Mitkä ovat todelliset erot Akt:n ja Jhl:n välillä

Tuleva kuljettaja

Ttienaako ytv alueella toiset paremmin kuin toiset vai onko loppupelissä palkat samoja?

99

2763

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viratonveteraani

Tiennistiä ajatellen yksityiselle puolelle kiivaasti, koska kaikki ytv.n liikennettä hoitavat liikennöitsiät joutuvat nyt jo pitämään ovea kiinni töihin pyrkiville. Jonottamaan joutuu ja jonot kasvavat rakennuksilta vapautuvista valmiista entisistä linja-autonkuljettajista.

• jhl-kuski

Minulla on palkka helbillä 13.19 euroa tunti, Akt-sopparilla se olisi jotain 14.50 että vähän yli euron se tekee, mutta paremmat lisät tekevät se että saan saman vuosiansion kuin saisin Akt-sopparillakin ja arvostan sitä vuosilomaa 38 arki/työpäivää vuosi kun Akt-sopparissa vuosiloma on 25 arki/työpäivää vuosi!

• kerrankin tarpeeksi

Ainakin täällä Ruhassa(helbin varikko) on saatu tarpeekseen niistä Akt-hemmoista, täällä yks akt-ukko joku vuosi sitten juoksi pakoon puhallusratsiaa ja teki saikkari-ilmotuksen oliko moraalia mitä? sitten täälä supatellaan selän takana, yks tyhjäpuntti Matti entinen luotsi ja nykyinen........ supisee niille Akt-hemmoille ja se mies on köykäseks havaittu, tyhjät punti, mitään ei oo lahkeissa.

Me ei haluta sitä Akt-sopimusta kun saman rahan saa käteen helbillä, lyhyemmät työpäivät, no olen ajanut Veolialla ja Concordialla ja näppiin tuli kuukaudessa muutama kymmen euroa enemmän, Hebulilla on paremmat lisukkeet kuten yölisä ja launtai-illan lisä, parempi vuosiloma etu, kuljetus, en vaiha enään takasi Akt-sopimuseen ja porukka käypi vähä kuumana, miltei siihe malliin et pitää toppuutella, kuunnelkaa porukkaa ja luotseja ja älkää niitä tyhjäpuntteja sun muita Akt-puliveivareita.

• heh heh
        kerrankin tarpeeksi kirjoitti:

Ainakin täällä Ruhassa(helbin varikko) on saatu tarpeekseen niistä Akt-hemmoista, täällä yks akt-ukko joku vuosi sitten juoksi pakoon puhallusratsiaa ja teki saikkari-ilmotuksen oliko moraalia mitä? sitten täälä supatellaan selän takana, yks tyhjäpuntti Matti entinen luotsi ja nykyinen........ supisee niille Akt-hemmoille ja se mies on köykäseks havaittu, tyhjät punti, mitään ei oo lahkeissa.

Me ei haluta sitä Akt-sopimusta kun saman rahan saa käteen helbillä, lyhyemmät työpäivät, no olen ajanut Veolialla ja Concordialla ja näppiin tuli kuukaudessa muutama kymmen euroa enemmän, Hebulilla on paremmat lisukkeet kuten yölisä ja launtai-illan lisä, parempi vuosiloma etu, kuljetus, en vaiha enään takasi Akt-sopimuseen ja porukka käypi vähä kuumana, miltei siihe malliin et pitää toppuutella, kuunnelkaa porukkaa ja luotseja ja älkää niitä tyhjäpuntteja sun muita Akt-puliveivareita.

Taidat olla se hepin kuulu päärynärinteen parooni. Sinähän menit sanoo jotta työvuorolistat voidaan lukita, sinä oot kaikilt kysynyt ja kaikil kuulemma sopii, että sinä ajat vähän työtä sisältävät mukavat sarjat kivoil työajoil ja muut tahtoo tehdä enempi työtä sisältävät raskaat sarjat.

Se ei vaan poju mennytkään sitten niin, että JHL johtaja sopii linjavaalist poiketen itelleen muut työajat kuin vaalis ol saanut.
        Mutta on oiva esimerkki edunvalvönnan tasosta hepulilla.
        Ei ollut muuten kirjoitusvirhe edunvälvöjä

• Jhl:n Puolesta

Helbillä(JHL Jyly) pitempi vuosiloma jopa uudella kuljettajalla ilman kokemusvuosia on 3 päivää pitempi vuosiloma kun AKt:n sopmuksessa ja pitempään olleilla on jo 13 täyttä työpäivää pitempi vuosiloma,samoin paljon muita etuja, Helbillä ovat työpäivät lyhyemmät kuin AKt:n sopmuksen kuljettajilla ja yrityksenä Helb on ihmisläheisempi kuin kasvottomat yksityiset yritykset.

• yhtään enempää

vapaata ku akt. sopparissakaan. 18 pekkaspäivää vuodessa kompensoi komiasti nuo sun 13 päivää mitä saat tienata 20 vuotta. AKT antaa lähes 10000€/vuosi enemmän palkkaa ja lomapäiviä kaikkiaan 48, joten en menisi jhl.n tiimiin ollenkaan.

• kuitenkin ytv ajoa
        yhtään enempää kirjoitti:

vapaata ku akt. sopparissakaan. 18 pekkaspäivää vuodessa kompensoi komiasti nuo sun 13 päivää mitä saat tienata 20 vuotta. AKT antaa lähes 10000€/vuosi enemmän palkkaa ja lomapäiviä kaikkiaan 48, joten en menisi jhl.n tiimiin ollenkaan.

Tuntuu hurjalta.

• Helbillä

Hei! Hei! Älä' sekoita asioita, JhL:n sopimuksessa pitkän loman saa 15. kokemusvuoden jälkeen ja kokemusvuosiin hyväksytään kaikki aiempi kuljetuskokemus, jos olet aiemmin ajanut Bussia tai kuorma-autoa 15. vuotta saat Helbillä heti seuraavana vuotena pitkän loman ja se on siis 38 arkityöpäivää kun AKT:n sopimuksessa vuosiloma on 24(virallisesti 30 käytännössä 24) arkityöpäivää koska siellä lasketaan lomaan kuusi päivää viikko ja Helb viisi päivää ne pekkaset Helbillä tulee työajan lyhennyksenä päivittäin tai jakson aikana eli Helbin kuljettaja lomailee kaksi viikkoa ja kolme päivää enemmän vuodessa kuin Akt:n kuljettaja ja vuosiansiot ovat Helbin parempien lisien takia aika lähellä toisiaan. AKt:n kuljettaja tekee vuodessa 100 tuntia enemmän työtä, joten sen verran enemmän pitääkin tienata, palkkaerot ovat vuodessa noin 1000 euroa ja Helbillä pitempi loma .

• aloita sillä
        Helbillä kirjoitti:

Hei! Hei! Älä' sekoita asioita, JhL:n sopimuksessa pitkän loman saa 15. kokemusvuoden jälkeen ja kokemusvuosiin hyväksytään kaikki aiempi kuljetuskokemus, jos olet aiemmin ajanut Bussia tai kuorma-autoa 15. vuotta saat Helbillä heti seuraavana vuotena pitkän loman ja se on siis 38 arkityöpäivää kun AKT:n sopimuksessa vuosiloma on 24(virallisesti 30 käytännössä 24) arkityöpäivää koska siellä lasketaan lomaan kuusi päivää viikko ja Helb viisi päivää ne pekkaset Helbillä tulee työajan lyhennyksenä päivittäin tai jakson aikana eli Helbin kuljettaja lomailee kaksi viikkoa ja kolme päivää enemmän vuodessa kuin Akt:n kuljettaja ja vuosiansiot ovat Helbin parempien lisien takia aika lähellä toisiaan. AKt:n kuljettaja tekee vuodessa 100 tuntia enemmän työtä, joten sen verran enemmän pitääkin tienata, palkkaerot ovat vuodessa noin 1000 euroa ja Helbillä pitempi loma .

Exäni ajaa helb.llä ja kun tilinauhoja ollaa vertailtu niin kahden viikon palkka ero on ollu n. 300€ joten sai 600€ vähemmän/kk, joten 12x 600 0n ojalan laskuopin mukaan 7200€ enemmän ku helbillä, eikä siinä ollut yö eikä viikonloppuja mukana. (teen vain päivävuoroja 5pv/viikko) siinäpähän teet ruuhkia 15 vuotta jotta saat kuvitellun pidemmän lomasi joka oikeasti ei ole pidempi. Ja nuo työajanlyhennykset helbillä, LOL !

• Exäni ajaa
        aloita sillä kirjoitti:

Exäni ajaa helb.llä ja kun tilinauhoja ollaa vertailtu niin kahden viikon palkka ero on ollu n. 300€ joten sai 600€ vähemmän/kk, joten 12x 600 0n ojalan laskuopin mukaan 7200€ enemmän ku helbillä, eikä siinä ollut yö eikä viikonloppuja mukana. (teen vain päivävuoroja 5pv/viikko) siinäpähän teet ruuhkia 15 vuotta jotta saat kuvitellun pidemmän lomasi joka oikeasti ei ole pidempi. Ja nuo työajanlyhennykset helbillä, LOL !

korkentaan 10 kk kun on onneksi lomaaakin kun teillä ajetaan 12 kk vuodessa

• AKT:n kuski
        Exäni ajaa kirjoitti:

korkentaan 10 kk kun on onneksi lomaaakin kun teillä ajetaan 12 kk vuodessa

AKT:n sopimuksella saa 4vko kesälomaa, 1vko talvilomaa ja 3vko pekkasia.
        Töitä tehdään 10kk/v.
        Helbin miehet yrittää epätoivoisesti puolustella sopimuksiaan niinkuin ennenkin.

Ette ilmeisesti vieläkään tajua kuinka huono sopimus teillä on.

• KAT
        AKT:n kuski kirjoitti:

AKT:n sopimuksella saa 4vko kesälomaa, 1vko talvilomaa ja 3vko pekkasia.
        Töitä tehdään 10kk/v.
        Helbin miehet yrittää epätoivoisesti puolustella sopimuksiaan niinkuin ennenkin.

Ette ilmeisesti vieläkään tajua kuinka huono sopimus teillä on.

Homma toimii.

• LUOTTAMUSMIES jH

AKt.N LOMA LASKETAAN 6 PÄIVÄÄ VIIKKO JA HELB 5. PÄIVÄÄ, ELI HELBILLÄ VUOSILOMAA 38 PÄIVÄÄ JA AKT 25 PÄIVÄÄ VUODESSA, TYÖAJAN LYHENNYS ON ERI JUTTU JA AKT-TESSISSÄ SIITÄ OSA MENEE ARKIPYHIIN JOTKA HELBILLÄ PALKALLISIA. HELBIN KUSKI TIENAA RUUHKASARJASSA VUOSI NOIN 30 TUHATTA ,KAVERI AJAA CONCORDIALLA ARKISARJAA JA TIENASI VIIME VUONNA 29 TUHATTA JA PÄIVÄT ON VÄLILLÄ 12 TUNTIA JA VÄLILLÄ 4 TUNTIA RYHMÄVUOROSSA HELBILLÄ TIENAA 34 TUHATTA VUOSI, CONCORDIALLA SAMAN VERRAN MUTTA LYHYEMPI LOMA JA YLITÖITÄ EI LASKETA MUKAAN.

• helbkuski

Nyt pakko ihmetellä ääneen tuota 10000 euron palkkaeroa akt:n ja jhl:n välillä. Tein vuonna 2008 töitä Helbillä 1605 tuntia eli 211 päivää. Tällä hetkellä palkkaero on vähän reilu euro/tunti, miten ihmeessä voi tienata 10000 euroa enemmän??? Vaikka lisää siihen sen akt:n 100 tuntia enemmän töitä vuodessa ei mun laskuopin mukaan ole siltikään mitenkään mahdollista... Mun laskujen mukaan tekee n, 1700 euroa ja lisäksi esim. minulla tulee n.300 euroa/ kk yölisiä koska ajan pelkkiä arkiaamu vuoroja... Korjatkaa jos laskutaitomme on erilainen...

• Skottila

Olen laskenut että kun ei tarvitse omaa autoa omistaa säästän helposti vuodessa 10. 000 euroa ja sen mahdollstaa Helbin toimiva HK-kuljetus. Aiemmin kun ajoin yksityisellä oli pakko olla oma auto ja palkasta meni suuri osa auton lainaan, korjauksiin, bensaan, auto kului ja arvo väheni, nyt ajan Helbillä en tarvitse omaa autoa. lomailen vuodessa kaksi kertaa etelän lämmössä ja asun leveästi, säälittää Akt-kuskit kun niitä pompotetaan ja eivät ymmärrä omaa etuaan.

• <>

Jos mulla olis joku hk kuljetus niin en todellakaan luopuisi autoilustani. Omaa autoa käytän paljon muuhunkin kuin työmatkoihin. Ei mut niin, eihän sulla ole varaa noilla liksoilla omaan autoon.

• LÖRTSY

HK IHAN HYVÄ LENKKIMAKKARA!!MAINOSTETAAN SIT VASTA,KUN KAIKILLA MAHDOLLISUUS KÄYTTÄÄ!!!!!!!!!EI KAIKKI VOI ASUA KEHÄ KOLMOSEN SISÄ PUOLELLA.

• HELB kuljetus

on niin tehokas ja autuas, niin miksi moni helb ratikka ja bussikuski kulkee mun kyydissä, omille varikoilleen? Taitaa olla vain niin ettei se ole kovinkkaan kattava palvelu tuo työmatka kuljetus, ja sen varaan en henkilökohtaisesti jättäisi omaa liikkumistani.

• Kummassakin ajanut

Minä olen ajanut molemmissa liitoissa, Akt ajoin Pohjolaa ja Concordialla ja ei ollut liksassa kehumista, päivät älyttömän pitkiä ja ylikireät ajoajat, nyt ajan Helbillä arkipäivää joka toine viikko aamu joka toinen ilta, liksassa ei suuria eroja ole vähän vähemmän saa kuin Concordialla, mutta siellä oli paljon pitemmät päivät, minulla on työaika yleensä aamu kello 5-6 ja loppuu kello 13-14 ja ilta alkaa kello 12-13 ja loppuu 21-22 että olen tähän paljon tyytyväisempi kuin AKT:n älyttömiin päiviin ja olen ollut nyt Helbillä yli vuoden ja saan pitkän loman kun kaikki aiemmat kuljetúsvuodet hyväksyttiin ja alalla olen ollut jo 18 vuotta.

Minä en kyllä AKt-sopimukseen vaihda en missään nimessä.

• jokakuukautinen

tämä kysymys/provo tulee näille sivuille yhtä varmasti kuin emännälle kuukautiset:))

eipä heti uskois että kyse on aikuisista miehistä jotka tekee vastuullista työtä liikenteessä!!

• vastatkaa

Kysymys oli alittelijan palkasta. Älkää sekoittako sitä vanhempien kuskien palkkoihin.
        Helbillä tunnetusti uudet kuskit ajaa kaikki paskavuorot mistä ei saa kovinpaljon lisiä.

• liksa
        vastatkaa kirjoitti:

Kysymys oli alittelijan palkasta. Älkää sekoittako sitä vanhempien kuskien palkkoihin.
        Helbillä tunnetusti uudet kuskit ajaa kaikki paskavuorot mistä ei saa kovinpaljon lisiä.

Hebulin aloittavan kuskin liksahan on kuukaudessa 1500 euroa - vero. Eli ruuhkassa kun ajat 1650-vero käteen jää 1100 ekua noin kuukaudessa ja 2 viikos n.550 ekua.

• Hbl-A
        liksa kirjoitti:

Hebulin aloittavan kuskin liksahan on kuukaudessa 1500 euroa - vero. Eli ruuhkassa kun ajat 1650-vero käteen jää 1100 ekua noin kuukaudessa ja 2 viikos n.550 ekua.

tuulesta temmattu: Hebulin aloittelijan siis ei yhtään kuljetuskokemusta alkupalkka taitaa olla noin 1900 e/kk ja ruuhkalisät päälle jos ajaa ruuhkaa, samoin aamutunneista saa yölisän 40% kello 7.00 asti sen 1500 saa Sollin siivooja, vuosiansioilla ei Akt-kuski tienaa yhtään enempää kuin Hebulin kuski, mutta hebulilla pitempi vuosiloma!

• tuulettaa kitusia
        Hbl-A kirjoitti:

tuulesta temmattu: Hebulin aloittelijan siis ei yhtään kuljetuskokemusta alkupalkka taitaa olla noin 1900 e/kk ja ruuhkalisät päälle jos ajaa ruuhkaa, samoin aamutunneista saa yölisän 40% kello 7.00 asti sen 1500 saa Sollin siivooja, vuosiansioilla ei Akt-kuski tienaa yhtään enempää kuin Hebulin kuski, mutta hebulilla pitempi vuosiloma!

sillä ero nettopalkassa on AKT. n sopimulla parempi n. 800€/kk Mä teen pelkkää aamua 5 pv/viikko ja saan nettona ksm. 2100-2200/kk Hebulilla siihen ei yllä vaikka survois kuinka ruuhkaa, jota kukaan normaali, ei edes tee.

• takaa ratin
        tuulettaa kitusia kirjoitti:

sillä ero nettopalkassa on AKT. n sopimulla parempi n. 800€/kk Mä teen pelkkää aamua 5 pv/viikko ja saan nettona ksm. 2100-2200/kk Hebulilla siihen ei yllä vaikka survois kuinka ruuhkaa, jota kukaan normaali, ei edes tee.

En usko kumpaakaan väitettäsi.
        Vähennä siitä väittämästäsi 800 e oman autosi käyttö, -ja pääomakulut niin vertaillaanpa sitten lisää.
        Toisekseen siellä AKT-orjafirmassa ei tunneta pelkkää aamua 5pv/viikossa tehtäviä sarjoja joita Helbillä sitävastoin on. Tai sitten ne sinun "pelkät aamut" ovat klo 0500-1800.
        Että älä viitsi jauhaa sitä mitä maajussit pelloilleen navetoiden lattioilta kolaavat.

• helbkuski
        tuulettaa kitusia kirjoitti:

Tuota en kyllä usko!! Lue kirjoitukseni aikaisemmin tässä ketjussa ja laske sitten omat työtuntisi koko vuodelta... Jos yhden isomman palkan jos olet saanut niin tuskin kannattaa yleistää.. Ero palkassa on loppujen lopuksi häviävän pieni kun koko vuotta ja tehtyjä tunteja verrataan. Voiko joku akt:n kuljettaja laittaa REHELLISESTI vuoden työtunnit ja vuosiansion ilman ylitöitä tälle palstalle? Ja otetaanhan huomioon myös vero prosentit jos puhutaan netto palkoista...

• jokaisen
        helbkuski kirjoitti:

Tuota en kyllä usko!! Lue kirjoitukseni aikaisemmin tässä ketjussa ja laske sitten omat työtuntisi koko vuodelta... Jos yhden isomman palkan jos olet saanut niin tuskin kannattaa yleistää.. Ero palkassa on loppujen lopuksi häviävän pieni kun koko vuotta ja tehtyjä tunteja verrataan. Voiko joku akt:n kuljettaja laittaa REHELLISESTI vuoden työtunnit ja vuosiansion ilman ylitöitä tälle palstalle? Ja otetaanhan huomioon myös vero prosentit jos puhutaan netto palkoista...

AKT:n sopimuksessa n.2€ suurempi tuntipalkka tekee kuukaudessa n.300€ ja vuositasolla n. 4000€.
        Ja pitää muistaa että Helbillä ei alottelojat aja parhaiten palkattuja töitä mitkä tasottaa palkkaeroa.

• Ei Hurraaamista
        jokaisen kirjoitti:

AKT:n sopimuksessa n.2€ suurempi tuntipalkka tekee kuukaudessa n.300€ ja vuositasolla n. 4000€.
        Ja pitää muistaa että Helbillä ei alottelojat aja parhaiten palkattuja töitä mitkä tasottaa palkkaeroa.

Mä vaihdoin taloa pari vuotta sitten Helbiltä Concordialle, liksaa ei tuu käteen yhtään enempää tai voi välillä 40-50euroo tulla enemmän tilissä mutta se riippuu ajoista, palkkaero oli 1. euro ja vähän yli tunnille, mutta Helbillä oli paremmat lisät ja se hK-kuljetus ja vuosiloma oli paljon pitempi ei noita pekkasia taho saada loma-aikaaan kai se on pärstästä kiinni,itseasiassa mä kävin Helbillekin kysymässä takasin mutta eivät ottaneet mua vaikka oli siellä ollut yli 10. vuotta, johtu varmaan kuljettajatilanteesta nyt ei tarvita kun lama painaa päälle. Rehellisesti sanoen en viihdy täällä Concordialla, yhteishenki huono, päivät pitkiä ajot naaman mukaan, pomot ei mukavia ja ajoajat liian kireitä. Täytyy syksyllä taas käydä kysymässä Helbille takasin, pitää kysyä jos pääsis edes määräaikaseks tai vuorotteluvapaan sijaiseksi, kyllä mä täältä Concordialta otan loparit mua ei kauan pompotella täällä kusiputkassa ja minä rupeen pitämään tupakka ja vessatauot ajallaan, katotaan jääkö sivut väliin!

• ARTAI
        Ei Hurraaamista kirjoitti:

Mä vaihdoin taloa pari vuotta sitten Helbiltä Concordialle, liksaa ei tuu käteen yhtään enempää tai voi välillä 40-50euroo tulla enemmän tilissä mutta se riippuu ajoista, palkkaero oli 1. euro ja vähän yli tunnille, mutta Helbillä oli paremmat lisät ja se hK-kuljetus ja vuosiloma oli paljon pitempi ei noita pekkasia taho saada loma-aikaaan kai se on pärstästä kiinni,itseasiassa mä kävin Helbillekin kysymässä takasin mutta eivät ottaneet mua vaikka oli siellä ollut yli 10. vuotta, johtu varmaan kuljettajatilanteesta nyt ei tarvita kun lama painaa päälle. Rehellisesti sanoen en viihdy täällä Concordialla, yhteishenki huono, päivät pitkiä ajot naaman mukaan, pomot ei mukavia ja ajoajat liian kireitä. Täytyy syksyllä taas käydä kysymässä Helbille takasin, pitää kysyä jos pääsis edes määräaikaseks tai vuorotteluvapaan sijaiseksi, kyllä mä täältä Concordialta otan loparit mua ei kauan pompotella täällä kusiputkassa ja minä rupeen pitämään tupakka ja vessatauot ajallaan, katotaan jääkö sivut väliin!

Kaikki työnantajat edellyttävät työntekoa palkan vastineeksi. Toiset maksavat yleissitovan työehtosopimuksen mukaista palkkaa työntekijöilleen ja eräs tätä vähemmän ja 1.8.09 alkaen vielä vähemmän.

• Pena Vanhempi Kuski
        ARTAI kirjoitti:

Kaikki työnantajat edellyttävät työntekoa palkan vastineeksi. Toiset maksavat yleissitovan työehtosopimuksen mukaista palkkaa työntekijöilleen ja eräs tätä vähemmän ja 1.8.09 alkaen vielä vähemmän.

Taittaa Artain muisti olla valikoiva, helbillähän on seuraavissa korotuksisa oikein mainittu palkkaeron kaventaminen ja kun Helbin lisät ovat paremmat ei todellista eroa paljon ole ja pitempi vuosiloma on etu jota ei voi myydä pois tai se on TYHMYYTTÄ. Eräs hyvä ystäväni lähti Helbiltä sinne Akt:n rahakkaan sopimuksen piiriin ja on katunut katkerasti, kaveri on kahdesti käynyt kysymässä Helbille takaisin mutta kun töpeksi vähän niin ei ole vielä päässyt takaisin, olen paljon puheissa kaverin kanssa ja ei ole kehnut AKT:n lihapata sopimusta päinvastoin on sanonut etä siellä firmassa otetaan kierrätyksellä kaikki irti kuljettajasta ja sitä rahaa ei tule hanskaan sen enempää.

Onko Artai käynyt opintomatkalla entisessä neuvostoliitossa tai peräti pohjois-koreassa asti siellähän aivopestään uskomaan että asiat ovat paremmin ja silmät suljetaan tosiasioilta.
        Oman kokemukseni mukaan ja kaverini mukaan se AKT ei ole mikään taikasana vaan pikemminkin kirosana, kuntapuolella sentään otetaan ihminenkin huomioon.

• likistelijä portsari
        Pena Vanhempi Kuski kirjoitti:

Taittaa Artain muisti olla valikoiva, helbillähän on seuraavissa korotuksisa oikein mainittu palkkaeron kaventaminen ja kun Helbin lisät ovat paremmat ei todellista eroa paljon ole ja pitempi vuosiloma on etu jota ei voi myydä pois tai se on TYHMYYTTÄ. Eräs hyvä ystäväni lähti Helbiltä sinne Akt:n rahakkaan sopimuksen piiriin ja on katunut katkerasti, kaveri on kahdesti käynyt kysymässä Helbille takaisin mutta kun töpeksi vähän niin ei ole vielä päässyt takaisin, olen paljon puheissa kaverin kanssa ja ei ole kehnut AKT:n lihapata sopimusta päinvastoin on sanonut etä siellä firmassa otetaan kierrätyksellä kaikki irti kuljettajasta ja sitä rahaa ei tule hanskaan sen enempää.

Onko Artai käynyt opintomatkalla entisessä neuvostoliitossa tai peräti pohjois-koreassa asti siellähän aivopestään uskomaan että asiat ovat paremmin ja silmät suljetaan tosiasioilta.
        Oman kokemukseni mukaan ja kaverini mukaan se AKT ei ole mikään taikasana vaan pikemminkin kirosana, kuntapuolella sentään otetaan ihminenkin huomioon.

14,24 per työpäivät vuodessa 203 tekee eroksi 2890,92 euroa. Taitaa siinä olla hebulikuskin 1½ kuukauden palkka ja nuoremmilla kuljettajilla vielä enemmän.

• Todellisuus Kertoo
        likistelijä portsari kirjoitti:

14,24 per työpäivät vuodessa 203 tekee eroksi 2890,92 euroa. Taitaa siinä olla hebulikuskin 1½ kuukauden palkka ja nuoremmilla kuljettajilla vielä enemmän.

Outoa kun katsoin akt.n taulukkoa niin palkkaero näytti olevan noin 1,30 euroa tunti ja minulla on 15 .vuotta kokemusta alalta, entäs kun lasketaan tuohon päälle Helbin yökorvaus 40% ja sehän juoksee kello aamu 7.00 asti kun Akt kello 6.00 asti eli jos aloitat vuorosi aamulla kello 6.00 niin Helbillä saa tunnin 40% korotettua palkkaa ja akt. ei mitään, ja sitten launtai-ltakorvaus joka Helbillä kello 18 jälkeen 100% ja akt. 50%, sitten lasketaan lomaraha joka Helbillä kun täydet lisät 50% 38 lomapäivän palkasta ja akt. 50% 30.lomapäivän palkasta.
        Lopputulos tuo palkkaero kavenee vuodessa muutamaan sataseen ehkä noin 200-500 euron välille /VUOSi ja Helbillä pitempi vuosiloma ja se kuuluisa HK-kuljetus jota kaikki Pk-seudulla asuvat voivat käyttää, tietyst jos asu jossakin Tolkkisten takana jotuu käyttämään omaa autoa sehän on valintakysymys.
        Tuli ainakin todistettua että se palkkaero on mitätön mutta työolot ovat paljon paremmat Helbillä kuin kilpailijoilla.
        Ps. Jos ajaa Helbillä ruuhkavuoroja saa likelle 2. euroa tunti ruuhkalisää ja silloin menee jo ohitse akt.palkkojen

• halpaa ajoa
        takaa ratin kirjoitti:

En usko kumpaakaan väitettäsi.
        Vähennä siitä väittämästäsi 800 e oman autosi käyttö, -ja pääomakulut niin vertaillaanpa sitten lisää.
        Toisekseen siellä AKT-orjafirmassa ei tunneta pelkkää aamua 5pv/viikossa tehtäviä sarjoja joita Helbillä sitävastoin on. Tai sitten ne sinun "pelkät aamut" ovat klo 0500-1800.
        Että älä viitsi jauhaa sitä mitä maajussit pelloilleen navetoiden lattioilta kolaavat.

Olen tehnyt pelkkää aamua jo 4 vuotta ja viikonloput vapaat. Oman auton käyttö ei voisi olla halvempaa. Citroen vm -91 kulutus n. 5.3l /100km ostohinta 500 € maksettu käteisellä. ei renkaan ostoa ainakaan pariin vuoteen, sillä alla uudet kesäkumit(tuli kaupassa) ja vain yhden talven ajetut talvi hakkikset. Kyllä nimen omaan yksityisellä puolella otetaan toiveita huomioon, ja mun toive on olut aamuvuorot, ja vain 5 pv. /viikko. kaikki ikälisät olemassa, joten tuo 800€.n ero hebl.n palkkoihin on ihan tavallista. Siinäpähän nautit kuljetuksista, minä nautin vapaasta liikkumisesta, ja isommasta palkasta.

• vertailla kun käy
        Todellisuus Kertoo kirjoitti:

Outoa kun katsoin akt.n taulukkoa niin palkkaero näytti olevan noin 1,30 euroa tunti ja minulla on 15 .vuotta kokemusta alalta, entäs kun lasketaan tuohon päälle Helbin yökorvaus 40% ja sehän juoksee kello aamu 7.00 asti kun Akt kello 6.00 asti eli jos aloitat vuorosi aamulla kello 6.00 niin Helbillä saa tunnin 40% korotettua palkkaa ja akt. ei mitään, ja sitten launtai-ltakorvaus joka Helbillä kello 18 jälkeen 100% ja akt. 50%, sitten lasketaan lomaraha joka Helbillä kun täydet lisät 50% 38 lomapäivän palkasta ja akt. 50% 30.lomapäivän palkasta.
        Lopputulos tuo palkkaero kavenee vuodessa muutamaan sataseen ehkä noin 200-500 euron välille /VUOSi ja Helbillä pitempi vuosiloma ja se kuuluisa HK-kuljetus jota kaikki Pk-seudulla asuvat voivat käyttää, tietyst jos asu jossakin Tolkkisten takana jotuu käyttämään omaa autoa sehän on valintakysymys.
        Tuli ainakin todistettua että se palkkaero on mitätön mutta työolot ovat paljon paremmat Helbillä kuin kilpailijoilla.
        Ps. Jos ajaa Helbillä ruuhkavuoroja saa likelle 2. euroa tunti ruuhkalisää ja silloin menee jo ohitse akt.palkkojen

verotoimistossa vertailemassa toisen kuskin ppalkkaa esim. omaansa. tosiasiassa yksityisen palkat ovat tuhansia isommat vuositasolla kuin Hebl.n kuskien. Jos et usko , niin kipaise lähimpään verotoimistoon ja katsele verotttavia tuloja.

• silläkeskimääräinen
        helbkuski kirjoitti:

jaksotuntimääräni on n. 77h/jakso Palkan saan kuitenkin 80h/jakso eli 14.93x80x2x12= 28,666€ lisät. (n.2800€) = 31,466€/vuosi /12= 2622e/kk brutto - 15% veroa = 22.288 nettoa eli n. 1900@ nettona/kk ja tuo vain perustunneilla. viime 2viikko/tilin netto 2055€ eikä tuntiakaan ylitöitä.

• on vertailla...
        vertailla kun käy kirjoitti:

verotoimistossa vertailemassa toisen kuskin ppalkkaa esim. omaansa. tosiasiassa yksityisen palkat ovat tuhansia isommat vuositasolla kuin Hebl.n kuskien. Jos et usko , niin kipaise lähimpään verotoimistoon ja katsele verotttavia tuloja.

...omia viime vuoden tilinauhoja Concordialta tämän vuoden tilinauhoihin HelBiltä, eikä ero omalla kohdallani todellakaan ole sadoissa euroissa. Palkkaero samoilla työajoilla on korkeintaan muutamissa kympeissä kahdessa viikkojaksossa. Concordialla tosin pääsi helpommin ajamaan rahakkaita pyhävuoroja ja viikonloppuja, jolloin tienestit luonnollisesti nousivat.

Omalla kohdalla ainoa asia, jota jäin Concordian vuosista kaipaamaan oli pekkaset. Tämä on AKT-sopimuksessa kenties paras etuus. HelBillä tätä etuuden menetystä hieman kompensoi pidempi kesäloma ja arkipyhävapaat. Tosin mieluummin valitsisin pekkaset. Sen sijaan mitä en akt-sopparissa arvostanut pätkääkään olivat nuo "joustot" työpäivän pituudessa, joita työnantajat voivat härskisti käyttää hyväksi kuljettajien jaksamisen kustannuksella.

HelBillä työpäivät ovat oikeasti vähemmän kuormittavampia kuin Concordialla, jossa kustannustehokkuus oli ajosarjojen suunnittelussa viety äärimmilleen. Muiden akt-sopimusta noudattavien firmojen tilanteesta minulla ei ole tietoa. Voi olla, että muualla kiinnitetään enemmän huomiota kuljettajien työssä jaksamiseen.

Itse en ole fanaattinen ay-mies, enkä näin ollen osaa sanoa kumpi sopimuksista on parempi. Kummassakin on omat hyvät ja huonot puolensa. Uusi kuljettaja pääsee ehkä nopeammin paremmille ansioille akt-sopimuksen alaisena, jos haluaa ajella myös viikonloppuisin ja öisin. (Helbillähän on edelleen voimassa työ seniorikuljettaja-järjestelmä.) Toisaalta HelBin työehtosopimuksella pääsee arkiansioille, ehkä hieman helpommin, vähemmällä työpanoksella.

• Palkat
        silläkeskimääräinen kirjoitti:

jaksotuntimääräni on n. 77h/jakso Palkan saan kuitenkin 80h/jakso eli 14.93x80x2x12= 28,666€ lisät. (n.2800€) = 31,466€/vuosi /12= 2622e/kk brutto - 15% veroa = 22.288 nettoa eli n. 1900@ nettona/kk ja tuo vain perustunneilla. viime 2viikko/tilin netto 2055€ eikä tuntiakaan ylitöitä.

Huom! Helbin sopimus on kuukausipalkka ja AKT:n tuntipalkkasopimus eli ne eivät olel tuntipalkkaa laskien suoraan verrannolliset keskenään, koska Helbillä ovat kaikki arkipyhät palkallisia vapaapäiviä ja AKt-sopimuksessa niihin käytetään pekkasia, todellinen palkkaero on vuodessa hyvin pieni ja työssä jaksamiseen Helbillä on kiinnitetty paljon enemmän huomiota kuin AKt-sopimuksen yhtiöissä eli päivän pituuteen ja HUOM! vuosiloma on jokaisella kuljettajalla Helbillä pitempi kuin AKT-kuljettajilla.

• sillä tuosta
        Palkat kirjoitti:

Huom! Helbin sopimus on kuukausipalkka ja AKT:n tuntipalkkasopimus eli ne eivät olel tuntipalkkaa laskien suoraan verrannolliset keskenään, koska Helbillä ovat kaikki arkipyhät palkallisia vapaapäiviä ja AKt-sopimuksessa niihin käytetään pekkasia, todellinen palkkaero on vuodessa hyvin pieni ja työssä jaksamiseen Helbillä on kiinnitetty paljon enemmän huomiota kuin AKt-sopimuksen yhtiöissä eli päivän pituuteen ja HUOM! vuosiloma on jokaisella kuljettajalla Helbillä pitempi kuin AKT-kuljettajilla.

kuukausi palkasta on helppoa laskea tuntiansio ja päinvastoin, joten vertailu on kans helppoo. Mitä tuohon vapaaseen tulee, niin ei hebl.llä ole sitä sen enempää laske miten tahdot.

• Valehtelemaan
        halpaa ajoa kirjoitti:

Olen tehnyt pelkkää aamua jo 4 vuotta ja viikonloput vapaat. Oman auton käyttö ei voisi olla halvempaa. Citroen vm -91 kulutus n. 5.3l /100km ostohinta 500 € maksettu käteisellä. ei renkaan ostoa ainakaan pariin vuoteen, sillä alla uudet kesäkumit(tuli kaupassa) ja vain yhden talven ajetut talvi hakkikset. Kyllä nimen omaan yksityisellä puolella otetaan toiveita huomioon, ja mun toive on olut aamuvuorot, ja vain 5 pv. /viikko. kaikki ikälisät olemassa, joten tuo 800€.n ero hebl.n palkkoihin on ihan tavallista. Siinäpähän nautit kuljetuksista, minä nautin vapaasta liikkumisesta, ja isommasta palkasta.

Kova Oot Valehtelemaan nim. Halpaa ajoa, se kuukausipalkka ero ei todellakaan ole 800. euroa se on noin 50-100 euroa kuukaudessa ja jos ajat aamuja yksityisellä saat vähemmän yölisää kuin Helbillä koska akt-sopimuksen tunnit loppuu kello 6-00 ja Helb kello 7.00 ja ne yksityisen aamut on sitä että päivä alkaa kello 5-6 ja loppuu kello 17-18 ja minä olen myös yksityisellä ajanut ja tiedän, palkkaa ei paremmin siellä saanut mutta pitempiä päiviä sai kyllä ajaa..
        Helbillä on pitempi vuosiloma, pekkaset tulee työajan lyhennyksenä ne Akt-sopimuksen pekkaset voi koska tahansa poistua kun porvarihallitus tekee päätöksiä ja työnantajat jo esitti että pekkasia käytettäisiin mm koulutuspäiviin, vuosiloma on ja pysyy niin kauan kun pysyy kuntaliitossa!

• valehtelemaan
        Valehtelemaan kirjoitti:

Kova Oot Valehtelemaan nim. Halpaa ajoa, se kuukausipalkka ero ei todellakaan ole 800. euroa se on noin 50-100 euroa kuukaudessa ja jos ajat aamuja yksityisellä saat vähemmän yölisää kuin Helbillä koska akt-sopimuksen tunnit loppuu kello 6-00 ja Helb kello 7.00 ja ne yksityisen aamut on sitä että päivä alkaa kello 5-6 ja loppuu kello 17-18 ja minä olen myös yksityisellä ajanut ja tiedän, palkkaa ei paremmin siellä saanut mutta pitempiä päiviä sai kyllä ajaa..
        Helbillä on pitempi vuosiloma, pekkaset tulee työajan lyhennyksenä ne Akt-sopimuksen pekkaset voi koska tahansa poistua kun porvarihallitus tekee päätöksiä ja työnantajat jo esitti että pekkasia käytettäisiin mm koulutuspäiviin, vuosiloma on ja pysyy niin kauan kun pysyy kuntaliitossa!

me kun X.n kanssa vertailitiin tilinauhoja, ni siitähän tuon eron huomasi. Hän ku sai 550€ kahessa viikossa, ni mä sain n. 900-930€/2vk nyttemmin hän onkin toisissa töissä. HEBL.n loma jutut jätän vitsikirjan kirjoittajille, sillä ne eivät oo sen kummosempia vapaita ku yksityiselläkään puolella. Muytta siinäpähän tunnelmoit kuvitelmiesi kanssa, mä en kuitenkaan vaihda koskaan kunnan hommiin. Suojatyö paikat kuuluu vammaisille ja muutoin vaajaakuntoisille.

• paljon on
        valehtelemaan kirjoitti:

me kun X.n kanssa vertailitiin tilinauhoja, ni siitähän tuon eron huomasi. Hän ku sai 550€ kahessa viikossa, ni mä sain n. 900-930€/2vk nyttemmin hän onkin toisissa töissä. HEBL.n loma jutut jätän vitsikirjan kirjoittajille, sillä ne eivät oo sen kummosempia vapaita ku yksityiselläkään puolella. Muytta siinäpähän tunnelmoit kuvitelmiesi kanssa, mä en kuitenkaan vaihda koskaan kunnan hommiin. Suojatyö paikat kuuluu vammaisille ja muutoin vaajaakuntoisille.

Mitenkähän nuo ajovuodet merkkaavat palkoissa. Siis sulla ja exälläs.

Tai sit exsäs maksaa sun elatuksen verojen tai ulosoton kautta. Muuten tuo palkkaero ei ole mahdollinen.

Kympin kaks kuukaudessa uskoisin mut tuota en.

• idiootti tai jotain?
        paljon on kirjoitti:

Mitenkähän nuo ajovuodet merkkaavat palkoissa. Siis sulla ja exälläs.

Tai sit exsäs maksaa sun elatuksen verojen tai ulosoton kautta. Muuten tuo palkkaero ei ole mahdollinen.

Kympin kaks kuukaudessa uskoisin mut tuota en.

miten X voi maksaa jonkun elatuksen ulosoton kautta tms. jos toinen ansaitsee enemän kuin sun ehdottamasi taho? Tosiasiahan on että Hebl.n liksat on vain niin perseestä verrattuna yksityisen maksamiin, että ko. tilanne on normaalia. Jos kyse oiskin kympistä tai kahdesta, nin ei kait silloin ois ollut tahtoa vaihtaa duunia! oot sä dorka tai jotain, ku et tollasta osaa ajatella.

• takaa ratin
        halpaa ajoa kirjoitti:

Tuurillahan ne laivatkin seilaa...sanotaan
        Mutta mitäs kun tuo ikäkärrysi kerran ei lähdekään käyntiin syystä tai toisesta? Työnantajallesihan on yksi ja sama millä töihin tulet kunhan tulet ajallasi. Tällä alallahan myöhästymisiä ei kovin hyvällä katsota.
        On oma murheesi millä rahalla ja ajalla korjaat sitten sitroenisi. Katsos auton on oltava luotettava näissä hommissa. Hk kuljetus on siitä hyvä että jos se pettää, työnantaja vastaa siitä ja sen auton korjauksesta kuluineen kaikkineen. On minullakin ennenvanhaan noita romuja ollut ja tiedän kokemuksesta ettei ne paljon maksa, mutta ikinä et tiedä koska se pettää ja yleensä silloin kun jonkun tärkeän asian takia pitäisi lähteä.
        Toivotan onnea autokaupoillesi mutta muista ettei pelkät hyvät renkaat paljon auta jos jostain muualta hajoaa.
        Kuten eräässä laulussakin sanotaan: Oli uusi kirkkaanvihree verryttelypuku ja piikarit...mut niin siinä vaan jätkälle kävi että jäi kiekosa neljännex...mitäs siihen sanot?

• sillä ei tuolla
        takaa ratin kirjoitti:

Tuurillahan ne laivatkin seilaa...sanotaan
        Mutta mitäs kun tuo ikäkärrysi kerran ei lähdekään käyntiin syystä tai toisesta? Työnantajallesihan on yksi ja sama millä töihin tulet kunhan tulet ajallasi. Tällä alallahan myöhästymisiä ei kovin hyvällä katsota.
        On oma murheesi millä rahalla ja ajalla korjaat sitten sitroenisi. Katsos auton on oltava luotettava näissä hommissa. Hk kuljetus on siitä hyvä että jos se pettää, työnantaja vastaa siitä ja sen auton korjauksesta kuluineen kaikkineen. On minullakin ennenvanhaan noita romuja ollut ja tiedän kokemuksesta ettei ne paljon maksa, mutta ikinä et tiedä koska se pettää ja yleensä silloin kun jonkun tärkeän asian takia pitäisi lähteä.
        Toivotan onnea autokaupoillesi mutta muista ettei pelkät hyvät renkaat paljon auta jos jostain muualta hajoaa.
        Kuten eräässä laulussakin sanotaan: Oli uusi kirkkaanvihree verryttelypuku ja piikarit...mut niin siinä vaan jätkälle kävi että jäi kiekosa neljännex...mitäs siihen sanot?

ole ajettu vasta kuin 74328 km ja huollot kaikki tehty ajallaan. Ja jos jostain syystä citikka ei lähde(epätodennäköistä kylläkin), niin otan tuosta pihan nurkasta tuon volvon, ja menen sillä. Auto voi toimia, vaikka ei olekkaan uusinta mallia. Näissä hommissa kun on jo 30 vuotta ollut, niin tietää mitä vaaditaan. Ajele sä vaan niillä kuljetuksillasi ja mee samalla kyydillä vaikka jumboon ostoksille, tai muualle vapaatasi viettämään. Kun kuntalaisten kukkarolla käynti eli verovaroilla kompensointi lopetetaan Hebl.n kohdalla, niin katsotaan kuinka paljon niitä kuljetuksia vielä järjestellään, ja kenen laskuun niitä ajellaan.

• diiba daaba
        Ei Hurraaamista kirjoitti:

miks helvetissä lähdit sieltä onnelasta paskempiin duuneihin?

• takaa ratin
        sillä ei tuolla kirjoitti:

ole ajettu vasta kuin 74328 km ja huollot kaikki tehty ajallaan. Ja jos jostain syystä citikka ei lähde(epätodennäköistä kylläkin), niin otan tuosta pihan nurkasta tuon volvon, ja menen sillä. Auto voi toimia, vaikka ei olekkaan uusinta mallia. Näissä hommissa kun on jo 30 vuotta ollut, niin tietää mitä vaaditaan. Ajele sä vaan niillä kuljetuksillasi ja mee samalla kyydillä vaikka jumboon ostoksille, tai muualle vapaatasi viettämään. Kun kuntalaisten kukkarolla käynti eli verovaroilla kompensointi lopetetaan Hebl.n kohdalla, niin katsotaan kuinka paljon niitä kuljetuksia vielä järjestellään, ja kenen laskuun niitä ajellaan.

Volvolle nuo 74tkm ei vielä mitään mutta citikalle kyllä pitkä matka ja kun sillä kerroit ikääkin olevan.
        Kyllä minä hk.kuljetuksilla ajelen niin kauan kuin niitä järjestetään ja jos duunit loppuisi, kuten kuvittelet, sillonhan todennäköisesti en tietenkään kuljetustakaan tarvitse. Mihin sitten minun ylipäätään tarvitsee sen jälkeen kulkeakaan. Sossu on nurkan takana. Varautunut siihenkin. Joten mene sinä niille ostoksillesi vaikka lentokoneella. Minulle riittää nämä lyhyemmät matkat ja mestat.

• AKTlainen
        halpaa ajoa kirjoitti:

Oikeessa olet, oma auto on aivan ehdoton muutenkin kuin työmatkoihin, mulla AKT:n 2 viikon palkka minimissään 1024e

• Linjuristi

Helsingin Bussiliikenne oy:n seniorikuljettajan palkka (kiimteä yhtiölisä) on tällä hetkellä 1,78 € (1 euro seitsemänkymmentäkahdeksan senttiä) vähemmän tunnille mitä yleissitova työehtosopimus määrää.
      Vailla tätä kiinteää lisää olevan vanhemman kuljettajan palkka on 2,19 € (2 euroa yhdeksäntoista senttiä) vähemmän tunnille.

AKT-sopimusta noudattavassa yrityksessä nuorempikin kuljettaja saa 1. täyden lomanmääräytymisvuoden jälkeen täyden vuosiloman ja siihen verrattavaa vapaata lähes 9 viikkoa, kuukausina lähes 2 1/3 kuukautta vuodessa.

Ei tarvitse kerätä vuosia, ei tehdä tilityksiä omalla ajalla eikä mitään palkatonta työhön liittyvää työtä ja se alkaa sekä loppuu yhteen ja samaan paikkaan.

Yllä on mainittavimmat erot Helsingin Bussiliikenne oy:n ja niiden pääkaupunkiseudulla operoivien yritysten välillä, jotka noudattavat yleissitovaa työehtosopimusta.

• Oivallatko

Linjuristi et taida oikein oivaltaa asiaa: Helbin lomaoikeus on vanhemmalla kuljettajalla(15 vuotta kuljetuskokemusta myöskin muista firmoista kuorma-auto ym) 38 arkipäivää ja kun loma lasketaan viisi päivää viikko tekee se miltei kahdeksan viikkoa kun akt-sopimus antaa vuosilomaa 30 päivää ja kun se lasketaan kuusi päivää viikko tekee 5 viikkoa, työajan lyhennys on eri asia ja se tulee Helbillä päivittäisenä työajan lyhennyksenä, myöskin tietyt lisät ovat Helbillä korkeammat ja näin kaventavat eroa tuntipalkkaan.
        Helbillä työaika voi loppua vaihtopaikalle ei varikolle mikä on iso etu kun Helbillä on hk-kuljetus niin ei tarvitse omaa autoa ja vuoro loppuu esim. Kamppiin, josta pääsee kätevästi metrolla tai junalla kotiin kun taas akt-sopimuksella joutuisi varikolle menemään ja työpäivä pidentyisi todellisuudessa jopa tunnilla ja se varikolle menoaika ei akt-sopimuksessa lyhennä työaikaa on vain korvattava aika mutta kotimatkaa se pidentäsi tunnilla päivittäin!
        Helbin sopimus on monilta osin paljon paljon parempi kuin akt-sopimus, sosiaalipuoli on paljon parempi, lomaoikeus, työpäivien pituus, kehoittaisinkin sinua Linjuristi työnhakuun sinne akt-sopimusta noudattavaan yhtiöön kun niin kovasti sitä ihannoit vai eivätkö rahkeesi riitäkään sitä kokeilemaan?
        Linjuristi älä sitä akt:n kurjaa sopimusta meille Helbbiläisille tyrkytä vaan pistä työnhaku päälle niin näet itse niiden päivien pituuden ja ihannoimasi yhtälön kurjuuden paljastumisen.

Kaikesta huolimatta hyvää päivänjatkoa.

• rentoriitta
        Oivallatko kirjoitti:

Linjuristi et taida oikein oivaltaa asiaa: Helbin lomaoikeus on vanhemmalla kuljettajalla(15 vuotta kuljetuskokemusta myöskin muista firmoista kuorma-auto ym) 38 arkipäivää ja kun loma lasketaan viisi päivää viikko tekee se miltei kahdeksan viikkoa kun akt-sopimus antaa vuosilomaa 30 päivää ja kun se lasketaan kuusi päivää viikko tekee 5 viikkoa, työajan lyhennys on eri asia ja se tulee Helbillä päivittäisenä työajan lyhennyksenä, myöskin tietyt lisät ovat Helbillä korkeammat ja näin kaventavat eroa tuntipalkkaan.
        Helbillä työaika voi loppua vaihtopaikalle ei varikolle mikä on iso etu kun Helbillä on hk-kuljetus niin ei tarvitse omaa autoa ja vuoro loppuu esim. Kamppiin, josta pääsee kätevästi metrolla tai junalla kotiin kun taas akt-sopimuksella joutuisi varikolle menemään ja työpäivä pidentyisi todellisuudessa jopa tunnilla ja se varikolle menoaika ei akt-sopimuksessa lyhennä työaikaa on vain korvattava aika mutta kotimatkaa se pidentäsi tunnilla päivittäin!
        Helbin sopimus on monilta osin paljon paljon parempi kuin akt-sopimus, sosiaalipuoli on paljon parempi, lomaoikeus, työpäivien pituus, kehoittaisinkin sinua Linjuristi työnhakuun sinne akt-sopimusta noudattavaan yhtiöön kun niin kovasti sitä ihannoit vai eivätkö rahkeesi riitäkään sitä kokeilemaan?
        Linjuristi älä sitä akt:n kurjaa sopimusta meille Helbbiläisille tyrkytä vaan pistä työnhaku päälle niin näet itse niiden päivien pituuden ja ihannoimasi yhtälön kurjuuden paljastumisen.

Kaikesta huolimatta hyvää päivänjatkoa.

Minä saan tunnille concordialla 14,97 ja loppuvuodesta jo yli 15 euroa.
        Jos ajaisin hepulilla, saisin 12,77.
        Siitähän tulee päivässä eroa jo 17,60 kerrotaan tämä työpäivillä vuodesa ja saadaan eroksi 200 työpäivällä 4620 euroo.
        Puhu sinä poika mitä puhut. Luvut puhuvat puolestaan.

Ai niin meinas aivan unohtua, että mitenkäs ne Espoon ja Vantaan vaihdot hepulilla toteutuu.
        Mennään omalla ajalla tai tullaan omalla ajalla, et sillail pallo pomppii.

Tuntuu aika kepulilta meininkiltä.

• uusHelB
        rentoriitta kirjoitti:

Minä saan tunnille concordialla 14,97 ja loppuvuodesta jo yli 15 euroa.
        Jos ajaisin hepulilla, saisin 12,77.
        Siitähän tulee päivässä eroa jo 17,60 kerrotaan tämä työpäivillä vuodesa ja saadaan eroksi 200 työpäivällä 4620 euroo.
        Puhu sinä poika mitä puhut. Luvut puhuvat puolestaan.

Ai niin meinas aivan unohtua, että mitenkäs ne Espoon ja Vantaan vaihdot hepulilla toteutuu.
        Mennään omalla ajalla tai tullaan omalla ajalla, et sillail pallo pomppii.

Tuntuu aika kepulilta meininkiltä.

6kk duunis ja nyt keski tunti 13,90 ja vuoden pästä 14,90 eli concordialla 20v jälkeen 15€???

• vanhempi kuljettaja
        uusHelB kirjoitti:

6kk duunis ja nyt keski tunti 13,90 ja vuoden pästä 14,90 eli concordialla 20v jälkeen 15€???

En jaksa keskittyä sentteihin ja euroihin, mutta nii se vaan on jotta v2008 bruttoansio 47.000,00 helbillä perusjärjestelmässä, 2 viikonloppua töitä yks´vapaa, ylitöitä kertyi 330h. "Lommoo" 4 kesällä ja 4 talvella. Taksisuharin hommista euro "kymmpi" handuun. Työtunteja kertyi noin suunnilleen 3300 h.

Pörssiyhtiöiden toimitusjohtajat ansaitsevat nämä eurot kahdessa viikossa bruttona.

Laskin, jotta Forumin ent. toimitusjohtaja Mikael Lilliuksen annsio vuodelta sama kuin minun 60 vuoden ansio näillä tunneilla.

• 20 vuotta palveluu
        vanhempi kuljettaja kirjoitti:

En jaksa keskittyä sentteihin ja euroihin, mutta nii se vaan on jotta v2008 bruttoansio 47.000,00 helbillä perusjärjestelmässä, 2 viikonloppua töitä yks´vapaa, ylitöitä kertyi 330h. "Lommoo" 4 kesällä ja 4 talvella. Taksisuharin hommista euro "kymmpi" handuun. Työtunteja kertyi noin suunnilleen 3300 h.

Pörssiyhtiöiden toimitusjohtajat ansaitsevat nämä eurot kahdessa viikossa bruttona.

Laskin, jotta Forumin ent. toimitusjohtaja Mikael Lilliuksen annsio vuodelta sama kuin minun 60 vuoden ansio näillä tunneilla.

590 tuntii yli- ja vaihtotöitä normaalin perusjärjestelnän päivätyön lisäks ja hantuu tul vähäpääl 35 tonnii.
        Nyt verottaja tahtoo viel pari tuhat lisää.

Kotona en juur kerennyt olemaan ja akka läks lätkimää ja tahtoo ruokkoja 800 erkkii kuus tenavista.

Mut oon mä onnellinen kun saan helbillä olla, kyl nää aina kotiolot voittaa

• tehnyt ypäreitä
        vanhempi kuljettaja kirjoitti:

tuohon ansioon, jopa niin että olet työsuojelulainsäädäntöä rikkonut erinomaisen paljon. Turhaa tuollaisella on kehua, sillä tuo ei ole mitenkään relevanttia itse asian suhteen.

• mut
        uusHelB kirjoitti:

concordial sat tuon jo 12 vuoden jälkeen ( nyt 14,92 ja syksyllä 15,32) ja sen jälkeen ei ole edes luokkia.

• vanhempi kuljettaja helb
        20 vuotta palveluu kirjoitti:

590 tuntii yli- ja vaihtotöitä normaalin perusjärjestelnän päivätyön lisäks ja hantuu tul vähäpääl 35 tonnii.

Kotona en juur kerennyt olemaan ja akka läks lätkimää ja tahtoo ruokkoja 800 erkkii kuus tenavista.

Ylitöiden max tunnit 330h, jossa 80h lisätunteina työsuojelupiiriltä. Jos teet tämän päälle vaihtotyötä 260h niin ei näy tilinauhassa bruttoanisoissa. Uskallan väittää jotta 50 t euroa yläraja vuoden ansiossa helbillä, loppu 17t kerryytävä muualta.

Skannaa tilinauhasi tänne, peitä henkilötiedot, teen omastasi saman perässä!

• orjatyön antaja

ja repii työmiehistää irti kaiken ilman inhimmillisyyttä. Tuoko on sitä tavoiteltavaa kunnalista työsuhdetta kaikkine työmatka liikenteineen? yksityisellä puolella ei sentään mennä noin pitkälle, että orjutetaan ahneet ihmiset selkeästi yli ihmisarvostuksen. Tuollaiset 67 tuhannen tyypit ovat silkkoja ahneita mistään piittaamattomia luusereita,joilla ei ole muuta elämää kuin työssä oleminen ,ja sitä kautta aineellisen hyvän hankinta. Verovaroin eli kuntalaisten ylläpitämä HEBL on rasite, ja se käyttää työläisiään hyväkseen sumeilematta, ja ilman ihmisarvoa.

• ARTAI

Nettosi tuntuu todelta, mutta bruttosi ei sitä ilmeisesti ole. Olisiko sormi lipsahtanut.

Ylityötä olet saanut tehdä 250 tuntia ja jos Helb sai piiristä lisäylityöluvan (80h), niin 330 tuntia.
        Vaihtopäivätyötäkin olet tehnyt 260 tuntia. Näistä molemmista yhteen laskien tulee noin 74 kpl 8. tunnin työpäiviä.

Tietenkin olet aamuhukista tehnyt iltaruuhkan ja illasta aamuruuhkan. Näitähän sai ja pystyi tekemään noin 15 - 20 tuntia viikossa.
        Ja varmasti olet saanut tehdä viikonloppuvapaan aikaan myöhäisen lauantai ja ennen puolta yötä päättyneen sunnuntain.

Maksimissaan laskienkien (aatot, erikoispyhät, sunnuntait) vuosiansion pitäisi seniorikuljettajallakin jäädä 50-57 tuhannen väliin.
        Lapsivähennyksien kanssa nettosi antaisi brutoksi jotakuinkin tuon summan.

Tietysti saatat olla työnjohtajakin joka kuori kermat päältä.

• 20 vuotta palveluu
        ARTAI kirjoitti:

Nettosi tuntuu todelta, mutta bruttosi ei sitä ilmeisesti ole. Olisiko sormi lipsahtanut.

Ylityötä olet saanut tehdä 250 tuntia ja jos Helb sai piiristä lisäylityöluvan (80h), niin 330 tuntia.
        Vaihtopäivätyötäkin olet tehnyt 260 tuntia. Näistä molemmista yhteen laskien tulee noin 74 kpl 8. tunnin työpäiviä.

Tietenkin olet aamuhukista tehnyt iltaruuhkan ja illasta aamuruuhkan. Näitähän sai ja pystyi tekemään noin 15 - 20 tuntia viikossa.
        Ja varmasti olet saanut tehdä viikonloppuvapaan aikaan myöhäisen lauantai ja ennen puolta yötä päättyneen sunnuntain.

Maksimissaan laskienkien (aatot, erikoispyhät, sunnuntait) vuosiansion pitäisi seniorikuljettajallakin jäädä 50-57 tuhannen väliin.

Nakit teppostelee sievässä.

46 tuhatta oikea 380 tuntii yli- ja vaihtotöitä. Muuten kaikki oikein. Paitsi ettei muija lähtenytkään. Ainahan sitä saa unelmoida.

• asasa
        ARTAI kirjoitti:

Voi voi kun täällä chatis pitää hebulin kuskien sitä palkkansa pienuutta suurennella. Yksikin hebulilainen saa 5000 euroa kuussa käteen tekee 60000 euroa KÄTEEN vuodessa VEROT eli brutto yli 80000euroa vuodessa. HEH HEH HAH HAH uskokoon ken tahtoo. Ja hebulin lupaama 2 euron korotus jäi 15 senttiin. Jot sellaista hebulilaista touhua. Saisivat nyt hebulin kuskipoloiset edes 33000 euroa bruttona vuodessa niin ois hyvä. Tämä palsta perustettu hebulin kuskien itsetunnon kohottamista varten jossa saavat kehua itseään etteivät murru synkkyyteen

• jep jep

kaikki saa aivan liian vähän. miten tyhmä ihminen voi olla. aina sama kerskunta kumpi on parempi. samaa paskaa molemmilla

• Arvo Autoilija

Puhut asiaa: kaikki tienaa ihan liian vähän, ajoin Concordialla Klovissa vuonna 2007 ja vuosiansioni oli tuolloin 27 tuhatta työaika oli semmoinen että lisiä ei juuri tullut ja päivä oli pitkä usein 11-12 tuntia ja välillä 4. tuntia, siirryin Helbille ja viime vuonna(2008) vuosiansioni oli 28 tuhatta ajan arkivuoroja aamu/ilta ja välillä lauantai, pyhätöitä en tee ja en tee ylitöitä eli palkka on miltei sama, mutta Helbillä työpäivien pituus on noin 7-8 tuntia kun Concordialla se oli 4-12 tunnin välillä ja minua ne pitkät päivät nyppi, mitään ei jaksanut tehdä muuta kuin olla töissä, Helbillä on paremmat olot ja lomakin on pitempi ja ajoin koko 90-luvun roska-autoa ja sain niistä Helbillä hyviyksen eli tänä vuonna PITKÄ vuosiloma en vaihda AKt:n sopimukseen ja huonompaan yritykseen.

• Samat Liksat

Hyvä kyssäri, loppupelissä käteen jäävä liksa on miltei sama, ite oon ajanut Veolialla, Konkalla ja hebulilla ja se mitä kännyyn tuli vuoden aikana ei iso ero tietenkin jos ajaa ylitöitä koko ajan ja paljon pyhiä niin voi Akt.ssa vähän enemmän tienata, mutta jos ajat normaali päivät niin lopputulos sama, koska Hebulilla paremmat lisät ja jos Hebulilla pääsee ryhmään niin päivät on lyhyemmät ja lisiä tulee hyvin yöstä ja pyhistä voi saada enemmän liksaa ku Akt-sopparilla.
      Vuosiloma etu on parempi Hebulilla Akt:lla pekkaset mutta lomaha on aina lomaa en mä vaihda enään Akt:n ja mun ei tarvi omaa autoa pitää ollenkaan kun Hk-hakee aamulla ja yövuorosta vie kotiin, mä säästän siinä jo 400 euroa kuussa et Hebuli parempi.

• Bussikuski10

Täällä taitaa olla paljon semmosia kirjoittajia jotka ei ole vielä ollut kauan työelämässä.
      Tarpeeksi kauan kun on työelämässä ei enää laske pelkästään niitä euroja, vaan antaa myös muille eduille enemän arvoa( vapaa-aika,sosiaalisetedut).
      Mutta kyllä te nuoret vielä joskus myös tuon tajuatte.Tämän elämän oppii vain kokemuksilla.

• ARTAI

Vuodesta 1989 ja todella 1993 on silloisen HKL-liikennehenkilökunnan ja 1995 HKL-BL:n linja-autonkuljettajien työolot kokoajan kurjistuneet ja palkkaus jäänyt jälkeen alan yleisestä kehityksestä.
        Tätä tosiasiaa ei muuta täällä kirjoittava työnantajan edustaja tai omien joukossa seisova kätyri.

Kuntaliittojen JHL:n JHL005 ja Jytyliiton Jylyn lyottamusmiehillä menee paremmin heidän saamiensa kulukorvausten muodossa, mutta ei rivityöntekijällä
        Kelpaa siinä lopata huononnuksia työntekijöille.

• Pitkään Alalla
        ARTAI kirjoitti:

Vuodesta 1989 ja todella 1993 on silloisen HKL-liikennehenkilökunnan ja 1995 HKL-BL:n linja-autonkuljettajien työolot kokoajan kurjistuneet ja palkkaus jäänyt jälkeen alan yleisestä kehityksestä.
        Tätä tosiasiaa ei muuta täällä kirjoittava työnantajan edustaja tai omien joukossa seisova kätyri.

Kuntaliittojen JHL:n JHL005 ja Jytyliiton Jylyn lyottamusmiehillä menee paremmin heidän saamiensa kulukorvausten muodossa, mutta ei rivityöntekijällä
        Kelpaa siinä lopata huononnuksia työntekijöille.

Kuule Artai olen ollut yhtä pitkään alalla kuin sinäkin ja edelleen arvostan Kuntapuolen(helb) pitempää vuosilomaa ja normaalimpaa työpäivän pituutta, sairausturvaa, ja kun sitä tuntipalkka eroa kaventavat Helbin paremmat vuorotyö korvaukset, jotka aina unohdat mainita ja kun ei tarvitse käyttää sitä omaa autoa(tai ei tarvitse omistaa) siitä pitää huolen Helbin pk-seudun kattava Hk-kuljetus huolen.

Ikävää todeta mutta moni työtoveri ja kuljettajakollega on todennut että noissa kilpailijayhtiöissä(akt-sopimus) asiat ovat paljon huonommin kuin Helbillä ja siellä henkilökunta on suorastaan heitteillä jaksamisen kanssa.

• köppelö
        Pitkään Alalla kirjoitti:

Kuule Artai olen ollut yhtä pitkään alalla kuin sinäkin ja edelleen arvostan Kuntapuolen(helb) pitempää vuosilomaa ja normaalimpaa työpäivän pituutta, sairausturvaa, ja kun sitä tuntipalkka eroa kaventavat Helbin paremmat vuorotyö korvaukset, jotka aina unohdat mainita ja kun ei tarvitse käyttää sitä omaa autoa(tai ei tarvitse omistaa) siitä pitää huolen Helbin pk-seudun kattava Hk-kuljetus huolen.

Ikävää todeta mutta moni työtoveri ja kuljettajakollega on todennut että noissa kilpailijayhtiöissä(akt-sopimus) asiat ovat paljon huonommin kuin Helbillä ja siellä henkilökunta on suorastaan heitteillä jaksamisen kanssa.

Hebulin kuskit ei teillä pekkasia ei työaika lyhennyksiä käytännössä. Huonompi ilta ja yötuntipalkka kuin akt:n kuskilla. Ja 2 tiliä vuodessa akt:n kuski saa kuin te. Ja sunnuntaikorvaus ja sairaslomakorvaus parempi kuin teillä ja kahvitauot on hebulin kuski juo linjalla ollessaan kahvia kun kahvitauko on kesken ajon !!Artai kehuu akt:n sopparia vaan ei itse pääse koskaan ajamaan sillä busseja. HEH HEH!! Eikä moni muukaan hebulin kuski joka kannattaa akt:tä. Ja yritti aikoinaan mainostaa akt:tä monella lailla.Artain kannattais vain ajaa nyt sillä hyvällä jhl:n sopparilla elämänsä loppuun asti kun ei muuta vaihtoehtoa ole sillä poloisella.

• Hebulin kuski
        köppelö kirjoitti:

Hebulin kuskit ei teillä pekkasia ei työaika lyhennyksiä käytännössä. Huonompi ilta ja yötuntipalkka kuin akt:n kuskilla. Ja 2 tiliä vuodessa akt:n kuski saa kuin te. Ja sunnuntaikorvaus ja sairaslomakorvaus parempi kuin teillä ja kahvitauot on hebulin kuski juo linjalla ollessaan kahvia kun kahvitauko on kesken ajon !!Artai kehuu akt:n sopparia vaan ei itse pääse koskaan ajamaan sillä busseja. HEH HEH!! Eikä moni muukaan hebulin kuski joka kannattaa akt:tä. Ja yritti aikoinaan mainostaa akt:tä monella lailla.Artain kannattais vain ajaa nyt sillä hyvällä jhl:n sopparilla elämänsä loppuun asti kun ei muuta vaihtoehtoa ole sillä poloisella.

kuule Köppelö Helbin yölisä on 40% ja aamu seitsemään asti, Akt

• AKKT:N KULJETTAJA
        Hebulin kuski kirjoitti:

kuule Köppelö Helbin yölisä on 40% ja aamu seitsemään asti, Akt

HEBULIN KUSKIT TIENAA YÖLLÄ TUNNILTA EURON VERRAN VÄHEMMÄN KUIN AKT:N AMMATTIKUSKI JA SAMA ILLALLA JA SUNNUNTAISIN AKT:N MIES TIENAA % EKUA ENEMMÄN KUIN HEBULIN KUSKI. JA SEKÖS NIITÄ HEBULIN PÖSILÖITÄ HARMITTAA. HEH`HEH !!!

• YLERMIÖ

En viittis hebulin sopparilla mennä edes sonnan ajoon enkä nousta aamulla 4-5 aikaan ylös on se niin sopimus HEH HEH HEH!!!

• ajajajajaja

se vaatii enempi taitoo kun konkanka auton ratin pyörittäminen!

• YÖTYÖLÄINE

Akt:n kuski tienaa 10000 ekua enemmän vuodessa kuin HEBULIN KUSKI ! Näin on !

• erittäin utelias

Vaikka kuinka luen molempia työehtosopimuksia, en saa tuollaisia summia!! totta toki saa eroja jos toisessa vertaa palkkaluokka alle 2v ja toisessa täysiä ikälisiä..

MUTTA LAITTAKAA SELVIÄ RAHASUMMIA NORMAALI TYÖPÄIVISTÄ/ RUUHKAVUOROISTA SEKÄ ILTA-, YÖ- JA SUNNUNTAILISISTÄ!!

ja jos ei selviä eroja löydy niin lopettakaa toi "käsilaukuilla" huotominen ja olkaa miehiä, tehkää työnne kunnolla ja hymyilkää asiakkaille (matkustajille)

EI TÄÄ ELÄMÄ NIIN VAIKEETA OLE :)

• helbkuski
        erittäin utelias kirjoitti:

Vaikka kuinka luen molempia työehtosopimuksia, en saa tuollaisia summia!! totta toki saa eroja jos toisessa vertaa palkkaluokka alle 2v ja toisessa täysiä ikälisiä..

MUTTA LAITTAKAA SELVIÄ RAHASUMMIA NORMAALI TYÖPÄIVISTÄ/ RUUHKAVUOROISTA SEKÄ ILTA-, YÖ- JA SUNNUNTAILISISTÄ!!

ja jos ei selviä eroja löydy niin lopettakaa toi "käsilaukuilla" huotominen ja olkaa miehiä, tehkää työnne kunnolla ja hymyilkää asiakkaille (matkustajille)

EI TÄÄ ELÄMÄ NIIN VAIKEETA OLE :)

Eipä ole tästä aiheesta tämän parempaa ja asiallisempaa kirjoitusta tähän mennässä tullut!!! Nyt minäkin odotan mielenkiinnolla... Vaikka minulla helppo verrata kotona omaa ja vaimon tilinauhaa, erot mitättömiä vuositasolla vaikka vaimo ajaa ylitöitä,minä en... Veikkaan että hiljaista tulee niinkuin toisaalla keskustelussa pysäkeillä viipymisestä ja pysäkkijarrujen hidastavuudesta :) Vaikka johan täällä moni molemmilla sopimuksella ajaneista on tuonut palkkaeron totuuden julki mutta kaikki eivät sitä millään halua uskoa...

• Naurettavaa
        helbkuski kirjoitti:

Eipä ole tästä aiheesta tämän parempaa ja asiallisempaa kirjoitusta tähän mennässä tullut!!! Nyt minäkin odotan mielenkiinnolla... Vaikka minulla helppo verrata kotona omaa ja vaimon tilinauhaa, erot mitättömiä vuositasolla vaikka vaimo ajaa ylitöitä,minä en... Veikkaan että hiljaista tulee niinkuin toisaalla keskustelussa pysäkeillä viipymisestä ja pysäkkijarrujen hidastavuudesta :) Vaikka johan täällä moni molemmilla sopimuksella ajaneista on tuonut palkkaeron totuuden julki mutta kaikki eivät sitä millään halua uskoa...

Olen samaa mieltä naurettavaa porukkaa toi AKT-sakki, kun todellinen palkkaero on vuodessa muutaman satasen luokkaa ja Helbillä pitempi vuosiloma ym ym.. niin nää Akt-pökkelöt puhuu mitä sattuu, se mitä jää vuodessa käteen se kertoo, toi tuntipalkka ei kerro mitään kun kertymät ja lisät ovat erilaiset, itse en vaihda kuntapuolen pitkää lomaa yksityisen lyhyeen vuosilomaan jos niin tekisin niin olisin sairas ja niitä Akt-sopimuksen pitkiä päiviä en myöskään kaipaa.

• Syyt monet
        Naurettavaa kirjoitti:

Olen samaa mieltä naurettavaa porukkaa toi AKT-sakki, kun todellinen palkkaero on vuodessa muutaman satasen luokkaa ja Helbillä pitempi vuosiloma ym ym.. niin nää Akt-pökkelöt puhuu mitä sattuu, se mitä jää vuodessa käteen se kertoo, toi tuntipalkka ei kerro mitään kun kertymät ja lisät ovat erilaiset, itse en vaihda kuntapuolen pitkää lomaa yksityisen lyhyeen vuosilomaan jos niin tekisin niin olisin sairas ja niitä Akt-sopimuksen pitkiä päiviä en myöskään kaipaa.

Aikamoinen ajojahti ja räkytys täällä on ollut Helbbiä vastaan! Herää kysymys ovatko nämä räkyttäjät niitä jotka eivät syystä tai toisesta ole Helbille päässeet tai ovat joutuneet sieltä lähtemään. Tiedän ainakin viisi kuljettajaa jotka ovat joutuneet lähtemään Helbiltä joko sen takia että ovat puhaltaneet aamulla reilut promillet tai sitten ovat toimineet törkeästi asiakaspalvelussa ja kirjallisten varoitusten jälkeen on ovi käynyt! Nämä kaverit ovatkin sitten kilvan siirtyneet Akt-sopimusta noudattavan kilpailijan leipiin ja heti on alkanutkin kehuminen osa heistä on kyllä tullut takaisin kyselemään Helbillekin kun ei niin kivaa ollutkaan ja palkka ei ollut isompi vaikka itse joutuikin lähtemään. Mukavaa on tietysti että se kilpailija joka Akt-sopimusta noudattaa työllistää nämä promillemiehet jotka eivät ole pystyneet Helbillä vastuulliseen kuljettajan tehtävään, yksityinen tarjoaa heille sitten parhaan vaihtoehdon.

• on tyytyväinen
        Syyt monet kirjoitti:

Aikamoinen ajojahti ja räkytys täällä on ollut Helbbiä vastaan! Herää kysymys ovatko nämä räkyttäjät niitä jotka eivät syystä tai toisesta ole Helbille päässeet tai ovat joutuneet sieltä lähtemään. Tiedän ainakin viisi kuljettajaa jotka ovat joutuneet lähtemään Helbiltä joko sen takia että ovat puhaltaneet aamulla reilut promillet tai sitten ovat toimineet törkeästi asiakaspalvelussa ja kirjallisten varoitusten jälkeen on ovi käynyt! Nämä kaverit ovatkin sitten kilvan siirtyneet Akt-sopimusta noudattavan kilpailijan leipiin ja heti on alkanutkin kehuminen osa heistä on kyllä tullut takaisin kyselemään Helbillekin kun ei niin kivaa ollutkaan ja palkka ei ollut isompi vaikka itse joutuikin lähtemään. Mukavaa on tietysti että se kilpailija joka Akt-sopimusta noudattaa työllistää nämä promillemiehet jotka eivät ole pystyneet Helbillä vastuulliseen kuljettajan tehtävään, yksityinen tarjoaa heille sitten parhaan vaihtoehdon.

mutta kyl maar yksityisel enempi hankkii ku mitä mitä hebl hommis, ja noita vapaitakin on riittävästi . Kahden viikon liksa huomenna pankissa, eli 967€ ja jaksotunnit 71 tuntia. Kyl mää tol toimee tuun, ja elätän sil muitakin. kk netto ksm. 2100 euroo, joten ei huono.

• helbkuski
        on tyytyväinen kirjoitti:

mutta kyl maar yksityisel enempi hankkii ku mitä mitä hebl hommis, ja noita vapaitakin on riittävästi . Kahden viikon liksa huomenna pankissa, eli 967€ ja jaksotunnit 71 tuntia. Kyl mää tol toimee tuun, ja elätän sil muitakin. kk netto ksm. 2100 euroo, joten ei huono.

Juu viime liksa 890 euroa netto eli se ero 77 euroa kahdessa viikossa, hui kamalaa... Ja työhön sidonnaisuus ajassa vähän suurempi ero kun mulla myöhäisin päivän loppumis aika oli klo. 13.37 ja toisella viikolla kaikki loppui klo. 12-13... Vieläkin puuttuu niitä todisteita 10000 euron vuositulo eroista, odotan... :)

• coniboy
        helbkuski kirjoitti:

Juu viime liksa 890 euroa netto eli se ero 77 euroa kahdessa viikossa, hui kamalaa... Ja työhön sidonnaisuus ajassa vähän suurempi ero kun mulla myöhäisin päivän loppumis aika oli klo. 13.37 ja toisella viikolla kaikki loppui klo. 12-13... Vieläkin puuttuu niitä todisteita 10000 euron vuositulo eroista, odotan... :)

Yleissitovan työehtosopimuksen palkkamääräykset antavat netin eroksi tässä esimerkkitapauksessa vuodessa jo 3782.00 euroa.

..26 x 967 = 25142,00
        - 21 x 890 = 21360,00
        ......................3782,00 €

Jos Yleissitovan työehtosopimuksen nettopalkka muutetaan kuukausipalkaksi, niin saadaan 1048,58 € x 2
        Todellisuudessa ero on vielä isompi tehtyyn työmäärään nähden, koska helbillä kaveri tekee paljon työhönsä kuuluvaa työtä saamatta siitä palkkaa.

• Ex-rahtari
        coniboy kirjoitti:

Yleissitovan työehtosopimuksen palkkamääräykset antavat netin eroksi tässä esimerkkitapauksessa vuodessa jo 3782.00 euroa.

..26 x 967 = 25142,00
        - 21 x 890 = 21360,00

Jos Yleissitovan työehtosopimuksen nettopalkka muutetaan kuukausipalkaksi, niin saadaan 1048,58 € x 2
        Todellisuudessa ero on vielä isompi tehtyyn työmäärään nähden, koska helbillä kaveri tekee paljon työhönsä kuuluvaa työtä saamatta siitä palkkaa.

Conipoika olet POIKA, sulta unohtui ne Helbin paremmat lisät tossa laskussasi eli käytännössä ero on muutaman kymmenen euroa kuukausi ja Helbillä pitempi vuosiloma, Poika mä ajoin rahtia omalla autolla jo silloin kun sä leikit kakkas kanssa, ajoin pitkää päivää ja nukuin hytissä, mä tiedä jotain Poika mulla on metrejä takana miljoonia ja mä ajan helbillä nyt Busaa, kaverit ajaa mm Concordialla ja ne ei tienaa sen enmpää kuin mä, mutta mulla on paremmat duuniajat ja lyhyempi päivä, syö poika sontaas!

• Hbl-työntekijä
        Ex-rahtari kirjoitti:

Conipoika olet POIKA, sulta unohtui ne Helbin paremmat lisät tossa laskussasi eli käytännössä ero on muutaman kymmenen euroa kuukausi ja Helbillä pitempi vuosiloma, Poika mä ajoin rahtia omalla autolla jo silloin kun sä leikit kakkas kanssa, ajoin pitkää päivää ja nukuin hytissä, mä tiedä jotain Poika mulla on metrejä takana miljoonia ja mä ajan helbillä nyt Busaa, kaverit ajaa mm Concordialla ja ne ei tienaa sen enmpää kuin mä, mutta mulla on paremmat duuniajat ja lyhyempi päivä, syö poika sontaas!

Palkka on siis Coniboyn laskelman vuodessa 1048 e kertaa kaksi vuodessa isompi Akt-sopimuksessa eli kuukautta kohti tekee noin 180 euroa/kk miinus verot HYVÄ kun tästä lasketaan pois Helbin paremmat lisät niin jää toisaan keskimäärin noin 50 euroa/kk palkkaeroksi ja siitä verot niin käteen jää 30-40 euroa enemmän kuukaudessa ja Helbillä 38 arkipäivää vuosiloma kun Akt-25 arkipäivää, helbin kaiksta nuorimmallakin kuljettajalla on vuosiloma 28 arkipäivää!
        Sairausajan palkkaa maksetaan helbillä pitempään kuin Akt-sopimuksessa, Helbillä on hk-kuljetus ja paljon muuta aika pieni raha on tuo 40 euroa kuukaudessa, miksi sen eteen vaihtaisi lyhyempään vuosilomaan ja huonompiin etuihin.

Coniboy olet niitä kavereita jotka eivät osaa ajatella ja tarkoituksesi on pyrkiä jonkinlaiseksi Akt-luottamusmieheksi Helbille, ei onnistu ei jos ei tiedosta omaa tilaansa ja ei havaitse tosiasioita on turha pyrkiä mihinkään, suositteln sinulle talon vaihtoa!

• Linjuristi
        Ex-rahtari kirjoitti:

Coniboy laski yleissitovan työehtosopimuksen mukaisen palkan (ilmoitettu viestissä) ja helbillä heikolla kuntasopimuksella työskentelevän kuljettajan (ilmoitettu seuraavassa viestissä) nettopalkkan eron.

Jos lasketaan viikossa olevan 5 a 7,5 h. työpäivää ja viikkoja vuodessa 52 saadaan tuntimääräksi 1950 ajatellen, että tehdään lomakin työtä.
        Kerrotaan tämä tuntipalkkaerolla 2,19 senioroluokassa ei höperölisää saadaan 4270,50€ eroa vuodessa.

• Hbl-työntekijä
        Linjuristi kirjoitti:

Coniboy laski yleissitovan työehtosopimuksen mukaisen palkan (ilmoitettu viestissä) ja helbillä heikolla kuntasopimuksella työskentelevän kuljettajan (ilmoitettu seuraavassa viestissä) nettopalkkan eron.

Jos lasketaan viikossa olevan 5 a 7,5 h. työpäivää ja viikkoja vuodessa 52 saadaan tuntimääräksi 1950 ajatellen, että tehdään lomakin työtä.
        Kerrotaan tämä tuntipalkkaerolla 2,19 senioroluokassa ei höperölisää saadaan 4270,50€ eroa vuodessa.

Niin ja laskelmasta unohtui taas se käteen jäävä oikea palkka kun lisät ovat Helbillä paremmat ja vuosilomalle pitää laskea aika paljon samoin lyhyemmille työpäiville, vääristelemällä saadaan mitä vain lukuja mutta todellisuudessa erot ovat pienet ja Helbillä asiat paremmin.

• Linjuristi
        Hbl-työntekijä kirjoitti:

Niin ja laskelmasta unohtui taas se käteen jäävä oikea palkka kun lisät ovat Helbillä paremmat ja vuosilomalle pitää laskea aika paljon samoin lyhyemmille työpäiville, vääristelemällä saadaan mitä vain lukuja mutta todellisuudessa erot ovat pienet ja Helbillä asiat paremmin.

Helbillä maksetun päivän pituus keskimäärin 7 h 39 min perusjärjestelmän ryhmässä 8 h 12 min. Tästä saadaan vuosityöajaksi 1984 tuntia. Ajatellen lomasikin kuluvan samojen minuuttien sekä tuntien kanssa per viikko. Pitää ottaa huomioon päivittäiset omalla ajalla tehtävät palkattomat työt, tilitykset, vaihtopaikoille menot jne. joista muualla saa palkkaa. Näitä töitä tuntu kertyvän vähintäänkin tunnin verran viikossa, siis 52 h vuodessa, joista helbin kuljettaja ei saa palkkaa.
        Lasketaan sitten helbin kuljettajan palkka senioriluokassa 12,78 x 1984 = 25355,52 vuodessa brutto

Yleissitovan työehtosopimuksen mukaan tunteja tulee 2080 kerrotaan 14,97 =31137,60 € brutto vähennetään helbin kuljettajan saama 25355,52 ja saadaan 5782,08 € bruttoero.

Todellisuudessa ero on huomattavasti suurempi jos helbin kuljettajan todellinen työhönsä käyttämä aika jyvitetään tuntipakaksi jolloin tuntipalkaksi muodostuu 12,45 € tunnille tämän ollessa sama koko palkkaportaan. Yksinkertaisen tuntipalkan eroksi muodostuu tällöin senioriluokassa 2,52 €. Mot

• Kuntaliiton Kuljettaja
        Linjuristi kirjoitti:

Helbillä maksetun päivän pituus keskimäärin 7 h 39 min perusjärjestelmän ryhmässä 8 h 12 min. Tästä saadaan vuosityöajaksi 1984 tuntia. Ajatellen lomasikin kuluvan samojen minuuttien sekä tuntien kanssa per viikko. Pitää ottaa huomioon päivittäiset omalla ajalla tehtävät palkattomat työt, tilitykset, vaihtopaikoille menot jne. joista muualla saa palkkaa. Näitä töitä tuntu kertyvän vähintäänkin tunnin verran viikossa, siis 52 h vuodessa, joista helbin kuljettaja ei saa palkkaa.
        Lasketaan sitten helbin kuljettajan palkka senioriluokassa 12,78 x 1984 = 25355,52 vuodessa brutto

Yleissitovan työehtosopimuksen mukaan tunteja tulee 2080 kerrotaan 14,97 =31137,60 € brutto vähennetään helbin kuljettajan saama 25355,52 ja saadaan 5782,08 € bruttoero.

Todellisuudessa ero on huomattavasti suurempi jos helbin kuljettajan todellinen työhönsä käyttämä aika jyvitetään tuntipakaksi jolloin tuntipalkaksi muodostuu 12,45 € tunnille tämän ollessa sama koko palkkaportaan. Yksinkertaisen tuntipalkan eroksi muodostuu tällöin senioriluokassa 2,52 €. Mot

Oikeesti asiat ei kyllä mene noin, helbillä on esim. 10, minuutin työaikaan kuuluva kahvitauko jota ei Akt-sopimuksessa ole, jokaisen kuljettajan oikeus on pitää kahvitauosta kiinni oli se vaikka päivän lopussa se kuitenkin lyhentää työpäivää! Pitkä vuosiloma on merkittävä etu!

Yökorvaus juoksee aamulla Helbillä kello 7.00 asti kun AKT kello 6.00 ja helbillä se on 40% kun Akt 30%.

Lauantai-ilta kello 18.jälkeen helb 100% samoin arkipyhän aatto, Akt 50%( Akt ei taida tuntea edes arkipyhän aattoa ei saa kuin 15% iltalisä).

Edellä mainitut vuorolisät kaventavat tuntipalkkaeroa ja olen nähnyt kavereitten tilinauhoja kilpailijolla ei suuria eroja ne erot haihtuvat lisissä, itse arvostan sitä pitkää vuosilomaa ja HK-kuljetusta myöskin ja en halua ajaa niitä Akt.n 11-12 tunnin päiviä, mielestäni ne rasittavat ihmisen terveyttä ja arvostan vapaa-aikaakin.

• kklll
        coniboy kirjoitti:

..26 x 967 = 25142,00
        - 21 x 890 = 21360,00

Joo, kannattaa varmaan vertailla nettopalkkoja. Ei käynyt sitten mielessä, että veroprosentit vaihtelee, esim. toisella on 200000e asuntovelkaa ja toisella ei ollenkaan.

• coniboy
        Hbl-työntekijä kirjoitti:

Helbillä yötyölisä 40% Yleissitovassa työehtosopimuksessa 30 %

Helbillä sitä maksetaan aamu seitsemään kun yleissotpvalla työehtosopimuksella aamu kuuteen. Lasketaan senioriluokassa palkkaero olettaen työn alkavan aamulla klo 6 ja kestävän 8 h

12,78 5,11yl = 17,89 a 8 h päivä 06.00 – 14.30 = 107,35 €

14,97 4,49 = 19,46 =119,76 € ero 12,41 plussaa yleissitovalla työehtosopimuksella ajavalle kuljettajalle euroissa.

Leikitään lisää kaikki 7,5 tuntia yö tunteja 7,5 x 17,89 = 134,17€ Helb

7,5 x 19,46 = 145,95 ALT/AKT-sopimus

Eron voi jokainen laskea itse.

Ylityäkorvauksetkin lasketaan vapaapäivätyöstä helbillä tehty tunti tunti, ja hamaan ikuisuuteen näin, kun ALT/AKT-sopimus antaa ensimmäiseltä 12 tunnilta tunti puolitoista tuntia ja sen jälkeen tunti 2 tuntia.

• kanki kuski
        kklll kirjoitti:

Joo, kannattaa varmaan vertailla nettopalkkoja. Ei käynyt sitten mielessä, että veroprosentit vaihtelee, esim. toisella on 200000e asuntovelkaa ja toisella ei ollenkaan.

Kuule työaika meinaa aika paljon kun ajoin Akt-sopparilla niin aamuvuorot oli usein semmosia että ako kello 6 ja loppu kello 18 ei mitään lisiä tullut ja päivä pilalla, nyt Helbillä aamu alkaa kello visi ja loppuu kello 13-14 jää omaakin aikaa, iltavuoro menee kuten menee mutta sekin on noin kahdeksan tuntia kun Akt-sopparillase oli 4-12 tunnin väliltä ja olin ihan kuitti, sain tilissä pari kymppiä enemmän käteen ja olin valmis narun jatkoksi, ajan kyll mielummin kuntasopimuksella helbillä, mulla on perhe ja omaa aikaa., kun katsoo concordian ja Pohjolan kuskeja niin silmistä näkee että on paha olla ja ne on väsyneitä....

• helbkuski
        coniboy kirjoitti:

Helbillä yötyölisä 40% Yleissitovassa työehtosopimuksessa 30 %

Helbillä sitä maksetaan aamu seitsemään kun yleissotpvalla työehtosopimuksella aamu kuuteen. Lasketaan senioriluokassa palkkaero olettaen työn alkavan aamulla klo 6 ja kestävän 8 h

12,78 5,11yl = 17,89 a 8 h päivä 06.00 – 14.30 = 107,35 €

14,97 4,49 = 19,46 =119,76 € ero 12,41 plussaa yleissitovalla työehtosopimuksella ajavalle kuljettajalle euroissa.

Leikitään lisää kaikki 7,5 tuntia yö tunteja 7,5 x 17,89 = 134,17€ Helb

7,5 x 19,46 = 145,95 ALT/AKT-sopimus

Eron voi jokainen laskea itse.

Ylityäkorvauksetkin lasketaan vapaapäivätyöstä helbillä tehty tunti tunti, ja hamaan ikuisuuteen näin, kun ALT/AKT-sopimus antaa ensimmäiseltä 12 tunnilta tunti puolitoista tuntia ja sen jälkeen tunti 2 tuntia.

Mulla palkka Helbillä 13,19 tunti eli ero coniboyn laskemassa päivässä 8,97 euroa. Ja siihen kun vielä lisätään esim. teliautokorvaus 0,58 euroa/tunti niin ero enää 4,33 euroa/päivä. Eli minun viime vuoden 211 työpäivällä eroksi tulee 1892,67 euroa/vuosi ja teliautolla ajettuna 913,63 euroa/vuosi. Ja meidän koko lomasta maksetaan lomaraha, akt:n pekkasista sitä ei saa... ja se 10 min. palkallinen kahvitauko... ELI ONKO SE ERO NIIN SUURI??

• helbkuski
        Syyt monet kirjoitti:

niitä ne on..

• Miten Oli

Jaa tosta mielenjärkkymisestä en tiedä täällä, mutta Akt-puolella kylläkin on ollut ikäviä tapauksia kun pitkät päivät ovat syöneet mielenterveyden ja onhan se hyvä että Helbiltä pois potkitut juopot ovat saanet töitä näistä Akt-firmoista niihinhän kelpaavat kaikenlaiset kuljettajat, vanha sanonta työmiehen pitää olla tyhmä ja vahva pitää Akt-sopimuksessa paikkanssa prikulleen....

Huvittavia ovat nuo Coniboyn/Linjuristin laskelmat kun totuus on aivan toinen, kuten Helbin Mies aiemmassa viestissä mainitsi eroa ei paljonkaan vuositasolla synny ja pitkää vuosilomaa ei luvuissa ole mukana ollenkaan.

Surullinen esimerkki AKt-kuljettajan uupumisesta oli muutama vuosi sitten kun erästä yksitysitä yhtiötä palveleva ja nöyrästi pitkiä päiviä ajanut kuljettaja sekosi päästään ja lähti ajelemaan linja-autolla pyörätielle, kun poliiisi ja ambulanssi hakivat miehen pois tämä kertoi että tämähän on mopo, työnantaja kehui että oli ollut hyvä kuljettaja ajoi aina ylitöitäkin ja sieti AKt:N ylipitkiä päiviä ja tämä tarina on TOSI kuten tosiasiat kumoavat sen valtavan palkkaeron pieneksi palkkaeroksi ja pitemmäksi vuosilomaksi ym ym.....

• Vanha työläinen
        helbkuski kirjoitti:

niitä ne on..

Totta katkeria ovat nämä akt-miehet jotka tätä paskaa heittävät ja kun täällä on pari Helbin omaa kuljettajaa jotka eivät päässeet kuntaliitossa luottamushomiin enää niin alkoi loan heitto omaa firmaa vastaan, toinen luku ovat nämä pönttövuorelta tulleet kaveri jotka ovat työllistyneet johonkin akt-sopimuksen firmaan jonkinlaiseksi kuljettajaksi(mitään ammattikuljettajia eivät ole) he jaksavat ivata kun muuta kokemusta työelämästä ei rassukoilla ole, ei ole kokemuksen tuomaa järkeä työelämän pelisäännöistä ja siitä että elämää pitää olla työn ulkopuolellakin, nämä rassukat asuvat työpaikallaan ja kehuvat sopimustaan ja työnantaja on tyytyväinen maaorjiinsa! minä olen ollut monessa hommassa tukinuitosta, tukinajoon ja raskaan liikenteen parissa vierähtänyt 30. vuotta ja sanon että Helb on hyvä työnantaja.

• ypäreitä teit
        helbkuski kirjoitti:

tuohon tiliin hebl.n orjatyöleirillä? Normaalipalkan ero olisi kuitenkin ollut n. 300-400€ ! Montako tuntia teet noita "inhimmillisiä" hebl työikoja. Monta tuntia luppoaikaa vietät päivässä palkatonta ? Viimeeksi eilen EX hebl mies kertoi kuinka teki aamulla 3 tuntia, vietti 6 tuntia luppoaikaa ja sitten teki yhden sivun iltapäivällä. mitähän "inhimmillistä" tuosta löytää? 12 ukkoa viikossa lähti rivistä 3 vuotta sitten, joten ei ihme jos verenimijä lafka ei kiinnosta, eikä selviä ilman veronmaksajien tukutoimia.

• ypäreitä teit
        helbkuski kirjoitti:

tuohon tiliin hebl.n orjatyöleirillä? Normaalipalkan ero olisi kuitenkin ollut n. 300-400€ ! Montako tuntia teet noita "inhimmillisiä" hebl työikoja. Monta tuntia luppoaikaa vietät päivässä palkatonta ? Viimeeksi eilen EX hebl mies kertoi kuinka teki aamulla 3 tuntia, vietti 6 tuntia luppoaikaa ja sitten teki yhden sivun iltapäivällä. mitähän "inhimmillistä" tuosta löytää? 12 ukkoa viikossa lähti rivistä 3 vuotta sitten, joten ei ihme jos verenimijä lafka ei kiinnosta, eikä selviä ilman veronmaksajien tukitoimia.

• Mistä johtuu
        Vanha työläinen kirjoitti:

Totta katkeria ovat nämä akt-miehet jotka tätä paskaa heittävät ja kun täällä on pari Helbin omaa kuljettajaa jotka eivät päässeet kuntaliitossa luottamushomiin enää niin alkoi loan heitto omaa firmaa vastaan, toinen luku ovat nämä pönttövuorelta tulleet kaveri jotka ovat työllistyneet johonkin akt-sopimuksen firmaan jonkinlaiseksi kuljettajaksi(mitään ammattikuljettajia eivät ole) he jaksavat ivata kun muuta kokemusta työelämästä ei rassukoilla ole, ei ole kokemuksen tuomaa järkeä työelämän pelisäännöistä ja siitä että elämää pitää olla työn ulkopuolellakin, nämä rassukat asuvat työpaikallaan ja kehuvat sopimustaan ja työnantaja on tyytyväinen maaorjiinsa! minä olen ollut monessa hommassa tukinuitosta, tukinajoon ja raskaan liikenteen parissa vierähtänyt 30. vuotta ja sanon että Helb on hyvä työnantaja.

Kun Veolialta ja muista yhtiöistä kilpailutuksen takia joutuu kuskeja pois niin viimeinen vaihtoehto on Helb.
        Mistä johtuu Helbillä vuosikausia vaivannut kuskipula kun muissa yhtiöissä ei samaanaikaan ollut mitään pulaa kuskeista?

• RIKOSILMOITUS

tämä kirjoitus on jo törkeä kunnianloukkaus ja menee poliisi jutuksi!!
        käräjillä nähdään:)

• asiasta tietoinen
        Mistä johtuu kirjoitti:

Kun Veolialta ja muista yhtiöistä kilpailutuksen takia joutuu kuskeja pois niin viimeinen vaihtoehto on Helb.
        Mistä johtuu Helbillä vuosikausia vaivannut kuskipula kun muissa yhtiöissä ei samaanaikaan ollut mitään pulaa kuskeista?

tts:n citybussikurssilaisista 90% menee konkoortialle töihin:) ei siis kuljettaja pulaa niillä??

kun kirjoitatte niin pysykää totuudessa!

• asian nähnyt
        ypäreitä teit kirjoitti:

tuohon tiliin hebl.n orjatyöleirillä? Normaalipalkan ero olisi kuitenkin ollut n. 300-400€ ! Montako tuntia teet noita "inhimmillisiä" hebl työikoja. Monta tuntia luppoaikaa vietät päivässä palkatonta ? Viimeeksi eilen EX hebl mies kertoi kuinka teki aamulla 3 tuntia, vietti 6 tuntia luppoaikaa ja sitten teki yhden sivun iltapäivällä. mitähän "inhimmillistä" tuosta löytää? 12 ukkoa viikossa lähti rivistä 3 vuotta sitten, joten ei ihme jos verenimijä lafka ei kiinnosta, eikä selviä ilman veronmaksajien tukutoimia.

kumma juttu että esim konkoordialta tulee miehiä HelB:ille töihin, koska on järkevämmät työajat!

Ja edelleen noista tuki rahoista... konkoordia sai vuosina 2005-2008 emoyhtiöltään 100milj euroa et silleen..

Ja kaikki raha tavalla tai toisella on lähtöisin veronmaksajilta!!

• sillä viime viikollakin
        asian nähnyt kirjoitti:

kumma juttu että esim konkoordialta tulee miehiä HelB:ille töihin, koska on järkevämmät työajat!

Ja edelleen noista tuki rahoista... konkoordia sai vuosina 2005-2008 emoyhtiöltään 100milj euroa et silleen..

Ja kaikki raha tavalla tai toisella on lähtöisin veronmaksajilta!!

ainakin 4 hebl.n miestä kävi concordialla töitä kysymässä. Olivat varmaan kyllästyneet noihin jatkuviin lomiinsa, ja keskimääräistä tanakampiin palkkoihinsa.
        Se on rassaavaa tuo hyvien etujen kanssa eläminen, sillä sitä ei tunnu päät kestävän, ja siksi pyritään yksityiselle töihin tekemään pidempää päivää, ja viettämään vähempiä vapaita.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1556
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1403
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1269
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1242
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      75
      1172
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1163
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      962
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      177
      865
    Aihe