Hei!!
Ajan kesäisin asfaltoituja maanteitä, parhaimmillaan 50kilometriä päivässä. Ennen olen kulkenut matkani city-pyörällä, mutta kuullut että joku parempikin kävisi.
Eli, mikäs sopisi tällaisille matkoille?
Minusta ei maastopyörä, enkä kovin pidäkään siitä?
Mitä vaihtoehtoja jää?
Kertoisiko kokeneemmat. Kiitos!!
Kesäksi pyörä
19
1945
Vastaukset
- hankkia
Maantiepyörä tai cyclocross kapeilla renkailla jos ajelet enimmäkseen asfaltilla.Ajoasento voi etukäeen epäilyttää, mutta on parempi kuin suorassa tangossa pidemmän päälle.Siihen tottuu nopeasti.
- alkup.tuna
paitsi se maasturi, koska et siitä tykänny. Vaikka kyllä maasturillakin 50 siivun vetäsee tiellä oikealla rengastuksella. Onhan noilla kierretty maailmaakin.
Tarve ratkasee millainen pyörä on paras käyttöösi. Pitääkö päästä lujaa, pitääkö kulkea tavaraa mukana jne.
Jos nopeus ratkaisee, niin maantiepyörä varmaankin ois sopivin. Jos taas pitää pystyä kuljettaan jotain mukanakin, niin ei hybridikään aivan mahdoton ole. Tietysti tämä muotituote, eli cyclogrossari on vaihtoehto parhaasta päästä. - alkup. Maantiepyöräilijä
Hanki maantiepyörä. Ei siis kilpapyörää, vaan sellainen vähän pystymmällä ajoasennolla, rennommalla geometrialla ja avorenkailla oleva. Mallimerkinnät ovat esim. Sport tai C2C merkistä riippuen.
Tässä pari kohtuuhintaista vaihtoehtoa:
http://www.suomenurheilupyora.fi/product.php?loc_id=484
http://www.suomenurheilupyora.fi/product.php?loc_id=481- Immeinen
Ajaja saa olla kyllä melkoinen oranki, että saa noilla kulkineilla pystyn ajoasennon...
- alkup. Maantiepyöräilijä
Immeinen kirjoitti:
Ajaja saa olla kyllä melkoinen oranki, että saa noilla kulkineilla pystyn ajoasennon...
Kirjoitin "pystympi ajoasento". Maantiepyörissä, joita myydään esimerkiksi mallinimilla C2C ja sport on kipapyörää pystympi ajoasento.
Ne ovat aloittelijalle mukavampia kuin kilpapyörät. Ne on tehty mukavaan lenkkeilyyn teillä, matka-ajoon ja sopivat mainiosti erilaisiin kuntotapahtumiin.
http://www.suomenurheilupyora.fi/product.php?loc_id=484
Hinat alkavat vajaasta tonnista ja päätyvät reiluun viiteen tonniin. Jokaisen kukkarolle löytyy sopiva pyörä.
Keskieuroopasa niillä myös retkillään enemmän kuin täällä Suomessa. Osmo Soininvaara ajoi maantiepyörällä läpi Euroopan jätettyään eduskunnan.
http://blogit.hs.fi/soininvaara/ - Immeinen
alkup. Maantiepyöräilijä kirjoitti:
Kirjoitin "pystympi ajoasento". Maantiepyörissä, joita myydään esimerkiksi mallinimilla C2C ja sport on kipapyörää pystympi ajoasento.
Ne ovat aloittelijalle mukavampia kuin kilpapyörät. Ne on tehty mukavaan lenkkeilyyn teillä, matka-ajoon ja sopivat mainiosti erilaisiin kuntotapahtumiin.
http://www.suomenurheilupyora.fi/product.php?loc_id=484
Hinat alkavat vajaasta tonnista ja päätyvät reiluun viiteen tonniin. Jokaisen kukkarolle löytyy sopiva pyörä.
Keskieuroopasa niillä myös retkillään enemmän kuin täällä Suomessa. Osmo Soininvaara ajoi maantiepyörällä läpi Euroopan jätettyään eduskunnan.
http://blogit.hs.fi/soininvaara/Näyttää olevan samanlainen runkogeometria kuin saman valmistajan Hors Categorie kireissä kisapeleissä.
- alkup. Maantiepyöräilijä
Immeinen kirjoitti:
Näyttää olevan samanlainen runkogeometria kuin saman valmistajan Hors Categorie kireissä kisapeleissä.
Mistä löysit tuon tiedon? Äkkiä bianchi.com:n sivulta kun vilkaisin, niin ei kyllä kilpavehkeitä tehdä samalla geometrialla kuin noita nautiskelupyöriä. Triathlon pyörä voi olla aika lähellä noita. Sivuilta löytyy ...geometries...pdf, jossa on tarkat mitat.
- Immeinen
alkup. Maantiepyöräilijä kirjoitti:
Mistä löysit tuon tiedon? Äkkiä bianchi.com:n sivulta kun vilkaisin, niin ei kyllä kilpavehkeitä tehdä samalla geometrialla kuin noita nautiskelupyöriä. Triathlon pyörä voi olla aika lähellä noita. Sivuilta löytyy ...geometries...pdf, jossa on tarkat mitat.
C2C Via Nirone Alu 7:
Rungon korkeus (A1): 610 mm
Efektiivinen vaakaputki (B1): 585 mm
Emäputki (E): 200 mm
Istuinputken kulma (G): 72.5 astetta
HoC 928 Carbon SL:
Rungon korkeus (A1): 610 mm
Efektiivinen vaakaputki (B1): 585 mm
Emäputki (E): 200 mm
Istuinputken kulma (G): 72.5 astetta alkup. Maantiepyöräilijä kirjoitti:
Mistä löysit tuon tiedon? Äkkiä bianchi.com:n sivulta kun vilkaisin, niin ei kyllä kilpavehkeitä tehdä samalla geometrialla kuin noita nautiskelupyöriä. Triathlon pyörä voi olla aika lähellä noita. Sivuilta löytyy ...geometries...pdf, jossa on tarkat mitat.
Olen ymmärtänyt niin, että maantiepyörä (road bike) ja kilpapyörä ovat yksi ja sama malli. Joskus kuulin että triathlonissa käytetään 26 tuuman rengaskokoa. Näin kertoiu minulle eräs triathlon kaveri. Em tiedä onko se yleistä niisä, mutta kaveri käytti ainakin.
Suomessa myytiin myös ns fitness-pyörää joka oli muutamilla valmistajilla kuin maantiepyörä, mutta kippurasarvien tilalla oli suora ohjaustanko. Tällöin ajo-asento oli ehkä hieman pystympi.
Linkissä perustietoa eri tyypeistä:
http://www.polkupyoraily.net/wiki/Luokka:Polkupyörätyypit- alkup. Maantiepyöräilijä
ReiskaS kirjoitti:
Olen ymmärtänyt niin, että maantiepyörä (road bike) ja kilpapyörä ovat yksi ja sama malli. Joskus kuulin että triathlonissa käytetään 26 tuuman rengaskokoa. Näin kertoiu minulle eräs triathlon kaveri. Em tiedä onko se yleistä niisä, mutta kaveri käytti ainakin.
Suomessa myytiin myös ns fitness-pyörää joka oli muutamilla valmistajilla kuin maantiepyörä, mutta kippurasarvien tilalla oli suora ohjaustanko. Tällöin ajo-asento oli ehkä hieman pystympi.
Linkissä perustietoa eri tyypeistä:
http://www.polkupyoraily.net/wiki/Luokka:PolkupyörätyypitVakiintunutta pyöräilytermistöä ei näytä suomeksi olevan ja alkuperäiskieli vaikuttaa aika paljon julkaisuissa. Tämä perustuu siis anglosaksiseen pohjaan ja miten siitä termit vääntyvät suomeksi.
Maantiepyörä on siis tuollainen kippurasarvinen ja kolmiorunkoinen pyörä kapeilla renkailla. Kun siitä tehdään kisageometrialla jne. sopiva kisakone, niin silloin kyse on kilpapyörästä. Kilpapyöriä taas on monta alakategoriaa.
Noita ei kisakoneita markkinoidaan sitten erilaisilla tyyppimerkinnöillä: C2C, sport jne. Hyvä esimerkki oli Tunturi kauppiaiden myymä Lapierre viime vuonna. Lapierre maantiepyörät oli maahantuojalla omana kategorianaan "race", jossa oli myös maastopyöriä. Kun taas katsoi Lapierren sivuilta, niin maantiepyörät (route) oli jaoteltu kolmeen osaan: Competition, Performance ja Sport. Kaikki viime vuonna maahantuodut olivat tuota viimeksimainittua kategoriaa. Eivät siis tehtaan mukaan kilpapyöriä.
Suomessa oli aikoinaan käytössä termi harjoituskilpapyörä, josta on päästy eroon, koska sekään ei oikein kuvaa maantiepyörää, jota ei ole tarkoitettu ensisijaisesti kisakoneeksi: vähän rennompi geometria, aina avorenkaat ja hiukan korkeampi ajoasento.
Aivan varmaa, että noillakin kilpaillaan :) Joten tuokaan asia ei ole yksiselitteistä.
- sellainen jossa
että on kolme eturatasta,riittää välitykset isompiinkin nousuihin.
- ei ole
sellaisia nousuja, että tarvittaisiin kolmea eturatasta. Jos kun ostat maantiepyörän-ota ns. compaktikammilla, joissa on eturattaina 34/36 ja 50 piikinen. Suurimmaksi takarattaaksi 25 tai 27. Noilla välityksillä nouse jo pienempään puuhunkin.
- varmaan on
ei ole kirjoitti:
sellaisia nousuja, että tarvittaisiin kolmea eturatasta. Jos kun ostat maantiepyörän-ota ns. compaktikammilla, joissa on eturattaina 34/36 ja 50 piikinen. Suurimmaksi takarattaaksi 25 tai 27. Noilla välityksillä nouse jo pienempään puuhunkin.
puhut vasten parempaa tietoasi,kerro yksikin syy miksi ei kannata olla kolmea eturatasta.itse ajan noin 15000-20000tkm vuodessa 42-53 hampaisilla,kyllä meilläpäin ainakin on sellaisia mäkiä että olis kiva olla välityksiä enemmänkin.vaikka enhän voi tietää kuinka kova kaveri pyöränostaja on.
varmaan on kirjoitti:
puhut vasten parempaa tietoasi,kerro yksikin syy miksi ei kannata olla kolmea eturatasta.itse ajan noin 15000-20000tkm vuodessa 42-53 hampaisilla,kyllä meilläpäin ainakin on sellaisia mäkiä että olis kiva olla välityksiä enemmänkin.vaikka enhän voi tietää kuinka kova kaveri pyöränostaja on.
vois olla selkeästi pienempi. Olin aikoinaan ulkomailla komennuksella ja mulla oli 34 piikkinen eturatas toisena. Mäkinen maasto. Kyllä mielestäni kahdella pärjää, mutta ne on hyvä valita tieprofiilin mukaan. Kuten myös takapakka.
- " kilpapyörä "
varmaan on kirjoitti:
puhut vasten parempaa tietoasi,kerro yksikin syy miksi ei kannata olla kolmea eturatasta.itse ajan noin 15000-20000tkm vuodessa 42-53 hampaisilla,kyllä meilläpäin ainakin on sellaisia mäkiä että olis kiva olla välityksiä enemmänkin.vaikka enhän voi tietää kuinka kova kaveri pyöränostaja on.
sulla oikein on ? Nykyisin kilpapyörät varustetaan vakiona 39/53 etulehdillä. Taakse kun pistää 26 piikkisen, niin Suomesta ei löydy sellaista mäkeä mitä ei tuolla välityksellä nouse helposti.
- puhut
" kilpapyörä " kirjoitti:
sulla oikein on ? Nykyisin kilpapyörät varustetaan vakiona 39/53 etulehdillä. Taakse kun pistää 26 piikkisen, niin Suomesta ei löydy sellaista mäkeä mitä ei tuolla välityksellä nouse helposti.
potaskaa,kyllä yleisin käytäntö on 42/53 kyllä multa löytyy 39 kun vaihdoin sen,kun mentiin leville kisoihin ja siellä mäkitempo jossa korkeusero 4km matkalla 290m.löytyy sitä 56 nenkin kokeillut joskus tempoissa.muuten kyseinen pyörämerkki on ciöcc toinen pyörä on cannondale synapse carbon.muuten mistä olet löytänyt 26 piikkisen taakse,yleisin käytäntö 11/21 12/23 12/25.huom!en ole ostanut pyörää kolmeen vuoteen,tuskin se on sinä aikana muuttunut 39/53.koska kaverikin lainasi sitä 39 mäkitempon ajaksi.
puhut kirjoitti:
potaskaa,kyllä yleisin käytäntö on 42/53 kyllä multa löytyy 39 kun vaihdoin sen,kun mentiin leville kisoihin ja siellä mäkitempo jossa korkeusero 4km matkalla 290m.löytyy sitä 56 nenkin kokeillut joskus tempoissa.muuten kyseinen pyörämerkki on ciöcc toinen pyörä on cannondale synapse carbon.muuten mistä olet löytänyt 26 piikkisen taakse,yleisin käytäntö 11/21 12/23 12/25.huom!en ole ostanut pyörää kolmeen vuoteen,tuskin se on sinä aikana muuttunut 39/53.koska kaverikin lainasi sitä 39 mäkitempon ajaksi.
39 hampaisen puoleen yleisimpänä sen 52/53 kaveriksi. Nykyään on myös kolmella eturattaalla (52,42,30).
- niinpähän
ReiskaS kirjoitti:
39 hampaisen puoleen yleisimpänä sen 52/53 kaveriksi. Nykyään on myös kolmella eturattaalla (52,42,30).
minä sitä mieltä että 42/53 yleisin ainakin vielä kolmisen vuotta sitten,pitääpä ottaa tarkemmin selvää.
- ainakaan
niinpähän kirjoitti:
minä sitä mieltä että 42/53 yleisin ainakin vielä kolmisen vuotta sitten,pitääpä ottaa tarkemmin selvää.
5 vuoteen kilpapyörissä ole muuta yhdistelmää tarjolla kuin 39/53 lehdet. Takarissa voisi olla vaikka campan 13-26 ja campalta löytyy myös 13-29, mutta vaatinee pidemmän vaihtajan häkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2291420- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!65995Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809