Mitä mieltä olette? Mikä teidän mielestänne tekee tuppukylän? Nuo edellämainitut olivat omasta päästäni - ne tekevät paikasta tuppukylän *minulle*.
Mutta mikä tekee tuppukylän - Sinun mielestäsi?- maalainen-
Juurikin nuo mainitsemasi asiat tekevät paikkakunnasta tuppukylän. Yleensäkin sellainen kehitys paikkakunnalla jossa väkimäärä on laskeva, kaupat ja yritykset sulkevat oviaan lopullisesti ja harrastusmahdollisuudet supistuvat aktiivisten vetäjien vanhetessa/pois muuttaessa.
- tähän aiheeseen liittyen!
Otsikkokin sen jo kertoo: tahtoisin esittää jatkokysymyksen. Tuppukylistä puhutaan usein kaikenlaista huonoa - tietysti joskus hyvääkin... Tossa aiemmassa viestissäni oli tuppukyläkriteerit (omasta päästä keksityt:))
- Mutta haluaisinkin nyt kuulla kumpi on parempi, tuppukylä (maaseutu) vai kaupunki? Minkä kokoisella paikkakunnalla haluaisit asua? Tahtoisinpa vaan nähdä siinteleekö mielessä vanha kunnon punainen tupa ja perunamaa vai miellyttävätkö metropolit (Suomessa tai ulkomailla, metropoleja ei oikein taida Suomesta kyllä löytyä :P)
Myös perustelut olisi kiva kuulla.
Kertokaapas mielipiteenne vai ovatko savolaiset sittenkin tuppisuita?? :) - Ihminen ite
tähän aiheeseen liittyen! kirjoitti:
Otsikkokin sen jo kertoo: tahtoisin esittää jatkokysymyksen. Tuppukylistä puhutaan usein kaikenlaista huonoa - tietysti joskus hyvääkin... Tossa aiemmassa viestissäni oli tuppukyläkriteerit (omasta päästä keksityt:))
- Mutta haluaisinkin nyt kuulla kumpi on parempi, tuppukylä (maaseutu) vai kaupunki? Minkä kokoisella paikkakunnalla haluaisit asua? Tahtoisinpa vaan nähdä siinteleekö mielessä vanha kunnon punainen tupa ja perunamaa vai miellyttävätkö metropolit (Suomessa tai ulkomailla, metropoleja ei oikein taida Suomesta kyllä löytyä :P)
Kertokaapas mielipiteenne vai ovatko savolaiset sittenkin tuppisuita?? :)Tuppukylästä kotoisin olevana ja sittemmin pari vuosikymmentä vähän isommassa tuppukylässä asuneena voin kertoa mielipiteeni, joka ei ole oikeastaan koskaan muuttunut miksikään. Eli minusta ihanteellisin paikka asua on Kuopion lähiympäristö, miksei jopa kaupunkialuekin.
Vaihtoehtoisesti Joensuun lähiympäristö ajaisi aikatavalla saman asian.
Asuminen sellaisessa paikassa jossa monipuoliset palvelut ja harrastusmahdollisuudet ovat lähellä sekä se, että kaikki eivät tunne toisiaan ja näin ollen saa olla sopivan rauhassa juoruajilta/toisten asioiden vatvojilta, täyttää aika lähelle oman mieliympäristöni kriteerit.
Sopivan iso tontti ja omakotitalo vielä siihen päälle, niin siinäpä se. Perunamaasta ei niin ole väliksi, kun niitä pottuja saa kaupastakin. En tosin näe mitään pahaa kerrostaloasumisessakaan ja itse varmaankin tottuisin sellaiseen mainiosti, joskin omat etunsa ja riippumattomuustekijänsä omakotitalossa tietysti on.
Etelä-Suomen isojen kaupunkien kulmille en henkilökohtaisesti sopeutuisi, tai sopeutuisin varmasti, mutta en sinne halua. Tietty läheisyydenkaipuu juurilleen on minussa aika voimakas piirre ja siksi nuo sulatusuunit ei pahemmin viehätä. - Stadin gimuli -56
tähän aiheeseen liittyen! kirjoitti:
Kertokaapas mielipiteenne vai ovatko savolaiset sittenkin tuppisuita?? :)Jos mulla ois ajokortti voisin ajatella muuttavani johonkin pikkukylään tai kaupunkiin; mutta kun ei oo. Helsingissä oon syntyny ja siellä asunu yli puolet elämääni, nyt melkeen toisen puolen Espoossa, vajaan puolen tunnin matkan päässä H:gistä.
Ajokorttia ei 70-luvulla monikaan hesalainen ajanu jos ei faijalla ollu ekstra-rahaa, ratikat, bussit ja muut vempaimet kulki.
Olen usein viihtyny maaseudulla ja pikkukaupungeissa, yleensä kaikki on ollu joko ihanaa tai ihan jees, mutta jos liikenneyhteydet on huonot niin onhan se hankalaa.
Eilen kävin taas Helsingin keskustassa läheiseni kanssa ihan vaan muuten vaan, oli Helsinki-päivä.
Ahdistava fiilinki, Helsinki on muuttunu lähes sietämättömäks. 80-luvun lopulla H:ki oli vielä viihtysä ja siellä oli ihan kaikkee, melkeen kaikkee, ei nyt tuu mieleen mitä ei ois ollu.
Mut se helvetillinen ruuhka ja ihmismäärä mikä siellä on nykyään, siis liiottelematta TÖRMÄÄ fyysisesti koko ajan ihmisiin, ei pysty kävelemään normaalisti, se on sellasta väistelyä koko ajan, koko ajan joku tönii sua, koko ajan saat olla varuillas.
Suuri osa vastaantulijoista on kyllä turisteja näin kesäisin ja muulloinkin paljon muista kaupungeista, kaukaisista lähiöistä. Ihan ydinkeskusta on masentavin.
En oikein osaa sitä selittää - Helsingissä ei oo kuitenkaan sellasta valtavan, todella suuren suurkaupungin tuntua niinku Lontoossa tai Pariisissa, tai Pietarissa, puhumattakaan nyt vaikka New Yorkista; Helsinki on vaan niinku hirveellä maanisella vimmalla 10 -15vuodessa rakennettu täyteen kaikkea hysteeristä, aika persoonaton nykyään, siis keskusta, vois olla ihan mikä tahansa Keski-Euroopan keskikokonen kaupunki, tai joku Suomen pienehkö kaupunki joka ois kokenu saman kohtelun.
Mut sit ku menee kantakaupungin vanhoihin kaupunginosiin, Punavuoreen, Kallioon, Taka-Töölöön, kohtaa aitoja kaupunkifiilinkejä; keskustaa tulee välttää, väittäsin jopa että se EI ole Helsinkiä. Ja valitettavasti Helsingin keskusta on se johon muun paikkakuntalaiset ja turistit ensiks ja usein ainoastaan tutustuu.
En tiedä, en tiedä osaisinko elää maaseudulla tai pienessä kylässä tai kaupungissa. Mua myös pelottaa oisko ihmiset ahdasmielisiä, ennakkoluulosia?
Rakastan kyllä luontoa,kuten kaikki helsinkiläiset - on myytti että helsinkiläiset ois erityisen "urbaaneja", Helsinki on täynnä luontoa.
Käykää muuten tsekkaamassa nää sivut, mahtavia kuvia kotikaupungistani:
taivasalla.net - savo/hki/jkl
Stadin gimuli -56 kirjoitti:
Jos mulla ois ajokortti voisin ajatella muuttavani johonkin pikkukylään tai kaupunkiin; mutta kun ei oo. Helsingissä oon syntyny ja siellä asunu yli puolet elämääni, nyt melkeen toisen puolen Espoossa, vajaan puolen tunnin matkan päässä H:gistä.
Ajokorttia ei 70-luvulla monikaan hesalainen ajanu jos ei faijalla ollu ekstra-rahaa, ratikat, bussit ja muut vempaimet kulki.
Olen usein viihtyny maaseudulla ja pikkukaupungeissa, yleensä kaikki on ollu joko ihanaa tai ihan jees, mutta jos liikenneyhteydet on huonot niin onhan se hankalaa.
Eilen kävin taas Helsingin keskustassa läheiseni kanssa ihan vaan muuten vaan, oli Helsinki-päivä.
Ahdistava fiilinki, Helsinki on muuttunu lähes sietämättömäks. 80-luvun lopulla H:ki oli vielä viihtysä ja siellä oli ihan kaikkee, melkeen kaikkee, ei nyt tuu mieleen mitä ei ois ollu.
Mut se helvetillinen ruuhka ja ihmismäärä mikä siellä on nykyään, siis liiottelematta TÖRMÄÄ fyysisesti koko ajan ihmisiin, ei pysty kävelemään normaalisti, se on sellasta väistelyä koko ajan, koko ajan joku tönii sua, koko ajan saat olla varuillas.
Suuri osa vastaantulijoista on kyllä turisteja näin kesäisin ja muulloinkin paljon muista kaupungeista, kaukaisista lähiöistä. Ihan ydinkeskusta on masentavin.
En oikein osaa sitä selittää - Helsingissä ei oo kuitenkaan sellasta valtavan, todella suuren suurkaupungin tuntua niinku Lontoossa tai Pariisissa, tai Pietarissa, puhumattakaan nyt vaikka New Yorkista; Helsinki on vaan niinku hirveellä maanisella vimmalla 10 -15vuodessa rakennettu täyteen kaikkea hysteeristä, aika persoonaton nykyään, siis keskusta, vois olla ihan mikä tahansa Keski-Euroopan keskikokonen kaupunki, tai joku Suomen pienehkö kaupunki joka ois kokenu saman kohtelun.
Mut sit ku menee kantakaupungin vanhoihin kaupunginosiin, Punavuoreen, Kallioon, Taka-Töölöön, kohtaa aitoja kaupunkifiilinkejä; keskustaa tulee välttää, väittäsin jopa että se EI ole Helsinkiä. Ja valitettavasti Helsingin keskusta on se johon muun paikkakuntalaiset ja turistit ensiks ja usein ainoastaan tutustuu.
En tiedä, en tiedä osaisinko elää maaseudulla tai pienessä kylässä tai kaupungissa. Mua myös pelottaa oisko ihmiset ahdasmielisiä, ennakkoluulosia?
Rakastan kyllä luontoa,kuten kaikki helsinkiläiset - on myytti että helsinkiläiset ois erityisen "urbaaneja", Helsinki on täynnä luontoa.
Käykää muuten tsekkaamassa nää sivut, mahtavia kuvia kotikaupungistani:
taivasalla.netAsuin aiemmin pikkukylässä, mutta en kuitenkaan halunnut jäädä sinne. Miksi? Työt ja opiskelut ovat suurin syy, palveluiden toimivuus, ostosmahdollisuudet (aina joskus) jne, harrastukset, sosiaaliset ympyrät...
Koen että minulla on enemmän mahdollisuuksia tällaisessa suomalaisittain keskisuuressa kaupungissa. Kyseinen kaupunki on nimeltään Jyväskylä.
Maalla on kyllä mukava käydä, kevättalvella, sekä juhannuksen ja joulun aikaan.
Ja silloin tietää, että pääsee pois ;) No, ei vaan :)
Tuo mitä sanoit Helsingistä, on mielestäni totta. Itse asuin muutama vuosi sitten jonkin aikaa Helsingissä, ja kuvauksesi keskustan ahdistavuudesta menee nappiin! Itse asuin silloin Heikinlaaksossa (Puistolan vieressä, siinä Helsingin ja Vantaan rajalla melkein Ikean naapurissa..) ja siellä oli rauhallista. - mutta ei tietenkään samaa viehätystä kuin kantakaupungissa. Se oli juuri ja juuri Helsinkiä , ei sitä aitoa Helsinkiä, mielestäni. Mutta rauhallista siellä kuitenkin oli. Kun olin muuttanut, niin kiertelin eri ratikoilla ympäri kaupunkia. Itse tykkäsin Töölöstä. Lintsillä oli kiva käydä, keväällä, ei pahimpaan turistiaikaan. Kaivarikin oli ihan mukavan oloinen paikka. Keskusta taas on tietysti omanlaisensa. Mutta niinhän se on joka kaupungissa, ns. turistipaikoissa on aina sellainen hälinä ja tönimismeininki päällä. Kävin juuri Pariisissa ja Berliinissä, sama homma siellä. Pariisissa tietyt paikat ovat niin turistien kansoittamia ja siellä vallitsee niin hirveä kaaos, ettei meinaa löytää itseäänkään. Mutta kun uskaltautuu hieman kauemmaksi, niin jo löytyy hienoja paikkoja ja ihmiset muuttuvat ystävällisiksi ja kiinnostuneiksi, miten turisti tänne on löytänyt ;) Sama juttu Berliinissä. (Onkohan omin päin kiertely erikoisissa paikoissa syys siihen, miksi minua on luultu paikalliseksi sekä Pariisissa, Berliinissä että Tukholmassa? :D)
Kuitenkin esim. Pariisi tuntuu olevan kovin luonnollinen suurkaupunki, se on aikojen saatossa kasvanut siihen rooliin. Helsinki taas, joka on keskikokoinen eurooppalainen kaupunki, tuntuu jotenkin pakolla ja nopeassa tahdissa omaksuneen suurkaupunkiroolin. Suurkaupunki, joka ei kuitenkaan ole suurkaupunki.
Kaikesta huolimatta, pidin ja pidän edelleen Helsingistä ja jos joskus sinne taas muutan, niin varsin mielelläni. Yksi paha miinus minusta vain on se, ettei sieltä tunnu löytyvän omaa rauhaa. Tai ehkä en ole löytänyt sopivaa paikkaa...
Viihdyn kyllä tosi hyvin nykyisessä kotikaupungissani Jyväskylässä. Täällä on luontoa, mutta myös kaupunkimaisuutta. Palvelut ja julkinen liikenne toimivat, paikallisbusseilla pääsee, ja oikea maaseutu on lyhyen bussi- tai junamatkan päässä. Puistoissa ja rannoilla voi rentoutua. Enkä nyt sanoisi, että noin 129 000 asukkaan kaupungissa oltaisiin erityisen ahdasmielisiä tai ennakkoluuloisia :)
Mutta niin kai se on, että jos ihminen on onnellinen ja tyytyväinen itseensä, niin silloin hän on sitä, olipa missä tahansa, savolaisessa pikkukylässä tai Pariisin hälinässä :) - stadin gimuli -56
savo/hki/jkl kirjoitti:
Asuin aiemmin pikkukylässä, mutta en kuitenkaan halunnut jäädä sinne. Miksi? Työt ja opiskelut ovat suurin syy, palveluiden toimivuus, ostosmahdollisuudet (aina joskus) jne, harrastukset, sosiaaliset ympyrät...
Koen että minulla on enemmän mahdollisuuksia tällaisessa suomalaisittain keskisuuressa kaupungissa. Kyseinen kaupunki on nimeltään Jyväskylä.
Maalla on kyllä mukava käydä, kevättalvella, sekä juhannuksen ja joulun aikaan.
Ja silloin tietää, että pääsee pois ;) No, ei vaan :)
Tuo mitä sanoit Helsingistä, on mielestäni totta. Itse asuin muutama vuosi sitten jonkin aikaa Helsingissä, ja kuvauksesi keskustan ahdistavuudesta menee nappiin! Itse asuin silloin Heikinlaaksossa (Puistolan vieressä, siinä Helsingin ja Vantaan rajalla melkein Ikean naapurissa..) ja siellä oli rauhallista. - mutta ei tietenkään samaa viehätystä kuin kantakaupungissa. Se oli juuri ja juuri Helsinkiä , ei sitä aitoa Helsinkiä, mielestäni. Mutta rauhallista siellä kuitenkin oli. Kun olin muuttanut, niin kiertelin eri ratikoilla ympäri kaupunkia. Itse tykkäsin Töölöstä. Lintsillä oli kiva käydä, keväällä, ei pahimpaan turistiaikaan. Kaivarikin oli ihan mukavan oloinen paikka. Keskusta taas on tietysti omanlaisensa. Mutta niinhän se on joka kaupungissa, ns. turistipaikoissa on aina sellainen hälinä ja tönimismeininki päällä. Kävin juuri Pariisissa ja Berliinissä, sama homma siellä. Pariisissa tietyt paikat ovat niin turistien kansoittamia ja siellä vallitsee niin hirveä kaaos, ettei meinaa löytää itseäänkään. Mutta kun uskaltautuu hieman kauemmaksi, niin jo löytyy hienoja paikkoja ja ihmiset muuttuvat ystävällisiksi ja kiinnostuneiksi, miten turisti tänne on löytänyt ;) Sama juttu Berliinissä. (Onkohan omin päin kiertely erikoisissa paikoissa syys siihen, miksi minua on luultu paikalliseksi sekä Pariisissa, Berliinissä että Tukholmassa? :D)
Kuitenkin esim. Pariisi tuntuu olevan kovin luonnollinen suurkaupunki, se on aikojen saatossa kasvanut siihen rooliin. Helsinki taas, joka on keskikokoinen eurooppalainen kaupunki, tuntuu jotenkin pakolla ja nopeassa tahdissa omaksuneen suurkaupunkiroolin. Suurkaupunki, joka ei kuitenkaan ole suurkaupunki.
Kaikesta huolimatta, pidin ja pidän edelleen Helsingistä ja jos joskus sinne taas muutan, niin varsin mielelläni. Yksi paha miinus minusta vain on se, ettei sieltä tunnu löytyvän omaa rauhaa. Tai ehkä en ole löytänyt sopivaa paikkaa...
Viihdyn kyllä tosi hyvin nykyisessä kotikaupungissani Jyväskylässä. Täällä on luontoa, mutta myös kaupunkimaisuutta. Palvelut ja julkinen liikenne toimivat, paikallisbusseilla pääsee, ja oikea maaseutu on lyhyen bussi- tai junamatkan päässä. Puistoissa ja rannoilla voi rentoutua. Enkä nyt sanoisi, että noin 129 000 asukkaan kaupungissa oltaisiin erityisen ahdasmielisiä tai ennakkoluuloisia :)
Mutta niin kai se on, että jos ihminen on onnellinen ja tyytyväinen itseensä, niin silloin hän on sitä, olipa missä tahansa, savolaisessa pikkukylässä tai Pariisin hälinässä :)Se on ihan totta että ainakin eurooppalaisissa suurkaupungeissa on vaikeeta erottaa niissä tönimiskeskustoissa mikä on turistikrääsää (laajassa mielessä) ja mikä sitä ihan aitoa; täytyy mennä ehdottomasti ihan ytimistä sivummalle, ja samalla varoa ettei eksy mihkään hämäräperäsiin kortteleihin joissa tulee ryöstetyks.
Tuttavani tuli juuri idästä, Nepalissa lapset oli ryöstäny hänet 2 kertaa, lapset!
Muuten olen valitettavasti sitä mieltä että meillä Suomessa ei pidä täysin paikkaansa se että jos ihminen on onnellinen ja tyytyväinen itseensä (tai elämäänsä) niin kaikki menee aina hyvin vaan; oman kokemukseni mukaan nimenomaan melko pienessä yhteisössä hyvinkin onnellisen ihmisen elämä osataan helpommin pilata ku suuremmassa kaupungissa.
Siinä yksi syy miksi olen pelänny muuttaa pieneen kaupunkiin (johon eräs naisystäväni on minua houkutellu), mielestäni tämä 3 kaupungin muodostelma, käytännössä, Helsinki-Espoo-Vantaa, ja siihen muutama Kauniainen sun muut rapiat päälle, on kyllä aito suurkaupunki, asukkaita noin miljoona.
Täällä pk-seudulla jos jonkun kuspään tapaa ja haluaa siitä päästä eroon, ni tarpeeks kauas ku muuttaa hänen kaupunginosastaan ni ei juuri tarvi kauheesti pelätä että välttämättä enää koskaan tulis edes kadulla vastaan, jos kerran tulee 20 vuoden aikana, ni siinä se on :)
- kuopiolainen.
Siilinjärvi on tuppukylien ykkönen.
Ahdistaa jo käydäkin siellä. Masentava tunnelma.
Ja rumakin kylä. - ex-keiteleläinen
on minusta aika onneton kylä,kun siitä läpi ajelee kuopioon mennessä,niin aattelee että vittu jos täällä pitäs asua.
- ikäsyrjitty
Pahin tuppukylä,joka pitää itseään vielä kaupunkina, on Juankoski.Yksi elintarvikekauppa on tässä kaupungissa.Terveyspalvelut levällään.Apteekki,kirjakauppa ja Alkon tilauspalvelu toimivat huomenna tulee periaatteella.Tehtaan torso tyhjillään,samoin homehtunut terveyskeskus.Käykää katsomassa oikeata tuppukylää! Jos ette satu ajamaan vahingossa ohi.Kaupunki on nimittäin niin pieni,ettei sitä huomaa ellei tiedä.
- Ö
ikäsyrjitty kirjoitti:
Pahin tuppukylä,joka pitää itseään vielä kaupunkina, on Juankoski.Yksi elintarvikekauppa on tässä kaupungissa.Terveyspalvelut levällään.Apteekki,kirjakauppa ja Alkon tilauspalvelu toimivat huomenna tulee periaatteella.Tehtaan torso tyhjillään,samoin homehtunut terveyskeskus.Käykää katsomassa oikeata tuppukylää! Jos ette satu ajamaan vahingossa ohi.Kaupunki on nimittäin niin pieni,ettei sitä huomaa ellei tiedä.
... ylivoimainen ykkönen on Kiuruvesi!
- on...
Ö kirjoitti:
... ylivoimainen ykkönen on Kiuruvesi!
On siellä yläpässä eikä se kato asuinpaikkaa.
- nämä
on... kirjoitti:
On siellä yläpässä eikä se kato asuinpaikkaa.
marisijat tuppukylistä on sellasilta ihmisiltä jotka eivät viihdy itsessään, pitää olla menoa ja meininkiä ympärillä..eivät kestä omaa itseänsä..etsikää sitä älkääkä paetko sitä -kyllä maalla on mukavaa-
- kisis
nämä kirjoitti:
marisijat tuppukylistä on sellasilta ihmisiltä jotka eivät viihdy itsessään, pitää olla menoa ja meininkiä ympärillä..eivät kestä omaa itseänsä..etsikää sitä älkääkä paetko sitä -kyllä maalla on mukavaa-
sitten ei ole ikinä ennen käynyt ABC: ssää kauempana...
- Karttula
kisis kirjoitti:
sitten ei ole ikinä ennen käynyt ABC: ssää kauempana...
Karttula!!
- Yks mies..
Karttula kirjoitti:
Karttula!!
Karttula on tuttu paikka! Kuivaniementie 500. Sitä taloa rakennettiin 1992 verellä ja hiellä. Se on muuten oiva kummitustalo 2100 luvulla, minä ainaskin kummittelen siellä. Karttulakin oli ihan ok paikka, Mesikka vai mikä se baari oli siellä, oli mukava viettää jussia Karttulassa!
- Yks mies..
Tihilässä kävin ala-asteen ja siellä oli jopa kauppa silloin. Mutta nythän se on jo aika kuollut paikka. Taitaa kohta olla pelkkää metsää ja entisten talojen raunioita?
Nykyään asun Lahdessa, mutta silti näen silloin tällöin Tihilästä unta?
Ja tämä on pienien tuppukylien palsta, varmaan joku tunnistaakin minut :) - Vesannon tuppu
Vesanto on aivan varmasti paras tuppukylä,voittaa kyllä Keiteleen ja Karttulan.
Tervo tulee hyvänä kakkosena sitten.
Terv. tuppu - ovat kaikki
kepuvetoiset kunnat.Ei välitetä muista kunnan asukkaista,kuin kepulaisista.Kaikki kunnan hommat annetaan kepulaisille ja muut pärjätköön ,tai olkoot pärjäämättä.Paska haisee!!!!
- haisee,
kun kommarit pieree!
- kisis rules
Tarkoitatko Kiuruvettä?
- KIsis
Kiuruvesi on ylivoimainen ykkönen!
- ylivoimainen ykkönen
http://www.youtube.com/watch?v=naktrVd3kNY&feature=channel_page
tuppukylä nro 1 :D
- 1+11
suonenjoki
- nappulatvinoon1
Vesanto :)))
http://www.youtube.com/watch?v=7xcf3p-h2Kw&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=ARdx_e-73JY - väkikato
Jäppilä!
- jäppiskä'
Jäppilähän on yksi maailman metropoleista.
- Kuollut keskusta
Pieksämäki siinä Jäppilän kupeessa.Tai Jäppilähän on nykyään Pieksämäkeä
- .........ent.asukas
Lapinlahti. Lähes kaikki asukkaat eleäkeikäisiä, ei juuri mitään palveluita.
- vjuzöo
Yksiselitteisesti! Rautavaara.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista
Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni1187024Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.
UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M1104782L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?
Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa594036TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a133374Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu6992125Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?2411495- 661378
Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581358Osaako kukaan sanoa?
Mikä on syy siihen, että apulaisidiootti yrittää kaikin keinoin haitata kaikkea yrittämistä Ähtärissä? Nyttkin pilkkaa j531316Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise12982