Elikkäs olen 20 vuotias, tällä hetkellä työtön ja olen kyllästynyt porukoiden paasaamiseen. Joten kysäsen vähän että mitä plussia ja miinuksia on siinä jos muutan pois.
Eli listatkaapa vähän esimerkiksi mitä laskuja, tukia, yms tulee ja menee. Kiitos jo etukäteen!
Tarvitsen vähän tietoa asunnon hankkimiseen!
4
970
Vastaukset
- sanoisin
Tuet:
työttömyystuki
asumistuki
toimeentulotuki, jos edelliset eivät riitä
Laskut:
vuokra
sähkölasku (jos ei sisälly vuokraan)
vesilasku (jos ei sisälly vuokraan)
lehtilaskut
nettilasku
tv-maksu
vakuutukset
lääkelaskut
ruoka, vaatteet jne.
puhelinlasku
harrastukset
autoon liittyvät kustannukset
lemmikit
jne.
Itse tiedät parhaiten mitkä koskevat sinua. - ainakin
se työttömyyskorvaus (tai mikähän lienee, olethan kuitenkin työnhakija(?) ja jotain saat)
Sitten sen päälle tulee asumistuki joka ei kyllä kaikkea asumista kata.
Lisäksi voi saada toimeentulotukea, mutta sitä saa kai vaan kuukauden kerrallaan ja sen varaan nyt ei mitään voi laskea.
Mutta noista nyt sitten yhteensä tulee pk-seudulla ehkä se tonnin luokkaa tai alle.
Siitä sitten maksat ainakin seuraavia/kk
- vuokra (yksiö pk-seudulla) 600e
- vesi 15e
- sähkö 20e
- netti 25e
- kännykkälasku 30e
- kotivakuutus (yleensä pakollinen, n. 80e/v) 6e
- tv-lupa 20e
sitten tuohon päälle tulee tietysti aika paljon sinusta itsestäsi riippuvat menot ruokaan, juomaan, tupakkaan, vaatteisiin yms. Itsellä meni parivuotta sitten kun vielä opiskeli PIENIMMILLÄÄN n. 400/kk ruokaan, ravintoloihin, koulumatkoihin ja ruokaan yms.
Noista tulisi joku 1116 euroa. Riippuu lähinnä sinusta ylittyykö vai alittuuko. Itsellä oli menot tuota luokkaa. Eli vähän voi tehdä tiukkaa niillä kelan tuilla, mutta tsekkaa ne kela.fi:stä niin tiedät paremmin kun minä. :)
Niin ja sitä piti vielä sanoa, että yleensä nuo edellä mainitut on ne pakolliset menot joista on vaikein tinkiä. Niiden päälle on sitten aina hyvä tulemaan kaiken laista ostelua, hankintaa, huonekalua, kodinkonetta yms. mihin menee paaaljon rahaa..- ei juma
kyllä taas on niin ihmisestä kiinni.jos menee 30e/kk puhelimeen nii kannattaa ehkä vaihtaa liittymää.. itellä menee 10e, sis.1000 viestiä ja jonkin verran tulee juteltuakin
- avusta
Auttoi paljon! Ja tästä voivat muutkin samaa pohtivat myös katsoa samalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2464061Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1282343Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575822006- 1411491
Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!39958Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein129958- 77949
Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!334881Pitäis vaan lopettaa
Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei8867J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti
Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl62790