Taloni on 1930-luvun hirsirunkoinen n.300m2 öljylämmitteinen vesikiertoisilla pattereilla.
Mitäs vaihtoehtoja niitä nyt tänä päivänä onkaan tuon öljylämmityksen korvaamiseen?
Öljylämmityksestä eroon?
6
895
Vastaukset
- siinäpä niitä
hake, pelletti, lämpöpumppu(maa-vesi, ilma-ilma tai ilma-vesi), sähkö, kaukolämpö, puu,
- olen ollut
itse vaihdoin vanhan öljykattilan kalliolämpöön, ja olen ollut tyytyväinen siihen. Vaihto ehtona oli vesi-ilmalämpöpumppu. Hinta ero on pieni ja en halunnut pihalle metelöivää puhallinta. Pumppu on ivt valmistama ja on toiminut hyvin.Lokakuun säh.kulutus jossa myös käyttösähkö oli 780kwh, marrask. 1100kwh ja joulu 1500kwh joista on n.400-500kwh:ta käyttösähköä. Työn suunnittelu ja aikataulut pitivät hyvin kutinsa. Talo oli ilman lämpöä kaksi päivää. Asunnon neliöt on 200/lämmintä.
- hjk1
on meillä ja toimii hyvin
- uteliaisuudesta
Kiinnostaa sama asia itseäkin. Jos mahdollista, voisitko laittaa taustatietoja hieman? Oliko talossa aiemmin vesikiertoiset patterit, mikä laite kyseessä ja paljonko noin tonnin tarkkuudella maksoi muutos?
- sanottua
Kuten joku tossa sanoi jotakin pitää polttaa tai sitten sähköllä.
Polttaa voi puuta,pellettiä,haketta,kaasua,öljyä,biopolttoaineita,viljaa
Sitten voi ostaa kaukolämpöä jos on saatavilla tai sähköä. Sähköä voi myös tehdä itse tai pienentää sen osuutta tekniikan avulla. Vaihtoehtoina on tuuligeneraattori,aurinkopaneelit,maalämpöpumput,ilmalämpöpumput.
Järkevin tapa on tehdä taloon vain kaksi järjestelmää pää ja apu-järjestelmä. Yksi suosittu tapa on maalämpö tai v-ilppi. ja niiden rinnalla varaava uuni.
Maalämpö maksaa siinä 20000 ja vilppi puolet tai alle.
Käyttökustannuksissa vilppi on suurinpiirtein 50% kalliimpi. - säästää
Vaihtoehtoja on. Valinta riippuu siitä, mille annat arvoa.
Luulen että olisi parasta ensin päättää haluatko säästää vähän vai paljon. Jos haluat "pikkunäppärän" ratkaisun, hanki muutoskustannuksilta halvin ratkaisu. Ilmalämpö on tällainen, aika halpa ja nopea pikkusäästäjä joka maksaa itsensä hyvinkin nopeasti takaisin.
Jos haluat suuren säästön, tutki mikä järjestelmä antaa suurimmat energiasäästöt (asiantuntijan kWh-laskelma). Luultavasti se suuren säästön ratkaisu on maalämpö tai kalliolämpö. Se on pitkän tähtäimen muutos, ei mikään pikaratkaisu.
Pikkunäppärä ratkaisu antaa luultavasti lyhimmän takaisinmaksuajan. Mutta jos myöhemmin haluat säästää lisää, joudut kuitenkin maksamaan sen suuremman investoinnin lähes kokonaan sitten myöhemmin. Silloin maksat kahdesta muutoksesta.
Itse vaihdoin samankokoisessa ja samanikäisessä talossa öljylämmöstä kalliolämpöön. Energiakulut pienenivät kolme neljäsosaa vuonna 2008. Laitoin kunnon systeemin jossa on mukana mm. patteriveden välisäiliö, jolla sain kompressorin käyntijaksot pitkikisi, normaalisti pari jaksoa tunnissa. Mutta investoinnit olivat kyllä suuruusluokkaa 20 000 euroa kokonaisurakkana, ja takaisinmaksuaika 9 - 10 vuotta. Jos energiahinnat nousevat niin takaisinmaksuaika lyhenee.
Voisi myös sanoa, että olen lyönyt tällä vetoa siitä, että energiahinnat nousevat tulevaisuudessa enkä halua maksaa niitä korkeampia hintoja.
En myöskään odottanut tukiaisia. Yhden vuoden säästöt olisivat todennäköisesti olleet suuremmat kuin tukiaiset.
Käsittääkseni kalliolämmön investoinnit nostavat talon arvoa koko summalla, kun taas "pikkunäppärä" ratkaisu ei välttämättä nosta talon arvoa paljoakaan. Toivon, että joku asunnonvälittäjä kertoisi tästä enemmän.
Eduskunnassa on keskustelua siitä, että kiinteistövero sidottaisiin lämmitysmuotoon tai hiilidioksidipäästöihin tms. Kukaan ei vielä tiedä mikä on lopputulos, verotetaanko öljylämpöä enemmän kuin maalämpöä vaiko päinvastoin. Verottaja saattaa haluta osingoille säästöistä. Tai sitten suositaan kaukolämpöä, jotta kunnat saisivat kaukolämpöbisnestä.
Maasta saatu lämpö on taatusti kokonaan kotimaista. Lähes kaikessa muussa lämmössä on jotain tuontiosuuksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p475365Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "612086Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella181760Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1381723- 161473
No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol301417Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v4130081-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171097Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy771058Joutuuko Suomi24-palvelu taas oikeuteen ?
Nämä Purraa ja Perussuomalaista johtoa pedofiilian suojeliana pitävän kirjoittajan viestit eivät vain poistu täältä. Se205905