Kysymys seriffille ja muille

@450- langattoman käyttäjä

Asiani koskee @450 langattoman tietoturvaa. En tarkoita niinkään viruksia, matoja ja haittaohjelmia sillä niistä ei todellakaan ole pelkoa, käytän nimittäin Linux-käyttöjärjestelmää. Käyttäjärjestelmän oma palomuuri ufw päällä eli "enable".

Sen sijaan kysymykseni koskaa sitä miten @450 langaton on turvattu niin, että yhteyttä ei voisi kaapata tms. ottaa haltuun? Itselläni vain Qualcomin modeemi, ilman reitittimiä tai muita boxeja.Modeemi ethernet-kaapelilla kytkettynä koneeseen.

7

1378

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • @450- langattoman käyttäjä

Selaimena käytän Firefox 3.05

-turvallisuus "täpät" päällä: varoitus jos lisäosia yritetään asentaa sivulle, varoitus jos epäillään hyökkäyssivustoja, varoitus huijaussivustoista

-salaus: "salli SSL 3.0 turvakäytäntö", "salli TLS 1.0 turvakäytäntö"

-"näytä ilmoitus kun sivusto pyytää lupaa tallentaa tieto yhteydetöntä tilaa varten"...ei tietoja verkkosivuista jotka näin ovat tehneet.

• identifiointi...

liittymään valtuutetaan tietty modeemi, eli EUI-koodi määrittää mikä modeemi liittymässäsi toimii. Eli huolta "kaappauksesta" tuskin on.

• Sonera-asiantuntija

Digita Oy:n @450 -verkon radiopinta on salattu, mutta liittymän tarjoama tietoliikenneyhteys on salaamaton. Oman laitteistonsa ja tietoliikenteen tietoturvaa voi parantaa erilaisilla tietoturvapalveluilla.

Löydät lisätietoa Langaton Laajakaista -liittymästä ja sen ominaisuuksista http://www.sonera.fi/Laajakaista/Langattomat laajakaistat/Laajakaista Langaton -sivumme kautta.

T: Sami Soneran asiakaspalvelusta

• @450- langattoman käyttäjä

Entä miten tuo oman laitteiston ja tietoliikenteen tietoturvaa voi parantaa? Kuten jo mainitsin minulla on Linux ja yleisesti tiedetään että yhtään ainutta Linux-konetta ei viruksilla, madoilla ja haittaohjelmilla ole saastutettu koko maailmasa.

Joten voinko saada omassa tapauksessani tarkempaa tietoa miten salaamattomaan tietoliikenneyhteyteen voisi vaikuttaa niin että yhteyttä ei varmasti voida kaapata. Voinko esim itse tehdä asialle jotain?

• vaikuttanut parhaiten
        @450- langattoman käyttäjä kirjoitti:

Entä miten tuo oman laitteiston ja tietoliikenteen tietoturvaa voi parantaa? Kuten jo mainitsin minulla on Linux ja yleisesti tiedetään että yhtään ainutta Linux-konetta ei viruksilla, madoilla ja haittaohjelmilla ole saastutettu koko maailmasa.

Joten voinko saada omassa tapauksessani tarkempaa tietoa miten salaamattomaan tietoliikenneyhteyteen voisi vaikuttaa niin että yhteyttä ei varmasti voida kaapata. Voinko esim itse tehdä asialle jotain?

kun olet valinnut tietoturvallisen käyttiksen;)

Niinkuin Asiantuntija tuossa sanoi, radiopinta on suojattu. Tämä tarkoittaa samaa kuin kuparit tai esim. kaapeli-Netti, eli se data liikkuu keskuksesta-keskukseen, sisältö siitä tekee vaarallisen/ei-vaarallisen.

Eli ollos huoleton, kukaan sitä liikennettä ei nappaa ja Linux-turva piisaa!

• -nörtti-
        vaikuttanut parhaiten kirjoitti:

kun olet valinnut tietoturvallisen käyttiksen;)

Niinkuin Asiantuntija tuossa sanoi, radiopinta on suojattu. Tämä tarkoittaa samaa kuin kuparit tai esim. kaapeli-Netti, eli se data liikkuu keskuksesta-keskukseen, sisältö siitä tekee vaarallisen/ei-vaarallisen.

Eli ollos huoleton, kukaan sitä liikennettä ei nappaa ja Linux-turva piisaa!

Radioliikenteen voi kuunnella ja kryptauksen avata. Veli venäläisellä on tuolla Lappeensannan - Imatran seudulla heti rajan takana yhdet maailman masiivisimmat laitteet radioliikenteen kuunteluun ja ne laitteet nappaisivat vaikka kuusta @450-liikenteen.

• Sonera-asiantuntija
        @450- langattoman käyttäjä kirjoitti:

Tietokoneella on hyvä olla käytössä riittävä suojaus, esimerkiksi palomuuri ja tarvittaessa virusturvaohjelma, sekä kannattaa varmistaa, että tietokoneen ohjelmilla on aina uusimmat tietoturvapäivitykset käytössä.

@450-verkko on salattu, mutta tietoliikenneyhteys liittymästä 'maailmalle' on salamaaton, joten jos lähetät tai käsittelet tietoliikenneyhteyden kautta luottamuksellista tietoa, kannattaa tiedonsiirrossa käyttää suojattuja tiedonsiirtotapoja kohde palvelimelle (esimerkiksi suojattu SSL-yhteys uusimmilla tietoturvapäivityksillä varustetulla selaimella verkkopankkiin). Näin voi suojata sitä, että kukaan kolmas osapuoli ei saisi tietoonsa siirrettyä tietoliikennettä.

T: Sami Soneran asiakaspalvelusta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      113
      4862
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3523
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2430
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1548
    5. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      40
      1413
    6. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      23
      1312
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1222
    8. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1108
    9. 165
      1089
    10. Olen oikeasti aika mukava

Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.
      Ikävä
      22
      1027
    Aihe