astma ja pef mittaus

riipiäinen

minulla on ollut astma pienestä lähtien,jossain vaiheessa se on helppottanut ihan kun ei olisi koko sairautta ollutkaan.Lääkäri määräsi,että alan mitata peffiä.
Kysyisin paljon minun on puhallettava? aamuisin ilman avaavaa lääkettä puhallan n.350-400 ja avaavan lääkkeen jälkeen n.450-470 onko tulos normaali?

4

3128

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valinnasta

"kuinka paljon on puhallettava?" Muistiin merkitään joko paras kolmesta tai kaikki kolme puhallusta,näyttää se sitten mitä tahansa. Onko tulos normaali,riippuu iästäsi ja pituudesta. Viitearvotaulukoita löytyy googlaamalla mm. "Hyvä hengitys" - lehden sivuilta.

• hactordouse

Tulos viittaa mielestäni siihen, että sinulla se astma vielä on. Yli 15 % bronkodilataatiovaste on yksi astman kriteeri. Eli suomeksi sanottuna jos puhallat esim. 350 ennen avaavaa ja avaavan jälkeen 390, niin voidaan epäillä astmaa.

Tärkeää astmadiagnoosin kannalta on muutos, jonka avaava lääke saa aikaan. Ei niinkään absoluuttinen PEF-arvo. Viitearvotaulukot löytyy varmasti netistä. Viitearvot riippuvat ainakin iästä, pituudesta ja sukupuolesta.

• puhkun

Aamulla 150-180, avaavan jälkeen 220-240, illalla 240-260, avaavan jälkeen illalla max.290.

Vaikuttaako avaava muuhun kuin liman irtoamiseen?
      Tuntuu, että kaikki arvot liittyvät siihen,kuinka hyvin olen saanut liman köhittyä ulos.

• hactordouse

Avaavan lääkkeen päävaikutus on rentouttaa keuhkoputkien seinämien sileää lihaksistoa. Kun röörit ovat isommat, niin ilma virtaa paremmin. , Avaava lääke matkii muuten adrenaliinin vaikutusta, siksi se voi aiheuttaa esim. sydämen tykyttelyä.

PEF mittaa huippuvirtausta ja kyllähän se lima, jos sitä enemmälti on, vaikeuttaa ilman kulkua..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2759
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      12
      2549
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      37
      2258
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1861
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      37
      1547
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1545
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1473
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1353
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      27
      1178
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      24