kukaan.. montako/hankittiinko niitä hankittiin Suomeen ja mihin varustamoihin?
liberty ships
88
9550
Vastaukset
- Marshall apuna
jotain liberty luokan laivoja Suomelle?
- käyttöön
mahtoivat päätyä?
- marshalli
Suomi ei nimittäin ottanut vastaan Marshall-apua ollenkaan.
Wikipedian mukaan kaksi Liberty-luokan laivaa olisi päätynyt Suomeen: S/S Tranvik ja S/S Frostvik.
Park Victory ei muuten ollut Liberty-alus, vaikka niin on joissain lähteissä mainittu, vaan Victory-luokkaa. Käsittääkseni kuitenkin sama sukupuu niillä oli. - Lämminmies
Ei uskaltanut ottaa tuota apua vastaan , suurin osa noista laivoista on merenpohjassa Saksalaiset upotti . Tuossa Libertyssä oli mäntähöyrykone , Öljylämmitys.
Jalostettu tyyppi Viktory oli H- turpiinikone ja sotalaivan suurtehokattilat , lämmitin sellaista Jokohaminasta Jakartaan . Kattiloissa oli suuri teho , mutta huonohyötysuhde . Ne katosi nopeesti maailman meriltä . - mbe320cdi
käyttöön kirjoitti:
mahtoivat päätyä?
Pauliinille
- nämä
Jytte,Verna,Susan,Augusta,Margrethe Paulin.Olisikohan nuo ainakin............
- Raste
oli ainakin
- Tuhka-Jussi
Raste kirjoitti:
oli ainakin
Inkeri Nurminen? Jenkeillä oli itselläänkin samannäköisiä paatteja vielä 60-luvulla. Yhden näin läheltäkin Santoksessa, siinä oli suomalainen Koivostolta lähtöisin oleva poosu. Sodan jaloista evakkoon lähtenyt ja suoraan jenkkeihin mennyt.
- Raste
Tuhka-Jussi kirjoitti:
Inkeri Nurminen? Jenkeillä oli itselläänkin samannäköisiä paatteja vielä 60-luvulla. Yhden näin läheltäkin Santoksessa, siinä oli suomalainen Koivostolta lähtöisin oleva poosu. Sodan jaloista evakkoon lähtenyt ja suoraan jenkkeihin mennyt.
ei ollut Inkeri Nurminen Liberty,en kylläkään tiedä muita kuin Susan Paulin. Joku voi tietää muitakin,mutta ei niitä montaa ollut näit jenkki-liberttyjä.
- skäribo
kirjan,Finnish Maritime index 08-09. Siinä oli sellaista tietoa, että Suomeen tuli 2 kpl Liberty luokan alusta.
Toinen oli Tranvik ja toinen Margarethe Paulin,malli merkinnältään Lib EC2-S-C1 type.Oli Suomen lipun alla
63-67. Romutettu Kiinassa -68 Köli laskettu04.09.1942, toimitettu 05.10.1942 - Simo Perho
skäribo kirjoitti:
kirjan,Finnish Maritime index 08-09. Siinä oli sellaista tietoa, että Suomeen tuli 2 kpl Liberty luokan alusta.
Toinen oli Tranvik ja toinen Margarethe Paulin,malli merkinnältään Lib EC2-S-C1 type.Oli Suomen lipun alla
63-67. Romutettu Kiinassa -68 Köli laskettu04.09.1942, toimitettu 05.10.1942Olin Margrethe Paulinissa sen viimeisen vuoden. Romutus tapahtui Taiwanilla (silloisella Formosalla) Kaohsiungin kaupungissa.
- Anonyymi
Moikka vaan näin ensi alkuun lisäisin luettoloon vanhan rouvan Ragnin, mutta kun paulin romutti vanhat kalikat, niin osti mun tiedon mukaan espanjassa rakennetut kaksi kuivarahtia jotka toivat Japanista jenkkeihin pikku-autoj silloin jenkit olivat hullaantunet pikku-autoihin.vuonna -68 olimme ceutassa samaan S/s ragni teki kyllä historiallisen reissun. Pelastimme mm. Kreikkelaisen stujun Atlantin mainingeista oli ollut kolme vuorokautt fööri torsoss oli katkennut jostain mitsepin kohdalta päällystö oli ilmeisesti mennyt mukana
L.J. AHO olin tuolloin "PRIMERO KUSINERONA"
- FOA :la
ollut alus jota kutsuttiin sirkus-saimaaksi. Kone oli huonon muistini mukaan erikoinen. Korjatkaa jos on virhe.
- Lämminmies
Venemessuilla tapaan kaverin joka oli Paulinginoliko se Jytte . Samalla selviää taisi minullakin olla sinne jopi , mutta olisi pitänyt odottaa kk tai kaksi , kävin konttorissa Turussa se oli 1959 , taisi olla 2 jopi ( niin olikin koska siinä 1 tarvii Ylikirjan .
- paulinilla oli
Lämminmies kirjoitti:
Venemessuilla tapaan kaverin joka oli Paulinginoliko se Jytte . Samalla selviää taisi minullakin olla sinne jopi , mutta olisi pitänyt odottaa kk tai kaksi , kävin konttorissa Turussa se oli 1959 , taisi olla 2 jopi ( niin olikin koska siinä 1 tarvii Ylikirjan .
Ainakin verna paulin oli liberty
- paulinnnn
paulinilla oli kirjoitti:
Ainakin verna paulin oli liberty
- Lämminmies1
paulinnnn kirjoitti:
En uskoisi tuota " Libertyksi "
- hiukan parempi
Lämminmies1 kirjoitti:
En uskoisi tuota " Libertyksi "
http://media.shipspotting.com/uploads/photos/rw/517019/Ship Photo VERNA PAULIN.jpg
- juokaawiskiä
paulinilla oli kirjoitti:
Ainakin verna paulin oli liberty
Verna oli Englannissa rakennettu laiva:
Nämä olivat ne 3 Libertyä suomen lipun alla.
http://kauppalaiva.nba.fi/card.php?id=2828&lang=fi
http://kauppalaiva.nba.fi/card.php?id=2827&lang=fi
http://kauppalaiva.nba.fi/card.php?id=1260&lang=fi - juokaawiskiä
juokaawiskiä kirjoitti:
Verna oli Englannissa rakennettu laiva:
Nämä olivat ne 3 Libertyä suomen lipun alla.
http://kauppalaiva.nba.fi/card.php?id=2828&lang=fi
http://kauppalaiva.nba.fi/card.php?id=2827&lang=fi
http://kauppalaiva.nba.fi/card.php?id=1260&lang=fi - ex poosu
Lämminmies1 kirjoitti:
En uskoisi tuota " Libertyksi "
Silasi kyseisellä laivalla 1965-67 ja nuo kaikki Pauligin paati oli kyllä noita "Libertyjä". Toisen ns. "kanadanlibertyjä" ja "jenkkilibertyjä" JV Pauligista en ole niinkään varma, mutta "pikkulibertyksi" sitäkin sanottiin.
Soilasin itse Paulingilla vuosina 1965-1967. Olin tuolloin kahdessa paatissa, eli Verna Pauligissa ja Ragni Paulingissa. Siihen aikaan vielä "seilattiin meriä" (lue villilija) eikä nykyisissä "raitiotievaunuissa".
Meriniesurani kesti n. 30 vuotta, josta suurin osa "villinlinjan paateissa"
E.O.J. - kuunari
ex poosu kirjoitti:
Silasi kyseisellä laivalla 1965-67 ja nuo kaikki Pauligin paati oli kyllä noita "Libertyjä". Toisen ns. "kanadanlibertyjä" ja "jenkkilibertyjä" JV Pauligista en ole niinkään varma, mutta "pikkulibertyksi" sitäkin sanottiin.
Soilasin itse Paulingilla vuosina 1965-1967. Olin tuolloin kahdessa paatissa, eli Verna Pauligissa ja Ragni Paulingissa. Siihen aikaan vielä "seilattiin meriä" (lue villilija) eikä nykyisissä "raitiotievaunuissa".
Meriniesurani kesti n. 30 vuotta, josta suurin osa "villinlinjan paateissa"
E.O.J.Moi ex poosu. Ei niinkään kiinnosta oliko J W P:n alukset Libertyjä tai mitä ne sodan aikana touhus.Se minua kiinnostaa kun, niistä on niin vähän tietoa.Netistä on hankalaa hakea tietoa. Esimerkiksi Johan Wilhelm Paulin,joka ilmeisesti oli yhtiön perustajia, en löydä tietoja hänestä. Johan Wilhelm jos jotain asiasta tiedän, myös oli osakkaana Paulin Stevedoring yhtiössä, joka ilmeisesti kuskas hiiltä ja mahdollisesti muutakin kamaa pitkin Turkua.Päkonttori oli Kristiinankadulla .eikä ollu mikään pili-pali yhtiö, niin kauan ku JWP sitä veti.On vaan niin outoa kun kyseisistä yhtiöistä on niin vähän tietoa.Sitten tuli kuvioihin eräs tanskalainen nuorehko mies, jonka osaaminen tietääkseni oli hieman hakusessa. Siinä meni siitten ammatti-taidottomalta bisnes vähän niinku nurin. Kyseinen henkilö yritti uusia "tuulia", mutta aina ei voi onnistua.Kerro, jos sinä tiedät jotain asiasta. janwesterholm@83 gmail.com Soita vaikka heti.0402418194
- vanha repari
kuunari kirjoitti:
Moi ex poosu. Ei niinkään kiinnosta oliko J W P:n alukset Libertyjä tai mitä ne sodan aikana touhus.Se minua kiinnostaa kun, niistä on niin vähän tietoa.Netistä on hankalaa hakea tietoa. Esimerkiksi Johan Wilhelm Paulin,joka ilmeisesti oli yhtiön perustajia, en löydä tietoja hänestä. Johan Wilhelm jos jotain asiasta tiedän, myös oli osakkaana Paulin Stevedoring yhtiössä, joka ilmeisesti kuskas hiiltä ja mahdollisesti muutakin kamaa pitkin Turkua.Päkonttori oli Kristiinankadulla .eikä ollu mikään pili-pali yhtiö, niin kauan ku JWP sitä veti.On vaan niin outoa kun kyseisistä yhtiöistä on niin vähän tietoa.Sitten tuli kuvioihin eräs tanskalainen nuorehko mies, jonka osaaminen tietääkseni oli hieman hakusessa. Siinä meni siitten ammatti-taidottomalta bisnes vähän niinku nurin. Kyseinen henkilö yritti uusia "tuulia", mutta aina ei voi onnistua.Kerro, jos sinä tiedät jotain asiasta. janwesterholm@83 gmail.com Soita vaikka heti.0402418194
Navis Fennica kirasarjassa on tietoa Paulinista. Merikapteeni.ahtausliike Viipurissa.Osti ensimmäisen maalmansodan aikaisen hylyn Hangon edustalla. Sai sen ylös ja korjautti nimeksi tuli Imatra .........
- vanha repari
kuunari kirjoitti:
Moi ex poosu. Ei niinkään kiinnosta oliko J W P:n alukset Libertyjä tai mitä ne sodan aikana touhus.Se minua kiinnostaa kun, niistä on niin vähän tietoa.Netistä on hankalaa hakea tietoa. Esimerkiksi Johan Wilhelm Paulin,joka ilmeisesti oli yhtiön perustajia, en löydä tietoja hänestä. Johan Wilhelm jos jotain asiasta tiedän, myös oli osakkaana Paulin Stevedoring yhtiössä, joka ilmeisesti kuskas hiiltä ja mahdollisesti muutakin kamaa pitkin Turkua.Päkonttori oli Kristiinankadulla .eikä ollu mikään pili-pali yhtiö, niin kauan ku JWP sitä veti.On vaan niin outoa kun kyseisistä yhtiöistä on niin vähän tietoa.Sitten tuli kuvioihin eräs tanskalainen nuorehko mies, jonka osaaminen tietääkseni oli hieman hakusessa. Siinä meni siitten ammatti-taidottomalta bisnes vähän niinku nurin. Kyseinen henkilö yritti uusia "tuulia", mutta aina ei voi onnistua.Kerro, jos sinä tiedät jotain asiasta. janwesterholm@83 gmail.com Soita vaikka heti.0402418194
Navis Fennica kirasarjassa on tietoa Paulinista. Merikapteeni.ahtausliike Viipurissa.Osti ensimmäisen maalmansodan aikaisen hylyn Hangon edustalla. Sai sen ylös ja korjautti nimeksi tuli Imatra .........
- vanha repari
kuunari kirjoitti:
Moi ex poosu. Ei niinkään kiinnosta oliko J W P:n alukset Libertyjä tai mitä ne sodan aikana touhus.Se minua kiinnostaa kun, niistä on niin vähän tietoa.Netistä on hankalaa hakea tietoa. Esimerkiksi Johan Wilhelm Paulin,joka ilmeisesti oli yhtiön perustajia, en löydä tietoja hänestä. Johan Wilhelm jos jotain asiasta tiedän, myös oli osakkaana Paulin Stevedoring yhtiössä, joka ilmeisesti kuskas hiiltä ja mahdollisesti muutakin kamaa pitkin Turkua.Päkonttori oli Kristiinankadulla .eikä ollu mikään pili-pali yhtiö, niin kauan ku JWP sitä veti.On vaan niin outoa kun kyseisistä yhtiöistä on niin vähän tietoa.Sitten tuli kuvioihin eräs tanskalainen nuorehko mies, jonka osaaminen tietääkseni oli hieman hakusessa. Siinä meni siitten ammatti-taidottomalta bisnes vähän niinku nurin. Kyseinen henkilö yritti uusia "tuulia", mutta aina ei voi onnistua.Kerro, jos sinä tiedät jotain asiasta. janwesterholm@83 gmail.com Soita vaikka heti.0402418194
Navis Fennica kirasarjassa on tietoa Paulinista. Merikapteeni.ahtausliike Viipurissa.Osti ensimmäisen maalmansodan aikaisen hylyn Hangon edustalla. Sai sen ylös ja korjautti nimeksi tuli Imatra .........
- vanha repari
kuunari kirjoitti:
Moi ex poosu. Ei niinkään kiinnosta oliko J W P:n alukset Libertyjä tai mitä ne sodan aikana touhus.Se minua kiinnostaa kun, niistä on niin vähän tietoa.Netistä on hankalaa hakea tietoa. Esimerkiksi Johan Wilhelm Paulin,joka ilmeisesti oli yhtiön perustajia, en löydä tietoja hänestä. Johan Wilhelm jos jotain asiasta tiedän, myös oli osakkaana Paulin Stevedoring yhtiössä, joka ilmeisesti kuskas hiiltä ja mahdollisesti muutakin kamaa pitkin Turkua.Päkonttori oli Kristiinankadulla .eikä ollu mikään pili-pali yhtiö, niin kauan ku JWP sitä veti.On vaan niin outoa kun kyseisistä yhtiöistä on niin vähän tietoa.Sitten tuli kuvioihin eräs tanskalainen nuorehko mies, jonka osaaminen tietääkseni oli hieman hakusessa. Siinä meni siitten ammatti-taidottomalta bisnes vähän niinku nurin. Kyseinen henkilö yritti uusia "tuulia", mutta aina ei voi onnistua.Kerro, jos sinä tiedät jotain asiasta. janwesterholm@83 gmail.com Soita vaikka heti.0402418194
Navis Fennica kirasarjassa on tietoa Paulinista. Merikapteeni.ahtausliike Viipurissa.Osti ensimmäisen maalmansodan aikaisen hylyn Hangon edustalla. Sai sen ylös ja korjautti nimeksi tuli Imatra .........
- veko
kuunari kirjoitti:
Moi ex poosu. Ei niinkään kiinnosta oliko J W P:n alukset Libertyjä tai mitä ne sodan aikana touhus.Se minua kiinnostaa kun, niistä on niin vähän tietoa.Netistä on hankalaa hakea tietoa. Esimerkiksi Johan Wilhelm Paulin,joka ilmeisesti oli yhtiön perustajia, en löydä tietoja hänestä. Johan Wilhelm jos jotain asiasta tiedän, myös oli osakkaana Paulin Stevedoring yhtiössä, joka ilmeisesti kuskas hiiltä ja mahdollisesti muutakin kamaa pitkin Turkua.Päkonttori oli Kristiinankadulla .eikä ollu mikään pili-pali yhtiö, niin kauan ku JWP sitä veti.On vaan niin outoa kun kyseisistä yhtiöistä on niin vähän tietoa.Sitten tuli kuvioihin eräs tanskalainen nuorehko mies, jonka osaaminen tietääkseni oli hieman hakusessa. Siinä meni siitten ammatti-taidottomalta bisnes vähän niinku nurin. Kyseinen henkilö yritti uusia "tuulia", mutta aina ei voi onnistua.Kerro, jos sinä tiedät jotain asiasta. janwesterholm@83 gmail.com Soita vaikka heti.0402418194
Ainakin hautakivessä lukee Johan Werner Paulin.
- Anonyymi
ex poosu kirjoitti:
Silasi kyseisellä laivalla 1965-67 ja nuo kaikki Pauligin paati oli kyllä noita "Libertyjä". Toisen ns. "kanadanlibertyjä" ja "jenkkilibertyjä" JV Pauligista en ole niinkään varma, mutta "pikkulibertyksi" sitäkin sanottiin.
Soilasin itse Paulingilla vuosina 1965-1967. Olin tuolloin kahdessa paatissa, eli Verna Pauligissa ja Ragni Paulingissa. Siihen aikaan vielä "seilattiin meriä" (lue villilija) eikä nykyisissä "raitiotievaunuissa".
Meriniesurani kesti n. 30 vuotta, josta suurin osa "villinlinjan paateissa"
E.O.J.OLISI TOSIAAN MIELENKIINTOISTA SAADA TIETÄÄ LÖYTYYKÖ KAVEREITA JOTKA SEILASIVAT ERI PAULININ PAATEISSA< MINÄ NIMITTÄIN ALOITIN HETI ARMEIJASTA PÄÄSTYÄNI AUGUSTASTA V.NNA 65-66 SEN JÄLKEEN v.nna 66 5kk.tta VERNASSA JA 68-69 AUKUSTASSA JOKAISESSA PRIMERO KUSINERONA OLISI MILENKIINTOISTA JOSPA LÖYTYISI KAVEREITA JOTKA OLISIVAT OLLEET SAMOIHIN AIKOIHIN NIMENI ON LASSE AHO OTTAISITTEKO YHTEYTTÄ VAIKKA TÄMÄN NAAMAKIRJAN KAUTTA
- Even keel
Wikipedia mainitsee vain kaksi Suomen lipun alla ollutta "Libertyä" Ne olivat: ss Tranvik ja ss Frostvik. Mutta kyllä Pauliinilla ainakin ss Susan Paulin oli Liberty
- Simmottis,Tämmöttis
Ja Margrethe Paulin, Ranskasta ostettu liberty.
Kolmas oli Tranvik, joka myytiin varsin pian. Siis kolme (3) on ollut. - Raste
oli Susan Paulin, muut nimet täl Emily Berlinen,Arneta.
- t.kysyjä
kaikille vastaajille avusta
t. kysyjä - kysyjälle
Paulinin laivojen kuvat / tiedot löytyvät kirjasta Suomalaiset Rahtilaivat 1960-1969.Kaksi osainen kirja.
- t.kysyjä?
kiitos pannaan korvan taakse.
ongelmana voi olla vain tuon muutenkin mielenkiintoisen opuksen löytäminen - Simmottis,Tämmöttis
t.kysyjä? kirjoitti:
kiitos pannaan korvan taakse.
ongelmana voi olla vain tuon muutenkin mielenkiintoisen opuksen löytäminenKirjoitaja Hannu Vapalahti, kirja on 90-luvulla kirjoitettru. Ainakin täkäläisestä kirjastosta löytyy.
- Raste
t.kysyjä? kirjoitti:
kiitos pannaan korvan taakse.
ongelmana voi olla vain tuon muutenkin mielenkiintoisen opuksen löytäminenHannu Vapaalahti,on myös kustantaja,jos tilaat tai kyselet sieltä,niin laita tänne tietoo.
- hyvät
t.kysyjä? kirjoitti:
kiitos pannaan korvan taakse.
ongelmana voi olla vain tuon muutenkin mielenkiintoisen opuksen löytäminenHannu Vapalahti
Pajamäenkatu 14
48600 Kotka
[email protected]
Jos kiinnostaa,noita yhteyksiä minä ole käyttänyt. - Tuhka-Jussi
hyvät kirjoitti:
Hannu Vapalahti
Pajamäenkatu 14
48600 Kotka
[email protected]
Jos kiinnostaa,noita yhteyksiä minä ole käyttänyt.http://www.booky.fi/book.php?book_id=9789519735559
tästä linkistä löytyy ja muutama muukin aiheeseen liittyvä.
Katsoin myös kotikaupunki kirjaston sivuilta ja kirja löytyy sieltäkin ja on tällä hetkellä hyllyssä vapaana, aion hakea sen.
Onko kukaan lukenut/nähnyt Nordströmin historiasta kirjoitettua opusta, siinä pitäisi olla ennakkotietojen mukaan laivaluettelo, kuvia ja tarinaa niistä?
Nurmisen vastaavan ostin, hyvä kirja, hyvin kuvia ja tarinaa laivoistakin, kalliin puoleinen oli mutta hintansa arvoinen. - tietääkö
Tuhka-Jussi kirjoitti:
http://www.booky.fi/book.php?book_id=9789519735559
tästä linkistä löytyy ja muutama muukin aiheeseen liittyvä.
Katsoin myös kotikaupunki kirjaston sivuilta ja kirja löytyy sieltäkin ja on tällä hetkellä hyllyssä vapaana, aion hakea sen.
Onko kukaan lukenut/nähnyt Nordströmin historiasta kirjoitettua opusta, siinä pitäisi olla ennakkotietojen mukaan laivaluettelo, kuvia ja tarinaa niistä?
Nurmisen vastaavan ostin, hyvä kirja, hyvin kuvia ja tarinaa laivoistakin, kalliin puoleinen oli mutta hintansa arvoinen."Voitto tai kuolema -jääkärieberstin elämä ja perintö-", kirjoittaja raimo-ragnar n.
(södika 1996 ISBN951-0-212250-4)
ei kaiketi se mitä kaiketi haet, mutta valoittaa muuten varustajan maailmaa ja ajatuksia
kuvaliitteessä on muiden elämäntaipaleen otosten lisäksi kuvia varustamon laivoista mutta itse teksti painottuu koko elämänkaaren läpikäymiseen.
olisiko tämä mahdollisesti se oikea
"Loviisalaisen perhevarustamon historia 1926-1970 - jääkärieverstiluutnantti Ragnar Nordström ja hänen laivansa"
Julkaisija Loviisan merenkulkuhistorian säätiö.
mulla ei ole kuin toi otsikkotieto, kerro jos löydät kirjoja jostain. en ole vielä kysynyt julkaisijalta - Tuhka-Jussi
tietääkö kirjoitti:
"Voitto tai kuolema -jääkärieberstin elämä ja perintö-", kirjoittaja raimo-ragnar n.
(södika 1996 ISBN951-0-212250-4)
ei kaiketi se mitä kaiketi haet, mutta valoittaa muuten varustajan maailmaa ja ajatuksia
kuvaliitteessä on muiden elämäntaipaleen otosten lisäksi kuvia varustamon laivoista mutta itse teksti painottuu koko elämänkaaren läpikäymiseen.
olisiko tämä mahdollisesti se oikea
"Loviisalaisen perhevarustamon historia 1926-1970 - jääkärieverstiluutnantti Ragnar Nordström ja hänen laivansa"
Julkaisija Loviisan merenkulkuhistorian säätiö.
mulla ei ole kuin toi otsikkotieto, kerro jos löydät kirjoja jostain. en ole vielä kysynyt julkaisijaltaLuin kirjan arvostelun viime vuoden puolella ja mieleen jäi kirjan olevan enempi varustamon historiaa. Mielikuva on myös, että se oli ennakkoarvostelu ja kirja tulisi yleisesti myyntiin lähiaikoina (viime vuoden puolella). En vain painanut asiaa tarkemmin muistiin, ajattelin että kyllä sen sitten näkee kun myynnissä on. Tuo jääkäri-everstin juttu on varmaan enempi henkilöhistoriaa kuten kirjoititkin.
Rupeampa tarkemmin etsimään jos löytäisin sen arvostelun, palaan asiaan jos löytyy.
Kävin tässä välillä kirjastossa ja sieltä löytyi nämä suomalaiset rahtilaivat 1960-1969 osat 1 ja 2, lisäksi löytyi samaa sarjaa 1970-1980 osat 1 ja 2.
Kirjoissa on paljon kuvia noilta vuosilta, vaikkakaan ei kaikista laivoista joista oli tietoja kirjoitettuna. Itselleni kiinnostavia kuvia löytyi kolmesta laivasta joissa olen ollut, mutta ei ole kuvia näistä. Tuhka-Jussi kirjoitti:
Luin kirjan arvostelun viime vuoden puolella ja mieleen jäi kirjan olevan enempi varustamon historiaa. Mielikuva on myös, että se oli ennakkoarvostelu ja kirja tulisi yleisesti myyntiin lähiaikoina (viime vuoden puolella). En vain painanut asiaa tarkemmin muistiin, ajattelin että kyllä sen sitten näkee kun myynnissä on. Tuo jääkäri-everstin juttu on varmaan enempi henkilöhistoriaa kuten kirjoititkin.
Rupeampa tarkemmin etsimään jos löytäisin sen arvostelun, palaan asiaan jos löytyy.
Kävin tässä välillä kirjastossa ja sieltä löytyi nämä suomalaiset rahtilaivat 1960-1969 osat 1 ja 2, lisäksi löytyi samaa sarjaa 1970-1980 osat 1 ja 2.
Kirjoissa on paljon kuvia noilta vuosilta, vaikkakaan ei kaikista laivoista joista oli tietoja kirjoitettuna. Itselleni kiinnostavia kuvia löytyi kolmesta laivasta joissa olen ollut, mutta ei ole kuvia näistä.- Tuhka-Jussi
Sparks kirjoitti:
Sparksin laittamasta osoitteesta ajankohtaista sivulle ja sieltä suora lainaus:
"Historiikki
Joulun alla 2007 julkaistiin yhtiöryhmän emoyhtiön varustamo historiikki "Loviisalaisen perhevarustamon historia 1926 - 1970". Kirjan on kirjoittanut Ilmari Elo, joka itsekin aikoinaan oli varustamon palveluksessa. Kirjan on julkaissut sekä suomeksi että ruotsiksi Loviisan Merenkulkuhistorian säätiö, joka myös ylläpitää Loviisan merenkulkumuseota. Kirjan loppuosassa on englanninkielinen osio, jossa on kaikkien varustamon omistuksessa olleiden alusten tiedot kuvineen. Kirja sisältää paljon historiallisia kuvia aluksista ja henkilöistä, jotka ovat vaikuttaneet varustamon toimintaan.
Kirja käsittelee myös laajasti yhtiön harjoittamaa sillinkalastusta Islannin vesillä.
Yllämainittu kirja yhdessä Jääkärieversti Ragnar Nordströmin muistelmien "Voitto tai Kuolema" antavat kuvan yhtiön toiminnasta 1920 luvulta 1960-luvun loppuun."
Onko kukaan lukenut kyseistä historiikkia? Jos on, laittakaa kommentteja. - menee
Tuhka-Jussi kirjoitti:
Sparksin laittamasta osoitteesta ajankohtaista sivulle ja sieltä suora lainaus:
"Historiikki
Joulun alla 2007 julkaistiin yhtiöryhmän emoyhtiön varustamo historiikki "Loviisalaisen perhevarustamon historia 1926 - 1970". Kirjan on kirjoittanut Ilmari Elo, joka itsekin aikoinaan oli varustamon palveluksessa. Kirjan on julkaissut sekä suomeksi että ruotsiksi Loviisan Merenkulkuhistorian säätiö, joka myös ylläpitää Loviisan merenkulkumuseota. Kirjan loppuosassa on englanninkielinen osio, jossa on kaikkien varustamon omistuksessa olleiden alusten tiedot kuvineen. Kirja sisältää paljon historiallisia kuvia aluksista ja henkilöistä, jotka ovat vaikuttaneet varustamon toimintaan.
Kirja käsittelee myös laajasti yhtiön harjoittamaa sillinkalastusta Islannin vesillä.
Yllämainittu kirja yhdessä Jääkärieversti Ragnar Nordströmin muistelmien "Voitto tai Kuolema" antavat kuvan yhtiön toiminnasta 1920 luvulta 1960-luvun loppuun."
Onko kukaan lukenut kyseistä historiikkia? Jos on, laittakaa kommentteja.vaikuttaa sen verran kiinnostavalta että täytyy hankkia ainakin luettavaksi.
Ostohinnaltaan arvokas kirja eli 60-70€. - törttituu...
Jytte- ja Ragni Paulin eivät ollet libertyjä, sen paremmin kuin Inkeri Nurminekaan- mutta me. jotka niissä seilasimme, emme sitä silloin tienneet...
- törttituu
törttituu... kirjoitti:
Jytte- ja Ragni Paulin eivät ollet libertyjä, sen paremmin kuin Inkeri Nurminekaan- mutta me. jotka niissä seilasimme, emme sitä silloin tienneet...
törttituu
Terve. kiinnostaisi tieto mikä Ragni Paulin oli. Seilasin siinä kunnes se myytiin -69 Kiinaan.
vast. [email protected] - Seilori70
törttituu kirjoitti:
törttituu
Terve. kiinnostaisi tieto mikä Ragni Paulin oli. Seilasin siinä kunnes se myytiin -69 Kiinaan.
vast. [email protected]oli ensin nimellä Norman Monarch. Kuva pitäisi olla tässä.
http://www.photoship.co.uk/JAlbum Ships/Old Ships N/slides/Norman Monarch-01.html
http://www.photoship.co.uk/JAlbum Ships/Old Ships N/slides/Norman Monarch-02.html - Anonyymi
Simmottis,Tämmöttis kirjoitti:
Kirjoitaja Hannu Vapalahti, kirja on 90-luvulla kirjoitettru. Ainakin täkäläisestä kirjastosta löytyy.
Voisinko saada sen verran tietoa, että mikä kaupunki on kyseessä mistä tuon kirjan voisi lainata kiinnostaisi kaikki alukset myös ne kaksi uudempaa jotka tiedon mukaan oli rakennettu Espanjassa nimet voivat olla Pronto ja Presto tai olisko toisen nimi ollut Storm Gueen, en ole nimistä aivan varma , mutta tapasimme Ceutassa ja kaverit kävivät nauramassa vanha rouva Ragni Paulinia
Tiedosta kiitollinen entinen merenkuleksija L.J. AHO voit vaikka soittaa numeroon
0451100302 kiitokset - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voisinko saada sen verran tietoa, että mikä kaupunki on kyseessä mistä tuon kirjan voisi lainata kiinnostaisi kaikki alukset myös ne kaksi uudempaa jotka tiedon mukaan oli rakennettu Espanjassa nimet voivat olla Pronto ja Presto tai olisko toisen nimi ollut Storm Gueen, en ole nimistä aivan varma , mutta tapasimme Ceutassa ja kaverit kävivät nauramassa vanha rouva Ragni Paulinia
Tiedosta kiitollinen entinen merenkuleksija L.J. AHO voit vaikka soittaa numeroon
0451100302 kiitoksetTuolta löytyy paljon luettavaa,vanhoja päiväkirjoja ,ainakin FÅAn mutta myös muista
https://www.abo.fi/fi/merihistorian-laitos/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voisinko saada sen verran tietoa, että mikä kaupunki on kyseessä mistä tuon kirjan voisi lainata kiinnostaisi kaikki alukset myös ne kaksi uudempaa jotka tiedon mukaan oli rakennettu Espanjassa nimet voivat olla Pronto ja Presto tai olisko toisen nimi ollut Storm Gueen, en ole nimistä aivan varma , mutta tapasimme Ceutassa ja kaverit kävivät nauramassa vanha rouva Ragni Paulinia
Tiedosta kiitollinen entinen merenkuleksija L.J. AHO voit vaikka soittaa numeroon
0451100302 kiitoksetTerve Aho!
Oliko sinun aikana messissä säilykepurkissa kahvikermana joku makeutettu maito tai kerma ? Itse muistan purkit 60 luvulta. Olisiko ollut tätä vastaavaa ?
https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuotehaku/tuote/markomilk-397g-makeut-kond-maito-4770209043431?haku=kondensoitu maito - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Terve Aho!
Oliko sinun aikana messissä säilykepurkissa kahvikermana joku makeutettu maito tai kerma ? Itse muistan purkit 60 luvulta. Olisiko ollut tätä vastaavaa ?
https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuotehaku/tuote/markomilk-397g-makeut-kond-maito-4770209043431?haku=kondensoitu maitoTai muistaako joku muu mitä tuo kahvikerma oli?
- Exdunkki
http://kauppalaiva.nba.fi/
Löytyy tiedot kaikista Suomen kauppalaivoista 80 luvulle saakka. - OS
Kesällä 2009 Kotka-seuran julkaiseman kirjasen "Kotka, satama ja vanhat höyrylaivat" mukaan ainakin J.W. Paulin-varustamon Susan Paulin ex Emile Berliner ja Margrethe Paulin ex Stephen Girard olivat nk liberty-aluksia. Kirjasessa on muutakin mielenkiintoista tietoa vanhoista höyrylaivoista.
- kongåååå
löytyy rakennus paikat
http://www.miramarshipindex.org.nz/ship/show/152176
http://www.miramarshipindex.org.nz/ship/show/115248 - kongåå
kongåååå kirjoitti:
löytyy rakennus paikat
http://www.miramarshipindex.org.nz/ship/show/152176
http://www.miramarshipindex.org.nz/ship/show/115248kuvaa reklaamien kanssa
http://www.fotoflite.com/components/com_virtuemart/shop_image/product/BW663979.jpg
http://www.fotoflite.com/components/com_virtuemart/shop_image/product/BWA731.jpg
- Y.Luukko, Tarvasjoki
Ainoat Suomen nk.libertyt olivat:
Alunperin Joseph k. Toole, rakennusnumero 1723, sittemmin suomalaisena TRANVIK
Seuraava alunperin Emile Berliner, rak. no: 2139, sittemmin suomalaisena seilasi nimellä Frostvik, myöhemmin Arneta-nimisenä, sittemmin Susan Paulin nimisenä, viimeksi nähty v.69 Bilbaossa KYRA-nimisenä
Kolmas aito liberty, siis tasatäkkinen, eikä Victorialuokan, siis pakalla varustettu, niitä ei tullut ainuttakaan Suopmeen: oli Stephen Girard, rak no:0578, seilasi suomalaisena Margrethe Paulin nimisenä
Nämä olivat aidot libertyt.
Sitten oli kolme nk BALTIC JEEP-tyyppiä, siis tyyppiä N3-S-A1
Nämä olivat:
Moses Gay, suomalaisena Helena, omistaja Pargas rederi
David R.le Craw: suomalaisena Armiranimisenä(REBE)
Cyrus Sears:
Seilasi suomalaisena Aura-nimisenä ( Airiston Laiva oy =Meritoimi, Turku- koneoppilas
silloin kun sillä seilattiin, luultiin libertyksi. Se olikin sitten joku muu, mutta saman näköinen kuin liberty ja vanha tykkilavetti oli ahterin katolla.
- nilkkukustaa
koneoppilas kirjoitti:
silloin kun sillä seilattiin, luultiin libertyksi. Se olikin sitten joku muu, mutta saman näköinen kuin liberty ja vanha tykkilavetti oli ahterin katolla.
Ragni Paulin oli Skotlannissa rakennettu 1943. (Caledon Shipbuilding & Engineering Co., Dundee, Scotland)
- Seilori70
nilkkukustaa kirjoitti:
Ragni Paulin oli Skotlannissa rakennettu 1943. (Caledon Shipbuilding & Engineering Co., Dundee, Scotland)
Lisäystä Y.Luukon liberty viestiin:
Löysin etsiessäni osoitteesta http://www.armed-guard.com/lsip01.html Frostvikin ja Tranvikin kuvat.
Emile Berliner valmistui -43
-47 alus ostettiin suomeen Ab Benima Oylle ja nimeksi tuli FROSTVIK
-50 vaihtui omistajaksi Rederibolaget Re-Be, Helsinki ja nimeksi tuli ARNETA
-57 omistajaksi tuli Ab Wilh.Bensow Oy
-63 omistajaksi tuli Ab Paulin Chartering & Co ja uudeksi nimeksi SUSAN PAULIN
-69 alkoi liberian lipun aika KYRA nimisenä
-69 romutettiin Bilbaossa
Joseph K. Toole valmistui -43
-47 alus ostettiin suomeen Ab Benima Oylle ja nimeksi tuli TRANVIK
-50 vaihtui omistajaksi Rederibolaget Travvik, Helsinki
-54 aluksesta tuli italialainen ja nimeksi MARINA GABRIELLA PARODI
-55 nimi muutettiin MARINA G PARODI
-65 romutettiin La Speziassa - Y.Luukko Tarvasjoki
Seilori70 kirjoitti:
Lisäystä Y.Luukon liberty viestiin:
Löysin etsiessäni osoitteesta http://www.armed-guard.com/lsip01.html Frostvikin ja Tranvikin kuvat.
Emile Berliner valmistui -43
-47 alus ostettiin suomeen Ab Benima Oylle ja nimeksi tuli FROSTVIK
-50 vaihtui omistajaksi Rederibolaget Re-Be, Helsinki ja nimeksi tuli ARNETA
-57 omistajaksi tuli Ab Wilh.Bensow Oy
-63 omistajaksi tuli Ab Paulin Chartering & Co ja uudeksi nimeksi SUSAN PAULIN
-69 alkoi liberian lipun aika KYRA nimisenä
-69 romutettiin Bilbaossa
Joseph K. Toole valmistui -43
-47 alus ostettiin suomeen Ab Benima Oylle ja nimeksi tuli TRANVIK
-50 vaihtui omistajaksi Rederibolaget Travvik, Helsinki
-54 aluksesta tuli italialainen ja nimeksi MARINA GABRIELLA PARODI
-55 nimi muutettiin MARINA G PARODI
-65 romutettiin La SpeziassaLisäyksenä seilori70 ansiokkaaseen listaan:
Tuo STEPHEN GIRARD, rak.no: 0578. Rakentaja Oregon Shipbuilding Corporation, tilaaja US War Shipping.
-vuonna -47 nimeksi SAINTE MERE 1´EGLISE , omistaja kai Ranskan hallitus Ministere de la Marine Merchande. Operaattorina c/o Cie Generale Transatlantique, Paris, kotipaikasta ei mulla tietoa
-v.48 operaattorina toimi Cie des Merssageries Maritimes Paris, nyt kotipaikka Le Havre
-v 62 seilasi VIMY-nimisenä, omistaja Charles Auguste Audibert, Bordeaux
-vihdoin vuonna -63 Nimeksi MARGRETHE PAULIN. Omistaja Paulin Chartering (NAGU) tahi Turku.
-Taisi päästä mailiensa päähän -68 Taiwanissa , ent Formosa. - Simo Perho
Y.Luukko Tarvasjoki kirjoitti:
Lisäyksenä seilori70 ansiokkaaseen listaan:
Tuo STEPHEN GIRARD, rak.no: 0578. Rakentaja Oregon Shipbuilding Corporation, tilaaja US War Shipping.
-vuonna -47 nimeksi SAINTE MERE 1´EGLISE , omistaja kai Ranskan hallitus Ministere de la Marine Merchande. Operaattorina c/o Cie Generale Transatlantique, Paris, kotipaikasta ei mulla tietoa
-v.48 operaattorina toimi Cie des Merssageries Maritimes Paris, nyt kotipaikka Le Havre
-v 62 seilasi VIMY-nimisenä, omistaja Charles Auguste Audibert, Bordeaux
-vihdoin vuonna -63 Nimeksi MARGRETHE PAULIN. Omistaja Paulin Chartering (NAGU) tahi Turku.
-Taisi päästä mailiensa päähän -68 Taiwanissa , ent Formosa.Näin oli. Olin siinä sen viimeisen elinvuoden aikana 2. perämiehenä.
- Y.Luukko Tarvasjoki
Simo Perho kirjoitti:
Näin oli. Olin siinä sen viimeisen elinvuoden aikana 2. perämiehenä.
Kisäyksenä ennen lähettämiini viesteihin:
Nuo kutsumani BALTIC-JEEP tyyppiin, Tuotenumero N3-S-A1 taisi olla kolistimmi, ja tuotenumero N3-S-A2 oli öljystimmi. Taisivat olla tuota A1 plaatua kaikki kolme. - Y.Luukko Tarvasjoki
Y.Luukko Tarvasjoki kirjoitti:
Kisäyksenä ennen lähettämiini viesteihin:
Nuo kutsumani BALTIC-JEEP tyyppiin, Tuotenumero N3-S-A1 taisi olla kolistimmi, ja tuotenumero N3-S-A2 oli öljystimmi. Taisivat olla tuota A1 plaatua kaikki kolme.Lisäyksenä, tahi korjauksena, kuten vain haluatte:
Tuo edellisissä mainitsemani nk.BALTIC-JEEPtyypin alus David R.Le Craw seilasi suomalaisena siviilikotterona ensiksi tietääkseni Drakviknimisenä, ja senjälkeen Armiranimisenä. Oli sitten muuten öljystimmi, eli A2 plaatua.
Korjatkaa ihmeessä, jos on väärää tietoa. Ei ole lainkaan mahdotonta, että kuitenkin erehdyn - Y.Luukko Tarvasjoki
helenaxia kirjoitti:
Tuo nimimerkki helenaxian toimittama kuva ss. Helenasta on hyvä. Vertailkaapa vaikkapa ss.Auran kuvaan, samanlaisia mokomat ovat. Minulla on kuva ss.Aurastakin, Kielin kanavassa joskus otettu. Kiinnitin huomion yhteen kummallisuuteen. Kummassakin aluksessa keskilaivan ahterikantissa ainoastaan SB-puolella samsampostitolppa. Ainakin siltä näyttää.
- Y.Luukko Tarvasjoki
helenaxia kirjoitti:
Taisin sittenkin hosua tuo samsampostitolpan sijainnista. Kun tarkemmin katselin ss.Auran kuvaa, siinä tolppa näkyy, vaan ei oikein selviä sen puoleisuutta. Kuitenkin, koska piirustusta ei ole käytettävissä, tuntuu siltä, että on jonkunkaltainen pieni jumbopuomi alapäässä, yläosan plokeista ja vaijereista päätellen. Kertokaa, jos paremmin tiedätte.
- Kertokaaa
Onko täällä kukaan seilannut Vikctooria- laivassa , tuli oltua - 1953
- helenaxia
Y.Luukko Tarvasjoki kirjoitti:
Taisin sittenkin hosua tuo samsampostitolpan sijainnista. Kun tarkemmin katselin ss.Auran kuvaa, siinä tolppa näkyy, vaan ei oikein selviä sen puoleisuutta. Kuitenkin, koska piirustusta ei ole käytettävissä, tuntuu siltä, että on jonkunkaltainen pieni jumbopuomi alapäässä, yläosan plokeista ja vaijereista päätellen. Kertokaa, jos paremmin tiedätte.
onko tästä apua?
http://www.histarmar.com.ar/Vapores/BuquesMaritimeComm/08-N3-1-SA1.htm
http://www.histarmar.com.ar/BuquesMercantes/ElencoMAGaldeano/Perfiles/Caleta Cordova-dib.jpg - Y. Luukko Tarvasjoki
helenaxia kirjoitti:
onko tästä apua?
http://www.histarmar.com.ar/Vapores/BuquesMaritimeComm/08-N3-1-SA1.htm
http://www.histarmar.com.ar/BuquesMercantes/ElencoMAGaldeano/Perfiles/Caleta Cordova-dib.jpgNimimerkille helenaxia kovasti kiitoksia. Homma selvisi. Siinä midsepin ahterikantissa keskellä yksi tolppa, ja sen juuressa molemmat kolmosen puomit. Ei mitään jumboa. Kiitosta vaan. Nuo valokuvat joskus hämäävät, varsinkin tämmöistä vanhusta. Kiitos.
- Y.Luukko Tarvasjoki
Kertokaaa kirjoitti:
Onko täällä kukaan seilannut Vikctooria- laivassa , tuli oltua - 1953
nimimerkille "kertokaa": mikä oli "lootan" nimi ja mikä lippu perässä ? Entä varustamo ?
- Tarkka pm On
Y.Luukko Tarvasjoki kirjoitti:
nimimerkille "kertokaa": mikä oli "lootan" nimi ja mikä lippu perässä ? Entä varustamo ?
Belkian lippu , yhtiötä en muista . Matka Jokohamasta - Jaavalle Jakardaan . ( Työfyyri , ei päällepestausta )
- Tarina ja matka jatk
Y.Luukko Tarvasjoki kirjoitti:
nimimerkille "kertokaa": mikä oli "lootan" nimi ja mikä lippu perässä ? Entä varustamo ?
20.10.53 hain Tokiosta Suomen konsulaatista passini kuntoon jotta pääsisin maasta pois , olihan passini vanha ( Olisi pitänyt olla armeejassa ) . Olihan tuo yllätys , menin laivaan ja " meripolisi tarkasti paperini . STOP.
Kiireesti Tokioon ja passi kuntoon.
Kun tulin Jokohaminaan myöhään illalla n 2330 US ARM pikaveneellä otettiin tuo Belgian Viktoori kii .
Oli pimee . 29.10.53 . Lopetin Jaavan Jakardassa ( olisin voinut jatkaa (vaan passini oli vaan 6 kk voimassa olisi ollut haitaksi . - LaivijenLaivaOli
Y.Luukko Tarvasjoki kirjoitti:
nimimerkille "kertokaa": mikä oli "lootan" nimi ja mikä lippu perässä ? Entä varustamo ?
" lootahan " se ei ollut.
Jos tuollainen laiva olisi seilannut 10 v , olisi siinä kirjoitettu " kauppalavaston historiaa "
Ainakin olin itse ihaillut juuri tuota laivatyyppiä , kun viellä ne seilas puomit ylhäällä .
Barasialla oli noita laivoja .
Konehuone " Sterili " puhdas ja äänetön , kone ja kattilat samassa tilassa . Dott. polttimot kattilassa 6 poltinta.Vesiputki kattilat 2 kpl vastakkain 1 lämmittäjä vahdissa . - uteliaitaoomme
Tarkka pm On kirjoitti:
Belkian lippu , yhtiötä en muista . Matka Jokohamasta - Jaavalle Jakardaan . ( Työfyyri , ei päällepestausta )
belkianlippu kerro meille millä menit jokohamaan
http://www.arendnet.com/cmbpagina2.htm - KylläIhminenVoiVaiku
uteliaitaoomme kirjoitti:
belkianlippu kerro meille millä menit jokohamaan
http://www.arendnet.com/cmbpagina2.htmLämminmies on tiettävästi sodanjälkeen ensimmäinen Suomen merimies joka oli maissa ( Koska tuo laiva oli sodanjälkeen ensimmäinen Japanissa . Lehdistö kuvasi ja kirjoitti Osakassa 02.09.1953 klo 1600 kun saavuimme Bprasian Santoksesta . ( Lämminmies on siitä kirjoittanut ,mikä laiva )
Tuossa laivassa oli Kiinalainen Poosu joka hoiti kaikki laivatyöt ( myös oma kokki ) hän pestasi miehet .
Monasti vietin iltaa Kiinalaisten kanssa ( olivat ihmeissään kun osasin aukaita " vangin lukon ")
Heillä elävä Proviantti ( kilpikonnia ).
Päiväkirjani kertoo , en tykännyt tuosta laivasta ( oliko liian " sterili " ) sekin oli syynä etten jäänyt.
Tuossa elämäni ensimmäinen " tienristeys. ( Noista vois kirjoittaa ) - Laivani oliBoreViii
KylläIhminenVoiVaiku kirjoitti:
Lämminmies on tiettävästi sodanjälkeen ensimmäinen Suomen merimies joka oli maissa ( Koska tuo laiva oli sodanjälkeen ensimmäinen Japanissa . Lehdistö kuvasi ja kirjoitti Osakassa 02.09.1953 klo 1600 kun saavuimme Bprasian Santoksesta . ( Lämminmies on siitä kirjoittanut ,mikä laiva )
Tuossa laivassa oli Kiinalainen Poosu joka hoiti kaikki laivatyöt ( myös oma kokki ) hän pestasi miehet .
Monasti vietin iltaa Kiinalaisten kanssa ( olivat ihmeissään kun osasin aukaita " vangin lukon ")
Heillä elävä Proviantti ( kilpikonnia ).
Päiväkirjani kertoo , en tykännyt tuosta laivasta ( oliko liian " sterili " ) sekin oli syynä etten jäänyt.
Tuossa elämäni ensimmäinen " tienristeys. ( Noista vois kirjoittaa )Päälystö ja konemiehistö oliva Euroopasta , minullakin vakoset haalarit . Söin päälystömessissä .
Kiinalaisella Poosulla 60 miestä ,
Laiva kaunis katsoa , mutta huono seilata . - helenaxia
Y. Luukko Tarvasjoki kirjoitti:
Nimimerkille helenaxia kovasti kiitoksia. Homma selvisi. Siinä midsepin ahterikantissa keskellä yksi tolppa, ja sen juuressa molemmat kolmosen puomit. Ei mitään jumboa. Kiitosta vaan. Nuo valokuvat joskus hämäävät, varsinkin tämmöistä vanhusta. Kiitos.
"JUMBOJA" LISÄÄ
http://www.sjohistorie.no/skip/b/borgfred__aar_1951?distrikt=None - Y.Luukko Tarvasjoki
helenaxia kirjoitti:
"JUMBOJA" LISÄÄ
http://www.sjohistorie.no/skip/b/borgfred__aar_1951?distrikt=NoneKiitos kuvasta, en ole ennen nähnyt. Olipa vaan muuten uudensorttinen, oli vaan se yksinäinen keskellä sijainnut tolppa saanut topin. Ainakaan ennen lähettämissäsi periaatepiirustuksissa en mokomaa havainnut. Kuitenkin siinä em. Bellunakuva on sen tuntuinen kuin olisi vielä pressupussikin topissa. Eipä tuo jumbojuttu mielestäni mikään mahdoton ole, olihan kyseessä lootat, joihin voitiin lastata melkein mitä vaan, raskastakin romua, mitä lienee sitten missäkin tarvittu. Ja kun määrätty homma hoidettu, niin riisuttu sitten pois tieltä.Tavallisia luukkupuomeja nuo muut tikut näyttävät yleensä olevan. Ei muuten ole välitäkkejäkään missään piirustuksessa näkyvissä. On siinä tavarat olleet alhaalla muusina, jos jotain sotatarviketta muuta kuin kolia on kuljetettu.
- Engineer of liberty
Suomi oli sodan hävinnyt maa ja rauhan -sopimuksen solmimisen jälkeen luovutimme Neuvostoliitolle valtaosan sodanaikaisesta tonnistostamme! Liberty aluksia meille onnistuttin hankkimaan vasta viisikymmenluvun alussa kaksi kappaletta nimettynä, Frosvik ja Tranvik ja näiden myynnin jalkeen Frosvik jatkoi Suomen lipun alla nimillä, Arneta ja Susan Paulin. Kolmas liberty hankittin maahamme 60 luvun alussa nimellä Margaretha Paulin ,Eli kauppa tonnistoomme on kuulunut ainoastaan kolme libertyluokan alusta. Sarja -laivoja Suomessa oli lisäksi Kanadassa ja Englannissa rakennettuja Forth luokan stemereita kuusi yksikköä.
- norwegianjeep
Henry Nielsenin varustamon historiaan on Äänimeri kerännyt yksityiskohtaista tietoa noista kolmesta amerikkan aluksesta.
http://www.aanimeri.fi/henrynielsenhistoria
Mistä se tulee tämä jeep-laiva nimitys? Koko ja näkö oli omanlaisensa, mutta mikä muistuttaa jeeppiä? Jossain käytetään tyypistä nimitystä Norwegian. - Y.Luukko Tarvasjoki
norwegianjeep kirjoitti:
Henry Nielsenin varustamon historiaan on Äänimeri kerännyt yksityiskohtaista tietoa noista kolmesta amerikkan aluksesta.
http://www.aanimeri.fi/henrynielsenhistoria
Mistä se tulee tämä jeep-laiva nimitys? Koko ja näkö oli omanlaisensa, mutta mikä muistuttaa jeeppiä? Jossain käytetään tyypistä nimitystä Norwegian.En ole varma, vaan oletukseni on , että tuo jeep tulee sanana lyhennyskirjaimista GP = general purpose, siis yleiskäyttö. Sama homma oli autoissa.
- Y.Luukko Tarvasjoki
norwegianjeep kirjoitti:
Henry Nielsenin varustamon historiaan on Äänimeri kerännyt yksityiskohtaista tietoa noista kolmesta amerikkan aluksesta.
http://www.aanimeri.fi/henrynielsenhistoria
Mistä se tulee tämä jeep-laiva nimitys? Koko ja näkö oli omanlaisensa, mutta mikä muistuttaa jeeppiä? Jossain käytetään tyypistä nimitystä Norwegian.nimimerkille norwegianjeep. Meneppä kurkistelemaan syvemmälle tuohon mainitsemaasi historiasivustoon,
mene kohtaan Tranvik, ja edelleeen artikkeliin sodan jälkeen, siellä ainakin käytetään tyypistä JEEP-nimitystä. Enempää en osaa alkuperästä sanoa. - Y.Luukko Tarvasjoki
Y.Luukko Tarvasjoki kirjoitti:
nimimerkille norwegianjeep. Meneppä kurkistelemaan syvemmälle tuohon mainitsemaasi historiasivustoon,
mene kohtaan Tranvik, ja edelleeen artikkeliin sodan jälkeen, siellä ainakin käytetään tyypistä JEEP-nimitystä. Enempää en osaa alkuperästä sanoa.Nimimerkille norwegianjeep. Olet oikeassa, on tuo nimitys Norwegiankin ollut käytössä, mikäli uskomme listaa netissä, nimeltä WORLD WAR II- STANDARD MERCHANT SHIPS.Ainakin sen listan mukaan tuota A-1 tyyppiä rakennettu 36 kappaletta ja A-2 tyyppiä 59.Nuo kaksi tyyppiä selostettu "Norwegian type short sea traders. Samainen tietolähde kertoo, jotta tuo A-2 tyyppi sopi "rantautumiseen" purkausta varten, mene ja tiedä mitä tuo todellisuudessa ja käytännössä merkitsee. Selvisi tuokin kun menin Nielsenin historialistaa eteenpäin DRAKVIKIN kohdalta,,,oli paljon kuvia.Kyllä tämä tästä. Ainakin yhdessä kuvassa tuntui kuitenkin siltä, että siinä kolmosen luukun föörkantissa olisi sittenkin ollut jumbopuomi.
- Y.Luukko Tarvasjoki
Y.Luukko Tarvasjoki kirjoitti:
Nimimerkille norwegianjeep. Olet oikeassa, on tuo nimitys Norwegiankin ollut käytössä, mikäli uskomme listaa netissä, nimeltä WORLD WAR II- STANDARD MERCHANT SHIPS.Ainakin sen listan mukaan tuota A-1 tyyppiä rakennettu 36 kappaletta ja A-2 tyyppiä 59.Nuo kaksi tyyppiä selostettu "Norwegian type short sea traders. Samainen tietolähde kertoo, jotta tuo A-2 tyyppi sopi "rantautumiseen" purkausta varten, mene ja tiedä mitä tuo todellisuudessa ja käytännössä merkitsee. Selvisi tuokin kun menin Nielsenin historialistaa eteenpäin DRAKVIKIN kohdalta,,,oli paljon kuvia.Kyllä tämä tästä. Ainakin yhdessä kuvassa tuntui kuitenkin siltä, että siinä kolmosen luukun föörkantissa olisi sittenkin ollut jumbopuomi.
Tuo kuva johon edellä viittasin, se löytyy siitä Nielsenin listasta,-Drakvik-N3-S-A2 laivojen kuvia, sieltä loota nimeltä Ephraim Harding / Belluno
- ms parma
Tästä selviää Suomen Libertyt
- ms parma
Tästä selviää Suomen Libertyt
- ms parma
Tästä selviää Suomen Libertyt
- Anonyymi
Eipäs kun tästä......
- raamintakana
Merenkulun opiskelijalle neuvoksi, että Internetissä on monia hyviä hakukeinoja ja yksi Liberty haku näyttää tämän melko tuoreen viestiketjun ihan tässä raamin takaa. Y.Luukko Tarvasjoelta viestiketjussa kirjoittaa vankkaa tietämykseen perustuvaa asiaa kolmesta suomalaisesta libertystä, muista asiantuntijoista suurin osa vaan arvailee syvällä rinta äänellä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62473- 1161658
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361396Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1621236- 1431199
- 521135
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1061082- 571071
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1161026Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46949