Kotiäitien tienestit

lafhioqafh

Minua on alkanut kiinnostamaan, että kuinka paljon tienaavat ne äidit, jotka jäävät kotiin - vanhempainloman loputtua luonnollisesti- hoitamaan lapsiaa?

Itselläni bruttopalkka reilu 3000,- ja siitä syystä en kovin pitkäksi aikaa kotiin jää, koska palkanmenetys on niin huomattava.

Jossain tutkimuksissahan ilmeni, että nimenomaan pienipalkkaiset jäävät kotiin.

26

1847

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1700-2000e

riippuen vähä kuukaudesta.nyt hoitovapaalla, kolme muksua on ja saan bruttona n.550e.Ei hääppöstä, mut kun laskin mitä saan jos menen töihin - mitä menee muksujen hoitoon - bensat töihin ja takas - ruokaraha (töis otetaan 5e/päivä ruoasta,söit tai et) niin jään alle 100e plussalle,et ei paljo motivoi.Ja mulla vuorotyö,et sen satasen takia pitäis sit olla monet illat ja viikonloput töis..mun mielestä nää hoitomaksut ovat AIVAN liian isot,oikeesti, työntekohan pitäis kannattaa, vai!?!?

• ruokaraha?

voiko muka ottaa ruokarahaa, jos et käy syömässä?
        Käsittääkseni ei.

• tässä puljussa
        ruokaraha? kirjoitti:

voiko muka ottaa ruokarahaa, jos et käy syömässä?
        Käsittääkseni ei.

missä olen töis niin on.keittiös syödään samalla kun toiset ruokaa tekee...pieni firma,turha ruveta vänkään asiasta, olen kyl yrittänyt.

• Saman suuruinen palkka

Kaks muksua, ja molemmat menis hoitoon, ja pitkä työmatka, ja jää se satku kans bensojen ym. jälkeen =(

Eli tiedän tunteen, sit voi vasta mennä töihin kun on vaan yksi mukula hoidon tarpeessa, muuten repee perse!

Eli tilanne on, että teet niin tai näin, niin tuloja et saa nouseen, kun työmarkkinatkin on mitä on!

Ite oon nyt kuitenkin liitonrahoilla, mut töihin niilt ei kannatakaan lähtee!

Ihana hyvinvointivaltio, ei "päästetä" edes töihin!

Onko se nyt sitten ihme, että hyväpalkkaset menee töihin ja huonopalkkaset jää kotio, kun ei siitä työnteosta ole muuta kuin haittaa!

• päinvastoin

Mulla reilu 3300e/kk, miehellä tonni vähemmän, eli meillä parempituloinen jäi kotiin ensin ja pidemmäksi aikaa (vaihdetaan muutamaksi kk myöhemmin).
      Hyvillä tuloilla ehti kerätä pesämunaa kotona hoitamiseen.
      Arvokysymys enempi kuin rahakysymys, katson että säästöni tulee näin investoitua hyvin.

• Ymmärrän tuon. Uskon, että hyvätuloisella on tilaisuus parempaan elintasoon. Mulla taas kotihoidontuella kituuttaminen ei tunnu missään, kun olen jäänyt kotiin suoraan opintotuelta. Onneksi nämä äp-rahat sattuivat menemään sellaisen vuoden mukaan, jonka työskentelin kokonaan. Pienipalkkaisena tosin tuolloinkin. Eli yhtä köyhiä ollaan kuin ennenkin eikä kituuttamiselle näy loppua. No, ehkä ennen seuraavaa lasta voisi käydä hieman töissä ansaitsemassa parempaa äp-rahaa. Mies on kylläkin kotona tuolloin...

Toisaalta, jos mieheni olisi huipputuloinen niin voisin hoitaa lapset kotona vaikka kouluun asti.

• Joillekin äideille kotihoito voi olla puhdas arvokysymys, vaikka tulot sattuisivat olemaan neljäkin tonnia. Juttelin tänään yhden äidin kanssa, joka on diplomi-insinööri, mutta ollut silti täysipäiväisenä kotiäitinä 12 vuotta.

Sitten taas joku pienipalkkainen äiti voi olla tympääntynyt kotona ja haluaa töihin, vaikkei edes jäisi paljon voitolle hoitopaikkamaksujen yms. jälkeen.

• Nyt jo töissä oleva

Mulla jäi kotihoidontukea käteen verojen jälkeen 300€ /kk. Ei kauheen kivaa, kun asuntolainaa olisi pitänyt lyhentää 800€/kk.. Mies kävi töissä, niska limassa. Yleensä teki 15-16h päivää. Mutta mutta, vuoden verran kotona olin. Lapsi oli siis 1v8kk kun lähdin työelämän pyörteisiin.

• Jihuuu

Aiemmin olin opiskelija joten kh-tuki ei juurikaan eroa niistä tuloista. Itseasiassa enemmänhän saan kotona ollessa kuin opiskelijana.

Mutta luulisi jos palkka on ollut 3000 tonnin luokkaa, olisi kerennyt säästääkin siihen nähden ettei tarvitse lähteä töihin siksi kun "ei ole varaa olla kotona.." tai vaikka ottaa lainaa sitä varten, jos on otettu lainaa turhakkeisiinkin (asunnot, autot ym)

• sorry vaan

Meillä se oli melkein pakko, kun vuokriin ei enää tahtonut rahaa riittää. Ja vuokralla ollessa ei ollut oikeasti mitään mahdollisuutta vaikuttaa asumiskuluihinkaan, niin kuin omassa. Mieluummin siis korkoa pankille, kuin vuokrataloyhtiölle, kun halvemmalla saa myöskin huomattavasti paremman elämänlaadun lisäksi. Meille asunto ei todellakaan ole turhake, vaan koti.

mutta kyllä se on niin, että pienipalkkaisen ei kannata lähteä töihin, varsinkin, jos elelee ydinperheen tuloilla (eli ei esimerkiksi elatusmaksuja). Ja jos lapsia on monta. Kaikki mitä plussalle jäät, menee työssäkäynnin kuluihin, kuten päivähoitoon, autojen ylläpitoon (myös pakko, jotta saat lapset eri paikkoihin hoitoon, kun ei muuta saa). Ja jos mies tekee pitkää päivää, niin verottaja siitä kiittää.

meidän ratkaisu oli työnteko vuorotellen. ja siihen pyrimme taas tulevaisuudessakin. Tarttee vaan sumplii vähän aikaa asioita uusiksi, kun edellinen työ päättyi. Noin päästiin, siihen, että nuorin oli kolmen vanha, jolloin jouduimme laittamaan muksut päivähoitoon.

• .........

minä olen lukenut että tulottomat (työtön ennen synnytystä) yh:t käyttävät tukea eniten ja loppuun asti! Se on joillekin keino välttää työssäkäyntiä.

• Suksi suolle

Onkohan sulla hajuakaan paljonko noilla tuilla "juhlitaan".
        Käteen jää about 500€ siitä sitten miinustat laskut,lapselle vaateet ja ruuat niin eipä paljon juhlita.
        Kyllä minä menisin heti töihin,jos vaan joku huolis.

• palkka

No ei kai kotiäidit nyt paljon tienaa näkeehän sen Kelan sivuilta mitä kotihoidontuki on mutta täytyy muistaa että se ei ole ainoa totuus, useimmissa kunnissa tulee vielä kuntalisä joka voi olla huomattavakin. Silti kaikkine lisineen parhaimmilaankin kotihoidontuki taitanee olla siinä 500€ käteen verojen jälkeen?

Jos nyt puhutaan ihan tilastollisesti niin niinhän se on että pienipalkkaiset tuppaavat jäämään paljon herkemmin kotihoidontuelle kun kovapalkkaiset koska onhan se selvä että se voitto mitä saa verrattuna kotona oleminen vastaan työssäkäynti voi olla olemattoman pieni jos palkka on pieni (johtuen suurimmaksi osaksi hoitomaksuista) kun taas suurella palkalla ero on jo suuri.

Toisaalta tuli mieleen että matalapalkkaisissa ammateissa olevat ovat yleensä niitä jotka ovat huonosti koulutettuja ja oma duuni ei ehkä ole edes niin kiinnostava eli ei hähdä itse asiassa mitään syytä palata sinne takaisin vasta kun on pakko. Älkää nyt kilahtako onhan niitä kaikissa tuloluokissa ja koulutustastasta huolimatta äitejä jotka vaan haluavat olla kotiäitejä mahdollisimman pitkään ja ajattelevat että se on lapselle parasta mutta useinhan nuo valinnat ovat myös monen asian summa eli siinä punnitaan myös tuota taloudellista puolta ja sen kannattavuutta.

Toisaalta voisin sanoa olleeni itse ehkä joku poikkeus kun erittäin pienipalkkaisena katsoin kuitenkin parhaaksi palata töihin äitiysloman jälkeen. Sain kuitenkin käteen enmmän kun jos olisin jäänyt kotihoidontuelle ja kun on pienituloinen niin joku 200€ voi olla jo suuri summa. En nyt muista paljon enemmän sain kun kävin töissä kun jos olisin jäänyt kotiin mutta pienituloiselle se pieni summa voi olla taas käytännössä suurikin summa.

• Haluan lisätä

Haluaisin tässä yhteydessä vielä lisätä, että korkeammin koulutetuillakaan ei yleensä alkupalkka ole järin suuri. Ja kun opiskella on pitänyt pitkään ja ehkä sen jälkeen on aika pian tehty lapset (kenties useampi kuin yksi), niin työkokemusta ja sitä myötä palkan nousemista ei ole mainittavasti ehtinyt vielä tapahtua. Niinpä ei edes korkea koulutus ja sitä kautta mielenkiintoinen työ välttämättä tarkoita, että taloudellisesti työhönpaluu olisi kannattavaa. Pitkään duunarina ollut voi tienata enemmän tai ainakin saman kuin vastavalmistunut insinööri esimerkiksi.

Nim. akateeminen kotiäiti, jolla ei oikein ole varaa mennä töihin.

• .............
        Haluan lisätä kirjoitti:

Haluaisin tässä yhteydessä vielä lisätä, että korkeammin koulutetuillakaan ei yleensä alkupalkka ole järin suuri. Ja kun opiskella on pitänyt pitkään ja ehkä sen jälkeen on aika pian tehty lapset (kenties useampi kuin yksi), niin työkokemusta ja sitä myötä palkan nousemista ei ole mainittavasti ehtinyt vielä tapahtua. Niinpä ei edes korkea koulutus ja sitä kautta mielenkiintoinen työ välttämättä tarkoita, että taloudellisesti työhönpaluu olisi kannattavaa. Pitkään duunarina ollut voi tienata enemmän tai ainakin saman kuin vastavalmistunut insinööri esimerkiksi.

Nim. akateeminen kotiäiti, jolla ei oikein ole varaa mennä töihin.

Oikeastaan ainoa todella palkitseva tapa tehdä töitä tuossa vaiheessa onkin se, että vanhemmat tekevät töitä vuorotellen, jolloin äidille riittää usein se osa-aikainenkin, jota voi tehdä silloin, kun toinen puoliso on kotona hoitamassa lapsia. Tämä on myöskin siitä hyvä tapa, että elämä ei pyri vain kodin ja lasten ympärillä, sekä pysyy ikäänkuin mukana työelämässä. Siis jalka oven välissä tavallaan.

• haluaisin
        ............. kirjoitti:

Oikeastaan ainoa todella palkitseva tapa tehdä töitä tuossa vaiheessa onkin se, että vanhemmat tekevät töitä vuorotellen, jolloin äidille riittää usein se osa-aikainenkin, jota voi tehdä silloin, kun toinen puoliso on kotona hoitamassa lapsia. Tämä on myöskin siitä hyvä tapa, että elämä ei pyri vain kodin ja lasten ympärillä, sekä pysyy ikäänkuin mukana työelämässä. Siis jalka oven välissä tavallaan.

mut ukko töis klo.02-13,menee sit nukkumaan ja herää siinä 18-maissa.sillon mä vasta pääsisin lähteen jonnekki töihin.Enkä kyl yömyöhään haluais missään olla kun aamulla sit herätys klo.7.Et ei sekään meillä toimi,ja tosiaan jos "oikeasti" töihin menisin ja muksut hoitoon niin mulla jää vaan n.100e enempi kun laskee hitomaksut ja bensat palkasta pois,eli ei kyllä oikeen sekään motivoi..

• vuorotellen
        haluaisin kirjoitti:

mut ukko töis klo.02-13,menee sit nukkumaan ja herää siinä 18-maissa.sillon mä vasta pääsisin lähteen jonnekki töihin.Enkä kyl yömyöhään haluais missään olla kun aamulla sit herätys klo.7.Et ei sekään meillä toimi,ja tosiaan jos "oikeasti" töihin menisin ja muksut hoitoon niin mulla jää vaan n.100e enempi kun laskee hitomaksut ja bensat palkasta pois,eli ei kyllä oikeen sekään motivoi..

Isäntä lähti aamulla, tuli kotiin 16.30, jolloin lähdin itse ja tein 17-01. Ja viikonloppuisin tuplavuoroja Käytännössä tunteja kertyi niin, että työviikkoni oli noin nelipäiväinen, kaikkia viikonloppuja en tehnyt. Lepäilin vapaillani, aamusta nukuttiin muksujen kanssa pidempään, ja aika hyvin sujui. Tietysti puolison työajat ovat teillä aika hassut.

• se olisi
        ............. kirjoitti:

Tässä taas päästään siihen, että korkeakoulutetuilla ei yleensä ole mahdollista tehdä ainakaan koulutusta vastaavaa työtä osa-aikaisesti tai vapailla työajoilla. Riippunee alastakin, mutta yleensä kyse on normaalista päivävuorosta.

Ja toisaalta eipä siinä perheen yhteistä aikaa juurikaan jää, kyllä sekin on lasten kannalta tärkeää. Mutta minullekin kelpaisi sellainen työ, jota voisin tehdä osa-aikaisesti ja silloin kun puoliso ei ole töissä. Jos tienaisi pari sataa kuukaudessa, eikä tulisi lastenhoitokuluja, niin se olisi jo selkeä parannus talouteen.

• on hankala
        vuorotellen kirjoitti:

Isäntä lähti aamulla, tuli kotiin 16.30, jolloin lähdin itse ja tein 17-01. Ja viikonloppuisin tuplavuoroja Käytännössä tunteja kertyi niin, että työviikkoni oli noin nelipäiväinen, kaikkia viikonloppuja en tehnyt. Lepäilin vapaillani, aamusta nukuttiin muksujen kanssa pidempään, ja aika hyvin sujui. Tietysti puolison työajat ovat teillä aika hassut.

työaika. Enkä voi muksujen kans nukkua aamusin kauempaa kuin klo.7 pitää ylös kun vanhin pitää eskariin..ja tosiaan haluais titsti viettää vähän aikaa koko perhekin välillä,viikolla se nyt jo jää tosi vähiin :(

• hoitoalalla ainakin onnistuu
        se olisi kirjoitti:

Tässä taas päästään siihen, että korkeakoulutetuilla ei yleensä ole mahdollista tehdä ainakaan koulutusta vastaavaa työtä osa-aikaisesti tai vapailla työajoilla. Riippunee alastakin, mutta yleensä kyse on normaalista päivävuorosta.

Ja toisaalta eipä siinä perheen yhteistä aikaa juurikaan jää, kyllä sekin on lasten kannalta tärkeää. Mutta minullekin kelpaisi sellainen työ, jota voisin tehdä osa-aikaisesti ja silloin kun puoliso ei ole töissä. Jos tienaisi pari sataa kuukaudessa, eikä tulisi lastenhoitokuluja, niin se olisi jo selkeä parannus talouteen.

Ja siellä on myöskin sellaista työtä, johon ei kovin kummoista koulutusta tarvitse.

Perheen yhteinen aika jää vähiin, mutta molemmat saavat olla lasten kanssa viettäen rauhallista arkea. Kolme iltaa viikossa, ja puoli päivää viikonloppupäivinä itse asiassa oli enemmän kuin aikaisemmin sitä yhteistä aikaa. ja kun siihen ynnää talouden nettovaikutukset (meillä noin 2000 euroa täysillä tunneilla), niin ei tosiaan ollut turhaa. Sitten oli vielä muuta plussaa. Lapset eivät saaneet jokaikistä kulkutautia päivähoidosta, ei murheita heidän sairastuessaan jne. Kaikista tärkeimpänä meillä kuitenkin koululaisen turvatut iltapäivät, jota ei muutoin olisi saanut järjestettyä.

Ei välttämättä sovi kaikille, mutta meille se kävi loistavasti. Myös puoliso oli tyytyväinen järjestelyyn.

Kyllä moni asiaa ihmetteli, mutta moni tarttuu juuri pieniin yksityiskohtiin, kuten yhteinen aika. Sitä ei ollut sen enempää aikaisemminkaan, vaan päinvastoin lähinnä. Lapsilla oli kavereita kotonakin, ja ehdimme elää kotona täyttä arkea, tehdää niitä asioita, joita ei päivähoitolapsille pysty tarjoamaan.

Nyt, kun olen (toivottavasti) tilapäisesti päivät pois kotoa, niin hommat tuntuvat kasautuvan, aika illalla menee muksujen kanssa, ja alituinen aikatauluongelma on akuutti. Itseasiassa, minulle on jo hiukan lupailtu samantyyppistä järjestelyä ensi syksystä lähtien taas. Nuo ilta-, ja viikonloppuvuorot kun eivät ole niitä kaikkein halutuimpia, moni haluaisi niistä luopua ilomielin. Ja kyllä se vaan minulle sopii ;)

• ...näin

Yrittäkää elää miehen tuloilla muutamia kuukausia. Tämä tulee olemaan useimmilla totuus elintasosta. Sinun tulosi menee lapseen. Jos olette jo ns. parempitulosia, sille lapsellekkaan ei kaiketi kelpaa mikään kirppiskama. Joka vuosi lapseen uppoava euromäärä tuplaantuu.

• tulee...

kuukaudessa käteen 800-900e ja todellakin aion jäädä kotiin kun seuraava lapsi syntyy..laskin että kodinhoidontuen, toisesta lapsesta tulevan lisän sekä hoitolisän ja kuntalisän ansiosta minulle jää käteen about 800e..
      Jos menisin töihin, voisin laskea että käteen jää 900-466e(päivähoitomaksut)=huomattavasti vähemmän..
      Jos mulla jäis enempi kun menisin töihin, niin sitten menisin töihin kun toinen lapsi olisi vuoden mutta...nyt jää enempi käteen kun jään kotiin ja ei tarvitse nähdä sitä aamuheräämiste, pesujen pisujen yms vaivaa...

• hyväpalkkainen

En ole viitsinyt summata millainen palkanmenetys näistä seuraa (viivästyneine palkankorotuksineen ja muine menetettyine etuineen), mutta kotona haluan lapset hoitaa edes parivuotiaaksi.

Minullakin bruttopalkka olisi yli 3000, eikä täällä edes makseta mitään kuntalisää, eli kotona olo ei tosiaan lyö leiville kun on vielä asuntolainaakin. Mutta mies onneksi tienaa vielä paremmin ja hoitovapaan ajaksi kuluja sitten leikataan, eli valitaan tietoisesti alempi elintaso.

• saisin

bruttona saisin 3000-4000 eur/kk (riippuen mihin menisin töihin) normaali päivätyö, ei ylitöitä.

Olen nyt ollut kotona kotona yli kaksi vuotta ja kohta syntyy uusi vauva jonka myötä tulen olemaan vielä monta vuotta kotona (kun vielä toiveissa senkin jälkeen vauva). Aion olla kotona varmasti siihen saakka kunnes nuorimmainen noin 3-vuotta ja sitten menen ehkä puolipäivähommiin.

• mimpski

mulla bruttotulot töissä ollessa 2000e ja nyt ku äippäloma kohta loppuu niin jään viideks kuukaudeks kotiin hoitamaan lastani. syynä lähinnä se että ei ole sydäntä laittaa alle vuosikasta hoitoon. kotihoidontuen, mahdollisen hoitolisän ja kuntalisän jälkeen tulot on noin 600e kuussa, joten ei juhlita mutta kituutellenkin haluan olla lapseni kanssa kotona. meille kyllä kelpaa kirppiskama ja tutuilta aina löytyy vaatetta lapsen päälle ja pahimmassa tapauksessa mummon kasvimaalta ruokaa pöytään. ite kyllä elelen mieluusti huonommillakin sapuskoilla, kunhan lapselle riittää ruokaa ja puhdasta päälle=)

• ...........

Jos on kaksi elättäjää ja vain yksi pieni lapsi huollettavana. Ja jos ei ole, niin saa muitakin tukia päälle.

Tuonikäiselle vielä kirpparilta saa kaikki vaatteet, ja tutuilta. Isommille pojille ei enää löydykään, sen olen karvaasti huomannut, että "parhaassa tuhoamisiässä" olevat koltiaiset ilmeisesti käyyttävät vaatteet loppuun.

Tsemppiä ratkaisullesi. Itse olen vienyt alle yhdeksänkuisen muksuni hoitoon sydän vereslihalla, kun äitiysloma loppui. Hän toki oli hoitajan ainoa hoitolapsi, mutta kuitenkin se oli kamalaa, enkä ikinä enää halua joutua samaan tilanteeseen.Silloin se vaan oli pakkotilanne.

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      94
      4233
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3213
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2340
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1358
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      949
    6. 136
      936
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      786
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      770
    Aihe