Saako vl ystävystyä uskonnottoman kanssa?

Ulkopuolelta katsova

Miehen suvussa vl:t ja ei-uskovat eivät juuri yhteyttä pidä. Miksi? Eikö se ole luvallista? Rajoitetaanko vl-lasten ystävystymistä muiden kuin toisten vl-lasten kanssa? Mieheni ei osaa vastata minulle.

Saako vl avioitua ei-uskovan kanssa? Kysyn siksi, kun omat molemman mummoni olivat vl:ia ja molemmat naimisissa ei-uskovan miehen kanssa. Toinen oli naimisiin mennessään uskossa, toinen ei.

50

1973

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yläpuolelta katsova

Uskonnottomat ja varsinkin epäuskoiset ovat B-luokan kansalaisia.

• Ulkopuolelta katsova

hui, miksihän silti kovin harva sinne parhaaseen a-luokkaan haluaa? ai niin, eihän me b-kansalaiset voida ymmärtää sitä hienoutta.

• kalle

Haista paska!

• kalle
        Ulkopuolelta katsova kirjoitti:

hui, miksihän silti kovin harva sinne parhaaseen a-luokkaan haluaa? ai niin, eihän me b-kansalaiset voida ymmärtää sitä hienoutta.

jos kysymyksesi oli vilpitön, älä anna kaikenmaailman typerysten näkemysten vaikuttaa...

• ne yläpuolelta

katsovat ovat itseasiassa kaikkein ällöttävintä porukkaa, heille annetaan viileää asiallisuutta terveen huumorin kera.

• kalle

En ymmärrä lainkaan koko kysymystä.
      Miksi ei saisi ystävystyä?
      Keksitkö yhtään hyvää syytä edes koko kysymyksellesi?
      Ilmeisesti et tunne yhtään vl:ää?
      Jo kysymyksenasettelu "saako vl sitä ja tätä" on aivan hassu.
      Tottakai jokainen saa ystävystyä kenen kanssa haluaa, olipa sitten vl tai ei, sosiaalidemoksraatti, kommunisti, kepulainen, kokoomukselainen, körtti, SLEYläinen, suomalainen, somali, musta, valkoinen, lapsi, aikuinen, mies, nainen, jne...
      Eihän ystävyydelle kukaan tai mikään voi asettaa mitään rajoja!

• Ulkopuolelta katsova

siksi täällä tyhmiä kyselen. miksi sitten vl-lapsille on joissakin paikoissa omia koululuokkia?

• kalle

siksi täällä tyhmiä kyselen. miksi sitten vl-lapsille on joissakin paikoissa omia koululuokkia?

puhdas urbaanilegenda. et löydä mistään maailmasta vl-luokkaa.
        Eikä sellainen tulisi kysymykseenkään, ei kunnan, koulun, vanhemnpien eikä lastenkaan kannalta.

• irwin.b

En ole kuullutkaan moisesta. Missä sellaisia on?

• Ulkopuolelta katsova
        irwin.b kirjoitti:

En ole kuullutkaan moisesta. Missä sellaisia on?

ehkä se sitten ei ole totta.

vielä avioliitosta, ymmärrän että ei ole varmaankaan tavallista epäuskoisen ja uskovan liitto, kun ovathan lähtökohdat aika erilaiset, ja odotuksetkin kai... ehkä ennen (mm. ehkäisyä) erottavilla tekijöillä ei ollut niin paljoa painoa kuin nykyään, jos liitot epäuskoisen ja uskovan välillä olivat yleisempiä?

• kalle

ehkä se sitten ei ole totta.

vielä avioliitosta, ymmärrän että ei ole varmaankaan tavallista epäuskoisen ja uskovan liitto, kun ovathan lähtökohdat aika erilaiset, ja odotuksetkin kai... ehkä ennen (mm. ehkäisyä) erottavilla tekijöillä ei ollut niin paljoa painoa kuin nykyään, jos liitot epäuskoisen ja uskovan välillä olivat yleisempiä?

avioliitossahan on aina kyse arvoista. aviopuolisoilla täytyy olla sama arvopohja, muuten elämä on helposti vaikeaa.
        vl-kulttuuri ja arvopohja on aika selkeärajainen ja käytännössä tuon ei-vl:n tulisi hyväksyä monia sellaisia asioita joita on vaikea ymmärtää muuten kuin uskon kautta.
        Niinpä useimmiten puoliso etsitään vl-yhteisön sisältä.
        Perimmältään kyse on siitä, että uskon ja uskonelämän hoitaminen ei ole mahdollista sen rakkaimman ihmisen (puolison) kanssa ja se voi olla joskus raskasta.

• anna arvo muillekin
        kalle kirjoitti:

avioliitossahan on aina kyse arvoista. aviopuolisoilla täytyy olla sama arvopohja, muuten elämä on helposti vaikeaa.
        vl-kulttuuri ja arvopohja on aika selkeärajainen ja käytännössä tuon ei-vl:n tulisi hyväksyä monia sellaisia asioita joita on vaikea ymmärtää muuten kuin uskon kautta.
        Niinpä useimmiten puoliso etsitään vl-yhteisön sisältä.
        Perimmältään kyse on siitä, että uskon ja uskonelämän hoitaminen ei ole mahdollista sen rakkaimman ihmisen (puolison) kanssa ja se voi olla joskus raskasta.

Nyt kalle kertoo, että kysymys on erilaisista arvoista, tähän asti puhujat ovat sanoneet, että kysymys on ollut synnistä, Jumalan sanan ylitsekäymisestä.

Vl-liikkeessä on hoitokokouksista lähtien katsottu vl-liikkeen ulkopuolisia alaspäin, yksi asia johon on vedottu, on juuri tämä arvokysymys.
        Kuitenkin on tutkittu paljonkin suomalaisia arvoja ja ne ovat hyvin samankaltaisia keskenään.
        Pohjanahan niille ovat lutherialaiset arvot.
        Suomalaisilla on hyvin samanlaiset arvot:
        http://www.kolumbus.fi/juha.seppanen/op/oppilas/lukio/tapio/kirkko.htm

Todellakaan ystävyys ei onnistu vl-liikeen ulkopuolisten kanssa, kun heitä katsoo alaspäin, jopa arvostellen heidän arvojaan.

• kanssa."

"Maailman ihmisillä on niin erilaiset arvot, eivätkä he ymmärrä uskovaisten arvoja, joten on parempi viettää aikaansa vain toisten uskovaisten kanssa."

Mistäkö olen nämä lauseet kuullut? Ihan vl-nuortenilloista, saarnoista ja seurakuntapäivillä. Näin opetetaan.

• kalle
        anna arvo muillekin kirjoitti:

Nyt kalle kertoo, että kysymys on erilaisista arvoista, tähän asti puhujat ovat sanoneet, että kysymys on ollut synnistä, Jumalan sanan ylitsekäymisestä.

Vl-liikkeessä on hoitokokouksista lähtien katsottu vl-liikkeen ulkopuolisia alaspäin, yksi asia johon on vedottu, on juuri tämä arvokysymys.
        Kuitenkin on tutkittu paljonkin suomalaisia arvoja ja ne ovat hyvin samankaltaisia keskenään.
        Pohjanahan niille ovat lutherialaiset arvot.
        Suomalaisilla on hyvin samanlaiset arvot:
        http://www.kolumbus.fi/juha.seppanen/op/oppilas/lukio/tapio/kirkko.htm

Todellakaan ystävyys ei onnistu vl-liikeen ulkopuolisten kanssa, kun heitä katsoo alaspäin, jopa arvostellen heidän arvojaan.

puhuin erilaisesta arvopohjasta. se, kumpi on parempi kuin toinen, on taas ihan eri juttu.
        Ei pidä sekoittaa asioita.

• unohdit
        kalle kirjoitti:

puhdas urbaanilegenda. et löydä mistään maailmasta vl-luokkaa.
        Eikä sellainen tulisi kysymykseenkään, ei kunnan, koulun, vanhemnpien eikä lastenkaan kannalta.

vl-opistojen luokat, tai vl-rippileirit vai katsotko että nekään eivät ole "puhtaita" vl-luokkia!

• no problem
        kalle kirjoitti:

puhuin erilaisesta arvopohjasta. se, kumpi on parempi kuin toinen, on taas ihan eri juttu.
        Ei pidä sekoittaa asioita.

perustuu luteherialsiin arvoihin, eikä niissä ole paljon ero monien vl-liikkeen ulkopuolisten kanssa.

• irwin.b

Mun kokemusten mukaan saa sekä ystävystyä että avioitua. Tosin avioitumisista ei minullakaan ole tuoreita havaintoja mutta josku 60- ja 70-luvuilla tiedän moista tapahtuneen.
      Ystävyyssuhteita on käytännössä mahdotontakin kieltää, ellei olla jollain maaseudulla missä ei olekaan muita kuin uskovaisia. Epäuskoisiahan tapaa väkisinkin naapurustossa, tarhoissa, kouluissa, työelämässä, käytännössä kaikkialla. Ja kun tutustuu niin sitä voi myös ystävystyä. On varmasti perheitä missä sellaista ei katsota hyvällä mutta uskoisin että enemmistö hyväksyy epäuskoisia kavereikseen ja myös ystäviksi.

• wendy

Kukaan ei kiellä pitämästä yhteyttä epäuskoisiin sukulaisiin. He eivät missään tapauksessa ole huonompia ihmisiä kuin vl:t. Siitä ei ole kyse, vaan syynä on monesti jo erilaiset elämän tavat ja -katsomukset. Jos menee kylään epäuskoisen luo, tämä voi katsoa tv;tä koko ajan tai ainakin puhua jostakin ohjelmasta tai kiroilla/ olla kaljoissaan tai muuten välinpitäm'tön. se ei rohkaise pitämään yhteyttä? En yleistä. Minulla on monia rakkaita sukulaisia, joilla on erilainen näkemys uskon asioista. Myös epäuskoisen pilkka ja halveksunta vl:ää kohtaan voivat erottaa jopa sisarukset. Olen kokenut itse sellaista.

Itselläni on lapsia, enkä ole koskaan kieltänyt heitä olemasta epäuskoisten tovereidensa kanssa. Siitä on kyllä koitunut jollekin harmia myöhemmin, kun on liikaa aikaa kulunut huonossa seurassa.

Avioliitto epäuskoisen kanssa on Jumalan sanan vastaista. En nyt muista kohtaa Raamatusta, mutta joku voi aina tarkistaa ja kertoa sen sinulle?

• *Ruu*

tarkoitatte epäuskoisella? Minusta epäuskoinen kuulostaa agnostikolta.

• kalle
        *Ruu* kirjoitti:

tarkoitatte epäuskoisella? Minusta epäuskoinen kuulostaa agnostikolta.

tai siis kielipeliä, jonka merkitys on suunnilleen sama kuin "ei-vl".

• *Ruu*
        kalle kirjoitti:

tai siis kielipeliä, jonka merkitys on suunnilleen sama kuin "ei-vl".

ihmisiä kuin porkkanoita tai tilliä.

• Ulkopuolelta katsova

"syynä on monesti jo erilaiset elämän tavat ja -katsomukset. Jos menee kylään epäuskoisen luo, tämä voi katsoa tv;tä koko ajan tai ainakin puhua jostakin ohjelmasta tai kiroilla/ olla kaljoissaan tai muuten välinpitäm'tön."

Jos minulla olisi vl-ystävä, en ikinä olisi noin epäkohtelias. missä tahansa ystävyyssuhteessa täytyy ottaa huomioon toinen, oli sitten kyse mistä tahansa asiasta, ei vain uskosta. kuka tieten loukkaisi ystävää, ellei tarkoitus olisi karkottaa?

ymmärrän silti, että erilaiset elämäntavat erottaa. voin vain kuvitella miten raastavaa voi olla vl e-vl avioliitto (kuten isovanhemmillani), kun kunnioitusta ja ymmärrystä ei aina puolin jos toisinkaan löytynyt.

• kalle
        *Ruu* kirjoitti:

ihmisiä kuin porkkanoita tai tilliä.

en nyt tiedä onko se epäreilua, niin on tehty aikojen alusta, eri yhteisöt ovat AINA määritelleet jotenkin oman yhteisönsä jäsenet ja muut. Ei se sen ihmeellisempää ole.
        "Epäuskoinen" tarkoittaa vl-kielessä sellaista henkilöä, joka ei usko samalla tavoin kuin me vl:t.
        Sehän ei tietenkään tarkoita, etteikö tuo ihminen uskoisi omasta lähtökohdastaan käsin. Eikä sillä mitata kenenkään toisen uskon määrää tai syvyyttä. Se ei siis ole loukkaava ilmaus.

• *Ruu*
        kalle kirjoitti:

en nyt tiedä onko se epäreilua, niin on tehty aikojen alusta, eri yhteisöt ovat AINA määritelleet jotenkin oman yhteisönsä jäsenet ja muut. Ei se sen ihmeellisempää ole.
        "Epäuskoinen" tarkoittaa vl-kielessä sellaista henkilöä, joka ei usko samalla tavoin kuin me vl:t.
        Sehän ei tietenkään tarkoita, etteikö tuo ihminen uskoisi omasta lähtökohdastaan käsin. Eikä sillä mitata kenenkään toisen uskon määrää tai syvyyttä. Se ei siis ole loukkaava ilmaus.

Kaikki epä-alkuiset sanat ovat negatiivisia. Kaikki muut kuin veeällät ovat epäuskoisia. On ihan urpoa ajatella noin mustavalkoisesti. Muut ovat epäkelpoja epäihmisiä?

• kalle
        *Ruu* kirjoitti:

Kaikki epä-alkuiset sanat ovat negatiivisia. Kaikki muut kuin veeällät ovat epäuskoisia. On ihan urpoa ajatella noin mustavalkoisesti. Muut ovat epäkelpoja epäihmisiä?

epä- etuliitehän on vain inversio. eihän se sinällään pidä sisällään mitään arvolatausta?
        epätietoinen ei tiedä (varmasti), epäluuloinen on vähän eri mieltä, epävarma kyselee, epätasainen on mäkinen, jne...

• *Ruu*
        kalle kirjoitti:

epä- etuliitehän on vain inversio. eihän se sinällään pidä sisällään mitään arvolatausta?
        epätietoinen ei tiedä (varmasti), epäluuloinen on vähän eri mieltä, epävarma kyselee, epätasainen on mäkinen, jne...

Piti oikein katsoa mikä minä olen, kun ex tempore otin nikikseni tuon Ruun. Kai sitten olen ... ruskea kengurulapsi.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ruu

Kyllä epä-etuliite pitää sisällään negatiivisen arvolatauksen. Jos et sitä pysty rehellisesti tunnustamaan, niin meistä ei ainakaan voisi tulla avioparia ;=D erilaisen arvopohjankaan vuoksi.

• kalle
        *Ruu* kirjoitti:

Piti oikein katsoa mikä minä olen, kun ex tempore otin nikikseni tuon Ruun. Kai sitten olen ... ruskea kengurulapsi.

Kyllä epä-etuliite pitää sisällään negatiivisen arvolatauksen. Jos et sitä pysty rehellisesti tunnustamaan, niin meistä ei ainakaan voisi tulla avioparia ;=D erilaisen arvopohjankaan vuoksi.

minä kun olen jo naimisissa.
        Risto Reipas :)

• *Ruu*
        kalle kirjoitti:

minä kun olen jo naimisissa.
        Risto Reipas :)

villi ja vapaa, olisi eräs toinenkin perustavaa laatua oleva tekijä, mikä estäisi avioliittohaaveet. Heh, se jääköön arvailtavaksi.

• kalle
        *Ruu* kirjoitti:

niin, luonnollisesti epä- etuliite usein pitää juuri tuon inverssiluonteensa vuoksi sisällään negatiivisen arvolatauksen. mutta tuo lataus kohdistuu vain tuon koko termin merkityssisältöön (esim. jalo-epäjalo), eikä etuliitteeseen sinällään. Etuliitehän vain kertoo sen, että jokin on puutteellinen tai jonkin vastakohta tai suuntautuu poispäin ko. termin merkityksestä.
        Näin ollen epä-uskoinen esim. suuntautuu pois termin "uskovainen" merkityssisäälöstä silloin, kun "uskovainen" tarkoittaa vl-kristittyä vl-uskovaisten sisäisessä kielenkäytössä.
        Tulinko ymmärretyksi?

• kalle
        *Ruu* kirjoitti:

villi ja vapaa, olisi eräs toinenkin perustavaa laatua oleva tekijä, mikä estäisi avioliittohaaveet. Heh, se jääköön arvailtavaksi.

ihan jo se, että olen vl, lyö tietyn leiman otsaan. epäkelpo aviomieheksi siis "ulkopuolelta" katsottuna.

• wendy

"syynä on monesti jo erilaiset elämän tavat ja -katsomukset. Jos menee kylään epäuskoisen luo, tämä voi katsoa tv;tä koko ajan tai ainakin puhua jostakin ohjelmasta tai kiroilla/ olla kaljoissaan tai muuten välinpitäm'tön."

Jos minulla olisi vl-ystävä, en ikinä olisi noin epäkohtelias. missä tahansa ystävyyssuhteessa täytyy ottaa huomioon toinen, oli sitten kyse mistä tahansa asiasta, ei vain uskosta. kuka tieten loukkaisi ystävää, ellei tarkoitus olisi karkottaa?

ymmärrän silti, että erilaiset elämäntavat erottaa. voin vain kuvitella miten raastavaa voi olla vl e-vl avioliitto (kuten isovanhemmillani), kun kunnioitusta ja ymmärrystä ei aina puolin jos toisinkaan löytynyt.

etten yleistä. Sinulla voi olla tv kiinni,kun vl:iä tulee kylään, mutta monet ei piittaa. Toisella silmällä seurataan ohjelmaa. Juttelu on hyvin väkinäistä ja tyrehtyy lopulta kokonaan. tuntee ettei ole tervetullut. Syynä, että olen vl, sitähän yritit sanoa?

Muistan jo lapsuudestani kun tv:t tulivat taloihin täällä maalla, niin naapurusten yhteydenpito väheni.Naapuri tuli käymään vain lainatakseen jotakin työkalua. Naapuriin ei viitsinyt mennä kun siellä väki istu ja tuijotti TV:tä. Ennen vanhaan kaikenlaiset maamiesseurojen ja naisosastojen ompeluseurat toimivat vilkkaasti. Välillä oli aika, että niiden toiminta lähes tyrehtyi. Oisko syynä ollut taaskin TV?

Pilkka, iva ja nauruskelu vl:n kustannuksella on mielestäni suurin sisaruksiakin loitontava syy.
        En yritäkkään pitää yhteyttä epäuskoisiin sukulaisiini, jos minua ei noteerata uskoni vuokasi. En tuki, jos ei tykätä. Sukujuhlissa voin puhua ne pakolliset kuulumiset, Elle i niitä varta vasten udella levitykseen...muuten yritän olla lojaali tasapuolisesti.

• seli seli
        kalle kirjoitti:

Puhummehan yleisesti esimerkiksi epäkuoppaisesta tiestä ja epätiedottomista henkilöistä ja asioista. Eikä varmaan seuroissakaan unohdeta puheissa epäpakanoita, epäateisteja jne. kiitellä.

• ulkopuolinen siellä!!!

Minä olen entinen vl ja vl-kodissa kasvatettu.
      VL voi ystävystyä ei-vl:n kanssa, mutta porukka kyllä ihmettelee jos suurimman osan ajasta viettä ei-vl:n kanssa eikä vl:n. Ja uskoa aletaan epäilemään.

Vl-kasvatuksessa ohjataan lapsia, jopa järjestelmällisesti (ainakin minä sen näen niin) niin että mieluummin ystävät olisivat vl:ä ja varsinkin teini-ikäiset kasvatetaan siihen viimeistään tiukemmin. Siinäpä ne sitten kaveraa suurimmilta osin vl:n kanssa vain ja lukio/ammattikoulu-iässä myös ja sen jälkeen yleensä ihminen muutenkin alkaa miettimään miten sitä nyt elämän eläisi ja jatkaisiko tässä uskossa vai missä.
      Mutta tuohon mennessä on jo niin vieraantunut maailmasta eikä ystäväpiirissä ole muita kuin vl:ä joten ero on hankalampaa.

Liekö ihan tarkoitettu ja suunniteltu järjestelmä. En nimittäin luota vl:n pätkän vertaa ihan oman kokemukseni vuoksi.

• Ulkopuolelta katsova

useinhan sitä näkee asiat erilailla sisältä kuin ulkoa (varsinkin jos on sisällä ollut). niin, voi olal tosiaan aika hurjaa päättää lähteä "piireistä", jos ei ole juuri tuttuja sen ulkopuolella. pitääkö ex-vl:t yhteyttä?

mietin vaan kun minulla on yksi serkku, joka kuulemma luopunut uskostaan (perheen vanhin lapsi), että mitenkähän pärjää ilman yhteisön tukea nuorena aikuisena. Kun heidän perhe ei ole pitänyt yhteyttä muuhun sukuun, enkä itsekään ole tyttöä koskaan tavannut kuin lapsena.

• kalle

Kasvattajana ja isänä koen, että tuo näkemyksesi ei ole eikä ainkaan saisi olla totta.
        Systemaattisesti ainakin ne muut vanhemmat joita tunnen, pyrkivät kasvattamaan lapsistaan sellaisia ihmisiä jotka tulevat toimeen kaikkien muiden ihmisten kanssa. Eihän elämästä tule mitään, jos ruokitaan vastakkainasettelua. Toki vastuulliseen vanhemmuuteen kuuluu se, että en anna tyttäreni mennä yökylään perheeseen, jossa tiedän että isä ryyppää viikonloput ja äitikin usein. Sillä lailla suojelen lastani.
        Mutta jos tiedän ja tunnen vanhemmat ja tiedän että perheemme vakaumusta siellä kunnioitetaan, eikä lapseni tahallisesti joudu vaikeaan tilanteeseen, niin tottakai ollaan ystäviä kaikkien kanssa.
        En ole vielä törmännyt sellaiseen, että joku ei-vl perhe olisi tarkoituksellisesti ja tahallisesti saattanut lapsiamme törmäyskurssille uskonsa kanssa.

• jatkanpa taas.

useinhan sitä näkee asiat erilailla sisältä kuin ulkoa (varsinkin jos on sisällä ollut). niin, voi olal tosiaan aika hurjaa päättää lähteä "piireistä", jos ei ole juuri tuttuja sen ulkopuolella. pitääkö ex-vl:t yhteyttä?

mietin vaan kun minulla on yksi serkku, joka kuulemma luopunut uskostaan (perheen vanhin lapsi), että mitenkähän pärjää ilman yhteisön tukea nuorena aikuisena. Kun heidän perhe ei ole pitänyt yhteyttä muuhun sukuun, enkä itsekään ole tyttöä koskaan tavannut kuin lapsena.

Parin vl-kamun kanssa pidetään yhteyttä ja ollut kyllä kiva ettei joillekin vaikuta se asia! =)
        Mutta loppujen kanssa ei mitää yhteyksiä, paitsi erosta ilmoittaessani sain noottia heiltä ja muutamia puhelinsoittoja sekä kyläilyjä käännytämis mielessä =)

Perhe on suhtaunut ihan ok:sti vaikka välillä ovat yrittäneet joissakin asioissa sorkkia kuin minun pitäisi tehdä valintoja tuon uskon mukaan edelleenkin =)
        Myös välillä vähän tahditonta käyttäytymistä mutta annetaan ne anteeksi oikein etulahjana ;)

Kovaa se oli siinä mielessä että piti kaikki ystävyys suhteet alkaa rakentamaan alusta asti sekä oma maailman kuva laittaa täysin ylösalaisin ja alkaa tekemään omaa sekä irtaantuminen tuollaisesta ei ole mikään "yksi pikku päätös ja sillä eroon"-juttu. Kun on järjestelmällisesti kasvatettu siihen niin kyllä ne peikot käy läpi muutamaan otteseen.

Jos viitsit, soita serkullesi ja pyydä kylään. Uskon että arvostaisi ja olisi ikionnellinen jos antaisit hänen kertoa kokemaansa ilman vähättelyjä.

• järjestelmällisesti!

Ainakin minun aikanani ja edelleenkin, näen sen kun seuraan sukulaislapsiani mm kummilapsiani, joiden kanssa olen paljon tekemisissä. Meillä ollessaan kulkevat seinänvieriä pitkin huoneesta toiseen, ettei vahingossa tulisi katsottua televisioon päin! Sääliksi käy.

SRK johtaa ja hallitsee juuri pelolla alamaisiaan kuten ennenkin. Kun lapset opetetaan pelkäämään kaikkea "turvallisen" kotisiionin ulkopuolella ja luottamaan sokeasti SRK:n ja maallikkosaarnaajien käskyihin, on elämä melko pelottavaa...

• puurokeitto!!!

Aiva turhaa täällä kysellä saako, saako.

Keskustelua käydään ja asiat aaltoilee.

Kun vastauksia ei tule ja vl-menet naimisiin ei vl:n kannssa tuomitseminen tulee heti seurakunnalta.

Ja potkaistaa saatanalle, sekä ikuinen tapaamiskielto.

Aamen

• kalle

miten nämä saisi pois täältä?
        Olisko kellään mitään hyvää ajatusta?

• *Ruu*
        kalle kirjoitti:

ollut tässä tältä yöltä. Ruu loikkii laatikkoonsa nukkumaan ja vetää hännänkin peiton alle. Natti-natti vaan jos tänne vielä joku jäi! Olen kyllä hyvä puhelemaan itseksenikin tarpeen tullen...

• intiimiasiat muualle!
        kalle kirjoitti:

>miten nämä saisi pois täältä?

Ihmettele seksuaalielämäsi ongelmia muualla kuin vl-palstalla! Apteekista saanee reseptittä shamppoita, joilla satiaisista pääsee eroon.

• Rauha olkoon kanssasi

Höpö puhetta, jos joku koettaa raamatunkohtaa löytää sihen, että uskovainen ei voi avioitua eri tavalla uskovan kanssa. Raamatun kohdassa puhutaan eri maan omistukseen liittyvistä asioista puhuttaessa heimoista. Kannattaisi olla todella tarkkana. Uskovaisten viilaukset osuvat aika epäoleellisiin asioihin.

• Seppo - ei se rekisteröity ...

Kuinka ollakaan, tunnemme sukulaisuussuhteiden, opiskelu- ja työtoveruuden kautta eriaisia uskovia ja uskomatomia - jopa uskottomia. Näiden ryhmien sisältä voi helposti erottaa alaryhmiä, esimerkiksi uskovista vanhoillislestadiolaiset. Tämä porukka on osoittautunut käytännössä kaikkein vaikeimmaksi ystävyyden rakentamisessa. Porukan usealle osajoukolle on mitä leimaavinta, että tavanomaiset kyläilykutsut voidaan torjua vuosikausia. Käytännössä tämä tehdään täydellisellä vaikenemisella, joskus sentään kiireisiin vetoamalla (on pallonpeluuta, kyläilyä, viikonloppua kavereiden kanssa jne).

Oma lukunsa ovat ne, jotka ehtivät käydä lähinaapurissamme olevalla ry:n toimitalolla jopa lukuisia kertoja kuukaudessa, mutta eivät ehdi tehdä muutaman sadan metrin koukkausta meno- tai tulomatatkalla. Matkan pituus tai kulkutapa ei näytä tähän vaikuttavan...

Väistämättä tulee mieleen, että käyttäytymismalli on opittu 'emme halua' -kielto. Niitähän vanhoillislestadiolaisuudessa piisaa.

Emme suhtaudu kenenkään kristinuskontyyppiin kieleisesti emmekä kutsu keitään epäuskoisiksi. Kaikki ovat aina olleet kutsuttuja ja tervetuleita.

• olen huomannut

ja ymmärtänyt, että kaikkein vaikeinta on ystävystyä ihmisiin jotka tunnen vl:ksi. Vaikka halu olisi saada juuri näitä ystäviä; ehkenpä se vaikeus ja syy onkin siinä että tuossa on "liikaa omaa halua" sitä yrittämistä ja se ei silloin lähde niin kuin luonnostaan, kuten suhde ei-vl:iin taas lähtee vähän niin kuin automaatilla käyntiin.

Olenkin ajatellut ja hyväksynyt itselleni ja perheelleni tämän ja sanonut että kiittäkäämme jokaisesta ystävästä ja kaverista olipa hän sitten ihan kuka tahansa ja lisännyt vielä että ystävä itse ilmoittutuu meille jokaiselle ja samoin mekin voimme olla ystäviä lähellä olevalle.

• Sisko sipuli

Olen nuori vl-nainen ja minulla on kavereiden lisäksi myös ystäviä liikkeen ulkopuolelta. Töissä ja koulussa olen aina tullut kaikkien kanssa hyvin toimeen (asun paikkakunnalla, jolla ei meikäläisiä ole juuri ollenkaan) ja koulukavereista on jäänyt pari ystävää, joihin pidän edelleen silloin tällöin yhteyttä. Käydään yhdessä syömässä tms. Minua ei häiritse heidän elämäntapansa eikä heitä minun. Joskus he kyselevät jotain uskosta, mutta jos eivät kysy, en ala mitään esitelmöimään. Puhutaan matkoista, vaatteista, kavereista, viikonlopuista ja muista ihan tavallisista asioista. Perheeni pitää suunnilleen saman verran yhteyttä sekä vl- että muihin sukulaisiin, yhteydenpidon määrä riippuu enemmänkin siitä onko mitään muuta yhteistä. Meillä käy kylässä muitakin ei-vl-tuttuja kuin sukulaisia.

Meillä ei todellakaan ole mitään sääntöä, etteikö muihin kuin vl-sukulaisiin saisi pitää yhteyttä. Monesti, varsinkin jos on varaa valita (paikkakunnalla paljon lestadiolaisia) saatetaan ikään kuin ghettoutua vain omiin porukoihin. Se ei ole hyvä, mutta siihen helposti ajautuu, kun meikäläisten kanssa on monesti helpompi olla.

Varsinkin nykyään, kun meikäläisten ja muiden elämäntavat eroavat toisistaan paljon enemmän kuin vielä vaikkapa 50 v sitten, ei muiden kuin samoin uskovien kanssa avioitumista pidetä hyvänä. Olisi tärkeää, että puolisoilla olisi yhteinen usko, jotta he voisivat tukea toisiaan. Jos toinen kuitenkin kieltää uskonsa ja eroaa liikkeestä, ei se vähennä avioliiton arvoa. Itsestäni tuntuisi (varsinkin tätä palstaa luettuani) oudolta että kukaan ei-vl edes haluaisi mennä meikäläisen kanssa naimisiin. Jos oltaisiin eri mieltä jo kaikista arjen asioista, tv:n hankkimisesta lähtien, edessä voisi olla suurista tunteista huolimatta vaikeat ajat.

• laativat

yhdessä vastauksen.

• muumit pyörii

"Jos oltaisiin eri mieltä jo kaikista arjen asioista, tv:n hankkimisesta lähtien, edessä voisi olla suurista tunteista huolimatta vaikeat ajat. "

Tv:kö se nousi taas esille, sekö on suurin arjen ongelma?
        Kyllä ne muumit pyörii puhujienki perheissä.

• Sisko Sipuli
        muumit pyörii kirjoitti:

"Jos oltaisiin eri mieltä jo kaikista arjen asioista, tv:n hankkimisesta lähtien, edessä voisi olla suurista tunteista huolimatta vaikeat ajat. "

Tv:kö se nousi taas esille, sekö on suurin arjen ongelma?
        Kyllä ne muumit pyörii puhujienki perheissä.

Älä nyt kompastu lillukanvarsiin. Kyllä minä tiedän, että kotivideoita ja piirrettyjä katsotaan eikä se ole yksin mikään kynnyskysymys. Mutta mitäs jos toinen puolisoista haluaa kaksi lasta ja toinen kokee koko perhesuunnittelun vääräksi? Toinen haluaa käyttää alkoholia, vaikka ihan sivistyneesti, mutta toinen tuntee olonsa pahaksi jos oma puoliso juo omassa kodissa? Toinen puoliso haluaa kuunnella musiikkia, josta toiselle tulee paha olo? Toista alkaa tympiä toisen seuroissa käyminen? Ja mitenkäs lapset kasvatetaan?

Vai tekisikö mielesi mennä vanhoillislestadiolaisen kanssa naimisiin?

• sitten
        Sisko Sipuli kirjoitti:

Älä nyt kompastu lillukanvarsiin. Kyllä minä tiedän, että kotivideoita ja piirrettyjä katsotaan eikä se ole yksin mikään kynnyskysymys. Mutta mitäs jos toinen puolisoista haluaa kaksi lasta ja toinen kokee koko perhesuunnittelun vääräksi? Toinen haluaa käyttää alkoholia, vaikka ihan sivistyneesti, mutta toinen tuntee olonsa pahaksi jos oma puoliso juo omassa kodissa? Toinen puoliso haluaa kuunnella musiikkia, josta toiselle tulee paha olo? Toista alkaa tympiä toisen seuroissa käyminen? Ja mitenkäs lapset kasvatetaan?

Vai tekisikö mielesi mennä vanhoillislestadiolaisen kanssa naimisiin?

jos nuo asiat eivät nouse kynnyskysymykseksi?

• Sisäpuolelta katsova

Miehen/meidän suvussa vl:t ja toiset vl:t eivät juuri yhteyttä pidä. Miksi? Eikö se ole luvallista? Rajoitetaanko vl-lasten ystävystymistä toisten vl-lasten kanssa? Mieheni ei osaa vastata minulle.

Saako vl avioitua toisen vl-uskovan kanssa? Kysyn siksi, kun omat molemman mummoni olivat vl:ia ja toinen oli vl-uskovan miehen kanssa ja toinen ei ollut vl-uskova. Meidän molempien vanhemmat ovat vl:ä olleet ja edelleen ovat samoin kuin meikin.

Näitä kyselen siksi että lapsemme ovat 4. polven vl:ä, mutta tuntuu ja näyttää siltä ettei heillä ole enää laisinkaan kunnon ystäviä toisista vl-perheistä, vaan ns. maailmasta. Tämä vl-usko "perinne" näyttää tältäosin olevan kuolemassa.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      83
      4597
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      110
      3820
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      173
      3612
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      55
      2046
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      71
      1928
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1259
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      129
      1104
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      140
      1050
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      57
      963
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      27
      882
    Aihe