Heips..

tuleva kouluttaja?

Hei! Eräälle tallille jossa käyn ratsastamassa ostettiin äskettäin erittäin isokokoinen hevonen,jolla on traumoja ja sitä on kohdeltu huonosti. Tallin omistaja päätti sitten yrittää saada hevosta luottamaan ihmisiin jälleen,se ei mahdottomalta kuulosta hänen mielestä. Hevonen on tallilla ainakin 5viikkoa ja jos siinä ajassa on tapahtunut pienikin edistys,se saa jäädä vielä pitemmäksi aikaa mutta jos tilanne näyttää mahdottomalta he myyvät sen pois tai jotain tuonnepäin he selittivät. Minä,kun hevosista pidän ja olen halunnut jo pitkään kouluttaa hevosia(ei vain ole ollut tilaisuutta) kysyin sitten reippaana tyttönä voisinko auttaa hevosen kuntouttamisessa. Ja tallin omistaja sanoi että jos kärsivällisyyttä on ja pokka pitää saan auttaa toki!(:
En kyllä ole aiemmin kouluttanut yhtään hevosia,en edes varsoja joten voisitteko neuvoa vähän mistä on hyvä aloittaa? Tai,siis kun ratsastuksen ope sanoi että kun mä kerran niin paljon kouluttamisesta tiedän niin saan kouluttaa ja ope sitten on vain siinä vieressä turvanani jos hevonen saa sätkyn. Vaikka en kyllä tiedä kouluttamisesta mitään mutta hän sanoi että ei tarvitsekaan tietää muuta kun se,että mitä tehdään ja tietty toteuttaa se!(; Eli tartteisin hieman neuvoa kun siis periaatteessa yksin sitä koulutan että mistä olisi hyvä ihan ensin aloittaa koulutus? Mitä pitää ihan ensiksi tehä?
Ja toivon että saan keskustella täällä jonkun asian tuntevan ihmisen kanssa :D

12

483

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mipsu

...kannattaa yrittää saada kosketusta hevoseen (tosin jos heppa antaa koskea, se luottamusta voi myös vahvistaa)... Eli anna hevosen lähestyä sinua älä mene liian lähelle (älä katso hevosta suoraan silmiin) ja näytä mielenkiintoiselta mutta (HUOM!) älä uhkaavalta (kaiva esim. taskua ja ota hepan herkkua)! Ota selvää mista hevonen tykkää (harjaamisesta? rapsutuksesta? (yleensä hevoset voivat rauhoittua sään suht voimakkaasta rapsutuksesta, koska hepot rapsuttaa toisiaan siitä jos hepo alkaa rapsuttaa takaisin ja se sattuu voit siirtyä mutta älä äkisti) Rakenna luottamusta! Vietä PALJON aikaa hevosen kanssa! Opeta sille että et ole vaaraksi. Ota pikku hiljaa mukaan muita (ratsastuksen ope)ja näytä heille mistä hepo tykkää.

Nyrkkisääntöjä!
      1. Älä ole uhkaava!
      2. Ole rauhallinen! Älä tee äkkinäisiä liikeitä!
      3. Ole varovainen! Hevonen voi olla HENGENVAARALLINEN shokissa.
      4. Vietä paljon aikaa hevosen kanssa!

Etköhän näillä eväillä pääse jo ainakin alkuun!
      Onnea "uralle"!:D

• tuleva kouluttaja..

Joo,kiitti! Noi "nyrkkisääntösi" mä jo tiesin kaikki! :D
        Mut siis se hevonen ei anna koskea itseensä se juoksi ainakin viimeksi karkuun. Se ei ota mitään kädestä. Se pelkää ihan sikana ja ruuatkin ja vedet syö ja juo vasta kun ihmisiä ei ole lähi maillakaan! Muuten se on yllättävän hyvässä kunnossa,olen menossa tänään sinne katsomaan sitä. Jos on vain paikallaan siinä aidan vieressä se on jähmettyneenä paikallaan mutta jos vähänkin liikahtaa se syöksyy täyteen laukkaan elikkä siis pelästyy..
        Mutta joo,meen tänään sinne ja kerron sit miten kävi jos oon ehjänä vielä silloin! (;

• tanzu
        tuleva kouluttaja.. kirjoitti:

Joo,kiitti! Noi "nyrkkisääntösi" mä jo tiesin kaikki! :D
        Mut siis se hevonen ei anna koskea itseensä se juoksi ainakin viimeksi karkuun. Se ei ota mitään kädestä. Se pelkää ihan sikana ja ruuatkin ja vedet syö ja juo vasta kun ihmisiä ei ole lähi maillakaan! Muuten se on yllättävän hyvässä kunnossa,olen menossa tänään sinne katsomaan sitä. Jos on vain paikallaan siinä aidan vieressä se on jähmettyneenä paikallaan mutta jos vähänkin liikahtaa se syöksyy täyteen laukkaan elikkä siis pelästyy..
        Mutta joo,meen tänään sinne ja kerron sit miten kävi jos oon ehjänä vielä silloin! (;

jos hevonen ei anna koskea tai liikkua ja on vain tarhan perällä suosittelen vaikka aidan viereen istumista tai aidan reunalla olemista.. jos on karsinassa ole vain paikalla ole vaikka "kirjoittavasi kännykällä viestiä" tai jotain vastaavaa.. koita puhua hevosella jotain kivaa ja nättiä että se tottuu ääneesi.. hyvä tapa voisi olla se että välillä olet sen lähettyvillä ja puhut niitä näitä vaikka millainen päivä sinulla oli ja muuta että se kuuntelee jos saisit siihen luottamusta kasautua puhumalla.. kun se on tottunut ääneesi koita ojentaa vähän kättä tai siirtää painoa toiselta jalalta toiselle.. pientä hidata liikettä olisi hyvä tehdä.. kun se tulee haistelemaan kättäsi ole niin paikallasi kun pystyt juttele sille samaan aikaan.. useilla hevosilla on se että puhe rauhoittaa sitä..

itse en ole mikään asian tuntija mutta voihan sitä aina kokeilla ja monen kanssa on toiminut vain puhe sillä hevonenkin osaa lohduttaa..

• koniponimus

Yksi pieni juttu, jos se koko ajan pakenee ihmistä, niin kuka sen vie tarhaan ja tuo sisälle? Millä se silloin antaa kiinni? Pakkohan sen tälle ihmiselle on antaa kiinni? Mielestäni sen kanssa pitäisi silloin hakea luottamusta niillä kikoilla mitä tuo edellinen keskustelija nuevoi... Ei millään pahalla, mutta kokemuksesta sen sanon sen verran että tuon tyyppiselle hevoselle, muodostuu luottamus suhde herkemmin kun sen kanssa aluksi puuhastee vain yksi ihminen, eikä joka kerta eri naama. Hevonen tottuisi ja kiintyisi ja oppisi luottamaan siihen että paikalla on aina sama naama, joka olisi hevoselle tietynlainen opas muihin hoitajiin. Tietyn tyyppiset ihmiset saattavat muistuttaa sitä menneisyydestä, mikä ei välttämättä ole hyvä. Koita nyt saada tästä taas jotain tolkkua... Kerro miten käy ja muista ettei maailmaakaan rakennettu yhdessä yössä!

• tuleva kouluttaja..

Ööö,joo...
        Siis se pakenee kaikkia ihmisiä olet oikeassa luultavasti muistutamme kaikki tallilaiset ihmistä joka sitä on kaltoin kohdellut. Joo siis ei sitä kukaan kiinni saa,se asuu pihaton tapaisessa rakennuksessa... Pieni rakennus ja tarha siis.Ei sitä kukaan ole vielä kiinni saanut. Sen kanssa puuhasteleekin vain yksi ihminen,minä! : DD

Juu ja olen nyt käynyt siellä tallilla joka päivä antamassa vettä ja ruokkimassa sitä. Eilen tapahtui pieni edistys,se söi porkkanan jonka heitin maahan,vaikka seisoin portilla!(: Sitten se kyllä luikki taas matkoihinsa heti kun oli porkkanan napannut suuhunsa. Eikä se ole enää niin säikky kun silloin alussa(ei ainakaan minua kohtaan!) sillä pääsen jo aitaukseen sisälle ilman että se saa kauheaa paniikki kohtausta ja juoksee karkuun. Tai,siis kun menen aitaukseen sisälle se juoksee vähän matkan päähän ja odottaa siellä. Jos lähestyn,se peruuttaa vauhdilla. Se pelkää rapinaa ja kovia ääniä. Pari päivää sitten kun olin juuri menossa sen hakaan niin auto ajoi tallin pihaan ja hevonen sai sätkyt ja sitten en taaskaan päässyt koko päivänä sen lähellekään uudestaan!

Joo,siis ratsastuksen opettajani on antanut hevosen kokonaan minun vastuulle. Hän tietää että minä jos kuka saa hevosen tottelevaiseksi ja luottavaiseksi ihmisiä kohtaan. Itsekin luulen pystyväni tähän. Mutta siitäkin jo olen erittäin iloinen että se näki kun heitin porkkanan hakaan ja olin portin luona ja se itse tuli ja söi heittämäni porkkanan maasta! (:
        Eiköhän tässäkin ollut jommoista edistystä!
        Kiitos neuvoista ja tuestanne. Kerron taas minun ja hepan kuulumisia kun on jotain kerrottavaa..

• tuleva kouluttaja
        tuleva kouluttaja.. kirjoitti:

Ööö,joo...
        Siis se pakenee kaikkia ihmisiä olet oikeassa luultavasti muistutamme kaikki tallilaiset ihmistä joka sitä on kaltoin kohdellut. Joo siis ei sitä kukaan kiinni saa,se asuu pihaton tapaisessa rakennuksessa... Pieni rakennus ja tarha siis.Ei sitä kukaan ole vielä kiinni saanut. Sen kanssa puuhasteleekin vain yksi ihminen,minä! : DD

Juu ja olen nyt käynyt siellä tallilla joka päivä antamassa vettä ja ruokkimassa sitä. Eilen tapahtui pieni edistys,se söi porkkanan jonka heitin maahan,vaikka seisoin portilla!(: Sitten se kyllä luikki taas matkoihinsa heti kun oli porkkanan napannut suuhunsa. Eikä se ole enää niin säikky kun silloin alussa(ei ainakaan minua kohtaan!) sillä pääsen jo aitaukseen sisälle ilman että se saa kauheaa paniikki kohtausta ja juoksee karkuun. Tai,siis kun menen aitaukseen sisälle se juoksee vähän matkan päähän ja odottaa siellä. Jos lähestyn,se peruuttaa vauhdilla. Se pelkää rapinaa ja kovia ääniä. Pari päivää sitten kun olin juuri menossa sen hakaan niin auto ajoi tallin pihaan ja hevonen sai sätkyt ja sitten en taaskaan päässyt koko päivänä sen lähellekään uudestaan!

Joo,siis ratsastuksen opettajani on antanut hevosen kokonaan minun vastuulle. Hän tietää että minä jos kuka saa hevosen tottelevaiseksi ja luottavaiseksi ihmisiä kohtaan. Itsekin luulen pystyväni tähän. Mutta siitäkin jo olen erittäin iloinen että se näki kun heitin porkkanan hakaan ja olin portin luona ja se itse tuli ja söi heittämäni porkkanan maasta! (:
        Eiköhän tässäkin ollut jommoista edistystä!
        Kiitos neuvoista ja tuestanne. Kerron taas minun ja hepan kuulumisia kun on jotain kerrottavaa..

Jos nyt enää kukaan täällä käy niin kerron kuitenkin tapahtuneesta. Tänään (12.2) olin jälleen rakkaan kuntoutettavan hevoseni luona. Tapahtui suuri edistys! Tai,ehkä ei sittenkään. Olin päässyt hakaan sisälle ja hevonen tutkiskeli minua kauempana.Olin ollut tallilla jo pitkään ennen tätä ja tämä tapahtui vasta kun olin jo lähdössä tallilta. Otin porkkanoita esille,heitin maahan muutaman. Se tuli ja söi. Näytin kädessäni olevaa porkkananpalaa ja se tuli ensin aivan lähelle minua,mutta sitten se polkaisi jalalla maata ja sen kavio osui minua polveen ja kiljuin tietysti niin kovaa kun sattui että polle-parka sai kunnon sätkyt ja tärisi pelosta vielä kymmenen minuuttia tämän jälkeen.

Minulla oli 20 minuuttia vielä aikaa silloin tallilla.Istuin penkillä hetken,sitten päätin yrittää uudestaan.. Tarjosin porkkanaa kädestä,enää se ei edes tullut haistelemaan. Se heilutti päätään kauempana. Heitin porkkanan kauas,melkein sen turvan eteen ja se hetken epäröityään söi sen maasta. Näytin porkkanaa kädessäni ja seisottuani siinä noin 5.min kädet ojolla tuli heppa ottamaan porkkanaa kädestäni, mutta koska olin ihan aidan vieressä tietysti juuri silloin jalkani osui hevosen aidan vieressä olevaan vesiämpäriin! Vesi läikkyi ja kiljaisin vähän, mutta hevonen ei tehnyt muuta kun nosti päänsä ylös ja heilautti sitä pari kertaa. Se seisoi paikallaan,välillä liikutteli päätään. Se ei kuitenkaan enää millään suostunut ottamaan porkkanaa kädestäni. Sitten päätin lähteä oli vielä kotonakin paljon hommia tekemättä...

Oliko teidän mielestä edistystä vai vaan jotain omia kuvitelmiani? En osaa itse suhtautua tähän millään lailla,en luule että hevonen enää pelkää hirveästi minua mutta ei se totisesti pilailekaan kanssani. Luulen että se on hieman säikky eikä ole vielä päässyt täysin yli traumoistaan mutta luulen pikkuhiljaa edistyväni. Saisinko mielipiteitä?
        Kommentoikaa tallipäivääni,olkaa hyvät!

Muuten sen jalan takia tohtorille huomenna,ihan pirun kipeä mutta ei se mitään verrattuna suurenmoiseen hevoseen joka siitä pollesta vielä tulee! :D

• horse crazy
        tuleva kouluttaja kirjoitti:

Jos nyt enää kukaan täällä käy niin kerron kuitenkin tapahtuneesta. Tänään (12.2) olin jälleen rakkaan kuntoutettavan hevoseni luona. Tapahtui suuri edistys! Tai,ehkä ei sittenkään. Olin päässyt hakaan sisälle ja hevonen tutkiskeli minua kauempana.Olin ollut tallilla jo pitkään ennen tätä ja tämä tapahtui vasta kun olin jo lähdössä tallilta. Otin porkkanoita esille,heitin maahan muutaman. Se tuli ja söi. Näytin kädessäni olevaa porkkananpalaa ja se tuli ensin aivan lähelle minua,mutta sitten se polkaisi jalalla maata ja sen kavio osui minua polveen ja kiljuin tietysti niin kovaa kun sattui että polle-parka sai kunnon sätkyt ja tärisi pelosta vielä kymmenen minuuttia tämän jälkeen.

Minulla oli 20 minuuttia vielä aikaa silloin tallilla.Istuin penkillä hetken,sitten päätin yrittää uudestaan.. Tarjosin porkkanaa kädestä,enää se ei edes tullut haistelemaan. Se heilutti päätään kauempana. Heitin porkkanan kauas,melkein sen turvan eteen ja se hetken epäröityään söi sen maasta. Näytin porkkanaa kädessäni ja seisottuani siinä noin 5.min kädet ojolla tuli heppa ottamaan porkkanaa kädestäni, mutta koska olin ihan aidan vieressä tietysti juuri silloin jalkani osui hevosen aidan vieressä olevaan vesiämpäriin! Vesi läikkyi ja kiljaisin vähän, mutta hevonen ei tehnyt muuta kun nosti päänsä ylös ja heilautti sitä pari kertaa. Se seisoi paikallaan,välillä liikutteli päätään. Se ei kuitenkaan enää millään suostunut ottamaan porkkanaa kädestäni. Sitten päätin lähteä oli vielä kotonakin paljon hommia tekemättä...

Oliko teidän mielestä edistystä vai vaan jotain omia kuvitelmiani? En osaa itse suhtautua tähän millään lailla,en luule että hevonen enää pelkää hirveästi minua mutta ei se totisesti pilailekaan kanssani. Luulen että se on hieman säikky eikä ole vielä päässyt täysin yli traumoistaan mutta luulen pikkuhiljaa edistyväni. Saisinko mielipiteitä?
        Kommentoikaa tallipäivääni,olkaa hyvät!

Muuten sen jalan takia tohtorille huomenna,ihan pirun kipeä mutta ei se mitään verrattuna suurenmoiseen hevoseen joka siitä pollesta vielä tulee! :D

Heippa sinulle kouluttaja! En itse ole kouluttaja enkä ammattilainen mutta toiveena se kyllä olisi! Ei tuollaisten "ongelmahevosten" vaan varsojen. Mutta olen vielä nuori,alaikäinenkin hitsi vie! ):

No,mutta luin nuo kaikki viestisi ja minusta olet edistynyt! Jos se ei ensin päästänyt ketään lähelleen ja nyt syö jo kädestä!
        Minusta sulla on hyvä asenne homaan ja uskon että saat sen hevosen kokonaan koulutettua.
        Toivon niin ja olisi kiva jos voisit jutella minun kanssani täällä,sillä haluaisin kouluttaa varsoja mutta vanhempani eivät anna! Tallilla jossa käyn tunneilla on pari varsaa mutta opettajani ja tallin muut aikuiset eivät edes anna minun taluttaa varsoja,sillä ne voivat vaikka purra tai säikähtää! No,on minua iso hevonen kerran purrut ja osaan sitäpaitsi varoa!
        En ole ikinä tästä syystä edes taluttanut varsaa,olen vaan silitellyt mutta silloinkin yksi talliapulainen tuli hätistämään minua pois siitä vaikka vain syötin sitä vähän se snaoi että "voisit heittää ne heinät vaikka maahan ettei se pääse puremaan,ihan oman turvallisuutesi vuoksi." ÄRSYTTÄVÄÄ,voitko uskoa?

Kerro sinä mielipiteesi,muuten onko mitään edistystä sen ison hevosesi kanssa tapahtunut ?

• tuleva kouluttaja
        horse crazy kirjoitti:

Heippa sinulle kouluttaja! En itse ole kouluttaja enkä ammattilainen mutta toiveena se kyllä olisi! Ei tuollaisten "ongelmahevosten" vaan varsojen. Mutta olen vielä nuori,alaikäinenkin hitsi vie! ):

No,mutta luin nuo kaikki viestisi ja minusta olet edistynyt! Jos se ei ensin päästänyt ketään lähelleen ja nyt syö jo kädestä!
        Minusta sulla on hyvä asenne homaan ja uskon että saat sen hevosen kokonaan koulutettua.
        Toivon niin ja olisi kiva jos voisit jutella minun kanssani täällä,sillä haluaisin kouluttaa varsoja mutta vanhempani eivät anna! Tallilla jossa käyn tunneilla on pari varsaa mutta opettajani ja tallin muut aikuiset eivät edes anna minun taluttaa varsoja,sillä ne voivat vaikka purra tai säikähtää! No,on minua iso hevonen kerran purrut ja osaan sitäpaitsi varoa!
        En ole ikinä tästä syystä edes taluttanut varsaa,olen vaan silitellyt mutta silloinkin yksi talliapulainen tuli hätistämään minua pois siitä vaikka vain syötin sitä vähän se snaoi että "voisit heittää ne heinät vaikka maahan ettei se pääse puremaan,ihan oman turvallisuutesi vuoksi." ÄRSYTTÄVÄÄ,voitko uskoa?

Kerro sinä mielipiteesi,muuten onko mitään edistystä sen ison hevosesi kanssa tapahtunut ?

Hei,horse crazy! Itsekin ajattelin ensin varsojen kouluttamista mutta sitten tulin ajatelleeksi että on niin monta aikuista hevosta jotka voisi pelastaa kuntouttamalla uudelleen ja auttamalla niitä selviytymään traumoistaan. Ei niinkään sen takia että niistä voisi tulla hyviä ratsuja vaan sen takia että ne saisivat elää.
        Joo,kyllä' toki muutkin kun ammattilaiset voi näistä asioista jotain tietää,paljonkin!(:
        Pari päivää sitten antoi silittää päätään ja nyt antaa koskea itseään muualtakin kun päästä,esim.jaloista ja kyllä takaakin saa kulkea vaikka herraa vähän arveluttaakin. Mutta muutaman toiston jälkeen ei edes enää katsonut mitä tein sillä luottaa minuun. Päitsiä,suitsia,raippaa tai mitään muutakaan en vielä saa tuotua lähellekään,mutta ollaan me paljon edistytty! Toivon todella saavani sen kuntoon.Ratsastuksen opettajani on nyt tullut joskus hommaan mukaan sillä minusta oli hyvä idea tuoda mukaan muitakin ihmisiä että oppii luottamaan kaikkiin! Polle myös juoksee luokseni kun tulen aidalle! Että kyllä tässä nyt jonkinlainen edistys on tapahtunut!

Tuosta varsojen kouluttamisesta... Ikävä tilanne sinulla! Itsekin vihaan tuollaisia ihmisiä jotka koko ajan varoittelevat kilteistä varsoista. Tottahan toki he ajattelevat omaa parastasi... Tai sitten ovat vaan niin ilkeitä että täytyy heti päästä pätemään ja olemaan tallin johtaja kun oikea ope ei ole paikalla! Itse käskisin varmaan tuollaisia tyyppejä painumaan hiiteen mutta ei kannata!Puhu opettajasi kanssa tilanteesta. Sitten tee selväksi että haluat enemmän vastuuta tallilla ja nimenomaan haluat kouluttaa varsoja. Selitä miten tärkeää se sinulle on. Ehkä ratsastuksen opettajasi voi puhua myöhemmin vanhempiesi kanssa tilanteesta mikäli ymmärtää sinua. Sitten selitä vanhemmilesi millaisia allin varsat ovat. Yritä saada heidät edes katsomaan miten säyseitä varsat ovat. Tietysti peli saattaa olla kokonaan menetetty mikäli varsat ovat vikurilla tuulella juuri sinä päivänä tai säikähtävät jotain vanhempiesi ollessa katsomassa niitä.

Toivotan sinulle onnea! Laita vaan viestiä ja voidaan toki jutella! :)

• horse crazy

Hei,horse crazy! Itsekin ajattelin ensin varsojen kouluttamista mutta sitten tulin ajatelleeksi että on niin monta aikuista hevosta jotka voisi pelastaa kuntouttamalla uudelleen ja auttamalla niitä selviytymään traumoistaan. Ei niinkään sen takia että niistä voisi tulla hyviä ratsuja vaan sen takia että ne saisivat elää.
        Joo,kyllä' toki muutkin kun ammattilaiset voi näistä asioista jotain tietää,paljonkin!(:
        Pari päivää sitten antoi silittää päätään ja nyt antaa koskea itseään muualtakin kun päästä,esim.jaloista ja kyllä takaakin saa kulkea vaikka herraa vähän arveluttaakin. Mutta muutaman toiston jälkeen ei edes enää katsonut mitä tein sillä luottaa minuun. Päitsiä,suitsia,raippaa tai mitään muutakaan en vielä saa tuotua lähellekään,mutta ollaan me paljon edistytty! Toivon todella saavani sen kuntoon.Ratsastuksen opettajani on nyt tullut joskus hommaan mukaan sillä minusta oli hyvä idea tuoda mukaan muitakin ihmisiä että oppii luottamaan kaikkiin! Polle myös juoksee luokseni kun tulen aidalle! Että kyllä tässä nyt jonkinlainen edistys on tapahtunut!

Tuosta varsojen kouluttamisesta... Ikävä tilanne sinulla! Itsekin vihaan tuollaisia ihmisiä jotka koko ajan varoittelevat kilteistä varsoista. Tottahan toki he ajattelevat omaa parastasi... Tai sitten ovat vaan niin ilkeitä että täytyy heti päästä pätemään ja olemaan tallin johtaja kun oikea ope ei ole paikalla! Itse käskisin varmaan tuollaisia tyyppejä painumaan hiiteen mutta ei kannata!Puhu opettajasi kanssa tilanteesta. Sitten tee selväksi että haluat enemmän vastuuta tallilla ja nimenomaan haluat kouluttaa varsoja. Selitä miten tärkeää se sinulle on. Ehkä ratsastuksen opettajasi voi puhua myöhemmin vanhempiesi kanssa tilanteesta mikäli ymmärtää sinua. Sitten selitä vanhemmilesi millaisia allin varsat ovat. Yritä saada heidät edes katsomaan miten säyseitä varsat ovat. Tietysti peli saattaa olla kokonaan menetetty mikäli varsat ovat vikurilla tuulella juuri sinä päivänä tai säikähtävät jotain vanhempiesi ollessa katsomassa niitä.

Toivotan sinulle onnea! Laita vaan viestiä ja voidaan toki jutella! :)

Moi! Voihan sen noinkin ajatella mutta varsat ovat kuiteski vähä helpompia ja turvallisempia! XD No tuo jos mikä on edistystä jos haluut tietää!!

Mutta... KIITOS että ymmärrät minua edes kaverit ei tajuu mitään ne on niin pönttöaivoja eikä voi edes lohduttaa vaikka pari käy samalla tallilla!
        Minun ratsastuksen ope on sellainen ettei se anna lapsiea(VARSINKAAN MINUN!!!) koskea varsoihin,ei nyt eikä varmaan koskaan! Vanhempani eivät kiinnostu hevosista pätkän vertaa vaikka äiti ainaskin puhuu usein niistä kanssani ja kyselee oliko ratsastamassa kivaa!
        Ei ne haluu tallille tulla... ):

• tuleva kouluttaja
        horse crazy kirjoitti:

Moi! Voihan sen noinkin ajatella mutta varsat ovat kuiteski vähä helpompia ja turvallisempia! XD No tuo jos mikä on edistystä jos haluut tietää!!

Mutta... KIITOS että ymmärrät minua edes kaverit ei tajuu mitään ne on niin pönttöaivoja eikä voi edes lohduttaa vaikka pari käy samalla tallilla!
        Minun ratsastuksen ope on sellainen ettei se anna lapsiea(VARSINKAAN MINUN!!!) koskea varsoihin,ei nyt eikä varmaan koskaan! Vanhempani eivät kiinnostu hevosista pätkän vertaa vaikka äiti ainaskin puhuu usein niistä kanssani ja kyselee oliko ratsastamassa kivaa!
        Ei ne haluu tallille tulla... ):

Niin no tottakai joo ne on turvallisempia tajusin! (; Kiitos,kiitos!

Yritän kovasti ja haluan ymmärtää.Kavereista ei vaan joskus ole lohduttamaan,tiedän sen.Opettajasi varmasti pelkää oppilaidensa puolesta mutta toisaalta jos oppilas haluaa lisää vastuuta niin sitä (jos mitä) hänelle pitäisi antaa! Luulisi opettajasi olevan iloinen että tallillaan on noin intohimoisesti koulutuksen aloittamisen haluavia nuoria. Olen muuten itsekin alaikäinen eikä iällä ole paljon merkitstä. Jotkut hevoset ja varsat sitäpaitsi pitävät muutenkin enemmän lapsista kuin aikuisista,sanoppa tämä opellesi!
        Joo mutta sano äidillesi että hevosharrastuksesi on sinulle tärkeä ja silloin sen kuuluisi olla myös vanhemmillesi. Mutta näin onkin jos kerran hevosista jutellaan kotona.

• horse crazy

Niin no tottakai joo ne on turvallisempia tajusin! (; Kiitos,kiitos!

Yritän kovasti ja haluan ymmärtää.Kavereista ei vaan joskus ole lohduttamaan,tiedän sen.Opettajasi varmasti pelkää oppilaidensa puolesta mutta toisaalta jos oppilas haluaa lisää vastuuta niin sitä (jos mitä) hänelle pitäisi antaa! Luulisi opettajasi olevan iloinen että tallillaan on noin intohimoisesti koulutuksen aloittamisen haluavia nuoria. Olen muuten itsekin alaikäinen eikä iällä ole paljon merkitstä. Jotkut hevoset ja varsat sitäpaitsi pitävät muutenkin enemmän lapsista kuin aikuisista,sanoppa tämä opellesi!
        Joo mutta sano äidillesi että hevosharrastuksesi on sinulle tärkeä ja silloin sen kuuluisi olla myös vanhemmillesi. Mutta näin onkin jos kerran hevosista jutellaan kotona.

Kiitos myös sinulle! olen samaa mieltä kanssasi mutta miten ihmeessä saan vanhempani tallille tai opettajan antamaan luvan aloittaa varsojen hoidon????????
        Sitähän oon koko ajan yrittäny kysyy!
        Tiedän et sulta on neuvot loppu mut keksitkö viel jotain???

• tuleva kouluttaja
        horse crazy kirjoitti:

Kiitos myös sinulle! olen samaa mieltä kanssasi mutta miten ihmeessä saan vanhempani tallille tai opettajan antamaan luvan aloittaa varsojen hoidon????????
        Sitähän oon koko ajan yrittäny kysyy!
        Tiedän et sulta on neuvot loppu mut keksitkö viel jotain???

Sinulle horse crazy! Tietävätkö vanhempasi että kirjoitat tänne? Jos eivät näytäppä nämä kaikki viestit vanhemmillesi luulen että heltyvät oitis!

Kaikille jotka tätä nyt enää edes lukee: Älkää luopuko toivosta jos hevosen kanssa on ongelmia oli kyseessä sitten mikä tahansa hevonen! Hevonen jota minä koulutin on nyt jättänyt pahan elämän taakseen ja uusi elämä edessä! Hän ei tietenkään ole täydellinen ja pelkää suunnattomasti kaikkea uutta mutta uskon että siitäkin pääsemme yli!
        Ratsuksi siitä ei enää ole sillä sen selkäranka oli niin pahasti nyrjähtänyt ja jalat eivät ratsastajan painoa kestäisi. Tallin omistaja ei voi pitää tallilla hevosia jotka eivät itse ansaitse ruokaansa eli toisin sanoen tee tunteja joten minä ostin hevosen ja kävelytän sitä päivittäin ja luulen että keksimme vielä paljon muutakin hauskaa tekemistä!

Tässä teille hyvät ihmiset esimerkki siitä että jos hevosella on pienikään ripaus toivoa ei sitä kannata heittää hukkaan! Vuosittain ja kuukausittain jopa viikottain joutuu teuraaksi ja lopetettavaksi hevosia joita ei tarvitsisi lopettaa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      60
      3649
    2. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      44
      3605
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2831
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      51
      2559
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      54
      1973
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1629
    7. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      21
      1539
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1493
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1317
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      180
      1251
    Aihe