Terve!
Olen tässä paljon miettinyt että olisiko minulla oikeutta porata maalämpöpumpulle reikä takapihalleni. Voiko reijän porata ilman talonyhtiön tai muiden tahojen lupia. Jos lupia tarvittaisiin niin mitä minun tulisi hankkia?
Asun osakeomisteisessa rivitalossa ja takapihani on noin 36 neliötä. Ajattelin ettei 160 metriä syvä reikä aiheuta esteettistä haittaa kanssa-asukeille.
Maalämpö takapihalle
6
627
Vastaukset
- parempia provoja
ei tälläselle jaksa edes nauraa
- se on yhtiön piha
Pihahan ei ole sinun vaan yhtiön.
Jos sinulle annetaan lupa porata lämpökaivo takapihalle, niin kaikilla muilla pitää olla sama oikeus.
Riittääkö maassa lämpö, jos jokaisella on takapihalla porakaivo?
Ruotsissa on tästä jo kokemusta, ei riitä, kaivon mitoitus menee ketuileen, kun vieressä on 10m päässä kummallakin puolella samanmoinen kaivo.
Voitahan yrittää saada lupaa kaivolle, mutta jos yhtiössä on ajattelukykyistä porukkaa niin lupaa ei tule.- kaivojen minimietäisyyksistä?
Kaivaisitko nyt vaikka niitä "ruotsalaisten" todennettuja tuloksia lämpökaivon jäätymisestä. Toistaiseksi on näkynyt vain urbaania legendaa, siis mutua.
Piha on tietty asuntoyhtiön, eikä naapurinkaan puolelle saa LUVATTA rakentaa. - Osku.
kaivojen minimietäisyyksistä? kirjoitti:
Kaivaisitko nyt vaikka niitä "ruotsalaisten" todennettuja tuloksia lämpökaivon jäätymisestä. Toistaiseksi on näkynyt vain urbaania legendaa, siis mutua.
Piha on tietty asuntoyhtiön, eikä naapurinkaan puolelle saa LUVATTA rakentaa.Aamulehti Maanantai 30.4.2007
Maalämpö kuumentaa Ruotsissa tunteita ja kiristää naapurien välejä
Liian tiheä poraaminen laskee lämpötiloja
Naapurin lupa tai matka käräjille
Kymmenen metrin välein poraaminen voi laskea kallioperän lämpöä 2-3 astetta, ja pohjavesi voi jäätyä talvella.
Keskelle tonttia tai kahdenkymmenen metrin välin katsotaan takaavan riittävän lämmön kaikille - påckar
Osku. kirjoitti:
Aamulehti Maanantai 30.4.2007
Maalämpö kuumentaa Ruotsissa tunteita ja kiristää naapurien välejä
Liian tiheä poraaminen laskee lämpötiloja
Naapurin lupa tai matka käräjille
Kymmenen metrin välein poraaminen voi laskea kallioperän lämpöä 2-3 astetta, ja pohjavesi voi jäätyä talvella.
Keskelle tonttia tai kahdenkymmenen metrin välin katsotaan takaavan riittävän lämmön kaikilleSelvä juttu, jos oli oikein kopioitu.
- Osku.
påckar kirjoitti:
Selvä juttu, jos oli oikein kopioitu.
Kopioin vaan oleellisimmat kohdat,
Aamulehti oli koneen vieressä.
Kopsasin koska maalämmön yleistyessä,
Suomessakin tulee naapurien kesken helposti "sanasota" tai käräjäreissuja asian tiimoilta!
Ps olen lukenut asiasta kyllä aikaisemminkin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874168Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella283137No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452340- 351348
- 10919
- 133911
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11770