HYI HYI HYI!!!!

Mikä se oli???

Poistin akvaariostani yhden kitukasvuisen kasvin, ja siinä samalla pöllähti pohjan hiekatkin hieman. Vein kasvin rosikseen, ja tulin töllöttelemään tilannetta akvassa, ja huomasin että jokin valkoinen pikkumato uiskenteli vedessä!!!
MITÄ NOI ON? ELÄÄKÖ TUOLLA TOSISSAAN TOLLAISIA VALKOISIA MATOJA??? tarttisko tuota nyt myrkyttää jotenkin, elikkä saako kalakaupoista jotain ainetta?
oli vajaat puoli senttinen, todella ohut, todella vikkelä joten ei ollut mikään roska, ja se todella eteni vedessä. eikö kalat syö tuommosia jos löytää ja onko noista jotain haittaa kaloille tai ihmisille?
ei ole kaukana ettei harrastus mene vaihtoon..

7

638

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish KING

Madot akvaarion laseissa

Aina joskus ja varsinkin akvaarion hoitotoimenpiteiden jälkeen ilmestyy näkösälle ja akvaarion seinämiin pieniä matoja. Niitä on useimmiten kahta tyyppiä:
      1. Ne ovat parin - kolmen millimetrin pituisia ja liikkuvat liukumalla pitkin lasia. Ne ovat lattanoita eli laakamatoja eli planaarioita.
      2. Ne ovat selvästi matomaisia ja hyvin ohuita. Pituudeltaan ne ovat noin puolesta senttimetristä yhteen. Ne liikkuvat matomaisesti joko pideten ja lyheten tai kiemurtelemalla. Nämä madot voivat myös uida vedessä käärmemäisesti kiemurrellen. Ne kuuluvat harvasukamatoihin (Oligachaeta) ja sukuun Stylaria.

Stylaria sp.-madot ovat täysin haitattomia pohjan pikkueläimiä. Ravinnokseen ne käyttävät kuollutta orgaanista materiaalia. Niiden määrää voidaan säädellä kalojen ruokinnalla. Eli liikaruokinta edistää myös pikkueläimistö lisääntymistä.

Isokokoiset laakamadot eli lattanat voivat runsaina esiintyessään syödä myös pohjallaolevia ja kasveihin kiinnittyneitä kalojen mätiminia. Lattanatkin vähenevät kun kalojen ruokintaa vahennetään.

Pieniä noin 2 mm pitkiä laakamatoja näkee joskus "liukumassa" pitkin laseja. Nekin kuuluvat akvaarion pohjan normaaliin pieneliöstöön. Massaesiintymiä voi ehkäistä kalojen ruokintaa vähentämällä.

Kaikki tarttee aina olla myrkyttämässä :)

Onhan kissoissakin matoja, joskus ;)

• mistä se on tullu

tuo kakkosvaihtoehto saattaa passata hyvinkin ongelmaan. jos ovat valkoisia? pistän kalat siis nälkäkuurille ja voisko joku kala olla hyvä syömään nuo pois jos niitä on enemmänkin tuolla? mulla on partis ja kardinaaleja tällä hetkellä. syökö monni noita?

• Madoista

Mutta huono vertauskuva kissoista. Jos kissoilla matoja ilmenee, niin ne on kyllä "myrkytettävä" matolääkkeellä pois ja ennaltaehkäistä madottamalla kissa säännöllisesti.

• fish KING
        Madoista kirjoitti:

Mutta huono vertauskuva kissoista. Jos kissoilla matoja ilmenee, niin ne on kyllä "myrkytettävä" matolääkkeellä pois ja ennaltaehkäistä madottamalla kissa säännöllisesti.

vähän niinku loppukevennykseksi tarkoitettu

• fish KING
        mistä se on tullu kirjoitti:

tuo kakkosvaihtoehto saattaa passata hyvinkin ongelmaan. jos ovat valkoisia? pistän kalat siis nälkäkuurille ja voisko joku kala olla hyvä syömään nuo pois jos niitä on enemmänkin tuolla? mulla on partis ja kardinaaleja tällä hetkellä. syökö monni noita?

Niitä on joka akvaariossa, hiekassa, jos pohja on tukossa ne saattavat tulla tutkimaan ulkomaailmaa... onko pohja minkälaista hiekkaa?
        Jos kalat niitä syö, hyvä, mutta niitä on miljoona lisää hiekassa. Anna kamujen olla rauhassa ja jatka kalojen ihastelemista niin kuin ei ois mitään tapahtunutkaan ;)

Partikselle toivottavasti on tilaa akvassasi???

• joooooku
        fish KING kirjoitti:

Niitä on joka akvaariossa, hiekassa, jos pohja on tukossa ne saattavat tulla tutkimaan ulkomaailmaa... onko pohja minkälaista hiekkaa?
        Jos kalat niitä syö, hyvä, mutta niitä on miljoona lisää hiekassa. Anna kamujen olla rauhassa ja jatka kalojen ihastelemista niin kuin ei ois mitään tapahtunutkaan ;)

Partikselle toivottavasti on tilaa akvassasi???

ainakaan ole mitään matoja akvaariossani vaikka pohjaa olen tonkinutkin... Kuullostaa iljettävältä :S

• fish KING
        joooooku kirjoitti:

ainakaan ole mitään matoja akvaariossani vaikka pohjaa olen tonkinutkin... Kuullostaa iljettävältä :S

...en mäkään ole niitä koskaan nähnyt, mutta likka väitti kerran nähnensä, illalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      113
      4892
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3543
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2430
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1558
    5. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      41
      1480
    6. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      24
      1334
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1222
    8. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1128
    9. 165
      1089
    10. Olen oikeasti aika mukava

Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.
      Ikävä
      22
      1057
    Aihe