Yliopistohaut lähtevät pikkuhiljaa käyntiin, mutta päässä vilisee niin paljon vaihtoehtoja etten vaan osaa valita minne hakea! Tuntuu että monikin asia kiinnostaa jossain määrin, mutta mikään ei tarpeeksi. Samalla valintaa hankaloittaa myös tulevan työllisyyden ja palkkauksen murehtiminen? Mietinkö liikaa?!
Tällä hetkellä erityisesti kiinnostavat kasvatustieteet, kauppatieteet ja kielet. Kauppatieteistä en usko voivani mitään pääaineilla, koska luulen ettei kiinnostus riitä tarpeeksi laajasti sille alalle. Kielet ovat aina kiinnostaneet (varsinkin englanti), mutta en oikein haluaisi sitäkään pääaineeksi valita, koska en välttämättä haluaisi tähdätä kieltenopettajaksi, ja muilta osin työmahdollisuudet siltä alalta ovat vähän hämärän peitossa. Kasvatustieteet kiinnostavat yleisellä tasolla, ja olenkin harkinnut pyrkiväni sitä opiskelemaan. Kysymys kuuluukin, että miten saisin järkevästi yhdistettyä kiinnostuksenkohteistani fiksun ja kiinnostavan (ja myös hyödyllisen!) paketin? Voinko esimerkiksi valita pääaineeksi kasvatustieteet ja sivuaineeksi kieliä tai kauppatieteitä? Saako sivuaineita edes valita vapaasti yli tiedekuntarajojen, vai onko rajoituksia? Kertokaa kokemuksia, ehdottakaa uusia vaihtoehtoja, antakaa vinkkejä tai mitä vaan että saisin päätäni selvitettyä! :)
Kasvatustiede plus kauppatieteet ja kielet yms? Avitusta?
8
1099
Vastaukset
- fm-englanti
"Kielet ovat aina kiinnostaneet (varsinkin englanti), mutta en oikein haluaisi sitäkään pääaineeksi valita, koska en välttämättä haluaisi tähdätä kieltenopettajaksi, ja muilta osin työmahdollisuudet siltä alalta ovat vähän hämärän peitossa."
Minä:
1) teen englannin tuntiopettajana töitä amk:ssa (noin 4-12 oppituntia/vko).
ja
2) minulla on toiminimi ja teen käännöstöitä.
Aiemmin olen ollut mm. kv.asioiden parissa töissä yliopiston kv.yksikössä.
Toki opettajuus siis lienee varmin työllistäjä kielten maistereille, joten jos se ei kovin innosta, niin sitten pitää osata luovia jotain muuta ja "erikoisempaa".
Yksi vaihtoehto on lukea sivuaineena informaatiotutkimusta ja alkaa kirjastovirkailijaksi. Minäkin olisin aikanaan saanut ihan kiinnostavan duunin erikoiskirjostovirkailijana (tai mikä nyt titteli olikaan), mutta päätin sitten etten haluakaan kokopäiväduuniin.
Kielten opinnoista (tai ainakin englannin opinnoista) sen verran, että opinnoissa on paljon kaunokirjallisuuteen perehtymistä, kääntämiseen perehtymistä ja tietysti paljon kielen historiaa ja kielitiedettä. Hyvin erilaista (täysin erilaista) siis kuin kieliopinnot noin yleisesti.
---
"Voinko esimerkiksi valita pääaineeksi kasvatustieteet ja sivuaineeksi kieliä tai kauppatieteitä?"
Voit.
Kieliin tosin on harvoin - jos koskaan - vapaata sivuaineoikeutta, eli joudut tekemään syyslukukauden alussa pienimuotoisen pääsy- tai tasokokeen saadaksesi sivuaineoikeuden (vaihtelee hivenen yliopistoittain, mutta pääsääntöisesti se on kyllä näin). Kauppatieteistä en tiedä, voi olla että niihinkin vaaditaan sivuainekoe tai jotain vastaavaa - yliopistojen/korkeakoulujen opinto-oppaista nämä jutut selviävät. - sdvdddvvd
Minäpä pistän seuraavanlaisen esimerkin, jonka tiedän olevan mahdollinen, koska ex-eukko sen kävi.
1. Haet yliopistoon lukemaan kasvatustiedettä tai johtamista sellaiseen yliopistoon jossa voi lukea molempia. Loppujen lopuksi ei ole paljoa väliä kumpaan pääset, itse hakisin siihen johon on helpompi päästä sisään.
2. Tämän jälkeen suoritat joko kasvatustieteen tai johtamisen pitkän sivuaineen opinnot pääaineesi opintojen ohella. Todennäköisesti sivuaineoikeutta pitää hakea erikseen laitokselta, mutta ei ole kovinkaan monimutkainen juttu, varsinkin jos on pärjännyt pääaineen perusopinnoissa hyvin.
Ja jos kerta tuo juridiikka niin kiinnostaa, niin siitähän saa helposti yhden lyhyen sivuaineen, jonka jälkeen sinun tarvitsee enää suorittaa yksi haluamasi sivuaine. Ainakin kaupallisella puolella juridiikan kurssit ovat helpohkoja ja hyvin vähällä vaivalla suoritettavissa.
3. Käyt siinä samalla niin paljon englanninkursseja kuin sielu sietää. Kyllä niitä siellä yliopistolla on aivan riittämiin. Englantia voi käydä myös niin paljon että siitä saa koottua yhden sivuaineen ja jonkin "english honors" -merkinnän, tosin tämä aina vähän yliopisto kohtaista.
4. Kun valmistut, niin sinulla on pätevyys henkilöstöalan asiantuntijan hommiin. Ex-eukko pääsi erään keskisuuren Suomalaisen firman rekrytointivastaavaksi edellä mainitun kaltaisilla opinnoilla (pääaineen kasvatustiede). Tosin asiaan vaikutti varmaan se että hän sai opintojen aikana kerättyä melko kiitettävästä tuota alan työkokemusta, mutta kumminkin...- ........
Kiitos vinkistä edelliselle! Lisää vastaavia esimerkkejä tai ehdotuksia kaipailen edelleen :) Lisäkysymksenä vielä se, että onko kasvatustieteissä mahdollisuuta päästä ulkomaille opiskelemaan? Entäpä tulevien töiden kansainvälisyys, onko suomalaisella KM-tutkinnolla mitään virkaa jos haluaisi työskennellä ulkomailla?
- Samoilla mietteillä päätään...
........ kirjoitti:
Kiitos vinkistä edelliselle! Lisää vastaavia esimerkkejä tai ehdotuksia kaipailen edelleen :) Lisäkysymksenä vielä se, että onko kasvatustieteissä mahdollisuuta päästä ulkomaille opiskelemaan? Entäpä tulevien töiden kansainvälisyys, onko suomalaisella KM-tutkinnolla mitään virkaa jos haluaisi työskennellä ulkomailla?
Oli pakko kommentoida, kun huomasin että oot kiinnostunut aivan samoista aineyhdistelmistä ja asioista kuin minä. :)
Itse luen johtamista ja sivuaineiksi olen kaavaillut juurikin kieliä, kasvatustieteitä, psykaa yms. Tähtäimessä olisi siis todennäköisesti henkilöstöalan tehtävät tai vastaavat.
Valitsin kauppatieteet ns. varmana vaihtoehtona työllisyyden ja monipuolisten mahdollisuuksien kannalta, enkä hakiessani vielä tarkemmin tiennyt mikä pääaineista minua eniten kiinnostaa. Myös kauppatieteisiin vahvasti liitettävä kansainvälisyys vaikutti valintaani.
Välillä kuitenkin toivon, että olisin valinnut pääaineekseni juuri kasvatustieteet tai psykologian, joihin minulla ehkä löytyy vielä enemmän luontaista kiinnostusta ja tyytynyt vain sivuaineilemaan kauppatieteissä. Henkilöstöalalle työllistymisen kannalta ei tosiaan ole kai suurtakaan merkitystä mitä näistä pääaineekseni olen lukenut, mutta ihan oman opiskeluinnokkuuden vuoksi suosittelisin valitsemaan pääaineen sen mukaan, mikä oikeasti kiinnostaa. Itsellänikin vielä vähän vaihto mielessä... ;) Sitä en sitten varmasti tiedä, kumpi koulutus antaa laajemmalti erilaisia työmahdollisuuksia. - ---------
Samoilla mietteillä päätään... kirjoitti:
Oli pakko kommentoida, kun huomasin että oot kiinnostunut aivan samoista aineyhdistelmistä ja asioista kuin minä. :)
Itse luen johtamista ja sivuaineiksi olen kaavaillut juurikin kieliä, kasvatustieteitä, psykaa yms. Tähtäimessä olisi siis todennäköisesti henkilöstöalan tehtävät tai vastaavat.
Valitsin kauppatieteet ns. varmana vaihtoehtona työllisyyden ja monipuolisten mahdollisuuksien kannalta, enkä hakiessani vielä tarkemmin tiennyt mikä pääaineista minua eniten kiinnostaa. Myös kauppatieteisiin vahvasti liitettävä kansainvälisyys vaikutti valintaani.
Välillä kuitenkin toivon, että olisin valinnut pääaineekseni juuri kasvatustieteet tai psykologian, joihin minulla ehkä löytyy vielä enemmän luontaista kiinnostusta ja tyytynyt vain sivuaineilemaan kauppatieteissä. Henkilöstöalalle työllistymisen kannalta ei tosiaan ole kai suurtakaan merkitystä mitä näistä pääaineekseni olen lukenut, mutta ihan oman opiskeluinnokkuuden vuoksi suosittelisin valitsemaan pääaineen sen mukaan, mikä oikeasti kiinnostaa. Itsellänikin vielä vähän vaihto mielessä... ;) Sitä en sitten varmasti tiedä, kumpi koulutus antaa laajemmalti erilaisia työmahdollisuuksia.Itsekin tosiaan jossain vaiheessa harkitsin myös kauppatieteitä pääaineena, mutta en oikein usko että kiinnostus ihan riittäisi, eli siinä mielessä kasvatustieteet tuntuu enemmän omalta pääainevaihtoehdolta. Kauppatieteet taas kiinnostavat siinä määrin että sivuaineena voisi mennäkin. Aina sitä vaan kuulee puhetta siitä miten kauppatieteisiin kannattaisi ensisijaisesti pyrkiä, mutta enpä oikein näe järkeä hakea lukemaan sellaista mikä ei tunnu omalta tarpeeksi. Ei kai kasvatustieteet ole kauppatieteitä huonompi aine millään lailla...
Tuosta kansainvälisyydestä vielä, että miten tosiaan kasvatustieteen puolella on tuo asia? - bfdbfdbfdbdfbfd
--------- kirjoitti:
Itsekin tosiaan jossain vaiheessa harkitsin myös kauppatieteitä pääaineena, mutta en oikein usko että kiinnostus ihan riittäisi, eli siinä mielessä kasvatustieteet tuntuu enemmän omalta pääainevaihtoehdolta. Kauppatieteet taas kiinnostavat siinä määrin että sivuaineena voisi mennäkin. Aina sitä vaan kuulee puhetta siitä miten kauppatieteisiin kannattaisi ensisijaisesti pyrkiä, mutta enpä oikein näe järkeä hakea lukemaan sellaista mikä ei tunnu omalta tarpeeksi. Ei kai kasvatustieteet ole kauppatieteitä huonompi aine millään lailla...
Tuosta kansainvälisyydestä vielä, että miten tosiaan kasvatustieteen puolella on tuo asia?Jos on tarkoitus suuntautua kansainvälisiin hommiin, niin silloin tuo kaupallinen pääaine on paljon hyödyllisempi kuin kasvatustiede.
KTM:n tutkintoon voi liittää kansainvälisen MBA-tutkinnon (vaatii vähintään vuoden ulkomaan opiskelut). MBA-tutkinto (vaikkapa johtamisen alalta) auttaa huomattavasti enemmän työllistymään kansainvälisiin hommiin kuin normaali suomalainen kasvatustieteen tutkinto. - -----------
bfdbfdbfdbdfbfd kirjoitti:
Jos on tarkoitus suuntautua kansainvälisiin hommiin, niin silloin tuo kaupallinen pääaine on paljon hyödyllisempi kuin kasvatustiede.
KTM:n tutkintoon voi liittää kansainvälisen MBA-tutkinnon (vaatii vähintään vuoden ulkomaan opiskelut). MBA-tutkinto (vaikkapa johtamisen alalta) auttaa huomattavasti enemmän työllistymään kansainvälisiin hommiin kuin normaali suomalainen kasvatustieteen tutkinto.Ei se välttämättä ole mikään varsinainen päätarkoitus, mutta olisi kiva jos semmonen mahdollisuus olisi kuitenkin sitten olemassa. Jotenkin kasvatustieteet vaan kuulostaa pääaineena enemmän omalta vaikka toki kauppatieteet antais varmaan enemmän mahdollisuuksia. Hankalaa.
- ...
Hei, Kommentoin tähän ketjuun aiemmin, että olen samankaltaisessa tilanteessa kuin ketjun alottaja ja nyt ihan uteliaisuuttani kyselisin, että minkälaiseen ratkaisuun päädyit? Itse soudan ja huopaan edelleen kasvatustieteiden ja kauppiksen välillä ja välillä ajatukset on harhaillut myös hallintotieteisiin ja sos.psykologiaan päin... Kun ei vaan kykene tekemään päätöstä. Tuskinpa tässä ensi syksyksi enää uutta opiskelupaikkaa hankitaan. :/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivän Riikka: polttoöljyn hinta räjähti
Näyttää tuo putinismi ilmenevän persuissa myös Suomen yrittäjien kampittamisena. Polttoöljy on se katalyytti, joka pitää382181Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!
Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten642032Helsingin yllä valopalloja
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1508be00-28c9-4156-83dc-0be5e7aa3066 "Helsingin taivaalla lensi lauantaina puolen yön1211930HÄLYYTYS!!
Ukraina se hyökkää jo Suomen maaperälle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/645b83ce-e074-4f00-8b99-245d01b38a363881670Kovasti on hävittäjiä ilmassa. Nytkö se alkoi?
Onko nyt sota ?? `Vai harjoituksiako vain? Hävittäjät pörrää kovasti.1031641Helsingin yllä lensi yöllä jotain outoa puolen yön aikaan valopalloja
Poliisi on saanut tapauksesta yhden havaintoilmoituksen. Valopalloja oli noin parikymmentä ILtalehdessä on video tapah1241464Millainen on naisellinen nainen
Nyt kun taas mennään keikkuen kesään, niin millainen nainen on naisellinen? Pukeutuminen, olemus, puhetapa, jne. Vilma n1821092Raamatullinen kaste
Seurakunnassamme kastettiin mm eräs muslimi, joka oli tullut uskoon. Hän oli ollut Suomessa viitisen vuotta. Hän oli lu53967- 75915
- 27899