Verotus on liian kova ja epäreilu

Aloitin sijoittamisen

Olen 18-vuotias poika joka aloitti sijoittamisen vuosi sitten. Pyrin siihen että osingoilla ostan lisää osakkeita. Eniten harmittaa tämä epäreilu veroitus joka iskee juuri minunkaltaisiin eniten koska osinkotulomme ei todellakaan ole suuria ja silti niistä pitää pullittaa noin 19,5 prosenttia veroitusta.

Osinkotuloni vuonna 2008 oli ruhtinalliset 67 euroa mutta verojen jälkeen 53 euroa. On mielestäni naurettavaa että jo noinkin pienestä summasta joutuu maksamaan kovaa veroa varsinkin kun yritys itse on jo maksanut voitoistaan oliko se 28% veroa ennen kuin se luovutetaan osinkoina omistajille. Kuka helvetti tahansa voi antaa sinulle 67 euroa puhtaana käteen eikä siitä joudu maksamaan veroa.

Eikö olisi oikein pistää joku raja jonka osinkotulojen on oltava että joutuisi maksamaan veroa - esimerkiksi joku 10 000 euroa osinkotuloa niin joutuu maksaa veroa tietyn prosentin?

Nykyinen veroitus on suomalaisia syrjivä enkä ihmettele tippaakaan miksi osakkeenomistajien määrä vähenee ja yritysten valta sulaa ulkomaille!

8

1772

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mies--26

      Olisihan se toki mukavaa jos edes muutama tonni saisi tulla osinkoa verottomasti, mutta kaikkea ei voi saada. Osakkeilla pelaaminen ei suoranaisesti ole tuottavaa työtä (paitsi itselle tietysti), joten sitä sitten verotetaan raskaalla kädellä. Tai raskaalla ja raskaalla, jos verrataan ansiotuloverotukseen.

      Jostain tämän hyvinvointivaltion täytyy kuitenkin rahansa saada, joten en koe veronmaksua vastenmieliseksi. Itseasiassa minusta pääomatulojen verotusprosentti on jopa varsin kohtuullinen tällä hetkellä.

      • mies--26

        Ja jos se veron määrä nyppii, niin sijoita indeksirahastoon. Seligsonillta (tätä tulee kyllä mainostettua turhankin paljon) on esimerkiksi Suomi-rahasto (OMXHCAP osakkeissa) jossa osingot tulevat verottomasti rahasto-osuuksina rahastoon. Kulut ovat kohtuulliset ja hajautus valmiina. Jos siis Suomen markkinoille haluaa sijoittaa. Tietysti osingoista joutuu maksamaan verot sitten kun osuudet voitollisesti myy, mutta korkoa korolle toteutuu paremmin näin (jos pitää rahat sisällä vuosia).

        Itsellä on osakkeiden lisäksi ko. rahaston osuuksia, johon kuukausittain pyrin jotain laittamaan. Myös tulevat osingot ajattelin laittaa tuonne ainakin niin pitkään kunnes osingon määrä kasvaa sen verran, että niitä on järkevä laittaa suoraan osakkeisiin.


    • Ihan OK ovat

      Et maksa veroa 67,0 €:sta, vaan 46,9 €:sta, sillä 30 % osinkotuloista on verovapaata. Se vero mitä maksat, on 28,0 % pääomavero, vaikka laskennallisesti siitä tulee se 0.7*28 % = 19,5 %. Tuo tulo on sinulle pääomatuloa, joten voit vähentää siitä hankintakuluja ja myynti tappioita. Kaikille sama tasavero on se mikä on in, joten tuo sinun ehdottamasi veromalli on mielestäni out.

      Tuo laskennallinen 19,5 % on kyllä ihan kohtuullinen (ja toisinaan jopa naurettavan halpa) jos sitä nyt vertaat sitä esim. palkka tulojen verotukseen, ALV:iin, alkoholiveroon, tupakkaveroon, tms. Korkotuloistakin (jonka saat talletuksista tai sijoituksista) joutuu maksamaan 28 % lähdeveron joka on lopullinen, joten siihen verrattuna pääset halvalla osinkojen kanssa halvalla, (jos käyttö tililläsi on ollut rahaa, olet maksanut tätä veroa muuten jo 18 vuotta vuosittain, ja todennäköisesti paljon pienemmästä summasta mitä nyt suret).



      Hellä kätistä on osinkotulojen verotus....

      • Ristorallaa

      • Ristorallaa

      • jokui vaan
        Ristorallaa kirjoitti:

        Toi verosysteemi jonka sossut sai aikaan 2005 on erinomainen esimerkki siitä miten sossut pystyvät tuhoamaan kaiken.

        Noin vuonna 1987 yrittivät samaa, tuolasivat firmojen tosiasiallisesti maksamat verot.

        Seurauksena oli 1990-luvun lama, jolloin verotus oli pakko alentyaa kohtuulliseksi ja verotulot kymmenkertaistuivat.

        Nyt yrittävät toistaa kokeilua ja huonostihan siinä käy.

        Miten se nyt olikaan, mielisairaan määritelmä on se että toistaa samaa käytäytymistä ja odottaa erilaista tulosta.


      • Vakuusvaje

        Osinkotuloista ei voi vähentää myyntitappioita.

        Halpuus on tietenkin suhteellinen käsite, mutta jos yritys maksaa palkkaa työntekijälleen, palkka vähennetään suoraan yrityksen tuloista verotuksessa. Veroa maksetaan vain kerran, silloin kun rahat siirtyvät työntekijälle. Itse asiassa valtio näin jopa tavallaan maksaa veroprosentin verran palkoista.

        Osinko on omistajan palkkaa, mutta siitä maksetaan ensin veroa yrityksen voittona ja sitten vielä toisen kerran kun omistaja saa sen itselleen. Näennäisesti pienistä luvuista kertyy näin yli 40 prosentin kokonaisvero.

        Ja mielestäni omistajien rahoilla ostettu kone on tärkeä yrityksen tuottavuudelle siinä missä palkattu työntekijäkin.


    • Hei!
      Olen itse samassa tilanteessa kanssasi, mutta ehkä tämä uutinen piristää meitä molempia:

      "Jopa sadat tuhannet suomalaiset ovat saamassa osinkonsa verovapaana ensi vuonna.

      Tänään ilmestynyt Arvopaperi-lehti arvioi, että yksityishenkilön pörssiyhtiöistä saamat osingot olisivat verovapaata tuloa aina tuhanteen euroon asti. Enimmäismäärän ylittävältä osalta vero olisi nykyisen kaltainen."

      http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/02/19247

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      133
      1342
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1195
    3. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      26
      846
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      156
      832
    5. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      746
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      733
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      150
      733
    8. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      48
      728
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      27
      588
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      37
      575
    Aihe