Osaisko joku neuvoa kiinnostaisi tietää miten nämä päiväraha asiat menee.Vakituisesti työssä olen ollut vuosia ja muistaakseni noin vähän ylivuoden olin ytk:n jäsen ja sitten vaihdoin metallilittoon johon olen myöskin päälle vuoden kuulunu. Puoli vuotta olen kohta ollut sairauslomalla masennuksen takia ja kaiken muun vitutuksen,ahdistuksen,eri lääkkeiden kokeilujen ja raskaan terapian lomassa pitää vielä jaksaa kelan kanssa tapella milloin haluavat mitäkin lisäselvityksiä..Voimia vain muille samassa tilanteessa oleville. Jokatapauksessa mitä tapahtuu kun se kelan 300 päivää tulee täyteen?
Sairauspäiväraha/liitonpäiväraha???
12
1902
Vastaukset
- loma jatkuu,
tulee eteen kuntoutustuen haku. Kannattaa hakea sitä ajoissa, sen käsittelyssä kun voi mennä helposti muutama kuukausi.
N. 25% hakemuksista hylätään vuosittain, jos saa hylyn, kannattaa sitten laittaa kokonaan uusi hakemus, ei valittaa.
Hakemus täytetään itse, siihen sitten erikoislääkäriltä B-lausunto- ahdingotar
Olen ollut reilun vuoden saikulla. 300 päivää meni täyteen jo kesällä. Sen jälkeen vähän aikaa vielä työnantajalta sain pientä palkkaa. Nyt olen ollut kuukausitolkulla tyhjän päällä. Hylkäyspäätös tuli kuntoutustuesta. Valitus päällä, odottelen päätöstä muutoksenhakulautakunnalta (käsittely kestää 4-5 kk). 5 henkinen perhe ei pärjää yhden palkalla, toimeentulotukea ei saa. Laskut perinnässä, luottotiedot menneet (ulosotto). Aivan mieletön tilanne päällä. Sairausloma jatkuu, jatkuu, jatkuu.... Masennus syvenee, syvenee.....
- tämän
ahdingotar kirjoitti:
Olen ollut reilun vuoden saikulla. 300 päivää meni täyteen jo kesällä. Sen jälkeen vähän aikaa vielä työnantajalta sain pientä palkkaa. Nyt olen ollut kuukausitolkulla tyhjän päällä. Hylkäyspäätös tuli kuntoutustuesta. Valitus päällä, odottelen päätöstä muutoksenhakulautakunnalta (käsittely kestää 4-5 kk). 5 henkinen perhe ei pärjää yhden palkalla, toimeentulotukea ei saa. Laskut perinnässä, luottotiedot menneet (ulosotto). Aivan mieletön tilanne päällä. Sairausloma jatkuu, jatkuu, jatkuu.... Masennus syvenee, syvenee.....
sairauspäivärahan jälkeen, jonkun aikaa kuntoutustukea (en muista kuinka kauan) joka loppui kuin seinään. Tämän jälkeen sain liitolta ansiosidonnaista päivärahaa-oletko liitossa muuten? Siitä tuli päivät täyteen, ja sen jälkeen (sukulaiseni neuvosta) hain työmarkkinatukea ja sain 180 päivää. Se loppui, 1,5 sitten ja nyt on oltu peeaa puolitoista vuotta. Työvoimatoimistossa olen kulkenut säännöllisesti (sairaslomalla olen ollut pitkälti yli 6 vuotta) vaikka työkyvytön olenkin. Omat vaivani ovat fyysisiä. Kannattaa selvittää kaikki mahdollisuudet, niistä eivät nämä virkailijat välttämättä osaa? asiakkaalle kertoa. Ainakin omalta kohdaltani olen huomannut sen monet kerrat.
- surmansapeli
...linkki, josta näät miten menee jatkoa ajatellen. Itse olin yli puoli vuotta ja sama ilmiö kelan kanssa. Kyllä menni hermot moneen kertaan lippujen lappujen kanssa. Kaikenmaailman B-lausuntoja yms. Nyky yhteiskunnassa on ihanliikaa väkeä verorahoilla pyörittetväksi. Jos olisi päättävässä asemassa ja voisin vaikuttaa, niin kaikki lapujen pyöritys lausuntojen osalta loppuisi, koska lääkäri tehdessään lausunnon olis tämän jälkeen automaattisesti kelan käytössä, jossa automaattisesti ohjelmat tekisivät laskelmat sairaspäivärahojen osalta. Periaatteella hyväksy / hylkää, jolloin kelan vahtimestari nettipokeria pelatessaan sivussa voisi tehdä ns. työtä. Paljon olis ns. kirvelle töitä...huomaat varmaan, että pikkusen sylettä vileäkin vaikka aikaa mennyt kaksi vuotta. Ja mitä vielä...sairaspäivärahalla pitäis vielä elääkkin.
Ohessa linkki:
http://www.varma.fi/Varma/fi-FI/Left/Elakkeet/Tyokyvyttomyyselake/ - Gee 7
Luultavastim jos ei ole työkykyä joudut työttömäksi.Mutta käy liitossa henkilökohtaisesti jää asiat paremmin mieleen.On siitä kokemusta.
- ahdingotar
Mielenterveyskeskuksen sosiaalityöntekijä soitti liittooni ja tiedusteli asiaa jokunen aika sitten. Eivät maksa. Jos nyt tulee valituksesta vielä kielteinen päätös, menen työkkäriin tiedustelemaan päätöksen kanssa.
- SurmanSapeli
...no haalota vain sullekkin.
Voitko olla työnhakija jos et edes pysty tekemään entisiäkään töitä.
Ei voi olla noin vaikee asia tajuta... siksipä et voi saada liiton päivärahaa, ennekuin omasta ja muitten mielestä olet työkykyinen.
Nopeempi ja helpompi tapa on soittaa, kun lähtee Rovaniemeltä käymään isolla kirkolla todistamassa jonkun konttorirotan pykäliä.
Ei tulis ekana mieleen...senkin ajan voi kerätä vaikka tyhjiä pulloja tai mennä marjametsään. - ahdingotar
SurmanSapeli kirjoitti:
...no haalota vain sullekkin.
Voitko olla työnhakija jos et edes pysty tekemään entisiäkään töitä.
Ei voi olla noin vaikee asia tajuta... siksipä et voi saada liiton päivärahaa, ennekuin omasta ja muitten mielestä olet työkykyinen.
Nopeempi ja helpompi tapa on soittaa, kun lähtee Rovaniemeltä käymään isolla kirkolla todistamassa jonkun konttorirotan pykäliä.
Ei tulis ekana mieleen...senkin ajan voi kerätä vaikka tyhjiä pulloja tai mennä marjametsään.Haloo vaan. Näin se silti menee. En olisikaan normaali työnhakija, vaan kuulemma Suomen sosiaaliturva on tällainen. Ensimmäisen kielteisen kuntoutustuen yhteydessä tuli kirje, jossa neuvottiin tekemään näin. Ei tämä ole tuulesta temmattu juttu. Tässä vaan on mennyt jo kuukausia uutta päätöstä odotellessa. Persaukisena ei ole kiva elää.....
- acdvd
ahdingotar kirjoitti:
Haloo vaan. Näin se silti menee. En olisikaan normaali työnhakija, vaan kuulemma Suomen sosiaaliturva on tällainen. Ensimmäisen kielteisen kuntoutustuen yhteydessä tuli kirje, jossa neuvottiin tekemään näin. Ei tämä ole tuulesta temmattu juttu. Tässä vaan on mennyt jo kuukausia uutta päätöstä odotellessa. Persaukisena ei ole kiva elää.....
Näin se menee soita vaikka kelalle itse omakohtaisesti ihmettelin ja luulin että joku kusetaa .
- surmansapeli
acdvd kirjoitti:
Näin se menee soita vaikka kelalle itse omakohtaisesti ihmettelin ja luulin että joku kusetaa .
...kyllä ne kelan akat ovat valopäitä. Ei voi muuta sanoa.
Liitto tai työttömyyskassa maksaa vain ja ainoastaan tilanteissa jossa olet työtön työnhakija (etkä saa sitäkään saa itse aiheuttaa).
Ethän pyhässä yksinkertaisuudessakaan voi olla työnhakija, mikäli olet muutoinkin jo sairaslomalla. Sairasloma ja työttömyys on kaksi täysin eri asiaa, joissa kummassakin omat lakipykälänsä. Olet nimenomaan sairaspäivärahan piiriin kuuluva ihminen.
Otan osaa...joskus elämä koittellee vähän kovemmalla kädellä ja joitakin vähän turhankin kovalla. - ahdingotar
surmansapeli kirjoitti:
...kyllä ne kelan akat ovat valopäitä. Ei voi muuta sanoa.
Liitto tai työttömyyskassa maksaa vain ja ainoastaan tilanteissa jossa olet työtön työnhakija (etkä saa sitäkään saa itse aiheuttaa).
Ethän pyhässä yksinkertaisuudessakaan voi olla työnhakija, mikäli olet muutoinkin jo sairaslomalla. Sairasloma ja työttömyys on kaksi täysin eri asiaa, joissa kummassakin omat lakipykälänsä. Olet nimenomaan sairaspäivärahan piiriin kuuluva ihminen.
Otan osaa...joskus elämä koittellee vähän kovemmalla kädellä ja joitakin vähän turhankin kovalla.Muutoksenhakulautakunnasta hylkäyspäätös. Soitin Kelaan, neuvoivat ottamaan yhteyttä työkkäriin. Soitin työkkäriin. Huomenna menen käymään, että saadaan päiväraha-anomus vireille. Mukaan läjäpäin papereita. Voisin kuulemma tehdä myös uuden hakemuksen eläkeasiasta. Elikä sama rumba. Aika touhua.
- tapauksessa
Eli sairaslomalla masennuksen vuoksi ollut miltei puoli vuotta nyt töissä yt-neuvottelut menossa jos lähtee työt alta sairauslomalla mitäs sitten?? Ei ole tietty varma asia sairaus lomani loppuu aika lailla samoihin aikoihin kuin pitäisi neuvottelun tuloksesta eli mahdollisista irtisanomisista ja lomautuksista tulla tieto. (ellei tohtori katso parhaakseen jälleen jatkaa vielä sairauslomaa)Ollaanko silloin ja milloin työttömien vai sairauslomalaisten kirjoissa? Voidaanko ylipäätänsä irtisanoa työsuhde firman taloudellisen/tuotannollisten/ syiden vuoksi jos on sairauslomalla
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan
Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam3551436- 741415
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten3121191Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin
Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀461107Aika pieni se on
Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht33935Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin
Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆231914vinkki miehille
Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli163878Kiitos siitä
Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak40845Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa
Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso20827Pelekäätkönä mua?
Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te42804