jos leikkaukset eivät maksaisi

kunhan mietin

yhtään enempää kuin alatiesynnytyskään, niin olisiko paljon suurempi määrä leikkauksia ja saisivatko äidit vihdoinkin päättää omasta kropastaan ja synnytystavastaan?

Ja jos miehet synnyttäisivät, niin taatusti ei syntyisi yhtään lasta alakautta.

19

1381

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • synnyttäis

niin miksei sillon syntyis yhtään lasta alakautta?!
      oisko siis helpompaa sektio, jossa maataan kun lääkäri tekee työt?en ymmärrä kuka voi haluta mielummin leikkauksen kun alakautta synnyttämisen. kun sektio tehdään, kyse ei ole pelkästään äidistä...

• eräs äiti

Sekton kuitenkin iso leikkaus , jossa riskit äidille ovat melkoiset. Takana kaksi sektiota. Ympäristön alatie äidit jaksaneet huomattavasti nopeammin hoitaa lastaan. Toki leikkaustiimi osaa asiansa ja suunitelussa kapasiteetti on tarjolla , mutta kyllä esim. välilihan leikkaaminen on pikku juttu verrattuna vatsaan tehtävään seitsämään leikkauskerrokseen. Tällä ei ole tarkoitus kiusata tai ärsyttää ketään. Tuossa alempana jo pohdin lapselle kertomista. Sektioäideille haluankin sanoa , että jos se lääketieteellisistä syistä on paras ratkaisu. Hankkikaa kunnollista apua kotiin kun pääsette kotsaan. Taloudellisesti tietenkin leikkaustiimin palkat nukutuslääkäri , leikkaavalääkäri gyne tai kirurgi , sairaanhoitajat , kätilöt mahdollinen lastenlääkäri , tehon tai valvomon paikka maksavat ,eri tavalla kuin yksi kätilö. Mutta tämä ei ole pointtini vaan pääsääntönä alatie on normaali. Sitten on meikäläisen kaltaisia , joilla syinä perätila , ahtaus , kohdun rakennepoikkeavuudet , huikea verenpaine , paha maksantoimintahäiriö , raskausmyrkytys , istukan irtoaminen. Yksi tai useita syitä yhdessä , jolloin edellytykset sektiolle täyttyvät. Onnellista ja turvallista synnytystä kaikille tacasta riippumatta:)

• kommentti aloittajalla

En käsitä, mikä ongelma on synnyttää alateitse. Ei voi olla niiiiin kipuherkkä, etteikö nykyajan kipulääkkeiden ja puudutteiden avulla pystyisi sietämään synnytyskipua. Kyllä olisi pullamössöistööpullamössöin sukupolvi tämä äitien sukupolvi (siihen kuulun siis minäkin) jollei kaikkien apujen kanssa pysty synnyttämään luonnollisesti. Ainakin oletan, että kipu on aloittajan motiivi puhua leikkauksen puolesta... Eri asia tietysti on, jos on aihetta epäillä, että synnytys pitkittyy tai vauvalla on joku ongelma.

Kyllä esikoiseni synnytys oli elämäni upein kokemus ja toista odotan innolla viimemetreillä. En missään nimessä haluaisi sektiota, paitsi tietysti sitten, jos vauva tai minä olisimme vaarassa.

Vähän samaan tapaan voisi ajatella, että miksi pitää painoa kurissa, syödä terveellisesti tai laihduttaa saati rehkiä jumpissa tai salilla, kun vatsalaukun leikkauskin olisi mahdollinen. Kaikki vaan itselle helpoimman kautta, ei riskeistä väliä.

• ei ihan niinkään

Ap ei pelkää vain kipua, vaan myös lapsen vammautumista tai kuolemaa alatiesynnytyksen yhteydessä. Sekä henkilökunnan armoilla olemista puudutteiden ym. suhteen. Milloin on liian aikaista ja sitten taas liian myöhäistä antaa mitään, tai puudutteet ei vaikutakaan jne.

Äidilläni on yksi lapsi kuollut alatiesynnytyksessä (lapsi oli väärässä tarjonnassa ja tätä ei "huomattu" ennen kuin oli liian myöhäistä. Lääkäri tuli saliin ylipitkittyneen synnytyksen loppuvaiheessa ja valitti kätilöille, että eikö väärää tarjontaa ole huomattu. No silloin oli jo leikkaus liian myöhäinen.

Lisäksi olen työskennellyt monien synnytyksessä hapenpuutten yms. vuoksi vammautuneiden parissa. Minä en taatusti koskaan suostu synnyttämään alakautta, juuri niiden riskien takia ! Kyllä aina leikkausten riskeistä jauhetaan, mutta alatiesynnytyksen riskeistä ei puhuta mitään, se kun on ah niin luonnollista !

• birgit65
        ei ihan niinkään kirjoitti:

Ap ei pelkää vain kipua, vaan myös lapsen vammautumista tai kuolemaa alatiesynnytyksen yhteydessä. Sekä henkilökunnan armoilla olemista puudutteiden ym. suhteen. Milloin on liian aikaista ja sitten taas liian myöhäistä antaa mitään, tai puudutteet ei vaikutakaan jne.

Äidilläni on yksi lapsi kuollut alatiesynnytyksessä (lapsi oli väärässä tarjonnassa ja tätä ei "huomattu" ennen kuin oli liian myöhäistä. Lääkäri tuli saliin ylipitkittyneen synnytyksen loppuvaiheessa ja valitti kätilöille, että eikö väärää tarjontaa ole huomattu. No silloin oli jo leikkaus liian myöhäinen.

Lisäksi olen työskennellyt monien synnytyksessä hapenpuutten yms. vuoksi vammautuneiden parissa. Minä en taatusti koskaan suostu synnyttämään alakautta, juuri niiden riskien takia ! Kyllä aina leikkausten riskeistä jauhetaan, mutta alatiesynnytyksen riskeistä ei puhuta mitään, se kun on ah niin luonnollista !

montako synnytyksessä vammautunutta lasta syntyy
        vuodessa Suomessa? Vai onko tämäkin aihe josta
        ei saa puhua?

• sektiomamma
        ei ihan niinkään kirjoitti:

itsekin pelkään kuollakseni, että vauva vahingoittuisi tai jopa kuolisi synnytyksessä. En siis pelkää kipua oikeastaan, ja lisäksi minua kauhistuttaa mahdollisuus isoihin repeämiin ja niiden aiheuttamiin vuosia kestäviin pidätyskomplikaatioihin. Itse sain lapseni sektiolla perätilan vuoksi, eikä harmita leikkaus ollenkaan. Lapselle se on kuitenkin todella turvallinen tapa syntyä.

Tuossa joku aiemmin sanoi, että sektiossa leikataan 7 kerrosta, mutta kyllä osa nykyään "väistellään" sormin siirrellen ja minulla lopulta tikattiin vain 4 kerrosta. Lisäksi leikattava alue on ns. pehmytkudosta, jolloin toipuminen on nopeaa ja kivuttomampaa kuin muista vastaavista leikkauksista.

Sektiossa on siis riskinsä, mutta suunnitellusti tehtynä se on huomattavan turvallinen. Tavllisemmin sattuu ja tapahtuu alatiesynnytyksissä, varsinkin pienempiä vaurioita sekä vauvalle että äidille.

• sektioäiti
        sektiomamma kirjoitti:

itsekin pelkään kuollakseni, että vauva vahingoittuisi tai jopa kuolisi synnytyksessä. En siis pelkää kipua oikeastaan, ja lisäksi minua kauhistuttaa mahdollisuus isoihin repeämiin ja niiden aiheuttamiin vuosia kestäviin pidätyskomplikaatioihin. Itse sain lapseni sektiolla perätilan vuoksi, eikä harmita leikkaus ollenkaan. Lapselle se on kuitenkin todella turvallinen tapa syntyä.

Tuossa joku aiemmin sanoi, että sektiossa leikataan 7 kerrosta, mutta kyllä osa nykyään "väistellään" sormin siirrellen ja minulla lopulta tikattiin vain 4 kerrosta. Lisäksi leikattava alue on ns. pehmytkudosta, jolloin toipuminen on nopeaa ja kivuttomampaa kuin muista vastaavista leikkauksista.

Sektiossa on siis riskinsä, mutta suunnitellusti tehtynä se on huomattavan turvallinen. Tavllisemmin sattuu ja tapahtuu alatiesynnytyksissä, varsinkin pienempiä vaurioita sekä vauvalle että äidille.

ekassa sektiossa menetin verta 2,5l ja toisessa verenpaineet romahti. Lopulta tarvittiin sekä aloittanut gyne , että kirurgi kutsuttiin lisäksi kesken leikkaamaan. Äidin riskejä ovat massiivinen verenvuoto , tulehdukset , veritulppa jne. Mielestäni ei kuitenkaan ihan pikku juttuja".
        Nykyihminen on vain niin kontrolloitu , että heittäytyminen pelottaa. Nyt tarkoitan siis tilannetta , jossa lapsi on normaalitarjonnassa ja äidillä ei ole yllämainittuja painavia perusteluja.

• ed...
        sektioäiti kirjoitti:

ekassa sektiossa menetin verta 2,5l ja toisessa verenpaineet romahti. Lopulta tarvittiin sekä aloittanut gyne , että kirurgi kutsuttiin lisäksi kesken leikkaamaan. Äidin riskejä ovat massiivinen verenvuoto , tulehdukset , veritulppa jne. Mielestäni ei kuitenkaan ihan pikku juttuja".
        Nykyihminen on vain niin kontrolloitu , että heittäytyminen pelottaa. Nyt tarkoitan siis tilannetta , jossa lapsi on normaalitarjonnassa ja äidillä ei ole yllämainittuja painavia perusteluja.

kokemustasi mitenkään vähättelemättä, sektiossa on tosiaan omat riskinsä, eivätkä ne aina ihan pieniä ole. Tosin alatiesynnytyksissä on paljon sellaista, joka voi mennä pieleen, mikä taas ei sektiossa menisi. Ja kohtutulehdus on yhtä yleinen myös alakautta synnyttäneillä. Sektiohaava voi tulehtua, mutta niin voi epparihaavakin. Vauva on lisäksi suuremmassa vaarassa vahingoittua alakautta syntyessään, vaikkakin siitä on lapselle myös hyötyä.

Mielipiteeseeni vaikuttaa se, että oma sektioni meni erinomaisesti ja toivuin todella hyvin. Verta meni "huimat" 50 ml, ei sen enempää. Ja poika syntyi täysin terveenä. Aluksi olin hieman pettynyt, että perätilan takia jäi se "oikea" synnytys väliin, mutta nyt jo olen sitä mieltä, että sektiolla saa seuraavatkin lapset syntyä. Tähän vaikuttaa suuresti myös se, että hieman minun jälkeeni sisareni synnytti alakautta vauvan, jolla diagnosoitiin vakava aivovaurio johtuen synnytyksenaikaisesta hapenpuutteesta. Lapsi syntyi lopulta imukuppien avulla "normaalisti", jäätyään ensin puristuksiin nyt jo ahtaaksi todettuun synnytyskanavaan. Aivovamman lisäksi lapselle tuli erbin pareesi ja solisluun murtuma. Äidin häntäluu murtui repeämien lisäksi.

Kun tällaista on joutuu läheltä todistamaan, on minulle selvää, että en jatkossakaan lähde vauvan terveyttä riskeeraamaan tipan vertaa, vaikka kaikki saattaisikin mennä hyvin. Sitä kun ei etukäteen tiedä. Itse olen valmis ottamaan riskin sektiossa, koska todennäköisemmin niin saa täysin terveen lapsen, eikä lapsen tai vanhempien tarvitse loppuelämäänsä tuntea aivovamman tai muiden vaurioiden aiheuttamaa tuskaa.

Ns. heittäytymistä en pelkää, tai kipuakaan, kuten jo kirjoitin, vaan sitä pelkään, että käy ohraisesti jommallekummalle. Tilastojen mukaan näin käy kuitenkin suhteellisen usein, ja minä en halua olla se, jolle nalli napsahtaa. Tätä mieltä minä olen.

• syntyisi

yhtään lasta alakautta, jos miehet synnyttäisivät.
      Miehiltä kun puuttuu luonnon luoma aukko, josta lapsi tulee ulos. Teräasetta tarvittaisiin, jotta lapsi saataisiin ulos.

• alakautta

Esikoiseni ja sain monen asteen repeämiä, en ollut kunnossa edes kuukauden päästä, aina vain sattui istuminen ja kävely.

Toisen synnytin myös alakautta.
      Ei edes tehnyt kipeää, olin jaloillani heti.

Kolmannen synnytin suunnitellulla sektiolla ison kokonsa vuoksi (oli muuten lopulta sit pienempi kuin esikoiseni)
      Mutta olin kunnossa nopeammin.

Särky ja kipu sektiossa on eri kuin särky ja kipu alateitse syntyvissä.

Sektion jälkeen oli helppo tukea mahaa käsin esim bussissa pompuissa, kuin esin alatiesynnytyksessä.

• naiset saavat

päättää omasta kropastaan. Harva "pakotetaan" raskaaksi.

Raha ei todellakaan ole se tärkein kysymys vaan terveys ja riskien minimointi. Ja mistä saat henkilökunnan, salit ja välineet tekemään sectiot kaikille. Suomessa ei piisaa kapasiteetti siihen.

Ja suomessa saat section yksityisesti, mutta eihän se kelpaa, kun siitä joutuu maksamaan.
      (Lasaretissa ja hinta noin reilu 8000 euroa)

• omituinen kommentti

Aika hölmöä puhetta! Kuulostaa siltä, että elät vähän tietämättömänä onnellisena teknisessä maailmassasi etkä tajua, kuinka rajallinen lääketiede ainakin vielä toistaiseksi on.

Itse en missään tapauksessa synnyttäisi sektiolla, jos voisin valita. Minulla on kokemusta sekä vatsan alueen leikkauksista että synnyttämisestä, ja ehdottomasti helpompi on synnytyksen jälkeen olla vauvan kanssa.

Synnytykseen kuuluvat hormonit aikaansaavat palautumisprosessin huomattavasti nopeammin kuin leikkaus, kohtu supistuu ilman lääkkeitä ja on terveemmässä kunnossa, maito nousee, turvotus lähtee nopeammin ja niin poispäin. Raskaus on jo vaivoineen sen verran ikävä, että en missään tapauksessa ottaisi siihen leikkaushaavan haittoja. Sekä tulehdukset että esim. vaaralliset emboliat ovat paljon todennäköisempiä seurauksia sektion jäljiltä.

Kun vielä ottaa huomioon sen, mitä alatiesynnytys tekee vauvalle (antaa bakteerikannan, valmistaa keuhkot ja riittävät alkushokin kohdun ulkopuolella tarvittavien elintoimintojen käynnistämiseksi), en pysty käsittämään näitä leikkaamalla helpommalla - kommentteja.

Synnytys on hyvin luonnollinen asia. 90% kehoista hoitaisi sen aivan itsekseen, jos eivät naiset hössäisi niin paljoa asiasta. Repeämät ja muut kauhutarinat ovat pitkälle lääketieteellistyneen kulttuurin seurausta, epiduraali laskee verenpainetta ja lihasvastetta alueella, jolloin kroppa ei toimi normaalisti, makuuasento aiheuttaa sen, että vauva tulee väärällä painolla herkkien kudosten päälle. Ne ovat hintoja siitä, että halutaan kelliä sängyssä ja lukea lehtiä - kaikkea ei vain voi saada.

• mieltä kanssasi!

Mutta mielenkiintoista kyllä nämä "huvisection" kannattajat eivät ymmärrä tai halua ymmärtää syitä siihen, miksi vauvan kuuluu kulkea ahtaan kanavan läpi. Harvoin kukaan mainitsee tuota bakteerikantaa ja sitä miksi keuhkot tarvivat ahtaan puristuksen... Mitkään imut eivät poista nestettä keuhkoista niin hyvin kuin synnytyskanava. Paine on ainut laatuinen. ...Mutta harva varmaan tajuaakaan sikiön keuhkojen sisältävän nestettä, joka vasta synnytyksessä poistuu. Osa luulee vauvan hengittävän jo kohdussa....

Todelliset lääketieteelliset sectiot ovat ihan eri asia. Siinä riskit ovat jo hyväksyttävissä koska muuten tulos olisi todennäköisesti huonompi.

• mie vaan...

sektio on aina riski vaikka kaikki menisi hyvin. Se on huomattavasti suurempi riski kuin alatiesynnytys ja sitä ei kukaan ole vielä kiistänyt ja aika turha olisikaan yrittää jo pelkän nukutuksen riskien takia.

Toisaalta käyhän miehet vielä inttiäkin joten miksi ne olisi synnytykselle ryhtyneet mitään tekemään sen enempää? Kummankin keskeytysprosenttikin on kai samaa luokkaa?

Musta olisi järkyttävää jos oikeasti raha ratkaisisi asioita terveydenhuollossa eikä potilaan etu.

Ja jos ammattitaidoton kätilö on susta syy sktioon niin entäs jos siellä leikkurissa joku sössii yhtä lailla? Synnytyksessä vammautuu todella vähän lapsia nykyisin ja silloin on kyse arvaamattomista tilanteista joihin kukaan ei ole voinut varautua. Se ei ole silti mikään syy leikata kaikki aauki jotka niin tahtoo..

• ,,,,,,,,,,,

sektiot tehdään pääasiassa puudutuksissa nykyään, siksi riskejä ei ainakaan nukutuksen suhteen ole, paitsi hätäsektioissa.

Paljon "arvaamatonta, johon ei voi varautua" sattuu alatiesynnytyksissä, ja näiltäkin voisi välttyä sektion avulla, esim hapenpuutteesta johtuvat aivovauriot.

Paras tai luonnollisin tapa yleensä on alatiesynnytys, mutta sektio on ihan yhtä hyvä varokeino...

• äitiliini xxxx

syntyisi alakautta? Tuo on aivan älytön kommentti. Pullamössösukupolven nainen taidat olla. Kautta aikojen on synnytetty alakautta ja kivut kesetty. Nyt on ERITTÄIN HYVIÄ keinoja synnytyskipuun että ei ainakaan kivusta tarvitse suunnattomasti kärsiä. On se vaan todella upea saavutus kun lapsi syntyy normaalisti. Kauhutarinoista en olisi huolissni. Se on taas se hiljainen enemmistö joka jää kuulematta kun äänekkäät hössöttäjät ja pelottelijat kirjoitelevat tänne. Suurin osa synnytyksistä sujuu ilman sen suurempia komplikaatioita. Niin minunkin kolme synnytystä.

• sektioäiti

se elämä joka hauraana alkaa kun pääsette kotsaan. Seuraavat 5 , 10 , 15 , 20 vuotta. Terveitä lapsia toivoen , mie.

• Mariel44

Duodecim
      2003;119(7):593-8

Synnytyspelon tai synnyttäjän toiveen vuoksi tehtävät keisarileikkaukset ovat yleistymässä. Vaikeita komplikaatioita esiintyy vain prosentissa kaikista synnytyksistä, mutta keisarileikkauksiin liittyy niitä ja äitikuolleisuutta vähintään neljä kertaa enemmän kuin alatiesynnytykseen. Merkittävän verenhukan riski on kolminkertainen verrattuna alatiesynnytykseen, ja verenhukasta johtuvan kohdunpoiston vaara on keisarileikkauksen yhteydessä kuusinkertainen. Riski kuolla keuhkoveritulppaan on 26-kertainen ja kohtutulehduksen vaara 15-kertainen antibioottiprofylaksiasta huolimatta. Riskit lisääntyvät seuraavissa raskauksissa varsinkin istukkaongelmien vuoksi. Elektiivisellä keisarileikkauksella syntyneen lapsen sopeutuminen kohdunulkoiseen elämään käynnistyy hitaammin. Synnytystavalla voi olla merkitystä myös myöhemmän terveyden kannalta. Vaikka keisarileikkaus on nyky-Suomessa turvallinen, sille on riskien vuoksi oltava selkeä aihe. Antibiootti- ja trombiprofylaksia ovat tietyille potilasryhmille tarpeellisia.

Äidin riski
      Kuoleman vaara. Raskaana olevan, synnyttävän tai enintään kuusi viikkoa aiemmin synnyttäneen naisen kuolema on kehittyneissä maissa hyvin harvinainen. Kuoleman riski on tuoreen, yli kaksi miljoonaa synnytystä käsittäneen brittiaineiston mukaan noin kolminkertainen ennalta suunnitellussa ja lähes yhdeksänkertainen päivystyskeisarileikkauksessa alatiesynnytykseen verrattuna (Hall ja Bewley 1999). Äitikuoleman vaara oli kyseisessä aineistossa noin 1/17 000 synnytystä. Alatiesynnytyksissä riski oli 1/49 000, ennalta suunnitelluissa keisarileikkauksissa 1/17 000 ja päivystyskeisarileikkauksissa 1/5 500. Suomessa äitikuolleisuus on 6/100 000 eli 1/17 000 synnytystä ja yleisimmät kuolinsyyt hallitsematon verenvuoto ja tromboemboliset komplikaatiot (Erkkola 1997).

Välittömät leikkaukseen liittyvät riskit. Ongelmattoman raskauden päättyessä spontaaniin alatiesynnytykseen verensiirtoa tarvitaan vain 0,4-0,6 %:ssa. Keisarileikkauksen jälkeen verensiirron tarvitsee noin 6 % potilaista (Ekeroma ym. 1997). Merkittävän (yli 1 500 ml tai vähintään neljä punasoluyksikköä vaativan tai hemoglobiinipitoisuutta yli 40 g/l pienentävän) verenhukan riski on kolminkertainen alateitse synnyttäneisiin verrattuna (Waterstone ym. 2001).

Synnytyksiä hoidettaessa joudutaan joskus tilanteeseen, jossa verenvuotoa ei saada tyrehdytettyä muuten kuin poistamalla kohtu. Riski on kuusinkertainen, jos synnytys on tapahtunut keisarileikkauksella (Rageth ym. 1999). HYKS:n naistenklinikassa 80 % synnytyksen yhteydessä tehdyistä kohdunpoistoista on liittynyt keisarileikkaukseen (A. Ropponen, henkilökohtainen tiedonanto).

• ............

laitatko samalla vielä jostain copypastea liittyen alatiesynnytyksiin liittyviin riskeihin ja komplikaatioihin? niitä riskejä kun on runsaasti tarjolla niin vauvalle kuin äidillekin...

nimimerkillä " yksi kuollut ja yksi vammautunut lapsi alatiesynnytyksessä, yksi terve sektiolla"

että näin...

sata kertaa mieluummin otan itselleni kaikki riskit, kuin lapselleni ensimmäistäkään, jossa oikeasti saattaa käydä huonosti. Ja nyt en tarkoita mitään jorinaa siitä, että sektiossa lapsi ei ehdi valmistautua maailmaan saapumiseen tms.... koska tuollaisilla asioilla harvoin on mitään konkreettista merkitystä jatkon kannalta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      97
      4419
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3283
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2370
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1378
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      33
      1058
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      32
      1016
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      11
      1014
    8. 158
      997
    9. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      924
    10. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      862
    Aihe