opiskelu lääkiksessä+lapsi

tyt89

Hei! ´
Olen 19-vuotias ja 7.raskausviikko meneillään. Lopetin e-pillerit, koska ne eivät minulle sopineet, sillä unohtelin ottaa niitä. Tulin kuitenkin lähes heti raskaaksi, sillä ehkäisy(kondomi) petti. Minulla oli ollut vauvakuumetta, mutta järki sanoi odottamaan lasten hankkimista. Raskaus tuli siis täysin yllätyksenä.
Nyt minua kuitenkin vain ahdistaa tämä raskaus. Siihen on yksi iso syy, koska minun haaveni on päästä hammaslääkikseen ja parhaillaan luen pääsykokeisiin. Pelkään tosi tosi paljon, kuinka raskasta tulee olemaan opiskelun ja 1-vuotiaan kasvattamisen yhdistäminen(lykkäisin tietysti opiskelun alkua jos sinne tänä vuonna pääsisin)
Olen seurustellut 4 vuotta ja lapsen isä olisi kyllä valmis auttamaan parhaansa mukaan.
Mietin tätä nyt joka päivä (ehkä liikaakin) että miten tulen selviämään tulevista vuosista. Onko muita, jotka ovat yhdistäneet opiskelun ja lapset ja kuinka siinä onnistuu? Millaisia päiviä teillä on? Lääkis on niin suuri haave, että en haluaisi ihan heti luovuttaa sinne hakemista.

10

3188

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Voihan se olla että pääset vasta toisella yrittämällä sisään... kaverini yritti monta kertaa ja opiskeli muuta sitä ennen. Se kun ei ole ensikertalaiselle niin helppoa. Kannattaa siis ottaa huomioon että sinne meno kuitenkin ehkä venyy.

Kyllä opiskelujen ja lapsen yhdistys onnistuu jos on apujoukkoja (mies, isovanhemmat) ja voihan lapsen viedä hoitoon. Tulevaisuudessa tienaat lääkärinä kuitenkin aika hyvin (ja saat jo parin vuoden kuluttua kesätyöpaikkoja alalta) niin se opintolainan ottokaan ei varmaan hirvitä jos sellaiseen joutuu. Joutuuhan sitä elää tiukasti, mutta jos siihen tottuu niin mikäs siinä... kyllä moni opiskelija lisääntyy!

• Opiskellut

Lääkisopinnot ja vauva-arki eivät todellakaan onnistu yhtä aikaa, ainakaan siten, että olisit pääasiallinen hoitaja. Opiskelupäivät ovat pitkiä ja illallakin olisi oltava aikaa opiskeluun. Päivät ovat keskimäärin 8-17 kotitehtävät. Lapsen sairastellessa et voi useinkaan olla pois, koska silloin sinulla jää pakollisia läsnäoloa vaativia opintoja väliin.

Käytännössä, jos haluat aloittaa opinnot kun lapsi on 1v olisi isän jäätävä kotiin tätä hoitamaan. Hoitopaikoissa kun eivät suostu noin pientä pitämään aamusta iltaan. Tai sitten isovanhempien pitäisi käytännössä ottaa lapsenne kasvattilapsekseen.

Rahapuoltakin pitäisi ajatella. Missä välissä te vanhemmat ehditte töihin hankkimaan lisärahaa?

• ei pahalla

mutta ei se noin mene. Yliopistossa pystyy pitkälle päättämään oman lukkarin. ensimmäiset vuodet voi edetä hitaammin ja tehdä kotona kouluhommia niin paljon kun pystyy. eikä todellakaan ole ihme, jos luennolle ottaa joskus nukkuvan vauvan mukaan.

Kaikki on kiinni itsestä ja omasta jaksamisesta. Ja omasta organisaatiokyvystä.

Älä nyt vain luovu vauvastasi. Olen varma että ovet aukeaa yliopistoon vaikka ei ekalla kerralla. Ja onnea sinulle!

• tyt89

Huoleni on kyllä varmaan aiheellinen. Olen käsittänyt, että lääkiksessä on aika tiukka lukkari, jota pitää noudattaa. Tietysti opintoja voi pitkittää ja tehdä helpommaksi, ja niin varmaan tuleekin käymään. Se ei minua haittaisi, niin kuin ei rahaongelmatkaan hirveästi huoleta. Vanhemmilta varmaan saisin tukea niihin.
        Toista kertaa olen nyt hakemassa hampaalle ja toivon tosiaankin, että nyt sinne pääsisin, koska myöhemmin se voisi olla vaikeampaa.

• huh huh....

Miksi isän pitäisi jäädä kotiin? Voihan isä hakea lapsen hoidosta äly hoi!! Meillä mies oli töissä kun opiskelin. Haki lapsen hoidosta klo 16 kun itse pääsi töistä. Aivankuin mies ei moista osaisi????

• rohkeutta

Et ole ensimmäinen lääketieteen opiskelija, jolla olisi lapsi. Toki se vaatii suunnitelmallisuutta ja tukijoukkoja, mutta usko vaan, että onnistuu. Onnea päsykokeisiin!

• eroaako...

opiskelu lääketieteellisessä miten esim. kielten opiskelusta yliopistossa, mutta tiedän erään joka opiskeli siis kieliä yliopistossa, sai lapsen kesken opintojen ja vielä yksin (ei ollut miestä), suoritti opinnot kunnialla loppuun ja on nyt töissä.. Toivon että sinäkään et nyt luopuisi kummastakaan haaveestasi!:)

• itseesi

Hei! Uskon, että onnistut opiskeluissasi, vaikka saisitkin nyt lapsen.Opiskelin itse oikiksessa ja sain "samalla" kaksi lasta.Voin sanoa, että raskasta oli, meillä kun tentit olivat aika laajoja (luettavaa min 1000 sivua) tentti kuin tentti- itselläni ei ollut aikaa istua korvaavilla luentosarjoilla.Rehellisyyden nimissä on myönnettävä, että sain paljon hoitoapua lastemme isovanhemmilta.Helppoa ei tule olemaan, mutta onnistut kyllä, kunhan olet vain sinnikäs.

• tietyn alan

maisteriksi ja hoitelen pientä vauvaa. Että kaikkeen pystyy jos tarpeeksi haluaa.

• maailmaan

Mietipä sitä et nyt et lasta pitäiskään, menisit EHKÄ lääkikseen nyt tai vasta kolmannella yrittämällä... nii-i... ja lääkistähän ei tunnetusti käydä parissa vuodessa...
      Sit kun pitäis sitä uraakin vähän luoda ja hups, huomaat et 40 melkein lasissa ja lapset tekemättä. Sitten mietit, et sulla olis jo perheasiat kunnossa kun oisit lapsen aikoinaan pitänyt...
      Lääkiksessä monella on lapsia, toiset tekee niitä välissäkin. Perusteluna juurikin tuo, et sit voi keskittyä siihen työhön ja ei heti tarvii valmistuttua alkaa tavallaan pakosta yrittään lasta, eihän ne nimittäin puussa kasva.
      Eri asia tietysti ne jotka eivät aio koskaan perhettä perustaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      724
      2461
    2. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      348
      2077
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      26
      1922
    4. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      10
      1743
    5. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1528
    6. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      12
      1062
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      1049
    8. Teit asiat lopulta niin

Ettei meillä ole ikinä mitään mahdollisuuksia toisiimme.
      Ikävä
      55
      910
    9. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      63
      895
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      2
      858
    Aihe