Muutos pelottaa, ahdistaa

ahdistus :(

Mua pelottaa ja ahdistaa ihan hirveästi nyt tämä raskaus ja se, miten se muuttaa elämän. Olen aina halunnut lapsia mutta nyt kun olen raskaana niin vaan ahdistaa. Joka paikassa sanotaan että lapsi muuttaa elämän täysin mutta missään ei sanota, että millä tavoin. Mitä se oikein tarkoittaa?

Pystynkö opiskelemaan vielä joskus, etsimään itselleni sopivaa ammattia? Nukkumaan pitkään? Lukemaan kirjaa?

Mulla on myös masennus- ja ahdistushistoriaa. Sekään ei tilannetta helpota. Jotenkin vaan pelottaa niin kovin, että pystytäänkö ja osataanko me, riittääkö meilla voimat. Sekin tuntuu niin suurelta, se vastuu mikä lapsesta on vuosikymmeniksi. Vaikka ei kai sitä kannattaisi tällä tavalla etukäteen pelätä... Päivä kerrallaan kai sitä silloinkin pitäisi elää, ja uskoa ettei kaikki maailman ongelmat tule samalla hetkellä...

Sekin ahdistaa, että tämä on yllätysraskaus ja mies ei ole vielä käsitellyt asiaa täysin eli en saa hirveästi tukea siltä suunnalta. olisi helpompaa jos mies olisi täysillä mukana tässä. Vanhemmillekaan ei ole vielä kerrottu, eli oikein mistään ei saa apua... :(

Tulevaisuuden lisäksi pelottaa myös tämä raskausaika, kun mikään ei ole omassa hallinnassa. Olen vielä ylipainoinenkin. Pelottaa raskausmyrkytys ja synnytys, repeämät, tai jos syntyy vammainen lapsi... On varmaan ihan hirveää sanoa näin, mutta jos lapsella on pahasti jotakin vikaa, en tiedä riittääkö meillä voimavarat...

Tällaista valitustahan tämä on... :( En vaan oikein tiennyt, minne muuallekaan purkaa näitä tuntoja... Olenko ihan ainoa, jolla on tällaista?

Rv. 11 6

6

1124

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös peloissaan

et ole pelkotilojesi kanssa todellakaan ainoa.
      varmaan kaikilla on joitakin pelkotiloja raskauden aikana. ja varsinkin niillä joilla on ollut ahdistuksia historiassa.
      mulla myös ajoittain pelkoa että miten selviän (myös masennu´ksen kokenut) ja tuleekohan mulle paha synnytyksenjälkeinenmasennus yms.
      mutta olen huomannut että voin paljon paremmin kun en stressaa enempiä, asiat nyt on näin ja ne on vaan otettava vastaan. ja vauvakin voi mahassa paljon paremmin kun äiti ei jännitä liikoja.
      kysy neuvolasta testejä vauvan hyvinvoinnista (niskaturvitus yms.), niistä selviää onko sikiö kunnossa. ja se on ihan pelkästään sinun asia päättää mitä teet jos jotain ilmenee. raskautta ei ole pakko jatkaa jos tuntuu ettet selviä vammaisen lapsen kanssa.

voimia ja jaksamisia sulle, äläkä jännitä liikaa. hyvin kaikki varmasti menee.

• muutoksesta

Älä etukäteen pelkää asioita, joihin et voi vaikuttaa, eli esim. vammainen lapsi tms. Sellaiset asiat ovat kuitenkin hyvin epätodennäköisiä, ja syövät ihan suotta voimavarojasi. Ei etukäteen sureminen valmista sinua sellaisiin asioihin. Jos joku vastaava juttu tulee eteen, niin pärjäät paremmin, kun mieli on saanut olla levollinen, kun oli sen aika.

Mutta siitä muutoksesta, kun syntyy aivan normaalisti terve lapsi, ja äitikin on terve.
      Muutoksesta ei kirjoiteta, koska se on kaikilla täysin erilainen. Lapset ovat erilaisia. Luultavammin kuitenkin esimerkiksi yöunet ovat lyhyempiä kuin aiemmin, kun lapsi on pieni. Joskus pitää herätä myös kesken unien. Äidillä on kuitenkin apuna alussa hormonit, jotka auttavat jaksamaan. Hyvin se menee.:) Ja tietysti te jaksatte. Maailma on täynnä pienten lasten vanhempia, ja suurin osa jaksaa oikein hyvin. Vaikka jossain vaiheessa tuntuisikin raskaalta, niin jälkikäteen pikkulapsi aika on elämän antoisimpia ajanjaksoja.:)

Opiskelemaan pystyt aivan varmasti sitten kun haluat. Moni tekee lapset tarkoituksella kesken opintojen, kuten minä.:) Hienosti on sujunut. Taloudellinen asia toki vaikuttaa, mutta tulot opiskelijalla on aina työssäkäyvää pienemmät, oli sitten lapsia tai ei.

Elämä ei lopu lasten tuloon, vaan se muuttuu. Muista se. Turha siis pelätä. Moni asia tulee olemaan paljon upeampaa!!! Voi kuinka ihanaa on seurata vauvan oppimista, miten mahtavaa on kuulla "äiti" ensimmäisen kerran jne... Oma lapseni on nyt reilu 9kk, ja olen nauttinut tästä ajasta valtavasti. Edelleen harrastan asioita, vähän vähemmän kuin ennen, mutta en kaipaakaan enää niin menoja. Viihdyn kotona, koska siellä on nyt elämää!

Tärkeää tilanteessanne olisi nyt sopeutua ajatukseen vauvasta. Perhevalmennuksessa lähempänä laskettua aikaa opitte varmasti paljon uutta. Toivottavasti saat miehen kanssa puhuttua avoimesti, ja kerrottua kuinka kaipaan tukea.Tsemppiä!

• .....

Ota ainakin mies mukaan ultraan, ihan ehdoton juttu että pääsee mukaan odotukseen ja näkee että siellä sätkii pieni lapsonen =) muuten se ei kyllä käsitä asiaa pitkään aikaan...

• ahdistus :(

Kiitos positiivisista ja rohkaisevista vastauksista. :) Yritän todella ottaa neuvonne käyttöön. Tuo stressaamisen lopettaminen on vaan mun luonteella niin vaikeaa. :/

Mulla on vielä kaiken lisäksi syyllisyyden tunteita tästä raskaudesta. Mies olisi ainakin osaksi toivonut aborttia, olisi halunnut vasta parin vuoden päästä lapsia. En kuitenkaan sitten pystynyt sitä tekemään, eikä mies pakottanut tietenkään. Mutta syyllinen olo on kuitenkin. :(

Voi, kunpa olisin niin vahva ihminen että pärjäisin ilman tukea ja voisin jopa luottaa siihen, että jos niin kävisi, pärjäisin yksin lapsen kanssa. Mies on luvannut ettei jätä mua yksin mutta kyllähän se tässä tilanteessa toisi mulle itselleni varmuutta jos tietäisin, että pärjään no matter what. Mistähän sitä vahvuutta saisi ostaa...

• kaupan
        ahdistus :( kirjoitti:

Kiitos positiivisista ja rohkaisevista vastauksista. :) Yritän todella ottaa neuvonne käyttöön. Tuo stressaamisen lopettaminen on vaan mun luonteella niin vaikeaa. :/

Mulla on vielä kaiken lisäksi syyllisyyden tunteita tästä raskaudesta. Mies olisi ainakin osaksi toivonut aborttia, olisi halunnut vasta parin vuoden päästä lapsia. En kuitenkaan sitten pystynyt sitä tekemään, eikä mies pakottanut tietenkään. Mutta syyllinen olo on kuitenkin. :(

Voi, kunpa olisin niin vahva ihminen että pärjäisin ilman tukea ja voisin jopa luottaa siihen, että jos niin kävisi, pärjäisin yksin lapsen kanssa. Mies on luvannut ettei jätä mua yksin mutta kyllähän se tässä tilanteessa toisi mulle itselleni varmuutta jos tietäisin, että pärjään no matter what. Mistähän sitä vahvuutta saisi ostaa...

josta vahvuutta saisi ostaa.

Tämä ketju tuli kyllä kuin tilauksesta. Itselläni on viime aikoina mennyt asia liki paniikin puolelle. Raskauteni on todella toivottu ja takana on rankahkot lapsettomuushoidot. Ja silti nyt tunnen ahdistusta siitä, kuinka lapsi tulee muuttamaan elämää.

Pelkään, että jään taas siihen mustaan yksinäisyyteen, jossa elämää on tullut vietettyä jo liiankin kanssa. Kun elämä vihdoin järjestyi ja sain rakenneltua itsestäni turvallisen oloiset puitteet, niin kummasti sitä vain vaipuu takaisin pelkojen maailmaan.

Meillä tilannetta on osaltaan pahentanut yllättäen muuttunut tilanne. Rakas harrastukseni loppui kuin seinään - siis harrastus, joka on auttanut lähtemän ihmisten ilmoille ja saanut joka aamu liikkeelle. Nyt tätä mahdollisuutta ei olekaan (koiran sairastuminen) ja kaikki vetoavat raskauteen, että en hankkisi toista koiraa harrastuskaveriksi. Kuinkas sitten, kun vauva syntyy, enkä käy töissä, niin mistä löydän sitä vahvuutta että jaksan kotona yksikseni. Etenkin silloin, kun puoliso on töissä/harrastuksissaan

Tiedän, että ajatus on järjetön, vastoin todellisuutta. Mutta eipä ajatuksesta tahdo päästä eroon.

Tsemppiä ja voimia Sinulle! Eikös se niin ole, että jos on huonoja päiviä, niin sitten on taas niitä hyviäkin päiviä :o)

• yritän
        kaupan kirjoitti:

josta vahvuutta saisi ostaa.

Tämä ketju tuli kyllä kuin tilauksesta. Itselläni on viime aikoina mennyt asia liki paniikin puolelle. Raskauteni on todella toivottu ja takana on rankahkot lapsettomuushoidot. Ja silti nyt tunnen ahdistusta siitä, kuinka lapsi tulee muuttamaan elämää.

Pelkään, että jään taas siihen mustaan yksinäisyyteen, jossa elämää on tullut vietettyä jo liiankin kanssa. Kun elämä vihdoin järjestyi ja sain rakenneltua itsestäni turvallisen oloiset puitteet, niin kummasti sitä vain vaipuu takaisin pelkojen maailmaan.

Meillä tilannetta on osaltaan pahentanut yllättäen muuttunut tilanne. Rakas harrastukseni loppui kuin seinään - siis harrastus, joka on auttanut lähtemän ihmisten ilmoille ja saanut joka aamu liikkeelle. Nyt tätä mahdollisuutta ei olekaan (koiran sairastuminen) ja kaikki vetoavat raskauteen, että en hankkisi toista koiraa harrastuskaveriksi. Kuinkas sitten, kun vauva syntyy, enkä käy töissä, niin mistä löydän sitä vahvuutta että jaksan kotona yksikseni. Etenkin silloin, kun puoliso on töissä/harrastuksissaan

Tiedän, että ajatus on järjetön, vastoin todellisuutta. Mutta eipä ajatuksesta tahdo päästä eroon.

Tsemppiä ja voimia Sinulle! Eikös se niin ole, että jos on huonoja päiviä, niin sitten on taas niitä hyviäkin päiviä :o)

ajatella niin, että tämä jännitys ja huoli on jollakin tapaa vain hyvä asia. Ehkä se on merkki siitä, että suhtautuu vastuullisesti vanhemmuuteen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
      Maailman menoa
      109
      6926
    2. Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.

UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M
      Euroviisut
      103
      4628
    3. L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?

Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa
      Tv-sarjat
      47
      3908
    4. TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a
      Suomalaiset julkkikset
      13
      3304
    5. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      665
      1958
    6. Miksi et nainen halua

minua, kuten minä sinua?
      Ikävä
      66
      1308
    7. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      209
      1296
    8. teemu samuli

käykäähän lukemassa uusin alibi lehti 3/26 mitä tämä ihmissaasta satuilee..
      Suomussalmi
      9
      1279
    9. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      55
      1273
    10. Osaako kukaan sanoa?

Mikä on syy siihen, että apulaisidiootti yrittää kaikin keinoin haitata kaikkea yrittämistä Ähtärissä? Nyttkin pilkkaa j
      Ähtäri
      48
      1240
    Aihe