Esim. 1:20000 tai 1:50 jne. Kuinka se tehdään? Joku kiltti.. Kertokaahan!!
Apua!! Miten lasketaan mittakaava..?!
11
41141
Vastaukset
- ......................
Eli tuo tarkoittaa että yksi sentti kartalla (se ykkönen siinä alussa) vastaa tiettyä senttimäärää luonnossa (eli se jälkimmäinen osa, usieta nollia yleensä).
1:50 000 --> yksi sentti kartalla on 50 000 senttiä luonnossa --> kannattaa muuttaa sentit metreiksi eli 50 000 cm = 500 metriä --> yksi sentti kartalla on siis 500 metriä luonnossa.
Verrannolla saat helposti laskettua, jos kysytään esim. monta metriä luonnossa on 1,8 cm kartalla eli
1cm (kartalla) on 500 m (luonnossa)
1,8 cm (kartalla) on x m (luonnossa)
*kerrotaan ristiin eli
1cm*x=1,8cm*500m
sentit pyöristyy pois ja saat tulokseksi x= jotain metriä - candyspray__
Rakennuksen pituus on luonnossa 28 m ja vastaava pituus pohja-piirroksessa on 50 cm.
Olohuoneen pinta-ala pohjapiirroksessa on 87cm^2 ja keittiön leveys 17 cm. Laske
a) pohjapiirroksen mittakaava
b)keittiön todellinen leveys
c)olohuoneen todellinen pinta-ala- 845638646
a) 50 * 28 = 1400 joten mittakaava on 1:1400
b) keittiön todellinen leveys on 28/50*17 = 9,5 metriä
c) olohuoneen todellinen pinta-ala = 28/(50^3)*87 = 49 m^2 - candyspray__
845638646 kirjoitti:
a) 50 * 28 = 1400 joten mittakaava on 1:1400
b) keittiön todellinen leveys on 28/50*17 = 9,5 metriä
c) olohuoneen todellinen pinta-ala = 28/(50^3)*87 = 49 m^2Kiitos paljon vastauksesta ja avusta tehtävässä =) Ainakin auttoi tosi paljon... itsellä tuo matikkapää
ei ole kovinkaan hyvä =) kiitos tuhannesti =) - candyspray__
candyspray__ kirjoitti:
Kiitos paljon vastauksesta ja avusta tehtävässä =) Ainakin auttoi tosi paljon... itsellä tuo matikkapää
ei ole kovinkaan hyvä =) kiitos tuhannesti =)Kuinka syvä on syvimmältä kohdaltaan oja, jonka pohja on V: n muotoinen, leveys on 7,8 m ja
syvyys metrin päässä ojan reunasta on 1,3 m ? Piirrä tilanteesta kuva.
- kyllästynykokeisiin!
hääääääääääääääääääääääääääääääääähhhh?!? huome noist ja mooonist muist kamalist jutuist koe, muistin nytte. kello o siis nytte illal puol 9, ei paljoo, mutta matikan kirja on koulussa ja koneelta ei löydy sopivii harjoituksii. Et emmää niiku yhtää ymmär miye nää he***tin laskut laseketaaaaaaaaannn! noo huome välkällä täytyy vaan kertailla josko jollain kamulla ois kiriat mukana........................................................................................................................................noo, toivota va et mennee hyvin, ku mul niiko ei....MITÄ MÄ TÄS SELITÄ!?! JOO moi oon outoO.o
Sori< :( Mä selitä jotta. moorooo herppaa va topi koeeeegnuiervua - minä
montako cm on 1:5 mittakaavassa
- einstein5
kerro 5! 5cm*5 = 25cm
- Bläblä
Apuuuuaaa!!!
miten lasketaan!?
kartan mittakaava on 1:20 000
a) pellon pinta-ala kartalla on 0.7cm², mikä on pellon todellinen ala?!
b) Lammen pinta-ala on luonnossa 0.4km². kuinka suuri se on kartalla?! - Enosaamatikkaaa!!!
Talon asuinpinta -ala on 95m².
Pohjapiirroksessa talon leveys on 24cm ja pinta-ala 3.8dm².
mikä on talon todellinen leveys? - Marrkkkrkr
Opettele
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 315703
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus134182- 1962379
Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1661770Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan791696Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike351477Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais141375En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.741355viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.2241204- 941195